history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2024-08-13

§ 4. Użyte w zarządzeniu określenia i skróty oznaczają:

1) czas odpoczynku w LP – nieprzerwany i określony czas, w którym członek załogi lotniczej statku powietrznego LP jest zwolniony od pełnienia obowiązków służbowych i ma zapewnione warunki do nieprzerwanego snu w warunkach domowych lub hotelowych, a na pokładzie okrętu – w osobnej kajucie;

2) członek personelu lotniczego LP – policjanta lub pracownika LP, posiadającego ważną licencję lub ubiegającego się o licencję: pilota śmigłowcowego LP, mechanika pokładowego LP, operatora pokładowego LP lub mechanika lotniczego obsługi technicznej LP;

3) członek personelu latającego LP – członka personelu lotniczego LP posiadającego ważną licencję lub ubiegającego się o licencję pilota śmigłowcowego LP, mechanika pokładowego LP lub operatora pokładowego LP;

4) członek personelu technicznego LP – członka personelu lotniczego LP posiadającego ważną licencję lub ubiegającego się o licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej LP;

5) członek personelu specjalnego – członka załogi statku powietrznego LP, nie wchodzącego w skład załogi lotniczej, wyznaczanego przez osobę uprawnioną do wystawienia polecenia wykonania lotu, zlecenia lotu lub dowódcę śmigłowca do wykonania podczas lotu zadań nawigacyjnych, obserwacyjnych, desantowych, ratowniczych, specjalnych i innych, posiadającego udokumentowane uprawnienia do wykonywania takich zadań, a w szczególności uprawnienia do wykonywania skoków spadochronowych lub innych technik wysokościowych z pokładu śmigłowca albo uprawnienie instruktora danej specjalności;

6) członek załogi lotniczej LP – licencjonowanego członka personelu latającego LP, któremu powierzono wykonywanie określonych obowiązków na pokładzie statku powietrznego LP, w czasie trwania lotu;

7) członek załogi statku powietrznego LP – członka załogi lotniczej LP lub osobę wyznaczoną przez osobę uprawnioną do wystawienia polecenia wykonania lotu, zlecenia lotu lub dowódcę statku powietrznego LP do wykonania określonych obowiązków na pokładzie statku powietrznego LP, w czasie trwania lotu;

8) [1] dysponent statku powietrznego – osobę odpowiedzialną za transportowany stan osobowy oraz ładunek, której wystawiający wniosek o użycie śmigłowca lub polecenie wykonania lotu przekazał w dyspozycję statek powietrzny LP wraz z załogą;

9) dyżur lotniczy – wykonywanie czynności lotniczych w określonym przedziale czasowym celem utrzymywania w stałej gotowości do lotu statku powietrznego LP wraz z jego załogą oraz obsługą techniczną i naziemną;

10) inspektor lotniczy LP – policjanta lub pracownika Zarządu Lotnictwa Policji Komendy Głównej Policji, zwanego dalej „ZLP KGP”, posiadającego ważne uprawnienia lotnicze w zakresie kontroli wiedzy i umiejętności lotniczych członków personelu lotniczego LP, upoważnionego przez Komendanta Głównego Policji do wykonywania zadań w tym zakresie;

11) inspektor techniki lotniczej [2] LP – policjanta lub pracownika ZLP KGP posiadającego ważne uprawnienia lotnicze w zakresie kontroli techniki lotniczej, oględzin i potwierdzania zdatności technicznej śmigłowców, upoważnionego przez Komendanta Głównego Policji do wykonywania zadań w tym zakresie;

11a) [3] koordynator lotu – osobę, której wystawiający wniosek o użycie śmigłowca lub polecenie wykonania lotu powierzył odpowiedzialność za współpracę w procesie organizacji i przebiegu lotu z organizatorem lotu oraz z innymi podmiotami uczestniczącymi w organizacji operacji lotniczej;

12) licencja LP – licencję członka personelu lotniczego LP będącą świadectwem stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do wykonywania określonych czynności lotniczych w LP;

13) lot operacyjny – lot wykonywany na potrzeby jednostek organizacyjnych Policji lub innych instytucji państwowych;

14) lot szkoleniowy – lot wykonywany w celu opanowania, przedłużenia lub kontroli umiejętności lotniczych;

15) lot techniczny (próbny-kontrolny) – lot wykonywany w celu sprawdzenia ogólnej sprawności technicznej statku powietrznego LP oraz jego poszczególnych elementów;

