Wersja obowiązująca od 2022-03-10
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1) administrator centralny – dyrektora Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji;
2) administrator lokalny – kierownika właściwej do spraw łączności i informatyki, komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji lub Komendy Stołecznej Policji;
3) aktywacja – umieszczenie w bazie danych systemu BTUU informacji o certyfikacie klucza publicznego wygenerowanym na KM lub KSD;
4) BTUU – bezpieczny tryb uwierzytelnienia użytkowników, stanowiący system umożliwiający identyfikację, uwierzytelnianie i autoryzację użytkowników zasobów informacyjnych systemów teleinformatycznych Policji;
5) certyfikat – zestaw podpisanych cyfrowo danych;
6) CUID – identyfikator SWD mobilnego terminala noszonego;
7) dezaktywacja – umieszczenie w bazie danych BTUU informacji o unieważnieniu certyfikatów z KM lub KSD;
8) hasło – hasło w systemie OIM – hasło poczty Cryptomail – hasło wykorzystywane do autoryzacji użytkowników MTN typu 2;
9) hasło „robocze” – tymczasowe, pierwsze hasło nadawane użytkownikowi w LDAP, podlegające zmianie przy pierwszej autoryzacji z MTN typu 2, zgodne z polityką autoryzacji BTUU;
10) identyfikator kadrowy – indywidualny numer identyfikacyjny nadany policjantowi lub pracownikowi Policji przez komórkę organizacyjną Policji właściwą do spraw osobowych;
11) inspektor ds. rejestracji – osobę upoważnioną do wykonywania w PR KGP lub PR czynności polegających na aktywacji, dezaktywacji, recertyfikacji i odblokowaniu KM lub KSD;
12) karta SIM – moduł identyfikacji abonenta, pełniący rolę klucza dostępowego do sieci komórkowej;
13) KM – kartę mikroprocesorową, umożliwiającą identyfikację i uwierzytelnienie użytkownika;
14) kod PIN – przydzielony użytkownikowi kod, przypisany do KM lub KSD;
15) KSD – kartę typu microSD z wbudowanym kryptoprocesorem, umożliwiającą identyfikację i uwierzytelnienie użytkownika mobilnego terminala noszonego;
16) LDAP – Lightweight Directory Access Protocol – protokół przeznaczony do korzystania z usług katalogowych;
17) MTN typu 2 – urządzenia, które do uwierzytelniania nie wykorzystują KM i KSD, korzystające z nowej metody uwierzytelniania użytkowników na urządzeniach opartej o identyfikator i hasło z LDAP;
18) MDM – mobile device management – system zarządzający MTN typu 2;
19) OIM – Oracle Identity Manager – narzędzie do obsługi kont użytkowników;
20) odblokowanie – odblokowanie kodu PIN przypisanego do KM;
21) PKI – Infrastrukturę Klucza Publicznego, stanowiącą system organizacyjno-informatyczny, w którego skład wchodzą urzędy certyfikacyjne, urzędy (punkty) rejestracyjne, użytkownicy certyfikatów klucza publicznego (subskrybenci – użytkownicy systemów teleinformatycznych Policji), oprogramowanie i sprzęt;
22) PR – zlokalizowany w komendzie wojewódzkiej Policji lub Komendzie Stołecznej Policji punkt rejestracji, stanowiący element systemu PKI, realizujący czynności związane z aktywacją, dezaktywacją, recertyfikacją i odblokowaniem KM lub KSD dla użytkowników pełniących służbę lub zatrudnionych w komendzie wojewódzkiej Policji lub Komendzie Stołecznej Policji oraz w podległych jednostkach organizacyjnych Policji;
23) [1] PR KGP - zlokalizowany w Komendzie Głównej Policji punkt rejestracji realizujący czynności związane z aktywacją, dezaktywacją, recertyfikacją i odblokowaniem KM lub KSD dla użytkowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Komendzie Głównej Policji, Biurze Spraw Wewnętrznych Policji, Centralnym Biurze Śledczym Policji, Centralnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji "BOA", Centralnym Biurze Zwalczania Cyberprzestępczości, Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie oraz szkołach policyjnych;
24) recertyfikacją – wygenerowanie na KM lub KSD certyfikatu na kolejny okres ważności;
25) SPP – System Poszukiwawczy Policji;
26) SWD – System Wspomagania Dowodzenia Policji;
27) uwierzytelnianie na MTN typu 2 – uwierzytelnianie użytkowników aplikacji Klienta Mobilnego SWD przy pomocy identyfikatora i hasła z LDAP;
28) użytkownik – funkcjonariusza lub pracownika Policji autoryzowanego do przetwarzania danych w systemach teleinformatycznych Policji z wykorzystaniem KM lub KSD lub uwierzytelniania na MTN typu 2 albo inną osobę uprawnioną w tym zakresie na podstawie odrębnych przepisów;
29) zablokowanie – automatyczne zablokowanie KM lub KSD po trzykrotnym, błędnym wprowadzeniu kodu PIN;
30) zresetowanie hasła – ustawienie nowego hasła „roboczego”, zgodnego z polityką autoryzacji BTUU, realizowane na wniosek, w szczególności w przypadku blokady lub podejrzenia lub stwierdzenia jego ujawnienia.
