history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2014-04-29 do 2017-09-06

Rozdział 4.

Tryb prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw przekazanych do resortu spraw wewnętrznych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej oraz inne podmioty obowiązane na podstawie odrębnych przepisów

§ 24. 1. Projekt aktu normatywnego oraz projekt założeń projektu ustawy przekazany do zaopiniowania lub akceptacji Ministrowi przez podmioty, o których mowa w § 1 pkt 3, Dyrektor Departamentu Prawnego kieruje do komórek organizacyjnych oraz jednostek organizacyjnych w celu uzyskania ich opinii.

2. Dyrektor Departamentu Prawnego wyznacza termin wyrażenia opinii lub uzgodnienia projektu aktu normatywnego oraz projektu założeń projektu ustawy nie krótszy niż 5 dni. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać skrócony, w szczególności ze względu na termin wyznaczony dla resortu spraw wewnętrznych przez podmioty, o których mowa w § 1 pkt 3. Niezajęcie stanowiska przez komórkę organizacyjną oraz jednostkę organizacyjną w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z brakiem uwag do projektu.

3. W przypadku gdy do Departamentu Prawnego wpłyną uwagi po wyznaczonym terminie, o którym mowa w ust. 2, podlegać będą one rozpatrzeniu jedynie gdy uzyskały akceptację odpowiednio: Ministra, Sekretarza Stanu, właściwego Podsekretarza Stanu w Ministerstwie albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa.

4. W przypadku gdy zgłoszone przez komórkę organizacyjną albo jednostkę organizacyjną uwagi pozostają w sprzeczności zobowiązującym systemem prawa lub zasadami techniki prawodawczej, nie podlegają one uwzględnieniu, natomiast w przypadku niemożliwych do usunięcia rozbieżności Departament Prawny przedstawia je do decyzji członka Kierownictwa Ministerstwa wykonującego czynności kierownictwa wobec Departamentu Prawnego.

5. Stanowisko Ministra dotyczące opiniowanego projektu aktu normatywnego albo projektu założeń projektu ustawy opracowuje Departament Prawny na podstawie uzgodnionych stanowisk przekazanych przez komórki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne. O uwzględnieniu w stanowisku uwag zgłoszonych przez komórki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne rozstrzyga członek Kierownictwa Ministerstwa wykonujący czynności kierownictwa wobec Departamentu Prawnego.

6. W przypadku zgłoszenia uwag do projektu aktu normatywnego oraz projektu założeń projektu ustawy przedstawiciele komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej biorą udział w międzyministerialnych konferencjach uzgodnieniowych, a także, w przypadku uznania za celowe przez Departament Prawny, w posiedzeniach Komisji Prawniczych dotyczących opiniowanych projektów. Brak udziału w międzyministerialnej konferencji uzgodnieniowej przedstawiciela komórki organizacyjnej albo jednostki organizacyjnej w przypadku przedstawienia uwag do projektu o charakterze związanym z zakresem jej właściwości jest równoznaczny z odstąpieniem od tych uwag.

7. W przypadku przekazania do zaopiniowania przez Dyrektora Departamentu Prawnego projektu aktu normatywnego oraz projektu założeń projektu ustawy w wersji skierowanej do rozpatrzenia przez Komitety: stały komitet Rady Ministrów, do Spraw Europejskich, Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji albo Radę Ministrów:

1) przedstawienie opinii następuje – w tym w wersji elektronicznej – w terminie wyznaczonym przez Dyrektora Departamentu Prawnego, określonym z uwzględnieniem terminów posiedzeń Komitetów albo Rady Ministrów i zasad wynikających z przepisów odrębnych;

2) przedstawienie nowych uwag do projektu, w zakresie wcześniej opiniowanym, wymaga szczegółowego uzasadnienia oraz zgody Ministra, Sekretarza Stanu, właściwego Podsekretarza Stanu w Ministerstwie albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa;

3) nie jest możliwe ponowne zgłoszenie przez komórkę organizacyjną oraz jednostkę organizacyjną uwag wycofanych lub uzgodnionych w trakcie uzgodnień [32].

