history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2020-05-27

§ 113. 1. [27] Policjant po wpływie zażalenia dokonuje wstępnej jego kontroli polegającej na sprawdzeniu, czy zawiera ono:

1) oznaczenie organu, do którego jest skierowane, oraz sprawy, której dotyczy;

2) oznaczenie oraz adres wnoszącego zażalenie, a także – numer telefonu, telefaksu i adres poczty elektronicznej – o ile je posiada, lub oświadczenie o ich nieposiadaniu;

3) treść wniosku lub oświadczenia, w miarę potrzeby z uzasadnieniem;

4) datę i podpis składającego zażalenie.

2. [28] Jeżeli zażalenie nie odpowiada wymogom formalnym, a zwłaszcza nie wskazuje przedmiotu zaskarżenia (nie zawiera przynajmniej jednego zarzutu stawianego rozstrzygnięciu lub ustaleniu i nie podaje, czego wnoszący się domaga – wniosku odwoławczego), policjant wzywa wnoszącego do usunięcia braku w terminie 7 dni i biegnie on od daty doręczenia wnoszącemu pisma z pouczeniem o skutkach procesowych nieusunięcia braku lub zarządzenia w przedmiocie wezwania do usunięcia braku.

3. Nie wolno wzywać do usunięcia braków nieusuwalnych, którymi są:

1) warunki dotyczące dopuszczalności wniesienia zażalenia;

2) warunki związane z legitymacją do zaskarżenia;

3) zachowanie terminu do wniesienia zażalenia.

4. W wypadku, gdy uprawniony do zażalenia, pomimo wezwania, nie usunął braku w wyznaczonym terminie, to zgodnie z art. 120 § 2 k.p.k., policjant uznaje wniesione zażalenie za bezskuteczne i wydaje na podstawie art. 429 § 2 k.p.k., podlegające zażaleniu do sądu właściwego do rozpoznania zażalenia zarządzenie o odmowie jego przyjęcia z uwagi na nieuzupełnienie w terminie braków formalnych.

[27] § 113 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 wytycznych nr 2 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 maja 2020 r. zmieniających wytyczne w sprawie wykonywania niektórych czynności dochodzeniowo-śledczych przez policjantów (Dz.U.KGP. poz. 20). Zmiana weszła w życie 27 maja 2020 r.

[28] § 113 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 wytycznych nr 2 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 maja 2020 r. zmieniających wytyczne w sprawie wykonywania niektórych czynności dochodzeniowo-śledczych przez policjantów (Dz.U.KGP. poz. 20). Zmiana weszła w życie 27 maja 2020 r.

Wersja obowiązująca od 2020-05-27

§ 113. 1. [27] Policjant po wpływie zażalenia dokonuje wstępnej jego kontroli polegającej na sprawdzeniu, czy zawiera ono:

1) oznaczenie organu, do którego jest skierowane, oraz sprawy, której dotyczy;

2) oznaczenie oraz adres wnoszącego zażalenie, a także – numer telefonu, telefaksu i adres poczty elektronicznej – o ile je posiada, lub oświadczenie o ich nieposiadaniu;

3) treść wniosku lub oświadczenia, w miarę potrzeby z uzasadnieniem;

4) datę i podpis składającego zażalenie.

2. [28] Jeżeli zażalenie nie odpowiada wymogom formalnym, a zwłaszcza nie wskazuje przedmiotu zaskarżenia (nie zawiera przynajmniej jednego zarzutu stawianego rozstrzygnięciu lub ustaleniu i nie podaje, czego wnoszący się domaga – wniosku odwoławczego), policjant wzywa wnoszącego do usunięcia braku w terminie 7 dni i biegnie on od daty doręczenia wnoszącemu pisma z pouczeniem o skutkach procesowych nieusunięcia braku lub zarządzenia w przedmiocie wezwania do usunięcia braku.

3. Nie wolno wzywać do usunięcia braków nieusuwalnych, którymi są:

1) warunki dotyczące dopuszczalności wniesienia zażalenia;

2) warunki związane z legitymacją do zaskarżenia;

3) zachowanie terminu do wniesienia zażalenia.

4. W wypadku, gdy uprawniony do zażalenia, pomimo wezwania, nie usunął braku w wyznaczonym terminie, to zgodnie z art. 120 § 2 k.p.k., policjant uznaje wniesione zażalenie za bezskuteczne i wydaje na podstawie art. 429 § 2 k.p.k., podlegające zażaleniu do sądu właściwego do rozpoznania zażalenia zarządzenie o odmowie jego przyjęcia z uwagi na nieuzupełnienie w terminie braków formalnych.

[27] § 113 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 wytycznych nr 2 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 maja 2020 r. zmieniających wytyczne w sprawie wykonywania niektórych czynności dochodzeniowo-śledczych przez policjantów (Dz.U.KGP. poz. 20). Zmiana weszła w życie 27 maja 2020 r.

[28] § 113 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 wytycznych nr 2 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 maja 2020 r. zmieniających wytyczne w sprawie wykonywania niektórych czynności dochodzeniowo-śledczych przez policjantów (Dz.U.KGP. poz. 20). Zmiana weszła w życie 27 maja 2020 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-09-22 do 2020-05-26

§ 113. 1. Policjant po wpływie zażalenia dokonuje wstępnej jego kontroli polegającej na sprawdzeniu, czy zawiera ono:

1) oznaczenie organu, do którego jest skierowane oraz sprawy, której dotyczy;

2) oznaczenie oraz adres wnoszącego zażalenie;

3) treść wniosku lub oświadczenia, w miarę potrzeby z uzasadnieniem;

4) datę i podpis składającego zażalenie.

2. Jeżeli zażalenie nie odpowiada wymogom formalnym, a zwłaszcza nie wskazuje przedmiotu zaskarżenia (nie zawiera przynajmniej jednego zarzutu stawianego rozstrzygnięciu lub ustaleniu i nie podaje, czego wnoszący się domaga – wniosku odwoławczego), policjant wzywa wnoszącego do usunięcia braku w zakreślonym terminie, który nie może być określony inaczej niż na 7 dni i biegnie on od daty doręczenia wnoszącemu pisma z pouczeniem o skutkach procesowych nieusunięcia braku lub zarządzenia w przedmiocie wezwania do usunięcia braku.

3. Nie wolno wzywać do usunięcia braków nieusuwalnych, którymi są:

1) warunki dotyczące dopuszczalności wniesienia zażalenia;

2) warunki związane z legitymacją do zaskarżenia;

3) zachowanie terminu do wniesienia zażalenia.

4. W wypadku, gdy uprawniony do zażalenia, pomimo wezwania, nie usunął braku w wyznaczonym terminie, to zgodnie z art. 120 § 2 k.p.k., policjant uznaje wniesione zażalenie za bezskuteczne i wydaje na podstawie art. 429 § 2 k.p.k., podlegające zażaleniu do sądu właściwego do rozpoznania zażalenia zarządzenie o odmowie jego przyjęcia z uwagi na nieuzupełnienie w terminie braków formalnych.