history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2020-04-28 do 2022-01-01

§ 4. 1. Podstawę do planowania zadań rzeczowych stanowią:

1) programy rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wraz z planami pochodnymi oraz zatwierdzone programy operacyjne, programy uzbrojenia, wnioski w sprawie pozyskania nowego SpW (dokumentacji technicznej) dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz dokumentacja techniczna;

2) wytyczne Ministra w sprawie planowania działalności resortu obrony narodowej na kolejny rok planistyczny;

3) harmonogramy realizacji zobowiązań sojuszniczych przyjętych w ramach planowania obronnego NATO;

4) pakiety inwestycyjne Programu NSIP przewidziane do realizacji na terenie Polski;

5) ustalenia przyjęte na posiedzeniach Kierownictwa MON i odprawach modernizacyjnych Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;

6) założenia finansowe wynikające z rządowych dokumentów prognostycznych;

7) rekomendacje i zalecenia Podsekretarza Stanu w MON właściwego do spraw polityki obronnej ustalone na podstawie wniosków z gry decyzyjnej w sprawie oceny możliwości zabezpieczenia finansowego i rzeczowego działań przewidzianych do realizacji w roku planistycznym;

8) prognozy kształtowania wydatków resortu obrony narodowej ujęte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa;

9) planowane wpływy na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych;

10) „Wytyczne Ministra do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, wydawane na zasadach i w trybie określonym w decyzji w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;

11) zobowiązania wynikające z zawartych umów wieloletnich;

12) zadania dyrektywne (wynikające z aktów prawnych i normatywnych oraz umów podpisanych na ich podstawie);

13) pozostałe dokumenty planistyczne określone w przepisach dotyczących planowania działalności w resorcie obrony narodowej;

14) [26] Lista priorytetów inwestycyjnych, zatwierdzona przez Ministra Obrony Narodowej.

2. Zestawienia potrzeb rzeczowych zgłaszanych do centralnych planów rzeczowych obejmują wyłącznie zadania, które wymagają korekty lub z przyczyn obiektywnych nie zostały zidentyfikowane na etapie opracowywania planów, o których mowa w § 2 pkt 1.

3. Szefowie Służb Wywiadu Wojskowego i Kontrwywiadu Wojskowego oraz prezesi sądów wojskowych, opracowują i przedstawiają zestawienia potrzeb rzeczowych, stosownie do swoich kompetencji oraz z zachowaniem zasad i terminów określonych w decyzji Ministra w sprawie systemu planowania zasobów, usług i robót budowlanych, bezpośrednio Szefowi ZPR – P8.

4. Zestawienia potrzeb rzeczowych opracowuje się:

1) w pierwszej kolejności ujmując zadania rzeczowe wynikające z programów rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i planów pochodnych do programów, zatwierdzonych programów operacyjnych i programów uzbrojenia oraz zawartych umów wieloletnich;

2) do zadań rzeczowych innych, niż wymienione w pkt 1, załączając szczegółowe uzasadnienie dotyczące celowości ich realizacji;

3) zestawiając potrzeby według priorytetów, wynikających z planów, o których mowa w pkt 1;

4) w zakresie Planu modernizacji technicznej – ujmując w roku planistycznym i poplanowym wyłącznie zadania przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których istnieją dokumenty opracowane, na zasadach określonych w:

– przepisach, o których mowa w § 2 pkt 11,

– decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

– ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych;

5) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, ujmując zadania rzeczowe z obszaru Planu modernizacji technicznej planowane do realizacji w roku budżetowym, które nie spełniają wymogów, o których mowa w pkt 4, za zgodą Sekretarza Stanu na zasadach określonych w decyzji, o której mowa w pkt 4 tiret drugie;

6) w zakresie Planu zakupu środków materiałowych – umieszczając zadania przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których mają zastosowanie postanowienia zawarte w Polskich Normach, Normach Obronnych, Wojskowych Dokumentacjach Techniczno-Technologicznych oraz innych normach (wymaganiach, warunkach techniczno-technologicznych) krajowych i zagranicznych.

5. W celu przygotowania zadań rzeczowych do realizacji, szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:

1) w terminie do dnia 31 stycznia roku przedplanowego przedstawią (w formie pisemnej lub elektronicznej) Szefowi ZPR – P8, Organizatorom, Gestorom oraz organom planującym wytyczne do przygotowania danych uzupełniających niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień;

2) w terminie do dnia 1 marca roku przedplanowego przeprowadzą, stosownie do potrzeb, szkolenia w zakresie problematyki, o której mowa w pkt 1, z przedstawicielami Organizatorów, Gestorów i organów planujących opracowujących zestawienia potrzeb rzeczowych.

6. W weryfikacji potrzeb rzeczowych, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 lit. a, uczestniczą stosownie do swoich kompetencji przedstawiciele:

1) Organizatorów, Gestorów i organów planujących, którzy opracowywali i przedstawiali zestawienia potrzeb rzeczowych;

2) instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe;

3) Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP);

4) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, a także jednostek nadzorowanych przez Ministra realizujących funkcję inwestora w zakresie inwestycji budowlanych;

5) przedstawiciele innych komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej zaangażowanych w proces planowania, przygotowania lub realizacji zadań rzeczowych.

7. Szef ZPR – P8 przedstawi Dyrektorowi Departamentu Budżetowego zweryfikowane potrzeby finansowe w obszarze centralnych planów rzeczowych na rok planistyczny, w terminie i szczegółowości określonych w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

8. Na podstawie wyników identyfikacji i weryfikacji potrzeb rzeczowych oraz ustaleń z gry decyzyjnej Podsekretarza Stanu w MON właściwy do spraw polityki obronnej, Szef ZPR – P8 sporządzi:

1) plany rzeczowe zadań, stosownie do przepisów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej;

2) wstępne projekty centralnych planów rzeczowych.

