history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2022-10-04

Rozdział 2

Kształtowanie zagospodarowania przestrzennego kraju

§ 5. 1. W zakresie kształtowania zagospodarowania przestrzennego kraju:

1) osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwa do spraw infrastruktury za pośrednictwem dyrektora komórki organizacyjnej w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw infrastruktury:

a) odpowiada za przedstawienie stanowiska resortu obrony narodowej w sprawach z obszaru planowania i zagospodarowania przestrzennego kraju pozostających bezpośrednio we właściwości Ministra Obrony Narodowej,

b) zgłasza, stosownie do potrzeb, przedstawicieli resortu obrony narodowej do udziału w międzyresortowych zespołach i grupach roboczych powoływanych do opracowania danego dokumentu planistycznego lub strategii o znaczeniu krajowym,

c) powołuje, stosownie do potrzeb, zespół resortowy do określenia wymagań obronnych, jakie powinny być uwzględnione w danym dokumencie planistycznym lub strategii o znaczeniu krajowym oraz do oceny jego projektów,

d) akceptuje projekt stanowiska resortu obrony narodowej, który ma być przedstawiony przez przedstawiciela resortu obrony narodowej skierowanego do udziału w zespołach i grupach, o których mowa w lit. b;

e) przedstawia stanowisko resortu obrony narodowej w sprawach z obszaru planowania i zagospodarowania przestrzennego kraju pozostających bezpośrednio we właściwości Ministra Obrony Narodowej, podpisując dokumenty z zamieszczeniem klauzuli:

„z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej”;

2) Dyrektor Biura Infrastruktury Specjalnej:

a) organizuje, koordynuje i nadzoruje w resorcie obrony narodowej zadania związane z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym, o których mowa w § 1,

b) [2] wypracowuje wnioski do ujęcia w projektowanym dokumencie planistycznym z zakresu zagospodarowania przestrzennego lub stanowisko resortu obrony narodowej w sprawie jego zaopiniowania lub uzgodnienia, a następnie przekazuje:

- dyrektorowi komórki organizacyjnej w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw infrastruktury, do akceptacji i podpisu, w sprawach pozostających bezpośrednio we właściwości Ministra Obrony Narodowej,

- właściwemu terytorialnie Szefowi Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji lub upoważnionemu przez niego szefowi ośrodka zamiejscowego (w tym mazowieckiego ośrodka) Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji, w sprawach pozostających w jego właściwościach, celem udzielenia odpowiedzi wnioskodawcy,

c) wnioski i stanowiska resortu obrony narodowej, o których mowa w lit. b, wypracowuje w szczególności na podstawie zebranych opinii i stanowisk od właściwych komórek i jednostek organizacyjnych,

d) wnioskuje, stosownie do potrzeb, do dyrektora komórki organizacyjnej w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw infrastruktury o powołanie zespołu resortowego, celem określenia potrzeb obronnych, jakie powinny być uwzględnione w danym dokumencie planistycznym lub strategii o znaczeniu krajowym oraz do oceny jego projektów,

e) [3] realizuje czynności związane z ponownym rozpatrzeniem spraw zakończonych zgłoszeniem wniosków, przedstawieniem stanowiska lub opinii resortu obrony narodowej, dla dyrektora komórki organizacyjnej w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw infrastruktury, w stosunku do spraw pozostających we właściwości Ministra Obrony Narodowej, przedstawiając opinię lub projekt stanowiska resortu obrony narodowej,

f) [4] (uchylona)

3) [5] Szef Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji lub upoważniony przez niego szef ośrodka zamiejscowego (w tym mazowieckiego ośrodka) Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji:

a) uczestniczy w planowaniu przestrzennym, w tym przekazuje wnioskodawcom wnioski i stanowiska resortu obrony narodowej, w sprawach nie pozostających bezpośrednio we właściwości Ministra Obrony Narodowej,

b) otrzymuje od Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej wnioski i stanowiska resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 2 lit. b tiret drugi,

c) w celu otrzymania wniosków i stanowisk resortu obrony narodowej, o których mowa w lit. b, niezwłocznie przekazuje wystąpienie wnioskodawcy:

- Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej, wraz ze swoją opinią i metryką sprawy, której wzór określa załącznik nr 7 do decyzji,

