Wersja obowiązująca od 2011-07-22 do 2014-03-31
1. W zestawieniach potrzeb rzeczowych i centralnym planie zakupu środków materiałowych ujmowane są:
1) materiały pędne i smary, w asortymencie zgodnym z obowiązującymi normami oraz wymaganiami jakościowymi;
2) przedmioty zaopatrzenia mundurowego przeznaczone na indywidualne wyposażenie żołnierzy oraz pracowników wewnętrznych służb ochrony, których stosowanie wynika z norm należności, ustanowionych przez Ministra;
3) żywność na zapasy wojenne oraz na użytek bieżący, jeżeli zgodnie z obowiązującymi normami dany asortyment żywności powinien być utrzymywany także w zapasach wojennych;
4) produkty lecznicze i wyroby medyczne na zapasy wojenne, a także środki materiałowe stosowane w działalności bieżącej, wykorzystywane w profilaktyce zdrowotnej żołnierzy, w tym szczepionki i testy.
2. [40] (uchylony).
3. W wytycznych, o których mowa w § 4 ust. 1, Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 (w uzgodnieniu, stosownie do kompetencji, z Szefem Zarządu Planowania Logistyki – P4, Szefem Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia i Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych) określi szczegółowy asortyment (grupy asortymentowe) dla poszczególnych rodzajów środków materiałowych, przewidzianych do ujęcia w centralnym planie zakupu środków materiałowych.
4. [41] (uchylony).
5. Realizacji decentralnej podlegać może także zakup środków materiałowych, dla których planowana wartość netto jednego asortymentu, rozpatrywana w odniesieniu do całego centralnego planu rzeczowego, nie przekracza kwoty, określonej w Prawie zamówień publicznych, poniżej której nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.
6. W systemie decentralnym, niezależnie od wartości asortymentu, realizuje się również zakup środków materiałowych o szczególnym (specyficznym) przeznaczeniu, w tym:
1) zakup specjalistycznego wyposażenia dla jednostek wojsk specjalnych,
2) zakup wyposażenia dla Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego.
7. Ostateczną decyzję o formie realizacji zakupu danego asortymentu środków materiałowych w systemie centralnym lub decentralnym podejmuje Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8:
1) z własnej inicjatywy;
2) na wniosek dysponenta lub dyrektora (szefa, dowódcy) komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej, którego dotyczą zadania ujęte w projekcie centralnego planu rzeczowego;
3) na wniosek szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe [42];
4) w zakresie zadań dotyczących komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej – w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym.
8. W centralnym planie zakupu środków materiałowych w zakresie zakupów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie ujmuje się:
1) umundurowania i wyekwipowania specjalistycznego dla szwadronu kawalerii;
2) replik umundurowania i wyekwipowania historycznego;
3) obuwia i umundurowania wyjściowego szytego na miarę dla kobiet;
4) wyekwipowania specjalistycznego dla personelu służby zdrowia, w ramach którego – zgodnie z innymi uregulowaniami – można wydawać przedmioty stosowane w publicznych placówkach służby zdrowia;
5) odzieży ochronnej i roboczej dla pracowników wojska, która nie występuje w normach należności ustanowionych przez Ministra dla żołnierzy;
6) przedmiotów przeznaczonych na wyposażenie magazynów, kancelarii i innych obiektów wojskowych
które planuje się do realizacji decentralnej poza centralnymi planami rzeczowymi – w ramach budżetów właściwych dysponentów.
9. W centralnym planie zakupów środków materiałowych nie ujmuje się:
1) zakupu produktów leczniczych i wyrobów medycznych stosowanych w działalności bieżącej, w celu zabezpieczenia ukompletowania apteczek pierwszej pomocy medycznej – zgodnie z przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wyposażenia ambulatoriów i izb chorych w produkty lecznicze – stosownie do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych, które mogą być doraźnie dostarczane w związku z udzielanym świadczeniem zdrowotnym, oraz wykazu produktów leczniczych wchodzących w skład zestawów przeciwwstrząsowych, ratujących życie (Dz. U. Nr 236, poz. 2000 oraz z 2006 r. Nr 204, poz. 1509) – planowanych do realizacji decentralnej;
2) zakupu leków OTC żołnierzom służby zasadniczej – wynikającego z rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych oznaczonych symbolem OTC i wyrobów medycznych wydawanych bezpłatnie (Dz. U. Nr 61, poz. 542 oraz z 2007 r. Nr 99, poz. 668);
3) zakupu świadczeń opieki zdrowotnej, finansowanych z budżetu resortu obrony narodowej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie warunków otrzymywania świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych żołnierzom w służbie czynnej i pracownikom wojska (Dz. U. Nr 208, poz. 1740).