[32] § 24 ust. 7 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 13 lit. a) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

Wersja obowiązująca od 2014-04-29 do 2017-09-06

Rozdział 4.

Tryb prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw przekazanych do resortu spraw wewnętrznych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej oraz inne podmioty obowiązane na podstawie odrębnych przepisów

§ 24. 1. Projekt aktu normatywnego oraz projekt założeń projektu ustawy przekazany do zaopiniowania lub akceptacji Ministrowi przez podmioty, o których mowa w § 1 pkt 3, Dyrektor Departamentu Prawnego kieruje do komórek organizacyjnych oraz jednostek organizacyjnych w celu uzyskania ich opinii.

2. Dyrektor Departamentu Prawnego wyznacza termin wyrażenia opinii lub uzgodnienia projektu aktu normatywnego oraz projektu założeń projektu ustawy nie krótszy niż 5 dni. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać skrócony, w szczególności ze względu na termin wyznaczony dla resortu spraw wewnętrznych przez podmioty, o których mowa w § 1 pkt 3. Niezajęcie stanowiska przez komórkę organizacyjną oraz jednostkę organizacyjną w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z brakiem uwag do projektu.

3. W przypadku gdy do Departamentu Prawnego wpłyną uwagi po wyznaczonym terminie, o którym mowa w ust. 2, podlegać będą one rozpatrzeniu jedynie gdy uzyskały akceptację odpowiednio: Ministra, Sekretarza Stanu, właściwego Podsekretarza Stanu w Ministerstwie albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa.

4. W przypadku gdy zgłoszone przez komórkę organizacyjną albo jednostkę organizacyjną uwagi pozostają w sprzeczności zobowiązującym systemem prawa lub zasadami techniki prawodawczej, nie podlegają one uwzględnieniu, natomiast w przypadku niemożliwych do usunięcia rozbieżności Departament Prawny przedstawia je do decyzji członka Kierownictwa Ministerstwa wykonującego czynności kierownictwa wobec Departamentu Prawnego.

5. Stanowisko Ministra dotyczące opiniowanego projektu aktu normatywnego albo projektu założeń projektu ustawy opracowuje Departament Prawny na podstawie uzgodnionych stanowisk przekazanych przez komórki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne. O uwzględnieniu w stanowisku uwag zgłoszonych przez komórki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne rozstrzyga członek Kierownictwa Ministerstwa wykonujący czynności kierownictwa wobec Departamentu Prawnego.

6. W przypadku zgłoszenia uwag do projektu aktu normatywnego oraz projektu założeń projektu ustawy przedstawiciele komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej biorą udział w międzyministerialnych konferencjach uzgodnieniowych, a także, w przypadku uznania za celowe przez Departament Prawny, w posiedzeniach Komisji Prawniczych dotyczących opiniowanych projektów. Brak udziału w międzyministerialnej konferencji uzgodnieniowej przedstawiciela komórki organizacyjnej albo jednostki organizacyjnej w przypadku przedstawienia uwag do projektu o charakterze związanym z zakresem jej właściwości jest równoznaczny z odstąpieniem od tych uwag.

7. W przypadku przekazania do zaopiniowania przez Dyrektora Departamentu Prawnego projektu aktu normatywnego oraz projektu założeń projektu ustawy w wersji skierowanej do rozpatrzenia przez Komitety: stały komitet Rady Ministrów, do Spraw Europejskich, Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji albo Radę Ministrów:

1) przedstawienie opinii następuje – w tym w wersji elektronicznej – w terminie wyznaczonym przez Dyrektora Departamentu Prawnego, określonym z uwzględnieniem terminów posiedzeń Komitetów albo Rady Ministrów i zasad wynikających z przepisów odrębnych;

2) przedstawienie nowych uwag do projektu, w zakresie wcześniej opiniowanym, wymaga szczegółowego uzasadnienia oraz zgody Ministra, Sekretarza Stanu, właściwego Podsekretarza Stanu w Ministerstwie albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa;

3) nie jest możliwe ponowne zgłoszenie przez komórkę organizacyjną oraz jednostkę organizacyjną uwag wycofanych lub uzgodnionych w trakcie uzgodnień [32].

