history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2024-08-13

§ 36. 1. Dysponent statku powietrznego jest obowiązany:

1) znać obowiązki dysponenta statku powietrznego;

2) zabezpieczyć wybrane miejsce bazowania statku powietrznego LP;

3) zapewnić załodze statku powietrznego LP odpowiednie warunki zakwaterowania i wyżywienia oraz czas na wypoczynek i należyte przygotowanie się do lotu;

4) zapewnić ochronę i zabezpieczenie przeciwpożarowe statku powietrznego LP w nowym miejscu bazowania;

5) [41] zapewnić środki transportu do zabezpieczenia operacji lotniczej;

6) udostępnić załodze statku powietrznego LP środki łączności niezbędne przy realizacji określonych operacji lotniczych LP;

7) przygotować podróżnych LP oraz ładunek do przewozu transportem lotniczym;

8) dostarczyć podróżnych LP oraz ładunek w ilości oraz terminie określonym w ustaleniach przed lotem;

9) udzielić ujętym na liście podróżnych instruktażu w zakresie bezpieczeństwa przewozu, jeżeli nie dokona tego dowódca statku powietrznego LP lub inny wyznaczony przez niego członek załogi lotniczej, skontrolować rozładowanie broni, jeżeli jest przewożona oraz potwierdzić te czynności w formie pisemnego zaświadczenia informacja dla dowódcy (Notification to the Commander – NOTOC), przy czym zaświadczenia tego nie sporządza się w przypadku realizacji działań operacyjnych lub na poligonie;

10) nadzorować przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz dyscypliny podróżnych LP na pokładzie statku powietrznego LP;

11) zgłaszać dowódcy statku powietrznego LP wszelkie odstępstwa od danych zawartych w dokumentach lotniczych (operacyjnych);

12) dostarczyć dowódcy statku powietrznego LP niezbędną dokumentację obejmującą:

a) listę podróżnych,

b) informację dla dowódcy (Notification to the Commander – NOTOC) – jeżeli jest wymagana,

c) wykaz przewożonego ładunku i dokumenty celne przewożonego towaru w lotach międzynarodowych do krajów, które tego wymagają, przy czym dokumentów tych nie sporządza się w przypadku, gdy nie ma takiego obowiązku, w szczególności jeżeli nie przewozi się ładunku,

d) wszelkie inne dokumenty, które mogą być wymagane przez władze państw, nad których terytorium lot będzie wykonywany oraz druki sprawozdań i raportów wymagane przez organ służby ruchu lotniczego i organizatora lotów lub przepisy władz lokalnych.

2. Dysponent statku powietrznego jest obowiązany do sprecyzowania załodze zadania przed startem, w czasie umożliwiającym przygotowanie się do danego lotu.

3. Załoga statku powietrznego LP ma prawo odmówić wykonania zadania innego niż planowane, w przypadku, gdy:

1) nowe zadanie wykracza poza posiadane uprawnienia lotnicze załogi lub gdy załoga nie jest do niego przygotowana;

2) nowe zadanie przekracza możliwości techniczne statku powietrznego LP;

3) nowe zadanie jest sprzeczne z ustalonymi zasadami wykonywania lotów i zagraża ich bezpieczeństwu.

4. Dysponent statku powietrznego podczas lotu jest obowiązany podporządkować się dowódcy załogi w zakresie:

1) udzielonych wskazówek bezpieczeństwa dotyczących zachowania się na pokładzie śmigłowca w locie, na ziemi i w rejonie statku powietrznego LP;

2) rozmieszczenia ładunku, podróżnych LP lub sprzętu w czasie załadunku transportu powietrznego;

3) wykonywania poleceń dowódcy załogi w sytuacjach szczególnych w czasie lotu;

4) respektowania decyzji dowódcy załogi co do liczby zabieranych podróżnych LP, ładunku, miejsca i sposobu lądowania w przygodnym terenie oraz oceny warunków meteorologicznych.

