history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2003-01-24 do 2005-01-01

Rozdział 2

Dysponenci środków budżetowych i organy planujące wydatki

§ 3. 1. Dysponentem części 29 budżetu państwa – Obrona Narodowa jest Minister, zwany dalej „dysponentem głównym”. Dysponent główny z otrzymanych środków budżetowych pokrywa wydatki oraz przekazuje środki podległym dysponentom niższego stopnia.

2. Dysponentami drugiego stopnia są:

1) Dowódca Wojsk Lądowych;

2) Dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej;

3) Dowódca Marynarki Wojennej;

4) Dowódca Garnizonu Warszawa;

5) Szef Wojskowych Służb Informacyjnych.

3. Dysponentami trzeciego stopnia, podlegającymi bezpośrednio dysponentowi głównemu, zwanymi dalej „dysponentami trzeciego stopnia ustanowionymi przez Ministra”, są:

1) Dyrektorzy Wojskowych Biur Emerytalnych (WBE);

2) Dowódca Jednostki Wojskowej Nr 2305;

3) Komendant Zakładu Budżetowego „Centrala Wojskowe Misje Pokojowe”;

4) Dyrektor Zakładu Budżetowego „Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego”.

4. Pozostałymi dysponentami trzeciego stopnia są: dowódcy (dyrektorzy, szefowie, komendanci) jednostek organizacyjnych ustanowieni przez dysponentów wymienionych w ust. 2, spośród jednostek budżetowych, dla których dochody i wydatki zostały określone w planie finansowym dysponenta drugiego stopnia. Mogą być oni ustanowieni dysponentami trzeciego stopnia tylko przez jednego z dysponentów wymienionych w ust. 2.

5. Dowódcy (dyrektorzy, szefowie, komendanci) jednostek organizacyjnych posiadających na zaopatrzeniu inne jednostki organizacyjne nie posiadające organu finansowego, sprawują funkcję dysponenta trzeciego stopnia w zakresie dochodów i wydatków tych jednostek.

6. Funkcję dysponenta głównego, jako dysponenta trzeciego stopnia w zakresie zadań określonych w załączniku Nr 1 do decyzji, sprawuje Dyrektor Departamentu Administracyjnego.

7. Dysponenci wymienieni w ust. 1 i 2 dokonują lub przekazują wydatki w zakresie określonym w załączniku Nr 1 do decyzji, z uwzględnieniem postanowień § 12 ust. 3 [17] oraz § 30.

8. Dysponenci wymienieni w ust. 3, 4 i 6 dokonują wydatków ujętych w planie finansowym bez prawa ich przekazywania – z wyjątkiem prawa do przekazywania dla ich gospodarstw pomocniczych dotacji, wymienionych w art. 20 ust. 7 i 8 ustawy o finansach publicznych.

9. Obsługę finansowo-księgową dysponenta, o którym mowa w ust. 1, sprawuje Dyrektor Departamentu Budżetowego.

10. Dyrektor Departamentu Budżetowego finansuje wydatki oraz prowadzi ewidencję finansowo-księgową wydatków, ujętych w planie finansowym dysponenta głównego w zakresie zadań wynikających z załącznika Nr 1 do decyzji.

11. Obsługą merytoryczną zadań, o których mowa w ust. 10, polegającą na:

1) wykonywaniu procedur ustawy o zamówieniach publicznych;

2) zawieraniu umów dotyczących realizowanych zadań – na podstawie imiennych upoważnień udzielonych przez Ministra Obrony Narodowej;

3) merytorycznym nadzorze nad prawidłowym przebiegiem realizacji procedur i umów, wymienionych w pkt 1 i 2

– zajmują się, odpowiednio do zakresów kompetencji, Dyrektorzy Departamentów: Polityki Zbrojeniowej, Zaopatrywania Sił Zbrojnych, Wychowania i Promocji Obronności oraz Szefowie Generalnych Zarządów Sztabu Generalnego WP i Szef Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia, w zakresie zadań wymienionych w załączniku Nr 1 do decyzji [18].

12. Organami planującymi są:

1) Biskup Polowy WP;

2) Prawosławny Ordynariusz WP;

3) Naczelny Kapelan Wojskowy Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego;

4) Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej;

5) Naczelny Prokurator Wojskowy.

