history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2002-03-12 do 2005-12-20

§ 4

[4] Do zadań Biura należy w szczególności:

1) monitorowanie przestrzegania przez zakłady opieki zdrowotnej praw pacjenta, o których mowa w rozdziale 1a – Prawa pacjenta ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 63, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 769 i Nr 158, poz. 1041, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756, Nr 162, poz. 1115, z 1999 r. Nr 28, poz. 255 i 256 i Nr 84, poz. 935, z 2000 r. Nr 3, poz. 28, Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 489, Nr 84, poz. 948, Nr 114, poz. 1193, Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 45, Nr 88, poz. 961, Nr 100, poz. 1083, Nr 111, poz. 1193, Nr 113, poz. 1207, Nr 126, poz. 1382, 1383 i 1384, Nr 128, poz. 1407),

2) przyjmowanie, rozpatrywanie oraz udzielanie odpowiedzi na pytania i skargi wpływające od pacjentów do Ministra Zdrowia dotyczących nieprawidłowości:

a) w funkcjonowaniu kas chorych,

b) powstałych w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych przez świadczeniodawców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 28, poz. 153, Nr 75, poz. 468, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, Nr 137, poz. 887, Nr 144, poz. 929 i Nr 162, poz. 1116, z 1999 r. Nr 45, poz. 439, Nr 49, poz. 483, Nr 63, poz. 700, Nr 70, poz. 777, Nr 72, poz. 802, Nr 109, poz. 1236 i Nr 110, poz. 1255 i 1256, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 18, poz. 230, Nr 95, poz. 1041 i Nr 122, poz. 1311 i 1324 oraz z 2001 r. Nr 8, poz. 64, Nr 52, poz. 539, Nr 88, poz. 961, Nr 97, poz. 1050, Nr 126, poz. 1382 i 1384 i Nr 154. poz. 1796),

3) zapewnienie pacjentom dostępu do poradnictwa i informacji prawnej w zakresie przepisów prawa medycznego,

4) współpraca z konsultantami krajowymi na rzecz nadzoru nad jakością usług medycznych w celu wydania opinii o stosowanym postępowaniu diagnostycznym i leczniczym zgodnie z aktualnym stanem wiedzy medycznej,

5) współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz praw pacjenta w celu udzielania pomocy poszkodowanym pacjentom,

6) współpraca z:

a) Rzecznikiem Praw Obywatelskich,

b) osobami pełniącymi funkcje Rzecznika Praw Pacjenta przy kasach chorych,

c) Rzecznikami Odpowiedzialności Zawodowej w Izbach Lekarskich,

d) Rzecznikami Odpowiedzialności Zawodowej w Izbach Pielęgniarskich,

e) organami założycielskimi jednostek ochrony zdrowia,

f) organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie przestrzegania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej praw pacjenta,

7) wnioskowanie do Ministra Zdrowia o:

a) przeprowadzenie czynności kontrolnych w trybie określonym przepisami ustawy, o której mowa w pkt 1,

b) poinformowanie wojewody lub podmiotu, który utworzył zakład opieki zdrowotnej o stwierdzonych nieprawidłowościach w celu przeprowadzenia czynności kontrolnych w trybie określonym przepisami ustawy, o której mowa w pkt 1,

8) przedstawianie Ministrowi Zdrowia, nie rzadziej niż 2 razy w roku, okresowych informacji obejmujących dane dotyczące przestrzegania praw pacjenta oraz działań podejmowanych przez Biuro w tym zakresie,

9) realizacja innych zadań zleconych przez Ministra Zdrowia,

10) współpraca z lekarzami i konsultantami wojewódzkimi na terenie całego kraju w celu uzyskania opinii lekarskiej o stosowanym postępowaniu diagnostycznym i leczniczym, zgodnie z aktualnym stanem wiedzy medycznej.

[4] § 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 marca 2002 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Biura Praw Pacjenta (Dz.U.M.Z. Nr 3, poz. 13). Zmiana weszła w życie 12 marca 2002 r.

Wersja obowiązująca od 2002-03-12 do 2005-12-20

§ 4

[4] Do zadań Biura należy w szczególności:

1) monitorowanie przestrzegania przez zakłady opieki zdrowotnej praw pacjenta, o których mowa w rozdziale 1a – Prawa pacjenta ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 63, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 769 i Nr 158, poz. 1041, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756, Nr 162, poz. 1115, z 1999 r. Nr 28, poz. 255 i 256 i Nr 84, poz. 935, z 2000 r. Nr 3, poz. 28, Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 489, Nr 84, poz. 948, Nr 114, poz. 1193, Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 45, Nr 88, poz. 961, Nr 100, poz. 1083, Nr 111, poz. 1193, Nr 113, poz. 1207, Nr 126, poz. 1382, 1383 i 1384, Nr 128, poz. 1407),

