history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2014-04-29 do 2017-09-06

Rozdział 3.

Tryb prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowanych w resorcie spraw wewnętrznych

§ 13. 1. Projekt aktu normatywnego oraz projekt założeń projektu ustawy opracowuje w resorcie spraw wewnętrznych komórka organizacyjna albo jednostka organizacyjna.

2. Koordynację działalności legislacyjnej jednostek organizacyjnych sprawują komórki organizacyjne prowadzące sprawy związane z nadzorem Ministra nad tymi jednostkami.

3. [20] (uchylony).

4. [21] (uchylony).

5. [22] Po uzyskaniu zgody projekt złożeń projektu ustawy, projekt ustawy oraz projekt rozporządzenia – wymaga uwzględnienia w wykazie prac, o którym mowa w § 2 pkt 9.

6. Jeżeli wydanie projektu aktu normatywnego albo projektu założeń projektu ustawy będzie powodować skutki finansowe, projekt wymaga zaopiniowania przez Departament Budżetu w ramach uzgodnień wewnątrzresortowych.

7. Wraz z projektem aktu normatywnego oraz projektem założeń projektu ustawy komórka organizacyjna albo jednostka organizacyjna przygotowuje wstępną opinię o zgodności tego projektu z prawem Unii Europejskiej. Opinię tę opracowuje się w uzgodnieniu z Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich [23].

8. W przypadku gdy opracowanie projektu aktu normatywnego albo projektu założeń projektu ustawy wynika z konieczności dostosowania krajowego porządku prawnego do wymogów prawa Unii Europejskiej oraz innych organizacji międzynarodowych, w pracach komórki organizacyjnej albo jednostki organizacyjnej może uczestniczyć przedstawiciel Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich [24].

9. Przekazanie projektu aktu normatywnego oraz projektu założeń projektu ustawy do uzgodnień wewnątrzresortowych następuje z zachowaniem 7-dniowego terminu przedstawienia uwag, opinii i propozycji o projekcie. Wyznaczenie terminu krótszego wymaga przedstawienia szczegółowego uzasadnienia.

10. [25] Komórka organizacyjna albo jednostka organizacyjna za pośrednictwem komórki organizacyjnej prowadzącej sprawy związane z nadzorem Ministra nad tą jednostką, kierując do uzgodnień wewnątrzresortowych projekt aktu normatywnego oraz projekt założeń projektu ustawy, informuje Departament Prawny o uzyskaniu zgody oraz dołącza harmonogram prac.

11. Projekt aktu normatywnego oraz projekt założeń projektu ustawy dotyczący kilku komórek organizacyjnych bądź jednostek organizacyjnych opracowuje i uzgadnia w porozumieniu z pozostałymi ta komórka organizacyjna lub jednostka organizacyjna, której zakresu działania projekt w największym stopniu dotyczy. W przypadku wątpliwości, właściwą w sprawie komórkę organizacyjną albo jednostkę organizacyjną wskazuje członek Kierownictwa Ministerstwa wykonujący czynności kierownictwa wobec Departamentu Prawnego.

12. W przypadku powstania rozbieżności niemożliwych do usunięcia w trybie uzgodnień wewnątrzresortowych, w tym podczas konferencji uzgadniającej, komórka organizacyjna albo jednostka organizacyjna, która opracowała projekt aktu normatywnego lub projekt założeń projektu ustawy przedstawia sprawę do rozstrzygnięcia odpowiednio: Ministrowi, Sekretarzowi Stanu, właściwemu Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie albo Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa, informując o rozstrzygnięciu Departament Prawny.

13. Uzgodnienia wewnątrzresortowe można prowadzić w szczególności poprzez:

1) [26] elektroniczny system zarządzania dokumentami funkcjonujący w Ministerstwie;

2) pocztę elektroniczną;

3) zamieszczenie projektów aktów normatywnych oraz projektów założeń projektów ustawy na stronie www.msw.gov.pl/portal/leg.

[20] § 13 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 5 lit. a) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

[21] § 13 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 5 lit. a) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

[22] § 13 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

[23] § 13 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 13 lit. b) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

[24] § 13 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 13 lit. b) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

[25] § 13 ust. 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. c) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

[26] § 13 ust. 13 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. d) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

Wersja obowiązująca od 2014-04-29 do 2017-09-06

Rozdział 3.

Tryb prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowanych w resorcie spraw wewnętrznych

§ 13. 1. Projekt aktu normatywnego oraz projekt założeń projektu ustawy opracowuje w resorcie spraw wewnętrznych komórka organizacyjna albo jednostka organizacyjna.

