Wersja obowiązująca od 2023-10-04
1. Pozyskiwanie SpW lub usługi w ramach pilnej potrzeby operacyjnej odbywa się po zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej wniosku składanego przez:
1) Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – w przypadku potrzeby niezwłocznego pozyskania nowego wyrobu lub modernizacji wyrobu, wynikającej z konieczności użycia Sił Zbrojnych RP, której przy zachowaniu należytej staranności nie można było przewidzieć na etapie planowania ich użycia;
2) właściwego dowódcę rodzaju Sił Zbrojnych – w przypadku związanym z wystąpieniem sytuacji kryzysowej lub gdy ze względu na wyjątkową sytuację istnieje konieczność pilnego pozyskania SpW.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) określenie potrzeby operacyjnej wymagającej zaspokojenia oraz pożądanego terminu jej zaspokojenia;
2) uzasadnienie potwierdzające potrzebę pilnego pozyskania SpW;
3) wskazanie SpW podlegającego pozyskaniu albo określenie parametrów taktyczno-technicznych lub wymagań krytycznych dla SpW, a w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną również zakresy częstotliwości radiowych, koniecznego do pozyskania w przypadku braku możliwości (w tym z przyczyn prawnych) wskazania konkretnego SpW;
4) wskazanie istniejących na rynku wyrobów, które spełniają parametry taktyczno-techniczne lub parametry krytyczne lub wymagania dla SpW;
5) w przypadku braku gotowych rozwiązań dotyczących SpW, wskazanie zakresu niezbędnego dostosowania lub modyfikacji istniejących rozwiązań;
6) sposób i zakres ochrony informacji niejawnych dla SpW;
7) wskazanie ilości SpW.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, Agencja Uzbrojenia sporządza:
1) szacunkowy koszt pozyskania SpW oraz metodyką jego wyliczenia;
2) [4] analizę czas – koszt – efekt.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może zawierać ponadto uzasadnienie konieczności odstąpienia od stosowania przepisów o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, parametry taktyczno-techniczne zawierają odpowiednio wymagania ustalone dla WS.
6. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, w przypadku, gdy pozyskanie SpW nie jest możliwe w trybie wskazanym w § 6 ust. 1 w terminach wynikających z właściwych planów resortu obrony narodowej (w szczególności właściwego centralnego planu rzeczowego) lub gdy zaistniało opóźnienie w realizacji procedur tak znaczne, że nie jest prawdopodobne dotrzymanie tych terminów.
7. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, również w przypadku nieprzesłania przez Agencję Uzbrojenia, w terminie wynikającym z § 22 ust. 1 lub ust. 2, WS przygotowanych w stopniu umożliwiającym ich zatwierdzenie.
[4] § 23 ust. 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 106/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego (Dz.Urz.MON. poz. 120). Zmiana weszła w życie 4 października 2023 r.
Wersja obowiązująca od 2023-10-04
1. Pozyskiwanie SpW lub usługi w ramach pilnej potrzeby operacyjnej odbywa się po zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej wniosku składanego przez:
1) Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – w przypadku potrzeby niezwłocznego pozyskania nowego wyrobu lub modernizacji wyrobu, wynikającej z konieczności użycia Sił Zbrojnych RP, której przy zachowaniu należytej staranności nie można było przewidzieć na etapie planowania ich użycia;
2) właściwego dowódcę rodzaju Sił Zbrojnych – w przypadku związanym z wystąpieniem sytuacji kryzysowej lub gdy ze względu na wyjątkową sytuację istnieje konieczność pilnego pozyskania SpW.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) określenie potrzeby operacyjnej wymagającej zaspokojenia oraz pożądanego terminu jej zaspokojenia;
2) uzasadnienie potwierdzające potrzebę pilnego pozyskania SpW;
3) wskazanie SpW podlegającego pozyskaniu albo określenie parametrów taktyczno-technicznych lub wymagań krytycznych dla SpW, a w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną również zakresy częstotliwości radiowych, koniecznego do pozyskania w przypadku braku możliwości (w tym z przyczyn prawnych) wskazania konkretnego SpW;
4) wskazanie istniejących na rynku wyrobów, które spełniają parametry taktyczno-techniczne lub parametry krytyczne lub wymagania dla SpW;
5) w przypadku braku gotowych rozwiązań dotyczących SpW, wskazanie zakresu niezbędnego dostosowania lub modyfikacji istniejących rozwiązań;
6) sposób i zakres ochrony informacji niejawnych dla SpW;
7) wskazanie ilości SpW.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, Agencja Uzbrojenia sporządza:
1) szacunkowy koszt pozyskania SpW oraz metodyką jego wyliczenia;
2) [4] analizę czas – koszt – efekt.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może zawierać ponadto uzasadnienie konieczności odstąpienia od stosowania przepisów o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, parametry taktyczno-techniczne zawierają odpowiednio wymagania ustalone dla WS.
6. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, w przypadku, gdy pozyskanie SpW nie jest możliwe w trybie wskazanym w § 6 ust. 1 w terminach wynikających z właściwych planów resortu obrony narodowej (w szczególności właściwego centralnego planu rzeczowego) lub gdy zaistniało opóźnienie w realizacji procedur tak znaczne, że nie jest prawdopodobne dotrzymanie tych terminów.
7. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, również w przypadku nieprzesłania przez Agencję Uzbrojenia, w terminie wynikającym z § 22 ust. 1 lub ust. 2, WS przygotowanych w stopniu umożliwiającym ich zatwierdzenie.
[4] § 23 ust. 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 106/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego (Dz.Urz.MON. poz. 120). Zmiana weszła w życie 4 października 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-01-01 do 2023-10-03
1. Pozyskiwanie SpW lub usługi w ramach pilnej potrzeby operacyjnej odbywa się po zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej wniosku składanego przez:
1) Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – w przypadku potrzeby niezwłocznego pozyskania nowego wyrobu lub modernizacji wyrobu, wynikającej z konieczności użycia Sił Zbrojnych RP, której przy zachowaniu należytej staranności nie można było przewidzieć na etapie planowania ich użycia;
2) właściwego dowódcę rodzaju Sił Zbrojnych – w przypadku związanym z wystąpieniem sytuacji kryzysowej lub gdy ze względu na wyjątkową sytuację istnieje konieczność pilnego pozyskania SpW.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) określenie potrzeby operacyjnej wymagającej zaspokojenia oraz pożądanego terminu jej zaspokojenia;
2) uzasadnienie potwierdzające potrzebę pilnego pozyskania SpW;
3) wskazanie SpW podlegającego pozyskaniu albo określenie parametrów taktyczno-technicznych lub wymagań krytycznych dla SpW, a w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną również zakresy częstotliwości radiowych, koniecznego do pozyskania w przypadku braku możliwości (w tym z przyczyn prawnych) wskazania konkretnego SpW;
4) wskazanie istniejących na rynku wyrobów, które spełniają parametry taktyczno-techniczne lub parametry krytyczne lub wymagania dla SpW;
5) w przypadku braku gotowych rozwiązań dotyczących SpW, wskazanie zakresu niezbędnego dostosowania lub modyfikacji istniejących rozwiązań;
6) sposób i zakres ochrony informacji niejawnych dla SpW;
7) wskazanie ilości SpW.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, Agencja Uzbrojenia sporządza:
1) szacunkowy koszt pozyskania SpW oraz metodyką jego wyliczenia;
2) analizą czas-koszt-efekt.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może zawierać ponadto uzasadnienie konieczności odstąpienia od stosowania przepisów o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, parametry taktyczno-techniczne zawierają odpowiednio wymagania ustalone dla WS.
6. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, w przypadku, gdy pozyskanie SpW nie jest możliwe w trybie wskazanym w § 6 ust. 1 w terminach wynikających z właściwych planów resortu obrony narodowej (w szczególności właściwego centralnego planu rzeczowego) lub gdy zaistniało opóźnienie w realizacji procedur tak znaczne, że nie jest prawdopodobne dotrzymanie tych terminów.
7. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, również w przypadku nieprzesłania przez Agencję Uzbrojenia, w terminie wynikającym z § 22 ust. 1 lub ust. 2, WS przygotowanych w stopniu umożliwiającym ich zatwierdzenie.