history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2022-08-31

§ 25. 1. [21] Wniosek, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, sporządzany jest przez użytkownika lub użytkowników, po uzyskaniu zgody beneficjenta, na podstawie potrzeb wynikających w szczególności: z programu rozwoju Sił Zbrojnych RP, programu operacyjnego lub zatwierdzonego wniosku w sprawie pozyskania nowego SpW, Programu NSIP (w zakresie zadań okołopakietowych), partnerstwa publiczno-prywatnego lub w związku z obecnością wojsk sojuszniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wniosek inwestycyjny może zostać sporządzony także przez beneficjenta lub szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP. Wniosek inwestycyjny sporządza się przy współpracy administratora nieruchomości objętej planowaną inwestycją.

2. Wniosek, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, zawiera następujące dane:

1) proponowaną nazwę zadania lub pozycję z właściwego centralnego planu rzeczowego;

2) numer i adres kompleksu wojskowego;

3) podstawa opracowania;

4) użytkownik (użytkownicy);

5) beneficjent;

6) przeznaczenie inwestycji (budynek: sztabowy, koszarowy, biurowy, szkoleniowy, techniczno-usługowy, kuchnia, stołówka, droga, sieć wodociągowa, itp.);

7) rodzaj inwestycji (budowa, przebudowa, rozbudowa, nadbudowa, adaptacja, rozbiórka);

8) podstawowe parametry obiektu (stan osobowy, rodzaj i ilość sprzętu, rodzaj strzelnicy, pojemność zbiorników, ilość żywionych, powierzchnia placu, itp);

9) inne informacje niezbędne do określenia zakresu rzeczowego (np. stan techniczny obiektu, usunięcie zadrzewienia, strefy ochronne);

10) uzasadnienie celowości realizacji inwestycji;

11) charakter inwestycji w kontekście powiązania z zakupem SpW (czy dotyczy SpW, czy też infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW i określa czy zasadne jest oddzielne, czy łączne realizowanie zadania rzeczowego).

3. [22] Wniosek, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, opiniowany jest, stosownie do kompetencji kolejno przez:

1) administratora nieruchomości, w zakresie określenia możliwości podłączenia nieruchomości do istniejących sieci (wodociągowej, energetycznej, gazowej itp.) - w terminie 7 dni roboczych od dnia przekazania, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 26;

2) szefa właściwego węzła łączności lub teleinformatycznego, w zakresie odziaływania na resortową sieć telekomunikacyjną - w terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania;

3) pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych organu sporządzającego wniosek - w zakresie wymaganej klauzuli tajności oraz stopnia świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego dla wykonawcy, w tym określenie odpowiedniego poziomu poświadczeń bezpieczeństwa dla personelu realizującego zadania wraz z uzasadnieniem - w terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania;

4) zarządcę nieruchomości, w zakresie jej stanu prawnego oraz uwarunkowań lokalizacyjnych w tym ustanowionych lub koniecznych do ustanowienia stref ochronnych - w terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania;

5) inwestora, który w terminie 21 dni roboczych:

a) jednokrotnie zaopiniuje wniosek inwestycyjny w zakresie jego przydatności do opracowania PI, a w przypadku wydania opinii negatywnej, szczegółowo ją uzasadnia, enumeratywnie wskazując informacje wymagające uzupełnienia,

b) dokona oceny branżowej z zakresu służb materiałowych i technicznych pod kątem rozwiązań technicznych i organizacyjnych, takich jak niezbędna ilość stanowisk warsztatowych, wielkość powierzchni magazynowej, placów manewrowych, współczynników heksogenowych,

c) oceni możliwości kompensowania wnioskowanych potrzeb rzeczowych, uprzednio dostarczonymi zdolnościami generowanymi, w szczególności poprzez funkcjonującą infrastrukturę,

d) przygotuje, z wykorzystaniem dostępnych narzędzi elektronicznego (programowego) wsparcia i rekomenduje propozycję infrastrukturalnego zabezpieczenia potrzeb określonych we wniosku, z przedstawieniem możliwych wariantów technologicznych,

e) wstępnie określi dodatkowe zamierzenia dotyczące infrastruktury towarzyszącej, a w szczególności drogi i sieci,

f) określi wartość szacunkową oraz szacunkowy termin realizacji inwestycji, w tym infrastruktury towarzyszącej,

g) przekaże informacje o możliwości zastosowania rozwiązań powtarzalnych.

