Wersja obowiązująca od 2022-07-12
1. Dysponenci środków budżetu państwa są obowiązani do dokonywania okresowych analiz stanu ewidencyjnego niedoborów i szkód oraz należności, a także analiz skuteczności egzekwowania tych należności oraz prawidłowości udzielania ulg w ich spłacie.
2. Analizy, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać również wnioski i propozycje dotyczące:
1) działań podjętych w celu zapobiegania powstawaniu niedoborów i szkód, ich niezwłocznego rozliczenia oraz skutecznego egzekwowania odszkodowań – wyłącznie w zakresie wynikającym z analiz rocznych składanych w terminie do dnia 28 lutego za poprzedni rok budżetowy;
2) działań podjętych w celu skutecznego i terminowego egzekwowania należności;
3) przestrzegania przepisów dotyczących udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych.
3. Analizy, o których mowa w ust. 1, dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia podlegli dysponentowi środków budżetu państwa drugiego stopnia przekazują temu dysponentowi w terminach do dnia 31 lipca za pierwsze półrocze i do dnia 17 lutego za poprzedni rok budżetowy. Przepis stosuje się odpowiednio do jednostek podporządkowanych Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódcy Komponentu Wojsk Specjalnych.
4. Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia i trzeciego stopnia podlegli bezpośrednio dysponentowi części budżetowej, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych przekazują Dyrektorowi Departamentu Budżetowego zbiorcze analizy, w zakresie:
1) stanu ewidencyjnego niedoborów i szkód,
2) wskazanych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego należności i skuteczności ich egzekwowania,
3) prawidłowości udzielania ulg w spłacie należności
– w terminie do dnia 15 września za pierwsze półrocze roku budżetowego oraz w terminie do dnia 28 lutego za poprzedni rok budżetowy.
4a. [15] W przypadku sporządzenia korekty rocznego sprawozdania Rb-27 z wykonania planu dochodów budżetowych osoby, o których mowa w ust. 4, przesyłają do Departamentu Budżetowego dodatkowe informacje i wyjaśnienia dotyczące zmian w stanie ewidencyjnym należności, nie później niż w terminie, o którym mowa w § 27 ust. 2 załącznika Nr 35 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. poz. 144). Zakres informacji określi Dyrektor Departamentu Budżetowego.
5. Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych przedstawiają analizy, o których mowa w ust. 4, zbiorczo, w podziale na podporządkowane im jednostki.
6. Nadzór w zakresie działań, o których mowa w ust. 2, realizowanych przez dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia, sprawują również kierownicy jednostek organizacyjnych w zakresie jednostek im podporządkowanych.
7. Analizy oraz informacje, o których mowa w ust. 1-5, dysponenci środków budżetu państwa, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych, sporządzają w oparciu o narzędzia informatyczne, o których mowa w decyzji Nr 1/DB Dyrektora Departamentu Budżetowego z dnia 5 stycznia 2018 r. w sprawie wprowadzenia do działalności służbowej dysponentów środków budżetu państwa informatycznego narzędzia do gromadzenia danych o stanie należności, niedoborów i szkód w mieniu wojska, udzielonych ulgach oraz stanie dochodzonych należności (niepublikowana).
[15] § 28 ust. 4a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 decyzji nr 99/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 lipca 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.Urz.MON.poz. 114). Zmiana weszła w życie 12 lipca 2022 r.
Wersja obowiązująca od 2022-07-12
1. Dysponenci środków budżetu państwa są obowiązani do dokonywania okresowych analiz stanu ewidencyjnego niedoborów i szkód oraz należności, a także analiz skuteczności egzekwowania tych należności oraz prawidłowości udzielania ulg w ich spłacie.
2. Analizy, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać również wnioski i propozycje dotyczące:
1) działań podjętych w celu zapobiegania powstawaniu niedoborów i szkód, ich niezwłocznego rozliczenia oraz skutecznego egzekwowania odszkodowań – wyłącznie w zakresie wynikającym z analiz rocznych składanych w terminie do dnia 28 lutego za poprzedni rok budżetowy;
2) działań podjętych w celu skutecznego i terminowego egzekwowania należności;
3) przestrzegania przepisów dotyczących udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych.