9. W terminie do dnia 5 maja roku przedplanowego, a w odniesieniu do Planu Inwestycji Budowalnych, w przypadku niemożliwości dochowania tego terminu, w terminie 14 dni roboczych od dnia zatwierdzenia Listy priorytetów inwestycyjnych, Szef ZPR – P8 przekaże: [27]

1) szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej oraz Dyrektorowi ZIOTP – stosownie do ich właściwości wstępne projekty centralnych planów rzeczowych (wraz z wersją elektroniczną);

2) Organizatorom, Gestorom, organom planującym i beneficjentom – wyciągi z wstępnych projektów centralnych planów rzeczowych w częściach im odpowiadających.

9a. [28] W przypadku braku zatwierdzenia przez Ministra Obrony Narodowej w ciągu 14 dni od dnia przedłożenia Listy priorytetów inwestycyjnych, Szef ZPR-P8 opracuje wstępny projekt Planu Inwestycji Budowlanych na podstawie Listy priorytetów inwestycyjnych zaakceptowanej przez Przewodniczącego Komisji Inwestycyjnej.

10. Centralne plany rzeczowe, w zakresie roku planistycznego, w zależności od potrzeb, mogą być sporządzane w większej szczegółowości niż w zakresie pozostałych lat, zgodnie ze wzorami określonymi w załącznikach nr 1–6, z tym że Szef ZPR – P8 może podjąć decyzję o zmianie szczegółowości centralnych planów rzeczowych.

11. Wyciągi z centralnych planów rzeczowych, w zależności od potrzeb, mogą być ograniczone w zakresie horyzontu planistycznego.

12. Zadania rzeczowe dotyczące Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej przewidziane do realizacji decentralnej mogą być ujmowane w centralnych planach rzeczowych w sposób zagregowany, z zachowaniem szczegółowości niezbędnej do opracowania projektu budżetu MON – stosownie do wniosków przedstawionych Szefowi ZPR – P8 przez szefów tych służb oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej.

13. Centralne plany rzeczowe, z zastrzeżeniem ust. 17, sporządza się z wyodrębnieniem zadań przewidywanych do sfinansowania w ramach: [29]

1) budżetu resortu obrony narodowej;

2) rezerw celowych budżetu państwa;

3) środków finansowych pochodzących z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych;

4) przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego;

5) pozostałych źródeł finansowania zadań rzeczowych.

14. Centralne plany rzeczowe, w części dotyczącej źródeł finansowania, o których mowa w ust. 13 pkt 4–5, opracowuje się po przekazaniu Szefowi ZPR – P8, przez Dyrektora Departamentu Budżetowego, informacji o wartości faktycznie zgromadzonych przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego albo o wystąpieniu innych źródeł finansowania zadań ujmowanych w centralnych planach rzeczowych.

15. Na podstawie wyciągów, o których mowa w ust. 9, Gestorzy w terminie do dnia 10 czerwca roku przedplanowego prześlą, w zakresie roku planistycznego, szefom instytucji realizujących zadania rzeczowe dane uzupełniające niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, w tym umożliwiające zawarcie umów wieloletnich, z zastrzeżeniem, że dane uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści ujętych w centralnych planach rzeczowych (brak uwag w terminie do dnia 15 sierpnia oznacza uzgodnienie danych uzupełniających przez instytucje realizujące zadania rzeczowe).

16. W celu urealnienia parametrów zadań przewidzianych do ujęcia w centralnych planach rzeczowych, Szef Inspektoratu Uzbrojenia i Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych dwukrotnie w roku, w terminie do dnia 31 stycznia i 30 czerwca, przedstawią Szefowi ZPR – P8 zaktualizowane wykazy jednostkowych cen towarów i usług, w zakresie i w wartościach możliwych do oszacowania na etapie przeprowadzenia aktualizacji.

17. [30] W projektach Planów Inwestycji Budowlanych oraz Planach Inwestycji Budowlanych dotyczących roku planistycznego oraz roku następującego po roku planistycznym, zadania nierozpoczęte ujmowane są według wartości ustalonej na podstawie PI, a w przypadku zadań nowowprowadzanych z Listy priorytetów inwestycyjnych, na które do momentu sporządzenia projektu Planu Inwestycji Budowlanych nie opracowano PI – do czasu sporządzenia PI, według wartości określonej we wniosku inwestycyjnym lub wniosku inwestycyjnym uczelni wojskowej.

18. [31] W odniesieniu do drugiego i kolejnych lat następujących po roku planistycznym, w Planach Inwestycji Budowlanych dopuszcza się ujmowanie zadań rzeczowych oraz zagregowanych obszarów inwestycyjnych, według wartości szacunkowej.

[26] § 4 ust. 1 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 3 lit. a) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

[27] § 4 ust. 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

[28] § 4 ust. 9a dodany przez § 1 pkt 3 lit. c) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

[29] § 4 ust. 13 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. d) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

[30] § 4 ust. 17 dodany przez § 1 pkt 3 lit. e) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

[31] § 4 ust. 18 dodany przez § 1 pkt 3 lit. e) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

Wersja obowiązująca od 2020-04-28 do 2022-01-01

§ 4. 1. Podstawę do planowania zadań rzeczowych stanowią:

1) programy rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wraz z planami pochodnymi oraz zatwierdzone programy operacyjne, programy uzbrojenia, wnioski w sprawie pozyskania nowego SpW (dokumentacji technicznej) dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz dokumentacja techniczna;

2) wytyczne Ministra w sprawie planowania działalności resortu obrony narodowej na kolejny rok planistyczny;

3) harmonogramy realizacji zobowiązań sojuszniczych przyjętych w ramach planowania obronnego NATO;

4) pakiety inwestycyjne Programu NSIP przewidziane do realizacji na terenie Polski;

5) ustalenia przyjęte na posiedzeniach Kierownictwa MON i odprawach modernizacyjnych Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;

6) założenia finansowe wynikające z rządowych dokumentów prognostycznych;

7) rekomendacje i zalecenia Podsekretarza Stanu w MON właściwego do spraw polityki obronnej ustalone na podstawie wniosków z gry decyzyjnej w sprawie oceny możliwości zabezpieczenia finansowego i rzeczowego działań przewidzianych do realizacji w roku planistycznym;

8) prognozy kształtowania wydatków resortu obrony narodowej ujęte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa;

9) planowane wpływy na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych;

10) „Wytyczne Ministra do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, wydawane na zasadach i w trybie określonym w decyzji w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;

11) zobowiązania wynikające z zawartych umów wieloletnich;

12) zadania dyrektywne (wynikające z aktów prawnych i normatywnych oraz umów podpisanych na ich podstawie);

13) pozostałe dokumenty planistyczne określone w przepisach dotyczących planowania działalności w resorcie obrony narodowej;

14) [26] Lista priorytetów inwestycyjnych, zatwierdzona przez Ministra Obrony Narodowej.

