history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2024-08-13

Rozdział 4

Badania lotniczo-lekarskie i sprawność psychofizyczna członka personelu lotniczego LP

§ 38. 1. [42] Sprawność psychiczną i fizyczną członka oraz kandydata na członka personelu lotniczego LP sprawdza się w trakcie badań lotniczo-lekarskich, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2020 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz. U. poz. 1168) oraz przepisach niniejszego zarządzenia.

2. Członek personelu lotniczego LP nie może przystąpić do wykonywania czynności lotniczych, jeżeli jego stan psychiczny lub fizyczny uniemożliwia mu pełnienie obowiązków w wymaganym zakresie lub może zagrażać bezpieczeństwu lotu.

3. Członek personelu lotniczego LP, który jest świadomy utraty sprawności fizycznej lub psychicznej wymaganej do wykonywania swojej funkcji, jest zobowiązany do natychmiastowego poddania się badaniom lotniczo-lekarskim.

4. Badania lotniczo-lekarskie przeprowadzają i wydają orzeczenia o istnieniu lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego:

1) centra medycyny lotniczej;

2) lekarze orzecznicy.

5. Dla personelu lotniczego LP ustala się następujące klasy orzeczeń lotniczo-lekarskich wydawanych na podstawie przepisów rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1:

1) w specjalności lotniczej pilot śmigłowcowy LP – klasa 1;

2) w specjalności lotniczej mechanik pokładowy LP – klasa 2;

3) w specjalności lotniczej operator pokładowy LP – klasa 2.

6. Dla personelu lotniczego LP ustala się następujące wymagania wiekowe w zależności od posiadanych specjalności lotniczych:

1) [43] posiadacz licencji pilota śmigłowcowego LP, który ukończył 60 lat, nie może wykonywać czynności pilota w LP, chyba że pełni on funkcję członka załogi wieloosobowej;

2) posiadacz licencji pilota śmigłowcowego LP, który ukończył 65 lat, nie może wykonywać czynności pilota w LP;

3) posiadacz licencji mechanika pokładowego LP, który ukończył 65 lat, nie może wykonywać czynności mechanika pokładowego w LP;

4) posiadacz licencji operatora pokładowego LP, który ukończył 65 lat, nie może wykonywać czynności operatora pokładowego w LP.

7. Nie można wyznaczyć do składu załogi statku powietrznego osoby, której niezdolność do wykonywania obowiązków służbowych wynika z posiadanego zwolnienia lekarskiego.

8. Członek personelu latającego LP jest obowiązany raz w roku, w wymiarze co najmniej 14 dni, odbywać szkolenie w wyspecjalizowanym ośrodku szkoleniowo-kondycyjnym.

9. Niespełnienie obowiązku, o którym mowa w ust. 8, powoduje wstrzymanie wykonywania czynności lotniczych przez członka personelu latającego LP do czasu zrealizowania obowiązku, z zastrzeżeniem ust. 10.

10. [44] Na zalecenie komisji lotniczo-lekarskiej, lekarza orzecznika lub lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad członkiem personelu latającego LP, szkolenie w wyspecjalizowanym ośrodku szkoleniowo-kondycyjnym, o którym mowa w ust. 8, może być zastąpione leczeniem lub rehabilitacją uzdrowiskową.

11. Przerwa między urlopem wypoczynkowym trwającym minimum 14 dni kalendarzowych, a szkoleniem w wyspecjalizowanym ośrodku szkoleniowo-kondycyjnym, o którym mowa w ust. 8, powinna wynosić co najmniej 1 miesiąc.

12. Członek personelu latającego LP, który podlega obowiązkowi sprawdzenia zdolności psychofizycznej do pełnienia czynności lotniczych, ma obowiązek powiadomić przełożonego z wyprzedzeniem co najmniej 30 dni o dacie upływu ważności orzeczenia lotniczo-lekarskiego oraz ma obowiązek poddania się badaniom lotniczo-lekarskim w czasie i miejscu wskazanym przez przełożonego.

