history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2012-09-21 do 2014-03-31

Rozdział 2

Sporządzanie centralnych planów rzeczowych

§ 3. 1. [2] (uchylony).

2. Dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, sporządzając zestawienia potrzeb rzeczowych, kierują się zakresami wydatków przydzielonych poszczególnym osobom funkcyjnym w decyzji Ministra w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

3. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:

1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:

a) kieruje, za pośrednictwem Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8, procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,

b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

c) corocznie prowadzi grę decyzyjną dotyczącą priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych (centralne plany rzeczowe) i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,

e) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi, z zastrzeżeniem § 11 ust. 8,

f) nadzoruje wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

2) [3] (uchylony);

3) Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 organizuje prace związane z:

a) identyfikacją potrzeb rzeczowych,

b) weryfikacją potrzeb rzeczowych, prowadzoną w szczególności w zakresie:

– zasadności finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z wieloletnimi programami rozwoju SZ RP oraz zaakceptowanymi przez Ministra wnioskami w sprawie pozyskania UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, a także z „Wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej,

– realności sfinansowania zaproponowanych zadań oraz zasadności ich ujęcia w planach rzeczowych zadań i projektach centralnych planów rzeczowych,

– zgodności z zawartymi umowami wieloletnimi,

– zbilansowania wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,

– wzajemnej spójności zadań rzeczowych,

c) metodologicznym i merytorycznym przygotowaniem gry decyzyjnej Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dotyczącej priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d) przygotowaniem propozycji zapisów do „Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, odnoszących się w szczególności do:

– podziału limitu wydatków, przydzielonego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

– wyboru zadań priorytetowych i określenia hierarchii zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi,

e) opracowaniem projektu budżetu w części odpowiadającej centralnym planom rzeczowym,

f) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej sporządzanej corocznie dla sejmowej i senackiej komisji obrony narodowej,

g) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym limitu wydatków zaplanowanego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

h) (uchylona),

i) (uchylona),

j) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych, przedstawianych Ministrowi,

k) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy o finansach publicznych, nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,

l) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań, usprawniających proces planowania i realizacji zadań rzeczowych;

4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:

a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia),

b) na kolejnych etapach prac planistycznych przekazuje Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 informację o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,

c) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z projektem budżetu i budżetem Ministerstwa Obrony Narodowej oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów,

d) w sytuacjach określonych w ustawie o finansach publicznych przygotowuje projekty wystąpień Ministra:

– do Ministra właściwego do spraw finansów – dotyczących zmian wartości wydatków majątkowych,

– do Ministra właściwego do spraw finansów oraz przewodniczącego sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu – dotyczących zmian w planie finansowym Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych,

e) prowadzi obsługę finansowo-księgową zadań realizowanych centralnie;

5) Szef instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe :

a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych, centralne plany rzeczowe i ich korekty pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami wynikającymi z zawartych umów,

b) ustalają zakres, szczegółowość danych oraz wzory dokumentów niezbędnych do opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

c) prowadzą szkolenia dla przedstawicieli instytucji opracowujących dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

d) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań rzeczowych,

e) zgłaszają propozycje do korekt centralnych planów rzeczowych,

f) sporządzają okresowe informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;

6) dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy, ustalając w tym celu tryb i zasady prezentacji potrzeb przez ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

b) opracowują dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe ,

c) opracowują projekty decentralnych planów rzeczowych (decentralne plany rzeczowe) dokonując w nich podziału zadań realizowanych decentralnie na ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

d) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych (w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

e) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych,

f) nadzorują wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

7) dysponenci środków budżetowych trzeciego stopnia ustanowieni przez i określeni w decyzji dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy,

b) opracowują dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe ,

c) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;

8) (uchylony);

9) dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, odpowiedzialnych za rozwój poszczególnych systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia przyjętych kierunków rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

10) gestorzy uzbrojenia i sprzętu wojskowego, zwani dalej gestorami UiSW:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju poszczególnych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju poszczególnych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

c) uczestniczą w procesie opracowania danych niezbędnych do przygotowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zadań rzeczowych;

11) dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, nie będący dysponentami środków budżetowych:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy w zakresie zakupów i modernizacji uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju rodzajów Sił Zbrojnych,

c) nadzorują wykonanie zadań, o których mowa w ust. 10, nałożonych na podległych sobie gestorów.

4. Realizując zadania, o których mowa w ust. 3, Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 może:

1) zwracać się do dyrektorów (szefów, dowódców) właściwych kompetencyjnie komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o przedstawienie informacji i propozycji dotyczących rozpatrywanych spraw;

2) wydawać, w zakresie swoich kompetencji, wytyczne i dyspozycje w zakresie dotyczącym planowania i realizacji zadań rzeczowych;

3) z własnej inicjatywy (z zastrzeżeniem pkt 4 i 5) dokonywać zmian w projektach centralnych planów rzeczowych (w tym polegających na wprowadzaniu i usuwaniu zadań rzeczowych), z jednoczesnym uwzględnieniem odrębności proceduralnych w stosunku do zadań z zakresu NSIP;

4) dokonywać niezbędnych przesunięć limitów wydatków w zakresie odpowiadającym zmianom, o których mowa w pkt 3, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;

5) zasięgać opinii instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe w zakresie zmian, o których mowa w pkt 3, a dotyczących zadań realizowanych centralnie;

6) wnioskować, poprzez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, do Przewodniczącego Komisji Budżetowej MON lub Przewodniczącego Rady Uzbrojenia w sprawach wymagających dodatkowego rozstrzygnięcia.

[2] § 3 ust. 1 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 286/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 361). Zmiana weszła w życie 21 września 2012 r.

[3] § 3 ust. 3 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 286/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 361). Zmiana weszła w życie 21 września 2012 r.

