history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-02-07

§ 10. 1. Szef ZPR - P8 opracowuje projekty korekt centralnych planów rzeczowych:

1) [3] na podstawie ustaleń przyjętych na posiedzeniach Kierownictwa MON lub innych, którym przewodniczy Minister, w szczególności rad lub zespołów;

1a) [4] na podstawie zatwierdzonych wymagań sprzętowych, o których mowa w przepisach w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego;

2) z własnej inicjatywy, po zasięgnięciu opinii szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP;

3) na wniosek szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego WP;

4) na wniosek organów planujących drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległych organowi planującemu pierwszego stopnia;

5) na wniosek szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe;

6) na wniosek Dyrektora ZIOTP;

7) na podstawie zatwierdzonego „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych RP”.

2. Szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w ust. 1, opracowują i przesyłają Szefowi ZPR - P8, uzgodnione z właściwymi realizatorami oraz szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego WP (jeżeli zmiany dotyczą zadań z ich obszaru funkcjonalnego), wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych, z uwzględnieniem § 39 ust. 1 i 8.

3. Uzgodnieniu z szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego WP nie podlegają uzgodnione z realizatorami projekty korekt opracowane z własnej inicjatywy przez Szefa ZPR - P8 oraz wnioski korekt zgłaszane przez szefów instytucji realizujących zadania rzeczowe dotyczące:

1) zagospodarowania oszczędności osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia alokowanych na zadania ujęte w planie;

2) poziomu finansowania zadań rzeczowych wynikające ze zmiany kursu walut oraz opłat z tytułu zobowiązań podatkowych i celnych;

3) aktualizacji podziału rocznych limitów przeznaczonych na finansowanie zadań dotyczących inwestycji budowlanych wynikające z bieżącego zaawansowania realizacji tych zadań, jeżeli nie wpłynie to na wydłużenie terminu ich zakończenia;

4) zmiany harmonogramu finansowania zadań, które nie powodują zmiany terminów pozyskania sprzętu ujętych w centralnych planach rzeczowych.

4. Szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe opracowują i przedstawiają Szefowi ZPR - P8 poprzez szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego WP, wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych.

5. W terminie do 5 dni roboczych od uzgodnienia przez Dyrektora Departamentu Budżetowego wniosku w sprawie korekty w centralnym planie rzeczowym, w zakresie dotacji celowej dotyczącej danego roku budżetowego, skutkujący zmniejszeniem wartości poszczególnej umowy dotacyjnej, właściwie merytoryczna komórka organizacyjna MON lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej przedkłada do uzgodnienia do Departamentu Budżetowego stosowny projekt aneksu do umowy.

6. W przypadku wystąpienia rozbieżności uniemożliwiających uzgodnienie wniosku korekty, ostateczną decyzję w zakresie jej dalszego procedowania podejmuje Szef Sztabu Generalnego WP na podstawie opinii szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP i Szefa ZPR - P8.

7. Szef Sztabu Generalnego WP przedstawia projekty korekt centralnych planów rzeczowych do zatwierdzenia Ministrowi, z tym, że:

1) korektę Planu modernizacji technicznej przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej;

2) korektę Planu zakupów środków materiałowych przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej, jeżeli korekta zawiera zadania dotyczące środków bojowych;

3) korekty Planu inwestycji budowlanych oraz Planu inwestycji NSIP przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw infrastruktury.

8. Przed przedłożeniem Szefowi Sztabu Generalnego WP projektów korekt centralnych planów rzeczowych, o których mowa w ust. 1, Szef ZPR - P8:

1) w zakresie zadań realizowanych centralnie – uzgadnia je z szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP oraz szefami instytucji realizujących plany, w obrębie których dokonywane są zmiany (w przypadkach, gdy projekty korekt dotyczą zadań innych, niż ujęte we wnioskach, o których mowa w ust. 2 i 4, uprzednio uzgodnionych z instytucjami realizującymi plany lub przez nie sporządzanych);

2) w zakresie zadań realizowanych decentralnie – zasięga opinii właściwych organów planujących, przy czym z chwilą otrzymania informacji o rozpoczęciu procedury korekty organ planujący jest zobowiązany do wstrzymania realizacji korygowanych zadań rzeczowych;

3) w zakresie zadań wymagających wprowadzenia zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej – uzgadnia je z Dyrektorem Departamentu Budżetowego.

9. Do wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4 załącza się uzasadnienie dla proponowanych zmian, które w szczególności powinno zawierać:

1) w przypadku usunięcia zadań z centralnych planów rzeczowych – wskazanie przyczyn i skutków braku ich realizacji;

2) w przypadku wprowadzenia nowych zadań do centralnych planów rzeczowych – wskazanie podstawy formalnoprawnej ich realizacji;

3) w przypadku przekroczenia o ponad 20 % wartości środków zaplanowanych dla zadania w odniesieniu do wartości uzyskanej w najkorzystniejszej ofercie – uzasadnienie konieczności dalszej realizacji.

10. W projekcie korekty opracowanej przez Szefa ZPR - P8 ujmuje się uzasadnienie dla proponowanych zmian, o którym mowa w ust. 9, oraz szczegółowy bilans zmian finansowych zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 6.

11. Termin przesyłania Szefowi ZPR - P8 wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4, upływa z dniem:

1) 30 listopada roku budżetowego w zakresie korekt skutkujących zmianami w planie finansowym resortu obrony narodowej;

2) 10 grudnia w zakresie pozostałych korekt.

12. W uzasadnionych przypadkach Szef Sztabu Generalnego WP może, na wniosek Szefa ZPR - P8 lub z własnej inicjatywy, podjąć decyzję o zmianie terminu, o którym mowa w ust. 11.