2. Zestawienia potrzeb rzeczowych zgłaszanych do centralnych planów rzeczowych obejmują wyłącznie zadania, które wymagają korekty lub z przyczyn obiektywnych nie zostały zidentyfikowane na etapie opracowywania planów, o których mowa w § 2 pkt 1.

3. Szefowie Służb Wywiadu Wojskowego i Kontrwywiadu Wojskowego oraz prezesi sądów wojskowych, opracowują i przedstawiają zestawienia potrzeb rzeczowych, stosownie do swoich kompetencji oraz z zachowaniem zasad i terminów określonych w decyzji Ministra w sprawie systemu planowania zasobów, usług i robót budowlanych, bezpośrednio Szefowi ZPR – P8.

4. Zestawienia potrzeb rzeczowych opracowuje się:

1) w pierwszej kolejności ujmując zadania rzeczowe wynikające z programów rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i planów pochodnych do programów, zatwierdzonych programów operacyjnych i programów uzbrojenia oraz zawartych umów wieloletnich;

2) do zadań rzeczowych innych, niż wymienione w pkt 1, załączając szczegółowe uzasadnienie dotyczące celowości ich realizacji;

3) zestawiając potrzeby według priorytetów, wynikających z planów, o których mowa w pkt 1;

4) w zakresie Planu modernizacji technicznej – ujmując w roku planistycznym i poplanowym wyłącznie zadania przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których istnieją dokumenty opracowane, na zasadach określonych w:

– przepisach, o których mowa w § 2 pkt 11,

– decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

– ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych;

5) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, ujmując zadania rzeczowe z obszaru Planu modernizacji technicznej planowane do realizacji w roku budżetowym, które nie spełniają wymogów, o których mowa w pkt 4, za zgodą Sekretarza Stanu na zasadach określonych w decyzji, o której mowa w pkt 4 tiret drugie;

6) w zakresie Planu zakupu środków materiałowych – umieszczając zadania przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których mają zastosowanie postanowienia zawarte w Polskich Normach, Normach Obronnych, Wojskowych Dokumentacjach Techniczno-Technologicznych oraz innych normach (wymaganiach, warunkach techniczno-technologicznych) krajowych i zagranicznych.

5. W celu przygotowania zadań rzeczowych do realizacji, szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:

1) w terminie do dnia 31 stycznia roku przedplanowego przedstawią (w formie pisemnej lub elektronicznej) Szefowi ZPR – P8, Organizatorom, Gestorom oraz organom planującym wytyczne do przygotowania danych uzupełniających niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień;

2) w terminie do dnia 1 marca roku przedplanowego przeprowadzą, stosownie do potrzeb, szkolenia w zakresie problematyki, o której mowa w pkt 1, z przedstawicielami Organizatorów, Gestorów i organów planujących opracowujących zestawienia potrzeb rzeczowych.

6. W weryfikacji potrzeb rzeczowych, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 lit. a, uczestniczą stosownie do swoich kompetencji przedstawiciele:

1) Organizatorów, Gestorów i organów planujących, którzy opracowywali i przedstawiali zestawienia potrzeb rzeczowych;

2) instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe;

3) Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP);

4) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, a także jednostek nadzorowanych przez Ministra realizujących funkcję inwestora w zakresie inwestycji budowlanych;

5) przedstawiciele innych komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej zaangażowanych w proces planowania, przygotowania lub realizacji zadań rzeczowych.

7. Szef ZPR – P8 przedstawi Dyrektorowi Departamentu Budżetowego zweryfikowane potrzeby finansowe w obszarze centralnych planów rzeczowych na rok planistyczny, w terminie i szczegółowości określonych w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

8. Na podstawie wyników identyfikacji i weryfikacji potrzeb rzeczowych oraz ustaleń z gry decyzyjnej Podsekretarza Stanu w MON właściwy do spraw polityki obronnej, Szef ZPR – P8 sporządzi:

1) plany rzeczowe zadań, stosownie do przepisów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej;

2) wstępne projekty centralnych planów rzeczowych.

9. W terminie do dnia 5 maja roku przedplanowego, a w odniesieniu do Planu Inwestycji Budowalnych, w przypadku niemożliwości dochowania tego terminu, w terminie 14 dni roboczych od dnia zatwierdzenia Listy priorytetów inwestycyjnych, Szef ZPR – P8 przekaże: [27]

1) szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej oraz Dyrektorowi ZIOTP – stosownie do ich właściwości wstępne projekty centralnych planów rzeczowych (wraz z wersją elektroniczną);

2) Organizatorom, Gestorom, organom planującym i beneficjentom – wyciągi z wstępnych projektów centralnych planów rzeczowych w częściach im odpowiadających.

9a. [28] W przypadku braku zatwierdzenia przez Ministra Obrony Narodowej w ciągu 14 dni od dnia przedłożenia Listy priorytetów inwestycyjnych, Szef ZPR-P8 opracuje wstępny projekt Planu Inwestycji Budowlanych na podstawie Listy priorytetów inwestycyjnych zaakceptowanej przez Przewodniczącego Komisji Inwestycyjnej.

10. Centralne plany rzeczowe, w zakresie roku planistycznego, w zależności od potrzeb, mogą być sporządzane w większej szczegółowości niż w zakresie pozostałych lat, zgodnie ze wzorami określonymi w załącznikach nr 1–6, z tym że Szef ZPR – P8 może podjąć decyzję o zmianie szczegółowości centralnych planów rzeczowych.

11. Wyciągi z centralnych planów rzeczowych, w zależności od potrzeb, mogą być ograniczone w zakresie horyzontu planistycznego.