Wersja obowiązująca od 2012-09-21 do 2014-03-31

Rozdział 2

Sporządzanie centralnych planów rzeczowych

§ 3. 1. [2] (uchylony).

2. Dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, sporządzając zestawienia potrzeb rzeczowych, kierują się zakresami wydatków przydzielonych poszczególnym osobom funkcyjnym w decyzji Ministra w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

3. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:

1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:

a) kieruje, za pośrednictwem Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8, procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,

b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

c) corocznie prowadzi grę decyzyjną dotyczącą priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych (centralne plany rzeczowe) i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,

e) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi, z zastrzeżeniem § 11 ust. 8,

f) nadzoruje wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

2) [3] (uchylony);

3) Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 organizuje prace związane z:

a) identyfikacją potrzeb rzeczowych,

b) weryfikacją potrzeb rzeczowych, prowadzoną w szczególności w zakresie:

– zasadności finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z wieloletnimi programami rozwoju SZ RP oraz zaakceptowanymi przez Ministra wnioskami w sprawie pozyskania UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, a także z „Wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej,

– realności sfinansowania zaproponowanych zadań oraz zasadności ich ujęcia w planach rzeczowych zadań i projektach centralnych planów rzeczowych,

– zgodności z zawartymi umowami wieloletnimi,

– zbilansowania wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,

– wzajemnej spójności zadań rzeczowych,

c) metodologicznym i merytorycznym przygotowaniem gry decyzyjnej Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dotyczącej priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d) przygotowaniem propozycji zapisów do „Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, odnoszących się w szczególności do:

– podziału limitu wydatków, przydzielonego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

– wyboru zadań priorytetowych i określenia hierarchii zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi,

e) opracowaniem projektu budżetu w części odpowiadającej centralnym planom rzeczowym,

f) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej sporządzanej corocznie dla sejmowej i senackiej komisji obrony narodowej,

g) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym limitu wydatków zaplanowanego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

h) (uchylona),

i) (uchylona),

j) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych, przedstawianych Ministrowi,

k) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy o finansach publicznych, nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,

l) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań, usprawniających proces planowania i realizacji zadań rzeczowych;

4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:

a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia),

b) na kolejnych etapach prac planistycznych przekazuje Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 informację o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,

c) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z projektem budżetu i budżetem Ministerstwa Obrony Narodowej oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów,

d) w sytuacjach określonych w ustawie o finansach publicznych przygotowuje projekty wystąpień Ministra:

– do Ministra właściwego do spraw finansów – dotyczących zmian wartości wydatków majątkowych,

– do Ministra właściwego do spraw finansów oraz przewodniczącego sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu – dotyczących zmian w planie finansowym Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych,

e) prowadzi obsługę finansowo-księgową zadań realizowanych centralnie;

5) Szef instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe :

a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych, centralne plany rzeczowe i ich korekty pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami wynikającymi z zawartych umów,

b) ustalają zakres, szczegółowość danych oraz wzory dokumentów niezbędnych do opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

c) prowadzą szkolenia dla przedstawicieli instytucji opracowujących dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

d) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań rzeczowych,

e) zgłaszają propozycje do korekt centralnych planów rzeczowych,

f) sporządzają okresowe informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;

6) dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy, ustalając w tym celu tryb i zasady prezentacji potrzeb przez ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

b) opracowują dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe ,

c) opracowują projekty decentralnych planów rzeczowych (decentralne plany rzeczowe) dokonując w nich podziału zadań realizowanych decentralnie na ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

d) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych (w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

e) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych,

f) nadzorują wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

7) dysponenci środków budżetowych trzeciego stopnia ustanowieni przez i określeni w decyzji dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy,

b) opracowują dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe ,

c) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;

8) (uchylony);

9) dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, odpowiedzialnych za rozwój poszczególnych systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia przyjętych kierunków rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

10) gestorzy uzbrojenia i sprzętu wojskowego, zwani dalej gestorami UiSW:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju poszczególnych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju poszczególnych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

c) uczestniczą w procesie opracowania danych niezbędnych do przygotowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zadań rzeczowych;

11) dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, nie będący dysponentami środków budżetowych:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy w zakresie zakupów i modernizacji uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju rodzajów Sił Zbrojnych,

c) nadzorują wykonanie zadań, o których mowa w ust. 10, nałożonych na podległych sobie gestorów.

4. Realizując zadania, o których mowa w ust. 3, Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 może:

1) zwracać się do dyrektorów (szefów, dowódców) właściwych kompetencyjnie komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o przedstawienie informacji i propozycji dotyczących rozpatrywanych spraw;

2) wydawać, w zakresie swoich kompetencji, wytyczne i dyspozycje w zakresie dotyczącym planowania i realizacji zadań rzeczowych;

3) z własnej inicjatywy (z zastrzeżeniem pkt 4 i 5) dokonywać zmian w projektach centralnych planów rzeczowych (w tym polegających na wprowadzaniu i usuwaniu zadań rzeczowych), z jednoczesnym uwzględnieniem odrębności proceduralnych w stosunku do zadań z zakresu NSIP;

4) dokonywać niezbędnych przesunięć limitów wydatków w zakresie odpowiadającym zmianom, o których mowa w pkt 3, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;

5) zasięgać opinii instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe w zakresie zmian, o których mowa w pkt 3, a dotyczących zadań realizowanych centralnie;

6) wnioskować, poprzez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, do Przewodniczącego Komisji Budżetowej MON lub Przewodniczącego Rady Uzbrojenia w sprawach wymagających dodatkowego rozstrzygnięcia.

[2] § 3 ust. 1 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 286/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 361). Zmiana weszła w życie 21 września 2012 r.

