Wersja obowiązująca od 2006-06-26
1. Bezpieczeństwo lotów obejmuje całokształt przedsięwzięć podejmowanych w celu zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa wykonywania działalności lotniczej Lotnictwa Policji, w tym w szczególności prowadzenie przedsięwzięć profilaktycznych w zakresie bezpieczeństwa lotów oraz zmierzających do zwiększenia efektywności wykorzystania lotnictwa.
2. W jednostkach organizacyjnych Lotnictwa Policji działają etatowe i nieetatowe struktury organizacyjne systemu bezpieczeństwa lotów:
1) w Zarządzie Lotnictwa Komendy Głównej Policji etatowy Inspektor Bezpieczeństwa Lotów;
2) w Wydziale Lotniczym Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji oraz Sekcjach Lotnictwa Komend Wojewódzkich Policji nieetatowi inspektorzy Bezpieczeństwa Lotów oraz nieetatowe zespoły Bezpieczeństwa Lotów zwane dalej zespołami.
3. Do podstawowych zadań inspektorów i zespołów Bezpieczeństwa Lotów, zwanych dalej organami bezpieczeństwa lotów, należy:
1) wykrywanie i przewidywanie zagrożeń bezpieczeństwa lotów, ocena ryzyka i opracowywanie działań profilaktycznych;
2) prowadzenie i nadzorowanie działalności profilaktycznej w zakresie bezpieczeństwa lotów;
3) proponowanie kierownikom komórek organizacyjnych Lotnictwa Policji działań, likwidujących lub zmniejszających ryzyko podczas wykonywania zadań lotniczych;
4) systematyczne zbieranie oraz analizowanie informacji o zdarzeniach lotniczych i zagrożeniach, ich archiwizowanie, opracowywanie i racjonalne wykorzystanie;
5) utrzymywanie wśród całego personelu lotniczego Lotnictwa Policji wysokiego poziomu świadomości występowania zagrożeń bezpieczeństwa lotów;
6) kierowanie badaniami zdarzeń lotniczych i ich nadzorowanie zgodnie z kompetencjami;
7) wymiana informacji o zdarzeniach lotniczych.
4. W całokształcie działalności organy bezpieczeństwa lotów powinny kierować się następującymi zasadami:
1) pełnić funkcje doradcze dla kierowników komórek organizacyjnych Lotnictwa Policji;
2) dążyć do zaangażowania wszystkich policjantów i pracowników Lotnictwa Policji w działalność, mającą na celu poprawę bezpieczeństwa lotów;
3) wykorzystywać wszystkie dostępne źródła informacji o zaistniałych i potencjalnych zagrożeniach do oceny rzeczywistego stanu bezpieczeństwa lotów;
4) szukać przyczyn zdarzeń, a nie sprawców, czyli preferować działania profilaktyczne, a nie rozliczeniowe;
5) działać bezstronnie, wiarygodnie i systematycznie.
5. Za prawidłowe działanie organów bezpieczeństwa lotów odpowiedzialny jest Inspektor Bezpieczeństwa Lotów Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji, do którego zadań należy w szczególności:
1) organizowanie i prowadzenie badań zdarzeń lotniczych w uzgodnieniu z Komisją Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego;
2) opracowywanie zaleceń profilaktycznych po zaistniałych zdarzeniach lotniczych i prowadzenie nadzoru nad ich wdrożeniem;
3) opracowywanie i rozsyłanie informacji o zdarzeniach lotniczych do komórek organizacyjnych Lotnictwa Policji;
4) opracowywanie corocznych ocen stanu bezpieczeństwa lotów w Lotnictwie Policji i przedstawianie ich Naczelnikowi Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji, a po jego akceptacji przekazywanie wniosków i zaleceń kierownikom komórek organizacyjnych Lotnictwa Policji;
5) organizowanie konferencji bezpieczeństwa lotów w Lotnictwie Policji;
6) sporządzanie corocznych wykazów ekspertów Lotnictwa Policji do badania wypadków i poważnych incydentów lotniczych w Lotnictwie Państwowym i przedstawianie ich Naczelnikowi Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji do zatwierdzenia;
7) archiwizowanie dokumentacji dotyczącej działalności organów bezpieczeństwa lotów;
8) współpraca z zakładami produkcyjnymi i instytucjami naukowymi, prowadzącymi działalność związaną z funkcjonowaniem lotnictwa.
