history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2020-04-28 do 2022-01-01

§ 24e. [51] 1. PI sporządzany jest przez:

1) inwestora lub inwestora zastępczego w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW;

2) wykonawcę zewnętrznego na zlecenie inwestora, jeżeli przełożony inwestora w terminie 7 dni roboczych od dnia poinformowania go o sprawie nie złoży sprzeciwu.

2. Przy opracowywaniu PI i dokumentacji technicznej, uwzględnia się wytyczne w zakresie programowania, wydawane na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej regulującej zasady i zakres prowadzenia prac typizacyjnych w budownictwie służącym obronności państwa, realizowanym na terenach zamkniętych.

3. Do PI dla zadania rzeczowego odnoszącego się do istniejącego obiektu, zarządca nieruchomości lub inwestor – w przypadku, gdy inwestorem jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej lub instytut badawczy – załącza kopie protokołów z ostatniej rocznej i pięcioletniej kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej tego obiektu, a w przypadku zadań dotyczących infrastruktury łączności i informatyki – sporządzający program załącza protokół stanu technicznego infrastruktury kablowej, sprzętu komutacyjnego, transmisyjnego i zasilającego.

4. Przed zatwierdzeniem PI, odnoszącego się do zadania rzeczowego, którego wartość szacunkowa przekracza 5 mln zł (a w uzasadnionych przypadkach także dla zadań o niższej wartości szacunkowej), inwestor (z wyłączeniem uczelni wojskowych) zwołuje posiedzenie Komisji Oceny Projektu Inwestycyjnego (KOPI), z udziałem przedstawicieli:

1) inwestora;

2) użytkownika;

3) organu nadrzędnego użytkownika;

4) organu, który akceptuje wniosek inwestycyjny;

5) zarządcy nieruchomości;

6) projektanta, w przypadku gdy PI był sporządzany przez wykonawcę zewnętrznego.

5. Do składu KOPI dodatkowo powołuje się przedstawicieli wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez KOPI są wymagania określone przez Ministra Zdrowia w odniesieniu do zadań realizowanych w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej lub instytut badawczy.

6. Do składu KOPI powołuje się ponadto przedstawicieli właściwej terytorialnie Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej, gdy przedmiotem rozpatrzenia przez KOPI są wymagania przepisów o ochronie przeciwpożarowej dotyczące obiektu budowlanego istotnego ze względu na konieczność zapewnienia ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem.

7. W trakcie posiedzenia, KOPI dokonuje oceny PI w aspekcie:

1) spełniania wymagań określonych we wniosku inwestycyjnym;

2) poprawności zaplanowanego zakresu rzeczowego;

3) kwoty zaplanowanych kosztów;

4) zastosowanie, zgodnie z wiedzą członków KOPI, ekonomicznie uzasadnionych technologii i rozwiązań zapewniających wymaganą funkcjonalność i trwałość inwestycji,

5) możliwości wykonania zadania rzeczowego etapami;

6) poprawności kwalifikowania zadania rzeczowego, jako inwestycji budowlanej, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych;

7) poprawności, kompletności i zgodności sporządzonego PI z wymogami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa;

8) zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej, na podstawie pisemnej opinii przedstawiciela właściwej terytorialnie Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej.

8. Podstawą zaopiniowania przez przedstawiciela właściwej terytorialnie Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej stanowią dane niezbędne do stwierdzenia zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej opracowane przez autora projektu inwestycji, dotyczące warunków ochrony przeciwpożarowej obiektu budowlanego, zależne od przeznaczenia, sposobu użytkowania, prowadzonego procesu technologicznego, sposobu magazynowania lub składowania, występujących w obiekcie budowlanym zagrożeń pożarowych oraz warunków technicznych obiektu budowlanego, obejmujące w szczególności:

1) informacje o powierzchni, wysokości i liczbie kondygnacji;

2) charakterystykę zagrożenia pożarowego, w tym parametry pożarowe materiałów niebezpiecznych pożarowo, zagrożenia wynikające z procesów technologicznych oraz w zależności od potrzeb charakterystykę pożarów przyjętych do celów projektowych;

3) informacje o kategorii zagrożenia ludzi oraz przewidywanej liczbie osób na każdej kondygnacji i w pomieszczeniach, których drzwi ewakuacyjne powinny otwierać się na zewnątrz pomieszczeń;

4) informacje o przewidywanej gęstości obciążenia ogniowego;

5) ocenę zagrożenia eksplozji materiałów niebezpiecznych składowanych w obiektach objętych inwestycją lub w ich otoczeniu;

6) informacje o klasie odporności pożarowej oraz klasie odporności ogniowej i stopniu rozprzestrzeniania ognia elementów budowlanych;

7) informacje o podziale na strefy pożarowe oraz strefy dymowe;

8) informacje o usytuowaniu z uwagi na bezpieczeństwo pożarowe, w tym o odległości od obiektów sąsiadujących;

9) informacje o warunkach i strategii ewakuacji ludzi lub ich uratowania w inny sposób;