10. W centralnym planie zakupu środków materiałowych, w zakresie zakupów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie ujmuje się:
1) tankowania statków powietrznych, wykorzystywanych do:
a) przewozu ważnych osób w państwie,
b) przewozu osób, przerzutu wyposażenia i środków zaopatrzenia do i z Polskich Kontyngentów Wojskowych;
2) tankowania jednostek pływających i okrętów podwodnych, wydzielanych do udziału we wspólnych przedsięwzięciach realizowanych w ramach NATO i UE oraz misjach pokojowych;
3) tankowania pojazdów samochodowych:
a) wykorzystywanych do przewozu osób, wyposażenia i środków zaopatrzenia do i z Polskich Kontyngentów Wojskowych,
b) eksploatowanych przez przedstawicieli:
– ataszatów obrony przy przedstawicielstwach dyplomatycznych RP,
– polskich przedstawicielstw wojskowych i zespołów łącznikowych przy organizacjach międzynarodowych lub międzynarodowych dowództwach wojskowych,
c) tankowania w drodze w ruchu lądowym na obszarze kraju oraz poza jego granicami;
4) zabezpieczenia czynności obsługowych i napraw gwarancyjnych UiSW.
[40] § 20 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 254/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 lipca 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 14, poz. 204). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2011 r.
[41] § 20 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 254/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 lipca 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 14, poz. 204). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2011 r.
[42] § 20 ust. 7 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 decyzji nr 254/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 lipca 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 14, poz. 204). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2011 r.
Wersja obowiązująca od 2011-07-22 do 2014-03-31
1. W zestawieniach potrzeb rzeczowych i centralnym planie zakupu środków materiałowych ujmowane są:
1) materiały pędne i smary, w asortymencie zgodnym z obowiązującymi normami oraz wymaganiami jakościowymi;
2) przedmioty zaopatrzenia mundurowego przeznaczone na indywidualne wyposażenie żołnierzy oraz pracowników wewnętrznych służb ochrony, których stosowanie wynika z norm należności, ustanowionych przez Ministra;
3) żywność na zapasy wojenne oraz na użytek bieżący, jeżeli zgodnie z obowiązującymi normami dany asortyment żywności powinien być utrzymywany także w zapasach wojennych;
4) produkty lecznicze i wyroby medyczne na zapasy wojenne, a także środki materiałowe stosowane w działalności bieżącej, wykorzystywane w profilaktyce zdrowotnej żołnierzy, w tym szczepionki i testy.
2. [40] (uchylony).
3. W wytycznych, o których mowa w § 4 ust. 1, Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 (w uzgodnieniu, stosownie do kompetencji, z Szefem Zarządu Planowania Logistyki – P4, Szefem Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia i Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych) określi szczegółowy asortyment (grupy asortymentowe) dla poszczególnych rodzajów środków materiałowych, przewidzianych do ujęcia w centralnym planie zakupu środków materiałowych.
4. [41] (uchylony).
5. Realizacji decentralnej podlegać może także zakup środków materiałowych, dla których planowana wartość netto jednego asortymentu, rozpatrywana w odniesieniu do całego centralnego planu rzeczowego, nie przekracza kwoty, określonej w Prawie zamówień publicznych, poniżej której nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.
6. W systemie decentralnym, niezależnie od wartości asortymentu, realizuje się również zakup środków materiałowych o szczególnym (specyficznym) przeznaczeniu, w tym:
1) zakup specjalistycznego wyposażenia dla jednostek wojsk specjalnych,
2) zakup wyposażenia dla Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego.