3. Analizy, o których mowa w ust. 1, dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia podlegli dysponentowi środków budżetu państwa drugiego stopnia przekazują temu dysponentowi w terminach do dnia 31 lipca za pierwsze półrocze i do dnia 17 lutego za poprzedni rok budżetowy. Przepis stosuje się odpowiednio do jednostek podporządkowanych Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódcy Komponentu Wojsk Specjalnych.
4. Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia i trzeciego stopnia podlegli bezpośrednio dysponentowi części budżetowej, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych przekazują Dyrektorowi Departamentu Budżetowego zbiorcze analizy, w zakresie:
1) stanu ewidencyjnego niedoborów i szkód,
2) wskazanych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego należności i skuteczności ich egzekwowania,
3) prawidłowości udzielania ulg w spłacie należności
– w terminie do dnia 15 września za pierwsze półrocze roku budżetowego oraz w terminie do dnia 28 lutego za poprzedni rok budżetowy.
4a. [15] W przypadku sporządzenia korekty rocznego sprawozdania Rb-27 z wykonania planu dochodów budżetowych osoby, o których mowa w ust. 4, przesyłają do Departamentu Budżetowego dodatkowe informacje i wyjaśnienia dotyczące zmian w stanie ewidencyjnym należności, nie później niż w terminie, o którym mowa w § 27 ust. 2 załącznika Nr 35 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. poz. 144). Zakres informacji określi Dyrektor Departamentu Budżetowego.
5. Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych przedstawiają analizy, o których mowa w ust. 4, zbiorczo, w podziale na podporządkowane im jednostki.
6. Nadzór w zakresie działań, o których mowa w ust. 2, realizowanych przez dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia, sprawują również kierownicy jednostek organizacyjnych w zakresie jednostek im podporządkowanych.
7. Analizy oraz informacje, o których mowa w ust. 1-5, dysponenci środków budżetu państwa, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych, sporządzają w oparciu o narzędzia informatyczne, o których mowa w decyzji Nr 1/DB Dyrektora Departamentu Budżetowego z dnia 5 stycznia 2018 r. w sprawie wprowadzenia do działalności służbowej dysponentów środków budżetu państwa informatycznego narzędzia do gromadzenia danych o stanie należności, niedoborów i szkód w mieniu wojska, udzielonych ulgach oraz stanie dochodzonych należności (niepublikowana).
[15] § 28 ust. 4a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 decyzji nr 99/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 lipca 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.Urz.MON.poz. 114). Zmiana weszła w życie 12 lipca 2022 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-02-05 do 2022-07-11
1. Dysponenci środków budżetu państwa są obowiązani do dokonywania okresowych analiz stanu ewidencyjnego niedoborów i szkód oraz należności, a także analiz skuteczności egzekwowania tych należności oraz prawidłowości udzielania ulg w ich spłacie.
2. Analizy, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać również wnioski i propozycje dotyczące:
1) [7] działań podjętych w celu zapobiegania powstawaniu niedoborów i szkód, ich niezwłocznego rozliczenia oraz skutecznego egzekwowania odszkodowań – wyłącznie w zakresie wynikającym z analiz rocznych składanych w terminie do dnia 28 lutego za poprzedni rok budżetowy;
2) działań podjętych w celu skutecznego i terminowego egzekwowania należności;
3) przestrzegania przepisów dotyczących udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych.
3. [8] Analizy, o których mowa w ust. 1, dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia podlegli dysponentowi środków budżetu państwa drugiego stopnia przekazują temu dysponentowi w terminach do dnia 31 lipca za pierwsze półrocze i do dnia 17 lutego za poprzedni rok budżetowy. Przepis stosuje się odpowiednio do jednostek podporządkowanych Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódcy Komponentu Wojsk Specjalnych.
4. [9] Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia i trzeciego stopnia podlegli bezpośrednio dysponentowi części budżetowej, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych przekazują Dyrektorowi Departamentu Budżetowego zbiorcze analizy, w zakresie:
1) stanu ewidencyjnego niedoborów i szkód,
2) wskazanych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego należności i skuteczności ich egzekwowania,
3) prawidłowości udzielania ulg w spłacie należności
– w terminie do dnia 15 września za pierwsze półrocze roku budżetowego oraz w terminie do dnia 28 lutego za poprzedni rok budżetowy.
