Wersja obowiązująca od 2004-09-09 do 2005-01-01
Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) „Minister”, „Ministerstwo”, „resort”, „Szef Sztabu Generalnego WP”, „Sztab Generalny WP”, „Dyrektor Generalny”, „Siły Zbrojne RP”, „komórka organizacyjna”, „jednostka organizacyjna” – określenia ustalone w § 3 regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 lutego 2002 r. (Dz. Urz. MON Nr 3, poz. 20);
2) ustawa o finansach publicznych – ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.);
3) klasyfikacja dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów – rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 59 poz. 688 z późn. zm.);
4) budżet resortu – budżet państwa w części 29 – Obrona Narodowa;
5) projekt budżetu – projekty dokumentów planistycznych, dotyczących planowanych dochodów i wydatków budżetowych oraz przychodów i rozchodów, opracowanych przez dysponentów, o których mowa w § 3 ust. 2, 3, 6 i 9, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu budżetu państwa na dany rok planistyczny, wydawanym co roku na podstawie art. 82 ust. 4 ustawy o finansach publicznych;
6) układ wykonawczy budżetu – szczegółowy plan dochodów i wydatków dysponenta części 29 budżetu państwa, opracowany w podziale na działy, rozdziały i paragrafy załącznika Nr 4 klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów;
7) podział układu wykonawczego budżetu – szczegółowy podział układu wykonawczego dysponenta części 29 budżetu państwa dla ustanowionych przez niego dysponentów drugiego i trzeciego stopnia oraz wykonujących funkcję dysponenta głównego;
8) dysponent – dysponent środków budżetowych;
9) organ planujący – szef, dyrektor, komendant jednostki organizacyjnej resortu Obrony Narodowej, nie będący dysponentem środków budżetowych, realizujący zadania statutowe w ramach środków finansowych wydzielonych w odrębnych rozdziałach i znajdujących się w budżetach dysponentów;
10) organ finansowy – organ finansowy dysponenta części 29 budżetu państwa, dysponentów drugiego i trzeciego stopnia;
11) NSIP – Program Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa, finansowany ze środków wnoszonych przez poszczególne kraje członkowskie;
12) [1] pakiet CP - infrastrukturę składającą się z infrastruktury państwa członkowskiego (wojskowej i cywilnej) i infrastruktury wspólnej NATO, środki finansowe na pokrycie kosztów jej eksploatacji i technicznego utrzymania oraz towarzyszących kosztów osobowych, służące łącznie zapewnieniu dowódcy NATO niezbędnych warunków do osiągnięcia przez podporządkowane wojska wymaganych zdolności operacyjnych;
12a) [2] wydatki okołopakietowe - wydatki na sfinansowanie zadań inwestycyjnych, które zgodnie z zasadami NSIP nie kwalifikują się do finansowania ze środków NATO, a niezbędnych do wykonania w związku z realizowanym projektem z pakietu CP;
12b) [3] wydatki prefinansowane - wydatki podlegające refundacji z funduszu NSIP, przeznaczone na zaliczkowe sfinansowanie realizacji projektu z pakietu CP, realizowane z planu wydatków dysponenta, o którym mowa w § 3 ust. 3 pkt 4;
13) HNS – planowanie i realizacja zadań wykonywanych na rzecz sił NATO przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przemieszczających się przez to terytorium, wynikających z obowiązków państwa – gospodarza oraz zadania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wynikające z obowiązków państwa wysyłającego, określone w „Sojuszniczej Doktrynie i Procedurach Połączonego Wsparcia przez Państwo – Gospodarza (AJP-4.5)”;
14) zadania dyrektywne – zadania wynikające z aktów prawnych i normatywnych (ustawy, rozporządzenia, zarządzenia, decyzje, rozkazy, wytyczne itp. oraz umowy podpisane na ich podstawie) nakazane do realizacji przez dysponenta części 29 budżetu państwa lub przez dysponentów drugiego stopnia dla podległych dysponentów niższego stopnia, znajdujące pokrycie w planach rzeczowych lub w innych planach ;
15) plany rzeczowe – zestawienia potrzeb rzeczowych w zakresie:
a) modernizacji technicznej (prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe, zakupy uzbrojenia, sprzętu wojskowego i pozostałego sprzętu, części zamiennych i usług remontowych tego sprzętu oraz amunicji i materiałów wybuchowych, a także dotacje na zakupy sprzętu i aparatury medycznej dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej – SPZOZ ),
b) inwestycji budowlanych (budownictwa ogólnowojskowego specjalnego, infrastruktury ogólnowojskowej, lotniskowej, morskiej, inwestycji SP ZOZ oraz zakładów budżetowych, a także Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i akademii wojskowych ) i remontów nieruchomości,