7. Ostateczną decyzję o formie realizacji zakupu danego asortymentu środków materiałowych w systemie centralnym lub decentralnym podejmuje Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8:
1) z własnej inicjatywy;
2) na wniosek dysponenta lub dyrektora (szefa, dowódcy) komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej, którego dotyczą zadania ujęte w projekcie centralnego planu rzeczowego;
3) na wniosek szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe [42];
4) w zakresie zadań dotyczących komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej – w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym.
8. W centralnym planie zakupu środków materiałowych w zakresie zakupów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie ujmuje się:
1) umundurowania i wyekwipowania specjalistycznego dla szwadronu kawalerii;
2) replik umundurowania i wyekwipowania historycznego;
3) obuwia i umundurowania wyjściowego szytego na miarę dla kobiet;
4) wyekwipowania specjalistycznego dla personelu służby zdrowia, w ramach którego – zgodnie z innymi uregulowaniami – można wydawać przedmioty stosowane w publicznych placówkach służby zdrowia;
5) odzieży ochronnej i roboczej dla pracowników wojska, która nie występuje w normach należności ustanowionych przez Ministra dla żołnierzy;
6) przedmiotów przeznaczonych na wyposażenie magazynów, kancelarii i innych obiektów wojskowych
które planuje się do realizacji decentralnej poza centralnymi planami rzeczowymi – w ramach budżetów właściwych dysponentów.
9. W centralnym planie zakupów środków materiałowych nie ujmuje się:
1) zakupu produktów leczniczych i wyrobów medycznych stosowanych w działalności bieżącej, w celu zabezpieczenia ukompletowania apteczek pierwszej pomocy medycznej – zgodnie z przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wyposażenia ambulatoriów i izb chorych w produkty lecznicze – stosownie do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych, które mogą być doraźnie dostarczane w związku z udzielanym świadczeniem zdrowotnym, oraz wykazu produktów leczniczych wchodzących w skład zestawów przeciwwstrząsowych, ratujących życie (Dz. U. Nr 236, poz. 2000 oraz z 2006 r. Nr 204, poz. 1509) – planowanych do realizacji decentralnej;
2) zakupu leków OTC żołnierzom służby zasadniczej – wynikającego z rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych oznaczonych symbolem OTC i wyrobów medycznych wydawanych bezpłatnie (Dz. U. Nr 61, poz. 542 oraz z 2007 r. Nr 99, poz. 668);
3) zakupu świadczeń opieki zdrowotnej, finansowanych z budżetu resortu obrony narodowej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie warunków otrzymywania świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych żołnierzom w służbie czynnej i pracownikom wojska (Dz. U. Nr 208, poz. 1740).
10. W centralnym planie zakupu środków materiałowych, w zakresie zakupów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie ujmuje się:
1) tankowania statków powietrznych, wykorzystywanych do:
a) przewozu ważnych osób w państwie,
b) przewozu osób, przerzutu wyposażenia i środków zaopatrzenia do i z Polskich Kontyngentów Wojskowych;
2) tankowania jednostek pływających i okrętów podwodnych, wydzielanych do udziału we wspólnych przedsięwzięciach realizowanych w ramach NATO i UE oraz misjach pokojowych;
3) tankowania pojazdów samochodowych:
a) wykorzystywanych do przewozu osób, wyposażenia i środków zaopatrzenia do i z Polskich Kontyngentów Wojskowych,
b) eksploatowanych przez przedstawicieli:
– ataszatów obrony przy przedstawicielstwach dyplomatycznych RP,
– polskich przedstawicielstw wojskowych i zespołów łącznikowych przy organizacjach międzynarodowych lub międzynarodowych dowództwach wojskowych,
c) tankowania w drodze w ruchu lądowym na obszarze kraju oraz poza jego granicami;
4) zabezpieczenia czynności obsługowych i napraw gwarancyjnych UiSW.
[40] § 20 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 254/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 lipca 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 14, poz. 204). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2011 r.
