Wersja obowiązująca od 2023-03-01 do 2024-01-03
1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:
1) udziału w pracach:
a) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,
b) Komitetu do Spraw Europejskich,
c) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,
d) Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;
2) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;
3) planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 – Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 – Polska Akademia Nauk;
4) przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;
5) przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;
6) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
7) programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;
8) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
9) realizacji, w zakresie właściwości Ministra, reformy A2.4 oraz zadań wynikających z pełnienia roli instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie inwestycji A2.4.1, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
10) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon;
11) zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2021 r. poz. 1060 i 2140);
12) zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;
13) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;
14) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) oraz ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. poz. 1079);
15) przedsięwzięcia „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”, programu „Doktorat wdrożeniowy”, innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;
16) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;
17) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;
18) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
19) uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;
20) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;
21) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;
22) studentów;
23) zadań Ministra w zakresie systemu:
a) świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,
b) kredytów studenckich;
24) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;
25) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;
26) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
27) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;
28) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;
29) współpracy z:
a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,
b) Polską Komisją Akredytacyjną,
c) konferencjami rektorów,
d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
30) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego;
31) przyznawania Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 9 i 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.), oraz ich rozliczania.
2. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Budżetu i Finansów;
2) Departamentu Innowacji i Rozwoju;
3) Departamentu Szkolnictwa Wyższego.
3. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centrum Łukasiewicz;
2) (uchylony)
3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw w zakresie koordynacji zadań dotyczących cyfryzacji systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki, projektów cyfrowych lub innowacyjnych i polityk publicznych z tych obszarów, a także rozwoju oprogramowania;
4) [1] uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, z wyłączeniem spraw dotyczących sprawowania nadzoru Ministra nad Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.
[1] § 10 ust. 3 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 79). Zmiana weszła w życie 1 marca 2023 r.
Wersja obowiązująca od 2023-03-01 do 2024-01-03
1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:
1) udziału w pracach:
a) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,
b) Komitetu do Spraw Europejskich,
c) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,
d) Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;
2) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;
3) planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 – Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 – Polska Akademia Nauk;
4) przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;
5) przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;
6) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
7) programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;
8) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
9) realizacji, w zakresie właściwości Ministra, reformy A2.4 oraz zadań wynikających z pełnienia roli instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie inwestycji A2.4.1, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
10) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon;
11) zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2021 r. poz. 1060 i 2140);
12) zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;
13) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;
14) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) oraz ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. poz. 1079);
15) przedsięwzięcia „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”, programu „Doktorat wdrożeniowy”, innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;
16) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;
17) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;
18) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
19) uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;
20) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;
21) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;
22) studentów;
23) zadań Ministra w zakresie systemu:
a) świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,
b) kredytów studenckich;
24) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;
25) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;
26) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
27) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;
28) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;
29) współpracy z:
a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,
b) Polską Komisją Akredytacyjną,
c) konferencjami rektorów,
d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
30) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego;
31) przyznawania Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 9 i 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.), oraz ich rozliczania.
2. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Budżetu i Finansów;
2) Departamentu Innowacji i Rozwoju;
3) Departamentu Szkolnictwa Wyższego.
3. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centrum Łukasiewicz;
2) (uchylony)
3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw w zakresie koordynacji zadań dotyczących cyfryzacji systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki, projektów cyfrowych lub innowacyjnych i polityk publicznych z tych obszarów, a także rozwoju oprogramowania;
4) [1] uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, z wyłączeniem spraw dotyczących sprawowania nadzoru Ministra nad Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.
[1] § 10 ust. 3 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 79). Zmiana weszła w życie 1 marca 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-10-26 do 2023-02-28
1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:
1) udziału w pracach:
a) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,
b) Komitetu do Spraw Europejskich,
c) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,
d) Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;
2) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;
3) planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 – Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 – Polska Akademia Nauk;
4) przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;
5) przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;
6) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
7) programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;
8) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
9) [2] realizacji, w zakresie właściwości Ministra, reformy A2.4 oraz zadań wynikających z pełnienia roli instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie inwestycji A2.4.1, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
10) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon;
11) zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2021 r. poz. 1060 i 2140);
12) zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;
13) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;
14) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) oraz ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. poz. 1079);
15) przedsięwzięcia „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”, programu „Doktorat wdrożeniowy”, innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;
16) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;
17) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;
18) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
19) uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;
20) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;
21) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;
22) studentów;
23) zadań Ministra w zakresie systemu:
a) świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,
b) kredytów studenckich;
24) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;
25) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;
26) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
27) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;
28) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;
29) współpracy z:
a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,
b) Polską Komisją Akredytacyjną,
c) konferencjami rektorów,
d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
30) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego;
31) przyznawania Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 9 i 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.), oraz ich rozliczania.
2. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Budżetu i Finansów;
2) Departamentu Innowacji i Rozwoju;
3) Departamentu Szkolnictwa Wyższego.
3. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centrum Łukasiewicz;
2) (uchylony)
3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw w zakresie koordynacji zadań dotyczących cyfryzacji systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki, projektów cyfrowych lub innowacyjnych i polityk publicznych z tych obszarów, a także rozwoju oprogramowania;
4) uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.
[2] § 10 ust. 1 pkt 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 października 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 104). Zmiana weszła w życie 26 października 2022 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-08-31 do 2022-10-25
1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:
1) udziału w pracach:
a) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,
b) Komitetu do Spraw Europejskich,
c) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,
d) Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;
2) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;
3) planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 – Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 – Polska Akademia Nauk;
4) przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;
5) przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;
6) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
7) programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;
8) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
9) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w obszarze nauki;
10) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon;
11) zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2021 r. poz. 1060 i 2140);
12) zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;
13) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;
14) [1] realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) oraz ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. poz. 1079);
15) przedsięwzięcia „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”, programu „Doktorat wdrożeniowy”, innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;
16) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;
17) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;
18) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
19) uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;
20) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;
21) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;
22) studentów;
23) zadań Ministra w zakresie systemu:
a) świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,
b) kredytów studenckich;
24) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;
25) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;
26) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
27) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;
28) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;
29) współpracy z:
a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,
b) Polską Komisją Akredytacyjną,
c) konferencjami rektorów,
d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
30) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego;
31) [2] przyznawania Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 9 i 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.), oraz ich rozliczania.
2. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Budżetu i Finansów;
2) Departamentu Innowacji i Rozwoju;
3) Departamentu Szkolnictwa Wyższego.
3. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centrum Łukasiewicz;
2) [3] (uchylony)
3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw w zakresie koordynacji zadań dotyczących cyfryzacji systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki, projektów cyfrowych lub innowacyjnych i polityk publicznych z tych obszarów, a także rozwoju oprogramowania;
4) uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.
[1] § 10 ust. 1 pkt 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 79). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.
[2] § 10 ust. 1 pkt 31 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 79). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.
[3] § 10 ust. 3 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 79). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-05-06 do 2022-08-30
1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:
1) udziału w pracach:
a) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,
b) Komitetu do Spraw Europejskich,
c) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,
d) Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;
2) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;
3) planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 – Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 – Polska Akademia Nauk;
4) przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;
5) przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;
6) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
7) programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;
8) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
9) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w obszarze nauki;
10) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon;
11) zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2021 r. poz. 1060 i 2140);
12) zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;
13) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;
14) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, oraz z ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818);
15) przedsięwzięcia „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”, programu „Doktorat wdrożeniowy”, innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;
16) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;
17) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;
18) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
19) uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;
20) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;
21) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;
22) studentów;
23) zadań Ministra w zakresie systemu:
a) świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,
b) kredytów studenckich;
24) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;
25) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;
26) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
27) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;
28) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;
29) współpracy z:
a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,
b) Polską Komisją Akredytacyjną,
c) konferencjami rektorów,
d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
30) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego.
2. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Budżetu i Finansów;
2) Departamentu Innowacji i Rozwoju;
3) Departamentu Szkolnictwa Wyższego.
3. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centrum Łukasiewicz;
2) Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;
3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw w zakresie koordynacji zadań dotyczących cyfryzacji systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki, projektów cyfrowych lub innowacyjnych i polityk publicznych z tych obszarów, a także rozwoju oprogramowania;
4) uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.