c) zamierzeń realizowanych w ramach NSIP (inwestycje budowlane, zakupy, prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe, itp.),
d) zakupu pozostałych środków materiałowych (materiały pędne i smary, przedmioty zaopatrzenia mundurowego, sprzęt kwaterunkowy i przeciwpożarowy, środki żywności, leki i materiały medyczne)
– przedstawiane przez dysponentów, uwzględniające propozycje organów planujących;
16) centralne plany rzeczowe – plany:
a) modernizacji technicznej,
b) inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości,
c) zamierzeń realizowanych w ramach NSIP,
d) zakupu środków materiałowych
– sporządzane na szczeblu centralnym na podstawie potrzeb rzeczowych przedstawionych przez dysponentów, zweryfikowanych w trybie i na zasadach określonych w niniejszej decyzji, wyodrębniające wszystkie źródła finansowania zadań ;
17) plany rzeczowe zadań – wypełniane na etapie wstępnego planowania budżetowego zbiory formularzy RZ, opracowane na podstawie przepisów, o których mowa w pkt 5;
18) plan finansowy – roczny plan zawierający zestawienie dochodów i wydatków budżetowych wszystkich dysponentów środków budżetowych oraz przychodów i wydatków działalności pozabudżetowej , opracowany w szczegółowości wynikającej z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 59 poz. 688 z późn. zm.), ustalonej dla wydatków budżetowych w załączniku Nr 7 tego rozporządzenia;
19) limity zatrudnienia – przyjęta do planowania budżetowego wielkość stanów osobowych żołnierzy zawodowych i nadterminowej zasadniczej służby wojskowej oraz pracowników wojska:
a) ustalona zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255 z późn. zm.),
b) określona w wytycznych Ministra, wymienionych w pkt 25 , projektach budżetów dysponentów, wymienionych w § 3 ust. 2, 3, 6 i 9, projekcie ustawy budżetowej i ustawie budżetowej oraz decyzji budżetowej Ministra Obrony Narodowej;
19a) planowane zatrudnienie - przewidywana średnioroczna liczba zatrudnionych pracowników nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń, w przeliczeniu na pełnozatrudnionych;
20) ewidencja zaangażowania budżetu resortu w finansowanie inwestycji rozpoczętych – zbiorczy wykaz inwestycji budowlanych rozpoczętych, a nie zakończonych, opracowany zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów wydawanym na podstawie art. 79 ustawy o finansach publicznych;
21) plan udziału resortu ON w realizacji przedsięwzięć integracyjnych z NATO i UE, współpracy zagranicznej oraz implementacji międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych – opracowany przez Podsekretarza Stanu do Spraw Polityki Obronnej, na podstawie budżetów dysponentów, plan:
a) przedsięwzięć w ramach inicjatyw polityczno-wojskowych NATO i UE,
b) ćwiczeń z udziałem wojsk sojuszniczych i partnerskich,
c) realizacji zobowiązań wynikających z międzynarodowych porozumień w sprawie kontroli zbrojeń, środków budowy zaufania i bezpieczeństwa oraz nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia i konwencjonalnej ,
d) pozostałych kontaktów zagranicznych;
22) (skreślony);
23) plan prac normalizacyjnych – opracowany przez Dyrektora Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji , na podstawie planów dysponentów drugiego stopnia, roczny wycinek prac normalizacyjnych, wynikający z „Programu prac normalizacyjnych resortu Obrony Narodowej”, w zakresie wykraczającym poza obszar odpowiedzialności Polskiego Komitetu Normalizacyjnego;
24) plan kształcenia i doskonalenia zawodowego – opracowany przez Dyrektora Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego, na podstawie budżetów dysponentów, plan dotyczący:
a) kształcenia i doskonalenia zawodowego w kraju, obejmującego kursy językowe, specjalistyczne, studia doktoranckie, magisterskie, podyplomowe, licencjackie,
b) kształcenie żołnierzy zawodowych i pracowników wojska na studiach i kursach za granicą oraz szkolenia obcokrajowców w resortowych ośrodkach;
25) wytyczne Ministra do planowania budżetowego – wytyczne Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie Obrony Narodowej na dany rok budżetowy;
26) ustawa o zamówieniach publicznych – ustawa z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 1998 r. Nr 119 poz. 773 z późn. zm.)
[1] § 2 pkt 12 w brzmieniu ustalonym przez pkt 24 ppkt 1 decyzji nr 215/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 lipca 2004 r. w sprawie zasad uczestnictwa resortu obrony narodowej w „Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NSIP)” (Dz.U.MON. Nr 9, poz. 100). Zmiana weszła w życie 9 września 2004 r.