12. Zadania rzeczowe dotyczące Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej przewidziane do realizacji decentralnej mogą być ujmowane w centralnych planach rzeczowych w sposób zagregowany, z zachowaniem szczegółowości niezbędnej do opracowania projektu budżetu MON – stosownie do wniosków przedstawionych Szefowi ZPR – P8 przez szefów tych służb oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej.

13. Centralne plany rzeczowe, z zastrzeżeniem ust. 17, sporządza się z wyodrębnieniem zadań przewidywanych do sfinansowania w ramach: [29]

1) budżetu resortu obrony narodowej;

2) rezerw celowych budżetu państwa;

3) środków finansowych pochodzących z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych;

4) przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego;

5) pozostałych źródeł finansowania zadań rzeczowych.

14. Centralne plany rzeczowe, w części dotyczącej źródeł finansowania, o których mowa w ust. 13 pkt 4–5, opracowuje się po przekazaniu Szefowi ZPR – P8, przez Dyrektora Departamentu Budżetowego, informacji o wartości faktycznie zgromadzonych przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego albo o wystąpieniu innych źródeł finansowania zadań ujmowanych w centralnych planach rzeczowych.

15. Na podstawie wyciągów, o których mowa w ust. 9, Gestorzy w terminie do dnia 10 czerwca roku przedplanowego prześlą, w zakresie roku planistycznego, szefom instytucji realizujących zadania rzeczowe dane uzupełniające niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, w tym umożliwiające zawarcie umów wieloletnich, z zastrzeżeniem, że dane uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści ujętych w centralnych planach rzeczowych (brak uwag w terminie do dnia 15 sierpnia oznacza uzgodnienie danych uzupełniających przez instytucje realizujące zadania rzeczowe).

16. W celu urealnienia parametrów zadań przewidzianych do ujęcia w centralnych planach rzeczowych, Szef Inspektoratu Uzbrojenia i Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych dwukrotnie w roku, w terminie do dnia 31 stycznia i 30 czerwca, przedstawią Szefowi ZPR – P8 zaktualizowane wykazy jednostkowych cen towarów i usług, w zakresie i w wartościach możliwych do oszacowania na etapie przeprowadzenia aktualizacji.

17. [30] W projektach Planów Inwestycji Budowlanych oraz Planach Inwestycji Budowlanych dotyczących roku planistycznego oraz roku następującego po roku planistycznym, zadania nierozpoczęte ujmowane są według wartości ustalonej na podstawie PI, a w przypadku zadań nowowprowadzanych z Listy priorytetów inwestycyjnych, na które do momentu sporządzenia projektu Planu Inwestycji Budowlanych nie opracowano PI – do czasu sporządzenia PI, według wartości określonej we wniosku inwestycyjnym lub wniosku inwestycyjnym uczelni wojskowej.

18. [31] W odniesieniu do drugiego i kolejnych lat następujących po roku planistycznym, w Planach Inwestycji Budowlanych dopuszcza się ujmowanie zadań rzeczowych oraz zagregowanych obszarów inwestycyjnych, według wartości szacunkowej.

[26] § 4 ust. 1 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 3 lit. a) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

[27] § 4 ust. 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

[28] § 4 ust. 9a dodany przez § 1 pkt 3 lit. c) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

[29] § 4 ust. 13 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. d) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

[30] § 4 ust. 17 dodany przez § 1 pkt 3 lit. e) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

[31] § 4 ust. 18 dodany przez § 1 pkt 3 lit. e) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-02-04 do 2020-04-27

1. Podstawę do planowania zadań rzeczowych stanowią:

1) programy rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wraz z planami pochodnymi oraz zatwierdzone programy operacyjne, programy uzbrojenia, wnioski w sprawie pozyskania nowego SpW (dokumentacji technicznej) dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz dokumentacja techniczna;

2) wytyczne Ministra w sprawie planowania działalności resortu obrony narodowej na kolejny rok planistyczny;

3) harmonogramy realizacji zobowiązań sojuszniczych przyjętych w ramach planowania obronnego NATO;

4) pakiety inwestycyjne Programu NSIP przewidziane do realizacji na terenie Polski;

5) ustalenia przyjęte na posiedzeniach Kierownictwa MON i odprawach modernizacyjnych Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;

6) założenia finansowe wynikające z rządowych dokumentów prognostycznych;

7) rekomendacje i zalecenia Podsekretarza Stanu w MON właściwego do spraw polityki obronnej ustalone na podstawie wniosków z gry decyzyjnej w sprawie oceny możliwości zabezpieczenia finansowego i rzeczowego działań przewidzianych do realizacji w roku planistycznym;

8) prognozy kształtowania wydatków resortu obrony narodowej ujęte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa;

9) planowane wpływy na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych;

10) „Wytyczne Ministra do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, wydawane na zasadach i w trybie określonym w decyzji w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;

11) zobowiązania wynikające z zawartych umów wieloletnich;

12) zadania dyrektywne (wynikające z aktów prawnych i normatywnych oraz umów podpisanych na ich podstawie);

13) pozostałe dokumenty planistyczne określone w przepisach dotyczących planowania działalności w resorcie obrony narodowej.

2. Zestawienia potrzeb rzeczowych zgłaszanych do centralnych planów rzeczowych obejmują wyłącznie zadania, które wymagają korekty lub z przyczyn obiektywnych nie zostały zidentyfikowane na etapie opracowywania planów, o których mowa w § 2 pkt 1.

3. Szefowie Służb Wywiadu Wojskowego i Kontrwywiadu Wojskowego oraz prezesi sądów wojskowych, opracowują i przedstawiają zestawienia potrzeb rzeczowych, stosownie do swoich kompetencji oraz z zachowaniem zasad i terminów określonych w decyzji Ministra w sprawie systemu planowania zasobów, usług i robót budowlanych, bezpośrednio Szefowi ZPR – P8.

