history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2007-04-01 do 2008-01-01

§ 14. [12] 1. GINB opracowuje, zgodnie z przepisami dotyczącymi działalności legislacyjnej w Narodowym Banku Polskim, projekty aktów prawnych Komisji określających zasady działania banków, zapewniające bezpieczeństwo środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych (regulacje ostrożnościowe), w szczególności określające:

1) inne pomniejszenia funduszy podstawowych, ich wysokości, zakres i warunki pomniejszania o nie funduszy podstawowych banku, inne pozycje bilansu banku zaliczane do funduszy uzupełniających, ich wysokość, zakres i warunki ich zaliczania do funduszy uzupełniających banku, pomniejszenia funduszy uzupełniających, ich wysokości, zakres i warunki pomniejszania o nie funduszy uzupełniających banku oraz zakres i sposób uwzględniania działania banków w holdingach przy określaniu sposobu obliczania funduszy własnych;

2) zakres i szczegółowe zasady wyznaczania wymogów kapitałowych z tytułu poszczególnych rodzajów ryzyka, w tym zakres i warunki stosowania metod statystycznych oraz zakres informacji załączanych do wniosków o wydanie zgody na ich stosowanie, zasady i warunki uwzględniania umów przelewu wierzytelności, umów o subpartycypację, umów o kredytowy instrument pochodny oraz innych umów niż umowy przelewu wierzytelności i umowy o subpartycypację, na potrzeby wyznaczania wymogów kapitałowych, warunki, zakres i sposób korzystania z ocen nadawanych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej oraz agencje kredytów eksportowych, sposób i szczegółowe zasady obliczania współczynnika wypłacalności banku, zakres i sposób uwzględniania działania banków w holdingach w obliczaniu wymogów kapitałowych i współczynnika wypłacalności oraz określenie dodatkowych pozycji bilansu banku ujmowanych łącznie z funduszami własnymi w rachunku adekwatności kapitałowej oraz zakres, sposób i warunki ich wyznaczania;

3) szczegółowe zasady i warunki uwzględniania zaangażowań przy ustalaniu przestrzegania limitu koncentracji zaangażowań i limitu dużych zaangażowań, zaangażowania wobec których nie stosuje się przepisów dotyczących limitów koncentracji zaangażowań i dużych zaangażowań oraz warunki jakie muszą one spełniać, zaangażowania, wobec których wymagane jest uzyskanie zgody Komisji na niestosowanie przepisów dotyczących limitów koncentracji zaangażowań i dużych zaangażowań oraz zakres i sposób uwzględniania działania banków w holdingach w obliczaniu limitów koncentracji zaangażowań;

4) szczegółowe zasady funkcjonowania systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej oraz szczegółowe warunki szacowania przez banki kapitału wewnętrznego i dokonywania przeglądów procesu szacowania i utrzymywania kapitału wewnętrznego.

2. Projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 1, opracowywane są z uwzględnieniem szczegółowych analiz mających na celu identyfikację ryzyka związanego z działalnością banków, a także:

1) zaleceń i regulacji ostrożnościowych dotyczących funkcjonowania banków zawartych w dyrektywach Unii Europejskiej, zaleceniach Bazylejskiego Komitetu do spraw Nadzoru Bankowego, w regulacjach opracowanych przez organy nadzoru innych państw oraz wytycznych i dokumentach konsultacyjnych Komitetu Europejskich Nadzorców Bankowych;

2) informacji uzyskiwanych w wyniku inspekcji w bankach i analiz prowadzonych w ramach nadzoru analitycznego, a także otrzymywanych za pośrednictwem Związku Banków Polskich, Komisji Nadzoru Finansowego, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego oraz innych instytucji;

3) działania banków w holdingach, o których mowa w art. 141f ust. 1 ustawy – Prawo bankowe;

4) działania banków w konglomeratach finansowych, o których mowa w art. 4 ustawy o nadzorze uzupełniającym.

[12] § 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 uchwały nr 7/2007 Komisji Nadzoru Bankowego z dnia 13 marca 2007 r. zmieniającej uchwałę w sprawie trybu wykonywania nadzoru bankowego (Dz.U.NBP. Nr 3, poz. 9). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2007 r.