[2] § 2 pkt 12a w brzmieniu ustalonym przez pkt 24 ppkt 2 decyzji nr 215/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 lipca 2004 r. w sprawie zasad uczestnictwa resortu obrony narodowej w „Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NSIP)” (Dz.U.MON. Nr 9, poz. 100). Zmiana weszła w życie 9 września 2004 r.
[3] § 2 pkt 12b w brzmieniu ustalonym przez pkt 24 ppkt 3 decyzji nr 215/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 lipca 2004 r. w sprawie zasad uczestnictwa resortu obrony narodowej w „Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NSIP)” (Dz.U.MON. Nr 9, poz. 100). Zmiana weszła w życie 9 września 2004 r.
Wersja obowiązująca od 2004-09-09 do 2005-01-01
Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) „Minister”, „Ministerstwo”, „resort”, „Szef Sztabu Generalnego WP”, „Sztab Generalny WP”, „Dyrektor Generalny”, „Siły Zbrojne RP”, „komórka organizacyjna”, „jednostka organizacyjna” – określenia ustalone w § 3 regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 lutego 2002 r. (Dz. Urz. MON Nr 3, poz. 20);
2) ustawa o finansach publicznych – ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.);
3) klasyfikacja dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów – rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 59 poz. 688 z późn. zm.);
4) budżet resortu – budżet państwa w części 29 – Obrona Narodowa;
5) projekt budżetu – projekty dokumentów planistycznych, dotyczących planowanych dochodów i wydatków budżetowych oraz przychodów i rozchodów, opracowanych przez dysponentów, o których mowa w § 3 ust. 2, 3, 6 i 9, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu budżetu państwa na dany rok planistyczny, wydawanym co roku na podstawie art. 82 ust. 4 ustawy o finansach publicznych;
6) układ wykonawczy budżetu – szczegółowy plan dochodów i wydatków dysponenta części 29 budżetu państwa, opracowany w podziale na działy, rozdziały i paragrafy załącznika Nr 4 klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów;
7) podział układu wykonawczego budżetu – szczegółowy podział układu wykonawczego dysponenta części 29 budżetu państwa dla ustanowionych przez niego dysponentów drugiego i trzeciego stopnia oraz wykonujących funkcję dysponenta głównego;
8) dysponent – dysponent środków budżetowych;
9) organ planujący – szef, dyrektor, komendant jednostki organizacyjnej resortu Obrony Narodowej, nie będący dysponentem środków budżetowych, realizujący zadania statutowe w ramach środków finansowych wydzielonych w odrębnych rozdziałach i znajdujących się w budżetach dysponentów;
10) organ finansowy – organ finansowy dysponenta części 29 budżetu państwa, dysponentów drugiego i trzeciego stopnia;
11) NSIP – Program Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa, finansowany ze środków wnoszonych przez poszczególne kraje członkowskie;
12) [1] pakiet CP - infrastrukturę składającą się z infrastruktury państwa członkowskiego (wojskowej i cywilnej) i infrastruktury wspólnej NATO, środki finansowe na pokrycie kosztów jej eksploatacji i technicznego utrzymania oraz towarzyszących kosztów osobowych, służące łącznie zapewnieniu dowódcy NATO niezbędnych warunków do osiągnięcia przez podporządkowane wojska wymaganych zdolności operacyjnych;
12a) [2] wydatki okołopakietowe - wydatki na sfinansowanie zadań inwestycyjnych, które zgodnie z zasadami NSIP nie kwalifikują się do finansowania ze środków NATO, a niezbędnych do wykonania w związku z realizowanym projektem z pakietu CP;
12b) [3] wydatki prefinansowane - wydatki podlegające refundacji z funduszu NSIP, przeznaczone na zaliczkowe sfinansowanie realizacji projektu z pakietu CP, realizowane z planu wydatków dysponenta, o którym mowa w § 3 ust. 3 pkt 4;
13) HNS – planowanie i realizacja zadań wykonywanych na rzecz sił NATO przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przemieszczających się przez to terytorium, wynikających z obowiązków państwa – gospodarza oraz zadania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wynikające z obowiązków państwa wysyłającego, określone w „Sojuszniczej Doktrynie i Procedurach Połączonego Wsparcia przez Państwo – Gospodarza (AJP-4.5)”;
14) zadania dyrektywne – zadania wynikające z aktów prawnych i normatywnych (ustawy, rozporządzenia, zarządzenia, decyzje, rozkazy, wytyczne itp. oraz umowy podpisane na ich podstawie) nakazane do realizacji przez dysponenta części 29 budżetu państwa lub przez dysponentów drugiego stopnia dla podległych dysponentów niższego stopnia, znajdujące pokrycie w planach rzeczowych lub w innych planach ;
15) plany rzeczowe – zestawienia potrzeb rzeczowych w zakresie:
a) modernizacji technicznej (prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe, zakupy uzbrojenia, sprzętu wojskowego i pozostałego sprzętu, części zamiennych i usług remontowych tego sprzętu oraz amunicji i materiałów wybuchowych, a także dotacje na zakupy sprzętu i aparatury medycznej dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej – SPZOZ ),
b) inwestycji budowlanych (budownictwa ogólnowojskowego specjalnego, infrastruktury ogólnowojskowej, lotniskowej, morskiej, inwestycji SP ZOZ oraz zakładów budżetowych, a także Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i akademii wojskowych ) i remontów nieruchomości,
c) zamierzeń realizowanych w ramach NSIP (inwestycje budowlane, zakupy, prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe, itp.),
d) zakupu pozostałych środków materiałowych (materiały pędne i smary, przedmioty zaopatrzenia mundurowego, sprzęt kwaterunkowy i przeciwpożarowy, środki żywności, leki i materiały medyczne)
– przedstawiane przez dysponentów, uwzględniające propozycje organów planujących;
16) centralne plany rzeczowe – plany:
a) modernizacji technicznej,
b) inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości,
c) zamierzeń realizowanych w ramach NSIP,
d) zakupu środków materiałowych
– sporządzane na szczeblu centralnym na podstawie potrzeb rzeczowych przedstawionych przez dysponentów, zweryfikowanych w trybie i na zasadach określonych w niniejszej decyzji, wyodrębniające wszystkie źródła finansowania zadań ;
17) plany rzeczowe zadań – wypełniane na etapie wstępnego planowania budżetowego zbiory formularzy RZ, opracowane na podstawie przepisów, o których mowa w pkt 5;
18) plan finansowy – roczny plan zawierający zestawienie dochodów i wydatków budżetowych wszystkich dysponentów środków budżetowych oraz przychodów i wydatków działalności pozabudżetowej , opracowany w szczegółowości wynikającej z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 59 poz. 688 z późn. zm.), ustalonej dla wydatków budżetowych w załączniku Nr 7 tego rozporządzenia;
19) limity zatrudnienia – przyjęta do planowania budżetowego wielkość stanów osobowych żołnierzy zawodowych i nadterminowej zasadniczej służby wojskowej oraz pracowników wojska:
a) ustalona zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255 z późn. zm.),
b) określona w wytycznych Ministra, wymienionych w pkt 25 , projektach budżetów dysponentów, wymienionych w § 3 ust. 2, 3, 6 i 9, projekcie ustawy budżetowej i ustawie budżetowej oraz decyzji budżetowej Ministra Obrony Narodowej;
19a) planowane zatrudnienie - przewidywana średnioroczna liczba zatrudnionych pracowników nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń, w przeliczeniu na pełnozatrudnionych;
20) ewidencja zaangażowania budżetu resortu w finansowanie inwestycji rozpoczętych – zbiorczy wykaz inwestycji budowlanych rozpoczętych, a nie zakończonych, opracowany zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów wydawanym na podstawie art. 79 ustawy o finansach publicznych;
21) plan udziału resortu ON w realizacji przedsięwzięć integracyjnych z NATO i UE, współpracy zagranicznej oraz implementacji międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych – opracowany przez Podsekretarza Stanu do Spraw Polityki Obronnej, na podstawie budżetów dysponentów, plan:
a) przedsięwzięć w ramach inicjatyw polityczno-wojskowych NATO i UE,
b) ćwiczeń z udziałem wojsk sojuszniczych i partnerskich,
c) realizacji zobowiązań wynikających z międzynarodowych porozumień w sprawie kontroli zbrojeń, środków budowy zaufania i bezpieczeństwa oraz nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia i konwencjonalnej ,
d) pozostałych kontaktów zagranicznych;
22) (skreślony);
23) plan prac normalizacyjnych – opracowany przez Dyrektora Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji , na podstawie planów dysponentów drugiego stopnia, roczny wycinek prac normalizacyjnych, wynikający z „Programu prac normalizacyjnych resortu Obrony Narodowej”, w zakresie wykraczającym poza obszar odpowiedzialności Polskiego Komitetu Normalizacyjnego;
24) plan kształcenia i doskonalenia zawodowego – opracowany przez Dyrektora Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego, na podstawie budżetów dysponentów, plan dotyczący:
a) kształcenia i doskonalenia zawodowego w kraju, obejmującego kursy językowe, specjalistyczne, studia doktoranckie, magisterskie, podyplomowe, licencjackie,
b) kształcenie żołnierzy zawodowych i pracowników wojska na studiach i kursach za granicą oraz szkolenia obcokrajowców w resortowych ośrodkach;
25) wytyczne Ministra do planowania budżetowego – wytyczne Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie Obrony Narodowej na dany rok budżetowy;
26) ustawa o zamówieniach publicznych – ustawa z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 1998 r. Nr 119 poz. 773 z późn. zm.)
