Wersja obowiązująca od 2023-06-05
1. Kierownicy komórek i jednostek organizacyjnych, przed opracowaniem planów, o których mowa w § 7 i 9 lub zgłoszeniem do nich propozycji, dokonują:
1) okresowych (w ciągu roku) przeglądów posiadanych zasobów rzeczy ruchomych pod kątem ich przydatności a także ewentualnego zagospodarowania w związku z wyrażonym lub zidentyfikowanym zainteresowaniem sił zbrojnych państw trzecich mieniem, o czym mowa w art. 57 ustawy o AMW;
2) rocznego przeglądu tych zasobów, w celu wytypowania i zakwalifikowania ich do mienia zbędnego i czasowo niewykorzystywanego;
3) analizy otrzymanych decyzji administracyjnych dotyczących wycinki drzew lub wyłączania gruntów leśnych z produkcji.
2. Przy dokonywaniu analiz, dotyczących zagospodarowania zbędnych rzeczy ruchomych, należy kierować się nadrzędną zasadą ich zagospodarowania w innych komórkach i jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej, na działalność bieżącą, ukompletowanie zapasów lub pokrycie dodatkowych potrzeb operacyjnych, określonych w odrębnych przepisach.
3. Obowiązek analizy zestawień zbędnych rzeczy ruchomych pod kątem zagospodarowania w innych komórkach lub jednostkach organizacyjnych, spoczywa na każdym kolejnym szczeblu struktury organizacyjnej resortu obrony narodowej, zaangażowanym w proces ich przekazywania do Agencji.
4. Kwalifikowanie rzeczy ruchomych do przekazania do Agencji przeprowadza komisja, wyznaczona rozkazem komendanta WOG, na podstawie oceny stanu technicznego, stanu utrzymania, wykorzystanego resursu technicznego (kalendarzowego) oraz innych danych charakteryzujących SpW przeznaczony do wycofania z zasobów resortu obrony narodowej (nie dotyczy drewna pochodzącego z wycinki).
5. W procesie kwalifikowania rzeczy ruchomych do przekazania do Agencji należy uwzględniać możliwość uprzedniego ich wykorzystania poprzez:
1) odzysk zespołów, podzespołów lub części zamiennych do ukompletowania innych egzemplarzy tego samego typu sprzętu, przy jednoczesnym wymiennym zamontowaniu części zamiennych, zespołów, podzespołów zużytych lub uszkodzonych w miejsce odzyskanych (dotyczy m.in. pojazdów z wyjątkiem pojazdów kategorii klasyfikacyjnej M1 i N1, kwalifikowanych na podstawie Polskiej Normy PN-89/S-02006) – zgodnie z ustawą z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 803 i 1948);
2) przekazanie rzeczy ruchomych specjalistycznym jednostkom obsługowo-naprawczym resortu obrony narodowej;
3) przeznaczenie rzeczy ruchomych na cele muzealne, wystawiennicze, kulturalne lub szkoleniowe;
4) [14] przekazanie rzeczy ruchomych specjalistycznym jednostkom badawczo-rozwojowym resortu obrony narodowej.
6. Rzeczy ruchome oraz rzeczy inne niż wymienione w ust. 5 pkt 1, np. urządzenia, po przeprowadzonym demontażu (dekompletacji) w celu pozyskania deficytowych podzespołów lub części zamiennych oraz rzeczy ruchome uszkodzone w sposób trwały, których naprawa jest niemożliwa lub nieopłacalna i nie przedstawiają one wartości użytkowych, kwalifikuje się do przekazania jako odpad. W zakresie kwalifikacji sprzętu elektrycznego i elektronicznego należy przestrzegać postanowień ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. poz. 1688).
7. Sprzęt i środki materiałowe, które utraciły pierwotne właściwości użytkowe wskutek wieloletniego okresu przechowywania, np. zapasy wojenne, podlegają odpowiedniemu przeklasyfikowaniu, włącznie z zakwalifikowaniem ich do odpadów, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
8. W przypadku przekazywania do Agencji SpW, komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej przekazuje go wraz z PST.