13. [19] Zadania związane z wykonywaniem funkcji Ministra Obrony Narodowej, jako organu tworzącego i przekształcającego samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, w tym dotyczące ustalania bezspornych zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z ich likwidacji lub przekształceń, realizuje Szef Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia.

14. Wielkość środków budżetowych przeznaczanych na realizację statutowych zadań przez organy planujące określają dysponenci, o których mowa w ust. 2, w uzgodnieniu z tymi organami, na podstawie wielkości określonych w wytycznych Ministra do planowania budżetowego.

15. Projekty budżetów, wraz z projektami:

1) planów rzeczowych;

2) [20] planu udziału resortu ON w realizacji przedsięwzięć integracyjnych z NATO i UE, współpracy zagranicznej oraz implementacji międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych;

3) [21] (skreślony);

4) planu kształcenia i doskonalenia zawodowego;

5) planu prac normalizacyjnych – sporządzają wyłącznie dysponenci środków budżetowych, o których mowa w ust. 2, 3, 6 i 9, z tym, że zbiorczo za WBE sporządza je Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych i Rekonwersji, z zastrzeżeniem postanowień ust. 16 i 17.

16. Dyrektor Departamentu Budżetowego opracowuje projekt budżetu w zakresie zadań przewidzianych do realizacji przez dysponenta głównego – na podstawie propozycji dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych, wymienionych w załączniku Nr 1 do decyzji (Lp. 9), przedstawionych w formie dokumentów planistycznych wymaganych przez Ministra Finansów do opracowania projektu budżetu. Projekty planów, o których mowa w ust. 15, przedstawia się bezpośrednio jednostkom i komórkom organizacyjnym wymienionym w § 11 ust. 4 pkt 2-7.

17. Postanowienia ust. 11 i 16 stosuje się odpowiednio do zadań Dowódcy Garnizonu Warszawa, o których mowa w pkt 2 ppkt 1 załącznika Nr 1 do decyzji, z tym że w zakresie inwestycji specjalnych łączności obsługą merytoryczną zajmuje się Dyrektor Biura Inwestycji Łączności.

[17] § 3 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.

[18] § 3 ust. 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.

[19] § 3 ust. 13 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.

[20] § 3 ust. 15 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. d) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.

[21] § 3 ust. 15 pkt 3 skreślony ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. d) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.

Wersja obowiązująca od 2003-01-24 do 2005-01-01

Rozdział 2

Dysponenci środków budżetowych i organy planujące wydatki

§ 3. 1. Dysponentem części 29 budżetu państwa – Obrona Narodowa jest Minister, zwany dalej „dysponentem głównym”. Dysponent główny z otrzymanych środków budżetowych pokrywa wydatki oraz przekazuje środki podległym dysponentom niższego stopnia.

2. Dysponentami drugiego stopnia są:

1) Dowódca Wojsk Lądowych;

2) Dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej;

3) Dowódca Marynarki Wojennej;

4) Dowódca Garnizonu Warszawa;

5) Szef Wojskowych Służb Informacyjnych.

3. Dysponentami trzeciego stopnia, podlegającymi bezpośrednio dysponentowi głównemu, zwanymi dalej „dysponentami trzeciego stopnia ustanowionymi przez Ministra”, są:

1) Dyrektorzy Wojskowych Biur Emerytalnych (WBE);

2) Dowódca Jednostki Wojskowej Nr 2305;

3) Komendant Zakładu Budżetowego „Centrala Wojskowe Misje Pokojowe”;

4) Dyrektor Zakładu Budżetowego „Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego”.

4. Pozostałymi dysponentami trzeciego stopnia są: dowódcy (dyrektorzy, szefowie, komendanci) jednostek organizacyjnych ustanowieni przez dysponentów wymienionych w ust. 2, spośród jednostek budżetowych, dla których dochody i wydatki zostały określone w planie finansowym dysponenta drugiego stopnia. Mogą być oni ustanowieni dysponentami trzeciego stopnia tylko przez jednego z dysponentów wymienionych w ust. 2.

5. Dowódcy (dyrektorzy, szefowie, komendanci) jednostek organizacyjnych posiadających na zaopatrzeniu inne jednostki organizacyjne nie posiadające organu finansowego, sprawują funkcję dysponenta trzeciego stopnia w zakresie dochodów i wydatków tych jednostek.