13. Projekty korekt centralnych planów rzeczowych w przypadkach określonych w art. 171 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych mogą być dokonane wyłącznie po uzyskaniu zgody Ministra Finansów.

14. W celu wprowadzenia korekt, o których mowa w ust. 13, Szef ZPR - P8:

1) opracowuje projekty korekt i uzgadnia je z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;

2) przedkłada projekty korekt Szefowi Sztabu Generalnego WP do akceptacji;

3) po uzyskaniu zgody Ministra Finansów przedstawia Ministrowi poprzez Szefa Sztabu Generalnego WP projekty korekt do zatwierdzenia.

15. W terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zatwierdzonych przez Ministra korekt, Szef ZPR - P8 przekazuje w formie elektronicznej:

1) Dyrektorowi Departamentu Budżetowego – zatwierdzone korekty;

2) szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, organom planującym drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległym organowi planującemu pierwszego stopnia, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, oraz szefom właściwych komórek Sztabu Generalnego WP – wyciągi z zatwierdzonych korekt, stosownie do właściwości kompetencyjnych;

3) instytucjom eksperckim oraz beneficjentom, z wyłączeniem instytucji eksperckich oraz beneficjentów podległych szefom (dowódcom, komendantom, dyrektorom) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 2 – wyciągi z korekt w częściach ich dotyczących;

4) Dyrektorowi Biura Ministra Obrony Narodowej, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej, dyrektorowi (szefowi) komórki organizacyjnej MON właściwej w zakresie definiowania celów systemu obronnego, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej oraz Szefowi ZPiPRSZ - P5 – zatwierdzone korekty Planu modernizacji technicznej;

5) Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej – zatwierdzone korekty Planu zakupów środków materiałowych .

16. Zatwierdzona korekta:

1) zawiera bilans zmian finansowych w układzie klasyfikacji budżetowej oraz zadaniowej i w szczegółowości: dysponent realizujący, rozdział, szczegółowy paragraf klasyfikacji wydatków budżetowych oraz funkcję, zadanie, podzadanie i działanie;

2) stanowi podstawę do wprowadzenia zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej bądź jego podziale lub w załącznikach do decyzji budżetowej;

3) stanowi podstawę do przygotowania informacji dla Ministra Finansów – o ile korekta dotyczy zmiany wartości wydatków majątkowych, poniżej kwoty określonej w art. 171 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

17. Od momentu opracowania i przekazania do Departamentu Budżetowego projektu budżetu w obszarze centralnych planów rzeczowych na rok planistyczny, bilans sporządza się również dla roku planistycznego.

18. Dyrektor Departamentu Budżetowego w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zatwierdzonej korekty przygotowuje projekt decyzji zmieniającej decyzję budżetową, na zasadach i w trybie określonym w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej oraz dokonuje stosownych korekt projektu budżetu resortu obrony narodowej zgodnie z bilansem zmian finansowych na rok planistyczny, o którym mowa w ust. 17.

19. Wyciągi, o których mowa w ust. 15 pkt 2 i 3, stanowią podstawę do wprowadzenia przez dysponentów drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległych dysponentowi części zmian w decentralnych planach rzeczowych (o zmianach tych w terminie 7 dni roboczych informują oni podporządkowanych dysponentów trzeciego stopnia, których zmiany te dotyczą).

20. Wzory projektów korekt, o których mowa w ust. 1, stanowiących jednocześnie wzory wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4, określają odpowiednio załączniki Nr 7-10, z zastrzeżeniem, że Szef ZPR - P8 może podjąć decyzję o zmianie ich szczegółowości.

[3] § 10 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 lutego 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 5). Zmiana weszła w życie 7 lutego 2023 r.

[4] § 10 ust. 1 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 lutego 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 5). Zmiana weszła w życie 7 lutego 2023 r.

Wersja obowiązująca od 2023-02-07

§ 10. 1. Szef ZPR - P8 opracowuje projekty korekt centralnych planów rzeczowych:

1) [3] na podstawie ustaleń przyjętych na posiedzeniach Kierownictwa MON lub innych, którym przewodniczy Minister, w szczególności rad lub zespołów;

1a) [4] na podstawie zatwierdzonych wymagań sprzętowych, o których mowa w przepisach w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego;

2) z własnej inicjatywy, po zasięgnięciu opinii szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP;

3) na wniosek szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego WP;

4) na wniosek organów planujących drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległych organowi planującemu pierwszego stopnia;

5) na wniosek szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe;

6) na wniosek Dyrektora ZIOTP;

7) na podstawie zatwierdzonego „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych RP”.

2. Szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w ust. 1, opracowują i przesyłają Szefowi ZPR - P8, uzgodnione z właściwymi realizatorami oraz szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego WP (jeżeli zmiany dotyczą zadań z ich obszaru funkcjonalnego), wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych, z uwzględnieniem § 39 ust. 1 i 8.

3. Uzgodnieniu z szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego WP nie podlegają uzgodnione z realizatorami projekty korekt opracowane z własnej inicjatywy przez Szefa ZPR - P8 oraz wnioski korekt zgłaszane przez szefów instytucji realizujących zadania rzeczowe dotyczące:

1) zagospodarowania oszczędności osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia alokowanych na zadania ujęte w planie;

2) poziomu finansowania zadań rzeczowych wynikające ze zmiany kursu walut oraz opłat z tytułu zobowiązań podatkowych i celnych;

3) aktualizacji podziału rocznych limitów przeznaczonych na finansowanie zadań dotyczących inwestycji budowlanych wynikające z bieżącego zaawansowania realizacji tych zadań, jeżeli nie wpłynie to na wydłużenie terminu ich zakończenia;

4) zmiany harmonogramu finansowania zadań, które nie powodują zmiany terminów pozyskania sprzętu ujętych w centralnych planach rzeczowych.

4. Szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe opracowują i przedstawiają Szefowi ZPR - P8 poprzez szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego WP, wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych.

5. W terminie do 5 dni roboczych od uzgodnienia przez Dyrektora Departamentu Budżetowego wniosku w sprawie korekty w centralnym planie rzeczowym, w zakresie dotacji celowej dotyczącej danego roku budżetowego, skutkujący zmniejszeniem wartości poszczególnej umowy dotacyjnej, właściwie merytoryczna komórka organizacyjna MON lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej przedkłada do uzgodnienia do Departamentu Budżetowego stosowny projekt aneksu do umowy.

6. W przypadku wystąpienia rozbieżności uniemożliwiających uzgodnienie wniosku korekty, ostateczną decyzję w zakresie jej dalszego procedowania podejmuje Szef Sztabu Generalnego WP na podstawie opinii szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP i Szefa ZPR - P8.

7. Szef Sztabu Generalnego WP przedstawia projekty korekt centralnych planów rzeczowych do zatwierdzenia Ministrowi, z tym, że:

1) korektę Planu modernizacji technicznej przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej;

2) korektę Planu zakupów środków materiałowych przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej, jeżeli korekta zawiera zadania dotyczące środków bojowych;

3) korekty Planu inwestycji budowlanych oraz Planu inwestycji NSIP przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw infrastruktury.

8. Przed przedłożeniem Szefowi Sztabu Generalnego WP projektów korekt centralnych planów rzeczowych, o których mowa w ust. 1, Szef ZPR - P8:

1) w zakresie zadań realizowanych centralnie – uzgadnia je z szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP oraz szefami instytucji realizujących plany, w obrębie których dokonywane są zmiany (w przypadkach, gdy projekty korekt dotyczą zadań innych, niż ujęte we wnioskach, o których mowa w ust. 2 i 4, uprzednio uzgodnionych z instytucjami realizującymi plany lub przez nie sporządzanych);

2) w zakresie zadań realizowanych decentralnie – zasięga opinii właściwych organów planujących, przy czym z chwilą otrzymania informacji o rozpoczęciu procedury korekty organ planujący jest zobowiązany do wstrzymania realizacji korygowanych zadań rzeczowych;

3) w zakresie zadań wymagających wprowadzenia zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej – uzgadnia je z Dyrektorem Departamentu Budżetowego.

9. Do wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4 załącza się uzasadnienie dla proponowanych zmian, które w szczególności powinno zawierać:

1) w przypadku usunięcia zadań z centralnych planów rzeczowych – wskazanie przyczyn i skutków braku ich realizacji;

2) w przypadku wprowadzenia nowych zadań do centralnych planów rzeczowych – wskazanie podstawy formalnoprawnej ich realizacji;

3) w przypadku przekroczenia o ponad 20 % wartości środków zaplanowanych dla zadania w odniesieniu do wartości uzyskanej w najkorzystniejszej ofercie – uzasadnienie konieczności dalszej realizacji.

10. W projekcie korekty opracowanej przez Szefa ZPR - P8 ujmuje się uzasadnienie dla proponowanych zmian, o którym mowa w ust. 9, oraz szczegółowy bilans zmian finansowych zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 6.

11. Termin przesyłania Szefowi ZPR - P8 wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4, upływa z dniem:

1) 30 listopada roku budżetowego w zakresie korekt skutkujących zmianami w planie finansowym resortu obrony narodowej;

2) 10 grudnia w zakresie pozostałych korekt.

12. W uzasadnionych przypadkach Szef Sztabu Generalnego WP może, na wniosek Szefa ZPR - P8 lub z własnej inicjatywy, podjąć decyzję o zmianie terminu, o którym mowa w ust. 11.

13. Projekty korekt centralnych planów rzeczowych w przypadkach określonych w art. 171 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych mogą być dokonane wyłącznie po uzyskaniu zgody Ministra Finansów.

14. W celu wprowadzenia korekt, o których mowa w ust. 13, Szef ZPR - P8:

1) opracowuje projekty korekt i uzgadnia je z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;

2) przedkłada projekty korekt Szefowi Sztabu Generalnego WP do akceptacji;

3) po uzyskaniu zgody Ministra Finansów przedstawia Ministrowi poprzez Szefa Sztabu Generalnego WP projekty korekt do zatwierdzenia.

15. W terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zatwierdzonych przez Ministra korekt, Szef ZPR - P8 przekazuje w formie elektronicznej:

1) Dyrektorowi Departamentu Budżetowego – zatwierdzone korekty;

2) szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, organom planującym drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległym organowi planującemu pierwszego stopnia, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, oraz szefom właściwych komórek Sztabu Generalnego WP – wyciągi z zatwierdzonych korekt, stosownie do właściwości kompetencyjnych;

3) instytucjom eksperckim oraz beneficjentom, z wyłączeniem instytucji eksperckich oraz beneficjentów podległych szefom (dowódcom, komendantom, dyrektorom) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 2 – wyciągi z korekt w częściach ich dotyczących;

4) Dyrektorowi Biura Ministra Obrony Narodowej, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej, dyrektorowi (szefowi) komórki organizacyjnej MON właściwej w zakresie definiowania celów systemu obronnego, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej oraz Szefowi ZPiPRSZ - P5 – zatwierdzone korekty Planu modernizacji technicznej;

5) Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej – zatwierdzone korekty Planu zakupów środków materiałowych .

