history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2009-07-21 do 2011-04-08

Rozdział 6

Nadzór i kontrola realizacji budżetu

§ 20. 1. Dysponenci drugiego stopnia oraz dysponenci trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi głównemu są obowiązani do sporządzania informacji umożliwiającej ocenę gospodarki finansowej oraz przebiegu realizacji zadań przez podległe sobie jednostki budżetowe (za dysponentów nadzorowanych przez organy koordynujące informację przedstawiają te organy) i przedstawiania tej informacji w trybie, zakresie i terminach ustalonych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego.

2. Dyrektor Departamentu Budżetowego przedstawia zbiorczą informację za pierwszy, drugi i czwarty kwartał, opracowaną na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, umożliwiającą Ministrowi wykonanie nadzoru i kontroli, o której mowa w art. 153 ust. 2 ustawy; informację za czwarty kwartał sporządza się wraz z informacją roczną i przedstawia Ministrowi w terminie do dnia 31 marca roku następnego.

3. Nadzór nad bieżącą realizacją dochodów i wydatków budżetowych dysponentów trzeciego stopnia sprawują organy finansowe dysponentów wyższego stopnia, których plany finansowe obejmują wydatki tych dysponentów. Nadzór nad dysponentami nadzorowanymi przez organy koordynujące sprawują te organy.

4. Nadzór i kontrolę bieżącej realizacji dochodów i wydatków budżetowych dysponentów trzeciego stopnia podległych dysponentowi drugiego stopnia, sprawują również organy finansowe dowódców: związków taktycznych (dywizji i brygad), okręgów wojskowych i korpusów oraz rodzajów sił zbrojnych.

5. Na podstawie sprawozdawczości sporządzanej przez poszczególne wojskowe biura emerytalne, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych sporządza i przesyła zbiorcze sprawozdania i materiały informacyjno-analityczne na potrzeby jednostek organizacyjnych ubezpieczeń społecznych i statystyki publicznej w zakresie realizacji wydatków na świadczenia emerytalne oraz przedstawia je Dyrektorowi Departamentu Budżetowego.

6. [43] W resorcie obrony narodowej nadzór nad realizacją limitów zatrudnienia oraz stanów średniorocznych sprawują:

1) Szef Zarządu Organizacji i Uzupełnień – P1 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – w odniesieniu do żołnierzy zasadniczej służby wojskowej, żołnierzy nadterminowej zasadniczej służby wojskowej, żołnierzy rezerwy oraz studentów i absolwentów szkół wyższych odbywających przeszkolenie wojskowe;

2) Dyrektor Departamentu Kadr – w odniesieniu do żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy i kandydatów na żołnierzy zawodowych;

3) Dyrektor Departamentu Administracyjnego – w odniesieniu do pracowników objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej;

4) Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego – w odniesieniu do żołnierzy i pracowników uczelni wojskowych;

5) Dyrektor Departamentu Wychowania i Promocji Obronności – w odniesieniu do żołnierzy i pracowników państwowych instytucji kultury;

6) dysponenci środków budżetowych – w odniesieniu do żołnierzy i pracowników ich gospodarstw pomocniczych;

7) dowódca (dyrektor, szef, komendant) jednostki (komórki) organizacyjnej – w odniesieniu do żołnierzy i pracowników podległych zakładów budżetowych;

8) Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych – w odniesieniu do pracowników objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w wojskowych jednostkach budżetowych.

7. [44] Dysponenci drugiego stopnia, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych, Dyrektor Generalny oraz organy współplanujące kształtują – stosownie do zakresu odpowiedzialności – ewidencyjne stany osobowe zgodnie z limitami zatrudnienia oraz stanami średniorocznymi, ustalonymi w decyzji budżetowej na dany rok.

8. [45] Dyrektor Departamentu Budżetowego sprawuje nadzór nad przebiegiem realizacji wynagrodzeń i podejmuje, przy współudziale Dyrektora Departamentu Kadr i Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych, działania bezpośrednie lub wnioskuje do Ministra o podjęcie działań mających na celu przestrzeganie limitów wynagrodzeń określonych w ustawie budżetowej. W przypadku realizacji wynagrodzeń pracowników niezgodnie z upływem czasu, Dyrektor Departamentu Budżetowego na wniosek Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych, w zależności od wyjaśnień dysponenta, opracowuje propozycje zmian w układzie wykonawczym budżetu resortu obrony narodowej lub jego podziale, w trybie określonym w § 17.