4. Zestawienia potrzeb rzeczowych opracowuje się:

1) w pierwszej kolejności ujmując zadania rzeczowe wynikające z programów rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i planów pochodnych do programów, zatwierdzonych programów operacyjnych i programów uzbrojenia oraz zawartych umów wieloletnich;

2) do zadań rzeczowych innych, niż wymienione w pkt 1, załączając szczegółowe uzasadnienie dotyczące celowości ich realizacji;

3) zestawiając potrzeby według priorytetów, wynikających z planów, o których mowa w pkt 1;

4) w zakresie Planu modernizacji technicznej – ujmując w roku planistycznym i poplanowym wyłącznie zadania przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których istnieją dokumenty opracowane, na zasadach określonych w:

– przepisach, o których mowa w § 2 pkt 11,

– decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

– ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych;

5) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, ujmując zadania rzeczowe z obszaru Planu modernizacji technicznej planowane do realizacji w roku budżetowym, które nie spełniają wymogów, o których mowa w pkt 4, za zgodą Sekretarza Stanu na zasadach określonych w decyzji, o której mowa w pkt 4 tiret drugie;

6) w zakresie Planu zakupu środków materiałowych – umieszczając zadania przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których mają zastosowanie postanowienia zawarte w Polskich Normach, Normach Obronnych, Wojskowych Dokumentacjach Techniczno-Technologicznych oraz innych normach (wymaganiach, warunkach techniczno-technologicznych) krajowych i zagranicznych.

5. W celu przygotowania zadań rzeczowych do realizacji, szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:

1) w terminie do dnia 31 stycznia roku przedplanowego przedstawią (w formie pisemnej lub elektronicznej) Szefowi ZPR – P8, Organizatorom, Gestorom oraz organom planującym wytyczne do przygotowania danych uzupełniających niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień;

2) w terminie do dnia 1 marca roku przedplanowego przeprowadzą, stosownie do potrzeb, szkolenia w zakresie problematyki, o której mowa w pkt 1, z przedstawicielami Organizatorów, Gestorów i organów planujących opracowujących zestawienia potrzeb rzeczowych.

6. W weryfikacji potrzeb rzeczowych, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 lit. a, uczestniczą stosownie do swoich kompetencji przedstawiciele:

1) Organizatorów, Gestorów i organów planujących, którzy opracowywali i przedstawiali zestawienia potrzeb rzeczowych;

2) instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe;

3) Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP);

4) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, a także jednostek nadzorowanych przez Ministra realizujących funkcję inwestora w zakresie inwestycji budowlanych;

5) przedstawiciele innych komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej zaangażowanych w proces planowania, przygotowania lub realizacji zadań rzeczowych.

7. [1] Szef ZPR – P8 przedstawi Dyrektorowi Departamentu Budżetowego zweryfikowane potrzeby finansowe w obszarze centralnych planów rzeczowych na rok planistyczny, w terminie i szczegółowości określonych w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

8. Na podstawie wyników identyfikacji i weryfikacji potrzeb rzeczowych oraz ustaleń z gry decyzyjnej Podsekretarza Stanu w MON właściwy do spraw polityki obronnej, Szef ZPR – P8 sporządzi:

1) plany rzeczowe zadań, stosownie do przepisów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej;

2) wstępne projekty centralnych planów rzeczowych.

9. W terminie do dnia 5 maja roku przedplanowego, Szef ZPR – P8 przekaże:

1) szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej oraz Dyrektorowi ZIOTP – stosownie do ich właściwości wstępne projekty centralnych planów rzeczowych (wraz z wersją elektroniczną);

2) Organizatorom, Gestorom, organom planującym i beneficjentom – wyciągi z wstępnych projektów centralnych planów rzeczowych w częściach im odpowiadających.

10. Centralne plany rzeczowe, w zakresie roku planistycznego, w zależności od potrzeb, mogą być sporządzane w większej szczegółowości niż w zakresie pozostałych lat, zgodnie ze wzorami określonymi w załącznikach nr 1–6, z tym że Szef ZPR – P8 może podjąć decyzję o zmianie szczegółowości centralnych planów rzeczowych.

11. Wyciągi z centralnych planów rzeczowych, w zależności od potrzeb, mogą być ograniczone w zakresie horyzontu planistycznego.

12. [2] Zadania rzeczowe dotyczące Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej przewidziane do realizacji decentralnej mogą być ujmowane w centralnych planach rzeczowych w sposób zagregowany, z zachowaniem szczegółowości niezbędnej do opracowania projektu budżetu MON – stosownie do wniosków przedstawionych Szefowi ZPR – P8 przez szefów tych służb oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej.

13. Centralne plany rzeczowe sporządza się z wyodrębnieniem zadań przewidywanych do sfinansowania w ramach:

1) budżetu resortu obrony narodowej;

2) rezerw celowych budżetu państwa;

3) środków finansowych pochodzących z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych;

4) przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego;

5) pozostałych źródeł finansowania zadań rzeczowych.

14. Centralne plany rzeczowe, w części dotyczącej źródeł finansowania, o których mowa w ust. 13 pkt 4–5, opracowuje się po przekazaniu Szefowi ZPR – P8, przez Dyrektora Departamentu Budżetowego, informacji o wartości faktycznie zgromadzonych przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego albo o wystąpieniu innych źródeł finansowania zadań ujmowanych w centralnych planach rzeczowych.

15. Na podstawie wyciągów, o których mowa w ust. 9, Gestorzy w terminie do dnia 10 czerwca roku przedplanowego prześlą, w zakresie roku planistycznego, szefom instytucji realizujących zadania rzeczowe dane uzupełniające niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, w tym umożliwiające zawarcie umów wieloletnich, z zastrzeżeniem, że dane uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści ujętych w centralnych planach rzeczowych (brak uwag w terminie do dnia 15 sierpnia oznacza uzgodnienie danych uzupełniających przez instytucje realizujące zadania rzeczowe).

16. W celu urealnienia parametrów zadań przewidzianych do ujęcia w centralnych planach rzeczowych, Szef Inspektoratu Uzbrojenia i Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych dwukrotnie w roku, w terminie do dnia 31 stycznia i 30 czerwca, przedstawią Szefowi ZPR – P8 zaktualizowane wykazy jednostkowych cen towarów i usług, w zakresie i w wartościach możliwych do oszacowania na etapie przeprowadzenia aktualizacji.