16. Zatwierdzona korekta:

1) zawiera bilans zmian finansowych w układzie klasyfikacji budżetowej oraz zadaniowej i w szczegółowości: dysponent realizujący, rozdział, szczegółowy paragraf klasyfikacji wydatków budżetowych oraz funkcję, zadanie, podzadanie i działanie;

2) stanowi podstawę do wprowadzenia zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej bądź jego podziale lub w załącznikach do decyzji budżetowej;

3) stanowi podstawę do przygotowania informacji dla Ministra Finansów – o ile korekta dotyczy zmiany wartości wydatków majątkowych, poniżej kwoty określonej w art. 171 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

17. Od momentu opracowania i przekazania do Departamentu Budżetowego projektu budżetu w obszarze centralnych planów rzeczowych na rok planistyczny, bilans sporządza się również dla roku planistycznego.

18. Dyrektor Departamentu Budżetowego w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zatwierdzonej korekty przygotowuje projekt decyzji zmieniającej decyzję budżetową, na zasadach i w trybie określonym w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej oraz dokonuje stosownych korekt projektu budżetu resortu obrony narodowej zgodnie z bilansem zmian finansowych na rok planistyczny, o którym mowa w ust. 17.

19. Wyciągi, o których mowa w ust. 15 pkt 2 i 3, stanowią podstawę do wprowadzenia przez dysponentów drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległych dysponentowi części zmian w decentralnych planach rzeczowych (o zmianach tych w terminie 7 dni roboczych informują oni podporządkowanych dysponentów trzeciego stopnia, których zmiany te dotyczą).

20. Wzory projektów korekt, o których mowa w ust. 1, stanowiących jednocześnie wzory wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4, określają odpowiednio załączniki Nr 7-10, z zastrzeżeniem, że Szef ZPR - P8 może podjąć decyzję o zmianie ich szczegółowości.

[3] § 10 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 lutego 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 5). Zmiana weszła w życie 7 lutego 2023 r.

[4] § 10 ust. 1 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 lutego 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 5). Zmiana weszła w życie 7 lutego 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-12-05 do 2023-02-06

§ 10. 1. Szef ZPR - P8 opracowuje projekty korekt centralnych planów rzeczowych:

1) [43] na podstawie ustaleń Rady, w tym zatwierdzonych i przesłanych do ZPR - P8 wymagań sprzętowych, o których mowa w przepisach w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego;

2) z własnej inicjatywy, po zasięgnięciu opinii szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP;

3) na wniosek szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego WP;

4) na wniosek organów planujących drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległych organowi planującemu pierwszego stopnia;

5) na wniosek szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe;

6) na wniosek Dyrektora ZIOTP;

7) na podstawie zatwierdzonego „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych RP”.

2. [44] Szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w ust. 1, opracowują i przesyłają Szefowi ZPR - P8, uzgodnione z właściwymi realizatorami oraz szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego WP (jeżeli zmiany dotyczą zadań z ich obszaru funkcjonalnego), wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych, z uwzględnieniem § 39 ust. 1 i 8.

3. [45] Uzgodnieniu z szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego WP nie podlegają uzgodnione z realizatorami projekty korekt opracowane z własnej inicjatywy przez Szefa ZPR - P8 oraz wnioski korekt zgłaszane przez szefów instytucji realizujących zadania rzeczowe dotyczące:

1) zagospodarowania oszczędności osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia alokowanych na zadania ujęte w planie;

2) poziomu finansowania zadań rzeczowych wynikające ze zmiany kursu walut oraz opłat z tytułu zobowiązań podatkowych i celnych;

3) aktualizacji podziału rocznych limitów przeznaczonych na finansowanie zadań dotyczących inwestycji budowlanych wynikające z bieżącego zaawansowania realizacji tych zadań, jeżeli nie wpłynie to na wydłużenie terminu ich zakończenia;

4) zmiany harmonogramu finansowania zadań, które nie powodują zmiany terminów pozyskania sprzętu ujętych w centralnych planach rzeczowych.

4. Szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe opracowują i przedstawiają Szefowi ZPR - P8 poprzez szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego WP, wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych.

5. W terminie do 5 dni roboczych od uzgodnienia przez Dyrektora Departamentu Budżetowego wniosku w sprawie korekty w centralnym planie rzeczowym, w zakresie dotacji celowej dotyczącej danego roku budżetowego, skutkujący zmniejszeniem wartości poszczególnej umowy dotacyjnej, właściwie merytoryczna komórka organizacyjna MON lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej przedkłada do uzgodnienia do Departamentu Budżetowego stosowny projekt aneksu do umowy.

6. W przypadku wystąpienia rozbieżności uniemożliwiających uzgodnienie wniosku korekty, ostateczną decyzję w zakresie jej dalszego procedowania podejmuje Szef Sztabu Generalnego WP na podstawie opinii szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP i Szefa ZPR - P8.

7. Szef Sztabu Generalnego WP przedstawia projekty korekt centralnych planów rzeczowych do zatwierdzenia Ministrowi, z tym, że:

1) korektę Planu modernizacji technicznej przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej;

2) korektę Planu zakupów środków materiałowych [46] przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej, jeżeli korekta zawiera zadania dotyczące środków bojowych;

3) korekty Planu inwestycji budowlanych oraz Planu inwestycji NSIP przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw infrastruktury.