[3] § 3 ust. 3 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 286/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 361). Zmiana weszła w życie 21 września 2012 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2012-02-15 do 2012-09-20

Rozdział 2

Sporządzanie centralnych planów rzeczowych

§ 3. 1. Ramowy harmonogram prac w zakresie opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych określa załącznik Nr 1 do decyzji.

2. Dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, sporządzając zestawienia potrzeb rzeczowych, kierują się zakresami wydatków przydzielonych poszczególnym osobom funkcyjnym w decyzji Ministra w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

3. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:

1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:

a) kieruje, za pośrednictwem Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8, procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,

b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

c) corocznie prowadzi grę decyzyjną dotyczącą priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych (centralne plany rzeczowe) i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,

e) [2] akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi, z zastrzeżeniem § 11 ust. 8,

f) nadzoruje wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

2) Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji, zwany dalej „Podsekretarzem Stanu”:

a) dokonuje uzgodnienia projektów centralnych planów rzeczowych (centralnych planów rzeczowych) pod względem przygotowania dokumentacyjnego i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów wieloletnich oraz możliwości realizacji zadań w planowanym terminie przez instytucje podległe,

b) sprawuje merytoryczny nadzór nad procesem realizacji zadań rzeczowych przez instytucje, o których mowa w lit. a,

c) (uchylona),

d) podejmuje decyzje o ewentualnym przedłużeniu terminu zawierania umów dotyczących realizacji zadań rzeczowych;

3) Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 organizuje prace związane z:

a) identyfikacją potrzeb rzeczowych,

b) weryfikacją potrzeb rzeczowych, prowadzoną w szczególności w zakresie:

– zasadności finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z wieloletnimi programami rozwoju SZ RP oraz zaakceptowanymi przez Ministra wnioskami w sprawie pozyskania UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, a także z „Wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej,

– realności sfinansowania zaproponowanych zadań oraz zasadności ich ujęcia w planach rzeczowych zadań i projektach centralnych planów rzeczowych,

– zgodności z zawartymi umowami wieloletnimi,

– zbilansowania wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,

– wzajemnej spójności zadań rzeczowych,

c) metodologicznym i merytorycznym przygotowaniem gry decyzyjnej Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dotyczącej priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d) przygotowaniem propozycji zapisów do „Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, odnoszących się w szczególności do:

– podziału limitu wydatków, przydzielonego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

– wyboru zadań priorytetowych i określenia hierarchii zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi,

e) opracowaniem projektu budżetu w części odpowiadającej centralnym planom rzeczowym,

f) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej sporządzanej corocznie dla sejmowej i senackiej komisji obrony narodowej,

g) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym limitu wydatków zaplanowanego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

h) (uchylona),

i) (uchylona),

j) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych, przedstawianych Ministrowi,

k) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy o finansach publicznych, nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,

l) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań, usprawniających proces planowania i realizacji zadań rzeczowych;

4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:

a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia),

b) na kolejnych etapach prac planistycznych przekazuje Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 informację o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,

c) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z projektem budżetu i budżetem Ministerstwa Obrony Narodowej oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów,

d) w sytuacjach określonych w ustawie o finansach publicznych przygotowuje projekty wystąpień Ministra:

– do Ministra właściwego do spraw finansów – dotyczących zmian wartości wydatków majątkowych,

– do Ministra właściwego do spraw finansów oraz przewodniczącego sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu – dotyczących zmian w planie finansowym Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych,

e) prowadzi obsługę finansowo-księgową zadań realizowanych centralnie;

5) Szef instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe :

a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych, centralne plany rzeczowe i ich korekty pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami wynikającymi z zawartych umów,

b) ustalają zakres, szczegółowość danych oraz wzory dokumentów niezbędnych do opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

c) prowadzą szkolenia dla przedstawicieli instytucji opracowujących dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

d) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań rzeczowych,

e) zgłaszają propozycje do korekt centralnych planów rzeczowych,

f) sporządzają okresowe informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;

6) dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy, ustalając w tym celu tryb i zasady prezentacji potrzeb przez ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

b) opracowują dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe ,

c) opracowują projekty decentralnych planów rzeczowych (decentralne plany rzeczowe) dokonując w nich podziału zadań realizowanych decentralnie na ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

d) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych (w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

e) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych,

f) nadzorują wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

7) dysponenci środków budżetowych trzeciego stopnia ustanowieni przez i określeni w decyzji dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy,

b) opracowują dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe ,

c) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;

8) (uchylony);

9) dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, odpowiedzialnych za rozwój poszczególnych systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia przyjętych kierunków rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

10) gestorzy uzbrojenia i sprzętu wojskowego, zwani dalej gestorami UiSW:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju poszczególnych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju poszczególnych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

c) uczestniczą w procesie opracowania danych niezbędnych do przygotowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zadań rzeczowych;

11) dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, nie będący dysponentami środków budżetowych:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy w zakresie zakupów i modernizacji uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju rodzajów Sił Zbrojnych,

c) nadzorują wykonanie zadań, o których mowa w ust. 10, nałożonych na podległych sobie gestorów.

4. Realizując zadania, o których mowa w ust. 3, Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 może:

1) zwracać się do dyrektorów (szefów, dowódców) właściwych kompetencyjnie komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o przedstawienie informacji i propozycji dotyczących rozpatrywanych spraw;

2) wydawać, w zakresie swoich kompetencji, wytyczne i dyspozycje w zakresie dotyczącym planowania i realizacji zadań rzeczowych;

3) z własnej inicjatywy (z zastrzeżeniem pkt 4 i 5) dokonywać zmian w projektach centralnych planów rzeczowych (w tym polegających na wprowadzaniu i usuwaniu zadań rzeczowych), z jednoczesnym uwzględnieniem odrębności proceduralnych w stosunku do zadań z zakresu NSIP;

4) dokonywać niezbędnych przesunięć limitów wydatków w zakresie odpowiadającym zmianom, o których mowa w pkt 3, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;

5) zasięgać opinii instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe w zakresie zmian, o których mowa w pkt 3, a dotyczących zadań realizowanych centralnie;

6) wnioskować, poprzez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, do Przewodniczącego Komisji Budżetowej MON lub Przewodniczącego Rady Uzbrojenia w sprawach wymagających dodatkowego rozstrzygnięcia.

