history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2021-07-09 do 2022-03-15

§ 13. Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni:

1) inicjuje i uczestniczy w realizacji faz analityczno-koncepcyjnej i realizacyjnej, dla grup SpW przyporządkowanego zgodnie z przepisami wydanymi przez Ministra Obrony Narodowej dotyczącymi określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej;

2) opracowuje, przy współudziale COL, WTT dla nowego SpW, które uzgadnia w właściwym OSF i innymi właściwymi gestorami, a następnie przesyła do zaopiniowania do Zarządu Logistyki – P4, Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych – P5, Zarządu Planowania Rzeczowego – P8. Uzgodnione WTT wraz z opiniami przedstawia, za pośrednictwem właściwego OSF, Szefowi Sztabu Generalnego WP do zatwierdzenia. WTT zawiera informacje w zakresie:

a) funkcji, jakie powinien spełniać,

b) koncepcji operacyjnego wykorzystania,

c) interoperacyjności z innymi systemami i kompatybilności,

d) [7]  parametrów krytycznych,

e) obsady etatowej i oczekiwanego sposobu szkolenia personelu (użytkowników, personelu technicznego),

f) eksploatacji, w tym normowania, strategii i systemów eksploatacji, wsparcia i zabezpieczenia logistycznego oraz niezbędnej infrastruktury,

g) stref klimatycznych i warunków środowiskowych, w jakich SpW będzie użytkowany,

h) potrzeb ilościowych, miejsc dyslokacji, uwarunkowań czasowych pozyskania SpW oraz szacowanych nakładów finansowych;

3) opracowuje, przy współudziale COL i organizatora systemu teleinformatycznego oraz uzgadnia z właściwym OSF i Zarządem Planowania Rzeczowego – P8 w zakresie możliwości finansowania, dane niezbędne do rozpoczęcia procedury udzielenia zamówienia na nowy SpW, w sytuacji gdy pozyskanie tego SpW wynika z realizacji zobowiązań w zakresie osiągnięcia interoperacyjności z systemami teleinformatycznymi NATO (Unii Europejskiej);

4) opracowuje w fazie analityczno-koncepcyjnej i zatwierdza SW i specyfikacje techniczne, po ich uzgodnieniu z OSF, COL, właściwym gestorem oraz organizatorem systemu teleinformatycznego, z zastrzeżeniem § 16. W przypadku, gdy wymagane jest uzyskanie certyfikatu ochrony kryptograficznej lub bezpieczeństwa teleinformatycznego podlegają one uzgodnieniu z SKW w zakresie możliwości certyfikacji zaproponowanych rozwiązań. SW zawiera w szczególności: [8]

a) opis SpW lub usługi, w tym rozpatrywanych alternatywnych rozwiązań,

b) opis i ocenę możliwości osiągnięcia przez rozpatrywane alternatywne rozwiązania SpW lub usług wymagań ujętych w „Wymaganiach Operacyjnych” lub „Wymaganiach Taktyczno-Technicznych”,

c) analizę rynku w zakresie dostępności SpW lub usług spełniających wymagania ujęte w „Wymaganiach Operacyjnych” lub „Wymaganiach Taktyczno-Technicznych”, w tym analizę istniejących technologii krytycznych lub rozwiązań technicznych i analizę potrzeb wykonania dodatkowych badań naukowych, zapewniających uzyskanie wymaganego poziomu gotowości technologii, o których mowa w przepisach dotyczących koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej,

d) analizę kosztów cyklu życia SpW, w tym w szczególności analizę finansową pozyskania SpW,

e) analizę potrzeb wraz z rekomendacjami w zakresie nabycia dokumentacji technicznej i praw własności intelektualnej, pozyskania licencji i zapewnienia dostępu do informacji wrażliwych,

f) analizę potrzeb w zakresie systemu funkcjonalnego logistyki, zapewniającego warunki dla właściwej eksploatacji SpW, obejmującej jego użytkowanie, w tym przechowywanie oraz wsparcie i zabezpieczenie logistyczne,

g) analizę czasowo-zadaniową pozyskania SpW, w tym wymaganej infrastruktury dla potrzeb SpW lub usług, w tym możliwy harmonogram dostaw SpW (oraz jego wdrażania w planowanym systemie teleinformatycznym) wraz z harmonogramem realizacji infrastruktury lub usług oraz propozycję finansowania zadań w poszczególnych latach budżetowych,

h) analizę potrzeb w zakresie systemu szkolenia,

i) analizę zakresu oraz sposobu weryfikacji SpW lub usług, dotyczącą sprawdzeń weryfikacyjnych, testów lub oceny zgodności w zakresie obronności i bezpieczeństwa w tym rekomendacje dotyczące trybu oceny zgodności,

j) analizę ryzyka pozyskania i eksploatacji SpW, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa dostaw,

k) rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania SpW, w tym infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW oraz pozostałej infrastruktury,