2. Koordynację działalności legislacyjnej jednostek organizacyjnych sprawują komórki organizacyjne prowadzące sprawy związane z nadzorem Ministra nad tymi jednostkami.

3. [20] (uchylony).

4. [21] (uchylony).

5. [22] Po uzyskaniu zgody projekt złożeń projektu ustawy, projekt ustawy oraz projekt rozporządzenia – wymaga uwzględnienia w wykazie prac, o którym mowa w § 2 pkt 9.

6. Jeżeli wydanie projektu aktu normatywnego albo projektu założeń projektu ustawy będzie powodować skutki finansowe, projekt wymaga zaopiniowania przez Departament Budżetu w ramach uzgodnień wewnątrzresortowych.

7. Wraz z projektem aktu normatywnego oraz projektem założeń projektu ustawy komórka organizacyjna albo jednostka organizacyjna przygotowuje wstępną opinię o zgodności tego projektu z prawem Unii Europejskiej. Opinię tę opracowuje się w uzgodnieniu z Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich [23].

8. W przypadku gdy opracowanie projektu aktu normatywnego albo projektu założeń projektu ustawy wynika z konieczności dostosowania krajowego porządku prawnego do wymogów prawa Unii Europejskiej oraz innych organizacji międzynarodowych, w pracach komórki organizacyjnej albo jednostki organizacyjnej może uczestniczyć przedstawiciel Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich [24].

9. Przekazanie projektu aktu normatywnego oraz projektu założeń projektu ustawy do uzgodnień wewnątrzresortowych następuje z zachowaniem 7-dniowego terminu przedstawienia uwag, opinii i propozycji o projekcie. Wyznaczenie terminu krótszego wymaga przedstawienia szczegółowego uzasadnienia.

10. [25] Komórka organizacyjna albo jednostka organizacyjna za pośrednictwem komórki organizacyjnej prowadzącej sprawy związane z nadzorem Ministra nad tą jednostką, kierując do uzgodnień wewnątrzresortowych projekt aktu normatywnego oraz projekt założeń projektu ustawy, informuje Departament Prawny o uzyskaniu zgody oraz dołącza harmonogram prac.

11. Projekt aktu normatywnego oraz projekt założeń projektu ustawy dotyczący kilku komórek organizacyjnych bądź jednostek organizacyjnych opracowuje i uzgadnia w porozumieniu z pozostałymi ta komórka organizacyjna lub jednostka organizacyjna, której zakresu działania projekt w największym stopniu dotyczy. W przypadku wątpliwości, właściwą w sprawie komórkę organizacyjną albo jednostkę organizacyjną wskazuje członek Kierownictwa Ministerstwa wykonujący czynności kierownictwa wobec Departamentu Prawnego.

12. W przypadku powstania rozbieżności niemożliwych do usunięcia w trybie uzgodnień wewnątrzresortowych, w tym podczas konferencji uzgadniającej, komórka organizacyjna albo jednostka organizacyjna, która opracowała projekt aktu normatywnego lub projekt założeń projektu ustawy przedstawia sprawę do rozstrzygnięcia odpowiednio: Ministrowi, Sekretarzowi Stanu, właściwemu Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie albo Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa, informując o rozstrzygnięciu Departament Prawny.

13. Uzgodnienia wewnątrzresortowe można prowadzić w szczególności poprzez:

1) [26] elektroniczny system zarządzania dokumentami funkcjonujący w Ministerstwie;

2) pocztę elektroniczną;

3) zamieszczenie projektów aktów normatywnych oraz projektów założeń projektów ustawy na stronie www.msw.gov.pl/portal/leg.

[20] § 13 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 5 lit. a) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

[21] § 13 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 5 lit. a) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

[22] § 13 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

[23] § 13 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 13 lit. b) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

[24] § 13 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 13 lit. b) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

[25] § 13 ust. 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. c) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

[26] § 13 ust. 13 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. d) zarządzenia nr 14 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 kwietnia 2014 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz.U.MSW. poz. 23). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2014 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2012-11-06 do 2014-04-28

Rozdział 3.

Tryb prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowanych w resorcie spraw wewnętrznych

§ 13.  1. Projekt aktu normatywnego oraz projekt założeń projektu ustawy opracowuje w resorcie spraw wewnętrznych komórka organizacyjna albo jednostka organizacyjna.

2. Koordynację działalności legislacyjnej jednostek organizacyjnych sprawują komórki organizacyjne prowadzące sprawy związane z nadzorem Ministra nad tymi jednostkami.