9. Dopuszcza się sporządzanie jednego protokołu stanu technicznego na partię rzeczy ruchomych tego samego rodzaju (np. łopata saperska, maska pgaz., hełm) o podobnych parametrach stanu technicznego, utrzymania, ukompletowania, wartości i kategorii klasyfikacyjnej.
10. PST, z naniesioną decyzją właściwego organu odnośnie zakwalifikowania rzeczy ruchomych, jest podstawą do ich ujęcia w odpowiednich planach przekazania.
11. PST wraz z dołączoną dokumentacją techniczno-eksploatacyjną rzeczy ruchomej wykorzystuje się podczas czynności zdawczo-odbiorczych w procesie przekazywania.
12. W odniesieniu do okrętów, oprócz PST sporządza się protokół klasyfikacyjny okrętu, w którym określa się sposób wykorzystania rzeczy ruchomych pochodzących z tej jednostki, nie zakwalifikowanych do przekazania.
13. Do grupy odpadów należy obligatoryjnie kwalifikować rzeczy ruchome, które na podstawie ustaw lub innych aktów prawnych stanowią odpady.
14. [15] Odpady, powstałe z rzeczy ruchomych koncesjonowanych, zawierające lub mogące zawierać cechy użytkowe elementów broni, amunicji oraz wyroby ujęte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 17 września 2019 r. w sprawie klasyfikacji rodzajów materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, na których wytwarzanie lub obrót jest wymagane uzyskanie koncesji, kwalifikuje się do odpadów stanowiących rzeczy ruchome koncesjonowane.
15. Agencja wobec przekazanych jej rzeczy ruchomych niezwłocznie podejmuje działania zmierzające do ich zbycia lub zagospodarowania w innej formie, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów oraz rzeczy ruchomych przechowywanych w magazynach jednostek.
[14] § 3 ust. 5 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 3 lit. a) decyzji nr 57/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 czerwca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie przekazywania składników mienia w trybie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.Urz.MON. poz. 68). Zmiana weszła w życie 5 czerwca 2023 r.
[15] § 3 ust. 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 57/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 czerwca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie przekazywania składników mienia w trybie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.Urz.MON. poz. 68). Zmiana weszła w życie 5 czerwca 2023 r.
Wersja obowiązująca od 2023-06-05
1. Kierownicy komórek i jednostek organizacyjnych, przed opracowaniem planów, o których mowa w § 7 i 9 lub zgłoszeniem do nich propozycji, dokonują:
1) okresowych (w ciągu roku) przeglądów posiadanych zasobów rzeczy ruchomych pod kątem ich przydatności a także ewentualnego zagospodarowania w związku z wyrażonym lub zidentyfikowanym zainteresowaniem sił zbrojnych państw trzecich mieniem, o czym mowa w art. 57 ustawy o AMW;
2) rocznego przeglądu tych zasobów, w celu wytypowania i zakwalifikowania ich do mienia zbędnego i czasowo niewykorzystywanego;
3) analizy otrzymanych decyzji administracyjnych dotyczących wycinki drzew lub wyłączania gruntów leśnych z produkcji.
2. Przy dokonywaniu analiz, dotyczących zagospodarowania zbędnych rzeczy ruchomych, należy kierować się nadrzędną zasadą ich zagospodarowania w innych komórkach i jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej, na działalność bieżącą, ukompletowanie zapasów lub pokrycie dodatkowych potrzeb operacyjnych, określonych w odrębnych przepisach.
3. Obowiązek analizy zestawień zbędnych rzeczy ruchomych pod kątem zagospodarowania w innych komórkach lub jednostkach organizacyjnych, spoczywa na każdym kolejnym szczeblu struktury organizacyjnej resortu obrony narodowej, zaangażowanym w proces ich przekazywania do Agencji.
4. Kwalifikowanie rzeczy ruchomych do przekazania do Agencji przeprowadza komisja, wyznaczona rozkazem komendanta WOG, na podstawie oceny stanu technicznego, stanu utrzymania, wykorzystanego resursu technicznego (kalendarzowego) oraz innych danych charakteryzujących SpW przeznaczony do wycofania z zasobów resortu obrony narodowej (nie dotyczy drewna pochodzącego z wycinki).