Wersja obowiązująca od 2007-04-01 do 2008-01-01

§ 14. [12] 1. GINB opracowuje, zgodnie z przepisami dotyczącymi działalności legislacyjnej w Narodowym Banku Polskim, projekty aktów prawnych Komisji określających zasady działania banków, zapewniające bezpieczeństwo środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych (regulacje ostrożnościowe), w szczególności określające:

1) inne pomniejszenia funduszy podstawowych, ich wysokości, zakres i warunki pomniejszania o nie funduszy podstawowych banku, inne pozycje bilansu banku zaliczane do funduszy uzupełniających, ich wysokość, zakres i warunki ich zaliczania do funduszy uzupełniających banku, pomniejszenia funduszy uzupełniających, ich wysokości, zakres i warunki pomniejszania o nie funduszy uzupełniających banku oraz zakres i sposób uwzględniania działania banków w holdingach przy określaniu sposobu obliczania funduszy własnych;

2) zakres i szczegółowe zasady wyznaczania wymogów kapitałowych z tytułu poszczególnych rodzajów ryzyka, w tym zakres i warunki stosowania metod statystycznych oraz zakres informacji załączanych do wniosków o wydanie zgody na ich stosowanie, zasady i warunki uwzględniania umów przelewu wierzytelności, umów o subpartycypację, umów o kredytowy instrument pochodny oraz innych umów niż umowy przelewu wierzytelności i umowy o subpartycypację, na potrzeby wyznaczania wymogów kapitałowych, warunki, zakres i sposób korzystania z ocen nadawanych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej oraz agencje kredytów eksportowych, sposób i szczegółowe zasady obliczania współczynnika wypłacalności banku, zakres i sposób uwzględniania działania banków w holdingach w obliczaniu wymogów kapitałowych i współczynnika wypłacalności oraz określenie dodatkowych pozycji bilansu banku ujmowanych łącznie z funduszami własnymi w rachunku adekwatności kapitałowej oraz zakres, sposób i warunki ich wyznaczania;

3) szczegółowe zasady i warunki uwzględniania zaangażowań przy ustalaniu przestrzegania limitu koncentracji zaangażowań i limitu dużych zaangażowań, zaangażowania wobec których nie stosuje się przepisów dotyczących limitów koncentracji zaangażowań i dużych zaangażowań oraz warunki jakie muszą one spełniać, zaangażowania, wobec których wymagane jest uzyskanie zgody Komisji na niestosowanie przepisów dotyczących limitów koncentracji zaangażowań i dużych zaangażowań oraz zakres i sposób uwzględniania działania banków w holdingach w obliczaniu limitów koncentracji zaangażowań;

4) szczegółowe zasady funkcjonowania systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej oraz szczegółowe warunki szacowania przez banki kapitału wewnętrznego i dokonywania przeglądów procesu szacowania i utrzymywania kapitału wewnętrznego.

2. Projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 1, opracowywane są z uwzględnieniem szczegółowych analiz mających na celu identyfikację ryzyka związanego z działalnością banków, a także:

1) zaleceń i regulacji ostrożnościowych dotyczących funkcjonowania banków zawartych w dyrektywach Unii Europejskiej, zaleceniach Bazylejskiego Komitetu do spraw Nadzoru Bankowego, w regulacjach opracowanych przez organy nadzoru innych państw oraz wytycznych i dokumentach konsultacyjnych Komitetu Europejskich Nadzorców Bankowych;

2) informacji uzyskiwanych w wyniku inspekcji w bankach i analiz prowadzonych w ramach nadzoru analitycznego, a także otrzymywanych za pośrednictwem Związku Banków Polskich, Komisji Nadzoru Finansowego, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego oraz innych instytucji;

3) działania banków w holdingach, o których mowa w art. 141f ust. 1 ustawy – Prawo bankowe;

4) działania banków w konglomeratach finansowych, o których mowa w art. 4 ustawy o nadzorze uzupełniającym.

[12] § 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 uchwały nr 7/2007 Komisji Nadzoru Bankowego z dnia 13 marca 2007 r. zmieniającej uchwałę w sprawie trybu wykonywania nadzoru bankowego (Dz.U.NBP. Nr 3, poz. 9). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2007 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-06-30 do 2007-03-31

§ 14. 1. [22] GINB opracowuje, zgodnie z zasadami działalności legislacyjnej, obowiązującymi w Narodowym Banku Polskim, projekty aktów wykonawczych Komisji określające zasady działania banków, zapewniających bezpieczeństwo środków pieniężnych zgromadzonych przez klientów w bankach (regulacje ostrożnościowe), w szczególności określające:

1) wysokość, szczegółowy zakres i warunki pomniejszania funduszy podstawowych banku, inne pozycje bilansu banku, ich wysokość i warunki ich zaliczania do funduszy uzupełniających banku, inne pomniejszenia funduszy własnych banku, ich wysokość i warunki pomniejszania o nie funduszy własnych,

2) dodatkowe pozycje bilansu banku, o których mowa w art. 128 ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo bankowe, oraz zakres, sposób i warunki ich wyznaczania, zakres i szczegółowe zasady wyznaczania wymogów kapitałowych oraz zakres stosowania metod statystycznych i warunki, których spełnienie umożliwia uzyskanie zgody, o której mowa w art. 128 ust. 2 ustawy – Prawo bankowe, sposób i szczegółowe zasady obliczania współczynnika wypłacalności banku,

3) szczegółowe zasady i warunki uwzględniania zaangażowań przy ustalaniu przestrzegania limitów, o których mowa w art. 71 ust. 1 i 2 ustawy – Prawo bankowe.