16) mechanik pokładowy LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją mechanika pokładowego LP, uprawniającą do wykonywania określonych w niej czynności lotniczych;

17) mechanik lotniczy obsługi technicznej LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją mechanika lotniczego obsługi technicznej LP oraz upoważnieniem do poświadczania obsługi, które uprawniają do wykonywania określonych czynności lotniczych na statkach powietrznych LP;

18) operator pokładowy LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją operatora pokładowego LP uprawniającą do wykonywania określonych w niej czynności lotniczych;

19) operacja lotnicza LP – każde działanie lub akcję realizowane z wykorzystaniem statków powietrznych LP;

19a) [4] organizator lotu – osobę odpowiedzialną za wszystkie fazy organizacji lotu – naczelnika ZLP KGP na poziomie Komendy Głównej Policji oraz kierownika SLP KWP na poziomie komendy wojewódzkiej Policji;

20) pilot LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją pilota śmigłowcowego LP, uprawniającą do wykonywania określonych w niej czynności lotniczych;

21) podróżny LP – osobę przewożoną statkiem powietrznym LP nie wchodzącą w skład załogi tego statku, w stosunku do której, zgoda osoby wystawiającej polecenie wykonania lotu, dysponenta lub dowódcy tego statku na udział w locie, została wyrażona na liście podróżnych;

22) świadectwo oględzin statku powietrznego w LP – dokument potwierdzający wykonanie inspekcji lub oględzin statku powietrznego LP wydany przez inspektora techniki lotniczej [5] LP;

23) świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego w LP – dokument potwierdzający, że statek powietrzny LP został uznany za zdatny do lotu.

[1] § 4 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[2] § 4 pkt 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[3] § 4 pkt 11a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[4] § 4 pkt 19a dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[5] § 4 pkt 22 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

Wersja obowiązująca od 2024-08-13

§ 4. Użyte w zarządzeniu określenia i skróty oznaczają:

1) czas odpoczynku w LP – nieprzerwany i określony czas, w którym członek załogi lotniczej statku powietrznego LP jest zwolniony od pełnienia obowiązków służbowych i ma zapewnione warunki do nieprzerwanego snu w warunkach domowych lub hotelowych, a na pokładzie okrętu – w osobnej kajucie;

2) członek personelu lotniczego LP – policjanta lub pracownika LP, posiadającego ważną licencję lub ubiegającego się o licencję: pilota śmigłowcowego LP, mechanika pokładowego LP, operatora pokładowego LP lub mechanika lotniczego obsługi technicznej LP;

3) członek personelu latającego LP – członka personelu lotniczego LP posiadającego ważną licencję lub ubiegającego się o licencję pilota śmigłowcowego LP, mechanika pokładowego LP lub operatora pokładowego LP;

4) członek personelu technicznego LP – członka personelu lotniczego LP posiadającego ważną licencję lub ubiegającego się o licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej LP;

5) członek personelu specjalnego – członka załogi statku powietrznego LP, nie wchodzącego w skład załogi lotniczej, wyznaczanego przez osobę uprawnioną do wystawienia polecenia wykonania lotu, zlecenia lotu lub dowódcę śmigłowca do wykonania podczas lotu zadań nawigacyjnych, obserwacyjnych, desantowych, ratowniczych, specjalnych i innych, posiadającego udokumentowane uprawnienia do wykonywania takich zadań, a w szczególności uprawnienia do wykonywania skoków spadochronowych lub innych technik wysokościowych z pokładu śmigłowca albo uprawnienie instruktora danej specjalności;

6) członek załogi lotniczej LP – licencjonowanego członka personelu latającego LP, któremu powierzono wykonywanie określonych obowiązków na pokładzie statku powietrznego LP, w czasie trwania lotu;

7) członek załogi statku powietrznego LP – członka załogi lotniczej LP lub osobę wyznaczoną przez osobę uprawnioną do wystawienia polecenia wykonania lotu, zlecenia lotu lub dowódcę statku powietrznego LP do wykonania określonych obowiązków na pokładzie statku powietrznego LP, w czasie trwania lotu;

8) [1] dysponent statku powietrznego – osobę odpowiedzialną za transportowany stan osobowy oraz ładunek, której wystawiający wniosek o użycie śmigłowca lub polecenie wykonania lotu przekazał w dyspozycję statek powietrzny LP wraz z załogą;

9) dyżur lotniczy – wykonywanie czynności lotniczych w określonym przedziale czasowym celem utrzymywania w stałej gotowości do lotu statku powietrznego LP wraz z jego załogą oraz obsługą techniczną i naziemną;