5. W procesie kwalifikowania rzeczy ruchomych do przekazania do Agencji należy uwzględniać możliwość uprzedniego ich wykorzystania poprzez:
1) odzysk zespołów, podzespołów lub części zamiennych do ukompletowania innych egzemplarzy tego samego typu sprzętu, przy jednoczesnym wymiennym zamontowaniu części zamiennych, zespołów, podzespołów zużytych lub uszkodzonych w miejsce odzyskanych (dotyczy m.in. pojazdów z wyjątkiem pojazdów kategorii klasyfikacyjnej M1 i N1, kwalifikowanych na podstawie Polskiej Normy PN-89/S-02006) – zgodnie z ustawą z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 803 i 1948);
2) przekazanie rzeczy ruchomych specjalistycznym jednostkom obsługowo-naprawczym resortu obrony narodowej;
3) przeznaczenie rzeczy ruchomych na cele muzealne, wystawiennicze, kulturalne lub szkoleniowe;
4) [14] przekazanie rzeczy ruchomych specjalistycznym jednostkom badawczo-rozwojowym resortu obrony narodowej.
6. Rzeczy ruchome oraz rzeczy inne niż wymienione w ust. 5 pkt 1, np. urządzenia, po przeprowadzonym demontażu (dekompletacji) w celu pozyskania deficytowych podzespołów lub części zamiennych oraz rzeczy ruchome uszkodzone w sposób trwały, których naprawa jest niemożliwa lub nieopłacalna i nie przedstawiają one wartości użytkowych, kwalifikuje się do przekazania jako odpad. W zakresie kwalifikacji sprzętu elektrycznego i elektronicznego należy przestrzegać postanowień ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. poz. 1688).
7. Sprzęt i środki materiałowe, które utraciły pierwotne właściwości użytkowe wskutek wieloletniego okresu przechowywania, np. zapasy wojenne, podlegają odpowiedniemu przeklasyfikowaniu, włącznie z zakwalifikowaniem ich do odpadów, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
8. W przypadku przekazywania do Agencji SpW, komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej przekazuje go wraz z PST.
9. Dopuszcza się sporządzanie jednego protokołu stanu technicznego na partię rzeczy ruchomych tego samego rodzaju (np. łopata saperska, maska pgaz., hełm) o podobnych parametrach stanu technicznego, utrzymania, ukompletowania, wartości i kategorii klasyfikacyjnej.
10. PST, z naniesioną decyzją właściwego organu odnośnie zakwalifikowania rzeczy ruchomych, jest podstawą do ich ujęcia w odpowiednich planach przekazania.
11. PST wraz z dołączoną dokumentacją techniczno-eksploatacyjną rzeczy ruchomej wykorzystuje się podczas czynności zdawczo-odbiorczych w procesie przekazywania.
12. W odniesieniu do okrętów, oprócz PST sporządza się protokół klasyfikacyjny okrętu, w którym określa się sposób wykorzystania rzeczy ruchomych pochodzących z tej jednostki, nie zakwalifikowanych do przekazania.
13. Do grupy odpadów należy obligatoryjnie kwalifikować rzeczy ruchome, które na podstawie ustaw lub innych aktów prawnych stanowią odpady.
14. [15] Odpady, powstałe z rzeczy ruchomych koncesjonowanych, zawierające lub mogące zawierać cechy użytkowe elementów broni, amunicji oraz wyroby ujęte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 17 września 2019 r. w sprawie klasyfikacji rodzajów materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, na których wytwarzanie lub obrót jest wymagane uzyskanie koncesji, kwalifikuje się do odpadów stanowiących rzeczy ruchome koncesjonowane.
15. Agencja wobec przekazanych jej rzeczy ruchomych niezwłocznie podejmuje działania zmierzające do ich zbycia lub zagospodarowania w innej formie, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów oraz rzeczy ruchomych przechowywanych w magazynach jednostek.
[14] § 3 ust. 5 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 3 lit. a) decyzji nr 57/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 czerwca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie przekazywania składników mienia w trybie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.Urz.MON. poz. 68). Zmiana weszła w życie 5 czerwca 2023 r.
