Wersja obowiązująca od 2020-04-28 do 2022-01-01
1. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:
1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:
a) kieruje procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,
b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
c) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych oraz centralne plany rzeczowe i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej, zwanemu dalej „Ministrem”,
d) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,
e) akceptuje rejestry ryzyka dla celów ujętych w projektach centralnych planów rzeczowych,
f) nadzoruje wykonywanie przez Organizatorów zadań związanych z planowaniem rzeczowym;
2) Osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwa do spraw infrastruktury [20] :
a) opiniuje projekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,
b) opiniuje korekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,
c) opiniuje informacje o przebiegu realizacji centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem Ministrowi,
d) monitoruje przebieg wykonania zadań inwestycyjnych przez inwestorów wojskowych,
e) nadzoruje proces planowania rzeczowego w zakresie Planu inwestycji NSIP;
3) Szef ZPR – P8 organizuje prace związane z:
a) [21] weryfikacją potrzeb rzeczowych, polegającą w szczególności na:
– określeniu możliwości finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z programami rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, programami operacyjnymi oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego sprzętu wojskowego oraz wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej,
– zbilansowaniu wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,
– zapewnieniu zgodności z zawartymi umowami wieloletnimi,
– zapewnieniu efektywności ekonomicznej oraz wzajemnej spójności zadań rzeczowych,
b) opracowaniem centralnych planów rzeczowych i projektu budżetu państwa w zakresie centralnych planów rzeczowych,
c) zarządzaniem ryzykiem w odniesieniu do celów ujętych w projektach centralnych planów rzeczowych, a wnioski w postaci rejestrów ryzyka przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego do akceptacji,
d) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu MON sporządzanej corocznie dla członków parlamentarnych komisji obrony narodowej,
e) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym wydatków na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,
f) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych, przedstawianych Ministrowi,
g) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.1) ), nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,
h) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań, usprawniających proces sporządzania centralnych planów rzeczowych i ich realizacji;
4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:
a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu MON w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia), a także informuje o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,
b) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z Wieloletnim Planem Finansowym Państwa i projektem budżetu MON oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów;
5) Szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:
a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych, centralne plany rzeczowe i ich korekty pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami wynikającymi z zawartych umów,
b) ustalają zakres i szczegółowość danych uzupełniających niezbędnych do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem że dane uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści ujętych w centralnych planach rzeczowych,
c) prowadzą szkolenia dla przedstawicieli instytucji opracowujących dane uzupełniające niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień,
d) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań rzeczowych,
e) zgłaszają Szefowi ZPR – P8, uzgodnione z Gestorami i Organizatorami, wnioski korekt dotyczące:
– zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych umów wieloletnich lub oczekujących na ich podpisanie,
– zmniejszenia lub zwiększenia ilości asortymentu planowanego do zakupu,
– zmiany nazwy zadania rzeczowego,
f) przedstawiają Szefowi ZPR – P8 propozycje kierunków realokacji środków uwolnionych z innych zadań rzeczowych (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe, których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,
g) sporządzają informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;
6) organy planujące drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległe organowi planującemu pierwszego stopnia:
a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny rok planistyczny zgodnie z przepisami regulującymi proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej,
b) opracowują dane uzupełniające, uzgodnione z właściwym Gestorem, niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe, z zastrzeżeniem, że dane uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści ujętych w centralnych planach rzeczowych,
c) opracowują projekty decentralnych planów rzeczowych (decentralne plany rzeczowe) w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych dokonując w nich podziału zadań realizowanych decentralnie na podporządkowanych dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,
d) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych (w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez podporządkowanych dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,
e) zgłaszają Szefowi ZPR – P8, z uwzględnieniem § 33 ust. 1 i 7, uzgodnione z realizatorami, Gestorami oraz Organizatorami wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych dotyczące:
– ujęcia zadania rzeczowego bądź rezygnacji z niego,
– zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych umów wieloletnich lub oczekujących na ich podpisanie,
– zmniejszenie lub zwiększenie ilości asortymentu planowanego do zakupu,
– zmiany nazwy zadania rzeczowego,
f) przedstawiają Szefowi ZPR – P8 propozycje kierunków realokacji środków uwolnionych z innych zadań (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe, których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,
g) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;
7) organy planujące trzeciego stopnia podległe właściwym organom planującym drugiego stopnia:
a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny rok planistyczny zgodnie z przepisami regulującymi proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej,
b) opracowują dane uzupełniające, uzgodnione z właściwym Gestorem, niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe, z zastrzeżeniem że dane uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści ujętych w centralnych planach rzeczowych,
c) sporządzają informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;
8) Organizatorzy:
a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny rok planistyczny, w obszarze zarządzanego systemu funkcjonalnego, zgodnie z przepisami regulującymi proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej,
b) uczestniczą w procesie konstruowania centralnych planów rzeczowych w zakresie przyjętych kierunków rozwoju zarządzanego systemu funkcjonalnego, a także koordynacji zadań inwestycyjnych z pozostałymi systemami,
c) w zależności od potrzeb prowadzą szkolenia, organizują narady oraz wydają wytyczne dla przedstawicieli instytucji zgłaszających potrzeby w zakresie nadzorowanych zdolności,
d) uzgadniają korekty centralnych planów rzeczowych w obszarze zarządzanego systemu funkcjonalnego, z uwzględnieniem § 33 ust. 1 i 7,
e) zgłaszają Szefowi ZPR – P8, uzgodnione z realizatorami oraz zaopiniowane przez właściwego Gestora, wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych;
9) Gestorzy:
a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny rok planistyczny zgodnie z przepisami regulującymi proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej,
b) zgłaszają, poprzez Organizatora, Szefowi ZPR – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju poszczególnych systemów SpW, z uwzględnieniem § 33 ust. 1 i 7,
c) uczestniczą w procesie konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju poszczególnych systemów SpW oraz spełnienia wymogów dokumentacyjnych niezbędnych do uruchomienia procedur pozyskania SpW,
d) [22] uczestniczą w procesie opracowania danych uzupełniających niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień dla zadań rzeczowych;
10) [23] beneficjent – w zakresie swoich kompetencji:
a) opiniuje wniosek inwestycyjny w zakresie zgodności określonych w nim potrzeb rzeczowych, a w szczególności: z programami rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, programami operacyjnymi oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego SpW oraz innych przedmiotów i urządzeń,
b) może składać wniosek inwestycyjny,
c) zatwierdza wniosek inwestycyjny,
d) zatwierdzony wniosek inwestycyjny przesyła do Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych P5 (ZPiPR – P5);
11) [24] użytkownik:
a) przygotowuje oraz przesyła wniosek inwestycyjny do zaopiniowania,
b) na każdym etapie procedowania wniosku inwestycyjnego oraz realizacji inwestycji, współpracuje z właściwymi podmiotami opiniującymi oraz realizującymi inwestycję;
12) [25] inwestor, a w przypadku jego wyznaczenia – inwestor zastępczy:
a) dokonuje wyceny szacunkowej oraz proponuje wstępne ramy czasowe realizacji inwestycji,
b) sporządza i zatwierdza Program Inwestycji (PI),
c) odpowiada za realizację procesu budowlanego dotyczącego zadania rzeczowego (lub jego części) ujętego we właściwym centralnym planie rzeczowym,
d) sporządza informacje o realizacji zadań rzeczowych.
2. Realizując zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 3, Szef ZPR – P8 może:
1) zwracać się do szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) właściwych kompetencyjnie komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o przedstawienie informacji i propozycji dotyczących rozpatrywanych spraw;
2) wydawać wytyczne i dyspozycje w zakresie dotyczącym planowania i realizacji, o której mowa w rozdziale 3, zadań rzeczowych;
3) z własnej inicjatywy dokonywać zmian w projektach centralnych planów rzeczowych (w tym polegających na wprowadzaniu i usuwaniu zadań rzeczowych);
4) dokonywać niezbędnych przesunięć limitów wydatków w zakresie odpowiadającym zmianom, o których mowa w pkt 3, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;
5) zasięgać opinii właściwych Organizatorów oraz instytucji realizujących zadania rzeczowe w zakresie zmian, o których mowa w pkt 3.