- właściwym komórkom i jednostkom organizacyjnym celem zajęcia stanowiska i przekazania, we wskazanym terminie, Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej,

d) samodzielnie opiniuje lub uzgadnia dany dokument planistyczny, a następnie kieruje przedstawiane stanowisko w tych sprawach do wiadomości Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej, jeżeli obszar opracowania planistycznego nie obejmuje:

- terenów zamkniętych resortu obrony narodowej,

- ich stref ochronnych lub obszarów ograniczonego użytkowania ustanowionych dla obiektów wojskowych,

- terenów leżących w odległości mniejszej niż 300 m od granic terenu zamkniętego,

- zamierzeń inwestycyjnych w zakresie dróg publicznych i transportu kolejowego o znaczeniu obronnym, określonych na podstawie przepisów odrębnych,

e) w celu realizacji zadań określonych w lit. d, stosownie do potrzeb, pozyskuje opinie i stanowiska od właściwych komórek i jednostek organizacyjnych,

f) przekazuje Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej informację o uchwaleniu rozpatrywanego w resorcie obrony narodowej dokumentu planistycznego oraz o sposobie uwzględnienia w nim stanowiska resortu obrony narodowej;

4) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej, Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szef Służby Wywiadu Wojskowego, Dowódca Garnizonu Warszawa – stosownie do swoich właściwości i potrzeb:

a) przedstawia organom, o których mowa w pkt 2 i 3:

- wnioski do ujęcia w projekcie stanowiska resortu obrony narodowej, w tym wymagania obronne, jakie winny być uwzględnione w danym dokumencie planistycznym lub strategii,

- opinie projektów dokumentów planistycznych lub strategii,

b) zapewnia udział swoich przedstawicieli w pracach zespołów, o których mowa w pkt 1 lit. c;

5) pozostali szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek i jednostek organizacyjnych niewskazani w pkt 4, właściwi w sprawach, które są przedmiotem opracowania w danym dokumencie planistycznym lub strategii:

a) uczestniczą w określaniu wymagań obronnych, jakie mają być w nim ujęte, oraz w jego opiniowaniu,

b) występują, w razie zaistnienia konieczności uwzględnienia wymagań obronnych w dokumentach planistycznych, niezależnie od toczących się postępowań, z wnioskiem do Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej o podjęcie działań mających na celu ich ujęcie w stosownych dokumentach planistycznych,

c) przedstawiają Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej oraz właściwemu Szefowi Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji lub upoważnionemu przez niego szefowi ośrodka zamiejscowego (w tym mazowieckiego ośrodka) Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji [6] swoje stanowisko w sprawie.

2. [7] (uchylony)

3. W sprawach dotyczących przygotowania transportu na potrzeby obronności państwa w zakresie infrastruktury drogowej i kolejowej właściwym do udzielenia odpowiedzi wnioskodawcy jest:

1) Szef Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji lub upoważniony przez niego szef ośrodka zamiejscowego (w tym mazowieckiego ośrodka) Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji [8] – w stosunku do wniosków inwestorów kierowanych o zaopiniowanie zamierzenia w zakresie uwzględnienia wymagań obronnych wynikających z kolizji z terenami zamkniętymi i ich strefami ochronnymi oraz infrastrukturą wojskową;

2) Szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk – w pozostałych przypadkach, stosownie do przepisów dotyczących wskazania organów wojskowych do współdziałania z organami cywilnymi w zakresie przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronności.

4. Jednostki organizacyjne wskazane w ust. 3, przy udzielaniu odpowiedzi wnioskodawcy, dla zapewnienia potrzeb obronności, zobowiązane są do współpracy i przedstawiania wymagań obronnych obejmujących łączny zakres ich właściwości.

5. Schemat dotyczący udziału osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, dyrektorów, komendantów) komórek i jednostek organizacyjnych w opracowaniu aktów planistycznych z zakresu zagospodarowania przestrzennego województwa określa załącznik nr 1 do decyzji.

6. Schemat dotyczący udziału osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, dyrektorów, komendantów) komórek i jednostek organizacyjnych w opracowaniu aktów planistycznych z zakresu zagospodarowania przestrzennego gminy, z wyłączeniem ust. 1 pkt 3 lit. d, określa załącznik nr 2 do decyzji.

7. Schemat dotyczący udziału organów wojskowych w opiniowaniu lub uzgadnianiu zamierzeń inwestycyjnych w zakresie inwestycji drogowych i linii kolejowych w zagospodarowaniu przestrzennym, z wyłączeniem spraw procedowanych w ramach uzyskiwania decyzji o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego, określa załącznik nr 3 do decyzji.

