history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2012-02-15 do 2014-03-31

1. Inwestycja budowlana, inna inwestycja bądź remont nieruchomości, inicjowane są opracowaniem:

1) programu inwestycji – stosownie do wymogów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa;

2) [14] programu organizacyjno-użytkowego – w odniesieniu do pozostałych inwestycji (z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych) oraz remontów nieruchomości

– z zastrzeżeniem ust. 2.

2. [15] Opracowanie programów, o których mowa w ust. 1, w tym dla zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP a kwalifikowanych jako wydatek okołopakietowy, poprzedzane jest sporządzeniem minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych lub innych wymagań, wynikających z odrębnych przepisów – z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych, w odniesieniu do których wymagań nie sporządza się.

3. Wymagania sporządzają (w 2 egzemplarzach), stosownie do kompetencji, użytkownik lub jednostka nadrzędna użytkownika albo inna jednostka komórka/ /jednostka organizacyjna resortu podległa beneficjentowi, wskazana przez beneficjenta – z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Dla zadań, których potrzeba realizacji wynika wyłącznie ze stanu technicznego infrastruktury, wymagań nie sporządza się.

5. Sporządzający wymagania, o których mowa w ust. 2, przedkładają je do zatwierdzenia – stosownie do kompetencji:

1) [16] Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódcy Wojsk Lądowych, Dowódcy Sił Powietrznych, Dowódcy Marynarki Wojennej, Dowódcy Wojsk Specjalnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Dowódcy Operacyjnemu Sił Zbrojnych, Szefowi Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Szefowi Zarządu Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych – P2, Szefowi Zarządu Planowania Systemów Dowodzenia i Łączności – P6, Szefowi Zarządu Szkolenia – P7, Szefowi Szefostwa Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia, Szefowi Szefostwa Obrony Przeciwlotniczej, Szefowi Szefostwa Inżynierii Wojskowej, Szefowi Biura Koordynacyjnego SG WP, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej, Dyrektorowi Generalnemu MON, Dyrektorowi Departamentu Informatyki i Telekomunikacji, Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych, Dyrektorowi Departamentu Wychowania i Promocji Obronności, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Dyrektorowi Departamentu Sądów Wojskowych w Ministerstwie Sprawiedliwości, Naczelnemu Prokuratorowi Wojskowemu, Biskupowi Polowemu Wojska Polskiego, Prawosławnemu Ordynariuszowi Wojska Polskiego oraz Naczelnemu Kapelanowi Wojskowego Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego;

2) w przypadkach nie wymienionych w pkt 1 – osobie funkcyjnej, której jest bezpośrednio podporządkowany.

6. Wymagania, o których mowa w ust. 2, pod rygorem nieważności, przed zatwierdzeniem podlegają uzgodnieniu, stosownie do kompetencji, kolejno z:

1) szefem właściwego węzła łączności lub teleinformatycznego (z wyłączeniem zadań infrastruktury informatyki i telekomunikacji, dla których uzgodnienie jest fakultatywne);

2) pełnomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych (organu sporządzającego wymagania);

3) szefem (dowódcą) oddziału gospodarczego, który przyjmie na ewidencję ilościowo-wartościową efekty rzeczowe inwestycji wraz z ich kwalifikacją (nowy środek trwały lub wzrost wartości istniejącego środka trwałego) – w odniesieniu do zadań inwestycyjnych realizowanych w państwowych jednostkach budżetowych;

4) szefem rejonowego (Wojskowego, Stołecznego) zarządu infrastruktury lub terenowego oddziału lotniskowego – w odniesieniu do zadań przewidywanych do realizacji przez te jednostki bądź dotyczących nieruchomości przez nich zarządzanych;

5) Szefem Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 – w odniesieniu do zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP, a kwalifikowanych jako wydatek okołopakietowy.

7. Warunkiem zmiany wymagań, o których mowa w ust. 2, skutkującej zwiększeniem kosztów realizacji zadania, jest uzyskanie przez osoby funkcyjne, które je zatwierdziły, akceptacji stosownego wniosku w tej sprawie przez Szefa Sztabu Generalnego WP (zawierającego szczegółowe uzasadnienie wraz z podaniem przyczyn powodujących potrzebę dokonania zmian) po uprzednim zaopiniowaniu proponowanej zmiany przez instytucję sprawującą merytoryczny nadzór nad inwestorem właściwym do realizacji zadania, w szczególności pod względem:

1) skutków finansowych,

2) wpływu na termin realizacji zadania,

3) możliwości i celowości uzyskania efektu rzeczowego bez zmiany wymagań.

8. Zatwierdzone wymagania, o których mowa w ust. 5:

1) w terminie do dnia 15 września roku przedplanowego sporządzający przesyła do właściwego inwestora, o którym mowa w § 27 ust. 1 pkt 1-6, celem uwzględnienia w programie organizacyjno-użytkowym lub programie inwestycji, oraz powiadamia o ich przesłaniu Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8;

2) stają się integralną częścią programu organizacyjno-użytkowego lub programu inwestycji;

3) stanowią warunek ujęcia zadania w projekcie centralnego planu oraz centralnym planie inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości;

4) tracą ważność z upływem 2 lat od dnia ich zatwierdzenia w przypadku nierozpoczęcia, na ich podstawie, opracowania stosownego programu inwestycji lub programu organizacyjno-użytkowego zadania.

9. [17] W terminie do dnia 30 września roku przedplanowego:

1) szefowie (dyrektorzy, dowódcy) instytucji sprawujących merytoryczny nadzór nad inwestorami (z wyjątkiem Dyrektora Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego), Dyrektor Departamentu Administracyjnego, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Szef Służby Wywiadu Wojskowego przesyłają Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wykazy zadań, wynikających z projektów centralnych planów inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości, o których mowa w § 5 ust. 4 pkt 2:

a) dla których inwestor nie posiada niezbędnych wymagań, o których mowa w ust. 8 pkt 1,

b) w zakresie zadań inwestycyjnych dodatkowo:

– niespełniających wymogów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa – wraz z uzasadnieniem oraz propozycją limitów środków finansowych na kolejny rok budżetowy, ograniczonych do ewentualnego sfinansowania dokumentacji projektowo – kosztorysowych inwestycji bądź ich części,

– dla których stosowne programy inwestycji zostaną opracowane przed rozpoczęciem kolejnego roku budżetowego;

2) Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego przesyła, przygotowaną przez zespół powołany przez Ministra na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, informację Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8, zawierającą propozycję dotyczącą wysokości dotacji lub odmowy przyznania dotacji wraz z uzasadnieniem, o dokonanej ocenie:

a) wniosków uczelni wojskowych ubiegających się o dotację celową na dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji, o której mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego,

b) raportu rocznego, o którym mowa w § 12 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

10. Podstawę opracowywania programów, o których mowa w ust. 1, stanowią:

1) średniookresowy specjalistyczny plan inwestycji budowlanych;

2) centralne plany inwestycji budowlanych i centralne plany remontów nieruchomości lub projekty tych planów;

3) zadania normujące proces wdrażania uzbrojenia i sprzętu na wyposażenie SZ RP;

4) wnioski i zalecenia wynikające z okresowych kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej, ekspertyz technicznych i zagrożeń bezpieczeństwa użytkowania obiektów budowlanych;

5) resortowe plany dotyczące zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych;

6) doraźne decyzje lub polecenia Ministra, dotyczące realizacji zadań niezbędnych dla funkcjonowania SZ RP;

7) wymagania, o których mowa w ust. 2.