6. Funkcję dysponenta głównego, jako dysponenta trzeciego stopnia w zakresie zadań określonych w załączniku Nr 1 do decyzji, sprawuje Dyrektor Departamentu Administracyjnego.

7. Dysponenci wymienieni w ust. 1 i 2 dokonują lub przekazują wydatki w zakresie określonym w załączniku Nr 1 do decyzji, z uwzględnieniem postanowień § 12 ust. 3 [17] oraz § 30.

8. Dysponenci wymienieni w ust. 3, 4 i 6 dokonują wydatków ujętych w planie finansowym bez prawa ich przekazywania – z wyjątkiem prawa do przekazywania dla ich gospodarstw pomocniczych dotacji, wymienionych w art. 20 ust. 7 i 8 ustawy o finansach publicznych.

9. Obsługę finansowo-księgową dysponenta, o którym mowa w ust. 1, sprawuje Dyrektor Departamentu Budżetowego.

10. Dyrektor Departamentu Budżetowego finansuje wydatki oraz prowadzi ewidencję finansowo-księgową wydatków, ujętych w planie finansowym dysponenta głównego w zakresie zadań wynikających z załącznika Nr 1 do decyzji.

11. Obsługą merytoryczną zadań, o których mowa w ust. 10, polegającą na:

1) wykonywaniu procedur ustawy o zamówieniach publicznych;

2) zawieraniu umów dotyczących realizowanych zadań – na podstawie imiennych upoważnień udzielonych przez Ministra Obrony Narodowej;

3) merytorycznym nadzorze nad prawidłowym przebiegiem realizacji procedur i umów, wymienionych w pkt 1 i 2

– zajmują się, odpowiednio do zakresów kompetencji, Dyrektorzy Departamentów: Polityki Zbrojeniowej, Zaopatrywania Sił Zbrojnych, Wychowania i Promocji Obronności oraz Szefowie Generalnych Zarządów Sztabu Generalnego WP i Szef Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia, w zakresie zadań wymienionych w załączniku Nr 1 do decyzji [18].

12. Organami planującymi są:

1) Biskup Polowy WP;

2) Prawosławny Ordynariusz WP;

3) Naczelny Kapelan Wojskowy Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego;

4) Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej;

5) Naczelny Prokurator Wojskowy.

13. [19] Zadania związane z wykonywaniem funkcji Ministra Obrony Narodowej, jako organu tworzącego i przekształcającego samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, w tym dotyczące ustalania bezspornych zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z ich likwidacji lub przekształceń, realizuje Szef Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia.

14. Wielkość środków budżetowych przeznaczanych na realizację statutowych zadań przez organy planujące określają dysponenci, o których mowa w ust. 2, w uzgodnieniu z tymi organami, na podstawie wielkości określonych w wytycznych Ministra do planowania budżetowego.

15. Projekty budżetów, wraz z projektami:

1) planów rzeczowych;

2) [20] planu udziału resortu ON w realizacji przedsięwzięć integracyjnych z NATO i UE, współpracy zagranicznej oraz implementacji międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych;

3) [21] (skreślony);

4) planu kształcenia i doskonalenia zawodowego;

5) planu prac normalizacyjnych – sporządzają wyłącznie dysponenci środków budżetowych, o których mowa w ust. 2, 3, 6 i 9, z tym, że zbiorczo za WBE sporządza je Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych i Rekonwersji, z zastrzeżeniem postanowień ust. 16 i 17.

16. Dyrektor Departamentu Budżetowego opracowuje projekt budżetu w zakresie zadań przewidzianych do realizacji przez dysponenta głównego – na podstawie propozycji dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych, wymienionych w załączniku Nr 1 do decyzji (Lp. 9), przedstawionych w formie dokumentów planistycznych wymaganych przez Ministra Finansów do opracowania projektu budżetu. Projekty planów, o których mowa w ust. 15, przedstawia się bezpośrednio jednostkom i komórkom organizacyjnym wymienionym w § 11 ust. 4 pkt 2-7.

17. Postanowienia ust. 11 i 16 stosuje się odpowiednio do zadań Dowódcy Garnizonu Warszawa, o których mowa w pkt 2 ppkt 1 załącznika Nr 1 do decyzji, z tym że w zakresie inwestycji specjalnych łączności obsługą merytoryczną zajmuje się Dyrektor Biura Inwestycji Łączności.

[17] § 3 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.

[18] § 3 ust. 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.

[19] § 3 ust. 13 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.

