history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2024-08-13

§ 42. 1. Zgodność stanu technicznego każdego egzemplarza statku powietrznego LP z warunkami technicznymi, ujętymi w instrukcjach technicznych, biuletynach technicznych, dyrektywach zdatności, stwierdza się poprzez wydanie lub odnowienie obowiązującego w Policji świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego.

2. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego wydaje Komendant Główny Policji.

3. Komendant Główny Policji odmawia wydania lub odnowienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, jeżeli statek powietrzny LP nie spełnia wymagań w zakresie zdatności do lotu lub wymagań ustanowionych ze względu na ochronę środowiska przed nadmiernym hałasem, wibracją i zanieczyszczeniami ziemi, wody lub powietrza.

4. Komendant Główny Policji może zawiesić lub cofnąć świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego, jeżeli inspektor techniki lotniczej [46] stwierdzi, że statek powietrzny LP utracił wymaganą zdatność do lotu.

5. Zabrania się, z zastrzeżeniem ust. 7, użytkowania w LP statku powietrznego, który nie posiada ważnego świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego.

6. Użytkownik oraz dowódca i inni członkowie załogi statku powietrznego LP są obowiązani przestrzegać warunków i ograniczeń ustalonych w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego oraz innych dokumentach z nim związanych.

7. Komendant Główny Policji na wniosek naczelnika ZLP KGP, przesłany za pośrednictwem dyrektora Głównego Sztabu Policji KGP, może zezwolić na wykonanie lotu przez statek powietrzny LP nieposiadający ważnego świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego lub w warunkach nieprzewidzianych w wydanym świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego, celem przeprowadzenia prób lub badań statku powietrznego LP w trakcie lotu lub przebazowania na lotnisko, na którym ma być ten statek naprawiony albo w innych szczególnych okolicznościach.

8. Na wniosek naczelnika ZLP KGP przesłany za pośrednictwem dyrektora Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji, Komendant Główny Policji wydaje zezwolenie na wykonanie lotów w przypadkach określonych w ust. 7, zwane dalej „zezwoleniem”.

9. [47] Przed wykonaniem lotu na podstawie zezwolenia, o którym mowa w ust. 8, inspektor techniki lotniczej przeprowadza ocenę stanu technicznego statku powietrznego LP w celu ustalenia ograniczeń eksploatacyjnych oraz oceny zdatności statku powietrznego LP do wykonania lotu.

10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, inspektor techniki lotniczej [48] wydaje świadectwo oględzin statku powietrznego.

11. [49] Zezwolenie jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 30 dni, lub na określoną trasę lotu.

12. Zezwolenie powinno znajdować się na pokładzie statku powietrznego LP przez cały czas lotu, na który zostało wydane.

13. W przypadkach, o których mowa w ust. 7, dozwolone jest wykonywanie lotu wyłącznie z osobami niezbędnymi do wykonania określonych czynności na pokładzie statku powietrznego LP.

14. Komendant Główny Policji wydaje lub odnawia świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego tylko w przypadku pozytywnego wyniku oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, o której mowa w ust. 19.

15. Komendant Główny Policji odmawia wydania lub odnowienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, w przypadku negatywnej oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, na którymkolwiek z etapów, o których mowa w ust. 19.

16. Inspektor techniki lotniczej [50], z upoważnienia Komendanta Głównego Policji, przed wydaniem lub odnowieniem świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego określa zdatność statku powietrznego LP do lotu na wniosek złożony przez kierownika właściwej jednostki organizacyjnej Policji.

17. Inspektor techniki lotniczej [51] przeprowadza ocenę zdatności statku powietrznego LP do lotu, w miejscu i terminie uzgodnionym z wnioskodawcą.

18. Statek powietrzny LP jest przedstawiany do oceny mającej na celu wydanie lub odnowienie świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego przez:

1) mechanika lotniczego obsługi technicznej, składającego oświadczenie o przygotowaniu statku powietrznego do przeprowadzenia oceny jego zdatności do lotu;

2) podmiot posiadający uprawnienia wojskowe lub cywilne do obsługi statków powietrznych.