11. Programy organizacyjno-użytkowe i programy inwestycji mogą być sporządzane przez:

1) inwestora;

2) projektanta na zlecenie inwestora.

12. Przy opracowywaniu programu organizacyjno-użytkowego oraz programu inwestycji uwzględnia się wytyczne w zakresie programowania, wydawane na podstawie decyzji Ministra regulującej zasady i zakres prowadzenia prac typizacyjnych w budownictwie służącym obronności państwa, realizowanym na terenach zamkniętych.

13. Do programu organizacyjno-użytkowego oraz programu inwestycji dla zadania odnoszącego się do istniejącego obiektu, zarządca nieruchomości lub inwestor – w przypadku, gdy inwestorem jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej – załącza kopie protokołów z ostatniej rocznej i pięcioletniej kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej tego obiektu, a w przypadku zadań dotyczących infrastruktury łączności i informatyki – sporządzający program załącza protokół stanu technicznego infrastruktury kablowej, sprzętu komutacyjnego, transmisyjnego i zasilającego.

14. Przed zatwierdzeniem programu organizacyjno-użytkowego oraz programu inwestycji, odnoszącego się do zadania, którego wartość przekracza 1,0 mln euro, inwestor zwołuje posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych i Remontowych, zwanej dalej „Komisją” (z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych, których wymóg ten nie dotyczy bez względu na wartość zadania), z udziałem przedstawicieli: [18]

1) inwestora;

2) użytkownika;

3) jednostki nadrzędnej użytkownika;

4) organu, który zatwierdził minimalne wojskowe wymagania organizacyjno-użytkowe do programu, na podstawie których opracowano ten program;

5) zarządcy nieruchomości;

6) projektanta.

15. Inwestor może zwołać posiedzenie, o którym mowa w ust. 14, w celu dokonania oceny programu organizacyjno-użytkowego zadania oraz programu inwestycji, którego wartość nie przekracza 1,0 mln euro.

16. Do składu Komisji dodatkowo powołuje się przedstawicieli:

1) brygad lotniczych (skrzydeł) – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez Komisję będą zadania przewidziane do realizacji w jednostkach im podległych;

2) wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez Komisję będą wymagania określone przez Ministra Zdrowia w odniesieniu do zadań realizowanych w resortowych zakładach opieki zdrowotnej.

17. W trakcie posiedzenia, o którym mowa w ust. 14, Komisja dokonuje oceny zadania w aspekcie:

1) zasadności realizacji zadania;

2) spełniania minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych i pozostałych wymagań określonych dla zadania;

3) poprawności zaplanowanego zakresu rzeczowego;

4) wysokości zaplanowanych kosztów;

5) możliwości wykonania zadania etapami;

6) poprawności kwalifikowania zadania, jako inwestycji budowlanej albo remontu nieruchomości,

7) poprawności, kompletności i zgodności sporządzonego programu inwestycji z wymogami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

18. Inwestor:

1) zatwierdza programy organizacyjno-użytkowe oraz programy inwestycji;

2) akceptuje zestawienia kosztów zadania

– z zastrzeżeniem ust. 19.

19. Programy organizacyjno-użytkowe i programy inwestycji dla zadań dotyczących niżej wymienionych zakresów zatwierdzają (oraz odpowiednio akceptują zestawienia kosztów sporządzone dla tych zadań):

1) Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia – w zakresie zadań dotyczących samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister;

2) Szef Zarządu Planowania Systemów Dowodzenia i Łączności – P6 – w zakresie obiektów kierowania i dowodzenia szczebla strategicznego;

3) Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji – w zakresie zadań dotyczących infrastruktury informatyki i telekomunikacji;

4) Szef Służby Wywiadu Wojskowego i Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego w zakresie dotyczącym odpowiednio infrastruktury wywiadu wojskowego i kontrwywiadu wojskowego;

5) [19] (uchylony);

6) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – w zakresie zadań realizowanych przez podległych inwestorów, jeżeli szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysowa zadania przekracza:

a) równowartość 3 mln euro, lub

b) o ponad 50 % dotychczasowy szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysową zadania ujętą w centralnym planie inwestycji budowlanych bądź centralnym planie remontów nieruchomości

– z zastrzeżeniem pkt 2.

20. Niezależnie od postanowień ust. 19:

1) Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, w uzasadnionych przypadkach, może upoważnić dyrektorów (komendantów) samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister, do zatwierdzania programów organizacyjno-użytkowych;

2) Dyrektor Departamentu Wychowania i Promocji Obronności uzgadnia z dyrektorami muzeów wojskowych funkcjonujących w resorcie obrony narodowej jako państwowe instytucje kultury programy inwestycji w zakresie inwestycji realizowanych na ich rzecz, finansowanych lub dofinansowanych z dotacji celowej.

21. Program organizacyjno-użytkowy i program inwestycji zatwierdza się na określony w nim zakres rzeczowy oraz szacunkowy koszt.

22. Dla inwestycji budowlanych:

1) charakteryzujących się wariantowością możliwych rozwiązań lub lokalizacji;

2) obejmujących systemy do wykorzystania ponadlokalnego;

3) dotyczących kompleksowych przedsięwzięć

– wykonuje się koncepcje programowo-przestrzenne, które stanowią element dokumentacji projektowo-kosztorysowej zadania.

23. Zasady sporządzania koncepcji programowo-przestrzennych oraz opracowań studialnych określa załącznik Nr 23 do decyzji.

24. Za kwalifikację zadania do kategorii inwestycji lub remontu na etapie sporządzania programu organizacyjno-użytkowego lub programu inwestycji odpowiada inwestor.

25. Programy inwestycji, przed ich zatwierdzeniem, przesyła się do zaopiniowania właściwym kompetencyjnie beneficjentom, przy czym brak stanowiska w terminie 30 dni od dnia otrzymania programu traktuje się jako jego akceptację.

26. Programy organizacyjno-użytkowe, po ich zatwierdzeniu, przesyła się właściwym kompetencyjnie beneficjentom do wiadomości i służbowego wykorzystania.

27. W przypadku pełnienia funkcji inwestora przez organy inne, niż wymienione w § 27 ust. 1 pkt 1–6, programy, o których mowa w ust. 25 i 26, podlegają zaopiniowaniu przez właściwego terytorialnie zarządcę nieruchomości na zasadach określonych w ust. 25.

28. Wzory programów organizacyjno-użytkowych oraz wymagań, o których mowa w ust. 2, określają odpowiednio załączniki Nr 24–27 do decyzji.

29. Tryb i zasady sporządzania oraz zatwierdzania programów organizacyjno-użytkowych, programów inwestycji oraz zestawień kosztów zadań w zakresie zadań planowanych przez Wojskową Agencję Mieszkaniową określi Prezes Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

30. Program inwestycji dotyczący inwestycji, o której mowa w art. 135 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, przed jego zatwierdzeniem, wymaga uzyskania (przez osoby funkcyjne, które są właściwe kompetencyjnie do jego zatwierdzenia) uzgodnienia z Szefem Zarządu Planowania Rzeczowego – P8.