8. Schemat dotyczący udziału osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, dyrektorów, komendantów) komórek i jednostek organizacyjnych w uzgadnianiu decyzji ustalających warunki zabudowy i zagospodarowania przestrzennego, określa załącznik nr 4 do decyzji.

9. Schemat dotyczący udziału osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, dyrektorów, komendantów) komórek i jednostek organizacyjnych w opiniowaniu zamierzeń inwestycyjnych procedowanych w trybie ustaw wskazujących Ministra Obrony Narodowej jako organ właściwy do opiniowania inwestycji, określa załącznik nr 5 do decyzji.

[2] § 5 ust. 1 pkt 2 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 146/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (Dz.Urz.MON. poz. 169). Zmiana weszła w życie 4 października 2022 r.

[3] § 5 ust. 1 pkt 2 lit. e) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 146/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (Dz.Urz.MON. poz. 169). Zmiana weszła w życie 4 października 2022 r.

[4] § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f) uchylona przez § 1 pkt 2  lit. a) decyzji nr 146/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (Dz.Urz.MON. poz. 169). Zmiana weszła w życie 4 października 2022 r.

[5] § 5 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 146/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (Dz.Urz.MON. poz. 169). Zmiana weszła w życie 4 października 2022 r.

[6] § 5 ust. 1 pkt 5 lit. c) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 146/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (Dz.Urz.MON. poz. 169). Zmiana weszła w życie 4 października 2022 r.

[7] § 5 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 146/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (Dz.Urz.MON. poz. 169). Zmiana weszła w życie 4 października 2022 r.

[8] § 5 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 146/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (Dz.Urz.MON. poz. 169). Zmiana weszła w życie 4 października 2022 r.

Wersja obowiązująca od 2022-10-04

Rozdział 2

Kształtowanie zagospodarowania przestrzennego kraju

§ 5. 1. W zakresie kształtowania zagospodarowania przestrzennego kraju:

1) osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwa do spraw infrastruktury za pośrednictwem dyrektora komórki organizacyjnej w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw infrastruktury:

a) odpowiada za przedstawienie stanowiska resortu obrony narodowej w sprawach z obszaru planowania i zagospodarowania przestrzennego kraju pozostających bezpośrednio we właściwości Ministra Obrony Narodowej,

b) zgłasza, stosownie do potrzeb, przedstawicieli resortu obrony narodowej do udziału w międzyresortowych zespołach i grupach roboczych powoływanych do opracowania danego dokumentu planistycznego lub strategii o znaczeniu krajowym,

c) powołuje, stosownie do potrzeb, zespół resortowy do określenia wymagań obronnych, jakie powinny być uwzględnione w danym dokumencie planistycznym lub strategii o znaczeniu krajowym oraz do oceny jego projektów,

d) akceptuje projekt stanowiska resortu obrony narodowej, który ma być przedstawiony przez przedstawiciela resortu obrony narodowej skierowanego do udziału w zespołach i grupach, o których mowa w lit. b;

e) przedstawia stanowisko resortu obrony narodowej w sprawach z obszaru planowania i zagospodarowania przestrzennego kraju pozostających bezpośrednio we właściwości Ministra Obrony Narodowej, podpisując dokumenty z zamieszczeniem klauzuli:

„z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej”;

2) Dyrektor Biura Infrastruktury Specjalnej:

a) organizuje, koordynuje i nadzoruje w resorcie obrony narodowej zadania związane z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym, o których mowa w § 1,

b) [2] wypracowuje wnioski do ujęcia w projektowanym dokumencie planistycznym z zakresu zagospodarowania przestrzennego lub stanowisko resortu obrony narodowej w sprawie jego zaopiniowania lub uzgodnienia, a następnie przekazuje:

- dyrektorowi komórki organizacyjnej w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw infrastruktury, do akceptacji i podpisu, w sprawach pozostających bezpośrednio we właściwości Ministra Obrony Narodowej,