[1] § 2 pkt 23 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 33 Komendanta Głównego Policji z dnia 9 marca 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie form uwierzytelniania użytkowników systemów teleinformatycznych Policji przeznaczonych do przetwarzania informacji jawnych (Dz.Urz.KGP. poz. 136). Zmiana weszła w życie 10 marca 2022 r., z mocą od 12 stycznia 2022 r.
Wersja obowiązująca od 2022-03-10
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1) administrator centralny – dyrektora Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji;
2) administrator lokalny – kierownika właściwej do spraw łączności i informatyki, komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji lub Komendy Stołecznej Policji;
3) aktywacja – umieszczenie w bazie danych systemu BTUU informacji o certyfikacie klucza publicznego wygenerowanym na KM lub KSD;
4) BTUU – bezpieczny tryb uwierzytelnienia użytkowników, stanowiący system umożliwiający identyfikację, uwierzytelnianie i autoryzację użytkowników zasobów informacyjnych systemów teleinformatycznych Policji;
5) certyfikat – zestaw podpisanych cyfrowo danych;
6) CUID – identyfikator SWD mobilnego terminala noszonego;
7) dezaktywacja – umieszczenie w bazie danych BTUU informacji o unieważnieniu certyfikatów z KM lub KSD;
8) hasło – hasło w systemie OIM – hasło poczty Cryptomail – hasło wykorzystywane do autoryzacji użytkowników MTN typu 2;
9) hasło „robocze” – tymczasowe, pierwsze hasło nadawane użytkownikowi w LDAP, podlegające zmianie przy pierwszej autoryzacji z MTN typu 2, zgodne z polityką autoryzacji BTUU;
10) identyfikator kadrowy – indywidualny numer identyfikacyjny nadany policjantowi lub pracownikowi Policji przez komórkę organizacyjną Policji właściwą do spraw osobowych;
11) inspektor ds. rejestracji – osobę upoważnioną do wykonywania w PR KGP lub PR czynności polegających na aktywacji, dezaktywacji, recertyfikacji i odblokowaniu KM lub KSD;
12) karta SIM – moduł identyfikacji abonenta, pełniący rolę klucza dostępowego do sieci komórkowej;
13) KM – kartę mikroprocesorową, umożliwiającą identyfikację i uwierzytelnienie użytkownika;
14) kod PIN – przydzielony użytkownikowi kod, przypisany do KM lub KSD;
15) KSD – kartę typu microSD z wbudowanym kryptoprocesorem, umożliwiającą identyfikację i uwierzytelnienie użytkownika mobilnego terminala noszonego;
16) LDAP – Lightweight Directory Access Protocol – protokół przeznaczony do korzystania z usług katalogowych;
17) MTN typu 2 – urządzenia, które do uwierzytelniania nie wykorzystują KM i KSD, korzystające z nowej metody uwierzytelniania użytkowników na urządzeniach opartej o identyfikator i hasło z LDAP;
18) MDM – mobile device management – system zarządzający MTN typu 2;
19) OIM – Oracle Identity Manager – narzędzie do obsługi kont użytkowników;
20) odblokowanie – odblokowanie kodu PIN przypisanego do KM;
21) PKI – Infrastrukturę Klucza Publicznego, stanowiącą system organizacyjno-informatyczny, w którego skład wchodzą urzędy certyfikacyjne, urzędy (punkty) rejestracyjne, użytkownicy certyfikatów klucza publicznego (subskrybenci – użytkownicy systemów teleinformatycznych Policji), oprogramowanie i sprzęt;