[20] § 3 ust. 15 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. d) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.

[21] § 3 ust. 15 pkt 3 skreślony ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. d) decyzji nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. z 2003 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2003 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2002-11-08 do 2003-01-23

Rozdział 2

Dysponenci środków budżetowych i organy planujące wydatki

§ 3. 1. Dysponentem części 29 budżetu państwa – Obrona Narodowa jest Minister, zwany dalej „dysponentem głównym”. Dysponent główny z otrzymanych środków budżetowych pokrywa wydatki oraz przekazuje środki podległym dysponentom niższego stopnia.

2. Dysponentami drugiego stopnia są:

1) Dowódca Wojsk Lądowych;

2) Dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej;

3) Dowódca Marynarki Wojennej;

4) Dowódca Garnizonu Warszawa;

5) Szef Wojskowych Służb Informacyjnych.

3. Dysponentami trzeciego stopnia, podlegającymi bezpośrednio dysponentowi głównemu, zwanymi dalej „dysponentami trzeciego stopnia ustanowionymi przez Ministra”, są:

1) Dyrektorzy Wojskowych Biur Emerytalnych (WBE);

2) Dowódca Jednostki Wojskowej Nr 2305;

3) Komendant Zakładu Budżetowego „Centrala Wojskowe Misje Pokojowe”;

4) Dyrektor Zakładu Budżetowego „Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego”.

4. Pozostałymi dysponentami trzeciego stopnia są: dowódcy (dyrektorzy, szefowie, komendanci) jednostek organizacyjnych ustanowieni przez dysponentów wymienionych w ust. 2, spośród jednostek budżetowych, dla których dochody i wydatki zostały określone w planie finansowym dysponenta drugiego stopnia. Mogą być oni ustanowieni dysponentami trzeciego stopnia tylko przez jednego z dysponentów wymienionych w ust. 2.

5. Dowódcy (dyrektorzy, szefowie, komendanci) jednostek organizacyjnych posiadających na zaopatrzeniu inne jednostki organizacyjne nie posiadające organu finansowego, sprawują funkcję dysponenta trzeciego stopnia w zakresie dochodów i wydatków tych jednostek.

6. Funkcję dysponenta głównego, jako dysponenta trzeciego stopnia w zakresie zadań określonych w załączniku Nr 1 [1] do decyzji, sprawuje Dyrektor Departamentu Administracyjnego.

7. Dysponenci wymienieni w ust. 1 i 2 dokonują lub przekazują wydatki w zakresie określonym w załączniku Nr 1 do decyzji, z uwzględnieniem postanowień § 12 ust. 2 oraz § 30.

8. Dysponenci wymienieni w ust. 3, 4 i 6 dokonują wydatków ujętych w planie finansowym bez prawa ich przekazywania – z wyjątkiem prawa do przekazywania dla ich gospodarstw pomocniczych dotacji, wymienionych w art. 20 ust. 7 i 8 ustawy o finansach publicznych.

9. Obsługę finansowo-księgową dysponenta, o którym mowa w ust. 1, sprawuje Dyrektor Departamentu Budżetowego.

10. Dyrektor Departamentu Budżetowego finansuje wydatki oraz prowadzi ewidencję finansowo-księgową wydatków, ujętych w planie finansowym dysponenta głównego w zakresie zadań wynikających z załącznika Nr 1 do decyzji.

11. Obsługą merytoryczną zadań, o których mowa w ust. 10, polegającą na:

1) wykonywaniu procedur ustawy o zamówieniach publicznych;

2) zawieraniu umów dotyczących realizowanych zadań – na podstawie imiennych upoważnień udzielonych przez Ministra Obrony Narodowej;

3) merytorycznym nadzorze nad prawidłowym przebiegiem realizacji procedur i umów, wymienionych w pkt 1 i 2

– zajmują się, odpowiednio do zakresów kompetencji, Dyrektorzy Departamentów: Polityki Zbrojeniowej, Zaopatrywania Sił Zbrojnych, Wychowania i Promocji Obronności oraz Szefowie Generalnych Zarządów Sztabu Generalnego W P, w zakresie zadań wymienionych w załączniku Nr 1 do decyzji (Lp. 9 pkt 2 ppkt 1-5) i Szef Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia.