[1] § 2 pkt 12 w brzmieniu ustalonym przez pkt 24 ppkt 1 decyzji nr 215/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 lipca 2004 r. w sprawie zasad uczestnictwa resortu obrony narodowej w „Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NSIP)” (Dz.U.MON. Nr 9, poz. 100). Zmiana weszła w życie 9 września 2004 r.
[2] § 2 pkt 12a w brzmieniu ustalonym przez pkt 24 ppkt 2 decyzji nr 215/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 lipca 2004 r. w sprawie zasad uczestnictwa resortu obrony narodowej w „Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NSIP)” (Dz.U.MON. Nr 9, poz. 100). Zmiana weszła w życie 9 września 2004 r.
[3] § 2 pkt 12b w brzmieniu ustalonym przez pkt 24 ppkt 3 decyzji nr 215/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 lipca 2004 r. w sprawie zasad uczestnictwa resortu obrony narodowej w „Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NSIP)” (Dz.U.MON. Nr 9, poz. 100). Zmiana weszła w życie 9 września 2004 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2003-01-24 do 2004-09-08
Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) [1] „Minister”, „Ministerstwo”, „resort”, „Szef Sztabu Generalnego WP”, „Sztab Generalny WP”, „Dyrektor Generalny”, „Siły Zbrojne RP”, „komórka organizacyjna”, „jednostka organizacyjna” – określenia ustalone w § 3 regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 lutego 2002 r. (Dz. Urz. MON Nr 3, poz. 20);
2) ustawa o finansach publicznych – ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.);
3) klasyfikacja dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów – rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 59 poz. 688 z późn. zm.);
4) budżet resortu – budżet państwa w części 29 – Obrona Narodowa;
5) projekt budżetu – projekty dokumentów planistycznych, dotyczących planowanych dochodów i wydatków budżetowych oraz przychodów i rozchodów, opracowanych przez dysponentów, o których mowa w § 3 ust. 2, 3, 6 i 9, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu budżetu państwa na dany rok planistyczny, wydawanym co roku na podstawie art. 82 ust. 4 ustawy o finansach publicznych;
6) układ wykonawczy budżetu – szczegółowy plan dochodów i wydatków dysponenta części 29 budżetu państwa, opracowany w podziale na działy, rozdziały i paragrafy załącznika Nr 4 klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów;
7) podział układu wykonawczego budżetu – szczegółowy podział układu wykonawczego dysponenta części 29 budżetu państwa dla ustanowionych przez niego dysponentów drugiego i trzeciego stopnia oraz wykonujących funkcję dysponenta głównego;
8) dysponent – dysponent środków budżetowych;
9) organ planujący – szef, dyrektor, komendant jednostki organizacyjnej resortu Obrony Narodowej, nie będący dysponentem środków budżetowych, realizujący zadania statutowe w ramach środków finansowych wydzielonych w odrębnych rozdziałach i znajdujących się w budżetach dysponentów;
10) organ finansowy – organ finansowy dysponenta części 29 budżetu państwa, dysponentów drugiego i trzeciego stopnia;
11) NSIP – Program Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa, finansowany ze środków wnoszonych przez poszczególne kraje członkowskie;
12) CP – pakiet inwestycyjny określający zakres inwestycji, środki finansowe na ich realizację oraz zasady ich eksploatacji;
12a) [2] wydatki okołopakietowe - wydatki dotyczące wykupu gruntów, wydatki wynikające z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U z 1999 r. Nr 15, poz. 139 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.), wydatki dotyczące współfinansowania dróg dojazdowych oraz inne wydatki, które nie są finansowane w ramach CP, mające wpływ na funkcjonowanie powstałych w ramach CP inwestycji;
12b) [3] wydatki prefinansowane - wydatki dotyczące zadań objętych programem NSIP, realizowanych z planu wydatków dysponenta, o którym mowa w § 3 ust. 3 pkt 4, przed terminem uruchomienia środków z NATO;
13) HNS – planowanie i realizacja zadań wykonywanych na rzecz sił NATO przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przemieszczających się przez to terytorium, wynikających z obowiązków państwa – gospodarza oraz zadania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wynikające z obowiązków państwa wysyłającego, określone w „Sojuszniczej Doktrynie i Procedurach Połączonego Wsparcia przez Państwo – Gospodarza (AJP-4.5)”;
14) zadania dyrektywne – zadania wynikające z aktów prawnych i normatywnych (ustawy, rozporządzenia, zarządzenia, decyzje, rozkazy, wytyczne itp. oraz umowy podpisane na ich podstawie) nakazane do realizacji przez dysponenta części 29 budżetu państwa lub przez dysponentów drugiego stopnia dla podległych dysponentów niższego stopnia, znajdujące pokrycie w planach rzeczowych lub w innych planach [4];
15) plany rzeczowe – zestawienia potrzeb rzeczowych w zakresie:
a) modernizacji technicznej (prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe, zakupy uzbrojenia, sprzętu wojskowego i pozostałego sprzętu, części zamiennych i usług remontowych tego sprzętu oraz amunicji i materiałów wybuchowych, a także dotacje na zakupy sprzętu i aparatury medycznej dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej – SPZOZ [5]),
b) inwestycji budowlanych (budownictwa ogólnowojskowego specjalnego, infrastruktury ogólnowojskowej, lotniskowej, morskiej, inwestycji SP ZOZ oraz zakładów budżetowych, a także Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i akademii wojskowych [6]) i remontów nieruchomości,
c) zamierzeń realizowanych w ramach NSIP (inwestycje budowlane, zakupy, prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe, itp.),
d) [7] zakupu pozostałych środków materiałowych (materiały pędne i smary, przedmioty zaopatrzenia mundurowego, sprzęt kwaterunkowy i przeciwpożarowy, środki żywności, leki i materiały medyczne)
– przedstawiane przez dysponentów, uwzględniające propozycje organów planujących;
16) centralne plany rzeczowe – plany:
a) modernizacji technicznej,
b) inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości,
c) zamierzeń realizowanych w ramach NSIP,
d) zakupu środków materiałowych
– sporządzane na szczeblu centralnym na podstawie potrzeb rzeczowych przedstawionych przez dysponentów, zweryfikowanych w trybie i na zasadach określonych w niniejszej decyzji, wyodrębniające wszystkie źródła finansowania zadań [8];
17) plany rzeczowe zadań – wypełniane na etapie wstępnego planowania budżetowego zbiory formularzy RZ, opracowane na podstawie przepisów, o których mowa w pkt 5;
18) plan finansowy – roczny plan zawierający zestawienie dochodów i wydatków budżetowych wszystkich dysponentów środków budżetowych oraz przychodów i wydatków działalności pozabudżetowej [9], opracowany w szczegółowości wynikającej z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 59 poz. 688 z późn. zm.), ustalonej dla wydatków budżetowych w załączniku Nr 7 tego rozporządzenia;
19) limity zatrudnienia – przyjęta do planowania budżetowego wielkość stanów osobowych żołnierzy zawodowych i nadterminowej zasadniczej służby wojskowej oraz pracowników wojska:
a) ustalona zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255 z późn. zm.),
b) określona w wytycznych Ministra, wymienionych w pkt 25 [10], projektach budżetów dysponentów, wymienionych w § 3 ust. 2, 3, 6 i 9, projekcie ustawy budżetowej i ustawie budżetowej oraz decyzji budżetowej Ministra Obrony Narodowej;
19a) [11] planowane zatrudnienie - przewidywana średnioroczna liczba zatrudnionych pracowników nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń, w przeliczeniu na pełnozatrudnionych;
20) ewidencja zaangażowania budżetu resortu w finansowanie inwestycji rozpoczętych – zbiorczy wykaz inwestycji budowlanych rozpoczętych, a nie zakończonych, opracowany zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów wydawanym na podstawie art. 79 ustawy o finansach publicznych;
21) [12] plan udziału resortu ON w realizacji przedsięwzięć integracyjnych z NATO i UE, współpracy zagranicznej oraz implementacji międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych – opracowany przez Podsekretarza Stanu do Spraw Polityki Obronnej, na podstawie budżetów dysponentów, plan:
a) przedsięwzięć w ramach inicjatyw polityczno-wojskowych NATO i UE,
b) ćwiczeń z udziałem wojsk sojuszniczych i partnerskich,
c) realizacji zobowiązań wynikających z międzynarodowych porozumień w sprawie kontroli zbrojeń, środków budowy zaufania i bezpieczeństwa oraz nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia i konwencjonalnej [13],
d) [14] pozostałych kontaktów zagranicznych;
22) [15] (skreślony);
23) plan prac normalizacyjnych – opracowany przez Dyrektora Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji [16], na podstawie planów dysponentów drugiego stopnia, roczny wycinek prac normalizacyjnych, wynikający z „Programu prac normalizacyjnych resortu Obrony Narodowej”, w zakresie wykraczającym poza obszar odpowiedzialności Polskiego Komitetu Normalizacyjnego;
24) plan kształcenia i doskonalenia zawodowego – opracowany przez Dyrektora Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego, na podstawie budżetów dysponentów, plan dotyczący:
a) kształcenia i doskonalenia zawodowego w kraju, obejmującego kursy językowe, specjalistyczne, studia doktoranckie, magisterskie, podyplomowe, licencjackie,
b) kształcenie żołnierzy zawodowych i pracowników wojska na studiach i kursach za granicą oraz szkolenia obcokrajowców w resortowych ośrodkach;
25) wytyczne Ministra do planowania budżetowego – wytyczne Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie Obrony Narodowej na dany rok budżetowy;
26) ustawa o zamówieniach publicznych – ustawa z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 1998 r. Nr 119 poz. 773 z późn. zm.)