31. Uzgodnienie programu inwestycji, o którym mowa w ust. 30, przez Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 jest podstawą do wystąpienia przez zatwierdzających te programy do Ministra o jego akceptację (za pośrednictwem osoby funkcyjnej, której zatwierdzający jest bezpośrednio podporządkowany).

32. Każda zmiana programu inwestycji, o którym mowa w ust. 30, powodująca wzrost wartości limitu wydatków budżetowych zaplanowanych na jej finansowanie, wymaga akceptacji Ministra, na zasadach określonych w ust. 30 i 31, z uwzględnieniem art. 133 ustawy o finansach publicznych oraz wymogów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

[14] § 28 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. a) decyzji nr 27/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 37). Zmiana weszła w życie 15 lutego 2012 r.

[15] § 28 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. b) decyzji nr 27/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 37). Zmiana weszła w życie 15 lutego 2012 r.

[16] § 28 ust. 5 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. c) decyzji nr 27/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 37). Zmiana weszła w życie 15 lutego 2012 r.

[17] § 28 ust. 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. d) decyzji nr 27/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 37). Zmiana weszła w życie 15 lutego 2012 r.

[18] § 28 ust. 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. e) decyzji nr 27/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 37). Zmiana weszła w życie 15 lutego 2012 r.

[19] § 28 ust. 19 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 9 lit. f) decyzji nr 27/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 37). Zmiana weszła w życie 15 lutego 2012 r.

Wersja obowiązująca od 2012-02-15 do 2014-03-31

1. Inwestycja budowlana, inna inwestycja bądź remont nieruchomości, inicjowane są opracowaniem:

1) programu inwestycji – stosownie do wymogów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa;

2) [14] programu organizacyjno-użytkowego – w odniesieniu do pozostałych inwestycji (z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych) oraz remontów nieruchomości

– z zastrzeżeniem ust. 2.

2. [15] Opracowanie programów, o których mowa w ust. 1, w tym dla zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP a kwalifikowanych jako wydatek okołopakietowy, poprzedzane jest sporządzeniem minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych lub innych wymagań, wynikających z odrębnych przepisów – z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych, w odniesieniu do których wymagań nie sporządza się.

3. Wymagania sporządzają (w 2 egzemplarzach), stosownie do kompetencji, użytkownik lub jednostka nadrzędna użytkownika albo inna jednostka komórka/ /jednostka organizacyjna resortu podległa beneficjentowi, wskazana przez beneficjenta – z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Dla zadań, których potrzeba realizacji wynika wyłącznie ze stanu technicznego infrastruktury, wymagań nie sporządza się.

5. Sporządzający wymagania, o których mowa w ust. 2, przedkładają je do zatwierdzenia – stosownie do kompetencji:

1) [16] Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódcy Wojsk Lądowych, Dowódcy Sił Powietrznych, Dowódcy Marynarki Wojennej, Dowódcy Wojsk Specjalnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Dowódcy Operacyjnemu Sił Zbrojnych, Szefowi Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Szefowi Zarządu Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych – P2, Szefowi Zarządu Planowania Systemów Dowodzenia i Łączności – P6, Szefowi Zarządu Szkolenia – P7, Szefowi Szefostwa Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia, Szefowi Szefostwa Obrony Przeciwlotniczej, Szefowi Szefostwa Inżynierii Wojskowej, Szefowi Biura Koordynacyjnego SG WP, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej, Dyrektorowi Generalnemu MON, Dyrektorowi Departamentu Informatyki i Telekomunikacji, Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych, Dyrektorowi Departamentu Wychowania i Promocji Obronności, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Dyrektorowi Departamentu Sądów Wojskowych w Ministerstwie Sprawiedliwości, Naczelnemu Prokuratorowi Wojskowemu, Biskupowi Polowemu Wojska Polskiego, Prawosławnemu Ordynariuszowi Wojska Polskiego oraz Naczelnemu Kapelanowi Wojskowego Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego;

2) w przypadkach nie wymienionych w pkt 1 – osobie funkcyjnej, której jest bezpośrednio podporządkowany.

6. Wymagania, o których mowa w ust. 2, pod rygorem nieważności, przed zatwierdzeniem podlegają uzgodnieniu, stosownie do kompetencji, kolejno z:

1) szefem właściwego węzła łączności lub teleinformatycznego (z wyłączeniem zadań infrastruktury informatyki i telekomunikacji, dla których uzgodnienie jest fakultatywne);

2) pełnomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych (organu sporządzającego wymagania);

3) szefem (dowódcą) oddziału gospodarczego, który przyjmie na ewidencję ilościowo-wartościową efekty rzeczowe inwestycji wraz z ich kwalifikacją (nowy środek trwały lub wzrost wartości istniejącego środka trwałego) – w odniesieniu do zadań inwestycyjnych realizowanych w państwowych jednostkach budżetowych;

4) szefem rejonowego (Wojskowego, Stołecznego) zarządu infrastruktury lub terenowego oddziału lotniskowego – w odniesieniu do zadań przewidywanych do realizacji przez te jednostki bądź dotyczących nieruchomości przez nich zarządzanych;

5) Szefem Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 – w odniesieniu do zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP, a kwalifikowanych jako wydatek okołopakietowy.

7. Warunkiem zmiany wymagań, o których mowa w ust. 2, skutkującej zwiększeniem kosztów realizacji zadania, jest uzyskanie przez osoby funkcyjne, które je zatwierdziły, akceptacji stosownego wniosku w tej sprawie przez Szefa Sztabu Generalnego WP (zawierającego szczegółowe uzasadnienie wraz z podaniem przyczyn powodujących potrzebę dokonania zmian) po uprzednim zaopiniowaniu proponowanej zmiany przez instytucję sprawującą merytoryczny nadzór nad inwestorem właściwym do realizacji zadania, w szczególności pod względem:

1) skutków finansowych,

2) wpływu na termin realizacji zadania,

3) możliwości i celowości uzyskania efektu rzeczowego bez zmiany wymagań.

8. Zatwierdzone wymagania, o których mowa w ust. 5:

1) w terminie do dnia 15 września roku przedplanowego sporządzający przesyła do właściwego inwestora, o którym mowa w § 27 ust. 1 pkt 1-6, celem uwzględnienia w programie organizacyjno-użytkowym lub programie inwestycji, oraz powiadamia o ich przesłaniu Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8;

2) stają się integralną częścią programu organizacyjno-użytkowego lub programu inwestycji;

3) stanowią warunek ujęcia zadania w projekcie centralnego planu oraz centralnym planie inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości;

4) tracą ważność z upływem 2 lat od dnia ich zatwierdzenia w przypadku nierozpoczęcia, na ich podstawie, opracowania stosownego programu inwestycji lub programu organizacyjno-użytkowego zadania.