I) rekomendacje dotyczące etapów wymaganych w realizacji pracy rozwojowej;

5) [9]  z zastrzeżeniem § 16 ust. 2, opracowuje i przedstawia Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej „Wniosek w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”, jeżeli koszt pozyskania SpW nie przekracza 100 milionów złotych. Jeżeli koszt pozyskania SpW przekracza lub jest równy kwocie 100 milionów złotych zwraca się do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej o przedstawienie wniosku Ministrowi Obrony Narodowej. Wzór wniosku określa załącznik Nr 1;

6) [10]  ustala, w zależności od: specyfiki i właściwości SpW, trybu pozyskiwania i warunków eksploatacji, zakres prac w fazie realizacyjnej oraz sposób ich weryfikacji i odbioru, uwzględniając wymagania dotyczące dokumentacji technicznej, o której mowa w przepisach wprowadzających „Instrukcję w sprawie zarządzania dokumentacją techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego” oraz „Instrukcję w sprawie określenia wymagań na dokumentację techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego”;

7) ustala zakres badań oraz odbioru prototypów i SpW produkowanego seryjnie;

8) zatwierdza program badań kwalifikacyjnych, uwzględniając zasady określone w Normie Obronnej NO-06-A105;

9) (uchylony)

10) przeprowadza identyfikację, analizę i ocenę ryzyka niespełnienia przez SpW wymagań jakościowych oraz przekazuje do zamawiającego AAR wraz z danymi uzupełniającymi niezbędnymi do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia;

11) (uchylony)

12) (uchylony)

13) (uchylony)

14) występuje do właściwych gestorów i organizatorów systemów teleinformatycznych, dla których przeznaczony jest SpW, o wydzielenie ich przedstawicieli do komisji realizujących proces pozyskiwania;

15) pełni rolę wnioskodawcy w procesie certyfikacji pozyskiwanych urządzeń lub narzędzi kryptograficznych oraz urządzeń i narzędzi służących do realizacji zabezpieczenia teleinformatycznego, o ile uzyskanie takiego certyfikatu jest niezbędne;

16) uzgadnia z SKW harmonogram czynności niezbędnych do uzyskania certyfikatu ochrony kryptograficznej lub bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz występuje do SKW ze stosownym wnioskiem o przeprowadzenie certyfikacji;

17) w ciągu trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji określi, w drodze decyzji procedurę wytwarzania SpW przez Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, w której w szczególności uwzględni:

a) źródła finansowania procesu wytwarzania i serwisowania wytworzonego SpW,

b) zadania komórek organizacyjnych Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni odpowiedzialnych za:

– realizację i odbiory poszczególnych etapów wytwarzania SpW,

– dystrybucję wytworzonego SpW do jednostek i komórek organizacyjnych resortu obrony narodowej,

– remonty, przeglądy i serwisowanie wytworzonego SpW;

18) po 12 miesiącach od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, we współpracy z Dyrektorem Departamentu Polityki Zbrojeniowej, dokona oceny jej funkcjonowania, którą prześle poprzez Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej nadzorującego funkcjonowanie systemu pozyskiwania SpW.

[7] § 13 pkt 2 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.

[8] § 13 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.

[9] § 13 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.

[10] § 13 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.

