history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2012-03-01 do 2012-12-31

§ 212

[193] (utracił moc).

[193] Zarządzenie utraciło moc 1 marca 2012 r. na podstawie § 59 zarządzenia nr 109 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 lutego 2012 r. w sprawie niektórych form organizacji i ewidencji czynności dochodzeniowo-śledczych Policji oraz przechowywania przez Policję dowodów rzeczowych uzyskanych w postępowaniu karnym (Dz.U.KGP. poz. 6) z wyjątkiem działu 15 i 16, które tracą moc 31 grudnia 2012 r.

Wersja obowiązująca od 2012-03-01 do 2012-12-31

§ 212

[193] (utracił moc).

[193] Zarządzenie utraciło moc 1 marca 2012 r. na podstawie § 59 zarządzenia nr 109 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 lutego 2012 r. w sprawie niektórych form organizacji i ewidencji czynności dochodzeniowo-śledczych Policji oraz przechowywania przez Policję dowodów rzeczowych uzyskanych w postępowaniu karnym (Dz.U.KGP. poz. 6) z wyjątkiem działu 15 i 16, które tracą moc 31 grudnia 2012 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2005-01-01 do 2012-02-29

§ 212

1. Kierownicy jednostek Policji oraz komórek dochodzeniowo-śledczych, a także innych komórek służby kryminalnej, służby śledczej lub służby prewencyjnej albo właściwych do spraw wewnętrznych, jeżeli w tych jednostkach Policji lub w tych komórkach prowadzone są postępowania, odpowiedzialni są za ujawnianie przestępstw i czynów karalnych, wykrywanie ich sprawców w drodze czynności, a także za praworządne i legalne działania w toku postępowania.

2. Do zadań kierowników jednostek, o których mowa w ust. 1, należy w szczególności:

1) analizowanie stanu przestępczości w celu podejmowania wspólnych przedsięwzięć z kierownikami komórek operacyjno-rozpoznawczych, prewencji i techniki kryminalistycznej;

2) stwarzanie warunków zapewniających prawidłową reakcję na przestępstwo;

3) podejmowanie przedsięwzięć organizacyjno-kadrowych niezbędnych dla zapewnienia skuteczności czynności w postępowaniu, w tym zapewnianie warunków dla specjalizacji policjantów w sprawach o poszczególne rodzaje przestępstw, w zależności od potrzeb jednostki Policji oraz indywidualnych predyspozycji policjantów;

4) wyposażenie komórki w środki niezbędne dla prawidłowego prowadzenia postępowania.

3. Kierownicy komórek, o których mowa w ust. 1, obowiązani są w szczególności do:

1) równomiernego, adekwatnego do umiejętności, obciążania pracą policjantów prowadzących postępowanie;

2) udzielania bezpośredniej pomocy w określaniu kierunków czynności i wynikających z nich przedsięwzięć, zwłaszcza we wstępnej fazie postępowania;

3) okresowych ocen prowadzonych postępowań, ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i czasu podjęcia czynności wykrywczych oraz ich skuteczności, systematyczności i zgodności z obowiązującymi przepisami;

4) okresowych ocen stanu zaległości postępowań;

5) udziału w dokonywaniu ważniejszych lub trudniejszych czynności;

6) koordynowania działań dochodzeniowo-śledczych i operacyjno-rozpoznawczych;

7) racjonalnego wykorzystywania sił i środków techniczno-kryminalistycznych;

8) doskonalenia umiejętności policjantów w zakresie praktycznego rozwiązywania problemów wyłaniających się w toku postępowania;

9) egzekwowania bieżącego usuwania nieprawidłowości w postępowaniu;

10) okresowego rozliczania policjantów z dokonanych czynności związanych z pozytywnym wskazaniem systemu AFIS lub pozytywnym porównaniem kodu genetycznego, uzyskanych w trybie przepisów zarządzenia, o którym mowa w § 74 ust. 5 oraz pozytywnym wskazaniem lub porównaniem innych centralnych kryminalistycznych baz danych;

11) egzekwowania zaplanowanych czynności i poleceń.

4. Kierownicy jednostek Policji lub komórek, o których mowa w ust. 1, w zależności od przyjętych w jednostce Policji rozwiązań:

1) podejmują interwencje w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury lub sądach rodzinnych w razie stwierdzenia, że polecenia prokuratora lub sędziego rodzinnego są niezgodne z przepisami k.p.k. i innymi przepisami regulującymi prowadzenie postępowań;

2) zatwierdzają plany śledztw lub dochodzeń zgodnie z § 29;

3) zatwierdzają formularze określone w przepisach o policyjnej statystyce przestępczości;

4) akceptują:

a) projekty postanowień o przedstawieniu, zmianie lub uzupełnieniu zarzutów w postępowaniach o skomplikowanym stanie faktycznym i prawnym,

b) akty oskarżenia sporządzane przez policjantów w sprawach o skomplikowanym stanie faktycznym i prawnym,

c) projekty postanowień, których realizacja związana jest z wydatkami przekraczającymi 1000 zł;

5) podpisują wnioski do prokuratora lub sędziego rodzinnego o:

a) zastosowanie, zmianę, uchylenie środka zapobiegawczego lub środka, o którym mowa w art. 26 i 27 u.p.n.,

b) przedłużenie okresu trwania śledztwa lub dochodzenia,

c) zastosowanie kary porządkowej,

d) podjęcie lub wznowienie umorzonego albo zawieszonego postępowania;

6) podpisują pisma do prokuratora lub sędziego rodzinnego albo innego organu zawierające wnioski o zakończenie postępowania lub dalsze jego prowadzenie przez organ właściwy rzeczowo;

7) biorą udział w niektórych konsultacjach z prokuratorem, sędzią lub funkcjonariuszami innych organów.