Wersja obowiązująca od 2012-12-13 do 2015-10-01 (DUMF2012.55 tekst jednolity)
1. W przypadku zmiany dla podatnika właściwości miejscowej lub właściwości rzeczowej organu podatkowego, zwanych dalej "właściwością", wynikającej z odrębnych przepisów, dokumentacja dotycząca kont podatnika podlega przekazaniu z organu podatkowego właściwego przed zmianą do organu podatkowego właściwego po zmianie, w terminie 1 miesiąca od dnia, w którym zmiana nastąpiła lub od dnia, w którym organ podatkowy został powiadomiony o zmianie.
2. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie jest zobowiązany podjąć realizację określonych zaległości lub nadpłat, zgodnie z odrębnymi przepisami o właściwości lub określającymi wierzyciela zaległości, wówczas:
1) w organie podatkowym właściwym przed zmianą – zaległości i nadpłaty przekazane do realizacji podlegają wystornowaniu;
2) w organie podatkowym właściwym po zmianie – zaległości i nadpłaty przejęte do realizacji ujmuje się na odpowiednich kontach podatnika, przy czym podstawą ujęcia tych kwot na kontach podatnika jest dowód wewnętrzny, wystawiony na podstawie dokumentu, z którego wynika zmiana właściwości dla podatnika, a pozostałe zapisy na otrzymanych odpisach kont pozostają jako informacja uzupełniająca.
3. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie nie jest zobowiązany do podjęcia realizacji określonych zaległości lub nadpłat, zgodnie z odrębnymi przepisami o właściwości lub określającymi wierzyciela zaległości, zapisy na otrzymanych od organu podatkowego właściwego przed zmianą odpisach kont pozostają jako informacja uzupełniająca.
4. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje odpisy kont podatnika, a jeżeli wobec podatnika toczy się postępowanie podatkowe – również informację na temat tego postępowania. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie jest zobowiązany podjąć realizację określonych zaległości lub nadpłat, dołącza się również kopie dokumentów dotyczących przekazywanych zaległości lub nadpłat, potwierdzone przez upoważnionego pracownika.
5. Przekazanie dokumentacji podatnika, o którym mowa w ust. 1, odbywa się według następujących zasad:
1) organ podatkowy właściwy przed zmianą, przekazujący dane o obrotach:
a) sporządza zbiór komputerowy odpisów kont oraz w dwóch egzemplarzach wydruk tego zbioru i wykaz przekazywanych dokumentów,
b) potwierdza zgodność odpisów kont ze stanem faktycznym,
c) przekazuje organowi podatkowemu właściwemu po zmianie zbiór komputerowy odpisów kont wraz z jednym egzemplarzem potwierdzonego wydruku tego zbioru, informacją, o której mowa w ust. 4, oraz dwoma egzemplarzami wykazu przekazywanych dokumentów;
2) organ podatkowy właściwy po zmianie, przejmujący dane o obrotach:
a) potwierdza niezwłocznie, nie później niż wciągu siedmiu dni, otrzymanie dokumentów zgodnie z wykazem na jednym z otrzymanych egzemplarzy wykazu i zwraca go organowi podatkowemu przekazującemu,
b) weryfikuje zgodność odpisów kont otrzymanych w postaci zbioru komputerowego z ich postacią wydrukowaną, a ewentualne niezgodności wyjaśnia z przekazującym organem podatkowym;
3) organ podatkowy przekazujący i organ podatkowy przejmujący dołączają do swoich zbiorów akt podatkowych otrzymaną dokumentację;
4) organ podatkowy przekazujący, po otrzymaniu wykazu potwierdzonego przez organ podatkowy przejmujący, zaznacza w swojej komputerowej bazie danych konta, których odpisy zostały przekazane, z zapisaniem daty przekazania i organu podatkowego przejmującego;
5) organ podatkowy przejmujący, po potwierdzeniu na wykazie otrzymania odpisów kont, włącza do swojej bazy danych dane niezbędne do realizacji zadań wynikających z przepisów o właściwości, z zapisaniem daty otrzymania i organu podatkowego przekazującego.