Wersja obowiązująca od 2021-07-09 do 2022-03-15

§ 13. Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni:

1) inicjuje i uczestniczy w realizacji faz analityczno-koncepcyjnej i realizacyjnej, dla grup SpW przyporządkowanego zgodnie z przepisami wydanymi przez Ministra Obrony Narodowej dotyczącymi określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej;

2) opracowuje, przy współudziale COL, WTT dla nowego SpW, które uzgadnia w właściwym OSF i innymi właściwymi gestorami, a następnie przesyła do zaopiniowania do Zarządu Logistyki – P4, Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych – P5, Zarządu Planowania Rzeczowego – P8. Uzgodnione WTT wraz z opiniami przedstawia, za pośrednictwem właściwego OSF, Szefowi Sztabu Generalnego WP do zatwierdzenia. WTT zawiera informacje w zakresie:

a) funkcji, jakie powinien spełniać,

b) koncepcji operacyjnego wykorzystania,

c) interoperacyjności z innymi systemami i kompatybilności,

d) [7]  parametrów krytycznych,

e) obsady etatowej i oczekiwanego sposobu szkolenia personelu (użytkowników, personelu technicznego),

f) eksploatacji, w tym normowania, strategii i systemów eksploatacji, wsparcia i zabezpieczenia logistycznego oraz niezbędnej infrastruktury,

g) stref klimatycznych i warunków środowiskowych, w jakich SpW będzie użytkowany,

h) potrzeb ilościowych, miejsc dyslokacji, uwarunkowań czasowych pozyskania SpW oraz szacowanych nakładów finansowych;

3) opracowuje, przy współudziale COL i organizatora systemu teleinformatycznego oraz uzgadnia z właściwym OSF i Zarządem Planowania Rzeczowego – P8 w zakresie możliwości finansowania, dane niezbędne do rozpoczęcia procedury udzielenia zamówienia na nowy SpW, w sytuacji gdy pozyskanie tego SpW wynika z realizacji zobowiązań w zakresie osiągnięcia interoperacyjności z systemami teleinformatycznymi NATO (Unii Europejskiej);

4) opracowuje w fazie analityczno-koncepcyjnej i zatwierdza SW i specyfikacje techniczne, po ich uzgodnieniu z OSF, COL, właściwym gestorem oraz organizatorem systemu teleinformatycznego, z zastrzeżeniem § 16. W przypadku, gdy wymagane jest uzyskanie certyfikatu ochrony kryptograficznej lub bezpieczeństwa teleinformatycznego podlegają one uzgodnieniu z SKW w zakresie możliwości certyfikacji zaproponowanych rozwiązań. SW zawiera w szczególności: [8]

a) opis SpW lub usługi, w tym rozpatrywanych alternatywnych rozwiązań,

b) opis i ocenę możliwości osiągnięcia przez rozpatrywane alternatywne rozwiązania SpW lub usług wymagań ujętych w „Wymaganiach Operacyjnych” lub „Wymaganiach Taktyczno-Technicznych”,

c) analizę rynku w zakresie dostępności SpW lub usług spełniających wymagania ujęte w „Wymaganiach Operacyjnych” lub „Wymaganiach Taktyczno-Technicznych”, w tym analizę istniejących technologii krytycznych lub rozwiązań technicznych i analizę potrzeb wykonania dodatkowych badań naukowych, zapewniających uzyskanie wymaganego poziomu gotowości technologii, o których mowa w przepisach dotyczących koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej,

d) analizę kosztów cyklu życia SpW, w tym w szczególności analizę finansową pozyskania SpW,

e) analizę potrzeb wraz z rekomendacjami w zakresie nabycia dokumentacji technicznej i praw własności intelektualnej, pozyskania licencji i zapewnienia dostępu do informacji wrażliwych,

f) analizę potrzeb w zakresie systemu funkcjonalnego logistyki, zapewniającego warunki dla właściwej eksploatacji SpW, obejmującej jego użytkowanie, w tym przechowywanie oraz wsparcie i zabezpieczenie logistyczne,

g) analizę czasowo-zadaniową pozyskania SpW, w tym wymaganej infrastruktury dla potrzeb SpW lub usług, w tym możliwy harmonogram dostaw SpW (oraz jego wdrażania w planowanym systemie teleinformatycznym) wraz z harmonogramem realizacji infrastruktury lub usług oraz propozycję finansowania zadań w poszczególnych latach budżetowych,

h) analizę potrzeb w zakresie systemu szkolenia,

i) analizę zakresu oraz sposobu weryfikacji SpW lub usług, dotyczącą sprawdzeń weryfikacyjnych, testów lub oceny zgodności w zakresie obronności i bezpieczeństwa w tym rekomendacje dotyczące trybu oceny zgodności,

j) analizę ryzyka pozyskania i eksploatacji SpW, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa dostaw,

k) rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania SpW, w tym infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW oraz pozostałej infrastruktury,