2) przyjmowanie, rozpatrywanie oraz udzielanie odpowiedzi na pytania i skargi wpływające od pacjentów do Ministra Zdrowia dotyczących nieprawidłowości:

a) w funkcjonowaniu kas chorych,

b) powstałych w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych przez świadczeniodawców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 28, poz. 153, Nr 75, poz. 468, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, Nr 137, poz. 887, Nr 144, poz. 929 i Nr 162, poz. 1116, z 1999 r. Nr 45, poz. 439, Nr 49, poz. 483, Nr 63, poz. 700, Nr 70, poz. 777, Nr 72, poz. 802, Nr 109, poz. 1236 i Nr 110, poz. 1255 i 1256, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 18, poz. 230, Nr 95, poz. 1041 i Nr 122, poz. 1311 i 1324 oraz z 2001 r. Nr 8, poz. 64, Nr 52, poz. 539, Nr 88, poz. 961, Nr 97, poz. 1050, Nr 126, poz. 1382 i 1384 i Nr 154. poz. 1796),

3) zapewnienie pacjentom dostępu do poradnictwa i informacji prawnej w zakresie przepisów prawa medycznego,

4) współpraca z konsultantami krajowymi na rzecz nadzoru nad jakością usług medycznych w celu wydania opinii o stosowanym postępowaniu diagnostycznym i leczniczym zgodnie z aktualnym stanem wiedzy medycznej,

5) współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz praw pacjenta w celu udzielania pomocy poszkodowanym pacjentom,

6) współpraca z:

a) Rzecznikiem Praw Obywatelskich,

b) osobami pełniącymi funkcje Rzecznika Praw Pacjenta przy kasach chorych,

c) Rzecznikami Odpowiedzialności Zawodowej w Izbach Lekarskich,

d) Rzecznikami Odpowiedzialności Zawodowej w Izbach Pielęgniarskich,

e) organami założycielskimi jednostek ochrony zdrowia,

f) organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie przestrzegania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej praw pacjenta,

7) wnioskowanie do Ministra Zdrowia o:

a) przeprowadzenie czynności kontrolnych w trybie określonym przepisami ustawy, o której mowa w pkt 1,

b) poinformowanie wojewody lub podmiotu, który utworzył zakład opieki zdrowotnej o stwierdzonych nieprawidłowościach w celu przeprowadzenia czynności kontrolnych w trybie określonym przepisami ustawy, o której mowa w pkt 1,

8) przedstawianie Ministrowi Zdrowia, nie rzadziej niż 2 razy w roku, okresowych informacji obejmujących dane dotyczące przestrzegania praw pacjenta oraz działań podejmowanych przez Biuro w tym zakresie,

9) realizacja innych zadań zleconych przez Ministra Zdrowia,

10) współpraca z lekarzami i konsultantami wojewódzkimi na terenie całego kraju w celu uzyskania opinii lekarskiej o stosowanym postępowaniu diagnostycznym i leczniczym, zgodnie z aktualnym stanem wiedzy medycznej.

[4] § 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 marca 2002 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Biura Praw Pacjenta (Dz.U.M.Z. Nr 3, poz. 13). Zmiana weszła w życie 12 marca 2002 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2001-12-31 do 2002-03-11

§ 4

Do zadań Biura należy w szczególności:

1) monitorowanie przestrzegania praw pacjenta,

2) przyjmowanie i rozpatrywanie skarg wpływających do Ministra od pacjentów na działalność zleceniodawców i zleceniobiorców działających w ramach kontraktów zawieranych przez Kasy Chorych,

3) zapewnienie pacjentom dostępu do poradnictwa i informacji prawnej w zakresie prawa medycznego,

4) monitorowanie ofert kas chorych pod kątem ich zgodności z osiągnięciami współczesnej wiedzy medycznej,

5) opiniowanie standardów jakości świadczonych usług medycznych z uwzględnieniem poziomu ich referencyjności,

6) współpraca z przewodniczącymi zespołów konsultantów krajowych na rzecz nadzoru nad jakością usług medycznych w odniesieniu do poziomów referencyjności jednostek ochrony zdrowia,

7) współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz pacjenta,

8) współpraca z Rzecznikiem Praw Obywatelskich,

9) współpraca z Rzecznikami Praw Pacjenta przy Kasach Chorych,

10) współpraca z organami założycielskimi jednostek ochrony zdrowia w zakresie realizacji praw pacjenta,

11) współpraca z Rzecznikiem Odpowiedzialności Zawodowej w Izbach Lekarskich,

12) współpraca z Rzecznikiem Odpowiedzialności Zawodowej w Izbach Pielęgniarskich,

13) realizacja innych zadań nałożonych przez Ministra Zdrowia.