10) informacje o sposobie zabezpieczenia przeciwpożarowego instalacji użytkowych, a w szczególności wentylacyjnej, ogrzewczej, gazowej, elektrycznej, teletechnicznej i piorunochronnej;

11) informacje o doborze urządzeń przeciwpożarowych i innych urządzeń służących bezpieczeństwu pożarowemu, dostosowanym do wymagań wynikających z przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej i przyjętych scenariuszy pożarowych, z podstawową charakterystyką tych urządzeń;

12) informacje o wyposażeniu w gaśnice;

13) informacje o przygotowaniu obiektu budowlanego i terenu do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, a w szczególności informacje o drogach pożarowych, zaopatrzeniu w wodę do zewnętrznego gaszenia pożaru oraz o sprzęcie służącym do tych działań.

9. Opinia w zakresie, o którym mowa w ust. 8, stanowi załącznik do protokołu określonego w § 28 ust. 7.

10. PI podlega zatwierdzeniu przez właściwego inwestora lub inwestora zastępczego w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW, a dla zadania rzeczowego dotyczącego niżej wymienionego zakresu podlega zatwierdzeniu, w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania przez:

1) Dyrektora komórki organizacyjnej MON udzielającego dotacji w imieniu Ministra Obrony Narodowej – w zakresie zadań finansowanych ze środków dotacji (z wyłączeniem zadań realizowanych przez ZIOTP);

2) Szefa Służby Wywiadu Wojskowego i Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego w zakresie dotyczącym odpowiednio infrastruktury wywiadu wojskowego i kontrwywiadu wojskowego;

3) Dyrektora Generalnego w Ministerstwie Obrony Narodowej, Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – w zakresie zadań realizowanych przez podległych inwestorów, jeżeli szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysowa zadania rzeczowego przekracza kwotę 10 mln zł.

11. Dla kompleksów wojskowych, w których planowane są znaczne zmiany zagospodarowania terenu, wykonuje się koncepcję architektoniczno-urbanistyczną zagospodarowania wojskowego terenu zamkniętego.

12. Zasady sporządzania koncepcji, o której mowa w ust. 11, określa w wytycznych Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, w uzgodnieniu z osobą zajmującą kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwą do spraw infrastruktury.

13. Zadanie związane z dokumentacyjnym przygotowaniem inwestycji budowlanej realizowanej przez AMW ujmuje się w Planie Inwestycji Budowlanych.

[51] § 24e dodany przez § 1 pkt 10 decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.

Wersja obowiązująca od 2020-04-28 do 2022-01-01

§ 24e. [51] 1. PI sporządzany jest przez:

1) inwestora lub inwestora zastępczego w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW;

2) wykonawcę zewnętrznego na zlecenie inwestora, jeżeli przełożony inwestora w terminie 7 dni roboczych od dnia poinformowania go o sprawie nie złoży sprzeciwu.

2. Przy opracowywaniu PI i dokumentacji technicznej, uwzględnia się wytyczne w zakresie programowania, wydawane na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej regulującej zasady i zakres prowadzenia prac typizacyjnych w budownictwie służącym obronności państwa, realizowanym na terenach zamkniętych.

3. Do PI dla zadania rzeczowego odnoszącego się do istniejącego obiektu, zarządca nieruchomości lub inwestor – w przypadku, gdy inwestorem jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej lub instytut badawczy – załącza kopie protokołów z ostatniej rocznej i pięcioletniej kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej tego obiektu, a w przypadku zadań dotyczących infrastruktury łączności i informatyki – sporządzający program załącza protokół stanu technicznego infrastruktury kablowej, sprzętu komutacyjnego, transmisyjnego i zasilającego.

4. Przed zatwierdzeniem PI, odnoszącego się do zadania rzeczowego, którego wartość szacunkowa przekracza 5 mln zł (a w uzasadnionych przypadkach także dla zadań o niższej wartości szacunkowej), inwestor (z wyłączeniem uczelni wojskowych) zwołuje posiedzenie Komisji Oceny Projektu Inwestycyjnego (KOPI), z udziałem przedstawicieli:

1) inwestora;

2) użytkownika;

3) organu nadrzędnego użytkownika;

4) organu, który akceptuje wniosek inwestycyjny;

5) zarządcy nieruchomości;

6) projektanta, w przypadku gdy PI był sporządzany przez wykonawcę zewnętrznego.

5. Do składu KOPI dodatkowo powołuje się przedstawicieli wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez KOPI są wymagania określone przez Ministra Zdrowia w odniesieniu do zadań realizowanych w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej lub instytut badawczy.

6. Do składu KOPI powołuje się ponadto przedstawicieli właściwej terytorialnie Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej, gdy przedmiotem rozpatrzenia przez KOPI są wymagania przepisów o ochronie przeciwpożarowej dotyczące obiektu budowlanego istotnego ze względu na konieczność zapewnienia ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem.