19. Ocena zdatności statku powietrznego LP do lotu obejmuje:

1) ocenę dokumentacji statku powietrznego;

2) ocenę stanu technicznego statku powietrznego;

3) próby funkcjonalne statku powietrznego;

4) loty techniczne (próbne-kontrolne).

20. Inspektor techniki lotniczej [52] w przypadku pozytywnego wyniku oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, o której mowa w ust. 19, wystawia świadectwo oględzin statku powietrznego.

21. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego wydaje się lub odnawia się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia wydania świadectwa oględzin statku powietrznego.

22. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego wydaje się w dwóch egzemplarzach.

23. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego zawiesza się w przypadku stwierdzenia:

1) zawieszenia dopuszczenia do lotu typu statku powietrznego w lotnictwie państwowym lub cywilnym;

2) poważnych uszkodzeń lub usterek technicznych statku powietrznego LP;

3) upływu okresu międzynaprawczego elementów wyposażenia statku powietrznego LP;

4) upływu okresu międzynaprawczego statku powietrznego LP;

5) wykonania naprawy statku powietrznego LP;

6) wykonania modyfikacji statku powietrznego LP lub elementów jego wyposażenia;

7) przymusowego lądowania statku powietrznego LP z przyczyn technicznych;

8) wypadku lotniczego.

24. W przypadku zawieszenia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, z przyczyn, o których mowa w ust. 23, na drugiej stronie tego dokumentu, w rubryce „świadectwo zdatności do lotu ważne do” wpisuje się „zawieszone”.

25. Odnowienie ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego następuje:

1) z urzędu, po ustaniu przyczyn zawieszenia, które nastąpiło w przypadkach, o których mowa w ust. 23;

2) na wniosek użytkownika statku powietrznego LP, po przeprowadzeniu pozytywnej oceny zdatności do lotu statku powietrznego:

a) w przypadkach, o których mowa w ust. 23 pkt 4-8, po ustaniu przyczyny zawieszenia,

b) w przypadku upływu okresu ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego,

c) w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, na kolejny okres.

26. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego unieważnia się w przypadku stwierdzenia:

1) unieważnienia dopuszczenia do lotu typu statku powietrznego w lotnictwie państwowym lub cywilnym;

2) nieodpowiedniego stanu technicznego statku powietrznego LP;

3) naruszenia zasad jego użytkowania albo użytkowania go przez osoby nieuprawnione.

27. W przypadkach, o których mowa w ust. 26, inspektor techniki lotniczej [53] wydaje świadectwo oględzin statku powietrznego, wpisując przyczynę unieważnienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego.

28. W przypadku unieważnienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, naczelnik ZLP KGP występuje niezwłocznie do użytkownika statku powietrznego LP z wnioskiem o jego zwrot.

29. Inspektor techniki lotniczej [54] może sprawdzać w drodze inspekcji, w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, utrzymanie statku powietrznego LP w stanie zdatności do lotu, przy czym o terminie inspekcji użytkownik statku powietrznego LP nie jest uprzedzany.

30. Zakres inspekcji może dotyczyć wszystkich lub wybranych elementów oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, o których mowa w ust. 19.

31. Dokumentem potwierdzającym wynik oraz zakres przeprowadzonej inspekcji jest świadectwo oględzin statku powietrznego.

32. Osoba przeprowadzająca inspekcję jest obowiązana przekazać kopię świadectwa oględzin statku powietrznego zgodnie z zasadami ustalonymi w LP.

33. Ważne świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego musi znajdować się na pokładzie statku powietrznego LP w czasie wykonywania lotów.

34. W przypadku zmiany danych zawartych w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego, użytkownik statku powietrznego LP składa wniosek o jego wymianę.