I) rekomendacje dotyczące etapów wymaganych w realizacji pracy rozwojowej;

5) [9]  z zastrzeżeniem § 16 ust. 2, opracowuje i przedstawia Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej „Wniosek w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”, jeżeli koszt pozyskania SpW nie przekracza 100 milionów złotych. Jeżeli koszt pozyskania SpW przekracza lub jest równy kwocie 100 milionów złotych zwraca się do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej o przedstawienie wniosku Ministrowi Obrony Narodowej. Wzór wniosku określa załącznik Nr 1;

6) [10]  ustala, w zależności od: specyfiki i właściwości SpW, trybu pozyskiwania i warunków eksploatacji, zakres prac w fazie realizacyjnej oraz sposób ich weryfikacji i odbioru, uwzględniając wymagania dotyczące dokumentacji technicznej, o której mowa w przepisach wprowadzających „Instrukcję w sprawie zarządzania dokumentacją techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego” oraz „Instrukcję w sprawie określenia wymagań na dokumentację techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego”;

7) ustala zakres badań oraz odbioru prototypów i SpW produkowanego seryjnie;

8) zatwierdza program badań kwalifikacyjnych, uwzględniając zasady określone w Normie Obronnej NO-06-A105;

9) (uchylony)

10) przeprowadza identyfikację, analizę i ocenę ryzyka niespełnienia przez SpW wymagań jakościowych oraz przekazuje do zamawiającego AAR wraz z danymi uzupełniającymi niezbędnymi do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia;

11) (uchylony)

12) (uchylony)

13) (uchylony)

14) występuje do właściwych gestorów i organizatorów systemów teleinformatycznych, dla których przeznaczony jest SpW, o wydzielenie ich przedstawicieli do komisji realizujących proces pozyskiwania;

15) pełni rolę wnioskodawcy w procesie certyfikacji pozyskiwanych urządzeń lub narzędzi kryptograficznych oraz urządzeń i narzędzi służących do realizacji zabezpieczenia teleinformatycznego, o ile uzyskanie takiego certyfikatu jest niezbędne;

16) uzgadnia z SKW harmonogram czynności niezbędnych do uzyskania certyfikatu ochrony kryptograficznej lub bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz występuje do SKW ze stosownym wnioskiem o przeprowadzenie certyfikacji;

17) w ciągu trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji określi, w drodze decyzji procedurę wytwarzania SpW przez Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, w której w szczególności uwzględni:

a) źródła finansowania procesu wytwarzania i serwisowania wytworzonego SpW,

b) zadania komórek organizacyjnych Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni odpowiedzialnych za:

– realizację i odbiory poszczególnych etapów wytwarzania SpW,

– dystrybucję wytworzonego SpW do jednostek i komórek organizacyjnych resortu obrony narodowej,

– remonty, przeglądy i serwisowanie wytworzonego SpW;

18) po 12 miesiącach od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, we współpracy z Dyrektorem Departamentu Polityki Zbrojeniowej, dokona oceny jej funkcjonowania, którą prześle poprzez Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej nadzorującego funkcjonowanie systemu pozyskiwania SpW.

[7] § 13 pkt 2 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.

[8] § 13 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.

[9] § 13 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.

[10] § 13 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-05-14 do 2021-07-08

§ 13. Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni [13] :

1) inicjuje i uczestniczy w realizacji faz analityczno-koncepcyjnej i realizacyjnej, dla grup SpW przyporządkowanego zgodnie z przepisami wydanymi przez Ministra Obrony Narodowej dotyczącymi określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej;

2) opracowuje, przy współudziale COL, WTT dla nowego SpW, które uzgadnia w właściwym OSF i innymi właściwymi gestorami, a następnie przesyła do zaopiniowania do Zarządu Logistyki – P4, Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych – P5, Zarządu Planowania Rzeczowego – P8. Uzgodnione WTT wraz z opiniami przedstawia, za pośrednictwem właściwego OSF, Szefowi Sztabu Generalnego WP do zatwierdzenia. WTT zawiera informacje w zakresie:

a) funkcji, jakie powinien spełniać,

b) koncepcji operacyjnego wykorzystania,

c) interoperacyjności z innymi systemami i kompatybilności,

d) funkcji krytycznych,

e) obsady etatowej i oczekiwanego sposobu szkolenia personelu (użytkowników, personelu technicznego),

f) eksploatacji, w tym normowania, strategii i systemów eksploatacji, wsparcia i zabezpieczenia logistycznego oraz niezbędnej infrastruktury,

g) stref klimatycznych i warunków środowiskowych, w jakich SpW będzie użytkowany,

h) potrzeb ilościowych, miejsc dyslokacji, uwarunkowań czasowych pozyskania SpW oraz szacowanych nakładów finansowych;