[15] § 3 ust. 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 57/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 czerwca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie przekazywania składników mienia w trybie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.Urz.MON. poz. 68). Zmiana weszła w życie 5 czerwca 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-01-11 do 2023-06-04
1. Kierownicy komórek i jednostek organizacyjnych, przed opracowaniem planów, o których mowa w § 7 i 9 lub zgłoszeniem do nich propozycji, dokonują:
1) okresowych (w ciągu roku) przeglądów posiadanych zasobów rzeczy ruchomych pod kątem ich przydatności a także ewentualnego zagospodarowania w związku z wyrażonym lub zidentyfikowanym zainteresowaniem sił zbrojnych państw trzecich mieniem, o czym mowa w art. 57 ustawy o AMW;
2) rocznego przeglądu tych zasobów, w celu wytypowania i zakwalifikowania ich do mienia zbędnego i czasowo niewykorzystywanego;
3) analizy otrzymanych decyzji administracyjnych dotyczących wycinki drzew lub wyłączania gruntów leśnych z produkcji.
2. Przy dokonywaniu analiz, dotyczących zagospodarowania zbędnych rzeczy ruchomych, należy kierować się nadrzędną zasadą ich zagospodarowania w innych komórkach i jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej, na działalność bieżącą, ukompletowanie zapasów lub pokrycie dodatkowych potrzeb operacyjnych, określonych w odrębnych przepisach.
3. Obowiązek analizy zestawień zbędnych rzeczy ruchomych pod kątem zagospodarowania w innych komórkach lub jednostkach organizacyjnych, spoczywa na każdym kolejnym szczeblu struktury organizacyjnej resortu obrony narodowej, zaangażowanym w proces ich przekazywania do Agencji.
4. Kwalifikowanie rzeczy ruchomych do przekazania do Agencji przeprowadza komisja, wyznaczona rozkazem komendanta WOG, na podstawie oceny stanu technicznego, stanu utrzymania, wykorzystanego resursu technicznego (kalendarzowego) oraz innych danych charakteryzujących SpW przeznaczony do wycofania z zasobów resortu obrony narodowej (nie dotyczy drewna pochodzącego z wycinki).
5. W procesie kwalifikowania rzeczy ruchomych do przekazania do Agencji należy uwzględniać możliwość uprzedniego ich wykorzystania poprzez:
1) odzysk zespołów, podzespołów lub części zamiennych do ukompletowania innych egzemplarzy tego samego typu sprzętu, przy jednoczesnym wymiennym zamontowaniu części zamiennych, zespołów, podzespołów zużytych lub uszkodzonych w miejsce odzyskanych (dotyczy m.in. pojazdów z wyjątkiem pojazdów kategorii klasyfikacyjnej M1 i N1, kwalifikowanych na podstawie Polskiej Normy PN-89/S-02006) – zgodnie z ustawą z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 803 i 1948);
2) przekazanie rzeczy ruchomych specjalistycznym jednostkom obsługowo-naprawczym resortu obrony narodowej;
3) przeznaczenie rzeczy ruchomych na cele muzealne, wystawiennicze, kulturalne lub szkoleniowe.
6. Rzeczy ruchome oraz rzeczy inne niż wymienione w ust. 5 pkt 1, np. urządzenia, po przeprowadzonym demontażu (dekompletacji) w celu pozyskania deficytowych podzespołów lub części zamiennych oraz rzeczy ruchome uszkodzone w sposób trwały, których naprawa jest niemożliwa lub nieopłacalna i nie przedstawiają one wartości użytkowych, kwalifikuje się do przekazania jako odpad. W zakresie kwalifikacji sprzętu elektrycznego i elektronicznego należy przestrzegać postanowień ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. poz. 1688).
7. Sprzęt i środki materiałowe, które utraciły pierwotne właściwości użytkowe wskutek wieloletniego okresu przechowywania, np. zapasy wojenne, podlegają odpowiedniemu przeklasyfikowaniu, włącznie z zakwalifikowaniem ich do odpadów, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
8. W przypadku przekazywania do Agencji SpW, komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej przekazuje go wraz z PST.