[2] § 3 ust. 3 pkt 1 lit. e) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 27/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 37). Zmiana weszła w życie 15 lutego 2012 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2011-07-22 do 2012-02-14

Rozdział 2

Sporządzanie centralnych planów rzeczowych

§ 3. 1. Ramowy harmonogram prac w zakresie opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych określa załącznik Nr 1 do decyzji.

2. Dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, sporządzając zestawienia potrzeb rzeczowych, kierują się zakresami wydatków przydzielonych poszczególnym osobom funkcyjnym w decyzji Ministra w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

3. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:

1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:

a) kieruje, za pośrednictwem Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8, procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,

b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

c) corocznie prowadzi grę decyzyjną dotyczącą priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych (centralne plany rzeczowe) i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,

e) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych,

f) nadzoruje wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

2) Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji, zwany dalej „Podsekretarzem Stanu”:

a) dokonuje uzgodnienia projektów centralnych planów rzeczowych (centralnych planów rzeczowych) pod względem przygotowania dokumentacyjnego i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów wieloletnich oraz możliwości realizacji zadań w planowanym terminie przez instytucje podległe,

b) sprawuje merytoryczny nadzór nad procesem realizacji zadań rzeczowych przez instytucje, o których mowa w lit. a,

c) (uchylona),

d) podejmuje decyzje o ewentualnym przedłużeniu terminu zawierania umów dotyczących realizacji zadań rzeczowych;

3) Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 organizuje prace związane z:

a) identyfikacją potrzeb rzeczowych,

b) weryfikacją potrzeb rzeczowych, prowadzoną w szczególności w zakresie:

– zasadności finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z wieloletnimi programami rozwoju SZ RP oraz zaakceptowanymi przez Ministra wnioskami w sprawie pozyskania UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, a także z „Wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej,

– realności sfinansowania zaproponowanych zadań oraz zasadności ich ujęcia w planach rzeczowych zadań i projektach centralnych planów rzeczowych,

– zgodności z zawartymi umowami wieloletnimi,

– zbilansowania wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,

– wzajemnej spójności zadań rzeczowych,

c) metodologicznym i merytorycznym przygotowaniem gry decyzyjnej Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dotyczącej priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d) przygotowaniem propozycji zapisów do „Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, odnoszących się w szczególności do:

– podziału limitu wydatków, przydzielonego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

– wyboru zadań priorytetowych i określenia hierarchii zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi,

e) opracowaniem projektu budżetu w części odpowiadającej centralnym planom rzeczowym,

f) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej sporządzanej corocznie dla sejmowej i senackiej komisji obrony narodowej,

g) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym limitu wydatków zaplanowanego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

h) (uchylona),

i) (uchylona),

j) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych, przedstawianych Ministrowi,

k) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy o finansach publicznych, nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,

l) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań, usprawniających proces planowania i realizacji zadań rzeczowych;

4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:

a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia),

b) na kolejnych etapach prac planistycznych przekazuje Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 informację o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,

c) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z projektem budżetu i budżetem Ministerstwa Obrony Narodowej oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów,

d) w sytuacjach określonych w ustawie o finansach publicznych przygotowuje projekty wystąpień Ministra:

– do Ministra właściwego do spraw finansów – dotyczących zmian wartości wydatków majątkowych,

– do Ministra właściwego do spraw finansów oraz przewodniczącego sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu – dotyczących zmian w planie finansowym Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych,

e) prowadzi obsługę finansowo-księgową zadań realizowanych centralnie;

5) Szef instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe [2]:

a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych, centralne plany rzeczowe i ich korekty pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami wynikającymi z zawartych umów,

b) ustalają zakres, szczegółowość danych oraz wzory dokumentów niezbędnych do opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

c) prowadzą szkolenia dla przedstawicieli instytucji opracowujących dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

d) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań rzeczowych,

e) zgłaszają propozycje do korekt centralnych planów rzeczowych,

f) sporządzają okresowe informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;

6) dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy, ustalając w tym celu tryb i zasady prezentacji potrzeb przez ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

b) opracowują dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe [3],

c) opracowują projekty decentralnych planów rzeczowych (decentralne plany rzeczowe) dokonując w nich podziału zadań realizowanych decentralnie na ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

d) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych (w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

e) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych,

f) nadzorują wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

7) dysponenci środków budżetowych trzeciego stopnia ustanowieni przez i określeni w decyzji dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy,

b) opracowują dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe [4],

c) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;

8) (uchylony);

9) dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, odpowiedzialnych za rozwój poszczególnych systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia przyjętych kierunków rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

10) gestorzy uzbrojenia i sprzętu wojskowego, zwani dalej gestorami UiSW:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju poszczególnych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju poszczególnych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

c) uczestniczą w procesie opracowania danych niezbędnych do przygotowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zadań rzeczowych;

11) dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, nie będący dysponentami środków budżetowych:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy w zakresie zakupów i modernizacji uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju rodzajów Sił Zbrojnych,

c) nadzorują wykonanie zadań, o których mowa w ust. 10, nałożonych na podległych sobie gestorów.