8. Przed przedłożeniem Szefowi Sztabu Generalnego WP projektów korekt centralnych planów rzeczowych, o których mowa w ust. 1, Szef ZPR - P8:

1) w zakresie zadań realizowanych centralnie – uzgadnia je z szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP oraz szefami instytucji realizujących plany, w obrębie których dokonywane są zmiany (w przypadkach, gdy projekty korekt dotyczą zadań innych, niż ujęte we wnioskach, o których mowa w ust. 2 i 4, uprzednio uzgodnionych z instytucjami realizującymi plany lub przez nie sporządzanych);

2) w zakresie zadań realizowanych decentralnie – zasięga opinii właściwych organów planujących, przy czym z chwilą otrzymania informacji o rozpoczęciu procedury korekty organ planujący jest zobowiązany do wstrzymania realizacji korygowanych zadań rzeczowych;

3) w zakresie zadań wymagających wprowadzenia zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej – uzgadnia je z Dyrektorem Departamentu Budżetowego.

9. Do wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4 załącza się uzasadnienie dla proponowanych zmian, które w szczególności powinno zawierać:

1) w przypadku usunięcia zadań z centralnych planów rzeczowych – wskazanie przyczyn i skutków braku ich realizacji;

2) w przypadku wprowadzenia nowych zadań do centralnych planów rzeczowych – wskazanie podstawy formalnoprawnej ich realizacji;

3) w przypadku przekroczenia o ponad 20 % wartości środków zaplanowanych dla zadania w odniesieniu do wartości uzyskanej w najkorzystniejszej ofercie – uzasadnienie konieczności dalszej realizacji.

10. W projekcie korekty opracowanej przez Szefa ZPR - P8 ujmuje się uzasadnienie dla proponowanych zmian, o którym mowa w ust. 9, oraz szczegółowy bilans zmian finansowych zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 6.

11. Termin przesyłania Szefowi ZPR - P8 wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4, upływa z dniem:

1) 30 listopada roku budżetowego w zakresie korekt skutkujących zmianami w planie finansowym resortu obrony narodowej;

2) 10 grudnia w zakresie pozostałych korekt.

12. W uzasadnionych przypadkach Szef Sztabu Generalnego WP może, na wniosek Szefa ZPR - P8 lub z własnej inicjatywy, podjąć decyzję o zmianie terminu, o którym mowa w ust. 11.

13. Projekty korekt centralnych planów rzeczowych w przypadkach określonych w art. 171 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych mogą być dokonane wyłącznie po uzyskaniu zgody Ministra Finansów.

14. W celu wprowadzenia korekt, o których mowa w ust. 13, Szef ZPR - P8:

1) opracowuje projekty korekt i uzgadnia je z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;

2) przedkłada projekty korekt Szefowi Sztabu Generalnego WP do akceptacji;

3) po uzyskaniu zgody Ministra Finansów przedstawia Ministrowi poprzez Szefa Sztabu Generalnego WP projekty korekt do zatwierdzenia.

15. W terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zatwierdzonych przez Ministra korekt, Szef ZPR - P8 przekazuje w formie elektronicznej:

1) Dyrektorowi Departamentu Budżetowego – zatwierdzone korekty;

2) [47] szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, organom planującym drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległym organowi planującemu pierwszego stopnia, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, oraz szefom właściwych komórek Sztabu Generalnego WP – wyciągi z zatwierdzonych korekt, stosownie do właściwości kompetencyjnych;

3) [48] instytucjom eksperckim oraz beneficjentom, z wyłączeniem instytucji eksperckich oraz beneficjentów podległych szefom (dowódcom, komendantom, dyrektorom) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 2 – wyciągi z korekt w częściach ich dotyczących;

4) [49] Dyrektorowi Biura Ministra Obrony Narodowej, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej, dyrektorowi (szefowi) komórki organizacyjnej MON właściwej w zakresie definiowania celów systemu obronnego, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej oraz Szefowi ZPiPRSZ - P5 – zatwierdzone korekty Planu modernizacji technicznej;

5) Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej – zatwierdzone korekty Planu zakupów środków materiałowych [50] .

16. Zatwierdzona korekta:

1) zawiera bilans zmian finansowych w układzie klasyfikacji budżetowej oraz zadaniowej i w szczegółowości: dysponent realizujący, rozdział, szczegółowy paragraf klasyfikacji wydatków budżetowych oraz funkcję, zadanie, podzadanie i działanie;

2) stanowi podstawę do wprowadzenia zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej bądź jego podziale lub w załącznikach do decyzji budżetowej;

3) stanowi podstawę do przygotowania informacji dla Ministra Finansów – o ile korekta dotyczy zmiany wartości wydatków majątkowych, poniżej kwoty określonej w art. 171 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

17. Od momentu opracowania i przekazania do Departamentu Budżetowego projektu budżetu w obszarze centralnych planów rzeczowych na rok planistyczny, bilans sporządza się również dla roku planistycznego.

18. Dyrektor Departamentu Budżetowego w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zatwierdzonej korekty przygotowuje projekt decyzji zmieniającej decyzję budżetową, na zasadach i w trybie określonym w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej oraz dokonuje stosownych korekt projektu budżetu resortu obrony narodowej zgodnie z bilansem zmian finansowych na rok planistyczny, o którym mowa w ust. 17.

19. Wyciągi, o których mowa w ust. 15 pkt 2 i 3, stanowią podstawę do wprowadzenia przez dysponentów drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległych dysponentowi części zmian w decentralnych planach rzeczowych (o zmianach tych w terminie 7 dni roboczych informują oni podporządkowanych dysponentów trzeciego stopnia, których zmiany te dotyczą).

20. [51] Wzory projektów korekt, o których mowa w ust. 1, stanowiących jednocześnie wzory wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4, określają odpowiednio załączniki Nr 7-10, z zastrzeżeniem, że Szef ZPR - P8 może podjąć decyzję o zmianie ich szczegółowości.

