Wersja obowiązująca od 2023.10.04

Rozdział 3

Pozyskiwanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej

§ 23. 1. Pozyskiwanie SpW lub usługi w ramach pilnej potrzeby operacyjnej odbywa się po zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej wniosku składanego przez:

1) Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – w przypadku potrzeby niezwłocznego pozyskania nowego wyrobu lub modernizacji wyrobu, wynikającej z konieczności użycia Sił Zbrojnych RP, której przy zachowaniu należytej staranności nie można było przewidzieć na etapie planowania ich użycia;

2) właściwego dowódcę rodzaju Sił Zbrojnych – w przypadku związanym z wystąpieniem sytuacji kryzysowej lub gdy ze względu na wyjątkową sytuację istnieje konieczność pilnego pozyskania SpW.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:

1) określenie potrzeby operacyjnej wymagającej zaspokojenia oraz pożądanego terminu jej zaspokojenia;

2) uzasadnienie potwierdzające potrzebę pilnego pozyskania SpW;

3) wskazanie SpW podlegającego pozyskaniu albo określenie parametrów taktyczno-technicznych lub wymagań krytycznych dla SpW, a w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną również zakresy częstotliwości radiowych, koniecznego do pozyskania w przypadku braku możliwości (w tym z przyczyn prawnych) wskazania konkretnego SpW;

4) wskazanie istniejących na rynku wyrobów, które spełniają parametry taktyczno-techniczne lub parametry krytyczne lub wymagania dla SpW;

5) w przypadku braku gotowych rozwiązań dotyczących SpW, wskazanie zakresu niezbędnego dostosowania lub modyfikacji istniejących rozwiązań;

6) sposób i zakres ochrony informacji niejawnych dla SpW;

7) wskazanie ilości SpW.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, Agencja Uzbrojenia sporządza:

1) szacunkowy koszt pozyskania SpW oraz metodyką jego wyliczenia;

2) [4] analizę czas – koszt – efekt.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może zawierać ponadto uzasadnienie konieczności odstąpienia od stosowania przepisów o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.

5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, parametry taktyczno-techniczne zawierają odpowiednio wymagania ustalone dla WS.

6. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, w przypadku, gdy pozyskanie SpW nie jest możliwe w trybie wskazanym w § 6 ust. 1 w terminach wynikających z właściwych planów resortu obrony narodowej (w szczególności właściwego centralnego planu rzeczowego) lub gdy zaistniało opóźnienie w realizacji procedur tak znaczne, że nie jest prawdopodobne dotrzymanie tych terminów.

7. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, również w przypadku nieprzesłania przez Agencję Uzbrojenia, w terminie wynikającym z § 22 ust. 1 lub ust. 2, WS przygotowanych w stopniu umożliwiającym ich zatwierdzenie.

[4] § 23 ust. 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 106/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego (Dz.Urz.MON. poz. 120). Zmiana weszła w życie 4 października 2023 r.

Wersja obowiązująca od 2023.10.04

Rozdział 3

Pozyskiwanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej

§ 23. 1. Pozyskiwanie SpW lub usługi w ramach pilnej potrzeby operacyjnej odbywa się po zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej wniosku składanego przez:

1) Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – w przypadku potrzeby niezwłocznego pozyskania nowego wyrobu lub modernizacji wyrobu, wynikającej z konieczności użycia Sił Zbrojnych RP, której przy zachowaniu należytej staranności nie można było przewidzieć na etapie planowania ich użycia;

2) właściwego dowódcę rodzaju Sił Zbrojnych – w przypadku związanym z wystąpieniem sytuacji kryzysowej lub gdy ze względu na wyjątkową sytuację istnieje konieczność pilnego pozyskania SpW.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:

1) określenie potrzeby operacyjnej wymagającej zaspokojenia oraz pożądanego terminu jej zaspokojenia;

2) uzasadnienie potwierdzające potrzebę pilnego pozyskania SpW;

3) wskazanie SpW podlegającego pozyskaniu albo określenie parametrów taktyczno-technicznych lub wymagań krytycznych dla SpW, a w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną również zakresy częstotliwości radiowych, koniecznego do pozyskania w przypadku braku możliwości (w tym z przyczyn prawnych) wskazania konkretnego SpW;