6. Do zadań nieetatowych inspektorów Bezpieczeństwa Lotów w komórkach organizacyjnych Lotnictwa Policji należy w szczególności:
1) opracowywanie rocznych planów pracy nieetatowych zespołów bezpieczeństwa lotów oraz organizowanie miesięcznych i doraźnych posiedzeń;
2) [39] prowadzenie działalności profilaktycznej w zakresie przeciwdziałania naruszeniom dyscypliny lotniczej;
3) wykrywanie i przewidywanie zagrożeń związanych z wykonywaniem zadań lotniczych, ocena ryzyka i opracowywanie propozycji działań profilaktycznych;
4) informowanie o zaistniałych zdarzeniach lotniczych Inspektora Bezpieczeństwa Lotów Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji;
5) prowadzenie kwartalnych analiz stanu bezpieczeństwa lotów i opracowywanie miesięcznych zestawień zdarzeń lotniczych;
6) prowadzenie banku informacji o zdarzeniach lotniczych i ewidencja zdarzeń lotniczych;
7) organizowanie badań incydentów lotniczych;
8) organizowanie i przygotowywanie posiedzeń zespołów bezpieczeństwa lotów;
9) uczestniczenie w szkoleniach z zakresu bezpieczeństwa lotów;
10) realizowanie zadań w zakresie sprawozdawczości.
[39] § 35 ust. 6 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 zarządzenia nr 623 Komendanta Głównego Policji z dnia 26 czerwca 2006 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.U.KGP. Nr 11, poz. 66). Zmiana weszła w życie 26 czerwca 2006 r.
Wersja obowiązująca od 2006-06-26
1. Bezpieczeństwo lotów obejmuje całokształt przedsięwzięć podejmowanych w celu zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa wykonywania działalności lotniczej Lotnictwa Policji, w tym w szczególności prowadzenie przedsięwzięć profilaktycznych w zakresie bezpieczeństwa lotów oraz zmierzających do zwiększenia efektywności wykorzystania lotnictwa.
2. W jednostkach organizacyjnych Lotnictwa Policji działają etatowe i nieetatowe struktury organizacyjne systemu bezpieczeństwa lotów:
1) w Zarządzie Lotnictwa Komendy Głównej Policji etatowy Inspektor Bezpieczeństwa Lotów;
2) w Wydziale Lotniczym Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji oraz Sekcjach Lotnictwa Komend Wojewódzkich Policji nieetatowi inspektorzy Bezpieczeństwa Lotów oraz nieetatowe zespoły Bezpieczeństwa Lotów zwane dalej zespołami.
3. Do podstawowych zadań inspektorów i zespołów Bezpieczeństwa Lotów, zwanych dalej organami bezpieczeństwa lotów, należy:
1) wykrywanie i przewidywanie zagrożeń bezpieczeństwa lotów, ocena ryzyka i opracowywanie działań profilaktycznych;
2) prowadzenie i nadzorowanie działalności profilaktycznej w zakresie bezpieczeństwa lotów;
3) proponowanie kierownikom komórek organizacyjnych Lotnictwa Policji działań, likwidujących lub zmniejszających ryzyko podczas wykonywania zadań lotniczych;
4) systematyczne zbieranie oraz analizowanie informacji o zdarzeniach lotniczych i zagrożeniach, ich archiwizowanie, opracowywanie i racjonalne wykorzystanie;
5) utrzymywanie wśród całego personelu lotniczego Lotnictwa Policji wysokiego poziomu świadomości występowania zagrożeń bezpieczeństwa lotów;
6) kierowanie badaniami zdarzeń lotniczych i ich nadzorowanie zgodnie z kompetencjami;
7) wymiana informacji o zdarzeniach lotniczych.
4. W całokształcie działalności organy bezpieczeństwa lotów powinny kierować się następującymi zasadami:
1) pełnić funkcje doradcze dla kierowników komórek organizacyjnych Lotnictwa Policji;
2) dążyć do zaangażowania wszystkich policjantów i pracowników Lotnictwa Policji w działalność, mającą na celu poprawę bezpieczeństwa lotów;
3) wykorzystywać wszystkie dostępne źródła informacji o zaistniałych i potencjalnych zagrożeniach do oceny rzeczywistego stanu bezpieczeństwa lotów;
4) szukać przyczyn zdarzeń, a nie sprawców, czyli preferować działania profilaktyczne, a nie rozliczeniowe;
5) działać bezstronnie, wiarygodnie i systematycznie.