22) PR – zlokalizowany w komendzie wojewódzkiej Policji lub Komendzie Stołecznej Policji punkt rejestracji, stanowiący element systemu PKI, realizujący czynności związane z aktywacją, dezaktywacją, recertyfikacją i odblokowaniem KM lub KSD dla użytkowników pełniących służbę lub zatrudnionych w komendzie wojewódzkiej Policji lub Komendzie Stołecznej Policji oraz w podległych jednostkach organizacyjnych Policji;
23) [1] PR KGP - zlokalizowany w Komendzie Głównej Policji punkt rejestracji realizujący czynności związane z aktywacją, dezaktywacją, recertyfikacją i odblokowaniem KM lub KSD dla użytkowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Komendzie Głównej Policji, Biurze Spraw Wewnętrznych Policji, Centralnym Biurze Śledczym Policji, Centralnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji "BOA", Centralnym Biurze Zwalczania Cyberprzestępczości, Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie oraz szkołach policyjnych;
24) recertyfikacją – wygenerowanie na KM lub KSD certyfikatu na kolejny okres ważności;
25) SPP – System Poszukiwawczy Policji;
26) SWD – System Wspomagania Dowodzenia Policji;
27) uwierzytelnianie na MTN typu 2 – uwierzytelnianie użytkowników aplikacji Klienta Mobilnego SWD przy pomocy identyfikatora i hasła z LDAP;
28) użytkownik – funkcjonariusza lub pracownika Policji autoryzowanego do przetwarzania danych w systemach teleinformatycznych Policji z wykorzystaniem KM lub KSD lub uwierzytelniania na MTN typu 2 albo inną osobę uprawnioną w tym zakresie na podstawie odrębnych przepisów;
29) zablokowanie – automatyczne zablokowanie KM lub KSD po trzykrotnym, błędnym wprowadzeniu kodu PIN;
30) zresetowanie hasła – ustawienie nowego hasła „roboczego”, zgodnego z polityką autoryzacji BTUU, realizowane na wniosek, w szczególności w przypadku blokady lub podejrzenia lub stwierdzenia jego ujawnienia.
[1] § 2 pkt 23 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 33 Komendanta Głównego Policji z dnia 9 marca 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie form uwierzytelniania użytkowników systemów teleinformatycznych Policji przeznaczonych do przetwarzania informacji jawnych (Dz.Urz.KGP. poz. 136). Zmiana weszła w życie 10 marca 2022 r., z mocą od 12 stycznia 2022 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-09-11 do 2022-03-09
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1) administrator centralny – dyrektora Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji;
2) administrator lokalny – kierownika właściwej do spraw łączności i informatyki, komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji lub Komendy Stołecznej Policji;
3) aktywacja – umieszczenie w bazie danych systemu BTUU informacji o certyfikacie klucza publicznego wygenerowanym na KM lub KSD;
4) BTUU – bezpieczny tryb uwierzytelnienia użytkowników, stanowiący system umożliwiający identyfikację, uwierzytelnianie i autoryzację użytkowników zasobów informacyjnych systemów teleinformatycznych Policji;
5) certyfikat – zestaw podpisanych cyfrowo danych;
6) CUID – identyfikator SWD mobilnego terminala noszonego;
7) dezaktywacja – umieszczenie w bazie danych BTUU informacji o unieważnieniu certyfikatów z KM lub KSD;
8) hasło – hasło w systemie OIM – hasło poczty Cryptomail – hasło wykorzystywane do autoryzacji użytkowników MTN typu 2;
9) hasło „robocze” – tymczasowe, pierwsze hasło nadawane użytkownikowi w LDAP, podlegające zmianie przy pierwszej autoryzacji z MTN typu 2, zgodne z polityką autoryzacji BTUU;