4. Realizując zadania, o których mowa w ust. 3, Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 może:

1) zwracać się do dyrektorów (szefów, dowódców) właściwych kompetencyjnie komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o przedstawienie informacji i propozycji dotyczących rozpatrywanych spraw;

2) wydawać, w zakresie swoich kompetencji, wytyczne i dyspozycje w zakresie dotyczącym planowania i realizacji zadań rzeczowych;

3) z własnej inicjatywy (z zastrzeżeniem pkt 4 i 5) dokonywać zmian w projektach centralnych planów rzeczowych (w tym polegających na wprowadzaniu i usuwaniu zadań rzeczowych), z jednoczesnym uwzględnieniem odrębności proceduralnych w stosunku do zadań z zakresu NSIP;

4) dokonywać niezbędnych przesunięć limitów wydatków w zakresie odpowiadającym zmianom, o których mowa w pkt 3, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;

5) zasięgać opinii instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe w zakresie zmian, o których mowa w pkt 3, a dotyczących zadań realizowanych centralnie;

6) wnioskować, poprzez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, do Przewodniczącego Komisji Budżetowej MON lub Przewodniczącego Rady Uzbrojenia w sprawach wymagających dodatkowego rozstrzygnięcia.

[2] § 3 ust. 3 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 decyzji nr 254/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 lipca 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 14, poz. 204). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2011 r.

[3] § 3 ust. 3 pkt 6 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 decyzji nr 254/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 lipca 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 14, poz. 204). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2011 r.

[4] § 3 ust. 3 pkt 7 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 decyzji nr 254/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 lipca 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 14, poz. 204). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2011 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2011-05-11 do 2011-07-21

Rozdział 2

Sporządzanie centralnych planów rzeczowych

§ 3. 1. Ramowy harmonogram prac w zakresie opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych określa załącznik Nr 1 do decyzji.

2. Dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, sporządzając zestawienia potrzeb rzeczowych, kierują się zakresami wydatków przydzielonych poszczególnym osobom funkcyjnym w decyzji Ministra w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

3. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:

1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:

a) kieruje, za pośrednictwem Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8, procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,

b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

c) corocznie prowadzi grę decyzyjną dotyczącą priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych (centralne plany rzeczowe) i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,

e) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych,

f) nadzoruje wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

2) Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji, zwany dalej „Podsekretarzem Stanu”:

a) [14] dokonuje uzgodnienia projektów centralnych planów rzeczowych (centralnych planów rzeczowych) pod względem przygotowania dokumentacyjnego i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów wieloletnich oraz możliwości realizacji zadań w planowanym terminie przez instytucje podległe,

b) [15] sprawuje merytoryczny nadzór nad procesem realizacji zadań rzeczowych przez instytucje, o których mowa w lit. a,

c) [16] (uchylona),

d) podejmuje decyzje o ewentualnym przedłużeniu terminu zawierania umów dotyczących realizacji zadań rzeczowych;

3) Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 organizuje prace związane z:

a) identyfikacją potrzeb rzeczowych,

b) [17] weryfikacją potrzeb rzeczowych, prowadzoną w szczególności w zakresie:

– zasadności finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z wieloletnimi programami rozwoju SZ RP oraz zaakceptowanymi przez Ministra wnioskami w sprawie pozyskania UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, a także z „Wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej,

– realności sfinansowania zaproponowanych zadań oraz zasadności ich ujęcia w planach rzeczowych zadań i projektach centralnych planów rzeczowych,

– zgodności z zawartymi umowami wieloletnimi,

– zbilansowania wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,

– wzajemnej spójności zadań rzeczowych,

c) metodologicznym i merytorycznym przygotowaniem gry decyzyjnej Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dotyczącej priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d) przygotowaniem propozycji zapisów do „Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, odnoszących się w szczególności do:

– podziału limitu wydatków, przydzielonego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

– wyboru zadań priorytetowych i określenia hierarchii zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi,

e) opracowaniem projektu budżetu w części odpowiadającej centralnym planom rzeczowym,

f) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej sporządzanej corocznie dla sejmowej i senackiej komisji obrony narodowej,

g) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym limitu wydatków zaplanowanego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

h) [18] (uchylona),

i) [19] (uchylona),

j) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych, przedstawianych Ministrowi,

k) [20] opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy o finansach publicznych, nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,

l) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań, usprawniających proces planowania i realizacji zadań rzeczowych;

4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:

a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia),

b) na kolejnych etapach prac planistycznych przekazuje Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 informację o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,

c) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z projektem budżetu i budżetem Ministerstwa Obrony Narodowej oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów,

d) [21] w sytuacjach określonych w ustawie o finansach publicznych przygotowuje projekty wystąpień Ministra:

– do Ministra właściwego do spraw finansów – dotyczących zmian wartości wydatków majątkowych,

– do Ministra właściwego do spraw finansów oraz przewodniczącego sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu – dotyczących zmian w planie finansowym Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych,

e) prowadzi obsługę finansowo-księgową zadań realizowanych centralnie;

5) Szef (prezes) instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe [22]:

a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych, centralne plany rzeczowe i ich korekty pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami wynikającymi z zawartych umów,

b) ustalają zakres, szczegółowość danych oraz wzory dokumentów niezbędnych do opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

c) prowadzą szkolenia dla przedstawicieli instytucji opracowujących dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

d) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań rzeczowych,

e) zgłaszają propozycje do korekt centralnych planów rzeczowych,

f) sporządzają okresowe informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;

6) dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy, ustalając w tym celu tryb i zasady prezentacji potrzeb przez ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

b) opracowują dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa (prezesa) instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe [23],

c) opracowują projekty decentralnych planów rzeczowych (decentralne plany rzeczowe) dokonując w nich podziału zadań realizowanych decentralnie na ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

d) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych (w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

e) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych,

f) nadzorują wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

7) dysponenci środków budżetowych trzeciego stopnia ustanowieni przez i określeni w decyzji dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy,

b) opracowują dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez szefa (prezesa) instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe [24],

c) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;