2. Projekty regulacji, o których mowa w ust. 1, opracowywane są z uwzględnieniem szczegółowych analiz mających na celu identyfikację ryzyka związanego z działalnością banków, a także:

1) zaleceń i regulacji ostrożnościowych dotyczących funkcjonowania instytucji finansowych zawartych w dyrektywach Unii Europejskiej oraz zaleceniach Bazylejskiego Komitetu ds. Nadzoru Bankowego, jak również w regulacjach opracowanych przez organy nadzoru innych państw,

2) [23] informacji uzyskiwanych w wyniku inspekcji w bankach i analiz prowadzonych w ramach nadzoru analitycznego, a także otrzymywanych za pośrednictwem Związku Banków Polskich, Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych, Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, oraz innych organów,

3) [24] działania banków w holdingach, o których mowa w art. 141f ustawy – Prawo bankowe.

[22] § 14 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 lit. a) uchwały nr 1/2004 Komisji Nadzoru Bankowego z dnia 9 czerwca 2004 r. zmieniającej uchwałę w sprawie trybu wykonywania nadzoru bankowego (Dz.U.NBP. Nr 8, poz. 15). Zmiana weszła w życie 30 czerwca 2004 r.

[23] § 14 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 lit. b) uchwały nr 1/2004 Komisji Nadzoru Bankowego z dnia 9 czerwca 2004 r. zmieniającej uchwałę w sprawie trybu wykonywania nadzoru bankowego (Dz.U.NBP. Nr 8, poz. 15). Zmiana weszła w życie 30 czerwca 2004 r.

[24] § 14 ust. 2 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 lit. b) uchwały nr 1/2004 Komisji Nadzoru Bankowego z dnia 9 czerwca 2004 r. zmieniającej uchwałę w sprawie trybu wykonywania nadzoru bankowego (Dz.U.NBP. Nr 8, poz. 15). Zmiana weszła w życie 30 czerwca 2004 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2002-03-30 do 2004-06-29

§ 14. 1. GINB opracowuje, zgodnie z zasadami działalności legislacyjnej, obowiązującymi w Narodowym Banku Polskim, projekty aktów wykonawczych Komisji określające zasady działania banków, zapewniających bezpieczeństwo środków pieniężnych zgromadzonych przez klientów w bankach (regulacje ostrożnościowe), w szczególności określające:

1) inne pozycje bilansu banku zaliczane do funduszy uzupełniających banku oraz warunki i tryb ich zaliczania, inne pomniejszenia funduszy własnych banku, wysokość, szczegółowy zakres i warunki pomniejszania funduszy podstawowych banku,

2) zakres i szczegółowe zasady wyznaczania wymogów kapitałowych z tytułu poszczególnych rodzajów ryzyka, sposób i szczegółowe zasady obliczania współczynnika wypłacalności banku,

3) szczegółowe zasady i warunki uwzględniania wierzytelności oraz udzielonych zobowiązań pozabilansowych przy ustalaniu przestrzegania limitów koncentracji wierzytelności, inne wierzytelności i udzielone zobowiązania pozabilansowe, wobec których nie stosuje się limitów koncentracji wierzytelności.

2. Projekty regulacji, o których mowa w ust. 1, opracowywane są z uwzględnieniem szczegółowych analiz mających na celu identyfikację ryzyka związanego z działalnością banków, a także:

1) zaleceń i regulacji ostrożnościowych dotyczących funkcjonowania instytucji finansowych zawartych w dyrektywach Unii Europejskiej oraz zaleceniach Bazylejskiego Komitetu ds. Nadzoru Bankowego, jak również w regulacjach opracowanych przez organy nadzoru innych państw,

2) informacji uzyskiwanych w wyniku inspekcji w bankach, a także otrzymywanych za pośrednictwem Związku Banków Polskich, Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeniowego, Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi oraz innych organów.

3) powiązania banków podlegających nadzorowi skonsolidowanemu z innymi podmiotami zależnymi lub działającymi w tym samym holdingu.