[32] § 24 ust. 7 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 13 lit. a) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2012-11-06 do 2014-04-28

Rozdział 4.

Tryb prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw przekazanych do resortu spraw wewnętrznych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej oraz inne podmioty obowiązane na podstawie odrębnych przepisów

§ 24.  1. Projekt aktu normatywnego oraz projekt założeń projektu ustawy przekazany do zaopiniowania lub akceptacji Ministrowi przez podmioty, o których mowa w § 1 pkt 3, Dyrektor Departamentu Prawnego kieruje do komórek organizacyjnych oraz jednostek organizacyjnych w celu uzyskania ich opinii.

2. Dyrektor Departamentu Prawnego wyznacza termin wyrażenia opinii lub uzgodnienia projektu aktu normatywnego oraz projektu założeń projektu ustawy nie krótszy niż 5 dni. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać skrócony, w szczególności ze względu na termin wyznaczony dla resortu spraw wewnętrznych przez podmioty, o których mowa w § 1 pkt 3. Niezajęcie stanowiska przez komórkę organizacyjną oraz jednostkę organizacyjną w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z brakiem uwag do projektu.

3. W przypadku gdy do Departamentu Prawnego wpłyną uwagi po wyznaczonym terminie, o którym mowa w ust. 2, podlegać będą one rozpatrzeniu jedynie gdy uzyskały akceptację odpowiednio: Ministra, Sekretarza Stanu, właściwego Podsekretarza Stanu w Ministerstwie albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa.

4. W przypadku gdy zgłoszone przez komórkę organizacyjną albo jednostkę organizacyjną uwagi pozostają w sprzeczności zobowiązującym systemem prawa lub zasadami techniki prawodawczej, nie podlegają one uwzględnieniu, natomiast w przypadku niemożliwych do usunięcia rozbieżności Departament Prawny przedstawia je do decyzji członka Kierownictwa Ministerstwa wykonującego czynności kierownictwa wobec Departamentu Prawnego.

5. Stanowisko Ministra dotyczące opiniowanego projektu aktu normatywnego albo projektu założeń projektu ustawy opracowuje Departament Prawny na podstawie uzgodnionych stanowisk przekazanych przez komórki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne. O uwzględnieniu w stanowisku uwag zgłoszonych przez komórki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne rozstrzyga członek Kierownictwa Ministerstwa wykonujący czynności kierownictwa wobec Departamentu Prawnego.

6. W przypadku zgłoszenia uwag do projektu aktu normatywnego oraz projektu założeń projektu ustawy przedstawiciele komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej biorą udział w międzyministerialnych konferencjach uzgodnieniowych, a także, w przypadku uznania za celowe przez Departament Prawny, w posiedzeniach Komisji Prawniczych dotyczących opiniowanych projektów. Brak udziału w międzyministerialnej konferencji uzgodnieniowej przedstawiciela komórki organizacyjnej albo jednostki organizacyjnej w przypadku przedstawienia uwag do projektu o charakterze związanym z zakresem jej właściwości jest równoznaczny z odstąpieniem od tych uwag.

7. W przypadku przekazania do zaopiniowania przez Dyrektora Departamentu Prawnego projektu aktu normatywnego oraz projektu założeń projektu ustawy w wersji skierowanej do rozpatrzenia przez Komitety: stały komitet Rady Ministrów, do Spraw Europejskich, Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji albo Radę Ministrów:

1) przedstawienie opinii następuje – w tym w wersji elektronicznej – w terminie wyznaczonym przez Dyrektora Departamentu Prawnego, określonym z uwzględnieniem terminów posiedzeń Komitetów albo Rady Ministrów i zasad wynikających z przepisów odrębnych;

2) przedstawienie nowych uwag do projektu, w zakresie wcześniej opiniowanym, wymaga szczegółowego uzasadnienia oraz zgody Ministra, Sekretarza Stanu, właściwego Podsekretarza Stanu w Ministerstwie albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa;

3) nie jest możliwe ponowne zgłoszenie przez komórkę organizacyjną oraz jednostkę organizacyjną uwag wycofanych lub uzgodnionych w trakcie uzgodnień międzyresortowych.