history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2020-02-27 do 2020-03-20

§ 3. 1. Sekretarz Stanu Paweł Szefernaker:

1) w przypadku nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez Macieja Wąsika, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, zastępuje Ministra w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków, a w szczególności:

a) podpisuje akty prawne, w tym kierowane do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” i Dzienniku Urzędowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,

b) podpisuje pełnomocnictwa i upoważnienia Ministra, w tym w ramach postępowania administracyjnego (także do wydawania decyzji) oraz do reprezentowania Ministra przed Trybunałem Konstytucyjnym, Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym, wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz sądami powszechnymi;

2) kieruje akty prawne Ministra do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” i Dzienniku Urzędowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;

3) podpisuje, w zastępstwie Ministra, pisma kierujące dokumenty rządowe do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, a także do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Stały Komitet Rady Ministrów, Komitet do Spraw Europejskich, Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów oraz Komitet Społeczny Rady Ministrów, a także stanowiska dotyczące tych dokumentów;

4) podpisuje, w zastępstwie Ministra, stanowiska, w tym stanowiska dotyczące dokumentów rządowych przedstawianych w toku uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;

5) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań objętych działem administracji rządowej – administracja publiczna, z zastrzeżeniem spraw powierzonych Maciejowi Wąsikowi, Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji (w zakresie przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu oraz usuwania skutków klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu);

6) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad współpracą z organami innych państw i instytucjami Unii Europejskiej w zakresie integracji polskich systemów teleinformatycznych z systemami Unii Europejskiej, w tym siecią TESTA oraz z Systemem Informacyjnym Schengen drugiej generacji (SIS II) i Wizowym Systemem Informacyjnym (VIS);

7) wykonuje zadania wynikające z art. 3 ust. 1 pkt 7 i art. 4 ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1844), pozostające we właściwości Ministra;

8) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad prowadzeniem spraw związanych z ewidencją ludności, rejestracją stanu cywilnego, zmianą imion i nazwisk oraz dowodami osobistymi i dokumentami paszportowymi;

9) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad rozwojem i utrzymaniem infrastruktury teleinformatycznej będącej we właściwości Ministra oraz wybranych sieci teleinformatycznych na potrzeby administracji rządowej;

10) współpracuje z administratorami rejestrów państwowych w obszarze ich funkcjonowania, rozwoju i utrzymania, w szczególności w odniesieniu do Systemu Rejestrów Państwowych, w zakresie pozostającym we właściwości Ministra;

11) wykonuje zadania związane z nadzorem Ministra nad prawidłowością działania Krajowego Systemu Informatycznego wynikające z ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym;

12) wykonuje, w imieniu Ministra, jako dysponenta części 42 – sprawy wewnętrzne, czynności związane z podziałem i uruchamianiem środków z rezerwy celowej budżetu państwa (poz. 73) pn. „Rezerwa na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania związane z poprawą finansów publicznych, w tym odbudową dochodów budżetu państwa na realizację zadań związanych z wdrożeniem e-dowodu, które będą przeznaczone na zakup dla organów gmin czytników dowodów osobistych z warstwą elektroniczną – do wysokości łącznie 5 400 tys. zł;

13) zastępuje Ministra w pracach Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa;

14) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem przez organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra zadań pozostających w kompetencji Ministra związanych z wykonywaniem działalności telekomunikacyjnej;

15) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań związanych z utrzymaniem, rozwojem i finansowaniem Ogólnopolskiej Sieci Teleinformatycznej na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112 (OST 112);

16) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego;

17) wykonuje, w imieniu Ministra, jako dysponenta części budżetowych, czynności w odniesieniu do zadań finansowanych z rezerwy celowej na realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1077), związanych z:

a) zapewnieniem finansowania lub dofinansowania,

b) uruchomieniem środków z rezerwy celowej;

18) wykonuje, w imieniu Ministra, czynności kierownika jednostki kontrolującej, o których mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej oraz w przepisach odrębnych, a także inne czynności związane z przygotowaniem oraz prowadzeniem kontroli, a w szczególności podpisuje wystąpienia pokontrolne, sprawozdania i protokoły z kontroli;

19) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem zadań w zakresie realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego;

20) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań związanych ze zbiórkami publicznymi, w tym sprawuje kontrolę w tym zakresie;

21) wyraża zgody na:

a) zagraniczne podróże służbowe wojewodów,

b) wykorzystywanie urlopu wypoczynkowego przez wojewodów;

22) wykonuje czynności związane z realizacją następujących zadań:

a) Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wynikających z zawartego pomiędzy Ministrem Rozwoju Regionalnego a Ministrem Administracji i Cyfryzacji porozumienia Nr KL/P5/2012/1 z dnia 29 sierpnia 2012 r. w sprawie realizacji Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz porozumienia Nr KL/MAC/DO/2013/1 z dnia 10 czerwca 2013 r. w sprawie powierzenia przetwarzania danych osobowych w ramach realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,

b) Instytucji Pośredniczącej dla Działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne w ramach osi priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, wynikających z porozumienia Nr WER-MAC/2015/1 z dnia 13 stycznia 2015 r. (z późn. zm.), zawartego pomiędzy Ministrem Infrastruktury i Rozwoju a Ministrem Administracji i Cyfryzacji, w sprawie realizacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, porozumienia Nr WER-MAC/WE/2015-1 z dnia 22 maja 2015 r. w sprawie powierzenia przetwarzania danych osobowych kandydatów na ekspertów w związku z realizacją Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 oraz porozumienia Nr WER-MAC/DO/2015 z dnia 15 czerwca 2015 r., zawartego pomiędzy Ministrem Infrastruktury i Rozwoju a Ministrem Administracji i Cyfryzacji, w sprawie powierzenia przetwarzania danych osobowych w związku z realizacją Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,

c) lidera partnerstwa i beneficjenta projektów pozakonkursowych pn. „Standardy obsługi inwestora w samorządzie” i „System monitorowania usług publicznych – koncepcja SMUP” w ramach Działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne w ramach osi priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, w szczególności zatwierdza wybór partnera oraz podpisuje umowy partnerstwa,

d) w zakresie naboru partnerów, zawarcia umowy partnerstwa, przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie oraz wykonywania zadań lidera partnerstwa i beneficjenta projektu pozakonkursowego pn. „System monitorowania usług publicznych – wdrożenie SMUP”, realizowanych w ramach Działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,

e) beneficjenta projektów pozakonkursowych w ramach Działania 1.1. Wsparcie zatrudnienia, I Osi Priorytetowej Zasoby ludzkie Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020, oraz działania 6.1. Pomoc Techniczna, VI Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020;

23) podejmuje wszelkie czynności wynikające z ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. poz. 301), w tym w odniesieniu do zadań finansowanych z rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego;

24) podejmuje, w imieniu Ministra jako dysponenta Funduszu Rekompensacyjnego, o którym stanowi art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2097), wszelkie czynności związane z ww. funduszem, w tym zatwierdza jego roczny plan finansowy;

25) podpisuje, w imieniu Ministra jako dysponenta części budżetowej 17, wnioski o uruchomienie środków rezerwy celowej, wnioski o zapewnienie finansowania lub dofinansowania przedsięwzięć ze środków rezerwy celowej budżetu państwa (część 83, poz. 8) i budżetu środków europejskich (część 83, poz. 98) oraz wnioski o przeniesienie między częściami i działami budżetu środków europejskich (z części budżetowej 34 do 17) wydatków przeznaczonych na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich – realizowanych zgodnie z właściwością Departamentu Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;

26) [1] prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych na podstawie kryterium zgodności z prawem;

27) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad Krajową Komisją Uwłaszczeniową;

28) powołuje i odwołuje członków Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych;

29) prowadzi sprawy wynikające ze stosunku podległości wobec Ministra Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego;

30) [2] prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością administracyjną samorządowych kolegiów odwoławczych;

31) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością Polskiego Czerwonego Krzyża;

32) zapewnia prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;

33) dokonuje czynności w sprawach wynikających z nadzoru Ministra nad Zarządem Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;

34) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem zadań przez następujące komórki organizacyjne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji:

a) Departament Administracji Publicznej,

b) Departament Spraw Obywatelskich,

c) Departament Teleinformatyki,

d) Biuro Administracyjno-Finansowe w zakresie realizacji zadań związanych z nadzorem Ministra nad Zarządem Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

2. Sekretarz Stanu Paweł Szefernaker jest upoważniony do podejmowania wszelkich czynności w zakresie, o którym mowa w ust. 1, lub czynności związanych z działaniami podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 26-34, w tym w zakresie prawa publicznego i prywatnego, a w szczególności do:

1) podpisywania umów i porozumień oraz aneksów do nich,

2) podpisywania decyzji administracyjnych i rozstrzygnięć o innym charakterze,

3) zatwierdzania sprawozdań i rozliczeń dotacji oraz

4) podpisywania innych pism niezależnie od ich rodzaju, w tym pism procesowych (m.in. odpowiedzi na skargę oraz na pozew)

– w tym w ramach postępowania administracyjnego, sądowo-administracyjnego, cywilnego i prawa budżetowego, a także wobec Najwyższej Izby Kontroli oraz innych instytucji kontrolnych.

[1] § 3 ust. 1 pkt 26 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 6 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lutego 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U.MSWiA. poz. 7). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2020 r.

[2] § 3 ust. 1 pkt 30 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 6 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lutego 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U.MSWiA. poz. 7). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2020 r.

Wersja obowiązująca od 2020-02-27 do 2020-03-20

§ 3. 1. Sekretarz Stanu Paweł Szefernaker:

1) w przypadku nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez Macieja Wąsika, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, zastępuje Ministra w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków, a w szczególności:

a) podpisuje akty prawne, w tym kierowane do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” i Dzienniku Urzędowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,

b) podpisuje pełnomocnictwa i upoważnienia Ministra, w tym w ramach postępowania administracyjnego (także do wydawania decyzji) oraz do reprezentowania Ministra przed Trybunałem Konstytucyjnym, Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym, wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz sądami powszechnymi;

2) kieruje akty prawne Ministra do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” i Dzienniku Urzędowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;

3) podpisuje, w zastępstwie Ministra, pisma kierujące dokumenty rządowe do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, a także do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Stały Komitet Rady Ministrów, Komitet do Spraw Europejskich, Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów oraz Komitet Społeczny Rady Ministrów, a także stanowiska dotyczące tych dokumentów;

4) podpisuje, w zastępstwie Ministra, stanowiska, w tym stanowiska dotyczące dokumentów rządowych przedstawianych w toku uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;

5) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań objętych działem administracji rządowej – administracja publiczna, z zastrzeżeniem spraw powierzonych Maciejowi Wąsikowi, Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji (w zakresie przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu oraz usuwania skutków klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu);

6) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad współpracą z organami innych państw i instytucjami Unii Europejskiej w zakresie integracji polskich systemów teleinformatycznych z systemami Unii Europejskiej, w tym siecią TESTA oraz z Systemem Informacyjnym Schengen drugiej generacji (SIS II) i Wizowym Systemem Informacyjnym (VIS);

7) wykonuje zadania wynikające z art. 3 ust. 1 pkt 7 i art. 4 ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1844), pozostające we właściwości Ministra;

8) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad prowadzeniem spraw związanych z ewidencją ludności, rejestracją stanu cywilnego, zmianą imion i nazwisk oraz dowodami osobistymi i dokumentami paszportowymi;

9) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad rozwojem i utrzymaniem infrastruktury teleinformatycznej będącej we właściwości Ministra oraz wybranych sieci teleinformatycznych na potrzeby administracji rządowej;

10) współpracuje z administratorami rejestrów państwowych w obszarze ich funkcjonowania, rozwoju i utrzymania, w szczególności w odniesieniu do Systemu Rejestrów Państwowych, w zakresie pozostającym we właściwości Ministra;

11) wykonuje zadania związane z nadzorem Ministra nad prawidłowością działania Krajowego Systemu Informatycznego wynikające z ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym;