9. [17] W terminie do dnia 30 września roku przedplanowego:

1) szefowie (dyrektorzy, dowódcy) instytucji sprawujących merytoryczny nadzór nad inwestorami (z wyjątkiem Dyrektora Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego), Dyrektor Departamentu Administracyjnego, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Szef Służby Wywiadu Wojskowego przesyłają Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wykazy zadań, wynikających z projektów centralnych planów inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości, o których mowa w § 5 ust. 4 pkt 2:

a) dla których inwestor nie posiada niezbędnych wymagań, o których mowa w ust. 8 pkt 1,

b) w zakresie zadań inwestycyjnych dodatkowo:

– niespełniających wymogów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa – wraz z uzasadnieniem oraz propozycją limitów środków finansowych na kolejny rok budżetowy, ograniczonych do ewentualnego sfinansowania dokumentacji projektowo – kosztorysowych inwestycji bądź ich części,

– dla których stosowne programy inwestycji zostaną opracowane przed rozpoczęciem kolejnego roku budżetowego;

2) Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego przesyła, przygotowaną przez zespół powołany przez Ministra na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, informację Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8, zawierającą propozycję dotyczącą wysokości dotacji lub odmowy przyznania dotacji wraz z uzasadnieniem, o dokonanej ocenie:

a) wniosków uczelni wojskowych ubiegających się o dotację celową na dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji, o której mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego,

b) raportu rocznego, o którym mowa w § 12 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

10. Podstawę opracowywania programów, o których mowa w ust. 1, stanowią:

1) średniookresowy specjalistyczny plan inwestycji budowlanych;

2) centralne plany inwestycji budowlanych i centralne plany remontów nieruchomości lub projekty tych planów;

3) zadania normujące proces wdrażania uzbrojenia i sprzętu na wyposażenie SZ RP;

4) wnioski i zalecenia wynikające z okresowych kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej, ekspertyz technicznych i zagrożeń bezpieczeństwa użytkowania obiektów budowlanych;

5) resortowe plany dotyczące zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych;

6) doraźne decyzje lub polecenia Ministra, dotyczące realizacji zadań niezbędnych dla funkcjonowania SZ RP;

7) wymagania, o których mowa w ust. 2.

11. Programy organizacyjno-użytkowe i programy inwestycji mogą być sporządzane przez:

1) inwestora;

2) projektanta na zlecenie inwestora.

12. Przy opracowywaniu programu organizacyjno-użytkowego oraz programu inwestycji uwzględnia się wytyczne w zakresie programowania, wydawane na podstawie decyzji Ministra regulującej zasady i zakres prowadzenia prac typizacyjnych w budownictwie służącym obronności państwa, realizowanym na terenach zamkniętych.

13. Do programu organizacyjno-użytkowego oraz programu inwestycji dla zadania odnoszącego się do istniejącego obiektu, zarządca nieruchomości lub inwestor – w przypadku, gdy inwestorem jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej – załącza kopie protokołów z ostatniej rocznej i pięcioletniej kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej tego obiektu, a w przypadku zadań dotyczących infrastruktury łączności i informatyki – sporządzający program załącza protokół stanu technicznego infrastruktury kablowej, sprzętu komutacyjnego, transmisyjnego i zasilającego.

14. Przed zatwierdzeniem programu organizacyjno-użytkowego oraz programu inwestycji, odnoszącego się do zadania, którego wartość przekracza 1,0 mln euro, inwestor zwołuje posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych i Remontowych, zwanej dalej „Komisją” (z wyjątkiem zadań w zakresie uczelni wojskowych, których wymóg ten nie dotyczy bez względu na wartość zadania), z udziałem przedstawicieli: [18]

1) inwestora;

2) użytkownika;

3) jednostki nadrzędnej użytkownika;

4) organu, który zatwierdził minimalne wojskowe wymagania organizacyjno-użytkowe do programu, na podstawie których opracowano ten program;

5) zarządcy nieruchomości;

6) projektanta.

15. Inwestor może zwołać posiedzenie, o którym mowa w ust. 14, w celu dokonania oceny programu organizacyjno-użytkowego zadania oraz programu inwestycji, którego wartość nie przekracza 1,0 mln euro.

16. Do składu Komisji dodatkowo powołuje się przedstawicieli:

1) brygad lotniczych (skrzydeł) – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez Komisję będą zadania przewidziane do realizacji w jednostkach im podległych;

2) wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez Komisję będą wymagania określone przez Ministra Zdrowia w odniesieniu do zadań realizowanych w resortowych zakładach opieki zdrowotnej.

17. W trakcie posiedzenia, o którym mowa w ust. 14, Komisja dokonuje oceny zadania w aspekcie:

1) zasadności realizacji zadania;

2) spełniania minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych i pozostałych wymagań określonych dla zadania;

3) poprawności zaplanowanego zakresu rzeczowego;

4) wysokości zaplanowanych kosztów;

5) możliwości wykonania zadania etapami;

6) poprawności kwalifikowania zadania, jako inwestycji budowlanej albo remontu nieruchomości,

7) poprawności, kompletności i zgodności sporządzonego programu inwestycji z wymogami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

18. Inwestor:

1) zatwierdza programy organizacyjno-użytkowe oraz programy inwestycji;

2) akceptuje zestawienia kosztów zadania

– z zastrzeżeniem ust. 19.

19. Programy organizacyjno-użytkowe i programy inwestycji dla zadań dotyczących niżej wymienionych zakresów zatwierdzają (oraz odpowiednio akceptują zestawienia kosztów sporządzone dla tych zadań):

1) Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia – w zakresie zadań dotyczących samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister;

2) Szef Zarządu Planowania Systemów Dowodzenia i Łączności – P6 – w zakresie obiektów kierowania i dowodzenia szczebla strategicznego;

3) Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji – w zakresie zadań dotyczących infrastruktury informatyki i telekomunikacji;

4) Szef Służby Wywiadu Wojskowego i Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego w zakresie dotyczącym odpowiednio infrastruktury wywiadu wojskowego i kontrwywiadu wojskowego;

5) [19] (uchylony);

6) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – w zakresie zadań realizowanych przez podległych inwestorów, jeżeli szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysowa zadania przekracza:

a) równowartość 3 mln euro, lub

b) o ponad 50 % dotychczasowy szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysową zadania ujętą w centralnym planie inwestycji budowlanych bądź centralnym planie remontów nieruchomości

– z zastrzeżeniem pkt 2.

20. Niezależnie od postanowień ust. 19:

1) Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, w uzasadnionych przypadkach, może upoważnić dyrektorów (komendantów) samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister, do zatwierdzania programów organizacyjno-użytkowych;

2) Dyrektor Departamentu Wychowania i Promocji Obronności uzgadnia z dyrektorami muzeów wojskowych funkcjonujących w resorcie obrony narodowej jako państwowe instytucje kultury programy inwestycji w zakresie inwestycji realizowanych na ich rzecz, finansowanych lub dofinansowanych z dotacji celowej.

21. Program organizacyjno-użytkowy i program inwestycji zatwierdza się na określony w nim zakres rzeczowy oraz szacunkowy koszt.

