Wersja obowiązująca od 2008-05-13 do 2010-11-02
W ocenie dyscypliny wojskowej, odpowiednio na każdym szczeblu dowodzenia i kierowania, uwzględnia się:
1) tworzenie przez przełożonych warunków zapewniających przestrzeganie dyscypliny wojskowej przez podporządkowanych im żołnierzy oraz warunków do ich wyróżniania, a także reagowanie przez przełożonych i żołnierzy starszych stopniem na zachowania żołnierzy podwładnych lub młodszych stopniem naruszające dyscyplinę wojskową, stosownie do szczegółowego zakresu tych zagadnień, określonego w załączniku Nr 1 do decyzji;
2) analizę stanu bezpieczeństwa żołnierzy w czasie służby, przyczyny i przesłanki wypadków zaistniałych podczas wykonywania obowiązków służbowych oraz na terenie będącym pod zarządem wojskowym lub w wyznaczonym miejscu przebywania, a także pozostałych wypadków z udziałem żołnierzy;
3) analizę stanu dyscypliny w poszczególnych korpusach kadry zawodowej i żołnierzy niezawodowych oraz odpowiednio w podporządkowanych jednostkach wojskowych (komórkach lub jednostkach organizacyjnych) i pododdziałach (komórkach wewnętrznych), w szczególności:
a) liczbę i rodzaje udzielonych wyróżnień i wyrażonych form uznania żołnierzom oraz pododdziałom i oddziałom wojskowym,
b) liczbę i okoliczności zatrzymań, osadzeń nietrzeźwych żołnierzy w izbie zatrzymań oraz zawieszeń żołnierzy w czynnościach służbowych,
c) [3] liczbę żołnierzy, w stosunku do których ukończono postępowania przygotowawcze o przestępstwo lub postępowania o wykroczenie, z uwzględnieniem tendencji i rodzajów tych czynów, w tym popełnionych podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych albo na terenie będącym pod zarządem wojskowym lub w wyznaczonym miejscu przebywania,
d) rodzaje i liczbę przewinień dyscyplinarnych, o których mowa w ustawie,
e) [4] rodzaje i liczbę sprawców naruszenia dyscypliny finansów publicznych lub innych naruszeń przepisów, za które żołnierz ponosi odpowiedzialność z tytułu przynależności do określonego samorządu zawodowego,
f) naruszenia prawa dokonywane przez żołnierzy pod wpływem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych podobnie działających środków i substancji,
g) spożywanie alkoholu oraz posiadanie, produkowanie, dystrybucję lub używanie środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych podobnie działających środków i substancji, w szczególności w obiektach organów wojskowych, jak również w rejonie obiektów koszarowych i zakwaterowania albo w trakcie wykonywania obowiązków służbowych,
h) przejawy subkultury żołnierskiej i nieprawidłowości w stosunkach międzyludzkich polegające na naruszeniu nietykalności cielesnej, godności osobistej lub honoru żołnierza, zasad dyscypliny wojskowej, a także określonego przepisami toku pełnienia służby wojskowej, zasad dowodzenia i hierarchii wojskowej,
i) naruszenia zasad ochrony i obrony obiektów, uzbrojenia, sprzętu i mienia wojskowego oraz informacji niejawnych,
j) nieprzestrzeganie przepisów w zakresie gospodarowania mieniem, sprzętem i infrastrukturą wojskową,
k) [5] naruszenia zasad gospodarki finansowej oraz przepisów o zamówieniach publicznych i rachunkowości, a także popełnianie czynów o charakterze korupcyjnym,
l) nieprzestrzeganie przepisów dotyczących organizacji i prowadzenia szkoleń (kształcenia) oraz realizacji planów zasadniczych przedsięwzięć,
m) nieregulaminowe pełnienie służb, wart i dyżurów bojowych oraz niezgodne z przepisami funkcjonowanie wojskowych organów porządkowych,
n) niewykonywanie innych zasadniczych dla danej jednostki wojskowej zadań służbowych,
o) [6] naruszenia międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych;
4) wpływ dyscypliny żołnierzy na realizację zadań i funkcjonowanie ocenianej jednostki wojskowej (komórki lub jednostki organizacyjnej), komórki wewnętrznej i pododdziału, zwłaszcza pod kątem:
a) zachowania zdolności i gotowości bojowej,
b) integracji zespołów i morale żołnierzy,
c) utrzymania sił i środków w wymaganym stanie i ukompletowaniu,
d) zakresu i efektywności szkolenia,
e) [7] tworzenia pozytywnego wizerunku Sił Zbrojnych w kraju i poza jego granicami;
5) rozliczenia realizacji zadań wyznaczonych podczas poprzednio prowadzonej oceny dyscypliny wojskowej;
6) zasadnicze czynniki społeczne i prawno-organizacyjne niezależne od ocenianej struktury organizacyjnej, wpływające na dyscyplinę wojskową;
7) zadania i zalecenia w zakresie umacniania dyscypliny wojskowej przekazywane podporządkowanym strukturom organizacyjnym i osobom funkcyjnym oraz podejmowane nowe inicjatywy o charakterze profilaktyczno-wychowawczym;
8) wnioski i propozycje dotyczące wprowadzenia rozwiązań prawnych, organizacyjnych, form i metod służących kształtowaniu dyscypliny wojskowej, adresowane do wyższych struktur dowodzenia i kierowania.