6. Odpis każdego konta zawiera następujące dane:
1) za poprzedni rok podatkowy pełny odpis konta obejmujący wszystkie zapisy na koncie oraz łączne kwoty obrotów w rachunku narastającym – według rodzajów: przypisy, odpisy, wpłaty, zwroty, odsetki za zwłokę, opłatę prolongacyjną, oprocentowanie wypłacone podatnikowi, zwrot kosztów upomnień;
2) za bieżący rok podatkowy, w którym następuje przekazanie, pełny odpis konta obejmujący wszystkie zapisy na koncie oraz podsumowane i wyprowadzone we wszystkich rubrykach kwoty obrotów od początku roku do dnia przekazania.
7. Jeżeli na kontach z lat wcześniejszych niż poprzedni rok podatkowy występuje zaległość lub nadpłata, a przepisy o właściwości organów podatkowych ustalają, że podlega ona realizacji przez organ podatkowy właściwy po zmianie właściwości dla podatnika, wówczas przekazaniu podlegają odpisy kont za kolejne lata, począwszy od roku, w którym występuje zaległość lub nadpłata, aż do bieżącego roku podatkowego. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio.
8. Wykaz, przy którym przesyła się odpisy kont, zawiera co najmniej następujące informacje odnośnie do każdego konta:
1) nazwę lub nazwisko i imię podatnika;
2) NIP lub PESEL podatnika;
3) rodzaj należności głównej;
4) niepowtarzalny identyfikator konta;
5) rok, którego dotyczy dane konto.
9. Organ podatkowy właściwy przed zmianą – przekazujący, może, w porozumieniu z organem podatkowym właściwym po zmianie – otrzymującym, zrezygnować ze sporządzania wydruku komputerowego zbioru odpisów kont, o którym mowa w ust. 5 pkt 1 lit. a i c oraz pkt 2 lit. b, z uwzględnieniem warunków określonych w § 7.
Wersja obowiązująca od 2012-12-13 do 2015-10-01 (DUMF2012.55 tekst jednolity)
1. W przypadku zmiany dla podatnika właściwości miejscowej lub właściwości rzeczowej organu podatkowego, zwanych dalej "właściwością", wynikającej z odrębnych przepisów, dokumentacja dotycząca kont podatnika podlega przekazaniu z organu podatkowego właściwego przed zmianą do organu podatkowego właściwego po zmianie, w terminie 1 miesiąca od dnia, w którym zmiana nastąpiła lub od dnia, w którym organ podatkowy został powiadomiony o zmianie.
2. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie jest zobowiązany podjąć realizację określonych zaległości lub nadpłat, zgodnie z odrębnymi przepisami o właściwości lub określającymi wierzyciela zaległości, wówczas:
1) w organie podatkowym właściwym przed zmianą – zaległości i nadpłaty przekazane do realizacji podlegają wystornowaniu;
2) w organie podatkowym właściwym po zmianie – zaległości i nadpłaty przejęte do realizacji ujmuje się na odpowiednich kontach podatnika, przy czym podstawą ujęcia tych kwot na kontach podatnika jest dowód wewnętrzny, wystawiony na podstawie dokumentu, z którego wynika zmiana właściwości dla podatnika, a pozostałe zapisy na otrzymanych odpisach kont pozostają jako informacja uzupełniająca.
3. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie nie jest zobowiązany do podjęcia realizacji określonych zaległości lub nadpłat, zgodnie z odrębnymi przepisami o właściwości lub określającymi wierzyciela zaległości, zapisy na otrzymanych od organu podatkowego właściwego przed zmianą odpisach kont pozostają jako informacja uzupełniająca.
4. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje odpisy kont podatnika, a jeżeli wobec podatnika toczy się postępowanie podatkowe – również informację na temat tego postępowania. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie jest zobowiązany podjąć realizację określonych zaległości lub nadpłat, dołącza się również kopie dokumentów dotyczących przekazywanych zaległości lub nadpłat, potwierdzone przez upoważnionego pracownika.
5. Przekazanie dokumentacji podatnika, o którym mowa w ust. 1, odbywa się według następujących zasad:
1) organ podatkowy właściwy przed zmianą, przekazujący dane o obrotach:
a) sporządza zbiór komputerowy odpisów kont oraz w dwóch egzemplarzach wydruk tego zbioru i wykaz przekazywanych dokumentów,
b) potwierdza zgodność odpisów kont ze stanem faktycznym,
c) przekazuje organowi podatkowemu właściwemu po zmianie zbiór komputerowy odpisów kont wraz z jednym egzemplarzem potwierdzonego wydruku tego zbioru, informacją, o której mowa w ust. 4, oraz dwoma egzemplarzami wykazu przekazywanych dokumentów;
2) organ podatkowy właściwy po zmianie, przejmujący dane o obrotach:
a) potwierdza niezwłocznie, nie później niż wciągu siedmiu dni, otrzymanie dokumentów zgodnie z wykazem na jednym z otrzymanych egzemplarzy wykazu i zwraca go organowi podatkowemu przekazującemu,
b) weryfikuje zgodność odpisów kont otrzymanych w postaci zbioru komputerowego z ich postacią wydrukowaną, a ewentualne niezgodności wyjaśnia z przekazującym organem podatkowym;
3) organ podatkowy przekazujący i organ podatkowy przejmujący dołączają do swoich zbiorów akt podatkowych otrzymaną dokumentację;
4) organ podatkowy przekazujący, po otrzymaniu wykazu potwierdzonego przez organ podatkowy przejmujący, zaznacza w swojej komputerowej bazie danych konta, których odpisy zostały przekazane, z zapisaniem daty przekazania i organu podatkowego przejmującego;
5) organ podatkowy przejmujący, po potwierdzeniu na wykazie otrzymania odpisów kont, włącza do swojej bazy danych dane niezbędne do realizacji zadań wynikających z przepisów o właściwości, z zapisaniem daty otrzymania i organu podatkowego przekazującego.
6. Odpis każdego konta zawiera następujące dane:
1) za poprzedni rok podatkowy pełny odpis konta obejmujący wszystkie zapisy na koncie oraz łączne kwoty obrotów w rachunku narastającym – według rodzajów: przypisy, odpisy, wpłaty, zwroty, odsetki za zwłokę, opłatę prolongacyjną, oprocentowanie wypłacone podatnikowi, zwrot kosztów upomnień;
2) za bieżący rok podatkowy, w którym następuje przekazanie, pełny odpis konta obejmujący wszystkie zapisy na koncie oraz podsumowane i wyprowadzone we wszystkich rubrykach kwoty obrotów od początku roku do dnia przekazania.
7. Jeżeli na kontach z lat wcześniejszych niż poprzedni rok podatkowy występuje zaległość lub nadpłata, a przepisy o właściwości organów podatkowych ustalają, że podlega ona realizacji przez organ podatkowy właściwy po zmianie właściwości dla podatnika, wówczas przekazaniu podlegają odpisy kont za kolejne lata, począwszy od roku, w którym występuje zaległość lub nadpłata, aż do bieżącego roku podatkowego. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio.
8. Wykaz, przy którym przesyła się odpisy kont, zawiera co najmniej następujące informacje odnośnie do każdego konta:
1) nazwę lub nazwisko i imię podatnika;
2) NIP lub PESEL podatnika;
3) rodzaj należności głównej;
4) niepowtarzalny identyfikator konta;
5) rok, którego dotyczy dane konto.