8) [25] (uchylony);

9) dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, odpowiedzialnych za rozwój poszczególnych systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia przyjętych kierunków rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

10) gestorzy uzbrojenia i sprzętu wojskowego, zwani dalej gestorami UiSW:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju poszczególnych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju poszczególnych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

c) uczestniczą w procesie opracowania danych niezbędnych do przygotowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zadań rzeczowych;

11) dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, nie będący dysponentami środków budżetowych:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy w zakresie zakupów i modernizacji uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju rodzajów Sił Zbrojnych,

c) nadzorują wykonanie zadań, o których mowa w ust. 10, nałożonych na podległych sobie gestorów.

4. Realizując zadania, o których mowa w ust. 3, Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 może:

1) [26] zwracać się do dyrektorów (szefów, dowódców) właściwych kompetencyjnie komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o przedstawienie informacji i propozycji dotyczących rozpatrywanych spraw;

2) wydawać, w zakresie swoich kompetencji, wytyczne i dyspozycje w zakresie dotyczącym planowania i realizacji zadań rzeczowych;

3) [27] z własnej inicjatywy (z zastrzeżeniem pkt 4 i 5) dokonywać zmian w projektach centralnych planów rzeczowych (w tym polegających na wprowadzaniu i usuwaniu zadań rzeczowych), z jednoczesnym uwzględnieniem odrębności proceduralnych w stosunku do zadań z zakresu NSIP;

4) [28] dokonywać niezbędnych przesunięć limitów wydatków w zakresie odpowiadającym zmianom, o których mowa w pkt 3, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;

5) [29] zasięgać opinii instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe w zakresie zmian, o których mowa w pkt 3, a dotyczących zadań realizowanych centralnie;

6) [30] wnioskować, poprzez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, do Przewodniczącego Komisji Budżetowej MON lub Przewodniczącego Rady Uzbrojenia w sprawach wymagających dodatkowego rozstrzygnięcia.

[14] § 3 ust. 3 pkt 2 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[15] § 3 ust. 3 pkt 2 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[16] § 3 ust. 3 pkt 2 lit. c) uchylona przez 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[17] § 3 ust. 3 pkt 3 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[18] § 3 ust. 3 pkt 3 lit. h) uchylona przez 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[19] § 3 ust. 3 pkt 3 lit. i) uchylona przez 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[20] § 3 ust. 3 pkt 3 lit. k) w brzmieniu ustalonym przez 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[21] § 3 ust. 3 pkt 4 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[22] § 3 ust. 3 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez 1 pkt 20 decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[23] § 3 ust. 3 pkt 6 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez 1 pkt 21 decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[24] § 3 ust. 3 pkt 7 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez 1 pkt 21 decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[25] § 3 ust. 3 pkt 8 uchylony przez 1 pkt 2 lit. d) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[26] § 3 ust. 4 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez 1 pkt 2 lit. e) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[27] § 3 ust. 4 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez 1 pkt 2 lit. e) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[28] § 3 ust. 4 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez 1 pkt 2 lit. e) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[29] § 3 ust. 4 pkt 5 dodany przez 1 pkt 2 lit. e) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

[30] § 3 ust. 4 pkt 6 dodany przez 1 pkt 2 lit. e) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2011-02-18 do 2011-05-10

Rozdział 2

Sporządzanie centralnych planów rzeczowych

§ 3. 1. Ramowy harmonogram prac w zakresie opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych określa załącznik Nr 1 [1] do decyzji.

2. Dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, sporządzając zestawienia potrzeb rzeczowych, kierują się zakresami wydatków przydzielonych poszczególnym osobom funkcyjnym w decyzji Ministra w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

3. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:

1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:

a) kieruje, za pośrednictwem Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8, procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,

b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

c) corocznie prowadzi grę decyzyjną dotyczącą priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych (centralne plany rzeczowe) i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,

e) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych,

f) nadzoruje wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

2) Podsekretarz Stanu [2] w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji, zwany dalej „Podsekretarzem Stanu”:

a) dokonuje autoryzacji projektów centralnych planów rzeczowych (centralnych planów rzeczowych) pod względem możliwości realizacyjnych Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych, Departamentu Polityki Zbrojeniowej i Agencji Mienia Wojskowego,

b) sprawuje merytoryczny nadzór nad procesem realizacji zadań rzeczowych przez instytucje, o których mowa w lit a,

c) w kwestiach spornych wskazuje właściwego centralnego realizatora zadań rzeczowych,

d) podejmuje decyzje o ewentualnym przedłużeniu terminu zawierania umów dotyczących realizacji zadań rzeczowych;

3) Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 organizuje prace związane z:

a) identyfikacją potrzeb rzeczowych,

b) weryfikacją potrzeb rzeczowych, prowadzoną w szczególności w zakresie:

– zasadności finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z założeniami ujętymi w długoterminowych planach rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, średniookresowych programach rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz harmonogramach realizacji zobowiązań sojuszniczych, a także z „Wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”,

– realności sfinansowania zaproponowanych zadań oraz zasadności ich ujęcia w planach rzeczowych zadań i projektach centralnych planów rzeczowych,

– zgodności z zawartymi umowami wieloletnimi,

– zbilansowania wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,

– wzajemnej spójności zadań rzeczowych,

c) metodologicznym i merytorycznym przygotowaniem gry decyzyjnej Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dotyczącej priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d) przygotowaniem propozycji zapisów do „Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, odnoszących się w szczególności do:

– podziału limitu wydatków, przydzielonego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