5. Za prawidłowe działanie organów bezpieczeństwa lotów odpowiedzialny jest Inspektor Bezpieczeństwa Lotów Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji, do którego zadań należy w szczególności:
1) organizowanie i prowadzenie badań zdarzeń lotniczych w uzgodnieniu z Komisją Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego;
2) opracowywanie zaleceń profilaktycznych po zaistniałych zdarzeniach lotniczych i prowadzenie nadzoru nad ich wdrożeniem;
3) opracowywanie i rozsyłanie informacji o zdarzeniach lotniczych do komórek organizacyjnych Lotnictwa Policji;
4) opracowywanie corocznych ocen stanu bezpieczeństwa lotów w Lotnictwie Policji i przedstawianie ich Naczelnikowi Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji, a po jego akceptacji przekazywanie wniosków i zaleceń kierownikom komórek organizacyjnych Lotnictwa Policji;
5) organizowanie konferencji bezpieczeństwa lotów w Lotnictwie Policji;
6) sporządzanie corocznych wykazów ekspertów Lotnictwa Policji do badania wypadków i poważnych incydentów lotniczych w Lotnictwie Państwowym i przedstawianie ich Naczelnikowi Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji do zatwierdzenia;
7) archiwizowanie dokumentacji dotyczącej działalności organów bezpieczeństwa lotów;
8) współpraca z zakładami produkcyjnymi i instytucjami naukowymi, prowadzącymi działalność związaną z funkcjonowaniem lotnictwa.
6. Do zadań nieetatowych inspektorów Bezpieczeństwa Lotów w komórkach organizacyjnych Lotnictwa Policji należy w szczególności:
1) opracowywanie rocznych planów pracy nieetatowych zespołów bezpieczeństwa lotów oraz organizowanie miesięcznych i doraźnych posiedzeń;
2) [39] prowadzenie działalności profilaktycznej w zakresie przeciwdziałania naruszeniom dyscypliny lotniczej;
3) wykrywanie i przewidywanie zagrożeń związanych z wykonywaniem zadań lotniczych, ocena ryzyka i opracowywanie propozycji działań profilaktycznych;
4) informowanie o zaistniałych zdarzeniach lotniczych Inspektora Bezpieczeństwa Lotów Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji;
5) prowadzenie kwartalnych analiz stanu bezpieczeństwa lotów i opracowywanie miesięcznych zestawień zdarzeń lotniczych;
6) prowadzenie banku informacji o zdarzeniach lotniczych i ewidencja zdarzeń lotniczych;
7) organizowanie badań incydentów lotniczych;
8) organizowanie i przygotowywanie posiedzeń zespołów bezpieczeństwa lotów;
9) uczestniczenie w szkoleniach z zakresu bezpieczeństwa lotów;
10) realizowanie zadań w zakresie sprawozdawczości.
[39] § 35 ust. 6 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 zarządzenia nr 623 Komendanta Głównego Policji z dnia 26 czerwca 2006 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji (Dz.U.KGP. Nr 11, poz. 66). Zmiana weszła w życie 26 czerwca 2006 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2005-12-01 do 2006-06-25
1. Bezpieczeństwo lotów obejmuje całokształt przedsięwzięć podejmowanych w celu zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa wykonywania działalności lotniczej Lotnictwa Policji, w tym w szczególności prowadzenie przedsięwzięć profilaktycznych w zakresie bezpieczeństwa lotów oraz zmierzających do zwiększenia efektywności wykorzystania lotnictwa.
2. W jednostkach organizacyjnych Lotnictwa Policji działają etatowe i nieetatowe struktury organizacyjne systemu bezpieczeństwa lotów:
1) w Zarządzie Lotnictwa Komendy Głównej Policji etatowy Inspektor Bezpieczeństwa Lotów;
2) w Wydziale Lotniczym Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji oraz Sekcjach Lotnictwa Komend Wojewódzkich Policji nieetatowi inspektorzy Bezpieczeństwa Lotów oraz nieetatowe zespoły Bezpieczeństwa Lotów zwane dalej zespołami.