9. Dyrektorzy organów koordynujących sprawują nadzór nad prawidłowym przebiegiem realizacji wydatków dysponentów przez nich nadzorowanych.

10. Dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia, realizujący wydatki na rzecz innych dysponentów, są obowiązani do sporządzania i przekazywania tym dysponentom kwartalnych informacji z realizowanych na ich rzecz wydatków, w terminie do 20 dnia miesiąca po zakończeniu kwartału (w uzgodnionej szczegółowości).

[43] § 20 ust. 6 w  brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 178/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. Nr 12, poz. 125). Zmiana weszła w życie 21 lipca 2009 r.

[44] § 20 ust. 7 w  brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 178/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. Nr 12, poz. 125). Zmiana weszła w życie 21 lipca 2009 r.

[45] § 20 ust. 8 w  brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 178/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. Nr 12, poz. 125). Zmiana weszła w życie 21 lipca 2009 r.

Wersja obowiązująca od 2009-07-21 do 2011-04-08

Rozdział 6

Nadzór i kontrola realizacji budżetu

§ 20. 1. Dysponenci drugiego stopnia oraz dysponenci trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi głównemu są obowiązani do sporządzania informacji umożliwiającej ocenę gospodarki finansowej oraz przebiegu realizacji zadań przez podległe sobie jednostki budżetowe (za dysponentów nadzorowanych przez organy koordynujące informację przedstawiają te organy) i przedstawiania tej informacji w trybie, zakresie i terminach ustalonych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego.

2. Dyrektor Departamentu Budżetowego przedstawia zbiorczą informację za pierwszy, drugi i czwarty kwartał, opracowaną na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, umożliwiającą Ministrowi wykonanie nadzoru i kontroli, o której mowa w art. 153 ust. 2 ustawy; informację za czwarty kwartał sporządza się wraz z informacją roczną i przedstawia Ministrowi w terminie do dnia 31 marca roku następnego.

3. Nadzór nad bieżącą realizacją dochodów i wydatków budżetowych dysponentów trzeciego stopnia sprawują organy finansowe dysponentów wyższego stopnia, których plany finansowe obejmują wydatki tych dysponentów. Nadzór nad dysponentami nadzorowanymi przez organy koordynujące sprawują te organy.

4. Nadzór i kontrolę bieżącej realizacji dochodów i wydatków budżetowych dysponentów trzeciego stopnia podległych dysponentowi drugiego stopnia, sprawują również organy finansowe dowódców: związków taktycznych (dywizji i brygad), okręgów wojskowych i korpusów oraz rodzajów sił zbrojnych.

5. Na podstawie sprawozdawczości sporządzanej przez poszczególne wojskowe biura emerytalne, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych sporządza i przesyła zbiorcze sprawozdania i materiały informacyjno-analityczne na potrzeby jednostek organizacyjnych ubezpieczeń społecznych i statystyki publicznej w zakresie realizacji wydatków na świadczenia emerytalne oraz przedstawia je Dyrektorowi Departamentu Budżetowego.

6. [43] W resorcie obrony narodowej nadzór nad realizacją limitów zatrudnienia oraz stanów średniorocznych sprawują:

1) Szef Zarządu Organizacji i Uzupełnień – P1 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – w odniesieniu do żołnierzy zasadniczej służby wojskowej, żołnierzy nadterminowej zasadniczej służby wojskowej, żołnierzy rezerwy oraz studentów i absolwentów szkół wyższych odbywających przeszkolenie wojskowe;

2) Dyrektor Departamentu Kadr – w odniesieniu do żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy i kandydatów na żołnierzy zawodowych;

3) Dyrektor Departamentu Administracyjnego – w odniesieniu do pracowników objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej;

4) Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego – w odniesieniu do żołnierzy i pracowników uczelni wojskowych;

5) Dyrektor Departamentu Wychowania i Promocji Obronności – w odniesieniu do żołnierzy i pracowników państwowych instytucji kultury;

6) dysponenci środków budżetowych – w odniesieniu do żołnierzy i pracowników ich gospodarstw pomocniczych;

7) dowódca (dyrektor, szef, komendant) jednostki (komórki) organizacyjnej – w odniesieniu do żołnierzy i pracowników podległych zakładów budżetowych;

8) Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych – w odniesieniu do pracowników objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w wojskowych jednostkach budżetowych.