[41] § 36 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 17 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

Wersja obowiązująca od 2024-08-13

§ 36. 1. Dysponent statku powietrznego jest obowiązany:

1) znać obowiązki dysponenta statku powietrznego;

2) zabezpieczyć wybrane miejsce bazowania statku powietrznego LP;

3) zapewnić załodze statku powietrznego LP odpowiednie warunki zakwaterowania i wyżywienia oraz czas na wypoczynek i należyte przygotowanie się do lotu;

4) zapewnić ochronę i zabezpieczenie przeciwpożarowe statku powietrznego LP w nowym miejscu bazowania;

5) [41] zapewnić środki transportu do zabezpieczenia operacji lotniczej;

6) udostępnić załodze statku powietrznego LP środki łączności niezbędne przy realizacji określonych operacji lotniczych LP;

7) przygotować podróżnych LP oraz ładunek do przewozu transportem lotniczym;

8) dostarczyć podróżnych LP oraz ładunek w ilości oraz terminie określonym w ustaleniach przed lotem;

9) udzielić ujętym na liście podróżnych instruktażu w zakresie bezpieczeństwa przewozu, jeżeli nie dokona tego dowódca statku powietrznego LP lub inny wyznaczony przez niego członek załogi lotniczej, skontrolować rozładowanie broni, jeżeli jest przewożona oraz potwierdzić te czynności w formie pisemnego zaświadczenia informacja dla dowódcy (Notification to the Commander – NOTOC), przy czym zaświadczenia tego nie sporządza się w przypadku realizacji działań operacyjnych lub na poligonie;

10) nadzorować przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz dyscypliny podróżnych LP na pokładzie statku powietrznego LP;

11) zgłaszać dowódcy statku powietrznego LP wszelkie odstępstwa od danych zawartych w dokumentach lotniczych (operacyjnych);

12) dostarczyć dowódcy statku powietrznego LP niezbędną dokumentację obejmującą:

a) listę podróżnych,

b) informację dla dowódcy (Notification to the Commander – NOTOC) – jeżeli jest wymagana,

c) wykaz przewożonego ładunku i dokumenty celne przewożonego towaru w lotach międzynarodowych do krajów, które tego wymagają, przy czym dokumentów tych nie sporządza się w przypadku, gdy nie ma takiego obowiązku, w szczególności jeżeli nie przewozi się ładunku,

d) wszelkie inne dokumenty, które mogą być wymagane przez władze państw, nad których terytorium lot będzie wykonywany oraz druki sprawozdań i raportów wymagane przez organ służby ruchu lotniczego i organizatora lotów lub przepisy władz lokalnych.

2. Dysponent statku powietrznego jest obowiązany do sprecyzowania załodze zadania przed startem, w czasie umożliwiającym przygotowanie się do danego lotu.

3. Załoga statku powietrznego LP ma prawo odmówić wykonania zadania innego niż planowane, w przypadku, gdy:

1) nowe zadanie wykracza poza posiadane uprawnienia lotnicze załogi lub gdy załoga nie jest do niego przygotowana;

2) nowe zadanie przekracza możliwości techniczne statku powietrznego LP;

3) nowe zadanie jest sprzeczne z ustalonymi zasadami wykonywania lotów i zagraża ich bezpieczeństwu.

4. Dysponent statku powietrznego podczas lotu jest obowiązany podporządkować się dowódcy załogi w zakresie:

1) udzielonych wskazówek bezpieczeństwa dotyczących zachowania się na pokładzie śmigłowca w locie, na ziemi i w rejonie statku powietrznego LP;

2) rozmieszczenia ładunku, podróżnych LP lub sprzętu w czasie załadunku transportu powietrznego;

3) wykonywania poleceń dowódcy załogi w sytuacjach szczególnych w czasie lotu;

4) respektowania decyzji dowódcy załogi co do liczby zabieranych podróżnych LP, ładunku, miejsca i sposobu lądowania w przygodnym terenie oraz oceny warunków meteorologicznych.