[3] § 3 pkt 3 lit. c) w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 2 lit. a) decyzji nr 164/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2008 r. zmieniającej decyzję w sprawie oceniania dyscypliny wojskowej (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 82). Zmiana weszła w życie 13 maja 2008 r.
[4] § 3 pkt 3 lit. e) w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 2 lit. a) decyzji nr 164/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2008 r. zmieniającej decyzję w sprawie oceniania dyscypliny wojskowej (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 82). Zmiana weszła w życie 13 maja 2008 r.
[5] § 3 pkt 3 lit. k) w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 2 lit. a) decyzji nr 164/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2008 r. zmieniającej decyzję w sprawie oceniania dyscypliny wojskowej (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 82). Zmiana weszła w życie 13 maja 2008 r.
[6] § 3 pkt 3 lit. o) dodana przez pkt 1 ppkt 2 lit. a) decyzji nr 164/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2008 r. zmieniającej decyzję w sprawie oceniania dyscypliny wojskowej (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 82). Zmiana weszła w życie 13 maja 2008 r.
[7] § 3 pkt 4 lit. e) w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 2 lit. b) decyzji nr 164/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2008 r. zmieniającej decyzję w sprawie oceniania dyscypliny wojskowej (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 82). Zmiana weszła w życie 13 maja 2008 r.
Wersja obowiązująca od 2008-05-13 do 2010-11-02
W ocenie dyscypliny wojskowej, odpowiednio na każdym szczeblu dowodzenia i kierowania, uwzględnia się:
1) tworzenie przez przełożonych warunków zapewniających przestrzeganie dyscypliny wojskowej przez podporządkowanych im żołnierzy oraz warunków do ich wyróżniania, a także reagowanie przez przełożonych i żołnierzy starszych stopniem na zachowania żołnierzy podwładnych lub młodszych stopniem naruszające dyscyplinę wojskową, stosownie do szczegółowego zakresu tych zagadnień, określonego w załączniku Nr 1 do decyzji;
2) analizę stanu bezpieczeństwa żołnierzy w czasie służby, przyczyny i przesłanki wypadków zaistniałych podczas wykonywania obowiązków służbowych oraz na terenie będącym pod zarządem wojskowym lub w wyznaczonym miejscu przebywania, a także pozostałych wypadków z udziałem żołnierzy;
3) analizę stanu dyscypliny w poszczególnych korpusach kadry zawodowej i żołnierzy niezawodowych oraz odpowiednio w podporządkowanych jednostkach wojskowych (komórkach lub jednostkach organizacyjnych) i pododdziałach (komórkach wewnętrznych), w szczególności:
a) liczbę i rodzaje udzielonych wyróżnień i wyrażonych form uznania żołnierzom oraz pododdziałom i oddziałom wojskowym,
b) liczbę i okoliczności zatrzymań, osadzeń nietrzeźwych żołnierzy w izbie zatrzymań oraz zawieszeń żołnierzy w czynnościach służbowych,
c) [3] liczbę żołnierzy, w stosunku do których ukończono postępowania przygotowawcze o przestępstwo lub postępowania o wykroczenie, z uwzględnieniem tendencji i rodzajów tych czynów, w tym popełnionych podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych albo na terenie będącym pod zarządem wojskowym lub w wyznaczonym miejscu przebywania,
d) rodzaje i liczbę przewinień dyscyplinarnych, o których mowa w ustawie,
e) [4] rodzaje i liczbę sprawców naruszenia dyscypliny finansów publicznych lub innych naruszeń przepisów, za które żołnierz ponosi odpowiedzialność z tytułu przynależności do określonego samorządu zawodowego,
f) naruszenia prawa dokonywane przez żołnierzy pod wpływem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych podobnie działających środków i substancji,