[43] § 10 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. a) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[44] § 10 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. b) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[45] § 10 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. b) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[46] § 10 ust. 7 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[47] § 10 ust. 15 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. c) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[48] § 10 ust. 15 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. c) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[49] § 10 ust. 15 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. c) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[50] § 10 ust. 15 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[51] § 10 ust. 20 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. d) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-08-31 do 2022-12-04

§ 10. 1. Szef ZPR - P8 opracowuje projekty korekt centralnych planów rzeczowych:

1) na podstawie ustaleń Rady, w tym zatwierdzonych wymagań sprzętowych, o których mowa w przepisach w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego;

2) z własnej inicjatywy, po zasięgnięciu opinii szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP;

3) na wniosek szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego WP;

4) na wniosek organów planujących drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległych organowi planującemu pierwszego stopnia;

5) na wniosek szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe;

6) na wniosek Dyrektora ZIOTP;

7) na podstawie zatwierdzonego „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych RP”.

2. Szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, opracowują i przesyłają Szefowi ZPR - P8, uzgodnione z właściwymi realizatorami oraz szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego WP (jeżeli zmiany dotyczą zadań z ich obszaru funkcjonalnego), wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych, z uwzględnieniem § 39 ust. 1 i 8.

3. Uzgodnieniu z szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego WP nie podlegają wnioski korekt zgłaszane przez szefów instytucji realizujących zadania rzeczowe dotyczące:

1) zagospodarowania oszczędności osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia alokowanych na zadania ujęte w planie;

2) [8] poziomu finansowania zadań rzeczowych wynikające ze zmiany kursu walut oraz opłat z tytułu zobowiązań podatkowych i celnych;

3) [9] aktualizacji podziału rocznych limitów przeznaczonych na finansowanie zadań dotyczących inwestycji budowlanych wynikające z bieżącego zaawansowania realizacji tych zadań, jeżeli nie wpłynie to na wydłużenie terminu ich zakończenia.

4. Szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe opracowują i przedstawiają Szefowi ZPR - P8 poprzez szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego WP, wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych.

5. W terminie do 5 dni roboczych od uzgodnienia przez Dyrektora Departamentu Budżetowego wniosku w sprawie korekty w centralnym planie rzeczowym, w zakresie dotacji celowej dotyczącej danego roku budżetowego, skutkujący zmniejszeniem wartości poszczególnej umowy dotacyjnej, właściwie merytoryczna komórka organizacyjna MON lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej przedkłada do uzgodnienia do Departamentu Budżetowego stosowny projekt aneksu do umowy.

6. W przypadku wystąpienia rozbieżności uniemożliwiających uzgodnienie wniosku korekty, ostateczną decyzję w zakresie jej dalszego procedowania podejmuje Szef Sztabu Generalnego WP na podstawie opinii szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP i Szefa ZPR - P8.

7. Szef Sztabu Generalnego WP przedstawia projekty korekt centralnych planów rzeczowych do zatwierdzenia Ministrowi, z tym, że:

1) korektę Planu modernizacji technicznej przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej;

2) korektę Planu zakupu środków materiałowych przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej, jeżeli korekta zawiera zadania dotyczące środków bojowych;

3) korekty Planu inwestycji budowlanych oraz Planu inwestycji NSIP przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw infrastruktury.

8. Przed przedłożeniem Szefowi Sztabu Generalnego WP projektów korekt centralnych planów rzeczowych, o których mowa w ust. 1, Szef ZPR - P8:

1) w zakresie zadań realizowanych centralnie – uzgadnia je z szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP oraz szefami instytucji realizujących plany, w obrębie których dokonywane są zmiany (w przypadkach, gdy projekty korekt dotyczą zadań innych, niż ujęte we wnioskach, o których mowa w ust. 2 i 4, uprzednio uzgodnionych z instytucjami realizującymi plany lub przez nie sporządzanych);

2) w zakresie zadań realizowanych decentralnie – zasięga opinii właściwych organów planujących, przy czym z chwilą otrzymania informacji o rozpoczęciu procedury korekty organ planujący jest zobowiązany do wstrzymania realizacji korygowanych zadań rzeczowych;

3) w zakresie zadań wymagających wprowadzenia zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej – uzgadnia je z Dyrektorem Departamentu Budżetowego.

9. Do wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4 załącza się uzasadnienie dla proponowanych zmian, które w szczególności powinno zawierać:

1) w przypadku usunięcia zadań z centralnych planów rzeczowych – wskazanie przyczyn i skutków braku ich realizacji;

2) w przypadku wprowadzenia nowych zadań do centralnych planów rzeczowych – wskazanie podstawy formalnoprawnej ich realizacji;

3) w przypadku przekroczenia o ponad 20 % wartości środków zaplanowanych dla zadania w odniesieniu do wartości uzyskanej w najkorzystniejszej ofercie – uzasadnienie konieczności dalszej realizacji.

10. W projekcie korekty opracowanej przez Szefa ZPR - P8 ujmuje się uzasadnienie dla proponowanych zmian, o którym mowa w ust. 9, oraz szczegółowy bilans zmian finansowych zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 6.

11. Termin przesyłania Szefowi ZPR - P8 wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4, upływa z dniem:

1) 30 listopada roku budżetowego w zakresie korekt skutkujących zmianami w planie finansowym resortu obrony narodowej;

2) 10 grudnia w zakresie pozostałych korekt.

12. W uzasadnionych przypadkach Szef Sztabu Generalnego WP może, na wniosek Szefa ZPR - P8 lub z własnej inicjatywy, podjąć decyzję o zmianie terminu, o którym mowa w ust. 11.

13. Projekty korekt centralnych planów rzeczowych w przypadkach określonych w art. 171 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych mogą być dokonane wyłącznie po uzyskaniu zgody Ministra Finansów.