35. Wzór formularza świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego określa załącznik nr 6 do zarządzenia.

[46] § 42 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[47] § 42 ust. 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 20 lit. a) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[48] § 42 ust. 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[49] § 42 ust. 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 20 lit. b) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[50] § 42 ust. 16 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[51] § 42 ust. 17 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[52] § 42 ust. 20 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[53] § 42 ust. 27 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[54] § 42 ust. 29 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

Wersja obowiązująca od 2024-08-13

§ 42. 1. Zgodność stanu technicznego każdego egzemplarza statku powietrznego LP z warunkami technicznymi, ujętymi w instrukcjach technicznych, biuletynach technicznych, dyrektywach zdatności, stwierdza się poprzez wydanie lub odnowienie obowiązującego w Policji świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego.

2. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego wydaje Komendant Główny Policji.

3. Komendant Główny Policji odmawia wydania lub odnowienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, jeżeli statek powietrzny LP nie spełnia wymagań w zakresie zdatności do lotu lub wymagań ustanowionych ze względu na ochronę środowiska przed nadmiernym hałasem, wibracją i zanieczyszczeniami ziemi, wody lub powietrza.

4. Komendant Główny Policji może zawiesić lub cofnąć świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego, jeżeli inspektor techniki lotniczej [46] stwierdzi, że statek powietrzny LP utracił wymaganą zdatność do lotu.

5. Zabrania się, z zastrzeżeniem ust. 7, użytkowania w LP statku powietrznego, który nie posiada ważnego świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego.

6. Użytkownik oraz dowódca i inni członkowie załogi statku powietrznego LP są obowiązani przestrzegać warunków i ograniczeń ustalonych w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego oraz innych dokumentach z nim związanych.

7. Komendant Główny Policji na wniosek naczelnika ZLP KGP, przesłany za pośrednictwem dyrektora Głównego Sztabu Policji KGP, może zezwolić na wykonanie lotu przez statek powietrzny LP nieposiadający ważnego świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego lub w warunkach nieprzewidzianych w wydanym świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego, celem przeprowadzenia prób lub badań statku powietrznego LP w trakcie lotu lub przebazowania na lotnisko, na którym ma być ten statek naprawiony albo w innych szczególnych okolicznościach.

8. Na wniosek naczelnika ZLP KGP przesłany za pośrednictwem dyrektora Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji, Komendant Główny Policji wydaje zezwolenie na wykonanie lotów w przypadkach określonych w ust. 7, zwane dalej „zezwoleniem”.

9. [47] Przed wykonaniem lotu na podstawie zezwolenia, o którym mowa w ust. 8, inspektor techniki lotniczej przeprowadza ocenę stanu technicznego statku powietrznego LP w celu ustalenia ograniczeń eksploatacyjnych oraz oceny zdatności statku powietrznego LP do wykonania lotu.

10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, inspektor techniki lotniczej [48] wydaje świadectwo oględzin statku powietrznego.

11. [49] Zezwolenie jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 30 dni, lub na określoną trasę lotu.

12. Zezwolenie powinno znajdować się na pokładzie statku powietrznego LP przez cały czas lotu, na który zostało wydane.

13. W przypadkach, o których mowa w ust. 7, dozwolone jest wykonywanie lotu wyłącznie z osobami niezbędnymi do wykonania określonych czynności na pokładzie statku powietrznego LP.

14. Komendant Główny Policji wydaje lub odnawia świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego tylko w przypadku pozytywnego wyniku oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, o której mowa w ust. 19.

15. Komendant Główny Policji odmawia wydania lub odnowienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, w przypadku negatywnej oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, na którymkolwiek z etapów, o których mowa w ust. 19.

16. Inspektor techniki lotniczej [50], z upoważnienia Komendanta Głównego Policji, przed wydaniem lub odnowieniem świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego określa zdatność statku powietrznego LP do lotu na wniosek złożony przez kierownika właściwej jednostki organizacyjnej Policji.

17. Inspektor techniki lotniczej [51] przeprowadza ocenę zdatności statku powietrznego LP do lotu, w miejscu i terminie uzgodnionym z wnioskodawcą.