3. Skierowanie do uzgodnień wewnątrzresortowych projektu aktu normatywnego oraz projektu założeń projektu ustawy wymaga potwierdzenia wstępnej zgody, o której mowa w § 11 ust. 3, odpowiednio przez: Ministra, Sekretarza Stanu, właściwego Podsekretarza Stanu w Ministerstwie albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa. Komórka organizacyjna albo jednostka organizacyjna za pośrednictwem komórki organizacyjnej prowadzącej sprawy związane z nadzorem Ministra nad tą jednostką, występując o potwierdzenie wstępnej zgody, załącza do wniosku harmonogram prac nad projektem aktu normatywnego albo projektem założeń projektu ustawy uzgodniony uprzednio z Departamentem Prawnym oraz opinię członka Kierownictwa Ministerstwa wykonującego czynności kierownictwa wobec Departamentu Prawnego odnośnie oceny skutków regulacji lub testu regulacyjnego.

4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, podyktowanych pilnością, jednostka organizacyjna albo komórka organizacyjna może opracować ocenę skutków regulacji wraz z projektem aktu normatywnego albo test regulacyjny wraz z projektem założeń projektu ustawy i wystąpić o wstępną zgodę, o której mowa w § 11 ust. 3, bez konieczności jej potwierdzania przed skierowaniem projektu do uzgodnień wewnątrzresortowych.

5. Po uzyskaniu zgody, o której mowa w ust. 3 albo 4, projekt założeń projektu ustawy, projekt ustawy oraz projekt rozporządzenia – wymaga uwzględnienia w odpowiednim wykazie prac legislacyjnych, o którym mowa w § 2 pkt 9.

6. Jeżeli wydanie projektu aktu normatywnego albo projektu założeń projektu ustawy będzie powodować skutki finansowe, projekt wymaga zaopiniowania przez Departament Budżetu w ramach uzgodnień wewnątrzresortowych.

7. Wraz z projektem aktu normatywnego oraz projektem założeń projektu ustawy komórka organizacyjna albo jednostka organizacyjna przygotowuje wstępną opinię o zgodności tego projektu z prawem Unii Europejskiej. Opinię tę opracowuje się w uzgodnieniu z Departamentem Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej.

8. W przypadku gdy opracowanie projektu aktu normatywnego albo projektu założeń projektu ustawy wynika z konieczności dostosowania krajowego porządku prawnego do wymogów prawa Unii Europejskiej oraz innych organizacji międzynarodowych, w pracach komórki organizacyjnej albo jednostki organizacyjnej może uczestniczyć przedstawiciel Departamentu Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej.

9. Przekazanie projektu aktu normatywnego oraz projektu założeń projektu ustawy do uzgodnień wewnątrzresortowych następuje z zachowaniem 7-dniowego terminu przedstawienia uwag, opinii i propozycji o projekcie. Wyznaczenie terminu krótszego wymaga przedstawienia szczegółowego uzasadnienia.

10. Komórka organizacyjna albo jednostka organizacyjna za pośrednictwem komórki organizacyjnej prowadzącej sprawy związane z nadzorem Ministra nad tą jednostką, kierując do uzgodnień wewnątrzresortowych projekt aktu normatywnego oraz projekt założeń projektu ustawy, informuje Departament Prawny o uzyskaniu zgody, o której mowa w ust. 3 albo 4, dołącza harmonogram prac celem analizy przez Departament Prawny w zakresie oceny możliwości zakończenia prac w pierwotnie zakładanym terminie.

11. Projekt aktu normatywnego oraz projekt założeń projektu ustawy dotyczący kilku komórek organizacyjnych bądź jednostek organizacyjnych opracowuje i uzgadnia w porozumieniu z pozostałymi ta komórka organizacyjna lub jednostka organizacyjna, której zakresu działania projekt w największym stopniu dotyczy. W przypadku wątpliwości, właściwą w sprawie komórkę organizacyjną albo jednostkę organizacyjną wskazuje członek Kierownictwa Ministerstwa wykonujący czynności kierownictwa wobec Departamentu Prawnego.

12. W przypadku powstania rozbieżności niemożliwych do usunięcia w trybie uzgodnień wewnątrzresortowych, w tym podczas konferencji uzgadniającej, komórka organizacyjna albo jednostka organizacyjna, która opracowała projekt aktu normatywnego lub projekt założeń projektu ustawy przedstawia sprawę do rozstrzygnięcia odpowiednio: Ministrowi, Sekretarzowi Stanu, właściwemu Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie albo Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa, informując o rozstrzygnięciu Departament Prawny.

13. Uzgodnienia wewnątrzresortowe można prowadzić w szczególności poprzez:

1) elektroniczny system obiegu dokumentów e-Dok;

2) pocztę elektroniczną;

3) zamieszczenie projektów aktów normatywnych oraz projektów założeń projektów ustawy na stronie www.msw.gov.pl/portal/leg.