4a. [10] W przypadku sporządzenia korekty rocznego sprawozdania Rb-27 z wykonania planu dochodów budżetowych osoby, o których mowa ust. 4, przesyłają do Departamentu Budżetowego dodatkowe informacje i wyjaśnienia dotyczące zmian w stanie ewidencyjnym należności, nie później niż w terminie, o którym mowa w § 27 ust. 2 załącznika nr 34 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1564). Zakres informacji określi Dyrektor Departamentu Budżetowego.
5. Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych przedstawiają analizy, o których mowa w ust. 4, zbiorczo, w podziale na podporządkowane im jednostki.
6. Nadzór w zakresie działań, o których mowa w ust. 2, realizowanych przez dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia, sprawują również kierownicy jednostek organizacyjnych w zakresie jednostek im podporządkowanych.
7. Analizy oraz informacje, o których mowa w ust. 1-5, dysponenci środków budżetu państwa, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych, sporządzają w oparciu o narzędzia informatyczne, o których mowa w decyzji Nr 1/DB Dyrektora Departamentu Budżetowego z dnia 5 stycznia 2018 r. w sprawie wprowadzenia do działalności służbowej dysponentów środków budżetu państwa informatycznego narzędzia do gromadzenia danych o stanie należności, niedoborów i szkód w mieniu wojska, udzielonych ulgach oraz stanie dochodzonych należności (niepublikowana).
[7] § 28 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) decyzji nr 6/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 lutego 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 8). Zmiana weszła w życie 5 lutego 2021 r.
[8] § 28 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) decyzji nr 6/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 lutego 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 8). Zmiana weszła w życie 5 lutego 2021 r.
[9] § 28 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) decyzji nr 6/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 lutego 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 8). Zmiana weszła w życie 5 lutego 2021 r.
[10] § 28 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 5 lit. c) decyzji nr 6/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 lutego 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 8). Zmiana weszła w życie 5 lutego 2021 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-09-24 do 2021-02-04
1. Dysponenci środków budżetu państwa są obowiązani do dokonywania okresowych analiz stanu ewidencyjnego niedoborów i szkód oraz należności, a także analiz skuteczności egzekwowania tych należności oraz prawidłowości udzielania ulg w ich spłacie.
2. Analizy, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać również wnioski i propozycje dotyczące:
1) działań podjętych w celu zapobiegania powstawaniu niedoborów i szkód, ich niezwłocznego rozliczenia oraz skutecznego egzekwowania odszkodowań;
2) działań podjętych w celu skutecznego i terminowego egzekwowania należności;
3) przestrzegania przepisów dotyczących udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych.
3. Analizy, o których mowa w ust. 1, dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia podlegli dysponentowi środków budżetu państwa drugiego stopnia przekazują temu dysponentowi w terminach do dnia 31 lipca za pierwsze półrocze i do dnia 31 marca za poprzedni rok budżetowy. Przepis stosuje się odpowiednio do jednostek podporządkowanych Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódcy Komponentu Wojsk Specjalnych.
4. Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia i trzeciego stopnia podlegli bezpośrednio dysponentowi części budżetowej, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych przekazują Dyrektorowi Departamentu Budżetowego zbiorcze analizy, w zakresie:
1) stanu niedoborów i szkód;
2) wskazanych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego należności i skuteczności ich egzekwowania;
3) prawidłowości udzielania ulg w spłacie należności
– w terminie do dnia 15 września za pierwsze półrocze roku budżetowego oraz w terminie do dnia 30 kwietnia za poprzedni rok budżetowy.
5. Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych przedstawiają analizy, o których mowa w ust. 4, zbiorczo, w podziale na podporządkowane im jednostki.
6. Nadzór w zakresie działań, o których mowa w ust. 2, realizowanych przez dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia, sprawują również kierownicy jednostek organizacyjnych w zakresie jednostek im podporządkowanych.
7. Analizy oraz informacje, o których mowa w ust. 1-5, dysponenci środków budżetu państwa, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych oraz Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych, sporządzają w oparciu o narzędzia informatyczne, o których mowa w decyzji Nr 1/DB Dyrektora Departamentu Budżetowego z dnia 5 stycznia 2018 r. w sprawie wprowadzenia do działalności służbowej dysponentów środków budżetu państwa informatycznego narzędzia do gromadzenia danych o stanie należności, niedoborów i szkód w mieniu wojska, udzielonych ulgach oraz stanie dochodzonych należności (niepublikowana).