3) opracowuje, przy współudziale COL i organizatora systemu teleinformatycznego oraz uzgadnia z właściwym OSF i Zarządem Planowania Rzeczowego – P8 w zakresie możliwości finansowania, dane niezbędne do rozpoczęcia procedury udzielenia zamówienia na nowy SpW, w sytuacji gdy pozyskanie tego SpW wynika z realizacji zobowiązań w zakresie osiągnięcia interoperacyjności z systemami teleinformatycznymi NATO (Unii Europejskiej);

4) opracowuje w fazie analityczno-koncepcyjnej i zatwierdza SW i specyfikacje techniczne, po ich uzgodnieniu z OSF, COL, właściwym gestorem oraz organizatorem systemu teleinformatycznego. W przypadku gdy wymagane jest uzyskanie certyfikatu ochrony kryptograficznej lub bezpieczeństwa teleinformatycznego podlegają one uzgodnieniu z SKW w zakresie możliwości certyfikacji zaproponowanych rozwiązań. SW zawiera w szczególności: [14]

a) opis SpW lub usługi, w tym rozpatrywanych alternatywnych rozwiązań,

b) opis i ocenę możliwości osiągnięcia przez rozpatrywane alternatywne rozwiązania SpW lub usług wymagań ujętych w „Wymaganiach Operacyjnych” lub „Wymaganiach Taktyczno-Technicznych”,

c) analizę rynku w zakresie dostępności SpW lub usług spełniających wymagania ujęte w „Wymaganiach Operacyjnych” lub „Wymaganiach Taktyczno-Technicznych”, w tym analizę istniejących technologii krytycznych lub rozwiązań technicznych i analizę potrzeb wykonania dodatkowych badań naukowych, zapewniających uzyskanie wymaganego poziomu gotowości technologii, o których mowa w przepisach dotyczących koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej,

d) analizę kosztów cyklu życia SpW, w tym w szczególności analizę finansową pozyskania SpW,

e) analizę potrzeb wraz z rekomendacjami w zakresie nabycia dokumentacji technicznej i praw własności intelektualnej, pozyskania licencji i zapewnienia dostępu do informacji wrażliwych,

f) analizę potrzeb w zakresie systemu funkcjonalnego logistyki, zapewniającego warunki dla właściwej eksploatacji SpW, obejmującej jego użytkowanie, w tym przechowywanie oraz wsparcie i zabezpieczenie logistyczne,

g) analizę czasowo-zadaniową pozyskania SpW, w tym wymaganej infrastruktury dla potrzeb SpW lub usług, w tym możliwy harmonogram dostaw SpW (oraz jego wdrażania w planowanym systemie teleinformatycznym) wraz z harmonogramem realizacji infrastruktury lub usług oraz propozycję finansowania zadań w poszczególnych latach budżetowych,

h) analizę potrzeb w zakresie systemu szkolenia,

i) analizę zakresu oraz sposobu weryfikacji SpW lub usług, dotyczącą sprawdzeń weryfikacyjnych, testów lub oceny zgodności w zakresie obronności i bezpieczeństwa w tym rekomendacje dotyczące trybu oceny zgodności,

j) analizę ryzyka pozyskania i eksploatacji SpW, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa dostaw,

k) rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania SpW, w tym infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW oraz pozostałej infrastruktury,

I) rekomendacje dotyczące etapów wymaganych w realizacji pracy rozwojowej;

5) opracowuje i przedstawia Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej „Wniosek w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”, jeżeli koszt pozyskania SpW nie przekracza 100 milionów złotych. Jeżeli koszt pozyskania SpW przekracza lub jest równy kwocie 100 milionów złotych zwraca się do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej o przedstawienie wniosku Ministrowi Obrony Narodowej. Wzór wniosku określa załącznik Nr 1. Do wniosku Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni dołącza SW oraz specyfikacje techniczne [15]