- właściwemu terytorialnie Szefowi Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji lub upoważnionemu przez niego szefowi ośrodka zamiejscowego (w tym mazowieckiego ośrodka) Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji, w sprawach pozostających w jego właściwościach, celem udzielenia odpowiedzi wnioskodawcy,

c) wnioski i stanowiska resortu obrony narodowej, o których mowa w lit. b, wypracowuje w szczególności na podstawie zebranych opinii i stanowisk od właściwych komórek i jednostek organizacyjnych,

d) wnioskuje, stosownie do potrzeb, do dyrektora komórki organizacyjnej w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw infrastruktury o powołanie zespołu resortowego, celem określenia potrzeb obronnych, jakie powinny być uwzględnione w danym dokumencie planistycznym lub strategii o znaczeniu krajowym oraz do oceny jego projektów,

e) [3] realizuje czynności związane z ponownym rozpatrzeniem spraw zakończonych zgłoszeniem wniosków, przedstawieniem stanowiska lub opinii resortu obrony narodowej, dla dyrektora komórki organizacyjnej w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw infrastruktury, w stosunku do spraw pozostających we właściwości Ministra Obrony Narodowej, przedstawiając opinię lub projekt stanowiska resortu obrony narodowej,

f) [4] (uchylona)

3) [5] Szef Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji lub upoważniony przez niego szef ośrodka zamiejscowego (w tym mazowieckiego ośrodka) Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji:

a) uczestniczy w planowaniu przestrzennym, w tym przekazuje wnioskodawcom wnioski i stanowiska resortu obrony narodowej, w sprawach nie pozostających bezpośrednio we właściwości Ministra Obrony Narodowej,

b) otrzymuje od Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej wnioski i stanowiska resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 2 lit. b tiret drugi,

c) w celu otrzymania wniosków i stanowisk resortu obrony narodowej, o których mowa w lit. b, niezwłocznie przekazuje wystąpienie wnioskodawcy:

- Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej, wraz ze swoją opinią i metryką sprawy, której wzór określa załącznik nr 7 do decyzji,

- właściwym komórkom i jednostkom organizacyjnym celem zajęcia stanowiska i przekazania, we wskazanym terminie, Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej,

d) samodzielnie opiniuje lub uzgadnia dany dokument planistyczny, a następnie kieruje przedstawiane stanowisko w tych sprawach do wiadomości Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej, jeżeli obszar opracowania planistycznego nie obejmuje:

- terenów zamkniętych resortu obrony narodowej,

- ich stref ochronnych lub obszarów ograniczonego użytkowania ustanowionych dla obiektów wojskowych,

- terenów leżących w odległości mniejszej niż 300 m od granic terenu zamkniętego,

- zamierzeń inwestycyjnych w zakresie dróg publicznych i transportu kolejowego o znaczeniu obronnym, określonych na podstawie przepisów odrębnych,

e) w celu realizacji zadań określonych w lit. d, stosownie do potrzeb, pozyskuje opinie i stanowiska od właściwych komórek i jednostek organizacyjnych,

f) przekazuje Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej informację o uchwaleniu rozpatrywanego w resorcie obrony narodowej dokumentu planistycznego oraz o sposobie uwzględnienia w nim stanowiska resortu obrony narodowej;

4) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej, Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szef Służby Wywiadu Wojskowego, Dowódca Garnizonu Warszawa – stosownie do swoich właściwości i potrzeb:

a) przedstawia organom, o których mowa w pkt 2 i 3:

- wnioski do ujęcia w projekcie stanowiska resortu obrony narodowej, w tym wymagania obronne, jakie winny być uwzględnione w danym dokumencie planistycznym lub strategii,

- opinie projektów dokumentów planistycznych lub strategii,

b) zapewnia udział swoich przedstawicieli w pracach zespołów, o których mowa w pkt 1 lit. c;

5) pozostali szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek i jednostek organizacyjnych niewskazani w pkt 4, właściwi w sprawach, które są przedmiotem opracowania w danym dokumencie planistycznym lub strategii:

a) uczestniczą w określaniu wymagań obronnych, jakie mają być w nim ujęte, oraz w jego opiniowaniu,

b) występują, w razie zaistnienia konieczności uwzględnienia wymagań obronnych w dokumentach planistycznych, niezależnie od toczących się postępowań, z wnioskiem do Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej o podjęcie działań mających na celu ich ujęcie w stosownych dokumentach planistycznych,

c) przedstawiają Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej oraz właściwemu Szefowi Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji lub upoważnionemu przez niego szefowi ośrodka zamiejscowego (w tym mazowieckiego ośrodka) Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji [6] swoje stanowisko w sprawie.