3a. [23] Niezależnie od czynności podejmowanych przez inwestora, o których mowa w ust. 3 pkt. 5, jego przełożony, stosownie do potrzeb:

1) dokonuje oceny branżowej z zakresu służb materiałowych i technicznych pod kątem rozwiązań technicznych i organizacyjnych, takich jak niezbędna ilość stanowisk warsztatowych, wielkość powierzchni magazynowej, placów manewrowych, współczynników heksogenowych;

2) dokonuje oceny możliwości kompensowania wnioskowanych potrzeb rzeczowych, uprzednio dostarczonymi zdolnościami generowanymi, w szczególności poprzez funkcjonującą infrastrukturę.

4. [24] Po uzyskaniu opinii, o których mowa w ust. 3, a także w § 30 ust. 3 i § 31 ust. 2, sporządzający przesyła wniosek inwestycyjny celem oceny pod względem zgodności z wydaną zgodą, o której mowa w ust. 1, oraz akceptacji odpowiednio przez:

1) właściwego beneficjenta w stosunku do jednostek organizacyjnych mu podporządkowanych;

2) osobę zajmującą kierownicze stanowisko MON właściwą do spraw infrastruktury:

a) w zakresie jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej bezpośrednio podporządkowanych Ministrowi, z wyjątkiem instytucji, których wniosek akceptuje beneficjent,

b) w zakresie wojsk sojuszniczych stacjonujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla których realizacja inwestycji nie będzie odbywała się w ramach Programu NSIP;

3) Dyrektora Generalnego MON, w zakresie planowanych do wykonania zadań inwestycyjnych na nieruchomościach, dla których sprawuje stały zarząd.

5. [25] Po akceptacji wniosku inwestycyjnego przez właściwą osobę określoną w ust. 4, wniosek inwestycyjny przesyłany jest do Szefa ZPiPRSZ – P5 SG WP, celem określenia kompletności oraz uzgodnienia z szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, w odniesieniu do zadań związanych z pozyskaniem SpW, w zakresie zgodności z dokumentami, programami i wnioskami, o których mowa w ust. 1. Szef właściwej komórki Sztabu Generalnego WP w szczególności kategoryzuje wniosek inwestycyjny i określa poziom istotności dla bezpieczeństwa państwa wraz z możliwością wyłączenia postępowania z procedur Prawa zamówień publicznych. W sytuacji, gdy beneficjent lub komórki wewnętrzne tego beneficjenta pełnią także funkcję szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, kategoryzacja wniosku oraz określenie poziomu istotności dla bezpieczeństwa państwa wraz z możliwością wyłączenia postępowania z procedur Prawa zamówień publicznych, następuje na etapie zatwierdzania wniosku inwestycyjnego.

6. [26] (uchylony)

7. [27] (uchylony)

8. [28] Po uzgodnieniach, o których mowa w ust. 5, wniosek podlega rozpatrzeniu przez Komisję Inwestycyjną.

9. Beneficjent, w ramach opiniowania, o którym mowa w ust. 4:

1) dokonuje oceny proponowanych rozwiązań według właściwości;

2) może proponować rozwiązania techniczne i organizacyjne, takie jak niezbędna ilość stanowisk warsztatowych, wielkość powierzchni magazynowej, placów manewrowych;

3) może oceniać możliwości kompensowania wnioskowanych potrzeb rzeczowych, uprzednio dostarczonymi zdolnościami generowanymi, w szczególności poprzez funkcjonującą infrastrukturę.

10. [29] Czynności, o których mowa w ust. 4 i 5, wykonywane są w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku. Wniosek niezaakceptowany albo negatywnie str. 6/17 zaopiniowany podlega zwrotowi, w tym samym terminie, do instytucji go przesyłającej.

11. [30] Czynności, o których mowa w ust. 5 i 8, nie dotyczą wniosku, o którym mowa w § 24 ust. 9 i 10.

12. [31] W przypadku wydania negatywnej opinii, o której mowa w ust. 3 pkt 5 lit. a:

1) inwestor informuje składającego wniosek i beneficjenta o przyczynach wydania negatywnej opinii;

2) wnioskodawca w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania negatywnej opinii, przesyła inwestorowi oraz do wiadomości beneficjenta, wniosek inwestycyjny uzupełniony o wymagane informacje;

3) termin, o którym mowa w ust. 3 pkt 5 lit. a, ulega wydłużeniu o 7 dni roboczych.