22. Dla inwestycji budowlanych:

1) charakteryzujących się wariantowością możliwych rozwiązań lub lokalizacji;

2) obejmujących systemy do wykorzystania ponadlokalnego;

3) dotyczących kompleksowych przedsięwzięć

– wykonuje się koncepcje programowo-przestrzenne, które stanowią element dokumentacji projektowo-kosztorysowej zadania.

23. Zasady sporządzania koncepcji programowo-przestrzennych oraz opracowań studialnych określa załącznik Nr 23 do decyzji.

24. Za kwalifikację zadania do kategorii inwestycji lub remontu na etapie sporządzania programu organizacyjno-użytkowego lub programu inwestycji odpowiada inwestor.

25. Programy inwestycji, przed ich zatwierdzeniem, przesyła się do zaopiniowania właściwym kompetencyjnie beneficjentom, przy czym brak stanowiska w terminie 30 dni od dnia otrzymania programu traktuje się jako jego akceptację.

26. Programy organizacyjno-użytkowe, po ich zatwierdzeniu, przesyła się właściwym kompetencyjnie beneficjentom do wiadomości i służbowego wykorzystania.

27. W przypadku pełnienia funkcji inwestora przez organy inne, niż wymienione w § 27 ust. 1 pkt 1–6, programy, o których mowa w ust. 25 i 26, podlegają zaopiniowaniu przez właściwego terytorialnie zarządcę nieruchomości na zasadach określonych w ust. 25.

28. Wzory programów organizacyjno-użytkowych oraz wymagań, o których mowa w ust. 2, określają odpowiednio załączniki Nr 24–27 do decyzji.

29. Tryb i zasady sporządzania oraz zatwierdzania programów organizacyjno-użytkowych, programów inwestycji oraz zestawień kosztów zadań w zakresie zadań planowanych przez Wojskową Agencję Mieszkaniową określi Prezes Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

30. Program inwestycji dotyczący inwestycji, o której mowa w art. 135 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, przed jego zatwierdzeniem, wymaga uzyskania (przez osoby funkcyjne, które są właściwe kompetencyjnie do jego zatwierdzenia) uzgodnienia z Szefem Zarządu Planowania Rzeczowego – P8.

31. Uzgodnienie programu inwestycji, o którym mowa w ust. 30, przez Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 jest podstawą do wystąpienia przez zatwierdzających te programy do Ministra o jego akceptację (za pośrednictwem osoby funkcyjnej, której zatwierdzający jest bezpośrednio podporządkowany).

32. Każda zmiana programu inwestycji, o którym mowa w ust. 30, powodująca wzrost wartości limitu wydatków budżetowych zaplanowanych na jej finansowanie, wymaga akceptacji Ministra, na zasadach określonych w ust. 30 i 31, z uwzględnieniem art. 133 ustawy o finansach publicznych oraz wymogów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

[14] § 28 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. a) decyzji nr 27/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 37). Zmiana weszła w życie 15 lutego 2012 r.

[15] § 28 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. b) decyzji nr 27/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 37). Zmiana weszła w życie 15 lutego 2012 r.

[16] § 28 ust. 5 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. c) decyzji nr 27/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 37). Zmiana weszła w życie 15 lutego 2012 r.

[17] § 28 ust. 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. d) decyzji nr 27/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 37). Zmiana weszła w życie 15 lutego 2012 r.

[18] § 28 ust. 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. e) decyzji nr 27/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 37). Zmiana weszła w życie 15 lutego 2012 r.

[19] § 28 ust. 19 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 9 lit. f) decyzji nr 27/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.U.MON. poz. 37). Zmiana weszła w życie 15 lutego 2012 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2011-05-11 do 2012-02-14

1. Inwestycja budowlana, inna inwestycja bądź remont nieruchomości, inicjowane są opracowaniem:

1) programu inwestycji – stosownie do wymogów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa;

2) programu organizacyjno-użytkowego – w odniesieniu do pozostałych inwestycji oraz remontów nieruchomości

– z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Opracowanie programów, o których mowa w ust. 1, w tym dla zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP a kwalifikowanych jako wydatek okołopakietowy, poprzedzane jest sporządzeniem minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych lub innych wymagań, wynikających z odrębnych przepisów.

3. Wymagania sporządzają (w 2 egzemplarzach), stosownie do kompetencji, użytkownik lub jednostka nadrzędna użytkownika albo inna jednostka komórka/ /jednostka organizacyjna resortu podległa beneficjentowi, wskazana przez beneficjenta – z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Dla zadań, których potrzeba realizacji wynika wyłącznie ze stanu technicznego infrastruktury, wymagań nie sporządza się.

5. Sporządzający wymagania, o których mowa w ust. 2, przedkładają je do zatwierdzenia – stosownie do kompetencji:

1) Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódcy Wojsk Lądowych, Dowódcy Sił Powietrznych, Dowódcy Marynarki Wojennej, Dowódcy Wojsk Specjalnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Dowódcy Operacyjnemu Sił Zbrojnych, Szefowi Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Szefowi Zarządu Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych – P2, Szefowi Zarządu Planowania Systemów Dowodzenia i Łączności – P6, Szefowi Zarządu Szkolenia – P7, Szefowi Szefostwa Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia, Szefowi Szefostwa Obrony Przeciwlotniczej, Szefowi Szefostwa Inżynierii Wojskowej, Szefowi Biura Koordynacyjnego SG WP, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej, Dyrektorowi Generalnemu MON, Dyrektorowi Departamentu Informatyki i Telekomunikacji, Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych, Dyrektorowi Departamentu Wychowania i Promocji Obronności, Dyrektorowi Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Dyrektorowi Departamentu Sądów Wojskowych w Ministerstwie Sprawiedliwości, Naczelnemu Prokuratorowi Wojskowemu, Biskupowi Polowemu Wojska Polskiego, Prawosławnemu Ordynariuszowi Wojska Polskiego oraz Naczelnemu Kapelanowi Wojskowego Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego;

2) w przypadkach nie wymienionych w pkt 1 – osobie funkcyjnej, której jest bezpośrednio podporządkowany.

6. Wymagania, o których mowa w ust. 2, pod rygorem nieważności, przed zatwierdzeniem podlegają uzgodnieniu, stosownie do kompetencji, kolejno z:

1) szefem właściwego węzła łączności lub teleinformatycznego (z wyłączeniem zadań infrastruktury informatyki i telekomunikacji, dla których uzgodnienie jest fakultatywne);

2) pełnomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych (organu sporządzającego wymagania);

3) szefem (dowódcą) oddziału gospodarczego, który przyjmie na ewidencję ilościowo-wartościową efekty rzeczowe inwestycji wraz z ich kwalifikacją (nowy środek trwały lub wzrost wartości istniejącego środka trwałego) – w odniesieniu do zadań inwestycyjnych realizowanych w państwowych jednostkach budżetowych;

4) szefem rejonowego (Wojskowego, Stołecznego) zarządu infrastruktury lub terenowego oddziału lotniskowego – w odniesieniu do zadań przewidywanych do realizacji przez te jednostki bądź dotyczących nieruchomości przez nich zarządzanych;

5) Szefem Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 – w odniesieniu do zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP, a kwalifikowanych jako wydatek okołopakietowy.