g) spożywanie alkoholu oraz posiadanie, produkowanie, dystrybucję lub używanie środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych podobnie działających środków i substancji, w szczególności w obiektach organów wojskowych, jak również w rejonie obiektów koszarowych i zakwaterowania albo w trakcie wykonywania obowiązków służbowych,
h) przejawy subkultury żołnierskiej i nieprawidłowości w stosunkach międzyludzkich polegające na naruszeniu nietykalności cielesnej, godności osobistej lub honoru żołnierza, zasad dyscypliny wojskowej, a także określonego przepisami toku pełnienia służby wojskowej, zasad dowodzenia i hierarchii wojskowej,
i) naruszenia zasad ochrony i obrony obiektów, uzbrojenia, sprzętu i mienia wojskowego oraz informacji niejawnych,
j) nieprzestrzeganie przepisów w zakresie gospodarowania mieniem, sprzętem i infrastrukturą wojskową,
k) [5] naruszenia zasad gospodarki finansowej oraz przepisów o zamówieniach publicznych i rachunkowości, a także popełnianie czynów o charakterze korupcyjnym,
l) nieprzestrzeganie przepisów dotyczących organizacji i prowadzenia szkoleń (kształcenia) oraz realizacji planów zasadniczych przedsięwzięć,
m) nieregulaminowe pełnienie służb, wart i dyżurów bojowych oraz niezgodne z przepisami funkcjonowanie wojskowych organów porządkowych,
n) niewykonywanie innych zasadniczych dla danej jednostki wojskowej zadań służbowych,
o) [6] naruszenia międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych;
4) wpływ dyscypliny żołnierzy na realizację zadań i funkcjonowanie ocenianej jednostki wojskowej (komórki lub jednostki organizacyjnej), komórki wewnętrznej i pododdziału, zwłaszcza pod kątem:
a) zachowania zdolności i gotowości bojowej,
b) integracji zespołów i morale żołnierzy,
c) utrzymania sił i środków w wymaganym stanie i ukompletowaniu,
d) zakresu i efektywności szkolenia,
e) [7] tworzenia pozytywnego wizerunku Sił Zbrojnych w kraju i poza jego granicami;
5) rozliczenia realizacji zadań wyznaczonych podczas poprzednio prowadzonej oceny dyscypliny wojskowej;
6) zasadnicze czynniki społeczne i prawno-organizacyjne niezależne od ocenianej struktury organizacyjnej, wpływające na dyscyplinę wojskową;
7) zadania i zalecenia w zakresie umacniania dyscypliny wojskowej przekazywane podporządkowanym strukturom organizacyjnym i osobom funkcyjnym oraz podejmowane nowe inicjatywy o charakterze profilaktyczno-wychowawczym;
8) wnioski i propozycje dotyczące wprowadzenia rozwiązań prawnych, organizacyjnych, form i metod służących kształtowaniu dyscypliny wojskowej, adresowane do wyższych struktur dowodzenia i kierowania.
[3] § 3 pkt 3 lit. c) w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 2 lit. a) decyzji nr 164/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2008 r. zmieniającej decyzję w sprawie oceniania dyscypliny wojskowej (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 82). Zmiana weszła w życie 13 maja 2008 r.
[4] § 3 pkt 3 lit. e) w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 2 lit. a) decyzji nr 164/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2008 r. zmieniającej decyzję w sprawie oceniania dyscypliny wojskowej (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 82). Zmiana weszła w życie 13 maja 2008 r.
[5] § 3 pkt 3 lit. k) w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 2 lit. a) decyzji nr 164/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2008 r. zmieniającej decyzję w sprawie oceniania dyscypliny wojskowej (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 82). Zmiana weszła w życie 13 maja 2008 r.
[6] § 3 pkt 3 lit. o) dodana przez pkt 1 ppkt 2 lit. a) decyzji nr 164/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2008 r. zmieniającej decyzję w sprawie oceniania dyscypliny wojskowej (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 82). Zmiana weszła w życie 13 maja 2008 r.