13. Zadania inwestycyjne przyporządkowywane są szefom właściwych komórek Sztabu Generalnego WP zgodnie z obszarem zarządzanego systemu funkcjonalnego:

1) (uchylony)

2) system funkcjonalny rozpoznania (obiekty: jednostek wojskowych rozpoznania, walki radioelektronicznej, zabezpieczenia geograficznego, nawigacyjno-hydrograficznego, meteorologicznego);

3) system funkcjonalny rażenia (obiekty dowództw dywizji, brygad zmechanizowanych, lekkiej piechoty i pancernych, ich pododdziałów, pułków artylerii i saperów, baz lotnictwa taktycznego, dywizjonów okrętów bojowych, dywizjonów rakietowych OP, jednostek wojsk specjalnych);

4) system funkcjonalny przetrwania i ochrony wojsk (obiekty: Żandarmerii Wojskowej, Centralnego Ośrodka Analizy Skażeń, pułków i batalionów chemicznych, pułków inżynieryjnych, dywizjonów trałowców; systemy ochrony fizycznej, technicznej, kontroli dostępu do obiektów i pomieszczeń, strażnice i systemy ppoż., wartownie, ogrodzenia);

5) system funkcjonalny logistyki (obiekty: brygad logistycznych, baz logistycznych, baz lotnictwa transportowego, komend portów i lotnisk, wojskowych oddziałów gospodarczych, oddziałów zabezpieczenia, rejonowych przedstawicielstw wojskowych, batalionów logistycznych, zaopatrzenia i remontowych, instytucji i jednostek zabezpieczenia: transportu, infrastruktury, medycznego (z wyłączeniem obiektów samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych posiadających w swej strukturze podmiot leczniczy);

6) system funkcjonalny wsparcia dowodzenia (obiekty: centra i systemy dowodzenia, sieci łączności i teleinformatyki, węzły łączności oraz obiekty WSyD i zapasowe stanowiska kierowania obroną państwa);

7) system funkcjonalny szkolenia (obiekty: w centrach i ośrodkach szkolenia (w tym poligony), w bazach lotnictwa szkolnego, place ćwiczeń ogniowych, place ćwiczeń taktycznych, trenażery i symulatory, strzelnice bojowe i garnizonowe, obiekty sportowe i dydaktyczne).

14. Systemowe przyporządkowanie zadań w obszarze inwestycji budowlanych do szefów właściwych komórek organizacyjnych Sztabu Generalnego WP określa załącznik Nr 25.

15. [32] Wniosku inwestycyjnego nie sporządza się w odniesieniu do:

1) zadania rzeczowego polegającego na nabyciu nieruchomości;

2) zadań inwestycyjnych wynikających z umowy międzynarodowej, w stosunku do której strony umowy opracowały odrębne dokumenty inicjujące proces inwestycyjny, za wyjątkiem zadań inwestycyjnych realizowanych na rzecz wojsk sojuszniczych wyłącznie w oparciu o powszechnie stosowane standardy międzynarodowe (np. standardy ICAO, standardy NATO).

[21] § 25 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. a) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[22] § 25 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. b) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[23] § 25 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 10 lit. c) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[24] § 25 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. d) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[25] § 25 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. d) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[26] § 25 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 10 lit. e) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[27] § 25 ust. 7 uchylony przez § 1 pkt 10 lit. e) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[28] § 25 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. f) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[29] § 25 ust. 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. g) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[30] § 25 ust. 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. g) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[31] § 25 ust. 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. g) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[32] § 25 ust. 15 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. h) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

Wersja obowiązująca od 2022-08-31

§ 25. 1. [21] Wniosek, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, sporządzany jest przez użytkownika lub użytkowników, po uzyskaniu zgody beneficjenta, na podstawie potrzeb wynikających w szczególności: z programu rozwoju Sił Zbrojnych RP, programu operacyjnego lub zatwierdzonego wniosku w sprawie pozyskania nowego SpW, Programu NSIP (w zakresie zadań okołopakietowych), partnerstwa publiczno-prywatnego lub w związku z obecnością wojsk sojuszniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wniosek inwestycyjny może zostać sporządzony także przez beneficjenta lub szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP. Wniosek inwestycyjny sporządza się przy współpracy administratora nieruchomości objętej planowaną inwestycją.