7. Warunkiem zmiany wymagań, o których mowa w ust. 2, skutkującej zwiększeniem kosztów realizacji zadania, jest uzyskanie przez osoby funkcyjne, które je zatwierdziły, akceptacji stosownego wniosku w tej sprawie przez Szefa Sztabu Generalnego WP (zawierającego szczegółowe uzasadnienie wraz z podaniem przyczyn powodujących potrzebę dokonania zmian) po uprzednim zaopiniowaniu proponowanej zmiany przez instytucję sprawującą merytoryczny nadzór nad inwestorem właściwym do realizacji zadania, w szczególności pod względem:

1) skutków finansowych,

2) wpływu na termin realizacji zadania,

3) możliwości i celowości uzyskania efektu rzeczowego bez zmiany wymagań.

8. Zatwierdzone wymagania, o których mowa w ust. 5:

1) w terminie do dnia 15 września roku przedplanowego sporządzający przesyła do właściwego inwestora, o którym mowa w § 27 ust. 1 pkt 1-6, celem uwzględnienia w programie organizacyjno-użytkowym lub programie inwestycji, oraz powiadamia o ich przesłaniu Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8;

2) stają się integralną częścią programu organizacyjno-użytkowego lub programu inwestycji;

3) stanowią warunek ujęcia zadania w projekcie centralnego planu oraz centralnym planie inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości;

4) tracą ważność z upływem 2 lat od dnia ich zatwierdzenia w przypadku nierozpoczęcia, na ich podstawie, opracowania stosownego programu inwestycji lub programu organizacyjno-użytkowego zadania.

9. W terminie do dnia 30 września roku przed-planowego szefowie (dyrektorzy, dowódcy) instytucji sprawujących merytoryczny nadzór nad inwestorami, Dyrektor Departamentu Administracyjnego, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Szef Służby Wywiadu Wojskowego przesyłają Szefowi ZPR – P8 wykazy zadań, wynikających z projektów centralnych planów inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości (o których mowa w § 5 ust. 4 pkt 2):

1) dla których inwestor nie posiada niezbędnych wymagań, o których mowa w ust. 8 pkt 1;

2) w zakresie zadań inwestycyjnych dodatkowo:

a) niespełniających wymogów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa – wraz z uzasadnieniem oraz propozycją limitów środków finansowych na kolejny rok budżetowy, ograniczonych do ewentualnego sfinansowania dokumentacji projektowo-kosztorysowych inwestycji bądź ich części,

b) dla których stosowne programy inwestycji zostaną opracowane przed rozpoczęciem kolejnego roku budżetowego.

10. Podstawę opracowywania programów, o których mowa w ust. 1, stanowią:

1) średniookresowy specjalistyczny plan inwestycji budowlanych;

2) centralne plany inwestycji budowlanych i centralne plany remontów nieruchomości lub projekty tych planów;

3) zadania normujące proces wdrażania uzbrojenia i sprzętu na wyposażenie SZ RP;

4) wnioski i zalecenia wynikające z okresowych kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej, ekspertyz technicznych i zagrożeń bezpieczeństwa użytkowania obiektów budowlanych;

5) resortowe plany dotyczące zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych;

6) doraźne decyzje lub polecenia Ministra, dotyczące realizacji zadań niezbędnych dla funkcjonowania SZ RP;

7) wymagania, o których mowa w ust. 2.

11. Programy organizacyjno-użytkowe i programy inwestycji mogą być sporządzane przez:

1) inwestora;

2) projektanta na zlecenie inwestora.

12. Przy opracowywaniu programu organizacyjno-użytkowego oraz programu inwestycji uwzględnia się wytyczne w zakresie programowania, wydawane na podstawie decyzji Ministra regulującej zasady i zakres prowadzenia prac typizacyjnych w budownictwie służącym obronności państwa, realizowanym na terenach zamkniętych.

13. Do programu organizacyjno-użytkowego oraz programu inwestycji dla zadania odnoszącego się do istniejącego obiektu, zarządca nieruchomości lub inwestor – w przypadku, gdy inwestorem jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej – załącza kopie protokołów z ostatniej rocznej i pięcioletniej kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej tego obiektu, a w przypadku zadań dotyczących infrastruktury łączności i informatyki – sporządzający program załącza protokół stanu technicznego infrastruktury kablowej, sprzętu komutacyjnego, transmisyjnego i zasilającego.

14. Przed zatwierdzeniem programu organizacyjno-użytkowego oraz programu inwestycji, odnoszącego się do zadania, którego wartość przekracza 1,0 mln euro, inwestor zwołuje posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych i Remontowych, zwanej dalej „Komisją”, z udziałem przedstawicieli:

1) inwestora;

2) użytkownika;

3) jednostki nadrzędnej użytkownika;

4) organu, który zatwierdził minimalne wojskowe wymagania organizacyjno-użytkowe do programu, na podstawie których opracowano ten program;

5) zarządcy nieruchomości;

6) projektanta.

15. Inwestor może zwołać posiedzenie, o którym mowa w ust. 14, w celu dokonania oceny programu organizacyjno-użytkowego zadania oraz programu inwestycji, którego wartość nie przekracza 1,0 mln euro.

16. Do składu Komisji dodatkowo powołuje się przedstawicieli:

1) brygad lotniczych (skrzydeł) – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez Komisję będą zadania przewidziane do realizacji w jednostkach im podległych;

2) wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez Komisję będą wymagania określone przez Ministra Zdrowia w odniesieniu do zadań realizowanych w resortowych zakładach opieki zdrowotnej.

17. W trakcie posiedzenia, o którym mowa w ust. 14, Komisja dokonuje oceny zadania w aspekcie:

1) zasadności realizacji zadania;

2) spełniania minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych i pozostałych wymagań określonych dla zadania;

3) poprawności zaplanowanego zakresu rzeczowego;

4) wysokości zaplanowanych kosztów;

5) możliwości wykonania zadania etapami;

6) poprawności kwalifikowania zadania, jako inwestycji budowlanej albo remontu nieruchomości,

7) poprawności, kompletności i zgodności sporządzonego programu inwestycji z wymogami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

18. Inwestor:

1) zatwierdza programy organizacyjno-użytkowe oraz programy inwestycji;

2) akceptuje zestawienia kosztów zadania

– z zastrzeżeniem ust. 19.

19. Programy organizacyjno-użytkowe i programy inwestycji dla zadań dotyczących niżej wymienionych zakresów zatwierdzają (oraz odpowiednio akceptują zestawienia kosztów sporządzone dla tych zadań):

1) Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia – w zakresie zadań dotyczących samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister;

2) Szef Zarządu Planowania Systemów Dowodzenia i Łączności – P6 – w zakresie obiektów kierowania i dowodzenia szczebla strategicznego;

3) Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji – w zakresie zadań dotyczących infrastruktury informatyki i telekomunikacji;

4) Szef Służby Wywiadu Wojskowego i Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego w zakresie dotyczącym odpowiednio infrastruktury wywiadu wojskowego i kontrwywiadu wojskowego;

5) Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego – w zakresie zadań dotyczących uczelni wojskowych;

6) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – w zakresie zadań realizowanych przez podległych inwestorów, jeżeli szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysowa zadania przekracza:

a) równowartość 3 mln euro, lub

b) o ponad 50 % dotychczasowy szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysową zadania ujętą w centralnym planie inwestycji budowlanych bądź centralnym planie remontów nieruchomości

– z zastrzeżeniem pkt 2.

