history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2013-01-01 do 2019-03-05

Rozdział VI

Rozliczenie zużycia paliwa przez sprzęt transportowy

§ 15.

[20] 1. Kierownik jednostki organizacyjnej PSP lub osoba przez niego upoważniona, zobowiązany jest do:

1) prowadzenia bieżącej kontroli zużycia paliwa przez pojazdy i sprzęt;

2) inicjowania i wdrażania działań zmierzających do racjonalnego gospodarowania paliwem i ustalania zasad nadzoru nad tankowaniem.

2. Osoba, o której mowa w ust. 1, może podjąć decyzję o przeprowadzeniu badania zużycia paliwa przez sprzęt transportowy.

3. Osoba, o której mowa w ust. 1, podejmuje decyzję o dalszej eksploatacji sprzętu transportowego, w przypadkach gdy zużycie paliwa przez sprzęt transportowy stoi w sprzeczności z zasadami racjonalnej gospodarki paliwami.

[20] Tytuł rozdziału VI w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 21 zarządzenia nr 13 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 27 grudnia 2012 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U.KGPSP. poz. 23). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2013 r.

§ 15 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 13 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 27 grudnia 2012 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U.KGPSP. poz. 23). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2013 r.

Wersja obowiązująca od 2013-01-01 do 2019-03-05

Rozdział VI

Rozliczenie zużycia paliwa przez sprzęt transportowy

§ 15.

[20] 1. Kierownik jednostki organizacyjnej PSP lub osoba przez niego upoważniona, zobowiązany jest do:

1) prowadzenia bieżącej kontroli zużycia paliwa przez pojazdy i sprzęt;

2) inicjowania i wdrażania działań zmierzających do racjonalnego gospodarowania paliwem i ustalania zasad nadzoru nad tankowaniem.

2. Osoba, o której mowa w ust. 1, może podjąć decyzję o przeprowadzeniu badania zużycia paliwa przez sprzęt transportowy.

3. Osoba, o której mowa w ust. 1, podejmuje decyzję o dalszej eksploatacji sprzętu transportowego, w przypadkach gdy zużycie paliwa przez sprzęt transportowy stoi w sprzeczności z zasadami racjonalnej gospodarki paliwami.

[20] Tytuł rozdziału VI w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 21 zarządzenia nr 13 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 27 grudnia 2012 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U.KGPSP. poz. 23). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2013 r.

§ 15 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 13 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 27 grudnia 2012 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U.KGPSP. poz. 23). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2013 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-04-25 do 2012-12-31

Rozdział VI

Rozliczenie zużycia paliwa przez pojazdy

§ 15.

1. Rozliczenie zużycia paliwa przez pojazdy dokonuje się na podstawie:

1) wskazań liczników, o których mowa w § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 marca 2005 r. w sprawie rodzajów przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz zakresu tej kontroli (Dz. U. Nr 74. poz. 653), które są legalizowane bez zatwierdzenia typu w odniesieniu do pojazdów wyposażonych w takie przyrządy;

2) norm zużycia paliwa.

2. Normy podstawowe zużycia paliwa ustala kierownik jednostki PSP na podstawie:

1) norm zużycia paliwa podanych przez producenta;

2) badań zużycia paliwa przeprowadzonych w trakcie procesu uzyskiwania świadectwa dopuszczenia typu pojazdu do stosowania w ochronie przeciwpożarowej;

3) pomiaru zużycia paliwa przeprowadzonego w sposób określony w załączniku nr 6 do zarządzenia;

4) norm zużycia paliwa ustalonych przez jednostki PSP i będących w bazie danych Biura Kwatermistrzowskiego Komendy Głównej PSP;

5) dotychczas obowiązujących norm w odniesieniu do pojazdów zakupionych przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia.

3. Pomiar, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, przeprowadza komisja powołana przez kierownika jednostki PSP, sporządzając z przeprowadzonych czynności protokół, którego wzór stanowi załącznik nr 7 do zarządzenia.

4. Kopię protokołu, o którym mowa w ust. 3, należy przesłać do Biura Kwatermistrzowskiego Komendy Głównej PSP.

5. Dopuszcza się do stosowania normę tymczasową, określoną w załączniku nr 8 do zarządzenia, na okres od nabycia pojazdu do czasu ustalenia normy podstawowej, nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy od daty nabycia pojazdu.

6. Norma podstawowa zużycia paliwa może być zwiększona w przypadku:

1) wyjazdu alarmowego – do 8% normy, dla przebiegu pojazdu liczonego łącznie od wyjazdu do powrotu;

2) jazdy w ruchu miejskim w miastach:

a) do 50 tysięcy mieszkańców – do 5% normy,

b) od 50 tysięcy do 300 tysięcy mieszkańców – do 10% normy.

c) powyżej 300 tysięcy mieszkańców – do 15% normy;

3) ciągnięcia przyczepy, z wyjątkiem naczepy, na każdą tonę rzeczywistej masy całkowitej przyczepy:

a) do 4,% normy – dla pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym.

b) do 2,5% normy – dla pojazdów z silnikiem o zapłonie samoczynnym;

4) używania pojazdu w trudnych warunkach pracy w okresie zimowym od 1 listopada do 31 marca – do 10% normy;

5) jazdy po drogach gruntowych, błotnistych i bezdrożach – do 30% normy;

6) używania pojazdu do szkolenia kierowców w zakresie techniki i doskonalenia jazdy – do 10% normy;

7) jazdy po drogach leżących powyżej 600 m n.p.m.:

a) do 5% normy – dla samochodów osobowych,

b) do 15% normy – dla pozostałych pojazdów silnikowych;

8) używania poza okresem zimowym klimatyzacji w pojazdach – o 10% normy.

7. Łącznie suma zwiększenia normy podstawowej zużycia paliwa nie może przekraczać 30% tej normy.

8. Normę pracy silnika pojazdu na postoju ustala się na podstawie normy podstawowej zużycia paliwa przez pomnożenie jej przez współczynnik do 0,005 i wyrażenie jej w dm3/min.

9. Dla pracy autopompy normę pracy silnika pojazdu na postoju ustala się na podstawie normy podstawowej zużycia paliwa przez pomnożenie jej przez współczynnik do 0,01 i wyrażenie jej w dm3/min.

10. Dla pozostałych urządzeń napędzanych z silnika pojazdu normę pracy silnika pojazdu na postoju ustala się na podstawie normy podstawowej zużycia paliwa, przez pomnożenie jej przez współczynnik do 0,006 i wyrażenie jej w dm3/min.

11. Okres rozliczeniowy ustala się na ostatni dzień miesiąca z tolerancją +/- 5 dni w cyklu miesięcznym.