7. W trakcie posiedzenia, KOPI dokonuje oceny PI w aspekcie:

1) spełniania wymagań określonych we wniosku inwestycyjnym;

2) poprawności zaplanowanego zakresu rzeczowego;

3) kwoty zaplanowanych kosztów;

4) zastosowanie, zgodnie z wiedzą członków KOPI, ekonomicznie uzasadnionych technologii i rozwiązań zapewniających wymaganą funkcjonalność i trwałość inwestycji,

5) możliwości wykonania zadania rzeczowego etapami;

6) poprawności kwalifikowania zadania rzeczowego, jako inwestycji budowlanej, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych;

7) poprawności, kompletności i zgodności sporządzonego PI z wymogami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa;

8) zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej, na podstawie pisemnej opinii przedstawiciela właściwej terytorialnie Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej.

8. Podstawą zaopiniowania przez przedstawiciela właściwej terytorialnie Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej stanowią dane niezbędne do stwierdzenia zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej opracowane przez autora projektu inwestycji, dotyczące warunków ochrony przeciwpożarowej obiektu budowlanego, zależne od przeznaczenia, sposobu użytkowania, prowadzonego procesu technologicznego, sposobu magazynowania lub składowania, występujących w obiekcie budowlanym zagrożeń pożarowych oraz warunków technicznych obiektu budowlanego, obejmujące w szczególności:

1) informacje o powierzchni, wysokości i liczbie kondygnacji;

2) charakterystykę zagrożenia pożarowego, w tym parametry pożarowe materiałów niebezpiecznych pożarowo, zagrożenia wynikające z procesów technologicznych oraz w zależności od potrzeb charakterystykę pożarów przyjętych do celów projektowych;

3) informacje o kategorii zagrożenia ludzi oraz przewidywanej liczbie osób na każdej kondygnacji i w pomieszczeniach, których drzwi ewakuacyjne powinny otwierać się na zewnątrz pomieszczeń;

4) informacje o przewidywanej gęstości obciążenia ogniowego;

5) ocenę zagrożenia eksplozji materiałów niebezpiecznych składowanych w obiektach objętych inwestycją lub w ich otoczeniu;

6) informacje o klasie odporności pożarowej oraz klasie odporności ogniowej i stopniu rozprzestrzeniania ognia elementów budowlanych;

7) informacje o podziale na strefy pożarowe oraz strefy dymowe;

8) informacje o usytuowaniu z uwagi na bezpieczeństwo pożarowe, w tym o odległości od obiektów sąsiadujących;

9) informacje o warunkach i strategii ewakuacji ludzi lub ich uratowania w inny sposób;

10) informacje o sposobie zabezpieczenia przeciwpożarowego instalacji użytkowych, a w szczególności wentylacyjnej, ogrzewczej, gazowej, elektrycznej, teletechnicznej i piorunochronnej;

11) informacje o doborze urządzeń przeciwpożarowych i innych urządzeń służących bezpieczeństwu pożarowemu, dostosowanym do wymagań wynikających z przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej i przyjętych scenariuszy pożarowych, z podstawową charakterystyką tych urządzeń;

12) informacje o wyposażeniu w gaśnice;

13) informacje o przygotowaniu obiektu budowlanego i terenu do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, a w szczególności informacje o drogach pożarowych, zaopatrzeniu w wodę do zewnętrznego gaszenia pożaru oraz o sprzęcie służącym do tych działań.

9. Opinia w zakresie, o którym mowa w ust. 8, stanowi załącznik do protokołu określonego w § 28 ust. 7.

10. PI podlega zatwierdzeniu przez właściwego inwestora lub inwestora zastępczego w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW, a dla zadania rzeczowego dotyczącego niżej wymienionego zakresu podlega zatwierdzeniu, w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania przez:

1) Dyrektora komórki organizacyjnej MON udzielającego dotacji w imieniu Ministra Obrony Narodowej – w zakresie zadań finansowanych ze środków dotacji (z wyłączeniem zadań realizowanych przez ZIOTP);

2) Szefa Służby Wywiadu Wojskowego i Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego w zakresie dotyczącym odpowiednio infrastruktury wywiadu wojskowego i kontrwywiadu wojskowego;

3) Dyrektora Generalnego w Ministerstwie Obrony Narodowej, Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – w zakresie zadań realizowanych przez podległych inwestorów, jeżeli szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysowa zadania rzeczowego przekracza kwotę 10 mln zł.

11. Dla kompleksów wojskowych, w których planowane są znaczne zmiany zagospodarowania terenu, wykonuje się koncepcję architektoniczno-urbanistyczną zagospodarowania wojskowego terenu zamkniętego.

12. Zasady sporządzania koncepcji, o której mowa w ust. 11, określa w wytycznych Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, w uzgodnieniu z osobą zajmującą kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwą do spraw infrastruktury.

13. Zadanie związane z dokumentacyjnym przygotowaniem inwestycji budowlanej realizowanej przez AMW ujmuje się w Planie Inwestycji Budowlanych.

[51] § 24e dodany przez § 1 pkt 10 decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.