9. Dopuszcza się sporządzanie jednego protokołu stanu technicznego na partię rzeczy ruchomych tego samego rodzaju (np. łopata saperska, maska pgaz., hełm) o podobnych parametrach stanu technicznego, utrzymania, ukompletowania, wartości i kategorii klasyfikacyjnej.
10. PST, z naniesioną decyzją właściwego organu odnośnie zakwalifikowania rzeczy ruchomych, jest podstawą do ich ujęcia w odpowiednich planach przekazania.
11. PST wraz z dołączoną dokumentacją techniczno-eksploatacyjną rzeczy ruchomej wykorzystuje się podczas czynności zdawczo-odbiorczych w procesie przekazywania.
12. [15] W odniesieniu do okrętów, oprócz PST sporządza się protokół klasyfikacyjny okrętu, w którym określa się sposób wykorzystania rzeczy ruchomych pochodzących z tej jednostki, nie zakwalifikowanych do przekazania.
13. Do grupy odpadów należy obligatoryjnie kwalifikować rzeczy ruchome, które na podstawie ustaw lub innych aktów prawnych stanowią odpady.
14. [16] Odpady, powstałe z rzeczy ruchomych koncesjonowanych, zawierające lub mogące zawierać elementy broni, amunicji oraz wyroby ujęte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie rodzajów broni i amunicji oraz wykazu wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, na których wytwarzanie lub obrót jest wymagana koncesja, kwalifikuje się do odpadów stanowiących rzeczy ruchome koncesjonowane.
15. [17] Agencja wobec przekazanych jej rzeczy ruchomych niezwłocznie podejmuje działania zmierzające do ich zbycia lub zagospodarowania w innej formie, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów oraz rzeczy ruchomych przechowywanych w magazynach jednostek.
[15] § 3 ust. 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) decyzji nr 1/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 stycznia 2019 r. zmieniającej decyzję w sprawie przekazywania składników mienia w trybie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U.MON. poz. 2). Zmiana weszła w życie 11 stycznia 2019 r.
[16] § 3 ust. 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) decyzji nr 1/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 stycznia 2019 r. zmieniającej decyzję w sprawie przekazywania składników mienia w trybie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U.MON. poz. 2). Zmiana weszła w życie 11 stycznia 2019 r.
[17] § 3 ust. 15 dodany przez § 1 pkt 3 lit. c) decyzji nr 1/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 stycznia 2019 r. zmieniającej decyzję w sprawie przekazywania składników mienia w trybie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U.MON. poz. 2). Zmiana weszła w życie 11 stycznia 2019 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-11-23 do 2019-01-10
1. Kierownicy komórek i jednostek organizacyjnych, przed opracowaniem planów, o których mowa w § 7 i 9 lub zgłoszeniem do nich propozycji, dokonują:
1) okresowych (w ciągu roku) przeglądów posiadanych zasobów rzeczy ruchomych pod kątem ich przydatności a także ewentualnego zagospodarowania w związku z wyrażonym lub zidentyfikowanym zainteresowaniem sił zbrojnych państw trzecich mieniem, o czym mowa w art. 57 ustawy o AMW;
2) rocznego przeglądu tych zasobów, w celu wytypowania i zakwalifikowania ich do mienia zbędnego i czasowo niewykorzystywanego;
3) analizy otrzymanych decyzji administracyjnych dotyczących wycinki drzew lub wyłączania gruntów leśnych z produkcji.
2. Przy dokonywaniu analiz, dotyczących zagospodarowania zbędnych rzeczy ruchomych, należy kierować się nadrzędną zasadą ich zagospodarowania w innych komórkach i jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej, na działalność bieżącą, ukompletowanie zapasów lub pokrycie dodatkowych potrzeb operacyjnych, określonych w odrębnych przepisach.
3. Obowiązek analizy zestawień zbędnych rzeczy ruchomych pod kątem zagospodarowania w innych komórkach lub jednostkach organizacyjnych, spoczywa na każdym kolejnym szczeblu struktury organizacyjnej resortu obrony narodowej, zaangażowanym w proces ich przekazywania do Agencji.