2. [7] (uchylony)

3. W sprawach dotyczących przygotowania transportu na potrzeby obronności państwa w zakresie infrastruktury drogowej i kolejowej właściwym do udzielenia odpowiedzi wnioskodawcy jest:

1) Szef Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji lub upoważniony przez niego szef ośrodka zamiejscowego (w tym mazowieckiego ośrodka) Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji [8] – w stosunku do wniosków inwestorów kierowanych o zaopiniowanie zamierzenia w zakresie uwzględnienia wymagań obronnych wynikających z kolizji z terenami zamkniętymi i ich strefami ochronnymi oraz infrastrukturą wojskową;

2) Szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk – w pozostałych przypadkach, stosownie do przepisów dotyczących wskazania organów wojskowych do współdziałania z organami cywilnymi w zakresie przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronności.

4. Jednostki organizacyjne wskazane w ust. 3, przy udzielaniu odpowiedzi wnioskodawcy, dla zapewnienia potrzeb obronności, zobowiązane są do współpracy i przedstawiania wymagań obronnych obejmujących łączny zakres ich właściwości.

5. Schemat dotyczący udziału osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, dyrektorów, komendantów) komórek i jednostek organizacyjnych w opracowaniu aktów planistycznych z zakresu zagospodarowania przestrzennego województwa określa załącznik nr 1 do decyzji.

6. Schemat dotyczący udziału osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, dyrektorów, komendantów) komórek i jednostek organizacyjnych w opracowaniu aktów planistycznych z zakresu zagospodarowania przestrzennego gminy, z wyłączeniem ust. 1 pkt 3 lit. d, określa załącznik nr 2 do decyzji.

7. Schemat dotyczący udziału organów wojskowych w opiniowaniu lub uzgadnianiu zamierzeń inwestycyjnych w zakresie inwestycji drogowych i linii kolejowych w zagospodarowaniu przestrzennym, z wyłączeniem spraw procedowanych w ramach uzyskiwania decyzji o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego, określa załącznik nr 3 do decyzji.

8. Schemat dotyczący udziału osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, dyrektorów, komendantów) komórek i jednostek organizacyjnych w uzgadnianiu decyzji ustalających warunki zabudowy i zagospodarowania przestrzennego, określa załącznik nr 4 do decyzji.

9. Schemat dotyczący udziału osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, dyrektorów, komendantów) komórek i jednostek organizacyjnych w opiniowaniu zamierzeń inwestycyjnych procedowanych w trybie ustaw wskazujących Ministra Obrony Narodowej jako organ właściwy do opiniowania inwestycji, określa załącznik nr 5 do decyzji.

[2] § 5 ust. 1 pkt 2 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 146/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (Dz.Urz.MON. poz. 169). Zmiana weszła w życie 4 października 2022 r.

[3] § 5 ust. 1 pkt 2 lit. e) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 146/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (Dz.Urz.MON. poz. 169). Zmiana weszła w życie 4 października 2022 r.

[4] § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f) uchylona przez § 1 pkt 2  lit. a) decyzji nr 146/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (Dz.Urz.MON. poz. 169). Zmiana weszła w życie 4 października 2022 r.

[5] § 5 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 146/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (Dz.Urz.MON. poz. 169). Zmiana weszła w życie 4 października 2022 r.

[6] § 5 ust. 1 pkt 5 lit. c) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 146/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (Dz.Urz.MON. poz. 169). Zmiana weszła w życie 4 października 2022 r.

[7] § 5 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 146/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (Dz.Urz.MON. poz. 169). Zmiana weszła w życie 4 października 2022 r.

[8] § 5 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 146/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 października 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego (Dz.Urz.MON. poz. 169). Zmiana weszła w życie 4 października 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-08-09 do 2022-10-03

Rozdział 2

Kształtowanie zagospodarowania przestrzennego kraju

§ 5. 1. W zakresie kształtowania zagospodarowania przestrzennego kraju:

1) osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwa do spraw infrastruktury za pośrednictwem dyrektora komórki organizacyjnej w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw infrastruktury:

a) odpowiada za przedstawienie stanowiska resortu obrony narodowej w sprawach z obszaru planowania i zagospodarowania przestrzennego kraju pozostających bezpośrednio we właściwości Ministra Obrony Narodowej,

b) zgłasza, stosownie do potrzeb, przedstawicieli resortu obrony narodowej do udziału w międzyresortowych zespołach i grupach roboczych powoływanych do opracowania danego dokumentu planistycznego lub strategii o znaczeniu krajowym,

c) powołuje, stosownie do potrzeb, zespół resortowy do określenia wymagań obronnych, jakie powinny być uwzględnione w danym dokumencie planistycznym lub strategii o znaczeniu krajowym oraz do oceny jego projektów,

d) akceptuje projekt stanowiska resortu obrony narodowej, który ma być przedstawiony przez przedstawiciela resortu obrony narodowej skierowanego do udziału w zespołach i grupach, o których mowa w lit. b;

e) przedstawia stanowisko resortu obrony narodowej w sprawach z obszaru planowania i zagospodarowania przestrzennego kraju pozostających bezpośrednio we właściwości Ministra Obrony Narodowej, podpisując dokumenty z zamieszczeniem klauzuli:

„z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej”;

2) Dyrektor Biura Infrastruktury Specjalnej:

a) organizuje, koordynuje i nadzoruje w resorcie obrony narodowej zadania związane z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym, o których mowa w § 1,

b) wypracowuje wnioski do ujęcia w projektowanym dokumencie planistycznym z zakresu zagospodarowania przestrzennego lub stanowisko resortu obrony narodowej w sprawie jego zaopiniowania lub uzgodnienia, a następnie przekazuje:

- dyrektorowi komórki organizacyjnej w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw infrastruktury, do akceptacji i podpisu, w sprawach pozostających bezpośrednio we właściwości Ministra Obrony Narodowej,

- właściwemu terytorialnie szefowi wojewódzkiego sztabu wojskowego, w sprawach pozostających w jego właściwościach, celem udzielenia odpowiedzi wnioskodawcy,

c) wnioski i stanowiska resortu obrony narodowej, o których mowa w lit. b, wypracowuje w szczególności na podstawie zebranych opinii i stanowisk od właściwych komórek i jednostek organizacyjnych,

d) wnioskuje, stosownie do potrzeb, do dyrektora komórki organizacyjnej w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw infrastruktury o powołanie zespołu resortowego, celem określenia potrzeb obronnych, jakie powinny być uwzględnione w danym dokumencie planistycznym lub strategii o znaczeniu krajowym oraz do oceny jego projektów,

e) realizuje czynności związane z ponownym rozpatrzeniem spraw zakończonych zgłoszeniem wniosków, przedstawieniem stanowiska lub opinii resortu obrony narodowej:

- dla dyrektora komórki organizacyjnej w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw infrastruktury, w stosunku do spraw pozostających bezpośrednio we właściwości Ministra Obrony Narodowej, przedstawiając do akceptacji i podpisu, projekt stanowiska resortu obrony narodowej,

- dla Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego lub osoby przez niego upoważnionej, w stosunku do spraw rozpatrzonych przez szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego, przedstawiając opinię w sprawie,

f) w porozumieniu z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego koordynuje i uczestniczy w nadzorowaniu działalności szefów wojewódzkich sztabów wojskowych z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego;

3) szef wojewódzkiego sztabu wojskowego:

a) uczestniczy w planowaniu przestrzennym, w tym przekazuje wnioskodawcom wnioski i stanowiska resortu obrony narodowej, w sprawach nie pozostających bezpośrednio we właściwości Ministra Obrony Narodowej,

b) otrzymuje od Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej wnioski i stanowiska resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 2 lit. b tiret drugi,

c) w celu otrzymania wniosków i stanowisk resortu obrony narodowej, o których mowa w lit. b, niezwłocznie przekazuje wystąpienie wnioskodawcy:

- Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej, wraz ze swoją opinią i metryką sprawy, której wzór określa załącznik nr 7 do decyzji,

- właściwym komórkom i jednostkom organizacyjnym celem zajęcia stanowiska i przekazania, we wskazanym terminie, Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej,

d) samodzielnie opiniuje lub uzgadnia dany dokument planistyczny, a następnie kieruje przedstawiane stanowisko w tych sprawach do wiadomości Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej, jeżeli obszar opracowania planistycznego nie obejmuje:

- terenów zamkniętych resortu obrony narodowej,

- ich stref ochronnych lub obszarów ograniczonego użytkowania ustanowionych dla obiektów wojskowych,

- terenów leżących w odległości mniejszej niż 300 m od granic terenu zamkniętego,