[1] § 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[2] § 2 pkt 12a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[3] § 2 pkt 12b dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[4] § 2 pkt 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[5] § 2 pkt 15 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. d) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[6] § 2 pkt 15 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. d) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[7] § 2 pkt 15 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. d) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[8] § 2 pkt 16 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. e) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[9] § 2 pkt 18 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. f) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[10] § 2 pkt 19 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. g) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[11] § 2 pkt 19a dodany przez § 1 pkt 1 lit. h) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[12] § 2 pkt 21 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. i) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[13] § 2 pkt 21 lit. c) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. i) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[14] § 2 pkt 21 lit. d) dodana przez § 1 pkt 1 lit. i) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[15] § 2 pkt 22 skreślony przez § 1 pkt 1 lit. j) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
[16] § 2 pkt 23 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 22 decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2002-01-31 do 2003-01-23
Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) „Minister”, „Ministerstwo”, „resort”, „Szef Sztabu Generalnego WP”, „Sztab Generalny WP”, „Dyrektor Generalny”, „Siły Zbrojne RP”, „komórka organizacyjna”, „jednostka organizacyjna” – określenia ustalone w § 3 regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej (sygn. Dep. A-K 3/99), stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 34/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 lipca 1999 r.;
2) ustawa o finansach publicznych – ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.);
3) klasyfikacja dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów – rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 59 poz. 688 z późn. zm.);
4) budżet resortu – budżet państwa w części 29 – Obrona Narodowa;
5) projekt budżetu – projekty dokumentów planistycznych, dotyczących planowanych dochodów i wydatków budżetowych oraz przychodów i rozchodów, opracowanych przez dysponentów, o których mowa w § 3 ust. 2, 3, 6 i 9, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu budżetu państwa na dany rok planistyczny, wydawanym co roku na podstawie art. 82 ust. 4 ustawy o finansach publicznych;
6) układ wykonawczy budżetu – szczegółowy plan dochodów i wydatków dysponenta części 29 budżetu państwa, opracowany w podziale na działy, rozdziały i paragrafy załącznika Nr 4 klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów;
7) podział układu wykonawczego budżetu – szczegółowy podział układu wykonawczego dysponenta części 29 budżetu państwa dla ustanowionych przez niego dysponentów drugiego i trzeciego stopnia oraz wykonujących funkcję dysponenta głównego;
8) dysponent – dysponent środków budżetowych;
9) organ planujący – szef, dyrektor, komendant jednostki organizacyjnej resortu Obrony Narodowej, nie będący dysponentem środków budżetowych, realizujący zadania statutowe w ramach środków finansowych wydzielonych w odrębnych rozdziałach i znajdujących się w budżetach dysponentów;
10) organ finansowy – organ finansowy dysponenta części 29 budżetu państwa, dysponentów drugiego i trzeciego stopnia;
11) NSIP – Program Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa, finansowany ze środków wnoszonych przez poszczególne kraje członkowskie;
12) CP – pakiet inwestycyjny określający zakres inwestycji, środki finansowe na ich realizację oraz zasady ich eksploatacji;
13) HNS – planowanie i realizacja zadań wykonywanych na rzecz sił NATO przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przemieszczających się przez to terytorium, wynikających z obowiązków państwa – gospodarza oraz zadania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wynikające z obowiązków państwa wysyłającego, określone w „Sojuszniczej Doktrynie i Procedurach Połączonego Wsparcia przez Państwo – Gospodarza (AJP-4.5)”;