7. [44] Dysponenci drugiego stopnia, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych, Dyrektor Generalny oraz organy współplanujące kształtują – stosownie do zakresu odpowiedzialności – ewidencyjne stany osobowe zgodnie z limitami zatrudnienia oraz stanami średniorocznymi, ustalonymi w decyzji budżetowej na dany rok.

8. [45] Dyrektor Departamentu Budżetowego sprawuje nadzór nad przebiegiem realizacji wynagrodzeń i podejmuje, przy współudziale Dyrektora Departamentu Kadr i Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych, działania bezpośrednie lub wnioskuje do Ministra o podjęcie działań mających na celu przestrzeganie limitów wynagrodzeń określonych w ustawie budżetowej. W przypadku realizacji wynagrodzeń pracowników niezgodnie z upływem czasu, Dyrektor Departamentu Budżetowego na wniosek Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych, w zależności od wyjaśnień dysponenta, opracowuje propozycje zmian w układzie wykonawczym budżetu resortu obrony narodowej lub jego podziale, w trybie określonym w § 17.

9. Dyrektorzy organów koordynujących sprawują nadzór nad prawidłowym przebiegiem realizacji wydatków dysponentów przez nich nadzorowanych.

10. Dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia, realizujący wydatki na rzecz innych dysponentów, są obowiązani do sporządzania i przekazywania tym dysponentom kwartalnych informacji z realizowanych na ich rzecz wydatków, w terminie do 20 dnia miesiąca po zakończeniu kwartału (w uzgodnionej szczegółowości).

[43] § 20 ust. 6 w  brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 178/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. Nr 12, poz. 125). Zmiana weszła w życie 21 lipca 2009 r.

[44] § 20 ust. 7 w  brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 178/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. Nr 12, poz. 125). Zmiana weszła w życie 21 lipca 2009 r.

[45] § 20 ust. 8 w  brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 178/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. Nr 12, poz. 125). Zmiana weszła w życie 21 lipca 2009 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-04-26 do 2009-07-20

Rozdział 6

Nadzór i kontrola realizacji budżetu

§ 20. 1. Dysponenci drugiego stopnia oraz dysponenci trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi głównemu są obowiązani do sporządzania informacji umożliwiającej ocenę gospodarki finansowej oraz przebiegu realizacji zadań przez podległe sobie jednostki budżetowe (za dysponentów nadzorowanych przez organy koordynujące informację przedstawiają te organy) i przedstawiania tej informacji w trybie, zakresie i terminach ustalonych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego.

2. Dyrektor Departamentu Budżetowego przedstawia zbiorczą informację za pierwszy, drugi i czwarty kwartał, opracowaną na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, umożliwiającą Ministrowi wykonanie nadzoru i kontroli, o której mowa w art. 153 ust. 2 ustawy; informację za czwarty kwartał sporządza się wraz z informacją roczną i przedstawia Ministrowi w terminie do dnia 31 marca roku następnego.

3. Nadzór nad bieżącą realizacją dochodów i wydatków budżetowych dysponentów trzeciego stopnia sprawują organy finansowe dysponentów wyższego stopnia, których plany finansowe obejmują wydatki tych dysponentów. Nadzór nad dysponentami nadzorowanymi przez organy koordynujące sprawują te organy.

4. Nadzór i kontrolę bieżącej realizacji dochodów i wydatków budżetowych dysponentów trzeciego stopnia podległych dysponentowi drugiego stopnia, sprawują również organy finansowe dowódców: związków taktycznych (dywizji i brygad), okręgów wojskowych i korpusów oraz rodzajów sił zbrojnych.