- zamierzeń inwestycyjnych w zakresie dróg publicznych i transportu kolejowego o znaczeniu obronnym, określonych na podstawie przepisów odrębnych,

e) w celu realizacji zadań określonych w lit. d, stosownie do potrzeb, pozyskuje opinie i stanowiska od właściwych komórek i jednostek organizacyjnych,

f) przekazuje Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej informację o uchwaleniu rozpatrywanego w resorcie obrony narodowej dokumentu planistycznego oraz o sposobie uwzględnienia w nim stanowiska resortu obrony narodowej;

4) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej, Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szef Służby Wywiadu Wojskowego, Dowódca Garnizonu Warszawa – stosownie do swoich właściwości i potrzeb:

a) przedstawia organom, o których mowa w pkt 2 i 3:

- wnioski do ujęcia w projekcie stanowiska resortu obrony narodowej, w tym wymagania obronne, jakie winny być uwzględnione w danym dokumencie planistycznym lub strategii,

- opinie projektów dokumentów planistycznych lub strategii,

b) zapewnia udział swoich przedstawicieli w pracach zespołów, o których mowa w pkt 1 lit. c;

5) pozostali szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek i jednostek organizacyjnych niewskazani w pkt 4, właściwi w sprawach, które są przedmiotem opracowania w danym dokumencie planistycznym lub strategii:

a) uczestniczą w określaniu wymagań obronnych, jakie mają być w nim ujęte, oraz w jego opiniowaniu,

b) występują, w razie zaistnienia konieczności uwzględnienia wymagań obronnych w dokumentach planistycznych, niezależnie od toczących się postępowań, z wnioskiem do Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej o podjęcie działań mających na celu ich ujęcie w stosownych dokumentach planistycznych,

c) przedstawiają Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej oraz właściwemu szefowi wojewódzkiego sztabu wojskowego swoje stanowisko w sprawie.

2. Organem właściwym do rozpatrywania odwołań od stanowiska resortu obrony narodowej w zakresie zaopiniowania lub uzgodnienia danego dokumentu planistycznego, w stosunku do spraw rozpatrzonych przez szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego, jest Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

3. W sprawach dotyczących przygotowania transportu na potrzeby obronności państwa w zakresie infrastruktury drogowej i kolejowej właściwym do udzielenia odpowiedzi wnioskodawcy jest:

1) szef wojewódzkiego sztabu wojskowego – w stosunku do wniosków inwestorów kierowanych o zaopiniowanie zamierzenia w zakresie uwzględnienia wymagań obronnych wynikających z kolizji z terenami zamkniętymi i ich strefami ochronnymi oraz infrastrukturą wojskową;

2) Szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk – w pozostałych przypadkach, stosownie do przepisów dotyczących wskazania organów wojskowych do współdziałania z organami cywilnymi w zakresie przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronności.

4. Jednostki organizacyjne wskazane w ust. 3, przy udzielaniu odpowiedzi wnioskodawcy, dla zapewnienia potrzeb obronności, zobowiązane są do współpracy i przedstawiania wymagań obronnych obejmujących łączny zakres ich właściwości.

5. Schemat dotyczący udziału osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, dyrektorów, komendantów) komórek i jednostek organizacyjnych w opracowaniu aktów planistycznych z zakresu zagospodarowania przestrzennego województwa określa załącznik nr 1 do decyzji.

6. Schemat dotyczący udziału osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, dyrektorów, komendantów) komórek i jednostek organizacyjnych w opracowaniu aktów planistycznych z zakresu zagospodarowania przestrzennego gminy, z wyłączeniem ust. 1 pkt 3 lit. d, określa załącznik nr 2 do decyzji.

7. Schemat dotyczący udziału organów wojskowych w opiniowaniu lub uzgadnianiu zamierzeń inwestycyjnych w zakresie inwestycji drogowych i linii kolejowych w zagospodarowaniu przestrzennym, z wyłączeniem spraw procedowanych w ramach uzyskiwania decyzji o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego, określa załącznik nr 3 do decyzji.

8. Schemat dotyczący udziału osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, dyrektorów, komendantów) komórek i jednostek organizacyjnych w uzgadnianiu decyzji ustalających warunki zabudowy i zagospodarowania przestrzennego, określa załącznik nr 4 do decyzji.

9. Schemat dotyczący udziału osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, dyrektorów, komendantów) komórek i jednostek organizacyjnych w opiniowaniu zamierzeń inwestycyjnych procedowanych w trybie ustaw wskazujących Ministra Obrony Narodowej jako organ właściwy do opiniowania inwestycji, określa załącznik nr 5 do decyzji.