[1] § 4 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 16/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 lutego 2019 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 21). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2019 r.

[2] § 4 ust. 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 16/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 lutego 2019 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 21). Zmiana weszła w życie 4 lutego 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-12-15 do 2019-02-03

1. Podstawę do planowania zadań rzeczowych stanowią:

1) programy rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wraz z planami pochodnymi oraz zatwierdzone programy operacyjne, programy uzbrojenia, wnioski w sprawie pozyskania nowego SpW (dokumentacji technicznej) dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz dokumentacja techniczna;

2) wytyczne Ministra w sprawie planowania działalności resortu obrony narodowej na kolejny rok planistyczny;

3) harmonogramy realizacji zobowiązań sojuszniczych przyjętych w ramach planowania obronnego NATO;

4) pakiety inwestycyjne Programu NSIP przewidziane do realizacji na terenie Polski;

5) ustalenia przyjęte na posiedzeniach Kierownictwa MON i odprawach modernizacyjnych Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;

6) założenia finansowe wynikające z rządowych dokumentów prognostycznych;

7) rekomendacje i zalecenia Podsekretarza Stanu w MON właściwego do spraw polityki obronnej ustalone na podstawie wniosków z gry decyzyjnej w sprawie oceny możliwości zabezpieczenia finansowego i rzeczowego działań przewidzianych do realizacji w roku planistycznym;

8) prognozy kształtowania wydatków resortu obrony narodowej ujęte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa;

9) planowane wpływy na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych;

10) „Wytyczne Ministra do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, wydawane na zasadach i w trybie określonym w decyzji w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;

11) zobowiązania wynikające z zawartych umów wieloletnich;

12) zadania dyrektywne (wynikające z aktów prawnych i normatywnych oraz umów podpisanych na ich podstawie);

13) pozostałe dokumenty planistyczne określone w przepisach dotyczących planowania działalności w resorcie obrony narodowej.

2. Zestawienia potrzeb rzeczowych zgłaszanych do centralnych planów rzeczowych obejmują wyłącznie zadania, które wymagają korekty lub z przyczyn obiektywnych nie zostały zidentyfikowane na etapie opracowywania planów, o których mowa w § 2 pkt 1.

3. Szefowie Służb Wywiadu Wojskowego i Kontrwywiadu Wojskowego oraz prezesi sądów wojskowych, opracowują i przedstawiają zestawienia potrzeb rzeczowych, stosownie do swoich kompetencji oraz z zachowaniem zasad i terminów określonych w decyzji Ministra w sprawie systemu planowania zasobów, usług i robót budowlanych, bezpośrednio Szefowi ZPR – P8.

4. Zestawienia potrzeb rzeczowych opracowuje się:

1) w pierwszej kolejności ujmując zadania rzeczowe wynikające z programów rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i planów pochodnych do programów, zatwierdzonych programów operacyjnych i programów uzbrojenia oraz zawartych umów wieloletnich;

2) do zadań rzeczowych innych, niż wymienione w pkt 1, załączając szczegółowe uzasadnienie dotyczące celowości ich realizacji;

3) zestawiając potrzeby według priorytetów, wynikających z planów, o których mowa w pkt 1;

4) w zakresie Planu modernizacji technicznej – ujmując w roku planistycznym i poplanowym wyłącznie zadania przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których istnieją dokumenty opracowane, na zasadach określonych w:

– przepisach, o których mowa w § 2 pkt 11,

– decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

– ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych;

5) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, ujmując zadania rzeczowe z obszaru Planu modernizacji technicznej planowane do realizacji w roku budżetowym, które nie spełniają wymogów, o których mowa w pkt 4, za zgodą Sekretarza Stanu na zasadach określonych w decyzji, o której mowa w pkt 4 tiret drugie;

6) w zakresie Planu zakupu środków materiałowych – umieszczając zadania przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których mają zastosowanie postanowienia zawarte w Polskich Normach, Normach Obronnych, Wojskowych Dokumentacjach Techniczno-Technologicznych oraz innych normach (wymaganiach, warunkach techniczno-technologicznych) krajowych i zagranicznych.

5. W celu przygotowania zadań rzeczowych do realizacji, szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:

1) w terminie do dnia 31 stycznia roku przedplanowego przedstawią (w formie pisemnej lub elektronicznej) Szefowi ZPR – P8, Organizatorom, Gestorom oraz organom planującym wytyczne do przygotowania danych uzupełniających niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień;

2) w terminie do dnia 1 marca roku przedplanowego przeprowadzą, stosownie do potrzeb, szkolenia w zakresie problematyki, o której mowa w pkt 1, z przedstawicielami Organizatorów, Gestorów i organów planujących opracowujących zestawienia potrzeb rzeczowych.

6. W weryfikacji potrzeb rzeczowych, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 lit. a, uczestniczą stosownie do swoich kompetencji przedstawiciele:

1) Organizatorów, Gestorów i organów planujących, którzy opracowywali i przedstawiali zestawienia potrzeb rzeczowych;

2) instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe;

3) Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP);

4) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, a także jednostek nadzorowanych przez Ministra realizujących funkcję inwestora w zakresie inwestycji budowlanych;

5) przedstawiciele innych komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej zaangażowanych w proces planowania, przygotowania lub realizacji zadań rzeczowych.

7. W terminie do dnia 20 stycznia roku przedplanowego Szef ZPR – P8 przedstawi Dyrektorowi Departamentu Budżetowego zweryfikowane potrzeby finansowe w obszarze centralnych planów rzeczowych na rok planistyczny, w szczegółowości: funkcja, zadanie, podzadanie, działanie, paragraf klasyfikacji wydatków oraz szczegółowy paragraf klasyfikacji wydatków.

8. Na podstawie wyników identyfikacji i weryfikacji potrzeb rzeczowych oraz ustaleń z gry decyzyjnej Podsekretarza Stanu w MON właściwy do spraw polityki obronnej, Szef ZPR – P8 sporządzi:

1) plany rzeczowe zadań, stosownie do przepisów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej;

2) wstępne projekty centralnych planów rzeczowych.