6) ustala, w zależności od: specyfiki i właściwości SpW, trybu pozyskiwania i warunków eksploatacji, zakres prac w fazie realizacyjnej oraz sposób ich weryfikacji i odbioru, uwzględniając zapisy rozdziałów 3.2 i 3.3 Normy Obronnej NO-06-A011, a także wymagania dotyczące dokumentacji technicznej, o której mowa w przepisach wprowadzających „Instrukcję w sprawie zarządzania dokumentacją techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego” oraz „Instrukcję w sprawie określenia wymagań na dokumentację techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego”;

7) ustala zakres badań oraz odbioru prototypów i SpW produkowanego seryjnie;

8) zatwierdza program badań kwalifikacyjnych, uwzględniając zasady określone w Normie Obronnej NO-06-A105;

9) [16]  (uchylony)

10) [17]  przeprowadza identyfikację, analizę i ocenę ryzyka niespełnienia przez SpW wymagań jakościowych oraz przekazuje do zamawiającego AAR wraz z danymi uzupełniającymi niezbędnymi do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia;

11) [18]  (uchylony)

12) [19]  (uchylony)

13) [20]  (uchylony)

14) występuje do właściwych gestorów i organizatorów systemów teleinformatycznych, dla których przeznaczony jest SpW, o wydzielenie ich przedstawicieli do komisji realizujących proces pozyskiwania;

15) pełni rolę wnioskodawcy w procesie certyfikacji pozyskiwanych urządzeń lub narzędzi kryptograficznych oraz urządzeń i narzędzi służących do realizacji zabezpieczenia teleinformatycznego, o ile uzyskanie takiego certyfikatu jest niezbędne;

16) uzgadnia z SKW harmonogram czynności niezbędnych do uzyskania certyfikatu ochrony kryptograficznej lub bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz występuje do SKW ze stosownym wnioskiem o przeprowadzenie certyfikacji;

17) w ciągu trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji określi, w drodze decyzji procedurę wytwarzania SpW przez Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni [21] , w której w szczególności uwzględni:

a) źródła finansowania procesu wytwarzania i serwisowania wytworzonego SpW,

b) zadania komórek organizacyjnych Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni [22] odpowiedzialnych za:

– realizację i odbiory poszczególnych etapów wytwarzania SpW,

– dystrybucję wytworzonego SpW do jednostek i komórek organizacyjnych resortu obrony narodowej,

– remonty, przeglądy i serwisowanie wytworzonego SpW;

18) po 12 miesiącach od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, we współpracy z Dyrektorem Departamentu Polityki Zbrojeniowej, dokona oceny jej funkcjonowania, którą prześle poprzez Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej nadzorującego funkcjonowanie systemu pozyskiwania SpW.

[13] § 13 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 decyzji nr 65/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Kryptologii na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 14 maja 2020 r.

[14] § 13 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a) decyzji nr 65/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Kryptologii na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 14 maja 2020 r.

[15] § 13 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 65/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Kryptologii na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 14 maja 2020 r.

[16] § 13 pkt 9 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. c) decyzji nr 65/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Kryptologii na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 14 maja 2020 r.

[17] § 13 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. d) decyzji nr 65/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Kryptologii na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 14 maja 2020 r.

[18] § 13 pkt 11 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. e) decyzji nr 65/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Kryptologii na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 14 maja 2020 r.

[19] § 13 pkt 12 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. e) decyzji nr 65/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Kryptologii na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 14 maja 2020 r.

[20] § 13 pkt 13 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. e) decyzji nr 65/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Kryptologii na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 14 maja 2020 r.

[21] § 13 pkt 17 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 decyzji nr 65/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Kryptologii na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 14 maja 2020 r.