12. Organami planującymi są:

1) Biskup Polowy WP;

2) Prawosławny Ordynariusz WP;

3) Naczelny Kapelan Wojskowy Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego;

4) Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej;

5) Naczelny Prokurator Wojskowy.

13. Zadania związane z wykonywaniem funkcji Ministra Obrony Narodowej, jako organu tworzącego samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, w tym dotyczące ustalania bezspornych zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z ich likwidacji, realizuje Szef Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia.

14. Wielkość środków budżetowych przeznaczanych na realizację statutowych zadań przez organy planujące określają dysponenci, o których mowa w ust. 2, w uzgodnieniu z tymi organami, na podstawie wielkości określonych w wytycznych Ministra do planowania budżetowego.

15. Projekty budżetów, wraz z projektami:

1) planów rzeczowych;

2) planu udziału resortu ON w realizacji przedsięwzięć integracyjnych z NATO i UE oraz współpracy zagranicznej;

3) planu prac naukowo-badawczych i studyjnych;

4) planu kształcenia i doskonalenia zawodowego;

5) planu prac normalizacyjnych – sporządzają wyłącznie dysponenci środków budżetowych, o których mowa w ust. 2, 3, 6 i 9, z tym, że zbiorczo za WBE sporządza je Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych i Rekonwersji, z zastrzeżeniem postanowień ust. 16 i 17.

16. Dyrektor Departamentu Budżetowego opracowuje projekt budżetu w zakresie zadań przewidzianych do realizacji przez dysponenta głównego – na podstawie propozycji dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych, wymienionych w załączniku Nr 1 do decyzji (Lp. 9), przedstawionych w formie dokumentów planistycznych wymaganych przez Ministra Finansów do opracowania projektu budżetu. Projekty planów, o których mowa w ust. 15, przedstawia się bezpośrednio jednostkom i komórkom organizacyjnym wymienionym w § 11 ust. 4 pkt 2-7.

17. Postanowienia ust. 11 i 16 stosuje się odpowiednio do zadań Dowódcy Garnizonu Warszawa, o których mowa w pkt 2 ppkt 1 załącznika Nr 1 do decyzji, z tym że w zakresie inwestycji specjalnych łączności obsługą merytoryczną zajmuje się Dyrektor Biura Inwestycji Łączności.

[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 decyzji nr 280/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 października 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. Nr 21, poz. 183). Zmiana weszła w życie 8 listopada 2002 r. z mocą od 18 października 2002 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2002-01-31 do 2002-11-07

Rozdział 2

Dysponenci środków budżetowych i organy planujące wydatki

§ 3.  1. Dysponentem części 29 budżetu państwa – Obrona Narodowa jest Minister, zwany dalej „dysponentem głównym”. Dysponent główny z otrzymanych środków budżetowych pokrywa wydatki oraz przekazuje środki podległym dysponentom niższego stopnia.

2. Dysponentami drugiego stopnia są:

1) Dowódca Wojsk Lądowych;

2) Dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej;

3) Dowódca Marynarki Wojennej;

4) Dowódca Garnizonu Warszawa;

5) Szef Wojskowych Służb Informacyjnych.

3. Dysponentami trzeciego stopnia, podlegającymi bezpośrednio dysponentowi głównemu, zwanymi dalej „dysponentami trzeciego stopnia ustanowionymi przez Ministra”, są:

1) Dyrektorzy Wojskowych Biur Emerytalnych (WBE);

2) Dowódca Jednostki Wojskowej Nr 2305;

3) Komendant Zakładu Budżetowego „Centrala Wojskowe Misje Pokojowe”;

4) Dyrektor Zakładu Budżetowego „Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego”.

4. Pozostałymi dysponentami trzeciego stopnia są: dowódcy (dyrektorzy, szefowie, komendanci) jednostek organizacyjnych ustanowieni przez dysponentów wymienionych w ust. 2, spośród jednostek budżetowych, dla których dochody i wydatki zostały określone w planie finansowym dysponenta drugiego stopnia. Mogą być oni ustanowieni dysponentami trzeciego stopnia tylko przez jednego z dysponentów wymienionych w ust. 2.

5. Dowódcy (dyrektorzy, szefowie, komendanci) jednostek organizacyjnych posiadających na zaopatrzeniu inne jednostki organizacyjne nie posiadające organu finansowego, sprawują funkcję dysponenta trzeciego stopnia w zakresie dochodów i wydatków tych jednostek.