5. [14] Na podstawie sprawozdawczości sporządzanej przez poszczególne wojskowe biura emerytalne, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych sporządza i przesyła zbiorcze sprawozdania i materiały informacyjno-analityczne na potrzeby jednostek organizacyjnych ubezpieczeń społecznych i statystyki publicznej w zakresie realizacji wydatków na świadczenia emerytalne oraz przedstawia je Dyrektorowi Departamentu Budżetowego.

6. W resorcie obrony narodowej nadzór nad realizacją limitów zatrudnienia, stanów średniorocznych oraz planowanego zatrudnienia, sprawują:

1) Szef Zarządu Organizacji i Uzupełnień - P1 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego - w odniesieniu do żołnierzy zasadniczej służby wojskowej, żołnierzy nadterminowej zasadniczej służby wojskowej, żołnierzy rezerwy oraz studentów i absolwentów szkół wyższych odbywających przeszkolenie wojskowe;

2) Dyrektor Departamentu Kadr - w odniesieniu do żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy i kandydatów na żołnierzy zawodowych oraz pracowników objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w wojskowych jednostkach budżetowych;

3) Dyrektor Departamentu Administracyjnego - w odniesieniu do pracowników objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej;

4) Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego - w odniesieniu do żołnierzy i pracowników uczelni wojskowych;

5) Dyrektor Departamentu Wychowania i Promocji Obronności - w odniesieniu do żołnierzy i pracowników państwowych instytucji kultury;

6) dysponenci środków budżetowych - w odniesieniu do żołnierzy i pracowników ich gospodarstw pomocniczych;

7) dowódca (dyrektor, szef, komendant) jednostki (komórki) organizacyjnej - w odniesieniu do żołnierzy i pracowników podległych zakładów budżetowych.

7. Dysponenci drugiego stopnia oraz Dyrektor Generalny kształtują - stosownie do zakresu odpowiedzialności - ewidencyjne stany osobowe zgodnie z limitami zatrudnienia, stanami średniorocznymi oraz planowanym zatrudnieniem, ustalonymi w decyzji budżetowej na dany rok.

8. Dyrektor Departamentu Budżetowego sprawuje nadzór nad przebiegiem realizacji wydatków osobowych i podejmuje, przy współudziale Dyrektora Departamentu Kadr, działania bezpośrednie lub wnioskuje do Ministra o podjęcie działań mających na celu przestrzeganie limitów wydatków osobowych określonych w ustawie budżetowej. W przypadku realizacji wydatków osobowych niezgodnie z upływem czasu Dyrektor Departamentu Budżetowego, w zależności od wyjaśnień dysponenta, opracowuje propozycje zmian w układzie wykonawczym budżetu resortu obrony narodowej lub jego podziale, w trybie określonym w § 17.

9. Dyrektorzy organów koordynujących sprawują nadzór nad prawidłowym przebiegiem realizacji wydatków dysponentów przez nich nadzorowanych.

10. Dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia, realizujący wydatki na rzecz innych dysponentów, są obowiązani do sporządzania i przekazywania tym dysponentom kwartalnych informacji z realizowanych na ich rzecz wydatków, w terminie do 20 dnia miesiąca po zakończeniu kwartału (w uzgodnionej szczegółowości).

[14] § 20 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 9 decyzji Nr 130/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 marca 2008 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. Nr 6, poz. 63). Zmiana weszła w życie 26 kwietnia 2008 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2007-07-25 do 2008-04-25

Rozdział 6

Nadzór i kontrola realizacji budżetu

§ 20.  1. Dysponenci drugiego stopnia oraz dysponenci trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi głównemu są obowiązani do sporządzania informacji umożliwiającej ocenę gospodarki finansowej oraz przebiegu realizacji zadań przez podległe sobie jednostki budżetowe (za dysponentów nadzorowanych przez organy koordynujące informację przedstawiają te organy) i przedstawiania tej informacji w trybie, zakresie i terminach ustalonych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego.