18. Statek powietrzny LP jest przedstawiany do oceny mającej na celu wydanie lub odnowienie świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego przez:

1) mechanika lotniczego obsługi technicznej, składającego oświadczenie o przygotowaniu statku powietrznego do przeprowadzenia oceny jego zdatności do lotu;

2) podmiot posiadający uprawnienia wojskowe lub cywilne do obsługi statków powietrznych.

19. Ocena zdatności statku powietrznego LP do lotu obejmuje:

1) ocenę dokumentacji statku powietrznego;

2) ocenę stanu technicznego statku powietrznego;

3) próby funkcjonalne statku powietrznego;

4) loty techniczne (próbne-kontrolne).

20. Inspektor techniki lotniczej [52] w przypadku pozytywnego wyniku oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, o której mowa w ust. 19, wystawia świadectwo oględzin statku powietrznego.

21. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego wydaje się lub odnawia się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia wydania świadectwa oględzin statku powietrznego.

22. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego wydaje się w dwóch egzemplarzach.

23. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego zawiesza się w przypadku stwierdzenia:

1) zawieszenia dopuszczenia do lotu typu statku powietrznego w lotnictwie państwowym lub cywilnym;

2) poważnych uszkodzeń lub usterek technicznych statku powietrznego LP;

3) upływu okresu międzynaprawczego elementów wyposażenia statku powietrznego LP;

4) upływu okresu międzynaprawczego statku powietrznego LP;

5) wykonania naprawy statku powietrznego LP;

6) wykonania modyfikacji statku powietrznego LP lub elementów jego wyposażenia;

7) przymusowego lądowania statku powietrznego LP z przyczyn technicznych;

8) wypadku lotniczego.

24. W przypadku zawieszenia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, z przyczyn, o których mowa w ust. 23, na drugiej stronie tego dokumentu, w rubryce „świadectwo zdatności do lotu ważne do” wpisuje się „zawieszone”.

25. Odnowienie ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego następuje:

1) z urzędu, po ustaniu przyczyn zawieszenia, które nastąpiło w przypadkach, o których mowa w ust. 23;

2) na wniosek użytkownika statku powietrznego LP, po przeprowadzeniu pozytywnej oceny zdatności do lotu statku powietrznego:

a) w przypadkach, o których mowa w ust. 23 pkt 4-8, po ustaniu przyczyny zawieszenia,

b) w przypadku upływu okresu ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego,

c) w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, na kolejny okres.

26. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego unieważnia się w przypadku stwierdzenia:

1) unieważnienia dopuszczenia do lotu typu statku powietrznego w lotnictwie państwowym lub cywilnym;

2) nieodpowiedniego stanu technicznego statku powietrznego LP;

3) naruszenia zasad jego użytkowania albo użytkowania go przez osoby nieuprawnione.

27. W przypadkach, o których mowa w ust. 26, inspektor techniki lotniczej [53] wydaje świadectwo oględzin statku powietrznego, wpisując przyczynę unieważnienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego.

28. W przypadku unieważnienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, naczelnik ZLP KGP występuje niezwłocznie do użytkownika statku powietrznego LP z wnioskiem o jego zwrot.

29. Inspektor techniki lotniczej [54] może sprawdzać w drodze inspekcji, w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, utrzymanie statku powietrznego LP w stanie zdatności do lotu, przy czym o terminie inspekcji użytkownik statku powietrznego LP nie jest uprzedzany.

30. Zakres inspekcji może dotyczyć wszystkich lub wybranych elementów oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, o których mowa w ust. 19.

31. Dokumentem potwierdzającym wynik oraz zakres przeprowadzonej inspekcji jest świadectwo oględzin statku powietrznego.

32. Osoba przeprowadzająca inspekcję jest obowiązana przekazać kopię świadectwa oględzin statku powietrznego zgodnie z zasadami ustalonymi w LP.

33. Ważne świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego musi znajdować się na pokładzie statku powietrznego LP w czasie wykonywania lotów.

34. W przypadku zmiany danych zawartych w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego, użytkownik statku powietrznego LP składa wniosek o jego wymianę.