9. Organ podatkowy właściwy przed zmianą – przekazujący, może, w porozumieniu z organem podatkowym właściwym po zmianie – otrzymującym, zrezygnować ze sporządzania wydruku komputerowego zbioru odpisów kont, o którym mowa w ust. 5 pkt 1 lit. a i c oraz pkt 2 lit. b, z uwzględnieniem warunków określonych w § 7.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2012-01-01 do 2012-12-12
1. W przypadku zmiany dla podatnika właściwości miejscowej lub właściwości rzeczowej organu podatkowego, zwanych dalej „właściwością”, wynikającej z odrębnych przepisów, dokumentacja dotycząca kont podatnika podlega przekazaniu z organu podatkowego właściwego przed zmianą do organu podatkowego właściwego po zmianie, w terminie 1 miesiąca od dnia, w którym zmiana nastąpiła lub od dnia, w którym organ podatkowy został powiadomiony o zmianie.
2. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie jest zobowiązany podjąć realizację określonych zaległości lub nadpłat, zgodnie z odrębnymi przepisami o właściwości lub określającymi wierzyciela zaległości, wówczas:
1) w organie podatkowym właściwym przed zmianą – zaległości i nadpłaty przekazane do realizacji podlegają wystornowaniu;
2) w organie podatkowym właściwym po zmianie – zaległości i nadpłaty przejęte do realizacji ujmuje się na odpowiednich kontach podatnika, przy czym podstawą ujęcia tych kwot na kontach podatnika jest dowód wewnętrzny, wystawiony na podstawie dokumentu, z którego wynika zmiana właściwości dla podatnika, a pozostałe zapisy na otrzymanych odpisach kont pozostają jako informacja uzupełniająca.
3. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie nie jest zobowiązany do podjęcia realizacji określonych zaległości lub nadpłat, zgodnie z odrębnymi przepisami o właściwości lub określającymi wierzyciela zaległości, zapisy na otrzymanych od organu podatkowego właściwego przed zmianą odpisach kont pozostają jako informacja uzupełniająca.
4. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje odpisy kont podatnika, a jeżeli wobec podatnika toczy się postępowanie podatkowe – również informację na temat tego postępowania. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie jest zobowiązany podjąć realizację określonych zaległości lub nadpłat, dołącza się również kopie dokumentów dotyczących przekazywanych zaległości lub nadpłat, potwierdzone przez upoważnionego pracownika.
5. Przekazanie dokumentacji podatnika, o którym mowa w ust. 1, odbywa się według następujących zasad:
1) organ podatkowy właściwy przed zmianą, przekazujący dane o obrotach:
a) sporządza zbiór komputerowy odpisów kont oraz w dwóch egzemplarzach wydruk tego zbioru i wykaz przekazywanych dokumentów,
b) potwierdza zgodność odpisów kont ze stanem faktycznym,
c) przekazuje organowi podatkowemu właściwemu po zmianie zbiór komputerowy odpisów kont wraz z jednym egzemplarzem potwierdzonego wydruku tego zbioru, informacją, o której mowa w ust. 4, oraz dwoma egzemplarzami wykazu przekazywanych dokumentów;
2) organ podatkowy właściwy po zmianie, przejmujący dane o obrotach:
a) potwierdza niezwłocznie, nie później niż w ciągu siedmiu dni, otrzymanie dokumentów zgodnie z wykazem na jednym z otrzymanych egzemplarzy wykazu i zwraca go organowi podatkowemu przekazującemu,
b) weryfikuje zgodność odpisów kont otrzymanych w postaci zbioru komputerowego z ich postacią wydrukowaną, a ewentualne niezgodności wyjaśnia z przekazującym organem podatkowym;
3) organ podatkowy przekazujący i organ podatkowy przejmujący dołączają do swoich zbiorów akt podatkowych otrzymaną dokumentację;
4) organ podatkowy przekazujący, po otrzymaniu wykazu potwierdzonego przez organ podatkowy przejmujący, zaznacza w swojej komputerowej bazie danych konta, których odpisy zostały przekazane, z zapisaniem daty przekazania i organu podatkowego przejmującego;
5) organ podatkowy przejmujący, po potwierdzeniu na wykazie otrzymania odpisów kont, włącza do swojej bazy danych dane niezbędne do realizacji zadań wynikających z przepisów o właściwości, z zapisaniem daty otrzymania i organu podatkowego przekazującego.