2. Wniosek, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, zawiera następujące dane:

1) proponowaną nazwę zadania lub pozycję z właściwego centralnego planu rzeczowego;

2) numer i adres kompleksu wojskowego;

3) podstawa opracowania;

4) użytkownik (użytkownicy);

5) beneficjent;

6) przeznaczenie inwestycji (budynek: sztabowy, koszarowy, biurowy, szkoleniowy, techniczno-usługowy, kuchnia, stołówka, droga, sieć wodociągowa, itp.);

7) rodzaj inwestycji (budowa, przebudowa, rozbudowa, nadbudowa, adaptacja, rozbiórka);

8) podstawowe parametry obiektu (stan osobowy, rodzaj i ilość sprzętu, rodzaj strzelnicy, pojemność zbiorników, ilość żywionych, powierzchnia placu, itp);

9) inne informacje niezbędne do określenia zakresu rzeczowego (np. stan techniczny obiektu, usunięcie zadrzewienia, strefy ochronne);

10) uzasadnienie celowości realizacji inwestycji;

11) charakter inwestycji w kontekście powiązania z zakupem SpW (czy dotyczy SpW, czy też infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW i określa czy zasadne jest oddzielne, czy łączne realizowanie zadania rzeczowego).

3. [22] Wniosek, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, opiniowany jest, stosownie do kompetencji kolejno przez:

1) administratora nieruchomości, w zakresie określenia możliwości podłączenia nieruchomości do istniejących sieci (wodociągowej, energetycznej, gazowej itp.) - w terminie 7 dni roboczych od dnia przekazania, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 26;

2) szefa właściwego węzła łączności lub teleinformatycznego, w zakresie odziaływania na resortową sieć telekomunikacyjną - w terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania;

3) pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych organu sporządzającego wniosek - w zakresie wymaganej klauzuli tajności oraz stopnia świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego dla wykonawcy, w tym określenie odpowiedniego poziomu poświadczeń bezpieczeństwa dla personelu realizującego zadania wraz z uzasadnieniem - w terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania;

4) zarządcę nieruchomości, w zakresie jej stanu prawnego oraz uwarunkowań lokalizacyjnych w tym ustanowionych lub koniecznych do ustanowienia stref ochronnych - w terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania;

5) inwestora, który w terminie 21 dni roboczych:

a) jednokrotnie zaopiniuje wniosek inwestycyjny w zakresie jego przydatności do opracowania PI, a w przypadku wydania opinii negatywnej, szczegółowo ją uzasadnia, enumeratywnie wskazując informacje wymagające uzupełnienia,

b) dokona oceny branżowej z zakresu służb materiałowych i technicznych pod kątem rozwiązań technicznych i organizacyjnych, takich jak niezbędna ilość stanowisk warsztatowych, wielkość powierzchni magazynowej, placów manewrowych, współczynników heksogenowych,

c) oceni możliwości kompensowania wnioskowanych potrzeb rzeczowych, uprzednio dostarczonymi zdolnościami generowanymi, w szczególności poprzez funkcjonującą infrastrukturę,

d) przygotuje, z wykorzystaniem dostępnych narzędzi elektronicznego (programowego) wsparcia i rekomenduje propozycję infrastrukturalnego zabezpieczenia potrzeb określonych we wniosku, z przedstawieniem możliwych wariantów technologicznych,

e) wstępnie określi dodatkowe zamierzenia dotyczące infrastruktury towarzyszącej, a w szczególności drogi i sieci,

f) określi wartość szacunkową oraz szacunkowy termin realizacji inwestycji, w tym infrastruktury towarzyszącej,

g) przekaże informacje o możliwości zastosowania rozwiązań powtarzalnych.

3a. [23] Niezależnie od czynności podejmowanych przez inwestora, o których mowa w ust. 3 pkt. 5, jego przełożony, stosownie do potrzeb:

1) dokonuje oceny branżowej z zakresu służb materiałowych i technicznych pod kątem rozwiązań technicznych i organizacyjnych, takich jak niezbędna ilość stanowisk warsztatowych, wielkość powierzchni magazynowej, placów manewrowych, współczynników heksogenowych;

2) dokonuje oceny możliwości kompensowania wnioskowanych potrzeb rzeczowych, uprzednio dostarczonymi zdolnościami generowanymi, w szczególności poprzez funkcjonującą infrastrukturę.

4. [24] Po uzyskaniu opinii, o których mowa w ust. 3, a także w § 30 ust. 3 i § 31 ust. 2, sporządzający przesyła wniosek inwestycyjny celem oceny pod względem zgodności z wydaną zgodą, o której mowa w ust. 1, oraz akceptacji odpowiednio przez:

1) właściwego beneficjenta w stosunku do jednostek organizacyjnych mu podporządkowanych;

2) osobę zajmującą kierownicze stanowisko MON właściwą do spraw infrastruktury:

a) w zakresie jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej bezpośrednio podporządkowanych Ministrowi, z wyjątkiem instytucji, których wniosek akceptuje beneficjent,

b) w zakresie wojsk sojuszniczych stacjonujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla których realizacja inwestycji nie będzie odbywała się w ramach Programu NSIP;

3) Dyrektora Generalnego MON, w zakresie planowanych do wykonania zadań inwestycyjnych na nieruchomościach, dla których sprawuje stały zarząd.