[41] § 20 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 254/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 lipca 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 14, poz. 204). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2011 r.
[42] § 20 ust. 7 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 decyzji nr 254/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 lipca 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 14, poz. 204). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2011 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2011-05-11 do 2011-07-21
1. W zestawieniach potrzeb rzeczowych i centralnym planie zakupu środków materiałowych ujmowane są:
1) materiały pędne i smary, w asortymencie zgodnym z obowiązującymi normami oraz wymaganiami jakościowymi;
2) [122] przedmioty zaopatrzenia mundurowego przeznaczone na indywidualne wyposażenie żołnierzy oraz pracowników wewnętrznych służb ochrony, których stosowanie wynika z norm należności, ustanowionych przez Ministra;
3) żywność na zapasy wojenne oraz na użytek bieżący, jeżeli zgodnie z obowiązującymi normami dany asortyment żywności powinien być utrzymywany także w zapasach wojennych;
4) produkty lecznicze i wyroby medyczne na zapasy wojenne, a także środki materiałowe stosowane w działalności bieżącej, wykorzystywane w profilaktyce zdrowotnej żołnierzy, w tym szczepionki i testy.
2. Zakup środków materiałowych, o których mowa w ust. 1, planuje się do realizacji centralnej, prowadzonej stosownie do kompetencji, przez Agencję Mienia Wojskowego – z wyjątkiem zakupu produktów leczniczych i wyrobów medycznych, który planuje się wyłącznie do realizacji przez Wojskowy Ośrodek Farmacji iTechniki Medycznej.
3. W wytycznych, o których mowa w § 4 ust. 1, Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 (w uzgodnieniu, stosownie do kompetencji, z Szefem Zarządu Planowania Logistyki – P4, Szefem Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia i Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych) określi szczegółowy asortyment (grupy asortymentowe) dla poszczególnych rodzajów środków materiałowych, przewidzianych do ujęcia w centralnym planie zakupu środków materiałowych.
4. Zakup innych materiałów pędnych i smarów, niż wymienione w ust. 1 pkt 1, w szczególności przeznaczonych na zabezpieczenie realizacji zadań wykonywanych poza granicami kraju, a także czynności obsługowych i napraw gwarancyjnych oraz tankowania w trasie umieszcza się w centralnym planie zakupu środków materiałowych w ujęciu wartościowym, jako zakup realizowany decentralnie.
5. Realizacji decentralnej podlegać może także zakup środków materiałowych, dla których planowana wartość netto jednego asortymentu, rozpatrywana w odniesieniu do całego centralnego planu rzeczowego, nie przekracza kwoty, określonej w Prawie zamówień publicznych, poniżej której nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.
6. W systemie decentralnym, niezależnie od wartości asortymentu, realizuje się również zakup środków materiałowych o szczególnym (specyficznym) przeznaczeniu, w tym:
1) zakup specjalistycznego wyposażenia dla jednostek wojsk specjalnych,
2) zakup wyposażenia dla Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego.
7. Ostateczną decyzję o formie realizacji zakupu danego asortymentu środków materiałowych w systemie centralnym lub decentralnym podejmuje Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8:
1) z własnej inicjatywy;
2) na wniosek dysponenta lub dyrektora (szefa, dowódcy) komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej, którego dotyczą zadania ujęte w projekcie centralnego planu rzeczowego;
3) na wniosek szefa (prezesa) instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe [123];
4) w zakresie zadań dotyczących komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej – w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym.
8. [124] W centralnym planie zakupu środków materiałowych w zakresie zakupów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie ujmuje się:
1) umundurowania i wyekwipowania specjalistycznego dla szwadronu kawalerii;
2) replik umundurowania i wyekwipowania historycznego;
3) obuwia i umundurowania wyjściowego szytego na miarę dla kobiet;
4) wyekwipowania specjalistycznego dla personelu służby zdrowia, w ramach którego – zgodnie z innymi uregulowaniami – można wydawać przedmioty stosowane w publicznych placówkach służby zdrowia;
5) odzieży ochronnej i roboczej dla pracowników wojska, która nie występuje w normach należności ustanowionych przez Ministra dla żołnierzy;
6) przedmiotów przeznaczonych na wyposażenie magazynów, kancelarii i innych obiektów wojskowych
które planuje się do realizacji decentralnej poza centralnymi planami rzeczowymi – w ramach budżetów właściwych dysponentów.