– wyboru zadań priorytetowych i określenia hierarchii zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi,

e) opracowaniem projektu budżetu w części odpowiadającej centralnym planom rzeczowym,

f) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej sporządzanej corocznie dla sejmowej i senackiej komisji obrony narodowej,

g) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym limitu wydatków zaplanowanego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

h) prowadzeniem okresowego przeglądu realizowanych zadań rzeczowych,

i) realokowaniem zadań rzeczowych i odpowiadających im limitów wydatków,

j) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych, przedstawianych Ministrowi,

k) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 157 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,

l) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań, usprawniających proces planowania i realizacji zadań rzeczowych;

4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:

a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia),

b) na kolejnych etapach prac planistycznych przekazuje Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 informację o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,

c) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z projektem budżetu i budżetem Ministerstwa Obrony Narodowej oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów,

d) w przypadku wprowadzania korekt powodujących zmiany wartości wydatków majątkowych, przygotowuje projekty wystąpień Ministra do Ministra Finansów,

e) prowadzi obsługę finansowo-księgową zadań realizowanych centralnie;

5) Dyrektorzy (prezes) instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:

a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych, centralne plany rzeczowe i ich korekty pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami wynikającymi z zawartych umów,

b) ustalają zakres, szczegółowość danych oraz wzory dokumentów niezbędnych do opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

c) prowadzą szkolenia dla przedstawicieli instytucji opracowujących dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

d) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań rzeczowych,

e) zgłaszają propozycje do korekt centralnych planów rzeczowych,

f) sporządzają okresowe informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;

6) dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy, ustalając w tym celu tryb i zasady prezentacji potrzeb przez ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

b) opracowują dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez dyrektorów (prezesa) instytucji realizujących,

c) opracowują projekty decentralnych planów rzeczowych (decentralne plany rzeczowe) dokonując w nich podziału zadań realizowanych decentralnie na ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

d) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych (w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

e) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych,

f) nadzorują wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

7) dysponenci środków budżetowych trzeciego stopnia ustanowieni przez i określeni w decyzji dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy,

b) opracowują dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez dyrektorów (prezesa) instytucji realizjących,

c) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;

8) koordynatorzy Celów Sił Zbrojnych NATO:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, związanych z zabezpieczeniem zobowiązań, wobec których pełnią funkcję koordynatora,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia zobowiązań, wobec których pełnią funkcję koordynatora;

9) dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, odpowiedzialnych za rozwój poszczególnych systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia przyjętych kierunków rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

10) gestorzy uzbrojenia i sprzętu wojskowego, zwani dalej gestorami UiSW:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju poszczególnych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju poszczególnych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

c) uczestniczą w procesie opracowania danych niezbędnych do przygotowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zadań rzeczowych;

11) dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, nie będący dysponentami środków budżetowych:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy w zakresie zakupów i modernizacji uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju rodzajów Sił Zbrojnych,

c) nadzorują wykonanie zadań, o których mowa w ust. 10, nałożonych na podległych sobie gestorów.

4. Realizując zadania, o których mowa w ust. 3, Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 może:

1) wymagać od dyrektorów (szefów, dowódców) właściwych kompetencyjnie komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, przedstawienia informacji i propozycji dotyczących rozpatrywanych spraw;

2) wydawać, w zakresie swoich kompetencji, wytyczne i dyspozycje w zakresie dotyczącym planowania i realizacji zadań rzeczowych;

3) z własnej inicjatywy dokonywać realokacji, w tym wprowadzania i usuwania, zadań rzeczowych w projektach centralnych planów rzeczowych – w szczególności kierując się wymaganiami określonymi w ust. 3 pkt 3 lit. b, z jednoczesnym uwzględnieniem odrębności proceduralnych w stosunku do zadań z zakresu NSIP oraz, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego, niezbędnych przesunięć limitów wydatków w zakresie odpowiadającym tym zmianom;

4) wnioskować, poprzez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, do Przewodniczącego Komisji Budżetowej Ministerstwa Obrony Narodowej lub Przewodniczącego Rady Uzbrojenia w sprawach wymagających dodatkowego rozstrzygnięcia.

[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 8 i 9 decyzji nr 6/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 stycznia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 1, poz. 14). Zmiana weszła w życie 18 lutego 2011 r.

[2] Użyte w decyzji wyrazy „Sekretarz Stanu” zostały zastąpione użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami „Podsekretarz Stanu” na podstawie pkt 1 ppkt 9 decyzji nr 6/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 stycznia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 1, poz. 14). Zmiana weszła w życie 18 lutego 2011 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-02-11 do 2011-02-17

Rozdział 2

Sporządzanie centralnych planów rzeczowych

§ 3. 1. Ramowy harmonogram prac w zakresie opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych określa załącznik Nr 1 do decyzji.

2. Dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, sporządzając zestawienia potrzeb rzeczowych, kierują się zakresami wydatków przydzielonych poszczególnym osobom funkcyjnym w decyzji Ministra w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

3. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:

1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:

a) kieruje, za pośrednictwem Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8, procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,

b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

c) corocznie prowadzi grę decyzyjną dotyczącą priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych (centralne plany rzeczowe) i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,

e) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych,

f) nadzoruje wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

2) Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji, zwany dalej „Sekretarzem Stanu”:

a) dokonuje autoryzacji projektów centralnych planów rzeczowych (centralnych planów rzeczowych) pod względem możliwości realizacyjnych Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych, Departamentu Polityki Zbrojeniowej i Agencji Mienia Wojskowego,

b) sprawuje merytoryczny nadzór nad procesem realizacji zadań rzeczowych przez instytucje, o których mowa w lit a,

c) w kwestiach spornych wskazuje właściwego centralnego realizatora zadań rzeczowych,

d) podejmuje decyzje o ewentualnym przedłużeniu terminu zawierania umów dotyczących realizacji zadań rzeczowych;

3) Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 organizuje prace związane z:

a) identyfikacją potrzeb rzeczowych,

b) weryfikacją potrzeb rzeczowych, prowadzoną w szczególności w zakresie:

– zasadności finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z założeniami ujętymi w długoterminowych planach rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, średniookresowych programach rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz harmonogramach realizacji zobowiązań sojuszniczych, a także z „Wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”,

– realności sfinansowania zaproponowanych zadań oraz zasadności ich ujęcia w planach rzeczowych zadań i projektach centralnych planów rzeczowych,

– zgodności z zawartymi umowami wieloletnimi,

– zbilansowania wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,

– wzajemnej spójności zadań rzeczowych,

c) metodologicznym i merytorycznym przygotowaniem gry decyzyjnej Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dotyczącej priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d) przygotowaniem propozycji zapisów do „Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, odnoszących się w szczególności do:

– podziału limitu wydatków, przydzielonego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

– wyboru zadań priorytetowych i określenia hierarchii zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi,

e) opracowaniem projektu budżetu w części odpowiadającej centralnym planom rzeczowym,

f) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej sporządzanej corocznie dla sejmowej i senackiej komisji obrony narodowej,

g) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym limitu wydatków zaplanowanego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

h) prowadzeniem okresowego przeglądu realizowanych zadań rzeczowych,

i) realokowaniem zadań rzeczowych i odpowiadających im limitów wydatków,

j) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych, przedstawianych Ministrowi,

k) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 157 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,

l) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań, usprawniających proces planowania i realizacji zadań rzeczowych;

4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:

a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia),

b) na kolejnych etapach prac planistycznych przekazuje Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 informację o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,

c) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z projektem budżetu i budżetem Ministerstwa Obrony Narodowej oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów,

d) w przypadku wprowadzania korekt powodujących zmiany wartości wydatków majątkowych, przygotowuje projekty wystąpień Ministra do Ministra Finansów,

e) prowadzi obsługę finansowo-księgową zadań realizowanych centralnie;

5) Dyrektorzy (prezes) instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:

a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych, centralne plany rzeczowe i ich korekty pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami wynikającymi z zawartych umów,

b) ustalają zakres, szczegółowość danych oraz wzory dokumentów niezbędnych do opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

c) prowadzą szkolenia dla przedstawicieli instytucji opracowujących dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

d) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań rzeczowych,

e) zgłaszają propozycje do korekt centralnych planów rzeczowych,

f) sporządzają okresowe informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;

6) dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy, ustalając w tym celu tryb i zasady prezentacji potrzeb przez ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

b) opracowują dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez dyrektorów (prezesa) instytucji realizujących,

c) opracowują projekty decentralnych planów rzeczowych (decentralne plany rzeczowe) dokonując w nich podziału zadań realizowanych decentralnie na ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

d) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych (w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez ustanowionych przez siebie dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

e) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych,

f) nadzorują wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

7) dysponenci środków budżetowych trzeciego stopnia ustanowieni przez i określeni w decyzji dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy,

b) opracowują dane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ujmując w nich wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych przez dyrektorów (prezesa) instytucji realizjących,

c) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;

8) koordynatorzy Celów Sił Zbrojnych NATO:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, związanych z zabezpieczeniem zobowiązań, wobec których pełnią funkcję koordynatora,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia zobowiązań, wobec których pełnią funkcję koordynatora;

9) dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, odpowiedzialnych za rozwój poszczególnych systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia przyjętych kierunków rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

10) gestorzy uzbrojenia i sprzętu wojskowego, zwani dalej gestorami UiSW:

a) mogą zgłaszać Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wnioski dotyczące ujęcia, rezygnacji bądź wprowadzenia zmiany w zakresie zadań rzeczowych, które związane są z zabezpieczeniem przyjętych kierunków rozwoju poszczególnych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju poszczególnych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

c) uczestniczą w procesie opracowania danych niezbędnych do przygotowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zadań rzeczowych;

11) dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, nie będący dysponentami środków budżetowych:

a) przygotowują zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny rok budżetowy w zakresie zakupów i modernizacji uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b) uczestniczą w procesie weryfikacji potrzeb rzeczowych i konstruowania centralnych planów rzeczowych w aspekcie zabezpieczenia kierunków rozwoju rodzajów Sił Zbrojnych,

c) nadzorują wykonanie zadań, o których mowa w ust. 10, nałożonych na podległych sobie gestorów.

4. Realizując zadania, o których mowa w ust. 3, Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 może:

1) wymagać od dyrektorów (szefów, dowódców) właściwych kompetencyjnie komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, przedstawienia informacji i propozycji dotyczących rozpatrywanych spraw;

2) wydawać, w zakresie swoich kompetencji, wytyczne i dyspozycje w zakresie dotyczącym planowania i realizacji zadań rzeczowych;

3) z własnej inicjatywy dokonywać realokacji, w tym wprowadzania i usuwania, zadań rzeczowych w projektach centralnych planów rzeczowych – w szczególności kierując się wymaganiami określonymi w ust. 3 pkt 3 lit. b, z jednoczesnym uwzględnieniem odrębności proceduralnych w stosunku do zadań z zakresu NSIP oraz, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego, niezbędnych przesunięć limitów wydatków w zakresie odpowiadającym tym zmianom;

4) wnioskować, poprzez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, do Przewodniczącego Komisji Budżetowej Ministerstwa Obrony Narodowej lub Przewodniczącego Rady Uzbrojenia w sprawach wymagających dodatkowego rozstrzygnięcia.