5. [25] Po akceptacji wniosku inwestycyjnego przez właściwą osobę określoną w ust. 4, wniosek inwestycyjny przesyłany jest do Szefa ZPiPRSZ – P5 SG WP, celem określenia kompletności oraz uzgodnienia z szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, w odniesieniu do zadań związanych z pozyskaniem SpW, w zakresie zgodności z dokumentami, programami i wnioskami, o których mowa w ust. 1. Szef właściwej komórki Sztabu Generalnego WP w szczególności kategoryzuje wniosek inwestycyjny i określa poziom istotności dla bezpieczeństwa państwa wraz z możliwością wyłączenia postępowania z procedur Prawa zamówień publicznych. W sytuacji, gdy beneficjent lub komórki wewnętrzne tego beneficjenta pełnią także funkcję szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, kategoryzacja wniosku oraz określenie poziomu istotności dla bezpieczeństwa państwa wraz z możliwością wyłączenia postępowania z procedur Prawa zamówień publicznych, następuje na etapie zatwierdzania wniosku inwestycyjnego.

6. [26] (uchylony)

7. [27] (uchylony)

8. [28] Po uzgodnieniach, o których mowa w ust. 5, wniosek podlega rozpatrzeniu przez Komisję Inwestycyjną.

9. Beneficjent, w ramach opiniowania, o którym mowa w ust. 4:

1) dokonuje oceny proponowanych rozwiązań według właściwości;

2) może proponować rozwiązania techniczne i organizacyjne, takie jak niezbędna ilość stanowisk warsztatowych, wielkość powierzchni magazynowej, placów manewrowych;

3) może oceniać możliwości kompensowania wnioskowanych potrzeb rzeczowych, uprzednio dostarczonymi zdolnościami generowanymi, w szczególności poprzez funkcjonującą infrastrukturę.

10. [29] Czynności, o których mowa w ust. 4 i 5, wykonywane są w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku. Wniosek niezaakceptowany albo negatywnie str. 6/17 zaopiniowany podlega zwrotowi, w tym samym terminie, do instytucji go przesyłającej.

11. [30] Czynności, o których mowa w ust. 5 i 8, nie dotyczą wniosku, o którym mowa w § 24 ust. 9 i 10.

12. [31] W przypadku wydania negatywnej opinii, o której mowa w ust. 3 pkt 5 lit. a:

1) inwestor informuje składającego wniosek i beneficjenta o przyczynach wydania negatywnej opinii;

2) wnioskodawca w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania negatywnej opinii, przesyła inwestorowi oraz do wiadomości beneficjenta, wniosek inwestycyjny uzupełniony o wymagane informacje;

3) termin, o którym mowa w ust. 3 pkt 5 lit. a, ulega wydłużeniu o 7 dni roboczych.

13. Zadania inwestycyjne przyporządkowywane są szefom właściwych komórek Sztabu Generalnego WP zgodnie z obszarem zarządzanego systemu funkcjonalnego:

1) (uchylony)

2) system funkcjonalny rozpoznania (obiekty: jednostek wojskowych rozpoznania, walki radioelektronicznej, zabezpieczenia geograficznego, nawigacyjno-hydrograficznego, meteorologicznego);

3) system funkcjonalny rażenia (obiekty dowództw dywizji, brygad zmechanizowanych, lekkiej piechoty i pancernych, ich pododdziałów, pułków artylerii i saperów, baz lotnictwa taktycznego, dywizjonów okrętów bojowych, dywizjonów rakietowych OP, jednostek wojsk specjalnych);

4) system funkcjonalny przetrwania i ochrony wojsk (obiekty: Żandarmerii Wojskowej, Centralnego Ośrodka Analizy Skażeń, pułków i batalionów chemicznych, pułków inżynieryjnych, dywizjonów trałowców; systemy ochrony fizycznej, technicznej, kontroli dostępu do obiektów i pomieszczeń, strażnice i systemy ppoż., wartownie, ogrodzenia);