12) wykonuje, w imieniu Ministra, jako dysponenta części 42 – sprawy wewnętrzne, czynności związane z podziałem i uruchamianiem środków z rezerwy celowej budżetu państwa (poz. 73) pn. „Rezerwa na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania związane z poprawą finansów publicznych, w tym odbudową dochodów budżetu państwa na realizację zadań związanych z wdrożeniem e-dowodu, które będą przeznaczone na zakup dla organów gmin czytników dowodów osobistych z warstwą elektroniczną – do wysokości łącznie 5 400 tys. zł;

13) zastępuje Ministra w pracach Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa;

14) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem przez organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra zadań pozostających w kompetencji Ministra związanych z wykonywaniem działalności telekomunikacyjnej;

15) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań związanych z utrzymaniem, rozwojem i finansowaniem Ogólnopolskiej Sieci Teleinformatycznej na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112 (OST 112);

16) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego;

17) wykonuje, w imieniu Ministra, jako dysponenta części budżetowych, czynności w odniesieniu do zadań finansowanych z rezerwy celowej na realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1077), związanych z:

a) zapewnieniem finansowania lub dofinansowania,

b) uruchomieniem środków z rezerwy celowej;

18) wykonuje, w imieniu Ministra, czynności kierownika jednostki kontrolującej, o których mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej oraz w przepisach odrębnych, a także inne czynności związane z przygotowaniem oraz prowadzeniem kontroli, a w szczególności podpisuje wystąpienia pokontrolne, sprawozdania i protokoły z kontroli;

19) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem zadań w zakresie realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego;

20) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań związanych ze zbiórkami publicznymi, w tym sprawuje kontrolę w tym zakresie;

21) wyraża zgody na:

a) zagraniczne podróże służbowe wojewodów,

b) wykorzystywanie urlopu wypoczynkowego przez wojewodów;

22) wykonuje czynności związane z realizacją następujących zadań:

a) Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wynikających z zawartego pomiędzy Ministrem Rozwoju Regionalnego a Ministrem Administracji i Cyfryzacji porozumienia Nr KL/P5/2012/1 z dnia 29 sierpnia 2012 r. w sprawie realizacji Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz porozumienia Nr KL/MAC/DO/2013/1 z dnia 10 czerwca 2013 r. w sprawie powierzenia przetwarzania danych osobowych w ramach realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,

b) Instytucji Pośredniczącej dla Działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne w ramach osi priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, wynikających z porozumienia Nr WER-MAC/2015/1 z dnia 13 stycznia 2015 r. (z późn. zm.), zawartego pomiędzy Ministrem Infrastruktury i Rozwoju a Ministrem Administracji i Cyfryzacji, w sprawie realizacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, porozumienia Nr WER-MAC/WE/2015-1 z dnia 22 maja 2015 r. w sprawie powierzenia przetwarzania danych osobowych kandydatów na ekspertów w związku z realizacją Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 oraz porozumienia Nr WER-MAC/DO/2015 z dnia 15 czerwca 2015 r., zawartego pomiędzy Ministrem Infrastruktury i Rozwoju a Ministrem Administracji i Cyfryzacji, w sprawie powierzenia przetwarzania danych osobowych w związku z realizacją Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,

c) lidera partnerstwa i beneficjenta projektów pozakonkursowych pn. „Standardy obsługi inwestora w samorządzie” i „System monitorowania usług publicznych – koncepcja SMUP” w ramach Działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne w ramach osi priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, w szczególności zatwierdza wybór partnera oraz podpisuje umowy partnerstwa,

d) w zakresie naboru partnerów, zawarcia umowy partnerstwa, przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie oraz wykonywania zadań lidera partnerstwa i beneficjenta projektu pozakonkursowego pn. „System monitorowania usług publicznych – wdrożenie SMUP”, realizowanych w ramach Działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,

e) beneficjenta projektów pozakonkursowych w ramach Działania 1.1. Wsparcie zatrudnienia, I Osi Priorytetowej Zasoby ludzkie Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020, oraz działania 6.1. Pomoc Techniczna, VI Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020;

23) podejmuje wszelkie czynności wynikające z ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. poz. 301), w tym w odniesieniu do zadań finansowanych z rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego;

