Wersja obowiązująca od 2016-01-01 do 2019-06-21
[291] (uchylony).
[291] § 544a uchylony przez § 1 pkt 179 zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 grudnia 2015 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz.U.M.S. poz. 266). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2016 r.
Wersja obowiązująca od 2016-01-01 do 2019-06-21
[291] (uchylony).
[291] § 544a uchylony przez § 1 pkt 179 zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 grudnia 2015 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz.U.M.S. poz. 266). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2016 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2013-05-01 do 2015-12-31
[13] 1. Prezesi sądów mogą tworzyć Biura Obsługi Interesantów, jeżeli pozwalają na to warunki kadrowe i lokalowe sądu.
2. W sądach, w których sporządza się protokół za pomocą urządzeń rejestrujących dźwięk albo obraz i dźwięk prezesi sądów utworzą Biura Obsługi Interesantów wraz, ze stanowiącą ich integralną część, czytelnią akt. W przypadku gdy sprzeciwiają się temu warunki lokalowe i kadrowe należy utworzyć stosowne stanowisko w sekretariacie zapewniającym obsługę biurową danego wydziału.
3. Do zadań Biura Obsługi Interesantów należy w szczególności:
1) informowanie o sposobach wszczęcia postępowania i podstawowych dokumentach, które należy złożyć przy wnoszeniu sprawy do sądu, kosztach sądowych, sposobie ubiegania się o zwolnienie od kosztów sądowych, przesłankach ustanowienia obrońcy, adwokata lub radcy prawnego z urzędu, rodzajach środków odwoławczych i terminach do ich wniesienia, o terminach i miejscach rozpraw;
2) udostępnianie list kancelarii komorniczych, adwokackich, radcowskich, notarialnych i niektórych instytucji pozasądowych oraz informacji o numerach bankowych sądu;
3) udostępnianie formularzy sądowych oraz wzorów pism sądowych;
4) informowanie o wydziałach w sądzie, ich właściwości i lokalizacji, podawanie numerów telefonów i godzin urzędowania oraz adresów innych sądów, kierowanie do właściwych sal rozpraw;
5) udostępnianie akt spraw, a w szczególności protokołów sporządzonych za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk albo obraz i dźwięk stronom i osobom uprawnionym;
6) informowanie stron o stanie i czynnościach podejmowanych w sprawach sądowych.
[13] § 544a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej oraz o zmianie zarządzenia zmieniającego zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz.U.M.S. poz. 203). Zmiana weszła w życie 1 maja 2013 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2012-10-01 do 2013-04-30
[36] 1. Prezesi sądów mogą tworzyć punkty obsługi interesantów, jeżeli pozwalają na to warunki kadrowe i lokalowe sądu.
2. W sądach, w których sporządza się protokół za pomocą urządzeń rejestrujących dźwięk albo obraz i dźwięk prezesi sądów utworzą punkty obsługi interesantów wraz, ze stanowiącą ich integralną część czytelnią akt. W przypadku, gdy sprzeciwiają się temu warunki lokalowe i kadrowe należy utworzyć stosowne stanowisko w sekretariacie zapewniającym obsługę biurową danego wydziału.
3. Do zadań punktów obsługi interesantów należy w szczególności:
1) informowanie o sposobach wszczęcia postępowania i podstawowych dokumentach, które należy złożyć przy wnoszeniu sprawy do sądu, kosztach sądowych, sposobie ubiegania się o zwolnienie od kosztów sądowych, przesłankach ustanowienia obrońcy, adwokata lub radcy prawnego z urzędu, rodzajach środków odwoławczych i terminach do ich wniesienia, o terminach i miejscach rozpraw;
2) udostępnianie list kancelarii adwokackich, radcowskich, notarialnych i niektórych instytucji pozasądowych;
3) udostępnianie formularzy sądowych i wzorów pism sądowych;
4) informowanie o wydziałach w sądzie, ich właściwości i lokalizacji, podawanie numerów telefonów i godzin urzędowania oraz adresów innych sądów, kierowanie do właściwych sal rozpraw;
5) udostępnianie akt spraw, a w szczególności protokołów sporządzonych za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk albo obraz i dźwięk stronom i osobom uprawnionym.
[36] § 544a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 45 zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 września 2012 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz.U.M.S. poz. 157). Zmiana weszła w życie 1 października 2012 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2007-01-01 do 2012-09-30
[37] 1. Prezesi sądów mogą tworzyć punkty obsługi interesantów, jeżeli pozwalają na to warunki kadrowe i lokalowe sądu.
2. Do zadań komórki, o której mowa w ust. 1, należy w szczególności:
1) informowanie o sposobach wszczęcia postępowania i podstawowych dokumentach, które należy złożyć przy wnoszeniu sprawy do sądu, kosztach sądowych, sposobie ubiegania się o zwolnienie od kosztów sądowych, przesłankach ustanowienia obrońcy, adwokata lub radcy prawnego z urzędu, rodzajach środków odwoławczych i terminach do ich wniesienia, o terminach i miejscach rozpraw;
2) udostępnianie list kancelarii adwokackich, radcowskich, notarialnych i niektórych instytucji pozasądowych;
3) udostępnianie formularzy sądowych i wzorów pism sądowych;
4) informowanie o wydziałach w sądzie, ich właściwości i lokalizacji, podawanie numerów telefonów i godzin urzędowania oraz adresów innych sądów, kierowanie do właściwych sal rozpraw.
[37] § 544a dodany przez § 1 pkt 11 lit. b) zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 grudnia 2006 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz.U.M.S. Nr 8, poz. 137). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2007 r.