9. W centralnym planie zakupów środków materiałowych nie ujmuje się:
1) zakupu produktów leczniczych i wyrobów medycznych stosowanych w działalności bieżącej, w celu zabezpieczenia ukompletowania apteczek pierwszej pomocy medycznej – zgodnie z przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wyposażenia ambulatoriów i izb chorych w produkty lecznicze – stosownie do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych, które mogą być doraźnie dostarczane w związku z udzielanym świadczeniem zdrowotnym, oraz wykazu produktów leczniczych wchodzących w skład zestawów przeciwwstrząsowych, ratujących życie (Dz. U. Nr 236, poz. 2000 oraz z 2006 r. Nr 204, poz. 1509) – planowanych do realizacji decentralnej;
2) zakupu leków OTC żołnierzom służby zasadniczej – wynikającego z rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych oznaczonych symbolem OTC i wyrobów medycznych wydawanych bezpłatnie (Dz. U. Nr 61, poz. 542 oraz z 2007 r. Nr 99, poz. 668);
3) zakupu świadczeń opieki zdrowotnej, finansowanych z budżetu resortu obrony narodowej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie warunków otrzymywania świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych żołnierzom w służbie czynnej i pracownikom wojska (Dz. U. Nr 208, poz. 1740).
10. [125] W centralnym planie zakupu środków materiałowych, w zakresie zakupów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie ujmuje się:
1) tankowania statków powietrznych, wykorzystywanych do:
a) przewozu ważnych osób w państwie,
b) przewozu osób, przerzutu wyposażenia i środków zaopatrzenia do i z Polskich Kontyngentów Wojskowych;
2) tankowania jednostek pływających i okrętów podwodnych, wydzielanych do udziału we wspólnych przedsięwzięciach realizowanych w ramach NATO i UE oraz misjach pokojowych;
3) tankowania pojazdów samochodowych:
a) wykorzystywanych do przewozu osób, wyposażenia i środków zaopatrzenia do i z Polskich Kontyngentów Wojskowych,
b) eksploatowanych przez przedstawicieli:
– ataszatów obrony przy przedstawicielstwach dyplomatycznych RP,
– polskich przedstawicielstw wojskowych i zespołów łącznikowych przy organizacjach międzynarodowych lub międzynarodowych dowództwach wojskowych,
c) tankowania w drodze w ruchu lądowym na obszarze kraju oraz poza jego granicami;
4) zabezpieczenia czynności obsługowych i napraw gwarancyjnych UiSW.
[122] § 20 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 16 lit. a) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.
[123] § 20 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez 1 pkt 20 decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.
[124] § 20 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 16 lit. b) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.
[125] § 20 ust. 10 dodany przez § 1 pkt 16 lit. c) decyzji nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 89). Zmiana weszła w życie 11 maja 2011 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-02-11 do 2011-05-10
1. W zestawieniach potrzeb rzeczowych i centralnym planie zakupu środków materiałowych ujmowane są:
1) materiały pędne i smary, w asortymencie zgodnym z obowiązującymi normami oraz wymaganiami jakościowymi;
2) przedmioty zaopatrzenia mundurowego przeznaczone na indywidualne wyposażenie żołnierzy, których stosowanie wynika z norm należności, ustanowionych przez Ministra;
3) żywność na zapasy wojenne oraz na użytek bieżący, jeżeli zgodnie z obowiązującymi normami dany asortyment żywności powinien być utrzymywany także w zapasach wojennych;
4) produkty lecznicze i wyroby medyczne na zapasy wojenne, a także środki materiałowe stosowane w działalności bieżącej, wykorzystywane w profilaktyce zdrowotnej żołnierzy, w tym szczepionki i testy.