[42] § 38 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. a) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[43] § 38 ust. 6 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. b) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[44] § 38 ust. 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. c) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

Wersja obowiązująca od 2024-08-13

Rozdział 4

Badania lotniczo-lekarskie i sprawność psychofizyczna członka personelu lotniczego LP

§ 38. 1. [42] Sprawność psychiczną i fizyczną członka oraz kandydata na członka personelu lotniczego LP sprawdza się w trakcie badań lotniczo-lekarskich, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2020 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz. U. poz. 1168) oraz przepisach niniejszego zarządzenia.

2. Członek personelu lotniczego LP nie może przystąpić do wykonywania czynności lotniczych, jeżeli jego stan psychiczny lub fizyczny uniemożliwia mu pełnienie obowiązków w wymaganym zakresie lub może zagrażać bezpieczeństwu lotu.

3. Członek personelu lotniczego LP, który jest świadomy utraty sprawności fizycznej lub psychicznej wymaganej do wykonywania swojej funkcji, jest zobowiązany do natychmiastowego poddania się badaniom lotniczo-lekarskim.

4. Badania lotniczo-lekarskie przeprowadzają i wydają orzeczenia o istnieniu lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego:

1) centra medycyny lotniczej;

2) lekarze orzecznicy.

5. Dla personelu lotniczego LP ustala się następujące klasy orzeczeń lotniczo-lekarskich wydawanych na podstawie przepisów rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1:

1) w specjalności lotniczej pilot śmigłowcowy LP – klasa 1;

2) w specjalności lotniczej mechanik pokładowy LP – klasa 2;

3) w specjalności lotniczej operator pokładowy LP – klasa 2.

6. Dla personelu lotniczego LP ustala się następujące wymagania wiekowe w zależności od posiadanych specjalności lotniczych:

1) [43] posiadacz licencji pilota śmigłowcowego LP, który ukończył 60 lat, nie może wykonywać czynności pilota w LP, chyba że pełni on funkcję członka załogi wieloosobowej;

2) posiadacz licencji pilota śmigłowcowego LP, który ukończył 65 lat, nie może wykonywać czynności pilota w LP;

3) posiadacz licencji mechanika pokładowego LP, który ukończył 65 lat, nie może wykonywać czynności mechanika pokładowego w LP;

4) posiadacz licencji operatora pokładowego LP, który ukończył 65 lat, nie może wykonywać czynności operatora pokładowego w LP.

7. Nie można wyznaczyć do składu załogi statku powietrznego osoby, której niezdolność do wykonywania obowiązków służbowych wynika z posiadanego zwolnienia lekarskiego.

8. Członek personelu latającego LP jest obowiązany raz w roku, w wymiarze co najmniej 14 dni, odbywać szkolenie w wyspecjalizowanym ośrodku szkoleniowo-kondycyjnym.

9. Niespełnienie obowiązku, o którym mowa w ust. 8, powoduje wstrzymanie wykonywania czynności lotniczych przez członka personelu latającego LP do czasu zrealizowania obowiązku, z zastrzeżeniem ust. 10.

10. [44] Na zalecenie komisji lotniczo-lekarskiej, lekarza orzecznika lub lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad członkiem personelu latającego LP, szkolenie w wyspecjalizowanym ośrodku szkoleniowo-kondycyjnym, o którym mowa w ust. 8, może być zastąpione leczeniem lub rehabilitacją uzdrowiskową.

11. Przerwa między urlopem wypoczynkowym trwającym minimum 14 dni kalendarzowych, a szkoleniem w wyspecjalizowanym ośrodku szkoleniowo-kondycyjnym, o którym mowa w ust. 8, powinna wynosić co najmniej 1 miesiąc.

12. Członek personelu latającego LP, który podlega obowiązkowi sprawdzenia zdolności psychofizycznej do pełnienia czynności lotniczych, ma obowiązek powiadomić przełożonego z wyprzedzeniem co najmniej 30 dni o dacie upływu ważności orzeczenia lotniczo-lekarskiego oraz ma obowiązek poddania się badaniom lotniczo-lekarskim w czasie i miejscu wskazanym przez przełożonego.