[22] § 13 pkt 17 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 decyzji nr 65/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Kryptologii na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 14 maja 2020 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-02-20 do 2020-05-13

§ 13.  Dyrektor Narodowego Centrum Kryptologii:

1) inicjuje i uczestniczy w realizacji faz analityczno-koncepcyjnej i realizacyjnej, dla grup SpW przyporządkowanego zgodnie z przepisami wydanymi przez Ministra Obrony Narodowej dotyczącymi określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej;

2) opracowuje, przy współudziale COL, WTT dla nowego SpW, które uzgadnia w właściwym OSF i innymi właściwymi gestorami, a następnie przesyła do zaopiniowania do Zarządu Logistyki – P4, Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych – P5, Zarządu Planowania Rzeczowego – P8. Uzgodnione WTT wraz z opiniami przedstawia, za pośrednictwem właściwego OSF, Szefowi Sztabu Generalnego WP do zatwierdzenia. WTT zawiera informacje w zakresie:

a) funkcji, jakie powinien spełniać,

b) koncepcji operacyjnego wykorzystania,

c) interoperacyjności z innymi systemami i kompatybilności,

d) funkcji krytycznych,

e) obsady etatowej i oczekiwanego sposobu szkolenia personelu (użytkowników, personelu technicznego),

f) eksploatacji, w tym normowania, strategii i systemów eksploatacji, wsparcia i zabezpieczenia logistycznego oraz niezbędnej infrastruktury,

g) stref klimatycznych i warunków środowiskowych, w jakich SpW będzie użytkowany,

h) potrzeb ilościowych, miejsc dyslokacji, uwarunkowań czasowych pozyskania SpW oraz szacowanych nakładów finansowych;

3) opracowuje, przy współudziale COL i organizatora systemu teleinformatycznego oraz uzgadnia z właściwym OSF i Zarządem Planowania Rzeczowego – P8 w zakresie możliwości finansowania, dane niezbędne do rozpoczęcia procedury udzielenia zamówienia na nowy SpW, w sytuacji gdy pozyskanie tego SpW wynika z realizacji zobowiązań w zakresie osiągnięcia interoperacyjności z systemami teleinformatycznymi NATO (Unii Europejskiej);

4) opracowuje w fazie analityczno-koncepcyjnej i zatwierdza SW i WZTT, po ich uzgodnieniu z OSF, COL, właściwym gestorem oraz organizatorem systemu teleinformatycznego. W przypadku gdy WZTT zawierają wymóg uzyskania certyfikatu ochrony kryptograficznej lub bezpieczeństwa teleinformatycznego podlegają one uzgodnieniu z SKW. SW zawiera w szczególności:

a) opis SpW lub usługi, w tym rozpatrywanych alternatywnych rozwiązań,

b) opis i ocenę możliwości osiągnięcia przez rozpatrywane alternatywne rozwiązania SpW lub usług wymagań ujętych w „Wymaganiach Operacyjnych” lub „Wymaganiach Taktyczno-Technicznych”,

c) analizę rynku w zakresie dostępności SpW lub usług spełniających wymagania ujęte w „Wymaganiach Operacyjnych” lub „Wymaganiach Taktyczno-Technicznych”, w tym analizę istniejących technologii krytycznych lub rozwiązań technicznych i analizę potrzeb wykonania dodatkowych badań naukowych, zapewniających uzyskanie wymaganego poziomu gotowości technologii, o których mowa w przepisach dotyczących koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej,

d) analizę kosztów cyklu życia SpW, w tym w szczególności analizę finansową pozyskania SpW,

e) analizę potrzeb wraz z rekomendacjami w zakresie nabycia dokumentacji technicznej i praw własności intelektualnej, pozyskania licencji i zapewnienia dostępu do informacji wrażliwych,

f) analizę potrzeb w zakresie systemu funkcjonalnego logistyki, zapewniającego warunki dla właściwej eksploatacji SpW, obejmującej jego użytkowanie, w tym przechowywanie oraz wsparcie i zabezpieczenie logistyczne,

g) analizę czasowo-zadaniową pozyskania SpW, w tym wymaganej infrastruktury dla potrzeb SpW lub usług, w tym możliwy harmonogram dostaw SpW (oraz jego wdrażania w planowanym systemie teleinformatycznym) wraz z harmonogramem realizacji infrastruktury lub usług oraz propozycję finansowania zadań w poszczególnych latach budżetowych,

h) analizę potrzeb w zakresie systemu szkolenia,

i) analizę zakresu oraz sposobu weryfikacji SpW lub usług, dotyczącą sprawdzeń weryfikacyjnych, testów lub oceny zgodności w zakresie obronności i bezpieczeństwa w tym rekomendacje dotyczące trybu oceny zgodności,

j) analizę ryzyka pozyskania i eksploatacji SpW, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa dostaw,

k) rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania SpW, w tym infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW oraz pozostałej infrastruktury,