20. Niezależnie od postanowień ust. 19:

1) Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, w uzasadnionych przypadkach, może upoważnić dyrektorów (komendantów) samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister, do zatwierdzania programów organizacyjno-użytkowych;

2) Dyrektor Departamentu Wychowania i Promocji Obronności uzgadnia z dyrektorami muzeów wojskowych funkcjonujących w resorcie obrony narodowej jako państwowe instytucje kultury programy inwestycji w zakresie inwestycji realizowanych na ich rzecz, finansowanych lub dofinansowanych z dotacji celowej.

21. Program organizacyjno-użytkowy i program inwestycji zatwierdza się na określony w nim zakres rzeczowy oraz szacunkowy koszt.

22. Dla inwestycji budowlanych:

1) charakteryzujących się wariantowością możliwych rozwiązań lub lokalizacji;

2) obejmujących systemy do wykorzystania ponadlokalnego;

3) dotyczących kompleksowych przedsięwzięć

– wykonuje się koncepcje programowo-przestrzenne, które stanowią element dokumentacji projektowo-kosztorysowej zadania.

23. Zasady sporządzania koncepcji programowo-przestrzennych oraz opracowań studialnych określa załącznik Nr 23 do decyzji.

24. Za kwalifikację zadania do kategorii inwestycji lub remontu na etapie sporządzania programu organizacyjno-użytkowego lub programu inwestycji odpowiada inwestor.

25. Programy inwestycji, przed ich zatwierdzeniem, przesyła się do zaopiniowania właściwym kompetencyjnie beneficjentom, przy czym brak stanowiska w terminie 30 dni od dnia otrzymania programu traktuje się jako jego akceptację.

26. Programy organizacyjno-użytkowe, po ich zatwierdzeniu, przesyła się właściwym kompetencyjnie beneficjentom do wiadomości i służbowego wykorzystania.

27. W przypadku pełnienia funkcji inwestora przez organy inne, niż wymienione w § 27 ust. 1 pkt 1–6, programy, o których mowa w ust. 25 i 26, podlegają zaopiniowaniu przez właściwego terytorialnie zarządcę nieruchomości na zasadach określonych w ust. 25.

28. Wzory programów organizacyjno-użytkowych oraz wymagań, o których mowa w ust. 2, określają odpowiednio załączniki Nr 24–27 do decyzji.

29. Tryb i zasady sporządzania oraz zatwierdzania programów organizacyjno-użytkowych, programów inwestycji oraz zestawień kosztów zadań w zakresie zadań planowanych przez Wojskową Agencję Mieszkaniową określi Prezes Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

30. Program inwestycji dotyczący inwestycji, o której mowa w art. 135 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, przed jego zatwierdzeniem, wymaga uzyskania (przez osoby funkcyjne, które są właściwe kompetencyjnie do jego zatwierdzenia) uzgodnienia z Szefem Zarządu Planowania Rzeczowego – P8.

31. Uzgodnienie programu inwestycji, o którym mowa w ust. 30, przez Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 jest podstawą do wystąpienia przez zatwierdzających te programy do Ministra o jego akceptację (za pośrednictwem osoby funkcyjnej, której zatwierdzający jest bezpośrednio podporządkowany).

32. Każda zmiana programu inwestycji, o którym mowa w ust. 30, powodująca wzrost wartości limitu wydatków budżetowych zaplanowanych na jej finansowanie, wymaga akceptacji Ministra, na zasadach określonych w ust. 30 i 31, z uwzględnieniem art. 133 ustawy o finansach publicznych oraz wymogów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-02-11 do 2011-05-10

1. Inwestycja budowlana bądź remont nieruchomości, inicjowane są:

1) w odniesieniu do inwestycji, o których mowa w § 5 pkt 1 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa – opracowaniem programu inwestycji;

2) w odniesieniu do inwestycji innych, niż wymienione w pkt 1 – opracowaniem programu organizacyjno-użytkowego;

3) dla remontów nieruchomości – opracowaniem programu organizacyjno-użytkowego

- z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Opracowanie programów, o których mowa w ust. 1, poprzedzane jest sporządzeniem wymagań, które zawierają wyspecyfikowane dane wynikające z minimalnych wojskowych wymagań organizacjno-użytkowych lub innych uwarunkowań, wynikających z odrębnych przepisów.

3. Wymagania sporządzają, stosownie do kompetencji, użytkownik lub jednostka nadrzędna użytkownika – z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Dla zadań nie zgłoszonych przez użytkownika bądź jego jednostkę nadrzędną w zestawieniu potrzeb rzeczowych, o którym mowa w § 34 ust. 1, a których potrzeba realizacji wynika ze stanu technicznego infrastruktury, wymagania sporządza inwestor.

5. Sporządzający wymagania, o których mowa w ust. 2, przedkładają je do zatwierdzenia – stosownie do kompetencji: Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódcy Wojsk Lądowych, Dowódcy Sił Powietrznych, Dowódcy Marynarki Wojennej, Dowódcy Wojsk Specjalnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Szefowi Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Szefowi Zarządu Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych – P2, Szefowi Zarządu Planowania Systemów Dowodzenia i Łączności – P6, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej, Dyrektorowi Generalnemu, Dyrektorowi Departamentu Informatyki i Telekomunikacji, Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych, Dyrektorowi Departamentu Wychowania i Promocji Obronności, Dyrektorowi Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego, Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Dyrektorowi Departamentu Sądów Wojskowych w Ministerstwie Sprawiedliwości, Naczelnemu Prokuratorowi Wojskowemu, Biskupowi Polowemu Wojska Polskiego, Prawosławnemu Ordynariuszowi Wojska Polskiego, Naczelnemu Kapelanowi Wojskowego Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego oraz właściwym komendantom uczelni wojskowych – z zastrzeżeniem ust. 6.

6. Wymagania organizacyjno-użytkowe dotyczące zadań przewidywanych do realizacji na rzecz Wojskowych Domów (Zespołów) Wypoczynkowych, podlegają, przed ich zatwierdzeniem, uzgodnieniu z właściwym terytorialnie zarządem infrastruktury.

7. Zatwierdzone wymagania, o których mowa w ust. 5:

1) w terminie do dnia 30 września roku przedplanowego sporządzający przesyła, pod rygorem nieujęcia zadań przewidywanych do rozpoczęcia w roku planowym w projekcie centralnego planu rzeczowego, do właściwego inwestora, o którym mowa w § 27 ust. 1 pkt 1-6, celem uwzględnienia w programie organizacyjno-użytkowym lub programie inwestycji;

2) stają się integralną częścią programu organizacyjno-użytkowego lub programu inwestycji.

