Wersja obowiązująca od 2022-08-01 do 2023-12-22
1. Sekretarz Stanu Paweł Szefernaker:
1) w przypadku jednoczesnej nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez Ministra i Sekretarza Stanu Macieja Wąsika, zastępuje Ministra, a w szczególności podpisuje pełnomocnictwa i upoważnienia Ministra, w tym w ramach postępowania administracyjnego (także do wydawania decyzji) oraz do reprezentowania Ministra przed Trybunałem Konstytucyjnym, Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym, wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz sądami powszechnymi;
2) podpisuje, w zastępstwie Ministra, akty prawne, w tym kierowane do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” i Dzienniku Urzędowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
3) kieruje akty prawne Ministra do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” i Dzienniku Urzędowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
4) podpisuje pisma kierujące dokumenty rządowe do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, a także do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Stały Komitet Rady Ministrów, Komitet do Spraw Europejskich, Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów oraz Komitet Społeczny Rady Ministrów, a także stanowiska dotyczące tych dokumentów;
5) podpisuje stanowiska, w tym stanowiska dotyczące dokumentów rządowych przedstawianych w toku uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
6) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań objętych działem administracji rządowej – administracja publiczna, z zastrzeżeniem spraw powierzonych Sekretarzowi Stanu Maciejowi Wąsikowi (w zakresie przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu oraz usuwania skutków klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu);
7) [1] (uchylony)
8) [2] (uchylony)
9) [3] (uchylony)
10) wykonuje czynności kierownika jednostki kontrolującej, o których mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej oraz w przepisach odrębnych, a także inne czynności związane z przygotowaniem oraz prowadzeniem kontroli, a w szczególności podpisuje wystąpienia pokontrolne, sprawozdania i protokoły z kontroli;
11) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem zadań w zakresie realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego;
12) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań związanych ze zbiórkami publicznymi, w tym sprawuje kontrolę w tym zakresie;
13) wyraża zgody na:
a) zagraniczne podróże służbowe wojewodów,
b) wykorzystywanie urlopu wypoczynkowego przez wojewodów;
14) podejmuje wszelkie czynności wynikające z ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. poz. 301), w tym w odniesieniu do zadań finansowanych z rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego;
15) podejmuje, w imieniu Ministra jako dysponenta Funduszu Rekompensacyjnego, o którym stanowi art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2097), wszelkie czynności związane z funduszem, w tym zatwierdza jego roczny plan finansowy;
16) podpisuje, w imieniu Ministra jako dysponenta części budżetowej 17, wnioski o uruchomienie środków rezerwy celowej, wnioski o zapewnienie finansowania lub dofinansowania przedsięwzięć ze środków rezerwy celowej budżetu państwa (część 83, poz. 8) i budżetu środków europejskich (część 83, poz. 98) oraz wnioski o przeniesienie między częściami i działami budżetu środków europejskich (z części budżetowej 34 do 17) wydatków przeznaczonych na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich – realizowanych zgodnie z właściwością Departamentu Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
17) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych na podstawie kryterium zgodności z prawem;
18) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad Krajową Komisją Uwłaszczeniową;
19) powołuje i odwołuje członków Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych;
20) prowadzi sprawy wynikające ze stosunku podległości wobec Ministra Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego;
21) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością administracyjną samorządowych kolegiów odwoławczych;
22) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością Polskiego Czerwonego Krzyża;
23) [4] (uchylony)
24) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem zadań przez następujące komórki organizacyjne Ministerstwa:
a) Departament Administracji Publicznej,
b) [5] (uchylona)
2. Sekretarz Stanu Paweł Szefernaker jest upoważniony do podejmowania wszelkich czynności w zakresie, o którym mowa w ust. 1, lub czynności związanych z działaniami podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 17-22 i 24, w tym w zakresie prawa publicznego i prywatnego, a w szczególności do: [6]
1) podpisywania umów i porozumień oraz aneksów do nich,
2) podpisywania decyzji administracyjnych i rozstrzygnięć o innym charakterze,
3) zatwierdzania sprawozdań i rozliczeń dotacji oraz
4) podpisywania innych pism niezależnie od ich rodzaju, w tym pism procesowych, a w szczególności odpowiedzi na skargę oraz na pozew
– w tym w ramach postępowania administracyjnego, sądowo-administracyjnego, cywilnego i prawa budżetowego, a także wobec Najwyższej Izby Kontroli oraz innych instytucji kontrolnych.
[1] § 3 ust. 1 pkt 7 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 26 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2022 r.zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.Urz.MSWiA. poz. 47). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2022 r.
[2] § 3 ust. 1 pkt 8 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 26 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2022 r.zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.Urz.MSWiA. poz. 47). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2022 r.
[3] § 3 ust. 1 pkt 9 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 26 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2022 r.zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.Urz.MSWiA. poz. 47). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2022 r.
[4] § 3 ust. 1 pkt 23 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 26 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2022 r.zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.Urz.MSWiA. poz. 47). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2022 r.
[5] § 3 ust. 1 pkt 24 lit. b) uchylona przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 26 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2022 r.zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.Urz.MSWiA. poz. 47). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2022 r.