4. Kwalifikowanie rzeczy ruchomych do przekazania do Agencji przeprowadza komisja, wyznaczona rozkazem komendanta WOG, na podstawie oceny stanu technicznego, stanu utrzymania, wykorzystanego resursu technicznego (kalendarzowego) oraz innych danych charakteryzujących SpW przeznaczony do wycofania z zasobów resortu obrony narodowej (nie dotyczy drewna pochodzącego z wycinki).
5. W procesie kwalifikowania rzeczy ruchomych do przekazania do Agencji należy uwzględniać możliwość uprzedniego ich wykorzystania poprzez:
1) odzysk zespołów, podzespołów lub części zamiennych do ukompletowania innych egzemplarzy tego samego typu sprzętu, przy jednoczesnym wymiennym zamontowaniu części zamiennych, zespołów, podzespołów zużytych lub uszkodzonych w miejsce odzyskanych (dotyczy m.in. pojazdów z wyjątkiem pojazdów kategorii klasyfikacyjnej M1 i N1, kwalifikowanych na podstawie Polskiej Normy PN-89/S-02006) – zgodnie z ustawą z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 803 i 1948);
2) przekazanie rzeczy ruchomych specjalistycznym jednostkom obsługowo-naprawczym resortu obrony narodowej;
3) przeznaczenie rzeczy ruchomych na cele muzealne, wystawiennicze, kulturalne lub szkoleniowe.
6. Rzeczy ruchome oraz rzeczy inne niż wymienione w ust. 5 pkt 1, np. urządzenia, po przeprowadzonym demontażu (dekompletacji) w celu pozyskania deficytowych podzespołów lub części zamiennych oraz rzeczy ruchome uszkodzone w sposób trwały, których naprawa jest niemożliwa lub nieopłacalna i nie przedstawiają one wartości użytkowych, kwalifikuje się do przekazania jako odpad. W zakresie kwalifikacji sprzętu elektrycznego i elektronicznego należy przestrzegać postanowień ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. poz. 1688).
7. Sprzęt i środki materiałowe, które utraciły pierwotne właściwości użytkowe wskutek wieloletniego okresu przechowywania, np. zapasy wojenne, podlegają odpowiedniemu przeklasyfikowaniu, włącznie z zakwalifikowaniem ich do odpadów, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
8. W przypadku przekazywania do Agencji SpW, komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej przekazuje go wraz z PST.
9. Dopuszcza się sporządzanie jednego protokołu stanu technicznego na partię rzeczy ruchomych tego samego rodzaju (np. łopata saperska, maska pgaz., hełm) o podobnych parametrach stanu technicznego, utrzymania, ukompletowania, wartości i kategorii klasyfikacyjnej.
10. PST, z naniesioną decyzją właściwego organu odnośnie zakwalifikowania rzeczy ruchomych, jest podstawą do ich ujęcia w odpowiednich planach przekazania.
11. PST wraz z dołączoną dokumentacją techniczno-eksploatacyjną rzeczy ruchomej wykorzystuje się podczas czynności zdawczo-odbiorczych w procesie przekazywania.
12. W odniesieniu do jednostek pływających sporządza się ponadto protokół klasyfikacyjny okrętu, w którym określa się sposób wykorzystania rzeczy ruchomych pochodzących z tej jednostki, nie zakwalifikowanych do przekazania.
13. Do grupy odpadów należy obligatoryjnie kwalifikować rzeczy ruchome, które na podstawie ustaw lub innych aktów prawnych stanowią odpady.
14. Odpady, powstałe z rzeczy ruchomych koncesjonowanych, zgodnie z „Wytycznymi w sprawie utylizacji sprzętu wojskowego” wprowadzonymi decyzją Nr 6/Log/IWsp SZ Ministra Obrony Narodowej z dnia 25.02.2015 r. (niepublikowana) i nie posiadające znamion mienia ujętego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie rodzajów broni i amunicji oraz wykazu wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, na których wytwarzanie lub obrót jest wymagana koncesja, kwalifikuje się do odpadów stanowiących rzeczy ruchome niekoncesjonowane.