10) inspektor lotniczy LP – policjanta lub pracownika Zarządu Lotnictwa Policji Komendy Głównej Policji, zwanego dalej „ZLP KGP”, posiadającego ważne uprawnienia lotnicze w zakresie kontroli wiedzy i umiejętności lotniczych członków personelu lotniczego LP, upoważnionego przez Komendanta Głównego Policji do wykonywania zadań w tym zakresie;

11) inspektor techniki lotniczej [2] LP – policjanta lub pracownika ZLP KGP posiadającego ważne uprawnienia lotnicze w zakresie kontroli techniki lotniczej, oględzin i potwierdzania zdatności technicznej śmigłowców, upoważnionego przez Komendanta Głównego Policji do wykonywania zadań w tym zakresie;

11a) [3] koordynator lotu – osobę, której wystawiający wniosek o użycie śmigłowca lub polecenie wykonania lotu powierzył odpowiedzialność za współpracę w procesie organizacji i przebiegu lotu z organizatorem lotu oraz z innymi podmiotami uczestniczącymi w organizacji operacji lotniczej;

12) licencja LP – licencję członka personelu lotniczego LP będącą świadectwem stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do wykonywania określonych czynności lotniczych w LP;

13) lot operacyjny – lot wykonywany na potrzeby jednostek organizacyjnych Policji lub innych instytucji państwowych;

14) lot szkoleniowy – lot wykonywany w celu opanowania, przedłużenia lub kontroli umiejętności lotniczych;

15) lot techniczny (próbny-kontrolny) – lot wykonywany w celu sprawdzenia ogólnej sprawności technicznej statku powietrznego LP oraz jego poszczególnych elementów;

16) mechanik pokładowy LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją mechanika pokładowego LP, uprawniającą do wykonywania określonych w niej czynności lotniczych;

17) mechanik lotniczy obsługi technicznej LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją mechanika lotniczego obsługi technicznej LP oraz upoważnieniem do poświadczania obsługi, które uprawniają do wykonywania określonych czynności lotniczych na statkach powietrznych LP;

18) operator pokładowy LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją operatora pokładowego LP uprawniającą do wykonywania określonych w niej czynności lotniczych;

19) operacja lotnicza LP – każde działanie lub akcję realizowane z wykorzystaniem statków powietrznych LP;

19a) [4] organizator lotu – osobę odpowiedzialną za wszystkie fazy organizacji lotu – naczelnika ZLP KGP na poziomie Komendy Głównej Policji oraz kierownika SLP KWP na poziomie komendy wojewódzkiej Policji;

20) pilot LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją pilota śmigłowcowego LP, uprawniającą do wykonywania określonych w niej czynności lotniczych;

21) podróżny LP – osobę przewożoną statkiem powietrznym LP nie wchodzącą w skład załogi tego statku, w stosunku do której, zgoda osoby wystawiającej polecenie wykonania lotu, dysponenta lub dowódcy tego statku na udział w locie, została wyrażona na liście podróżnych;

22) świadectwo oględzin statku powietrznego w LP – dokument potwierdzający wykonanie inspekcji lub oględzin statku powietrznego LP wydany przez inspektora techniki lotniczej [5] LP;

23) świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego w LP – dokument potwierdzający, że statek powietrzny LP został uznany za zdatny do lotu.

[1] § 4 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[2] § 4 pkt 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[3] § 4 pkt 11a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[4] § 4 pkt 19a dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[5] § 4 pkt 22 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-05-01 do 2024-08-12

§ 4. Użyte w zarządzeniu określenia i skróty oznaczają:

1) czas odpoczynku w LP – nieprzerwany i określony czas, w którym członek załogi lotniczej statku powietrznego LP jest zwolniony od pełnienia obowiązków służbowych i ma zapewnione warunki do nieprzerwanego snu w warunkach domowych lub hotelowych, a na pokładzie okrętu – w osobnej kajucie;

2) członek personelu lotniczego LP – policjanta lub pracownika LP, posiadającego ważną licencję lub ubiegającego się o licencję: pilota śmigłowcowego LP, mechanika pokładowego LP, operatora pokładowego LP lub mechanika lotniczego obsługi technicznej LP;

3) członek personelu latającego LP – członka personelu lotniczego LP posiadającego ważną licencję lub ubiegającego się o licencję pilota śmigłowcowego LP, mechanika pokładowego LP lub operatora pokładowego LP;