[6] § 3 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 26 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.Urz.MSWiA. poz. 47). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2022 r.
Wersja obowiązująca od 2022-08-01 do 2023-12-22
1. Sekretarz Stanu Paweł Szefernaker:
1) w przypadku jednoczesnej nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez Ministra i Sekretarza Stanu Macieja Wąsika, zastępuje Ministra, a w szczególności podpisuje pełnomocnictwa i upoważnienia Ministra, w tym w ramach postępowania administracyjnego (także do wydawania decyzji) oraz do reprezentowania Ministra przed Trybunałem Konstytucyjnym, Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym, wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz sądami powszechnymi;
2) podpisuje, w zastępstwie Ministra, akty prawne, w tym kierowane do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” i Dzienniku Urzędowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
3) kieruje akty prawne Ministra do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” i Dzienniku Urzędowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
4) podpisuje pisma kierujące dokumenty rządowe do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, a także do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Stały Komitet Rady Ministrów, Komitet do Spraw Europejskich, Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów oraz Komitet Społeczny Rady Ministrów, a także stanowiska dotyczące tych dokumentów;
5) podpisuje stanowiska, w tym stanowiska dotyczące dokumentów rządowych przedstawianych w toku uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
6) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań objętych działem administracji rządowej – administracja publiczna, z zastrzeżeniem spraw powierzonych Sekretarzowi Stanu Maciejowi Wąsikowi (w zakresie przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu oraz usuwania skutków klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu);
7) [1] (uchylony)
8) [2] (uchylony)
9) [3] (uchylony)
10) wykonuje czynności kierownika jednostki kontrolującej, o których mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej oraz w przepisach odrębnych, a także inne czynności związane z przygotowaniem oraz prowadzeniem kontroli, a w szczególności podpisuje wystąpienia pokontrolne, sprawozdania i protokoły z kontroli;
11) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem zadań w zakresie realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego;
12) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań związanych ze zbiórkami publicznymi, w tym sprawuje kontrolę w tym zakresie;
13) wyraża zgody na:
a) zagraniczne podróże służbowe wojewodów,
b) wykorzystywanie urlopu wypoczynkowego przez wojewodów;
14) podejmuje wszelkie czynności wynikające z ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. poz. 301), w tym w odniesieniu do zadań finansowanych z rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego;
15) podejmuje, w imieniu Ministra jako dysponenta Funduszu Rekompensacyjnego, o którym stanowi art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2097), wszelkie czynności związane z funduszem, w tym zatwierdza jego roczny plan finansowy;
16) podpisuje, w imieniu Ministra jako dysponenta części budżetowej 17, wnioski o uruchomienie środków rezerwy celowej, wnioski o zapewnienie finansowania lub dofinansowania przedsięwzięć ze środków rezerwy celowej budżetu państwa (część 83, poz. 8) i budżetu środków europejskich (część 83, poz. 98) oraz wnioski o przeniesienie między częściami i działami budżetu środków europejskich (z części budżetowej 34 do 17) wydatków przeznaczonych na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich – realizowanych zgodnie z właściwością Departamentu Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
17) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych na podstawie kryterium zgodności z prawem;
18) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad Krajową Komisją Uwłaszczeniową;
19) powołuje i odwołuje członków Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych;
20) prowadzi sprawy wynikające ze stosunku podległości wobec Ministra Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego;
21) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością administracyjną samorządowych kolegiów odwoławczych;
22) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością Polskiego Czerwonego Krzyża;
23) [4] (uchylony)
24) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem zadań przez następujące komórki organizacyjne Ministerstwa:
a) Departament Administracji Publicznej,
b) [5] (uchylona)
2. Sekretarz Stanu Paweł Szefernaker jest upoważniony do podejmowania wszelkich czynności w zakresie, o którym mowa w ust. 1, lub czynności związanych z działaniami podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 17-22 i 24, w tym w zakresie prawa publicznego i prywatnego, a w szczególności do: [6]
1) podpisywania umów i porozumień oraz aneksów do nich,
2) podpisywania decyzji administracyjnych i rozstrzygnięć o innym charakterze,
3) zatwierdzania sprawozdań i rozliczeń dotacji oraz
4) podpisywania innych pism niezależnie od ich rodzaju, w tym pism procesowych, a w szczególności odpowiedzi na skargę oraz na pozew
– w tym w ramach postępowania administracyjnego, sądowo-administracyjnego, cywilnego i prawa budżetowego, a także wobec Najwyższej Izby Kontroli oraz innych instytucji kontrolnych.
[1] § 3 ust. 1 pkt 7 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 26 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2022 r.zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.Urz.MSWiA. poz. 47). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2022 r.
[2] § 3 ust. 1 pkt 8 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 26 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2022 r.zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.Urz.MSWiA. poz. 47). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2022 r.
[3] § 3 ust. 1 pkt 9 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 26 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2022 r.zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.Urz.MSWiA. poz. 47). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2022 r.
[4] § 3 ust. 1 pkt 23 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 26 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2022 r.zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.Urz.MSWiA. poz. 47). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2022 r.