5) system funkcjonalny logistyki (obiekty: brygad logistycznych, baz logistycznych, baz lotnictwa transportowego, komend portów i lotnisk, wojskowych oddziałów gospodarczych, oddziałów zabezpieczenia, rejonowych przedstawicielstw wojskowych, batalionów logistycznych, zaopatrzenia i remontowych, instytucji i jednostek zabezpieczenia: transportu, infrastruktury, medycznego (z wyłączeniem obiektów samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych posiadających w swej strukturze podmiot leczniczy);

6) system funkcjonalny wsparcia dowodzenia (obiekty: centra i systemy dowodzenia, sieci łączności i teleinformatyki, węzły łączności oraz obiekty WSyD i zapasowe stanowiska kierowania obroną państwa);

7) system funkcjonalny szkolenia (obiekty: w centrach i ośrodkach szkolenia (w tym poligony), w bazach lotnictwa szkolnego, place ćwiczeń ogniowych, place ćwiczeń taktycznych, trenażery i symulatory, strzelnice bojowe i garnizonowe, obiekty sportowe i dydaktyczne).

14. Systemowe przyporządkowanie zadań w obszarze inwestycji budowlanych do szefów właściwych komórek organizacyjnych Sztabu Generalnego WP określa załącznik Nr 25.

15. [32] Wniosku inwestycyjnego nie sporządza się w odniesieniu do:

1) zadania rzeczowego polegającego na nabyciu nieruchomości;

2) zadań inwestycyjnych wynikających z umowy międzynarodowej, w stosunku do której strony umowy opracowały odrębne dokumenty inicjujące proces inwestycyjny, za wyjątkiem zadań inwestycyjnych realizowanych na rzecz wojsk sojuszniczych wyłącznie w oparciu o powszechnie stosowane standardy międzynarodowe (np. standardy ICAO, standardy NATO).

[21] § 25 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. a) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[22] § 25 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. b) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[23] § 25 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 10 lit. c) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[24] § 25 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. d) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[25] § 25 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. d) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[26] § 25 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 10 lit. e) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[27] § 25 ust. 7 uchylony przez § 1 pkt 10 lit. e) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[28] § 25 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. f) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[29] § 25 ust. 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. g) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[30] § 25 ust. 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. g) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[31] § 25 ust. 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. g) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[32] § 25 ust. 15 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. h) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-01-01 do 2022-08-30

§ 25. 1. Wniosek, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, sporządzany jest przez użytkownika lub użytkowników na podstawie potrzeb wynikających w szczególności: z programu rozwoju Sił Zbrojnych RP, programu operacyjnego lub zatwierdzonego wniosku w sprawie pozyskania nowego SpW, Programu NSIP (w zakresie zadań okołopakietowych), partnerstwa publiczno-prywatnego lub w związku z obecnością wojsk sojuszniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wniosek inwestycyjny może zostać sporządzony także przez beneficjenta lub szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP. Do prac związanych ze sporządzeniem wniosku inwestycyjnego użytkownik może dodatkowo włączyć przedstawicieli administratora (w zakresie należącym do jego kompetencji).

2. Wniosek, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, zawiera następujące dane:

1) proponowaną nazwę zadania lub pozycję z właściwego centralnego planu rzeczowego;

2) numer i adres kompleksu wojskowego;

3) podstawa opracowania;

4) użytkownik (użytkownicy);

5) beneficjent;

6) przeznaczenie inwestycji (budynek: sztabowy, koszarowy, biurowy, szkoleniowy, techniczno-usługowy, kuchnia, stołówka, droga, sieć wodociągowa, itp.);

7) rodzaj inwestycji (budowa, przebudowa, rozbudowa, nadbudowa, adaptacja, rozbiórka);

8) podstawowe parametry obiektu (stan osobowy, rodzaj i ilość sprzętu, rodzaj strzelnicy, pojemność zbiorników, ilość żywionych, powierzchnia placu, itp);

9) inne informacje niezbędne do określenia zakresu rzeczowego (np. stan techniczny obiektu, usunięcie zadrzewienia, strefy ochronne);

10) uzasadnienie celowości realizacji inwestycji;

11) charakter inwestycji w kontekście powiązania z zakupem SpW (czy dotyczy SpW, czy też infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW i określa czy zasadne jest oddzielne, czy łączne realizowanie zadania rzeczowego).