9. W terminie do dnia 5 maja roku przedplanowego, Szef ZPR – P8 przekaże:

1) [1] szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej oraz Dyrektorowi ZIOTP – stosownie do ich właściwości wstępne projekty centralnych planów rzeczowych (wraz z wersją elektroniczną);

2) Organizatorom, Gestorom, organom planującym i beneficjentom – wyciągi z wstępnych projektów centralnych planów rzeczowych w częściach im odpowiadających.

10. Centralne plany rzeczowe, w zakresie roku planistycznego, w zależności od potrzeb, mogą być sporządzane w większej szczegółowości niż w zakresie pozostałych lat, zgodnie ze wzorami określonymi w załącznikach nr 1–6, z tym że Szef ZPR – P8 może podjąć decyzję o zmianie szczegółowości centralnych planów rzeczowych.

11. Wyciągi z centralnych planów rzeczowych, w zależności od potrzeb, mogą być ograniczone w zakresie horyzontu planistycznego.

12. Zadania rzeczowe dotyczące Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego przewidziane do realizacji decentralnej mogą być ujmowane w centralnych planach rzeczowych w sposób zagregowany, z zachowaniem szczegółowości niezbędnej do opracowania projektu budżetu MON – stosownie do wniosków przedstawionych Szefowi ZPR – P8 przez szefów tych służb.

13. Centralne plany rzeczowe sporządza się z wyodrębnieniem zadań przewidywanych do sfinansowania w ramach:

1) budżetu resortu obrony narodowej;

2) rezerw celowych budżetu państwa;

3) środków finansowych pochodzących z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych;

4) przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego;

5) pozostałych źródeł finansowania zadań rzeczowych.

14. Centralne plany rzeczowe, w części dotyczącej źródeł finansowania, o których mowa w ust. 13 pkt 4–5, opracowuje się po przekazaniu Szefowi ZPR – P8, przez Dyrektora Departamentu Budżetowego, informacji o wartości faktycznie zgromadzonych przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego albo o wystąpieniu innych źródeł finansowania zadań ujmowanych w centralnych planach rzeczowych.

15. Na podstawie wyciągów, o których mowa w ust. 9, Gestorzy w terminie do dnia 10 czerwca roku przedplanowego prześlą, w zakresie roku planistycznego, szefom instytucji realizujących zadania rzeczowe dane uzupełniające niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, w tym umożliwiające zawarcie umów wieloletnich, z zastrzeżeniem, że dane uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści ujętych w centralnych planach rzeczowych (brak uwag w terminie do dnia 15 sierpnia oznacza uzgodnienie danych uzupełniających przez instytucje realizujące zadania rzeczowe).

16. W celu urealnienia parametrów zadań przewidzianych do ujęcia w centralnych planach rzeczowych, Szef Inspektoratu Uzbrojenia i Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych dwukrotnie w roku, w terminie do dnia 31 stycznia i 30 czerwca, przedstawią Szefowi ZPR – P8 zaktualizowane wykazy jednostkowych cen towarów i usług, w zakresie i w wartościach możliwych do oszacowania na etapie przeprowadzenia aktualizacji.

[1] § 4 ust. 9 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 198/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 grudnia 2017 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 245). Zmiana weszła w życie 15 grudnia 2017 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-06-23 do 2017-12-14

 1. Podstawę do planowania zadań rzeczowych stanowią:

1) programy rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wraz z planami pochodnymi oraz zatwierdzone programy operacyjne, programy uzbrojenia, wnioski w sprawie pozyskania nowego SpW (dokumentacji technicznej) dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz dokumentacja techniczna;

2) wytyczne Ministra w sprawie planowania działalności resortu obrony narodowej na kolejny rok planistyczny;

3) harmonogramy realizacji zobowiązań sojuszniczych przyjętych w ramach planowania obronnego NATO;

4) pakiety inwestycyjne Programu NSIP przewidziane do realizacji na terenie Polski;

5) ustalenia przyjęte na posiedzeniach Kierownictwa MON i odprawach modernizacyjnych Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;

6) założenia finansowe wynikające z rządowych dokumentów prognostycznych;

7) rekomendacje i zalecenia Podsekretarza Stanu w MON właściwego do spraw polityki obronnej ustalone na podstawie wniosków z gry decyzyjnej w sprawie oceny możliwości zabezpieczenia finansowego i rzeczowego działań przewidzianych do realizacji w roku planistycznym;

8) prognozy kształtowania wydatków resortu obrony narodowej ujęte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa;

9) planowane wpływy na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych;

10) „Wytyczne Ministra do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, wydawane na zasadach i w trybie określonym w decyzji w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;

11) zobowiązania wynikające z zawartych umów wieloletnich;

12) zadania dyrektywne (wynikające z aktów prawnych i normatywnych oraz umów podpisanych na ich podstawie);

13) pozostałe dokumenty planistyczne określone w przepisach dotyczących planowania działalności w resorcie obrony narodowej.

2. Zestawienia potrzeb rzeczowych zgłaszanych do centralnych planów rzeczowych obejmują wyłącznie zadania, które wymagają korekty lub z przyczyn obiektywnych nie zostały zidentyfikowane na etapie opracowywania planów, o których mowa w § 2 pkt 1.

3. Szefowie Służb Wywiadu Wojskowego i Kontrwywiadu Wojskowego oraz prezesi sądów wojskowych, opracowują i przedstawiają zestawienia potrzeb rzeczowych, stosownie do swoich kompetencji oraz z zachowaniem zasad i terminów określonych w decyzji Ministra w sprawie systemu planowania zasobów, usług i robót budowlanych, bezpośrednio Szefowi ZPR – P8.