14. W celu wprowadzenia korekt, o których mowa w ust. 13, Szef ZPR - P8:

1) opracowuje projekty korekt i uzgadnia je z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;

2) przedkłada projekty korekt Szefowi Sztabu Generalnego WP do akceptacji;

3) po uzyskaniu zgody Ministra Finansów przedstawia Ministrowi poprzez Szefa Sztabu Generalnego WP projekty korekt do zatwierdzenia.

15. W terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zatwierdzonych przez Ministra korekt, Szef ZPR - P8 przekazuje w formie elektronicznej:

1) Dyrektorowi Departamentu Budżetowego – zatwierdzone korekty;

2) szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, szefom właściwych komórek Sztabu Generalnego WP – wyciągi z zatwierdzonych korekt w częściach ich dotyczących;

3) organom planującym drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległym organowi planującemu pierwszego stopnia oraz beneficjentom, z wyłączeniem beneficjentów podległych szefom komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt 2 – wyciągi z korekt w częściach ich dotyczących;

4) Dyrektorowi Biura Ministra Obrony Narodowej, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej oraz Szefowi ZPiPRSZ - P5 – zatwierdzone korekty Planu modernizacji technicznej;

5) Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej – zatwierdzone korekty Planu zakupu środków materiałowych.

16. Zatwierdzona korekta:

1) zawiera bilans zmian finansowych w układzie klasyfikacji budżetowej oraz zadaniowej i w szczegółowości: dysponent realizujący, rozdział, szczegółowy paragraf klasyfikacji wydatków budżetowych oraz funkcję, zadanie, podzadanie i działanie;

2) stanowi podstawę do wprowadzenia zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej bądź jego podziale lub w załącznikach do decyzji budżetowej;

3) stanowi podstawę do przygotowania informacji dla Ministra Finansów – o ile korekta dotyczy zmiany wartości wydatków majątkowych, poniżej kwoty określonej w art. 171 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

17. Od momentu opracowania i przekazania do Departamentu Budżetowego projektu budżetu w obszarze centralnych planów rzeczowych na rok planistyczny, bilans sporządza się również dla roku planistycznego.

18. Dyrektor Departamentu Budżetowego w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zatwierdzonej korekty przygotowuje projekt decyzji zmieniającej decyzję budżetową, na zasadach i w trybie określonym w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej oraz dokonuje stosownych korekt projektu budżetu resortu obrony narodowej zgodnie z bilansem zmian finansowych na rok planistyczny, o którym mowa w ust. 17.

19. Wyciągi, o których mowa w ust. 15 pkt 2 i 3, stanowią podstawę do wprowadzenia przez dysponentów drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległych dysponentowi części zmian w decentralnych planach rzeczowych (o zmianach tych w terminie 7 dni roboczych informują oni podporządkowanych dysponentów trzeciego stopnia, których zmiany te dotyczą).

20. Wzory projektów korekt, o których mowa w ust. 1, stanowiących jednocześnie wzory wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4, określają odpowiednio załączniki Nr 7-10.

[8] § 10 ust. 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[9] § 10 ust. 3 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-01-01 do 2022-08-30

§ 10. 1. Szef ZPR - P8 opracowuje projekty korekt centralnych planów rzeczowych:

1) na podstawie ustaleń Rady, w tym zatwierdzonych wymagań sprzętowych, o których mowa w przepisach w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego;

2) z własnej inicjatywy, po zasięgnięciu opinii szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP;

3) na wniosek szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego WP;

4) na wniosek organów planujących drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległych organowi planującemu pierwszego stopnia;

5) na wniosek szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe;

6) na wniosek Dyrektora ZIOTP;

7) na podstawie zatwierdzonego „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych RP”.

2. Szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, opracowują i przesyłają Szefowi ZPR - P8, uzgodnione z właściwymi realizatorami oraz szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego WP (jeżeli zmiany dotyczą zadań z ich obszaru funkcjonalnego), wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych, z uwzględnieniem § 39 ust. 1 i 8.

3. Uzgodnieniu z szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego WP nie podlegają wnioski korekt zgłaszane przez szefów instytucji realizujących zadania rzeczowe dotyczące:

1) zagospodarowania oszczędności osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia alokowanych na zadania ujęte w planie;

2) zmiany poziomu finansowania zadań rzeczowych wynikające ze zmiany kursu walut oraz opłat z tytułu zobowiązań podatkowych i celnych.

4. Szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe opracowują i przedstawiają Szefowi ZPR - P8 poprzez szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego WP, wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych.

5. W terminie do 5 dni roboczych od uzgodnienia przez Dyrektora Departamentu Budżetowego wniosku w sprawie korekty w centralnym planie rzeczowym, w zakresie dotacji celowej dotyczącej danego roku budżetowego, skutkujący zmniejszeniem wartości poszczególnej umowy dotacyjnej, właściwie merytoryczna komórka organizacyjna MON lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej przedkłada do uzgodnienia do Departamentu Budżetowego stosowny projekt aneksu do umowy.

6. W przypadku wystąpienia rozbieżności uniemożliwiających uzgodnienie wniosku korekty, ostateczną decyzję w zakresie jej dalszego procedowania podejmuje Szef Sztabu Generalnego WP na podstawie opinii szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP i Szefa ZPR - P8.

7. Szef Sztabu Generalnego WP przedstawia projekty korekt centralnych planów rzeczowych do zatwierdzenia Ministrowi, z tym, że:

1) korektę Planu modernizacji technicznej przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej;

2) korektę Planu zakupu środków materiałowych przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej, jeżeli korekta zawiera zadania dotyczące środków bojowych;

3) korekty Planu inwestycji budowlanych oraz Planu inwestycji NSIP przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw infrastruktury.