2. Zakup środków materiałowych, o których mowa w ust. 1, planuje się do realizacji centralnej, prowadzonej stosownie do kompetencji, przez Agencję Mienia Wojskowego – z wyjątkiem zakupu produktów leczniczych i wyrobów medycznych, który planuje się wyłącznie do realizacji przez Wojskowy Ośrodek Farmacji iTechniki Medycznej.
3. W wytycznych, o których mowa w § 4 ust. 1, Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 (w uzgodnieniu, stosownie do kompetencji, z Szefem Zarządu Planowania Logistyki – P4, Szefem Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia i Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych) określi szczegółowy asortyment (grupy asortymentowe) dla poszczególnych rodzajów środków materiałowych, przewidzianych do ujęcia w centralnym planie zakupu środków materiałowych.
4. Zakup innych materiałów pędnych i smarów, niż wymienione w ust. 1 pkt 1, w szczególności przeznaczonych na zabezpieczenie realizacji zadań wykonywanych poza granicami kraju, a także czynności obsługowych i napraw gwarancyjnych oraz tankowania w trasie umieszcza się w centralnym planie zakupu środków materiałowych w ujęciu wartościowym, jako zakup realizowany decentralnie.
5. Realizacji decentralnej podlegać może także zakup środków materiałowych, dla których planowana wartość netto jednego asortymentu, rozpatrywana w odniesieniu do całego centralnego planu rzeczowego, nie przekracza kwoty, określonej w Prawie zamówień publicznych, poniżej której nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.
6. W systemie decentralnym, niezależnie od wartości asortymentu, realizuje się również zakup środków materiałowych o szczególnym (specyficznym) przeznaczeniu, w tym:
1) zakup specjalistycznego wyposażenia dla jednostek wojsk specjalnych,
2) zakup wyposażenia dla Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego.
7. Ostateczną decyzję o formie realizacji zakupu danego asortymentu środków materiałowych w systemie centralnym lub decentralnym podejmuje Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8:
1) z własnej inicjatywy;
2) na wniosek dysponenta lub dyrektora (szefa, dowódcy) komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej, którego dotyczą zadania ujęte w projekcie centralnego planu rzeczowego;
3) na wniosek dyrektora (prezesa) instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe;
4) w zakresie zadań dotyczących komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej – w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym.
8. W centralnym planie zakupu środków materiałowych nie ujmuje się zakupu przedmiotów zaopatrzenia mundurowego, w tym odzieży ochronnej i roboczej, która nie występuje w normach należności dla żołnierzy, innych niż wymienione w ust. 1 pkt 2, w szczególności przeznaczonych dla pracowników resortu obrony narodowej, z wyjątkiem przedmiotów zaopatrzenia mundurowego przeznaczonych dla wewnętrznych służb ochrony, oraz na wyposażenie magazynów, kancelarii i innych obiektów wojskowych, planując je do realizacji decentralnej w ramach budżetów właściwych dysponentów.
9. W centralnym planie zakupów środków materiałowych nie ujmuje się:
1) zakupu produktów leczniczych i wyrobów medycznych stosowanych w działalności bieżącej, w celu zabezpieczenia ukompletowania apteczek pierwszej pomocy medycznej – zgodnie z przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wyposażenia ambulatoriów i izb chorych w produkty lecznicze – stosownie do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych, które mogą być doraźnie dostarczane w związku z udzielanym świadczeniem zdrowotnym, oraz wykazu produktów leczniczych wchodzących w skład zestawów przeciwwstrząsowych, ratujących życie (Dz. U. Nr 236, poz. 2000 oraz z 2006 r. Nr 204, poz. 1509) – planowanych do realizacji decentralnej;
2) zakupu leków OTC żołnierzom służby zasadniczej – wynikającego z rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych oznaczonych symbolem OTC i wyrobów medycznych wydawanych bezpłatnie (Dz. U. Nr 61, poz. 542 oraz z 2007 r. Nr 99, poz. 668);
3) zakupu świadczeń opieki zdrowotnej, finansowanych z budżetu resortu obrony narodowej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie warunków otrzymywania świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych żołnierzom w służbie czynnej i pracownikom wojska (Dz. U. Nr 208, poz. 1740).