4. Zestawienia potrzeb rzeczowych opracowuje się:

1) w pierwszej kolejności ujmując zadania rzeczowe wynikające z programów rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i planów pochodnych do programów, zatwierdzonych programów operacyjnych i programów uzbrojenia oraz zawartych umów wieloletnich;

2) do zadań rzeczowych innych, niż wymienione w pkt 1, załączając szczegółowe uzasadnienie dotyczące celowości ich realizacji;

3) zestawiając potrzeby według priorytetów, wynikających z planów, o których mowa w pkt 1;

4) w zakresie Planu modernizacji technicznej – ujmując w roku planistycznym i poplanowym wyłącznie zadania przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których istnieją dokumenty opracowane, na zasadach określonych w:

– przepisach, o których mowa w § 2 pkt 11,

– decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

– ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych;

5) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, ujmując zadania rzeczowe z obszaru Planu modernizacji technicznej planowane do realizacji w roku budżetowym, które nie spełniają wymogów, o których mowa w pkt 4, za zgodą Sekretarza Stanu na zasadach określonych w decyzji, o której mowa w pkt 4 tiret drugie;

6) w zakresie Planu zakupu środków materiałowych – umieszczając zadania przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których mają zastosowanie postanowienia zawarte w Polskich Normach, Normach Obronnych, Wojskowych Dokumentacjach Techniczno-Technologicznych oraz innych normach (wymaganiach, warunkach techniczno-technologicznych) krajowych i zagranicznych.

5. W celu przygotowania zadań rzeczowych do realizacji, szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:

1) w terminie do dnia 31 stycznia roku przedplanowego przedstawią (w formie pisemnej lub elektronicznej) Szefowi ZPR – P8, Organizatorom, Gestorom oraz organom planującym wytyczne do przygotowania danych uzupełniających niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień;

2) w terminie do dnia 1 marca roku przedplanowego przeprowadzą, stosownie do potrzeb, szkolenia w zakresie problematyki, o której mowa w pkt 1, z przedstawicielami Organizatorów, Gestorów i organów planujących opracowujących zestawienia potrzeb rzeczowych.

6. W weryfikacji potrzeb rzeczowych, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 lit. a, uczestniczą stosownie do swoich kompetencji przedstawiciele:

1) Organizatorów, Gestorów i organów planujących, którzy opracowywali i przedstawiali zestawienia potrzeb rzeczowych;

2) instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe;

3) Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP);

4) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, a także jednostek nadzorowanych przez Ministra realizujących funkcję inwestora w zakresie inwestycji budowlanych;

5) przedstawiciele innych komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej zaangażowanych w proces planowania, przygotowania lub realizacji zadań rzeczowych.

7. W terminie do dnia 20 stycznia roku przedplanowego Szef ZPR – P8 przedstawi Dyrektorowi Departamentu Budżetowego zweryfikowane potrzeby finansowe w obszarze centralnych planów rzeczowych na rok planistyczny, w szczegółowości: funkcja, zadanie, podzadanie, działanie, paragraf klasyfikacji wydatków oraz szczegółowy paragraf klasyfikacji wydatków.

8. Na podstawie wyników identyfikacji i weryfikacji potrzeb rzeczowych oraz ustaleń z gry decyzyjnej Podsekretarza Stanu w MON właściwy do spraw polityki obronnej, Szef ZPR – P8 sporządzi:

1) plany rzeczowe zadań, stosownie do przepisów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej;

2) wstępne projekty centralnych planów rzeczowych.

9. W terminie do dnia 5 maja roku przedplanowego, Szef ZPR – P8 przekaże:

1) szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe oraz Dyrektorowi ZIOTP – stosownie do ich właściwości wstępne projekty centralnych planów rzeczowych (wraz z wersją elektroniczną);

2) Organizatorom, Gestorom, organom planującym i beneficjentom – wyciągi z wstępnych projektów centralnych planów rzeczowych w częściach im odpowiadających.

10. Centralne plany rzeczowe, w zakresie roku planistycznego, w zależności od potrzeb, mogą być sporządzane w większej szczegółowości niż w zakresie pozostałych lat, zgodnie ze wzorami określonymi w załącznikach nr 1–6, z tym że Szef ZPR – P8 może podjąć decyzję o zmianie szczegółowości centralnych planów rzeczowych.

11. Wyciągi z centralnych planów rzeczowych, w zależności od potrzeb, mogą być ograniczone w zakresie horyzontu planistycznego.

12. Zadania rzeczowe dotyczące Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego przewidziane do realizacji decentralnej mogą być ujmowane w centralnych planach rzeczowych w sposób zagregowany, z zachowaniem szczegółowości niezbędnej do opracowania projektu budżetu MON – stosownie do wniosków przedstawionych Szefowi ZPR – P8 przez szefów tych służb.

13. Centralne plany rzeczowe sporządza się z wyodrębnieniem zadań przewidywanych do sfinansowania w ramach:

1) budżetu resortu obrony narodowej;

2) rezerw celowych budżetu państwa;

3) środków finansowych pochodzących z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych;

4) przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego;

5) pozostałych źródeł finansowania zadań rzeczowych.

14. Centralne plany rzeczowe, w części dotyczącej źródeł finansowania, o których mowa w ust. 13 pkt 4–5, opracowuje się po przekazaniu Szefowi ZPR – P8, przez Dyrektora Departamentu Budżetowego, informacji o wartości faktycznie zgromadzonych przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego albo o wystąpieniu innych źródeł finansowania zadań ujmowanych w centralnych planach rzeczowych.

15. Na podstawie wyciągów, o których mowa w ust. 9, Gestorzy w terminie do dnia 10 czerwca roku przedplanowego prześlą, w zakresie roku planistycznego, szefom instytucji realizujących zadania rzeczowe dane uzupełniające niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, w tym umożliwiające zawarcie umów wieloletnich, z zastrzeżeniem, że dane uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści ujętych w centralnych planach rzeczowych (brak uwag w terminie do dnia 15 sierpnia oznacza uzgodnienie danych uzupełniających przez instytucje realizujące zadania rzeczowe).

16. W celu urealnienia parametrów zadań przewidzianych do ujęcia w centralnych planach rzeczowych, Szef Inspektoratu Uzbrojenia i Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych dwukrotnie w roku, w terminie do dnia 31 stycznia i 30 czerwca, przedstawią Szefowi ZPR – P8 zaktualizowane wykazy jednostkowych cen towarów i usług, w zakresie i w wartościach możliwych do oszacowania na etapie przeprowadzenia aktualizacji.