4) wskazanie istniejących na rynku wyrobów, które spełniają parametry taktyczno-techniczne lub parametry krytyczne lub wymagania dla SpW;

5) w przypadku braku gotowych rozwiązań dotyczących SpW, wskazanie zakresu niezbędnego dostosowania lub modyfikacji istniejących rozwiązań;

6) sposób i zakres ochrony informacji niejawnych dla SpW;

7) wskazanie ilości SpW.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, Agencja Uzbrojenia sporządza:

1) szacunkowy koszt pozyskania SpW oraz metodyką jego wyliczenia;

2) [4] analizę czas – koszt – efekt.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może zawierać ponadto uzasadnienie konieczności odstąpienia od stosowania przepisów o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.

5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, parametry taktyczno-techniczne zawierają odpowiednio wymagania ustalone dla WS.

6. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, w przypadku, gdy pozyskanie SpW nie jest możliwe w trybie wskazanym w § 6 ust. 1 w terminach wynikających z właściwych planów resortu obrony narodowej (w szczególności właściwego centralnego planu rzeczowego) lub gdy zaistniało opóźnienie w realizacji procedur tak znaczne, że nie jest prawdopodobne dotrzymanie tych terminów.

7. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, również w przypadku nieprzesłania przez Agencję Uzbrojenia, w terminie wynikającym z § 22 ust. 1 lub ust. 2, WS przygotowanych w stopniu umożliwiającym ich zatwierdzenie.

[4] § 23 ust. 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 106/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego (Dz.Urz.MON. poz. 120). Zmiana weszła w życie 4 października 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022.01.01 do 2023.10.03

Rozdział 3

Pozyskiwanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej

§ 23. 1. Pozyskiwanie SpW lub usługi w ramach pilnej potrzeby operacyjnej odbywa się po zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej wniosku składanego przez:

1) Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – w przypadku potrzeby niezwłocznego pozyskania nowego wyrobu lub modernizacji wyrobu, wynikającej z konieczności użycia Sił Zbrojnych RP, której przy zachowaniu należytej staranności nie można było przewidzieć na etapie planowania ich użycia;

2) właściwego dowódcę rodzaju Sił Zbrojnych – w przypadku związanym z wystąpieniem sytuacji kryzysowej lub gdy ze względu na wyjątkową sytuację istnieje konieczność pilnego pozyskania SpW.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:

1) określenie potrzeby operacyjnej wymagającej zaspokojenia oraz pożądanego terminu jej zaspokojenia;

2) uzasadnienie potwierdzające potrzebę pilnego pozyskania SpW;

3) wskazanie SpW podlegającego pozyskaniu albo określenie parametrów taktyczno-technicznych lub wymagań krytycznych dla SpW, a w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną również zakresy częstotliwości radiowych, koniecznego do pozyskania w przypadku braku możliwości (w tym z przyczyn prawnych) wskazania konkretnego SpW;

4) wskazanie istniejących na rynku wyrobów, które spełniają parametry taktyczno-techniczne lub parametry krytyczne lub wymagania dla SpW;

5) w przypadku braku gotowych rozwiązań dotyczących SpW, wskazanie zakresu niezbędnego dostosowania lub modyfikacji istniejących rozwiązań;

6) sposób i zakres ochrony informacji niejawnych dla SpW;

7) wskazanie ilości SpW.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, Agencja Uzbrojenia sporządza:

1) szacunkowy koszt pozyskania SpW oraz metodyką jego wyliczenia;

2) analizą czas-koszt-efekt.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może zawierać ponadto uzasadnienie konieczności odstąpienia od stosowania przepisów o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.

5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, parametry taktyczno-techniczne zawierają odpowiednio wymagania ustalone dla WS.

6. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, w przypadku, gdy pozyskanie SpW nie jest możliwe w trybie wskazanym w § 6 ust. 1 w terminach wynikających z właściwych planów resortu obrony narodowej (w szczególności właściwego centralnego planu rzeczowego) lub gdy zaistniało opóźnienie w realizacji procedur tak znaczne, że nie jest prawdopodobne dotrzymanie tych terminów.

7. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, również w przypadku nieprzesłania przez Agencję Uzbrojenia, w terminie wynikającym z § 22 ust. 1 lub ust. 2, WS przygotowanych w stopniu umożliwiającym ich zatwierdzenie.