3. Wniosek, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, opiniowany jest, stosownie do kompetencji kolejno przez:

1) administratora nieruchomości, w zakresie określenia możliwości podłączenia nieruchomości do istniejących sieci (wodociągowej, energetycznej, gazowej itp.) – w terminie 7 dni roboczych od dnia przekazania;

2) zarządcę nieruchomości, w zakresie jej stanu prawnego oraz uwarunkowań lokalizacyjnych – w terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania;

3) pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych organu sporządzającego wniosek – w zakresie wymaganej klauzuli tajności oraz stopnia świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego dla wykonawcy, w tym określenie odpowiedniego poziomu poświadczeń bezpieczeństwa dla personelu realizującego zadania – w terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania;

4) szefa właściwego węzła łączności lub teleinformatycznego, w zakresie odziaływania na resortową sieć telekomunikacyjną – w terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania.

4. Po uzyskaniu opinii, o których mowa w ust. 3, a także w § 30 ust. 3 i § 31 ust. 2, wniosek jest opiniowany pod względem zgodności z dokumentami, programami i wnioskami, o których mowa w ust. 1 oraz jest zatwierdzany odpowiednio przez:

1) właściwego beneficjenta;

2) osobę zajmującą kierownicze stanowisko MON właściwą do spraw infrastruktury:

a) w zakresie jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej bezpośrednio podległych Ministrowi, z wyjątkiem instytucji, których wniosek akceptuje beneficjent,

b) w zakresie wojsk sojuszniczych stacjonujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla których realizacja inwestycji nie będzie odbywała się w ramach Programu NSIP;

3) Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej, w zakresie planowanych do wykonania zadań inwestycyjnych na nieruchomościach, dla których sprawuje stały zarząd.

5. Po zatwierdzeniu wniosku inwestycyjnego przez właściwą osobę określoną w ust. 4, wniosek inwestycyjny podlega przekazaniu do ZPiPRSZ - P5, który uzgadnia go z szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, w odniesieniu do zadań związanych z pozyskaniem SpW, w zakresie zgodności z dokumentami, programami i wnioskami, o których mowa w ust. 1. Szef właściwej komórki Sztabu Generalnego WP w szczególności kategoryzuje wniosek inwestycyjny i określa poziom istotności dla bezpieczeństwa państwa wraz z możliwością wyłączenia postępowania z procedur Prawa zamówień publicznych. W sytuacji, gdy beneficjent lub komórki wewnętrzne tego beneficjenta pełnią także funkcję szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, kategoryzacja wniosku oraz określenie poziomu istotności dla bezpieczeństwa państwa wraz z możliwością wyłączenia postępowania z procedur Prawa zamówień publicznych, następuje na etapie zatwierdzania wniosku inwestycyjnego.

6. Po uzyskaniu uzgodnienia, o którym mowa w ust. 5, wniosek podlega przekazaniu do właściwego inwestora lub inwestora zastępczego, a także do wiadomości przełożonego tego inwestora albo inwestora zastępczego, który w terminie 21 dni roboczych od dnia jego otrzymania:

1) jednokrotnie opiniuje wniosek inwestycyjny w zakresie jego przydatności do opracowania PI, a w przypadku wydania opinii negatywnej, szczegółowo ją uzasadnia, enumeratywnie wskazując informacje wymagające uzupełnienia;

2) dokonuje oceny branżowej z zakresu służb materiałowych i technicznych pod kątem rozwiązań technicznych i organizacyjnych, takich jak niezbędna ilość stanowisk warsztatowych, wielkość powierzchni magazynowej, placów manewrowych, współczynników heksogenowych;

3) ocenia możliwości kompensowania wnioskowanych potrzeb rzeczowych, uprzednio dostarczonymi zdolnościami generowanymi, w szczególności poprzez funkcjonującą infrastrukturę;

4) przygotowuje, z wykorzystaniem dostępnych narzędzi elektronicznego (programowego) wsparcia i rekomenduje propozycję infrastrukturalnego zabezpieczenia potrzeb określonych we wniosku, z przedstawieniem możliwych wariantów technologicznych;

5) wstępnie określa dodatkowe zamierzenia dotyczące infrastruktury towarzyszącej, a w szczególności drogi i sieci;

6) określa wartość szacunkową oraz szacunkowy termin realizacji inwestycji w tym infrastruktury towarzyszącej;

7) przekazuje informacje o możliwości zastosowania rozwiązań powtarzalnych.

7. Niezależnie od czynności podejmowanych przez inwestora, o których mowa w ust. 6, jego przełożony, stosownie do potrzeb:

1) dokonuje oceny branżowej z zakresu służb materiałowych i technicznych pod kątem rozwiązań technicznych i organizacyjnych, takich jak niezbędna ilość stanowisk warsztatowych, wielkość powierzchni magazynowej, placów manewrowych, współczynników heksogenowych;

2) dokonuje oceny możliwości kompensowania wnioskowanych potrzeb rzeczowych, uprzednio dostarczonymi zdolnościami generowanymi, w szczególności poprzez funkcjonującą infrastrukturę.