2. Dyrektor Departamentu Budżetowego przedstawia zbiorczą informację za pierwszy, drugi i czwarty kwartał, opracowaną na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, umożliwiającą Ministrowi wykonanie nadzoru i kontroli, o której mowa w art. 153 ust. 2 ustawy; informację za czwarty kwartał sporządza się wraz z informacją roczną i przedstawia Ministrowi w terminie do dnia 31 marca roku następnego.

3. Nadzór nad bieżącą realizacją dochodów i wydatków budżetowych dysponentów trzeciego stopnia sprawują organy finansowe dysponentów wyższego stopnia, których plany finansowe obejmują wydatki tych dysponentów. Nadzór nad dysponentami nadzorowanymi przez organy koordynujące sprawują te organy.

4. Nadzór i kontrolę bieżącej realizacji dochodów i wydatków budżetowych dysponentów trzeciego stopnia podległych dysponentowi drugiego stopnia, sprawują również organy finansowe dowódców: związków taktycznych (dywizji i brygad), okręgów wojskowych i korpusów oraz rodzajów sił zbrojnych.

5. Na podstawie sprawozdawczości sporządzanej przez poszczególne wojskowe biura emerytalne, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych sporządza i przesyła zbiorcze sprawozdania i materiały informacyjno-analityczne dla potrzeb Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w zakresie realizacji wydatków na świadczenia emerytalne oraz przedstawia je Dyrektorowi Departamentu Budżetowego.

6. W resorcie obrony narodowej nadzór nad realizacją limitów zatrudnienia, stanów średniorocznych oraz planowanego zatrudnienia, sprawują:

1) Szef Zarządu Organizacji i Uzupełnień - P1 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego - w odniesieniu do żołnierzy zasadniczej służby wojskowej, żołnierzy nadterminowej zasadniczej służby wojskowej, żołnierzy rezerwy oraz studentów i absolwentów szkół wyższych odbywających przeszkolenie wojskowe;

2) Dyrektor Departamentu Kadr - w odniesieniu do żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy i kandydatów na żołnierzy zawodowych oraz pracowników objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w wojskowych jednostkach budżetowych;

3) Dyrektor Departamentu Administracyjnego - w odniesieniu do pracowników objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej;

4) Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego - w odniesieniu do żołnierzy i pracowników uczelni wojskowych;

5) Dyrektor Departamentu Wychowania i Promocji Obronności - w odniesieniu do żołnierzy i pracowników państwowych instytucji kultury;

6) dysponenci środków budżetowych - w odniesieniu do żołnierzy i pracowników ich gospodarstw pomocniczych;

7) dowódca (dyrektor, szef, komendant) jednostki (komórki) organizacyjnej - w odniesieniu do żołnierzy i pracowników podległych zakładów budżetowych.

7. Dysponenci drugiego stopnia oraz Dyrektor Generalny kształtują - stosownie do zakresu odpowiedzialności - ewidencyjne stany osobowe zgodnie z limitami zatrudnienia, stanami średniorocznymi oraz planowanym zatrudnieniem, ustalonymi w decyzji budżetowej na dany rok.

8. Dyrektor Departamentu Budżetowego sprawuje nadzór nad przebiegiem realizacji wydatków osobowych i podejmuje, przy współudziale Dyrektora Departamentu Kadr, działania bezpośrednie lub wnioskuje do Ministra o podjęcie działań mających na celu przestrzeganie limitów wydatków osobowych określonych w ustawie budżetowej. W przypadku realizacji wydatków osobowych niezgodnie z upływem czasu Dyrektor Departamentu Budżetowego, w zależności od wyjaśnień dysponenta, opracowuje propozycje zmian w układzie wykonawczym budżetu resortu obrony narodowej lub jego podziale, w trybie określonym w § 17.

9. Dyrektorzy organów koordynujących sprawują nadzór nad prawidłowym przebiegiem realizacji wydatków dysponentów przez nich nadzorowanych.

10. Dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia, realizujący wydatki na rzecz innych dysponentów, są obowiązani do sporządzania i przekazywania tym dysponentom kwartalnych informacji z realizowanych na ich rzecz wydatków, w terminie do 20 dnia miesiąca po zakończeniu kwartału (w uzgodnionej szczegółowości).