[20] § 3 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 22 decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.
[21] § 3 ust. 1 pkt 3 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.
[22] § 3 ust. 1 pkt 9 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.
[23] § 3 ust. 1 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.
[24] § 3 ust. 1 pkt 11 dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.
[25] § 3 ust. 1 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.
Wersja obowiązująca od 2020-04-28 do 2022-01-01
1. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:
1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:
a) kieruje procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,
b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
c) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych oraz centralne plany rzeczowe i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej, zwanemu dalej „Ministrem”,
d) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,
e) akceptuje rejestry ryzyka dla celów ujętych w projektach centralnych planów rzeczowych,
f) nadzoruje wykonywanie przez Organizatorów zadań związanych z planowaniem rzeczowym;
2) Osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwa do spraw infrastruktury [20] :
a) opiniuje projekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,
b) opiniuje korekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,
c) opiniuje informacje o przebiegu realizacji centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem Ministrowi,
d) monitoruje przebieg wykonania zadań inwestycyjnych przez inwestorów wojskowych,
e) nadzoruje proces planowania rzeczowego w zakresie Planu inwestycji NSIP;
3) Szef ZPR – P8 organizuje prace związane z:
a) [21] weryfikacją potrzeb rzeczowych, polegającą w szczególności na:
– określeniu możliwości finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z programami rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, programami operacyjnymi oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego sprzętu wojskowego oraz wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej,
– zbilansowaniu wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,
– zapewnieniu zgodności z zawartymi umowami wieloletnimi,
– zapewnieniu efektywności ekonomicznej oraz wzajemnej spójności zadań rzeczowych,
b) opracowaniem centralnych planów rzeczowych i projektu budżetu państwa w zakresie centralnych planów rzeczowych,
c) zarządzaniem ryzykiem w odniesieniu do celów ujętych w projektach centralnych planów rzeczowych, a wnioski w postaci rejestrów ryzyka przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego do akceptacji,
d) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu MON sporządzanej corocznie dla członków parlamentarnych komisji obrony narodowej,
e) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym wydatków na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,
f) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych, przedstawianych Ministrowi,
g) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.1) ), nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,
h) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań, usprawniających proces sporządzania centralnych planów rzeczowych i ich realizacji;
4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:
a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu MON w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia), a także informuje o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,
b) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z Wieloletnim Planem Finansowym Państwa i projektem budżetu MON oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów;
5) Szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:
a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych, centralne plany rzeczowe i ich korekty pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami wynikającymi z zawartych umów,
b) ustalają zakres i szczegółowość danych uzupełniających niezbędnych do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem że dane uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści ujętych w centralnych planach rzeczowych,
c) prowadzą szkolenia dla przedstawicieli instytucji opracowujących dane uzupełniające niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień,
d) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań rzeczowych,
e) zgłaszają Szefowi ZPR – P8, uzgodnione z Gestorami i Organizatorami, wnioski korekt dotyczące:
– zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych umów wieloletnich lub oczekujących na ich podpisanie,
– zmniejszenia lub zwiększenia ilości asortymentu planowanego do zakupu,
– zmiany nazwy zadania rzeczowego,
f) przedstawiają Szefowi ZPR – P8 propozycje kierunków realokacji środków uwolnionych z innych zadań rzeczowych (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe, których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,
g) sporządzają informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;
6) organy planujące drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległe organowi planującemu pierwszego stopnia:
a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny rok planistyczny zgodnie z przepisami regulującymi proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej,
b) opracowują dane uzupełniające, uzgodnione z właściwym Gestorem, niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe, z zastrzeżeniem, że dane uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści ujętych w centralnych planach rzeczowych,
c) opracowują projekty decentralnych planów rzeczowych (decentralne plany rzeczowe) w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych dokonując w nich podziału zadań realizowanych decentralnie na podporządkowanych dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,
d) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych (w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez podporządkowanych dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,
e) zgłaszają Szefowi ZPR – P8, z uwzględnieniem § 33 ust. 1 i 7, uzgodnione z realizatorami, Gestorami oraz Organizatorami wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych dotyczące:
– ujęcia zadania rzeczowego bądź rezygnacji z niego,
– zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych umów wieloletnich lub oczekujących na ich podpisanie,
– zmniejszenie lub zwiększenie ilości asortymentu planowanego do zakupu,
– zmiany nazwy zadania rzeczowego,
f) przedstawiają Szefowi ZPR – P8 propozycje kierunków realokacji środków uwolnionych z innych zadań (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe, których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,
g) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;
7) organy planujące trzeciego stopnia podległe właściwym organom planującym drugiego stopnia:
a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny rok planistyczny zgodnie z przepisami regulującymi proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej,
b) opracowują dane uzupełniające, uzgodnione z właściwym Gestorem, niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe, z zastrzeżeniem że dane uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści ujętych w centralnych planach rzeczowych,
c) sporządzają informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;
8) Organizatorzy:
a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny rok planistyczny, w obszarze zarządzanego systemu funkcjonalnego, zgodnie z przepisami regulującymi proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej,
b) uczestniczą w procesie konstruowania centralnych planów rzeczowych w zakresie przyjętych kierunków rozwoju zarządzanego systemu funkcjonalnego, a także koordynacji zadań inwestycyjnych z pozostałymi systemami,
c) w zależności od potrzeb prowadzą szkolenia, organizują narady oraz wydają wytyczne dla przedstawicieli instytucji zgłaszających potrzeby w zakresie nadzorowanych zdolności,
d) uzgadniają korekty centralnych planów rzeczowych w obszarze zarządzanego systemu funkcjonalnego, z uwzględnieniem § 33 ust. 1 i 7,
e) zgłaszają Szefowi ZPR – P8, uzgodnione z realizatorami oraz zaopiniowane przez właściwego Gestora, wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych;
9) Gestorzy:
a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny rok planistyczny zgodnie z przepisami regulującymi proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej,
b) zgłaszają, poprzez Organizatora, Szefowi ZPR – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju poszczególnych systemów SpW, z uwzględnieniem § 33 ust. 1 i 7,
c) uczestniczą w procesie konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju poszczególnych systemów SpW oraz spełnienia wymogów dokumentacyjnych niezbędnych do uruchomienia procedur pozyskania SpW,
d) [22] uczestniczą w procesie opracowania danych uzupełniających niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień dla zadań rzeczowych;
10) [23] beneficjent – w zakresie swoich kompetencji:
a) opiniuje wniosek inwestycyjny w zakresie zgodności określonych w nim potrzeb rzeczowych, a w szczególności: z programami rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, programami operacyjnymi oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego SpW oraz innych przedmiotów i urządzeń,
b) może składać wniosek inwestycyjny,
c) zatwierdza wniosek inwestycyjny,
d) zatwierdzony wniosek inwestycyjny przesyła do Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych P5 (ZPiPR – P5);
11) [24] użytkownik:
a) przygotowuje oraz przesyła wniosek inwestycyjny do zaopiniowania,
b) na każdym etapie procedowania wniosku inwestycyjnego oraz realizacji inwestycji, współpracuje z właściwymi podmiotami opiniującymi oraz realizującymi inwestycję;
12) [25] inwestor, a w przypadku jego wyznaczenia – inwestor zastępczy:
a) dokonuje wyceny szacunkowej oraz proponuje wstępne ramy czasowe realizacji inwestycji,
b) sporządza i zatwierdza Program Inwestycji (PI),
c) odpowiada za realizację procesu budowlanego dotyczącego zadania rzeczowego (lub jego części) ujętego we właściwym centralnym planie rzeczowym,
d) sporządza informacje o realizacji zadań rzeczowych.