[42] § 38 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. a) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[43] § 38 ust. 6 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. b) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

[44] § 38 ust. 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. c) zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-05-01 do 2024-08-12

Rozdział 4

Badania lotniczo-lekarskie i sprawność psychofizyczna członka personelu lotniczego LP

§ 38.  1. Sprawność psychiczną i fizyczną członka oraz kandydata na członka personelu lotniczego LP sprawdza się w trakcie badań lotniczo-lekarskich zgodnie z wymogami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 4 czerwca 2013 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz. U. z 2017 r. poz. 129) oraz przepisami niniejszego zarządzenia.

2. Członek personelu lotniczego LP nie może przystąpić do wykonywania czynności lotniczych, jeżeli jego stan psychiczny lub fizyczny uniemożliwia mu pełnienie obowiązków w wymaganym zakresie lub może zagrażać bezpieczeństwu lotu.

3. Członek personelu lotniczego LP, który jest świadomy utraty sprawności fizycznej lub psychicznej wymaganej do wykonywania swojej funkcji, jest zobowiązany do natychmiastowego poddania się badaniom lotniczo-lekarskim.

4. Badania lotniczo-lekarskie przeprowadzają i wydają orzeczenia o istnieniu lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego:

1) centra medycyny lotniczej;

2) lekarze orzecznicy.

5. Dla personelu lotniczego LP ustala się następujące klasy orzeczeń lotniczo-lekarskich wydawanych na podstawie przepisów rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1:

1) w specjalności lotniczej pilot śmigłowcowy LP – klasa 1;

2) w specjalności lotniczej mechanik pokładowy LP – klasa 2;

3) w specjalności lotniczej operator pokładowy LP – klasa 2.

6. Dla personelu lotniczego LP ustala się następujące wymagania wiekowe w zależności od posiadanych specjalności lotniczych:

1) posiadacz licencji pilota śmigłowcowego LP, który ukończył 60 lat, nie może wykonywać czynności pilota w LP, chyba że pełni on funkcję członka załogi wieloosobowej oraz jest jedynym członkiem załogi lotniczej, który ukończył 60 lat;

2) posiadacz licencji pilota śmigłowcowego LP, który ukończył 65 lat, nie może wykonywać czynności pilota w LP;

3) posiadacz licencji mechanika pokładowego LP, który ukończył 65 lat, nie może wykonywać czynności mechanika pokładowego w LP;

4) posiadacz licencji operatora pokładowego LP, który ukończył 65 lat, nie może wykonywać czynności operatora pokładowego w LP.

7. Nie można wyznaczyć do składu załogi statku powietrznego osoby, której niezdolność do wykonywania obowiązków służbowych wynika z posiadanego zwolnienia lekarskiego.

8. Członek personelu latającego LP jest obowiązany raz w roku, w wymiarze co najmniej 14 dni, odbywać szkolenie w wyspecjalizowanym ośrodku szkoleniowo-kondycyjnym.

9. Niespełnienie obowiązku, o którym mowa w ust. 8, powoduje wstrzymanie wykonywania czynności lotniczych przez członka personelu latającego LP do czasu zrealizowania obowiązku, z zastrzeżeniem ust. 10.

10. Na zalecenie komisji lotniczo-lekarskiej, lekarza orzecznika lub lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad członkiem personelu latającego LP, szkolenie w wyspecjalizowanym ośrodku szkoleniowo-kondycyjnym, o którym mowa w ust. 8, może być zastąpione pobytem w ośrodku sanatoryjnym.

11. Przerwa między urlopem wypoczynkowym trwającym minimum 14 dni kalendarzowych, a szkoleniem w wyspecjalizowanym ośrodku szkoleniowo-kondycyjnym, o którym mowa w ust. 8, powinna wynosić co najmniej 1 miesiąc.

12. Członek personelu latającego LP, który podlega obowiązkowi sprawdzenia zdolności psychofizycznej do pełnienia czynności lotniczych, ma obowiązek powiadomić przełożonego z wyprzedzeniem co najmniej 30 dni o dacie upływu ważności orzeczenia lotniczo-lekarskiego oraz ma obowiązek poddania się badaniom lotniczo-lekarskim w czasie i miejscu wskazanym przez przełożonego.