8. Przed przedłożeniem Szefowi Sztabu Generalnego WP projektów korekt centralnych planów rzeczowych, o których mowa w ust. 1, Szef ZPR - P8:

1) w zakresie zadań realizowanych centralnie – uzgadnia je z szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP oraz szefami instytucji realizujących plany, w obrębie których dokonywane są zmiany (w przypadkach, gdy projekty korekt dotyczą zadań innych, niż ujęte we wnioskach, o których mowa w ust. 2 i 4, uprzednio uzgodnionych z instytucjami realizującymi plany lub przez nie sporządzanych);

2) w zakresie zadań realizowanych decentralnie – zasięga opinii właściwych organów planujących, przy czym z chwilą otrzymania informacji o rozpoczęciu procedury korekty organ planujący jest zobowiązany do wstrzymania realizacji korygowanych zadań rzeczowych;

3) w zakresie zadań wymagających wprowadzenia zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej – uzgadnia je z Dyrektorem Departamentu Budżetowego.

9. Do wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4 załącza się uzasadnienie dla proponowanych zmian, które w szczególności powinno zawierać:

1) w przypadku usunięcia zadań z centralnych planów rzeczowych – wskazanie przyczyn i skutków braku ich realizacji;

2) w przypadku wprowadzenia nowych zadań do centralnych planów rzeczowych – wskazanie podstawy formalnoprawnej ich realizacji;

3) w przypadku przekroczenia o ponad 20 % wartości środków zaplanowanych dla zadania w odniesieniu do wartości uzyskanej w najkorzystniejszej ofercie – uzasadnienie konieczności dalszej realizacji.

10. W projekcie korekty opracowanej przez Szefa ZPR - P8 ujmuje się uzasadnienie dla proponowanych zmian, o którym mowa w ust. 9, oraz szczegółowy bilans zmian finansowych zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 6.

11. Termin przesyłania Szefowi ZPR - P8 wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4, upływa z dniem:

1) 30 listopada roku budżetowego w zakresie korekt skutkujących zmianami w planie finansowym resortu obrony narodowej;

2) 10 grudnia w zakresie pozostałych korekt.

12. W uzasadnionych przypadkach Szef Sztabu Generalnego WP może, na wniosek Szefa ZPR - P8 lub z własnej inicjatywy, podjąć decyzję o zmianie terminu, o którym mowa w ust. 11.

13. Projekty korekt centralnych planów rzeczowych w przypadkach określonych w art. 171 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych mogą być dokonane wyłącznie po uzyskaniu zgody Ministra Finansów.

14. W celu wprowadzenia korekt, o których mowa w ust. 13, Szef ZPR - P8:

1) opracowuje projekty korekt i uzgadnia je z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;

2) przedkłada projekty korekt Szefowi Sztabu Generalnego WP do akceptacji;

3) po uzyskaniu zgody Ministra Finansów przedstawia Ministrowi poprzez Szefa Sztabu Generalnego WP projekty korekt do zatwierdzenia.

15. W terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zatwierdzonych przez Ministra korekt, Szef ZPR - P8 przekazuje w formie elektronicznej:

1) Dyrektorowi Departamentu Budżetowego – zatwierdzone korekty;

2) szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, szefom właściwych komórek Sztabu Generalnego WP – wyciągi z zatwierdzonych korekt w częściach ich dotyczących;

3) organom planującym drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległym organowi planującemu pierwszego stopnia oraz beneficjentom, z wyłączeniem beneficjentów podległych szefom komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt 2 – wyciągi z korekt w częściach ich dotyczących;

4) Dyrektorowi Biura Ministra Obrony Narodowej, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej oraz Szefowi ZPiPRSZ - P5 – zatwierdzone korekty Planu modernizacji technicznej;

5) Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej – zatwierdzone korekty Planu zakupu środków materiałowych.

16. Zatwierdzona korekta:

1) zawiera bilans zmian finansowych w układzie klasyfikacji budżetowej oraz zadaniowej i w szczegółowości: dysponent realizujący, rozdział, szczegółowy paragraf klasyfikacji wydatków budżetowych oraz funkcję, zadanie, podzadanie i działanie;

2) stanowi podstawę do wprowadzenia zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej bądź jego podziale lub w załącznikach do decyzji budżetowej;

3) stanowi podstawę do przygotowania informacji dla Ministra Finansów – o ile korekta dotyczy zmiany wartości wydatków majątkowych, poniżej kwoty określonej w art. 171 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

17. Od momentu opracowania i przekazania do Departamentu Budżetowego projektu budżetu w obszarze centralnych planów rzeczowych na rok planistyczny, bilans sporządza się również dla roku planistycznego.

18. Dyrektor Departamentu Budżetowego w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zatwierdzonej korekty przygotowuje projekt decyzji zmieniającej decyzję budżetową, na zasadach i w trybie określonym w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej oraz dokonuje stosownych korekt projektu budżetu resortu obrony narodowej zgodnie z bilansem zmian finansowych na rok planistyczny, o którym mowa w ust. 17.

19. Wyciągi, o których mowa w ust. 15 pkt 2 i 3, stanowią podstawę do wprowadzenia przez dysponentów drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległych dysponentowi części zmian w decentralnych planach rzeczowych (o zmianach tych w terminie 7 dni roboczych informują oni podporządkowanych dysponentów trzeciego stopnia, których zmiany te dotyczą).

20. Wzory projektów korekt, o których mowa w ust. 1, stanowiących jednocześnie wzory wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4, określają odpowiednio załączniki Nr 7-10.