3. Do podstawowych zadań inspektorów i zespołów Bezpieczeństwa Lotów, zwanych dalej organami bezpieczeństwa lotów, należy:
1) wykrywanie i przewidywanie zagrożeń bezpieczeństwa lotów, ocena ryzyka i opracowywanie działań profilaktycznych;
2) prowadzenie i nadzorowanie działalności profilaktycznej w zakresie bezpieczeństwa lotów;
3) proponowanie kierownikom komórek organizacyjnych Lotnictwa Policji działań, likwidujących lub zmniejszających ryzyko podczas wykonywania zadań lotniczych;
4) systematyczne zbieranie oraz analizowanie informacji o zdarzeniach lotniczych i zagrożeniach, ich archiwizowanie, opracowywanie i racjonalne wykorzystanie;
5) utrzymywanie wśród całego personelu lotniczego Lotnictwa Policji wysokiego poziomu świadomości występowania zagrożeń bezpieczeństwa lotów;
6) kierowanie badaniami zdarzeń lotniczych i ich nadzorowanie zgodnie z kompetencjami;
7) wymiana informacji o zdarzeniach lotniczych.
4. W całokształcie działalności organy bezpieczeństwa lotów powinny kierować się następującymi zasadami:
1) pełnić funkcje doradcze dla kierowników komórek organizacyjnych Lotnictwa Policji;
2) dążyć do zaangażowania wszystkich policjantów i pracowników Lotnictwa Policji w działalność, mającą na celu poprawę bezpieczeństwa lotów;
3) wykorzystywać wszystkie dostępne źródła informacji o zaistniałych i potencjalnych zagrożeniach do oceny rzeczywistego stanu bezpieczeństwa lotów;
4) szukać przyczyn zdarzeń, a nie sprawców, czyli preferować działania profilaktyczne, a nie rozliczeniowe;
5) działać bezstronnie, wiarygodnie i systematycznie.
5. Za prawidłowe działanie organów bezpieczeństwa lotów odpowiedzialny jest Inspektor Bezpieczeństwa Lotów Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji, do którego zadań należy w szczególności:
1) organizowanie i prowadzenie badań zdarzeń lotniczych w uzgodnieniu z Komisją Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego;
2) opracowywanie zaleceń profilaktycznych po zaistniałych zdarzeniach lotniczych i prowadzenie nadzoru nad ich wdrożeniem;
3) opracowywanie i rozsyłanie informacji o zdarzeniach lotniczych do komórek organizacyjnych Lotnictwa Policji;
4) opracowywanie corocznych ocen stanu bezpieczeństwa lotów w Lotnictwie Policji i przedstawianie ich Naczelnikowi Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji, a po jego akceptacji przekazywanie wniosków i zaleceń kierownikom komórek organizacyjnych Lotnictwa Policji;
5) organizowanie konferencji bezpieczeństwa lotów w Lotnictwie Policji;
6) sporządzanie corocznych wykazów ekspertów Lotnictwa Policji do badania wypadków i poważnych incydentów lotniczych w Lotnictwie Państwowym i przedstawianie ich Naczelnikowi Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji do zatwierdzenia;
7) archiwizowanie dokumentacji dotyczącej działalności organów bezpieczeństwa lotów;
8) współpraca z zakładami produkcyjnymi i instytucjami naukowymi, prowadzącymi działalność związaną z funkcjonowaniem lotnictwa.
6. Do zadań nieetatowych inspektorów Bezpieczeństwa Lotów w komórkach organizacyjnych Lotnictwa Policji należy w szczególności:
1) opracowywanie rocznych planów pracy nieetatowych zespołów bezpieczeństwa lotów oraz organizowanie miesięcznych i doraźnych posiedzeń;
2) opracowywanie miesięcznych planów pracy, prowadzenie działalności profilaktycznej w zakresie przeciwdziałania naruszeniom dyscypliny lotniczej;
3) wykrywanie i przewidywanie zagrożeń związanych z wykonywaniem zadań lotniczych, ocena ryzyka i opracowywanie propozycji działań profilaktycznych;
4) informowanie o zaistniałych zdarzeniach lotniczych Inspektora Bezpieczeństwa Lotów Zarządu Lotnictwa Komendy Głównej Policji;
5) prowadzenie kwartalnych analiz stanu bezpieczeństwa lotów i opracowywanie miesięcznych zestawień zdarzeń lotniczych;
6) prowadzenie banku informacji o zdarzeniach lotniczych i ewidencja zdarzeń lotniczych;
7) organizowanie badań incydentów lotniczych;
8) organizowanie i przygotowywanie posiedzeń zespołów bezpieczeństwa lotów;
9) uczestniczenie w szkoleniach z zakresu bezpieczeństwa lotów;
10) realizowanie zadań w zakresie sprawozdawczości.