[41] § 36 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 17 zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 48). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2024 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-05-01 do 2024-08-12

§ 36. 1. Dysponent statku powietrznego jest obowiązany:

1) znać obowiązki dysponenta statku powietrznego;

2) zabezpieczyć wybrane miejsce bazowania statku powietrznego LP;

3) zapewnić załodze statku powietrznego LP odpowiednie warunki zakwaterowania i wyżywienia oraz czas na wypoczynek i należyte przygotowanie się do lotu;

4) zapewnić ochronę i zabezpieczenie przeciwpożarowe statku powietrznego LP w nowym miejscu bazowania;

5) udostępnić środek transportu do zabezpieczenia działalności lotniczej;

6) udostępnić załodze statku powietrznego LP środki łączności niezbędne przy realizacji określonych operacji lotniczych LP;

7) przygotować podróżnych LP oraz ładunek do przewozu transportem lotniczym;

8) dostarczyć podróżnych LP oraz ładunek w ilości oraz terminie określonym w ustaleniach przed lotem;

9) udzielić ujętym na liście podróżnych instruktażu w zakresie bezpieczeństwa przewozu, jeżeli nie dokona tego dowódca statku powietrznego LP lub inny wyznaczony przez niego członek załogi lotniczej, skontrolować rozładowanie broni, jeżeli jest przewożona oraz potwierdzić te czynności w formie pisemnego zaświadczenia informacja dla dowódcy (Notification to the Commander – NOTOC), przy czym zaświadczenia tego nie sporządza się w przypadku realizacji działań operacyjnych lub na poligonie;

10) nadzorować przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz dyscypliny podróżnych LP na pokładzie statku powietrznego LP;

11) zgłaszać dowódcy statku powietrznego LP wszelkie odstępstwa od danych zawartych w dokumentach lotniczych (operacyjnych);

12) dostarczyć dowódcy statku powietrznego LP niezbędną dokumentację obejmującą:

a) listę podróżnych,

b) informację dla dowódcy (Notification to the Commander – NOTOC) – jeżeli jest wymagana,

c) wykaz przewożonego ładunku i dokumenty celne przewożonego towaru w lotach międzynarodowych do krajów, które tego wymagają, przy czym dokumentów tych nie sporządza się w przypadku, gdy nie ma takiego obowiązku, w szczególności jeżeli nie przewozi się ładunku,

d) wszelkie inne dokumenty, które mogą być wymagane przez władze państw, nad których terytorium lot będzie wykonywany oraz druki sprawozdań i raportów wymagane przez organ służby ruchu lotniczego i organizatora lotów lub przepisy władz lokalnych.

2. Dysponent statku powietrznego jest obowiązany do sprecyzowania załodze zadania przed startem, w czasie umożliwiającym przygotowanie się do danego lotu.

3. Załoga statku powietrznego LP ma prawo odmówić wykonania zadania innego niż planowane, w przypadku, gdy:

1) nowe zadanie wykracza poza posiadane uprawnienia lotnicze załogi lub gdy załoga nie jest do niego przygotowana;

2) nowe zadanie przekracza możliwości techniczne statku powietrznego LP;

3) nowe zadanie jest sprzeczne z ustalonymi zasadami wykonywania lotów i zagraża ich bezpieczeństwu.

4. Dysponent statku powietrznego podczas lotu jest obowiązany podporządkować się dowódcy załogi w zakresie:

1) udzielonych wskazówek bezpieczeństwa dotyczących zachowania się na pokładzie śmigłowca w locie, na ziemi i w rejonie statku powietrznego LP;

2) rozmieszczenia ładunku, podróżnych LP lub sprzętu w czasie załadunku transportu powietrznego;

3) wykonywania poleceń dowódcy załogi w sytuacjach szczególnych w czasie lotu;

4) respektowania decyzji dowódcy załogi co do liczby zabieranych podróżnych LP, ładunku, miejsca i sposobu lądowania w przygodnym terenie oraz oceny warunków meteorologicznych.