I) rekomendacje dotyczące etapów wymaganych w realizacji pracy rozwojowej;

5) opracowuje i przedstawia Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej „Wniosek w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”, jeżeli koszt pozyskania SpW nie przekracza 100 milionów złotych. Jeżeli koszt pozyskania SpW przekracza lub jest równy kwocie 100 milionów złotych zwraca się do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej o przedstawienie wniosku Ministrowi Obrony Narodowej. Wzór wniosku określa załącznik Nr 1. Do wniosku, Dyrektor Narodowego Centrum Kryptologii dołącza SW oraz WZTT;

6) ustala, w zależności od: specyfiki i właściwości SpW, trybu pozyskiwania i warunków eksploatacji, zakres prac w fazie realizacyjnej oraz sposób ich weryfikacji i odbioru, uwzględniając zapisy rozdziałów 3.2 i 3.3 Normy Obronnej NO-06-A011, a także wymagania dotyczące dokumentacji technicznej, o której mowa w przepisach wprowadzających „Instrukcję w sprawie zarządzania dokumentacją techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego” oraz „Instrukcję w sprawie określenia wymagań na dokumentację techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego”;

7) ustala zakres badań oraz odbioru prototypów i SpW produkowanego seryjnie;

8) zatwierdza program badań kwalifikacyjnych, uwzględniając zasady określone w Normie Obronnej NO-06-A105;

9) pełni rolę zamawiającego SpW i usług, w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 i 2215 oraz z 2019 r. poz. 53) z wyłączeniem fazy realizacyjnej pozyskiwania SpW i usług nabywanych w ramach programu Foreign Military Sales (FMS) uregulowanej odrębnymi przepisami;

10) dokonuje analizy ryzyka oraz uzgadnia z Dyrektorem WCNJiK klauzulę jakościową zgodnie z regulacjami dotyczącymi systemu zapewnienia jakości SpW z jednoczesnym przekazaniem AAR;

11) przygotowuje i realizuje postępowania o udzielenie zamówień i prowadzi je zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, przepisami wydanymi przez Ministra Obrony Narodowej dotyczącymi zasad i trybu udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa oraz własnymi regulacjami wewnętrznymi;

12) wprowadza zapisy uzgodnionej z Dyrektorem WCNJiK klauzuli jakościowej do treści umowy;

13) przed planowanym terminem podpisania umowy występuje, zgodnie z odrębnymi przepisami, z wnioskiem do Dyrektora WCNJiK o wyznaczenie właściwego RPW do realizacji czynności w zakresie zapewnienia jakości;

14) występuje do właściwych gestorów i organizatorów systemów teleinformatycznych, dla których przeznaczony jest SpW, o wydzielenie ich przedstawicieli do komisji realizujących proces pozyskiwania;

15) pełni rolę wnioskodawcy w procesie certyfikacji pozyskiwanych urządzeń lub narzędzi kryptograficznych oraz urządzeń i narzędzi służących do realizacji zabezpieczenia teleinformatycznego, o ile uzyskanie takiego certyfikatu jest niezbędne;

16) uzgadnia z SKW harmonogram czynności niezbędnych do uzyskania certyfikatu ochrony kryptograficznej lub bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz występuje do SKW ze stosownym wnioskiem o przeprowadzenie certyfikacji;

17) w ciągu trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji określi, w drodze decyzji procedurę wytwarzania SpW przez Narodowe Centrum Kryptologii, w której w szczególności uwzględni:

a) źródła finansowania procesu wytwarzania i serwisowania wytworzonego SpW,

b) zadania komórek organizacyjnych Narodowego Centrum Kryptologii odpowiedzialnych za:

– realizację i odbiory poszczególnych etapów wytwarzania SpW,

– dystrybucję wytworzonego SpW do jednostek i komórek organizacyjnych resortu obrony narodowej,

– remonty, przeglądy i serwisowanie wytworzonego SpW;

18) po 12 miesiącach od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, we współpracy z Dyrektorem Departamentu Polityki Zbrojeniowej, dokona oceny jej funkcjonowania, którą prześle poprzez Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej nadzorującego funkcjonowanie systemu pozyskiwania SpW.