35. Wzór formularza świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego określa załącznik nr 6 do zarządzenia.

[46] § 42 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[47] § 42 ust. 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 20 lit. a) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[48] § 42 ust. 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[49] § 42 ust. 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 20 lit. b) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[50] § 42 ust. 16 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[51] § 42 ust. 17 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[52] § 42 ust. 20 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[53] § 42 ust. 27 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[54] § 42 ust. 29 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-05-01 do 2024-08-12

§ 42. 1. Zgodność stanu technicznego każdego egzemplarza statku powietrznego LP z warunkami technicznymi, ujętymi w instrukcjach technicznych, biuletynach technicznych, dyrektywach zdatności, stwierdza się poprzez wydanie lub odnowienie obowiązującego w Policji świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego.

2. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego wydaje Komendant Główny Policji.

3. Komendant Główny Policji odmawia wydania lub odnowienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, jeżeli statek powietrzny LP nie spełnia wymagań w zakresie zdatności do lotu lub wymagań ustanowionych ze względu na ochronę środowiska przed nadmiernym hałasem, wibracją i zanieczyszczeniami ziemi, wody lub powietrza.

4. Komendant Główny Policji może zawiesić lub cofnąć świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego, jeżeli inspektor techniczny stwierdzi, że statek powietrzny LP utracił wymaganą zdatność do lotu.

5. Zabrania się, z zastrzeżeniem ust. 7, użytkowania w LP statku powietrznego, który nie posiada ważnego świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego.

6. Użytkownik oraz dowódca i inni członkowie załogi statku powietrznego LP są obowiązani przestrzegać warunków i ograniczeń ustalonych w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego oraz innych dokumentach z nim związanych.

7. Komendant Główny Policji na wniosek naczelnika ZLP KGP, przesłany za pośrednictwem dyrektora Głównego Sztabu Policji KGP, może zezwolić na wykonanie lotu przez statek powietrzny LP nieposiadający ważnego świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego lub w warunkach nieprzewidzianych w wydanym świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego, celem przeprowadzenia prób lub badań statku powietrznego LP w trakcie lotu lub przebazowania na lotnisko, na którym ma być ten statek naprawiony albo w innych szczególnych okolicznościach.

8. Na wniosek naczelnika ZLP KGP przesłany za pośrednictwem dyrektora Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji, Komendant Główny Policji wydaje zezwolenie na wykonanie lotów w przypadkach określonych w ust. 7, zwane dalej „zezwoleniem”.

9. Przed wydaniem zezwolenia musi być przeprowadzona przez inspektora technicznego ocena stanu technicznego statku powietrznego LP w celu ustalenia ograniczeń eksploatacyjnych oraz ocena zdatności statku powietrznego LP do wykonania lotu.

10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, inspektor techniczny wydaje świadectwo oględzin statku powietrznego.

11. Zezwolenie jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 15 dni, lub na określoną trasę lotu.

12. Zezwolenie powinno znajdować się na pokładzie statku powietrznego LP przez cały czas lotu, na który zostało wydane.

13. W przypadkach, o których mowa w ust. 7, dozwolone jest wykonywanie lotu wyłącznie z osobami niezbędnymi do wykonania określonych czynności na pokładzie statku powietrznego LP.

14. Komendant Główny Policji wydaje lub odnawia świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego tylko w przypadku pozytywnego wyniku oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, o której mowa w ust. 19.

15. Komendant Główny Policji odmawia wydania lub odnowienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, w przypadku negatywnej oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, na którymkolwiek z etapów, o których mowa w ust. 19.

16. Inspektor techniczny, z upoważnienia Komendanta Głównego Policji, przed wydaniem lub odnowieniem świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego określa zdatność statku powietrznego LP do lotu na wniosek złożony przez kierownika właściwej jednostki organizacyjnej Policji.

17. Inspektor techniczny przeprowadza ocenę zdatności statku powietrznego LP do lotu, w miejscu i terminie uzgodnionym z wnioskodawcą.