24) podejmuje, w imieniu Ministra jako dysponenta Funduszu Rekompensacyjnego, o którym stanowi art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2097), wszelkie czynności związane z ww. funduszem, w tym zatwierdza jego roczny plan finansowy;

25) podpisuje, w imieniu Ministra jako dysponenta części budżetowej 17, wnioski o uruchomienie środków rezerwy celowej, wnioski o zapewnienie finansowania lub dofinansowania przedsięwzięć ze środków rezerwy celowej budżetu państwa (część 83, poz. 8) i budżetu środków europejskich (część 83, poz. 98) oraz wnioski o przeniesienie między częściami i działami budżetu środków europejskich (z części budżetowej 34 do 17) wydatków przeznaczonych na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich – realizowanych zgodnie z właściwością Departamentu Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;

26) [1] prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych na podstawie kryterium zgodności z prawem;

27) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad Krajową Komisją Uwłaszczeniową;

28) powołuje i odwołuje członków Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych;

29) prowadzi sprawy wynikające ze stosunku podległości wobec Ministra Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego;

30) [2] prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością administracyjną samorządowych kolegiów odwoławczych;

31) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością Polskiego Czerwonego Krzyża;

32) zapewnia prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;

33) dokonuje czynności w sprawach wynikających z nadzoru Ministra nad Zarządem Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;

34) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem zadań przez następujące komórki organizacyjne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji:

a) Departament Administracji Publicznej,

b) Departament Spraw Obywatelskich,

c) Departament Teleinformatyki,

d) Biuro Administracyjno-Finansowe w zakresie realizacji zadań związanych z nadzorem Ministra nad Zarządem Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

2. Sekretarz Stanu Paweł Szefernaker jest upoważniony do podejmowania wszelkich czynności w zakresie, o którym mowa w ust. 1, lub czynności związanych z działaniami podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 26-34, w tym w zakresie prawa publicznego i prywatnego, a w szczególności do:

1) podpisywania umów i porozumień oraz aneksów do nich,

2) podpisywania decyzji administracyjnych i rozstrzygnięć o innym charakterze,

3) zatwierdzania sprawozdań i rozliczeń dotacji oraz

4) podpisywania innych pism niezależnie od ich rodzaju, w tym pism procesowych (m.in. odpowiedzi na skargę oraz na pozew)

– w tym w ramach postępowania administracyjnego, sądowo-administracyjnego, cywilnego i prawa budżetowego, a także wobec Najwyższej Izby Kontroli oraz innych instytucji kontrolnych.

[1] § 3 ust. 1 pkt 26 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 6 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lutego 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U.MSWiA. poz. 7). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2020 r.

[2] § 3 ust. 1 pkt 30 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 6 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lutego 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie zakresu czynności Sekretarzy i Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U.MSWiA. poz. 7). Zmiana weszła w życie 27 lutego 2020 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-12-02 do 2020-02-26

§ 3.  1. Sekretarz Stanu Paweł Szefernaker:

1) w przypadku nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez Macieja Wąsika, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, zastępuje Ministra w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków, a w szczególności:

a) podpisuje akty prawne, w tym kierowane do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” i Dzienniku Urzędowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,

b) podpisuje pełnomocnictwa i upoważnienia Ministra, w tym w ramach postępowania administracyjnego (także do wydawania decyzji) oraz do reprezentowania Ministra przed Trybunałem Konstytucyjnym, Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym, wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz sądami powszechnymi;

2) kieruje akty prawne Ministra do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” i Dzienniku Urzędowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;

3) podpisuje, w zastępstwie Ministra, pisma kierujące dokumenty rządowe do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, a także do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Stały Komitet Rady Ministrów, Komitet do Spraw Europejskich, Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów oraz Komitet Społeczny Rady Ministrów, a także stanowiska dotyczące tych dokumentów;

4) podpisuje, w zastępstwie Ministra, stanowiska, w tym stanowiska dotyczące dokumentów rządowych przedstawianych w toku uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;

5) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań objętych działem administracji rządowej – administracja publiczna, z zastrzeżeniem spraw powierzonych Maciejowi Wąsikowi, Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji (w zakresie przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu oraz usuwania skutków klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu);

6) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad współpracą z organami innych państw i instytucjami Unii Europejskiej w zakresie integracji polskich systemów teleinformatycznych z systemami Unii Europejskiej, w tym siecią TESTA oraz z Systemem Informacyjnym Schengen drugiej generacji (SIS II) i Wizowym Systemem Informacyjnym (VIS);

7) wykonuje zadania wynikające z art. 3 ust. 1 pkt 7 i art. 4 ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1844), pozostające we właściwości Ministra;

8) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad prowadzeniem spraw związanych z ewidencją ludności, rejestracją stanu cywilnego, zmianą imion i nazwisk oraz dowodami osobistymi i dokumentami paszportowymi;

9) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad rozwojem i utrzymaniem infrastruktury teleinformatycznej będącej we właściwości Ministra oraz wybranych sieci teleinformatycznych na potrzeby administracji rządowej;

10) współpracuje z administratorami rejestrów państwowych w obszarze ich funkcjonowania, rozwoju i utrzymania, w szczególności w odniesieniu do Systemu Rejestrów Państwowych, w zakresie pozostającym we właściwości Ministra;

11) wykonuje zadania związane z nadzorem Ministra nad prawidłowością działania Krajowego Systemu Informatycznego wynikające z ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym;

12) wykonuje, w imieniu Ministra, jako dysponenta części 42 – sprawy wewnętrzne, czynności związane z podziałem i uruchamianiem środków z rezerwy celowej budżetu państwa (poz. 73) pn. „Rezerwa na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania związane z poprawą finansów publicznych, w tym odbudową dochodów budżetu państwa na realizację zadań związanych z wdrożeniem e-dowodu, które będą przeznaczone na zakup dla organów gmin czytników dowodów osobistych z warstwą elektroniczną – do wysokości łącznie 5 400 tys. zł;

13) zastępuje Ministra w pracach Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa;

14) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem przez organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra zadań pozostających w kompetencji Ministra związanych z wykonywaniem działalności telekomunikacyjnej;

15) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań związanych z utrzymaniem, rozwojem i finansowaniem Ogólnopolskiej Sieci Teleinformatycznej na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112 (OST 112);

16) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego;

17) wykonuje, w imieniu Ministra, jako dysponenta części budżetowych, czynności w odniesieniu do zadań finansowanych z rezerwy celowej na realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1077), związanych z:

a) zapewnieniem finansowania lub dofinansowania,

b) uruchomieniem środków z rezerwy celowej;

18) wykonuje, w imieniu Ministra, czynności kierownika jednostki kontrolującej, o których mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej oraz w przepisach odrębnych, a także inne czynności związane z przygotowaniem oraz prowadzeniem kontroli, a w szczególności podpisuje wystąpienia pokontrolne, sprawozdania i protokoły z kontroli;

19) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem zadań w zakresie realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego;

20) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad realizacją zadań związanych ze zbiórkami publicznymi, w tym sprawuje kontrolę w tym zakresie;

21) wyraża zgody na:

a) zagraniczne podróże służbowe wojewodów,

b) wykorzystywanie urlopu wypoczynkowego przez wojewodów;

22) wykonuje czynności związane z realizacją następujących zadań:

a) Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wynikających z zawartego pomiędzy Ministrem Rozwoju Regionalnego a Ministrem Administracji i Cyfryzacji porozumienia Nr KL/P5/2012/1 z dnia 29 sierpnia 2012 r. w sprawie realizacji Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz porozumienia Nr KL/MAC/DO/2013/1 z dnia 10 czerwca 2013 r. w sprawie powierzenia przetwarzania danych osobowych w ramach realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,

b) Instytucji Pośredniczącej dla Działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne w ramach osi priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, wynikających z porozumienia Nr WER-MAC/2015/1 z dnia 13 stycznia 2015 r. (z późn. zm.), zawartego pomiędzy Ministrem Infrastruktury i Rozwoju a Ministrem Administracji i Cyfryzacji, w sprawie realizacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, porozumienia Nr WER-MAC/WE/2015-1 z dnia 22 maja 2015 r. w sprawie powierzenia przetwarzania danych osobowych kandydatów na ekspertów w związku z realizacją Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 oraz porozumienia Nr WER-MAC/DO/2015 z dnia 15 czerwca 2015 r., zawartego pomiędzy Ministrem Infrastruktury i Rozwoju a Ministrem Administracji i Cyfryzacji, w sprawie powierzenia przetwarzania danych osobowych w związku z realizacją Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,