14) zadania dyrektywne – zadania wynikające z aktów prawnych i normatywnych (ustawy, rozporządzenia, zarządzenia, decyzje, rozkazy, wytyczne itp. oraz umowy podpisane na ich podstawie) nakazane do realizacji przez dysponenta części 29 budżetu państwa lub przez dysponentów drugiego stopnia dla podległych dysponentów niższego stopnia;
15) plany rzeczowe – zestawienia potrzeb rzeczowych w zakresie:
a) modernizacji technicznej (prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe, zakupy uzbrojenia, sprzętu wojskowego i pozostałego sprzętu, części zamiennych i usług remontowych tego sprzętu oraz amunicji),
b) inwestycji budowlanych (budownictwa ogólnowojskowego specjalnego, infrastruktury ogólnowojskowej, lotniskowej, morskiej, inwestycji samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej – SP ZOZ – oraz zakładów budżetowych) i remontów nieruchomości,
c) zamierzeń realizowanych w ramach NSIP (inwestycje budowlane, zakupy, prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe, itp.),
d) zakupu pozostałych środków materiałowych, o których mowa w załączniku Nr 3 do decyzji
– przedstawiane przez dysponentów, uwzględniające propozycje organów planujących;
16) centralne plany rzeczowe – plany:
a) modernizacji technicznej,
b) inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości,
c) zamierzeń realizowanych w ramach NSIP,
d) zakupu środków materiałowych
– sporządzane na szczeblu centralnym na podstawie potrzeb rzeczowych przedstawionych przez dysponentów, zweryfikowanych w trybie i na zasadach określonych w niniejszej decyzji;
17) plany rzeczowe zadań – wypełniane na etapie wstępnego planowania budżetowego zbiory formularzy RZ, opracowane na podstawie przepisów, o których mowa w pkt 5;
18) plan finansowy – roczny plan zawierający zestawienie dochodów i wydatków budżetowych wszystkich dysponentów środków budżetowych, opracowany w szczegółowości wynikającej z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 59 poz. 688 z późn. zm.), ustalonej dla wydatków budżetowych w załączniku Nr 7 tego rozporządzenia;
19) limity zatrudnienia – przyjęta do planowania budżetowego wielkość stanów osobowych żołnierzy zawodowych i nadterminowej zasadniczej służby wojskowej oraz pracowników wojska:
a) ustalona zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255 z późn. zm.),
b) określona w wytycznych Ministra, wymienionych w pkt 26, projektach budżetów dysponentów, wymienionych w § 3 ust. 2, 3, 6 i 9, projekcie ustawy budżetowej i ustawie budżetowej oraz decyzji budżetowej Ministra Obrony Narodowej;
20) ewidencja zaangażowania budżetu resortu w finansowanie inwestycji rozpoczętych – zbiorczy wykaz inwestycji budowlanych rozpoczętych, a nie zakończonych, opracowany zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów wydawanym na podstawie art. 79 ustawy o finansach publicznych;
21) plan udziału resortu ON w realizacji przedsięwzięć integracyjnych z NATO i UE oraz współpracy zagranicznej – opracowany przez Podsekretarza Stanu do Spraw Polityki Obronnej, na podstawie budżetów dysponentów, plan realizacji:
a) przedsięwzięć w ramach inicjatyw polityczno-wojskowych NATO i UE,
b) ćwiczeń z udziałem wojsk sojuszniczych i partnerskich,
c) realizacji zobowiązań wynikających z międzynarodowych porozumień w sprawie kontroli zbrojeń, środków budowy zaufania i bezpieczeństwa;
22) plan prac naukowo-badawczych i studyjnych, opracowany przez Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej, we współpracy z Szefem Generalnego Zarządu Operacyjnego – P3, plan obejmujący wyłącznie obszar prac naukowo-badawczych i studyjnych zlecanych do wykonania osobom fizycznym i prawnym spoza komórek i jednostek organizacyjnych resortu, będących jednostkami budżetowymi;
23) plan prac normalizacyjnych – opracowany przez Dyrektora Biura Wojskowej Służby Normalizacyjnej, na podstawie planów dysponentów drugiego stopnia, roczny wycinek prac normalizacyjnych, wynikający z „Programu prac normalizacyjnych resortu Obrony Narodowej”, w zakresie wykraczającym poza obszar odpowiedzialności Polskiego Komitetu Normalizacyjnego;
24) plan kształcenia i doskonalenia zawodowego – opracowany przez Dyrektora Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego, na podstawie budżetów dysponentów, plan dotyczący:
a) kształcenia i doskonalenia zawodowego w kraju, obejmującego kursy językowe, specjalistyczne, studia doktoranckie, magisterskie, podyplomowe, licencjackie,
b) kształcenie żołnierzy zawodowych i pracowników wojska na studiach i kursach za granicą oraz szkolenia obcokrajowców w resortowych ośrodkach;
25) wytyczne Ministra do planowania budżetowego – wytyczne Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie Obrony Narodowej na dany rok budżetowy;
26) ustawa o zamówieniach publicznych – ustawa z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 1998 r. Nr 119 poz. 773 z późn. zm.)