4) członek personelu technicznego LP – członka personelu lotniczego LP posiadającego ważną licencję lub ubiegającego się o licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej LP;

5) członek personelu specjalnego – członka załogi statku powietrznego LP, nie wchodzącego w skład załogi lotniczej, wyznaczanego przez osobę uprawnioną do wystawienia polecenia wykonania lotu, zlecenia lotu lub dowódcę śmigłowca do wykonania podczas lotu zadań nawigacyjnych, obserwacyjnych, desantowych, ratowniczych, specjalnych i innych, posiadającego udokumentowane uprawnienia do wykonywania takich zadań, a w szczególności uprawnienia do wykonywania skoków spadochronowych lub innych technik wysokościowych z pokładu śmigłowca albo uprawnienie instruktora danej specjalności;

6) członek załogi lotniczej LP – licencjonowanego członka personelu latającego LP, któremu powierzono wykonywanie określonych obowiązków na pokładzie statku powietrznego LP, w czasie trwania lotu;

7) członek załogi statku powietrznego LP – członka załogi lotniczej LP lub osobę wyznaczoną przez osobę uprawnioną do wystawienia polecenia wykonania lotu, zlecenia lotu lub dowódcę statku powietrznego LP do wykonania określonych obowiązków na pokładzie statku powietrznego LP, w czasie trwania lotu;

8) dysponent statku powietrznego – osobę odpowiedzialną za transportowany stan osobowy oraz ładunek, której wystawiający polecenie wykonania lotu przekazał w dyspozycję statek powietrzny LP wraz z załogą;

9) dyżur lotniczy – wykonywanie czynności lotniczych w określonym przedziale czasowym celem utrzymywania w stałej gotowości do lotu statku powietrznego LP wraz z jego załogą oraz obsługą techniczną i naziemną;

10) inspektor lotniczy LP – policjanta lub pracownika Zarządu Lotnictwa Policji Komendy Głównej Policji, zwanego dalej „ZLP KGP”, posiadającego ważne uprawnienia lotnicze w zakresie kontroli wiedzy i umiejętności lotniczych członków personelu lotniczego LP, upoważnionego przez Komendanta Głównego Policji do wykonywania zadań w tym zakresie;

11) inspektor techniczny LP – policjanta lub pracownika ZLP KGP posiadającego ważne uprawnienia lotnicze w zakresie kontroli techniki lotniczej, oględzin i potwierdzania zdatności technicznej śmigłowców, upoważnionego przez Komendanta Głównego Policji do wykonywania zadań w tym zakresie;

12) licencja LP – licencję członka personelu lotniczego LP będącą świadectwem stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do wykonywania określonych czynności lotniczych w LP;

13) lot operacyjny – lot wykonywany na potrzeby jednostek organizacyjnych Policji lub innych instytucji państwowych;

14) lot szkoleniowy – lot wykonywany w celu opanowania, przedłużenia lub kontroli umiejętności lotniczych;

15) lot techniczny (próbny-kontrolny) – lot wykonywany w celu sprawdzenia ogólnej sprawności technicznej statku powietrznego LP oraz jego poszczególnych elementów;

16) mechanik pokładowy LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją mechanika pokładowego LP, uprawniającą do wykonywania określonych w niej czynności lotniczych;

17) mechanik lotniczy obsługi technicznej LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją mechanika lotniczego obsługi technicznej LP oraz upoważnieniem do poświadczania obsługi, które uprawniają do wykonywania określonych czynności lotniczych na statkach powietrznych LP;

18) operator pokładowy LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją operatora pokładowego LP uprawniającą do wykonywania określonych w niej czynności lotniczych;

19) operacja lotnicza LP – każde działanie lub akcję realizowane z wykorzystaniem statków powietrznych LP;

20) pilot LP – policjanta lub pracownika LP legitymującego się ważną licencją pilota śmigłowcowego LP, uprawniającą do wykonywania określonych w niej czynności lotniczych;

21) podróżny LP – osobę przewożoną statkiem powietrznym LP nie wchodzącą w skład załogi tego statku, w stosunku do której, zgoda osoby wystawiającej polecenie wykonania lotu, dysponenta lub dowódcy tego statku na udział w locie, została wyrażona na liście podróżnych;

22) świadectwo oględzin statku powietrznego w LP – dokument potwierdzający wykonanie inspekcji lub oględzin statku powietrznego LP wydany przez inspektora technicznego LP;

23) świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego w LP – dokument potwierdzający, że statek powietrzny LP został uznany za zdatny do lotu.