8. Podstawę opracowywania programów, o których mowa w ust. 1, stanowią:

1) średniookresowy, specjalistyczny plan inwestycji budowlanych;

2) centralne plany inwestycji budowlanych i centralne plany remontów nieruchomości lub projekty tych planów;

3) zadania dyrektywne, w tym normujące proces wdrażania uzbrojenia i sprzętu na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

4) wnioski i zalecenia wynikające z okresowych kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej, ekspertyz technicznych i zagrożeń bezpieczeństwa użytkowania obiektów budowlanych;

5) resortowe plany dotyczące zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych;

6) doraźne decyzje lub polecenia Ministra, dotyczące realizacji zadań niezbędnych dla funkcjonowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

7) wymagania, o których mowa w ust. 2.

9. Programy organizacyjno-użytkowe i programy inwestycji mogą być sporządzane przez:

1) inwestora;

2) projektanta na zlecenie inwestora.

10. Przy opracowywaniu programu organizacyjno-użytkowego oraz programu inwestycji uwzględnia się wytyczne w zakresie programowania, wydawane na podstawie decyzji Ministra regulującej zasady i zakres prowadzenia prac typizacyjnych w budownictwie służącym obronności państwa, realizowanym na terenach zamkniętych.

11. Do programu organizacyjno-użytkowego oraz programu inwestycji dla zadania odnoszącego się do istniejącego obiektu, zarządca nieruchomości lub inwestor – w przypadku, gdy inwestorem jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, wojskowy dom wypoczynkowy lub wojskowy zespół wypoczynkowy – załącza kopie protokołów z ostatniej rocznej i pięcioletniej kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej tego obiektu, a w przypadku zadań dotyczących infrastruktury łączności i informatyki – sporządzający program załącza protokół stanu technicznego infrastruktury kablowej, sprzętu komutacyjnego, transmisyjnego i zasilającego.

12. Przed zatwierdzeniem programu organizacyjno-użytkowego oraz programu inwestycji, odnoszącego się do zadania, którego wartość przekracza 1,0 mln euro, inwestor zwołuje posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych i Remontowych, zwanej dalej „Komisją”, z udziałem przedstawicieli:

1) inwestora;

2) użytkownika;

3) jednostki nadrzędnej użytkownika;

4) organu, który zatwierdził minimalne wojskowe wymagania organizacyjno-użytkowe do programu, na podstawie których opracowano ten program;

5) zarządcy nieruchomości.

13. Inwestor może zwołać posiedzenie, o którym mowa w ust. 12, w celu dokonania oceny programu organizacyjno-użytkowego zadania oraz programu inwestycji, którego wartość nie przekracza 1,0 mln euro.

14. Do składu Komisji dodatkowo powołuje się przedstawicieli:

1) okręgów wojskowych oraz brygad lotniczych (skrzydeł) – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez Komisję będą zadania przewidziane do realizacji w jednostkach im podległych;

2) wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej – gdy przedmiotem rozpatrzenia przez Komisję będą wymagania określone przez Ministra Zdrowia w odniesieniu do zadań realizowanych w resortowych zakładach opieki zdrowotnej.

15. W trakcie posiedzenia, o którym mowa w ust. 12, Komisja dokonuje oceny zadania w aspekcie:

1) celowości realizacji zadania;

2) spełniania minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych i pozostałych wymagań określonych dla zadania;

3) poprawności zaplanowanego zakresu rzeczowego;

4) wartości zaplanowanych kosztów;

5) możliwości wykonania zadania etapami;

6) poprawności kwalifikowania zadania, jako inwestycji budowlanej albo remontu nieruchomości.

16. Programy organizacyjno-użytkowe oraz programy inwestycji zatwierdzane są przez inwestorów, z zastrzeżeniem ust. 17.

17. Programy organizacyjno-użytkowe i programy inwestycji dla zadań dotyczących niżej wymienionych zakresów zatwierdzają (oraz odpowiednio akceptują zestawienia kosztów sporządzone dla tych zadań):

1) Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia – w zakresie zadań dotyczących samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i jednostek badawczo-rozwojowych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister;

2) Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych – w zakresie zadań dotyczących wojskowych domów wypoczynkowych oraz wojskowych zespołów wypoczynkowych;

3) Szef Zarządu Planowania Systemów Dowodzenia i Łączności – P6 – w zakresie obiektów kierowania i dowodzenia szczebla strategicznego;

4) Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji – w zakresie zadań dotyczących infrastruktury informatyki i telekomunikacji;

5) Szef Służby Wywiadu Wojskowego i Szef Służby Kontrwywiadu w zakresie dotyczącym odpowiednio infrastruktury wywiadu wojskowego i kontrwywiadu wojskowego.

18. W uzasadnionych przypadkach Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia może upoważnić dyrektorów (komendantów) samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i jednostek badawczo-rozwojowych wojskowej służby zdrowia, dla których organem założycielskim jest Minister, do zatwierdzania programów organizacyjno-użytkowych w zakresie zadań, o których mowa w ust. 17 pkt 1.

19. Program organizacyjno-użytkowy zatwierdza się na określony w nim zakres rzeczowy oraz szacunkowy koszt, a w przypadku programu inwestycji – na określony w nim zakres rzeczowy i wartość kosztorysową.

20. Dla inwestycji budowlanych:

1) charakteryzujących się wariantowością możliwych rozwiązań lub lokalizacji;

2) obejmujących systemy do wykorzystania ponadlokalnego;

3) dotyczących kompleksowych przedsięwzięć

- wykonuje się koncepcje programowo-przestrzenne, które stanowią element dokumentacji projektowo-kosztorysowej zadania.

21. Zasady sporządzania koncepcji programowo-przestrzennych oraz opracowań studialnych określa załącznik Nr 23 do decyzji.

22. Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na podstawie programu organizacyjno-użytkowego i programu inwestycji winno rozpocząć się nie później niż w ciągu 2 lat od dnia jego zatwierdzenia.

23. Za kwalifikację zadania do kategorii inwestycji lub remontu na etapie sporządzania programu organizacyjno-użytkowego lub programu inwestycji odpowiada inwestor.

24. Programy organizacyjno-użytkowe dotyczące zadań inwestycyjnych oraz programy inwestycji, przed ich zatwierdzeniem przesyła się do zaopiniowania dyrektorom (szefom, dowódcom) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, na rzecz których przewiduje się realizację tych zadań, przy czym brak stanowiska w terminie 30 dni od dnia otrzymania programu traktuje się jako jego akceptację.

25. Programy organizacyjno-użytkowe dotyczące zadań remontowych, po ich zatwierdzeniu, przesyła się dyrektorom (szefom, dowódcom) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej,

na rzecz których przewiduje się realizację tych zadań, do wiadomości i służbowego wykorzystania.

26. W przypadku pełnienia funkcji inwestora przez organy inne, niż wymienione w § 27 ust. 1 pkt 1-6, programy, o których mowa w ust. 24 i 25, podlegają zaopiniowaniu przez właściwego terytorialnie zarządcę nieruchomości na zasadach określonych w ust. 24.

27. Wzory programów organizacyjno-użytkowych oraz wymagań, o których mowa w ust. 2, określają odpowiednio załączniki Nr 24-27 do decyzji.

28. Tryb i zasady sporządzania oraz zatwierdzania programów organizacyjno-użytkowych, programów inwestycji oraz zestawień kosztów zadań w zakresie zadań planowanych przez Wojskową Agencję Mieszkaniową określi Prezes Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.