2. Realizując zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 3, Szef ZPR – P8 może:
1) zwracać się do szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) właściwych kompetencyjnie komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o przedstawienie informacji i propozycji dotyczących rozpatrywanych spraw;
2) wydawać wytyczne i dyspozycje w zakresie dotyczącym planowania i realizacji, o której mowa w rozdziale 3, zadań rzeczowych;
3) z własnej inicjatywy dokonywać zmian w projektach centralnych planów rzeczowych (w tym polegających na wprowadzaniu i usuwaniu zadań rzeczowych);
4) dokonywać niezbędnych przesunięć limitów wydatków w zakresie odpowiadającym zmianom, o których mowa w pkt 3, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;
5) zasięgać opinii właściwych Organizatorów oraz instytucji realizujących zadania rzeczowe w zakresie zmian, o których mowa w pkt 3.
[20] § 3 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 22 decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.
[21] § 3 ust. 1 pkt 3 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.
[22] § 3 ust. 1 pkt 9 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.
[23] § 3 ust. 1 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.
[24] § 3 ust. 1 pkt 11 dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.
[25] § 3 ust. 1 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 75). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2020 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-06-23 do 2020-04-27
1. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:
1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:
a) kieruje procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,
b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
c) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych oraz centralne plany rzeczowe i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej, zwanemu dalej „Ministrem”,
d) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,
e) akceptuje rejestry ryzyka dla celów ujętych w projektach centralnych planów rzeczowych,
f) nadzoruje wykonywanie przez Organizatorów zadań związanych z planowaniem rzeczowym;
2) Podsekretarz Stanu w MON właściwy do spraw infrastruktury:
a) opiniuje projekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,
b) opiniuje korekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,
c) opiniuje informacje o przebiegu realizacji centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem Ministrowi,
d) monitoruje przebieg wykonania zadań inwestycyjnych przez inwestorów wojskowych,
e) nadzoruje proces planowania rzeczowego w zakresie Planu inwestycji NSIP;
3) Szef ZPR – P8 organizuje prace związane z:
a) weryfikacją potrzeb rzeczowych, polegającą w szczególności na:
– określeniu zasadności finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z programami rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, programami operacyjnymi, programami uzbrojenia oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego sprzętu wojskowego oraz wytycznymi Ministra do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej,
– zbilansowaniu wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,
– zapewnieniu zgodności z zawartymi umowami wieloletnimi,
– zapewnieniu efektywności ekonomicznej oraz wzajemnej spójności zadań rzeczowych,
b) opracowaniem centralnych planów rzeczowych i projektu budżetu państwa w zakresie centralnych planów rzeczowych,
c) zarządzaniem ryzykiem w odniesieniu do celów ujętych w projektach centralnych planów rzeczowych, a wnioski w postaci rejestrów ryzyka przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego do akceptacji,
d) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu MON sporządzanej corocznie dla członków parlamentarnych komisji obrony narodowej,
e) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym wydatków na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,
f) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych, przedstawianych Ministrowi,
g) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.1)), nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,
h) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań, usprawniających proces sporządzania centralnych planów rzeczowych i ich realizacji;
4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:
a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu MON w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia), a także informuje o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,
b) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z Wieloletnim Planem Finansowym Państwa i projektem budżetu MON oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów;
5) Szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:
a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych, centralne plany rzeczowe i ich korekty pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami wynikającymi z zawartych umów,
b) ustalają zakres i szczegółowość danych uzupełniających niezbędnych do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem że dane uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści ujętych w centralnych planach rzeczowych,
c) prowadzą szkolenia dla przedstawicieli instytucji opracowujących dane uzupełniające niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień,
d) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań rzeczowych,
e) zgłaszają Szefowi ZPR – P8, uzgodnione z Gestorami i Organizatorami, wnioski korekt dotyczące:
– zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych umów wieloletnich lub oczekujących na ich podpisanie,
– zmniejszenia lub zwiększenia ilości asortymentu planowanego do zakupu,
– zmiany nazwy zadania rzeczowego,
f) przedstawiają Szefowi ZPR – P8 propozycje kierunków realokacji środków uwolnionych z innych zadań rzeczowych (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe, których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,
g) sporządzają informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;
6) organy planujące drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległe organowi planującemu pierwszego stopnia:
a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny rok planistyczny zgodnie z przepisami regulującymi proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej,
b) opracowują dane uzupełniające, uzgodnione z właściwym Gestorem, niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe, z zastrzeżeniem, że dane uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści ujętych w centralnych planach rzeczowych,
c) opracowują projekty decentralnych planów rzeczowych (decentralne plany rzeczowe) w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych dokonując w nich podziału zadań realizowanych decentralnie na podporządkowanych dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,
d) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych (w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez podporządkowanych dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,
e) zgłaszają Szefowi ZPR – P8, z uwzględnieniem § 33 ust. 1 i 7, uzgodnione z realizatorami, Gestorami oraz Organizatorami wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych dotyczące:
– ujęcia zadania rzeczowego bądź rezygnacji z niego,
– zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych umów wieloletnich lub oczekujących na ich podpisanie,
– zmniejszenie lub zwiększenie ilości asortymentu planowanego do zakupu,
– zmiany nazwy zadania rzeczowego,
f) przedstawiają Szefowi ZPR – P8 propozycje kierunków realokacji środków uwolnionych z innych zadań (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe, których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,
g) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;
7) organy planujące trzeciego stopnia podległe właściwym organom planującym drugiego stopnia:
a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny rok planistyczny zgodnie z przepisami regulującymi proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej,
b) opracowują dane uzupełniające, uzgodnione z właściwym Gestorem, niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe, z zastrzeżeniem że dane uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści ujętych w centralnych planach rzeczowych,
c) sporządzają informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;
8) Organizatorzy:
a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny rok planistyczny, w obszarze zarządzanego systemu funkcjonalnego, zgodnie z przepisami regulującymi proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej,
b) uczestniczą w procesie konstruowania centralnych planów rzeczowych w zakresie przyjętych kierunków rozwoju zarządzanego systemu funkcjonalnego, a także koordynacji zadań inwestycyjnych z pozostałymi systemami,
c) w zależności od potrzeb prowadzą szkolenia, organizują narady oraz wydają wytyczne dla przedstawicieli instytucji zgłaszających potrzeby w zakresie nadzorowanych zdolności,
d) uzgadniają korekty centralnych planów rzeczowych w obszarze zarządzanego systemu funkcjonalnego, z uwzględnieniem § 33 ust. 1 i 7,
e) zgłaszają Szefowi ZPR – P8, uzgodnione z realizatorami oraz zaopiniowane przez właściwego Gestora, wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych;
9) Gestorzy:
a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny rok planistyczny zgodnie z przepisami regulującymi proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej,
b) zgłaszają, poprzez Organizatora, Szefowi ZPR – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju poszczególnych systemów SpW, z uwzględnieniem § 33 ust. 1 i 7,
c) uczestniczą w procesie konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju poszczególnych systemów SpW oraz spełnienia wymogów dokumentacyjnych niezbędnych do uruchomienia procedur pozyskania SpW,
d) uczestniczą w procesie opracowania danych uzupełniających niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień dla zadań rzeczowych oraz, w zakresie swoich kompetencji, w opracowywaniu minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno – użytkowych.
2. Realizując zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 3, Szef ZPR – P8 może:
1) zwracać się do szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) właściwych kompetencyjnie komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o przedstawienie informacji i propozycji dotyczących rozpatrywanych spraw;
2) wydawać wytyczne i dyspozycje w zakresie dotyczącym planowania i realizacji, o której mowa w rozdziale 3, zadań rzeczowych;
3) z własnej inicjatywy dokonywać zmian w projektach centralnych planów rzeczowych (w tym polegających na wprowadzaniu i usuwaniu zadań rzeczowych);
4) dokonywać niezbędnych przesunięć limitów wydatków w zakresie odpowiadającym zmianom, o których mowa w pkt 3, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;
5) zasięgać opinii właściwych Organizatorów oraz instytucji realizujących zadania rzeczowe w zakresie zmian, o których mowa w pkt 3.