18. Statek powietrzny LP jest przedstawiany do oceny mającej na celu wydanie lub odnowienie świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego przez:

1) mechanika lotniczego obsługi technicznej, składającego oświadczenie o przygotowaniu statku powietrznego do przeprowadzenia oceny jego zdatności do lotu;

2) podmiot posiadający uprawnienia wojskowe lub cywilne do obsługi statków powietrznych.

19. Ocena zdatności statku powietrznego LP do lotu obejmuje:

1) ocenę dokumentacji statku powietrznego;

2) ocenę stanu technicznego statku powietrznego;

3) próby funkcjonalne statku powietrznego;

4) loty techniczne (próbne-kontrolne).

20. Inspektor techniczny w przypadku pozytywnego wyniku oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, o której mowa w ust. 19, wystawia świadectwo oględzin statku powietrznego.

21. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego wydaje się lub odnawia się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia wydania świadectwa oględzin statku powietrznego.

22. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego wydaje się w dwóch egzemplarzach.

23. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego zawiesza się w przypadku stwierdzenia:

1) zawieszenia dopuszczenia do lotu typu statku powietrznego w lotnictwie państwowym lub cywilnym;

2) poważnych uszkodzeń lub usterek technicznych statku powietrznego LP;

3) upływu okresu międzynaprawczego elementów wyposażenia statku powietrznego LP;

4) upływu okresu międzynaprawczego statku powietrznego LP;

5) wykonania naprawy statku powietrznego LP;

6) wykonania modyfikacji statku powietrznego LP lub elementów jego wyposażenia;

7) przymusowego lądowania statku powietrznego LP z przyczyn technicznych;

8) wypadku lotniczego.

24. W przypadku zawieszenia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, z przyczyn, o których mowa w ust. 23, na drugiej stronie tego dokumentu, w rubryce „świadectwo zdatności do lotu ważne do” wpisuje się „zawieszone”.

25. Odnowienie ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego następuje:

1) z urzędu, po ustaniu przyczyn zawieszenia, które nastąpiło w przypadkach, o których mowa w ust. 23;

2) na wniosek użytkownika statku powietrznego LP, po przeprowadzeniu pozytywnej oceny zdatności do lotu statku powietrznego:

a) w przypadkach, o których mowa w ust. 23 pkt 4-8, po ustaniu przyczyny zawieszenia,

b) w przypadku upływu okresu ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego,

c) w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, na kolejny okres.

26. Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego unieważnia się w przypadku stwierdzenia:

1) unieważnienia dopuszczenia do lotu typu statku powietrznego w lotnictwie państwowym lub cywilnym;

2) nieodpowiedniego stanu technicznego statku powietrznego LP;

3) naruszenia zasad jego użytkowania albo użytkowania go przez osoby nieuprawnione.

27. W przypadkach, o których mowa w ust. 26, inspektor techniczny wydaje świadectwo oględzin statku powietrznego, wpisując przyczynę unieważnienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego.

28. W przypadku unieważnienia świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, naczelnik ZLP KGP występuje niezwłocznie do użytkownika statku powietrznego LP z wnioskiem o jego zwrot.

29. Inspektor techniczny może sprawdzać w drodze inspekcji, w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, utrzymanie statku powietrznego LP w stanie zdatności do lotu, przy czym o terminie inspekcji użytkownik statku powietrznego LP nie jest uprzedzany.

30. Zakres inspekcji może dotyczyć wszystkich lub wybranych elementów oceny zdatności statku powietrznego LP do lotu, o których mowa w ust. 19.

31. Dokumentem potwierdzającym wynik oraz zakres przeprowadzonej inspekcji jest świadectwo oględzin statku powietrznego.

32. Osoba przeprowadzająca inspekcję jest obowiązana przekazać kopię świadectwa oględzin statku powietrznego zgodnie z zasadami ustalonymi w LP.

33. Ważne świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego musi znajdować się na pokładzie statku powietrznego LP w czasie wykonywania lotów.

34. W przypadku zmiany danych zawartych w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego, użytkownik statku powietrznego LP składa wniosek o jego wymianę.

35. Wzór formularza świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego określa załącznik nr 6 do zarządzenia.