[5] § 3 ust. 1 pkt 24 lit. b) uchylona przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 26 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2022 r.zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.Urz.MSWiA. poz. 47). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2022 r.
[6] § 3 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 26 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.Urz.MSWiA. poz. 47). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2022 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-11-10 do 2022-07-31
1. Sekretarz Stanu Paweł Szefernaker:
1) w przypadku jednoczesnej nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez Ministra i Sekretarza Stanu Macieja Wąsika, zastępuje Ministra, a w szczególności podpisuje pełnomocnictwa i upoważnienia Ministra, w tym w ramach postępowania administracyjnego (także do wydawania decyzji) oraz do reprezentowania Ministra przed Trybunałem Konstytucyjnym, Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym, wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz sądami powszechnymi;
2) podpisuje, w zastępstwie Ministra, akty prawne, w tym kierowane do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” i Dzienniku Urzędowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
3) kieruje akty prawne Ministra do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” i Dzienniku Urzędowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
4) podpisuje pisma kierujące dokumenty rządowe do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, a także do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Stały Komitet Rady Ministrów, Komitet do Spraw Europejskich, Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów oraz Komitet Społeczny Rady Ministrów, a także stanowiska dotyczące tych dokumentów;
5) podpisuje stanowiska, w tym stanowiska dotyczące dokumentów rządowych przedstawianych w toku uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
6) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań objętych działem administracji rządowej – administracja publiczna, z zastrzeżeniem spraw powierzonych Sekretarzowi Stanu Maciejowi Wąsikowi (w zakresie przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu oraz usuwania skutków klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu);
7) wykonuje zadania wynikające z art. 3 ust. 1 pkt 7 i art. 4 ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1041), pozostające we właściwości Ministra;
8) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad prowadzeniem spraw związanych z ewidencją ludności, rejestracją stanu cywilnego, zmianą imion i nazwisk oraz dowodami osobistymi i dokumentami paszportowymi;
9) współpracuje z administratorami rejestrów państwowych w obszarze ich funkcjonowania, rozwoju i utrzymania, w szczególności w odniesieniu do Systemu Rejestrów Państwowych, w zakresie pozostającym we właściwości Ministra;
10) wykonuje czynności kierownika jednostki kontrolującej, o których mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej oraz w przepisach odrębnych, a także inne czynności związane z przygotowaniem oraz prowadzeniem kontroli, a w szczególności podpisuje wystąpienia pokontrolne, sprawozdania i protokoły z kontroli;
11) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem zadań w zakresie realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego;
12) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań związanych ze zbiórkami publicznymi, w tym sprawuje kontrolę w tym zakresie;
13) wyraża zgody na:
a) zagraniczne podróże służbowe wojewodów,
b) wykorzystywanie urlopu wypoczynkowego przez wojewodów;
14) podejmuje wszelkie czynności wynikające z ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. poz. 301), w tym w odniesieniu do zadań finansowanych z rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego;
15) podejmuje, w imieniu Ministra jako dysponenta Funduszu Rekompensacyjnego, o którym stanowi art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2097), wszelkie czynności związane z funduszem, w tym zatwierdza jego roczny plan finansowy;
16) podpisuje, w imieniu Ministra jako dysponenta części budżetowej 17, wnioski o uruchomienie środków rezerwy celowej, wnioski o zapewnienie finansowania lub dofinansowania przedsięwzięć ze środków rezerwy celowej budżetu państwa (część 83, poz. 8) i budżetu środków europejskich (część 83, poz. 98) oraz wnioski o przeniesienie między częściami i działami budżetu środków europejskich (z części budżetowej 34 do 17) wydatków przeznaczonych na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich – realizowanych zgodnie z właściwością Departamentu Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
17) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych na podstawie kryterium zgodności z prawem;
18) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad Krajową Komisją Uwłaszczeniową;
19) powołuje i odwołuje członków Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych;
20) prowadzi sprawy wynikające ze stosunku podległości wobec Ministra Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego;
21) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością administracyjną samorządowych kolegiów odwoławczych;
22) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością Polskiego Czerwonego Krzyża;
23) zapewnia prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
24) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem zadań przez następujące komórki organizacyjne Ministerstwa:
a) Departament Administracji Publicznej,
b) Departament Spraw Obywatelskich.
2. Sekretarz Stanu Paweł Szefernaker jest upoważniony do podejmowania wszelkich czynności w zakresie, o którym mowa w ust. 1, lub czynności związanych z działaniami podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 17-24, w tym w zakresie prawa publicznego i prywatnego, a w szczególności do:
1) podpisywania umów i porozumień oraz aneksów do nich,
2) podpisywania decyzji administracyjnych i rozstrzygnięć o innym charakterze,
3) zatwierdzania sprawozdań i rozliczeń dotacji oraz
4) podpisywania innych pism niezależnie od ich rodzaju, w tym pism procesowych, a w szczególności odpowiedzi na skargę oraz na pozew
– w tym w ramach postępowania administracyjnego, sądowo-administracyjnego, cywilnego i prawa budżetowego, a także wobec Najwyższej Izby Kontroli oraz innych instytucji kontrolnych.