6. Funkcję dysponenta głównego, jako dysponenta trzeciego stopnia w zakresie zadań określonych w załączniku Nr 1 do decyzji, sprawuje Dyrektor Departamentu Administracyjnego.

7. Dysponenci wymienieni w ust. 1 i 2 dokonują lub przekazują wydatki w zakresie określonym w załączniku Nr 1 do decyzji, z uwzględnieniem postanowień § 12 ust. 2 oraz § 30.

8. Dysponenci wymienieni w ust. 3, 4 i 6 dokonują wydatków ujętych w planie finansowym bez prawa ich przekazywania – z wyjątkiem prawa do przekazywania dla ich gospodarstw pomocniczych dotacji, wymienionych w art. 20 ust. 7 i 8 ustawy o finansach publicznych.

9. Obsługę finansowo-księgową dysponenta, o którym mowa w ust. 1, sprawuje Dyrektor Departamentu Budżetowego.

10. Dyrektor Departamentu Budżetowego finansuje wydatki oraz prowadzi ewidencję finansowo-księgową wydatków, ujętych w planie finansowym dysponenta głównego w zakresie zadań wynikających z załącznika Nr 1 do decyzji.

11. Obsługą merytoryczną zadań, o których mowa w ust. 10, polegającą na:

1) wykonywaniu procedur ustawy o zamówieniach publicznych;

2) zawieraniu umów dotyczących realizowanych zadań – na podstawie imiennych upoważnień udzielonych przez Ministra Obrony Narodowej;

3) merytorycznym nadzorze nad prawidłowym przebiegiem realizacji procedur i umów, wymienionych w pkt 1 i 2

– zajmują się, odpowiednio do zakresów kompetencji, Dyrektorzy Departamentów: Polityki Zbrojeniowej, Zaopatrywania Sił Zbrojnych, Wychowania i Promocji Obronności oraz Szefowie Generalnych Zarządów Sztabu Generalnego W P, w zakresie zadań wymienionych w załączniku Nr 1 do decyzji (Lp. 9 pkt 2 ppkt 1-5) i Szef Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia.

12. Organami planującymi są:

1) Biskup Polowy WP;

2) Prawosławny Ordynariusz WP;

3) Naczelny Kapelan Wojskowy Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego;

4) Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej;

5) Naczelny Prokurator Wojskowy.

13. Zadania związane z wykonywaniem funkcji Ministra Obrony Narodowej, jako organu tworzącego samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, w tym dotyczące ustalania bezspornych zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z ich likwidacji, realizuje Szef Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia.

14. Wielkość środków budżetowych przeznaczanych na realizację statutowych zadań przez organy planujące określają dysponenci, o których mowa w ust. 2, w uzgodnieniu z tymi organami, na podstawie wielkości określonych w wytycznych Ministra do planowania budżetowego.

15. Projekty budżetów, wraz z projektami:

1) planów rzeczowych;

2) planu udziału resortu ON w realizacji przedsięwzięć integracyjnych z NATO i UE oraz współpracy zagranicznej;

3) planu prac naukowo-badawczych i studyjnych;

4) planu kształcenia i doskonalenia zawodowego;

5) planu prac normalizacyjnych – sporządzają wyłącznie dysponenci środków budżetowych, o których mowa w ust. 2, 3, 6 i 9, z tym, że zbiorczo za WBE sporządza je Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych i Rekonwersji, z zastrzeżeniem postanowień ust. 16 i 17.

16. Dyrektor Departamentu Budżetowego opracowuje projekt budżetu w zakresie zadań przewidzianych do realizacji przez dysponenta głównego – na podstawie propozycji dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych, wymienionych w załączniku Nr 1 do decyzji (Lp. 9), przedstawionych w formie dokumentów planistycznych wymaganych przez Ministra Finansów do opracowania projektu budżetu. Projekty planów, o których mowa w ust. 15, przedstawia się bezpośrednio jednostkom i komórkom organizacyjnym wymienionym w § 11 ust. 4 pkt 2-7.

17. Postanowienia ust. 11 i 16 stosuje się odpowiednio do zadań Dowódcy Garnizonu Warszawa, o których mowa w pkt 2 ppkt 1 załącznika Nr 1 do decyzji, z tym że w zakresie inwestycji specjalnych łączności obsługą merytoryczną zajmuje się Dyrektor Biura Inwestycji Łączności.