8. Po określeniu wartości szacunkowej, wniosek podlega rozpatrzeniu przez Komisję Inwestycyjną.

9. Beneficjent, w ramach opiniowania, o którym mowa w ust. 4:

1) dokonuje oceny proponowanych rozwiązań według właściwości;

2) może proponować rozwiązania techniczne i organizacyjne, takie jak niezbędna ilość stanowisk warsztatowych, wielkość powierzchni magazynowej, placów manewrowych;

3) może oceniać możliwości kompensowania wnioskowanych potrzeb rzeczowych, uprzednio dostarczonymi zdolnościami generowanymi, w szczególności poprzez funkcjonującą infrastrukturę.

10. Czynności, o których mowa w ust. 4, 5 i 7, wykonywane są w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku. Wniosek niezaakceptowany lub negatywnie zaopiniowany podlega zwrotowi, w tym samym terminie, do instytucji go przesyłającej.

11. Czynności, o których mowa w ust. 5-8, nie dotyczą wniosku, o którym mowa w § 24 ust. 9 i 10.

12. W przypadku wydania negatywnej opinii, o której mowa w ust. 6 pkt 1:

1) inwestor informuje składającego wniosek i beneficjenta o przyczynach wydania negatywnej opinii;

2) wnioskodawca w terminie 7 dni roboczych przesyła inwestorowi oraz do wiadomości beneficjenta, wymagane przez niego informacje;

3) termin, o którym mowa w ust. 6, ulega wydłużeniu o 7 dni roboczych.

13. Zadania inwestycyjne przyporządkowywane są szefom właściwych komórek Sztabu Generalnego WP zgodnie z obszarem zarządzanego systemu funkcjonalnego:

1) [1] (uchylony)

2) system funkcjonalny rozpoznania (obiekty: jednostek wojskowych rozpoznania, walki radioelektronicznej, zabezpieczenia geograficznego, nawigacyjno-hydrograficznego, meteorologicznego);

3) system funkcjonalny rażenia (obiekty dowództw dywizji, brygad zmechanizowanych, lekkiej piechoty i pancernych, ich pododdziałów, pułków artylerii i saperów, baz lotnictwa taktycznego, dywizjonów okrętów bojowych, dywizjonów rakietowych OP, jednostek wojsk specjalnych);

4) system funkcjonalny przetrwania i ochrony wojsk (obiekty: Żandarmerii Wojskowej, Centralnego Ośrodka Analizy Skażeń, pułków i batalionów chemicznych, pułków inżynieryjnych, dywizjonów trałowców; systemy ochrony fizycznej, technicznej, kontroli dostępu do obiektów i pomieszczeń, strażnice i systemy ppoż., wartownie, ogrodzenia);

5) system funkcjonalny logistyki (obiekty: brygad logistycznych, baz logistycznych, baz lotnictwa transportowego, komend portów i lotnisk, wojskowych oddziałów gospodarczych, oddziałów zabezpieczenia, rejonowych przedstawicielstw wojskowych, batalionów logistycznych, zaopatrzenia i remontowych, instytucji i jednostek zabezpieczenia: transportu, infrastruktury, medycznego (z wyłączeniem obiektów samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych posiadających w swej strukturze podmiot leczniczy);

6) system funkcjonalny wsparcia dowodzenia (obiekty: centra i systemy dowodzenia, sieci łączności i teleinformatyki, węzły łączności oraz obiekty WSyD i zapasowe stanowiska kierowania obroną państwa);

7) system funkcjonalny szkolenia (obiekty: w centrach i ośrodkach szkolenia (w tym poligony), w bazach lotnictwa szkolnego, place ćwiczeń ogniowych, place ćwiczeń taktycznych, trenażery i symulatory, strzelnice bojowe i garnizonowe, obiekty sportowe i dydaktyczne).

14. Systemowe przyporządkowanie zadań w obszarze inwestycji budowlanych do szefów właściwych komórek organizacyjnych Sztabu Generalnego WP określa załącznik Nr 25.

15. Wniosku inwestycyjnego nie sporządza się w odniesieniu do zadania rzeczowego polegającego na nabyciu nieruchomości.

[1] § 25 ust. 13 pkt 1 uchylony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 192/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 275). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2022 r.