[7] § 3 pkt 4 lit. e) w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 2 lit. b) decyzji nr 164/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2008 r. zmieniającej decyzję w sprawie oceniania dyscypliny wojskowej (Dz.U.MON. Nr 7, poz. 82). Zmiana weszła w życie 13 maja 2008 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2007-03-26 do 2008-05-12
W ocenie dyscypliny wojskowej, odpowiednio na każdym szczeblu dowodzenia i kierowania, uwzględnia się:
1) tworzenie przez przełożonych warunków zapewniających przestrzeganie dyscypliny wojskowej przez podporządkowanych im żołnierzy oraz warunków do ich wyróżniania, a także reagowanie przez przełożonych i żołnierzy starszych stopniem na zachowania żołnierzy podwładnych lub młodszych stopniem naruszające dyscyplinę wojskową, stosownie do szczegółowego zakresu tych zagadnień, określonego w załączniku Nr 1 do decyzji;
2) analizę stanu bezpieczeństwa żołnierzy w czasie służby, przyczyny i przesłanki wypadków zaistniałych podczas wykonywania obowiązków służbowych oraz na terenie będącym pod zarządem wojskowym lub w wyznaczonym miejscu przebywania, a także pozostałych wypadków z udziałem żołnierzy;
3) analizę stanu dyscypliny w poszczególnych korpusach kadry zawodowej i żołnierzy niezawodowych oraz odpowiednio w podporządkowanych jednostkach wojskowych (komórkach lub jednostkach organizacyjnych) i pododdziałach (komórkach wewnętrznych), w szczególności:
a) liczbę i rodzaje udzielonych wyróżnień i wyrażonych form uznania żołnierzom oraz pododdziałom i oddziałom wojskowym,
b) liczbę i okoliczności zatrzymań, osadzeń nietrzeźwych żołnierzy w izbie zatrzymań oraz zawieszeń żołnierzy w czynnościach służbowych,
c) liczbę, rodzaje i tendencje przestępstw i wykroczeń, zwłaszcza popełnianych podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych albo na terenie będącym pod zarządem wojskowym lub w wyznaczonym miejscu przebywania,
d) rodzaje i liczbę przewinień dyscyplinarnych, o których mowa w ustawie,
e) rodzaje i liczbę czynów, określonych w odrębnych przepisach, stanowiących przewinienie dyscyplinarne albo inne naruszenie przepisów, za które żołnierz ponosi odpowiedzialność z tytułu przynależności do określonego samorządu zawodowego,
f) naruszenia prawa dokonywane przez żołnierzy pod wpływem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych podobnie działających środków i substancji,
g) spożywanie alkoholu oraz posiadanie, produkowanie, dystrybucję lub używanie środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych podobnie działających środków i substancji, w szczególności w obiektach organów wojskowych, jak również w rejonie obiektów koszarowych i zakwaterowania albo w trakcie wykonywania obowiązków służbowych,
h) przejawy subkultury żołnierskiej i nieprawidłowości w stosunkach międzyludzkich polegające na naruszeniu nietykalności cielesnej, godności osobistej lub honoru żołnierza, zasad dyscypliny wojskowej, a także określonego przepisami toku pełnienia służby wojskowej, zasad dowodzenia i hierarchii wojskowej,
i) naruszenia zasad ochrony i obrony obiektów, uzbrojenia, sprzętu i mienia wojskowego oraz informacji niejawnych,
j) nieprzestrzeganie przepisów w zakresie gospodarowania mieniem, sprzętem i infrastrukturą wojskową,
k) naruszenia zasad gospodarki finansowej oraz przepisów o zamówieniach publicznych i rachunkowości,
l) nieprzestrzeganie przepisów dotyczących organizacji i prowadzenia szkoleń (kształcenia) oraz realizacji planów zasadniczych przedsięwzięć,
m) nieregulaminowe pełnienie służb, wart i dyżurów bojowych oraz niezgodne z przepisami funkcjonowanie wojskowych organów porządkowych,
n) niewykonywanie innych zasadniczych dla danej jednostki wojskowej zadań służbowych;
4) wpływ dyscypliny żołnierzy na realizację zadań i funkcjonowanie ocenianej jednostki wojskowej (komórki lub jednostki organizacyjnej), komórki wewnętrznej i pododdziału, zwłaszcza pod kątem:
a) zachowania zdolności i gotowości bojowej,
b) integracji zespołów i morale żołnierzy,
c) utrzymania sił i środków w wymaganym stanie i ukompletowaniu,
d) zakresu i efektywności szkolenia,
e) tworzenia właściwego wizerunku wojska w społeczeństwie;
5) rozliczenia realizacji zadań wyznaczonych podczas poprzednio prowadzonej oceny dyscypliny wojskowej;
6) zasadnicze czynniki społeczne i prawno-organizacyjne niezależne od ocenianej struktury organizacyjnej, wpływające na dyscyplinę wojskową;
7) zadania i zalecenia w zakresie umacniania dyscypliny wojskowej przekazywane podporządkowanym strukturom organizacyjnym i osobom funkcyjnym oraz podejmowane nowe inicjatywy o charakterze profilaktyczno-wychowawczym;
8) wnioski i propozycje dotyczące wprowadzenia rozwiązań prawnych, organizacyjnych, form i metod służących kształtowaniu dyscypliny wojskowej, adresowane do wyższych struktur dowodzenia i kierowania.