10) identyfikator kadrowy – indywidualny numer identyfikacyjny nadany policjantowi lub pracownikowi Policji przez komórkę organizacyjną Policji właściwą do spraw osobowych;
11) inspektor ds. rejestracji – osobę upoważnioną do wykonywania w PR KGP lub PR czynności polegających na aktywacji, dezaktywacji, recertyfikacji i odblokowaniu KM lub KSD;
12) karta SIM – moduł identyfikacji abonenta, pełniący rolę klucza dostępowego do sieci komórkowej;
13) KM – kartę mikroprocesorową, umożliwiającą identyfikację i uwierzytelnienie użytkownika;
14) kod PIN – przydzielony użytkownikowi kod, przypisany do KM lub KSD;
15) KSD – kartę typu microSD z wbudowanym kryptoprocesorem, umożliwiającą identyfikację i uwierzytelnienie użytkownika mobilnego terminala noszonego;
16) LDAP – Lightweight Directory Access Protocol – protokół przeznaczony do korzystania z usług katalogowych;
17) MTN typu 2 – urządzenia, które do uwierzytelniania nie wykorzystują KM i KSD, korzystające z nowej metody uwierzytelniania użytkowników na urządzeniach opartej o identyfikator i hasło z LDAP;
18) MDM – mobile device management – system zarządzający MTN typu 2;
19) OIM – Oracle Identity Manager – narzędzie do obsługi kont użytkowników;
20) odblokowanie – odblokowanie kodu PIN przypisanego do KM;
21) PKI – Infrastrukturę Klucza Publicznego, stanowiącą system organizacyjno-informatyczny, w którego skład wchodzą urzędy certyfikacyjne, urzędy (punkty) rejestracyjne, użytkownicy certyfikatów klucza publicznego (subskrybenci – użytkownicy systemów teleinformatycznych Policji), oprogramowanie i sprzęt;
22) PR – zlokalizowany w komendzie wojewódzkiej Policji lub Komendzie Stołecznej Policji punkt rejestracji, stanowiący element systemu PKI, realizujący czynności związane z aktywacją, dezaktywacją, recertyfikacją i odblokowaniem KM lub KSD dla użytkowników pełniących służbę lub zatrudnionych w komendzie wojewódzkiej Policji lub Komendzie Stołecznej Policji oraz w podległych jednostkach organizacyjnych Policji;
23) PR KGP – zlokalizowany w Komendzie Głównej Policji punkt rejestracji realizujący czynności związane z aktywacją, dezaktywacją, recertyfikacją i odblokowaniem KM lub KSD dla użytkowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Komendzie Głównej Policji, Centralnym Biurze Śledczym Policji, Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie oraz szkołach policyjnych;
24) recertyfikacją – wygenerowanie na KM lub KSD certyfikatu na kolejny okres ważności;
25) SPP – System Poszukiwawczy Policji;
26) SWD – System Wspomagania Dowodzenia Policji;
27) uwierzytelnianie na MTN typu 2 – uwierzytelnianie użytkowników aplikacji Klienta Mobilnego SWD przy pomocy identyfikatora i hasła z LDAP;
28) użytkownik – funkcjonariusza lub pracownika Policji autoryzowanego do przetwarzania danych w systemach teleinformatycznych Policji z wykorzystaniem KM lub KSD lub uwierzytelniania na MTN typu 2 albo inną osobę uprawnioną w tym zakresie na podstawie odrębnych przepisów;
29) zablokowanie – automatyczne zablokowanie KM lub KSD po trzykrotnym, błędnym wprowadzeniu kodu PIN;
30) zresetowanie hasła – ustawienie nowego hasła „roboczego”, zgodnego z polityką autoryzacji BTUU, realizowane na wniosek, w szczególności w przypadku blokady lub podejrzenia lub stwierdzenia jego ujawnienia.