c) lidera partnerstwa i beneficjenta projektów pozakonkursowych pn. „Standardy obsługi inwestora w samorządzie” i „System monitorowania usług publicznych – koncepcja SMUP” w ramach Działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne w ramach osi priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, w szczególności zatwierdza wybór partnera oraz podpisuje umowy partnerstwa,

d) w zakresie naboru partnerów, zawarcia umowy partnerstwa, przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie oraz wykonywania zadań lidera partnerstwa i beneficjenta projektu pozakonkursowego pn. „System monitorowania usług publicznych – wdrożenie SMUP”, realizowanych w ramach Działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,

e) beneficjenta projektów pozakonkursowych w ramach Działania 1.1. Wsparcie zatrudnienia, I Osi Priorytetowej Zasoby ludzkie Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020, oraz działania 6.1. Pomoc Techniczna, VI Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020;

23) podejmuje wszelkie czynności wynikające z ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. poz. 301), w tym w odniesieniu do zadań finansowanych z rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego;

24) podejmuje, w imieniu Ministra jako dysponenta Funduszu Rekompensacyjnego, o którym stanowi art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2097), wszelkie czynności związane z ww. funduszem, w tym zatwierdza jego roczny plan finansowy;

25) podpisuje, w imieniu Ministra jako dysponenta części budżetowej 17, wnioski o uruchomienie środków rezerwy celowej, wnioski o zapewnienie finansowania lub dofinansowania przedsięwzięć ze środków rezerwy celowej budżetu państwa (część 83, poz. 8) i budżetu środków europejskich (część 83, poz. 98) oraz wnioski o przeniesienie między częściami i działami budżetu środków europejskich (z części budżetowej 34 do 17) wydatków przeznaczonych na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich – realizowanych zgodnie z właściwością Departamentu Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;

26) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych na podstawie kryterium zgodności z prawem oraz dokonuje analiz danych zawartych w oświadczeniach ostanie majątkowym składanych przez prezesów regionalnych izb obrachunkowych;

27) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad Krajową Komisją Uwłaszczeniową;

28) powołuje i odwołuje członków Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych;

29) prowadzi sprawy wynikające ze stosunku podległości wobec Ministra Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego;

30) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością administracyjną samorządowych kolegiów odwoławczych oraz dokonuje analiz danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym składanych przez prezesów samorządowych kolegiów odwoławczych;

31) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad działalnością Polskiego Czerwonego Krzyża;

32) zapewnia prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;

33) dokonuje czynności w sprawach wynikających z nadzoru Ministra nad Zarządem Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;

34) prowadzi sprawy wynikające z nadzoru nad wykonywaniem zadań przez następujące komórki organizacyjne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji:

a) Departament Administracji Publicznej,

b) Departament Spraw Obywatelskich,

c) Departament Teleinformatyki,

d) Biuro Administracyjno-Finansowe w zakresie realizacji zadań związanych z nadzorem Ministra nad Zarządem Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

2. Sekretarz Stanu Paweł Szefernaker jest upoważniony do podejmowania wszelkich czynności w zakresie, o którym mowa w ust. 1, lub czynności związanych z działaniami podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 26-34, w tym w zakresie prawa publicznego i prywatnego, a w szczególności do:

1) podpisywania umów i porozumień oraz aneksów do nich,

2) podpisywania decyzji administracyjnych i rozstrzygnięć o innym charakterze,

3) zatwierdzania sprawozdań i rozliczeń dotacji oraz

4) podpisywania innych pism niezależnie od ich rodzaju, w tym pism procesowych (m.in. odpowiedzi na skargę oraz na pozew)

– w tym w ramach postępowania administracyjnego, sądowo-administracyjnego, cywilnego i prawa budżetowego, a także wobec Najwyższej Izby Kontroli oraz innych instytucji kontrolnych.