6. Odpis każdego konta zawiera następujące dane:
1) za poprzedni rok podatkowy pełny odpis konta obejmujący wszystkie zapisy na koncie oraz łączne kwoty obrotów w rachunku narastającym – według rodzajów: przypisy, odpisy, wpłaty, zwroty, odsetki za zwłokę, opłatę prolongacyjną, oprocentowanie wypłacone podatnikowi, zwrot kosztów upomnień;
2) za bieżący rok podatkowy, w którym następuje przekazanie, pełny odpis konta obejmujący wszystkie zapisy na koncie oraz podsumowane i wyprowadzone we wszystkich rubrykach kwoty obrotów od początku roku do dnia przekazania.
7. Jeżeli na kontach z lat wcześniejszych niż poprzedni rok podatkowy występuje zaległość lub nadpłata, a przepisy o właściwości organów podatkowych ustalają, że podlega ona realizacji przez organ podatkowy właściwy po zmianie właściwości dla podatnika, wówczas przekazaniu podlegają odpisy kont za kolejne lata, począwszy od roku, w którym występuje zaległość lub nadpłata, aż do bieżącego roku podatkowego. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio.
8. Wykaz, przy którym przesyła się odpisy kont, zawiera co najmniej następujące informacje odnośnie do każdego konta:
1) nazwę lub nazwisko i imię podatnika;
2) [3] NIP lub PESEL podatnika;
3) rodzaj należności głównej;
4) niepowtarzalny identyfikator konta;
5) rok, którego dotyczy dane konto.
9. Organ podatkowy właściwy przed zmianą – przekazujący, może, w porozumieniu z organem podatkowym właściwym po zmianie – otrzymującym, zrezygnować ze sporządzania wydruku komputerowego zbioru odpisów kont, o którym mowa w ust. 5 pkt 1 lit. a i c oraz pkt 2 lit. b, z uwzględnieniem warunków określonych w § 7.
[3] § 43 ust. 8 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 53 Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planów kont dla organów podatkowych podległych Ministrowi Finansów, w zakresie poboru i rozliczenia podatków, opłat, wpłat z zysku przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz innych niepodatkowych należności budżetowych, do których ustalania lub określania są uprawnione organy podatkowe (Dz.U.M.F. Nr 9, poz. 46). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2012 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2011-01-01 do 2011-12-31
1. W przypadku zmiany dla podatnika właściwości miejscowej lub właściwości rzeczowej organu podatkowego, zwanych dalej „właściwością”, wynikającej z odrębnych przepisów, dokumentacja dotycząca kont podatnika podlega przekazaniu z organu podatkowego właściwego przed zmianą do organu podatkowego właściwego po zmianie, w terminie 1 miesiąca od dnia, w którym zmiana nastąpiła lub od dnia, w którym organ podatkowy został powiadomiony o zmianie.
2. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie jest zobowiązany podjąć realizację określonych zaległości lub nadpłat, zgodnie z odrębnymi przepisami o właściwości lub określającymi wierzyciela zaległości, wówczas:
1) w organie podatkowym właściwym przed zmianą – zaległości i nadpłaty przekazane do realizacji podlegają wystornowaniu;
2) w organie podatkowym właściwym po zmianie – zaległości i nadpłaty przejęte do realizacji ujmuje się na odpowiednich kontach podatnika, przy czym podstawą ujęcia tych kwot na kontach podatnika jest dowód wewnętrzny, wystawiony na podstawie dokumentu, z którego wynika zmiana właściwości dla podatnika, a pozostałe zapisy na otrzymanych odpisach kont pozostają jako informacja uzupełniająca.
3. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie nie jest zobowiązany do podjęcia realizacji określonych zaległości lub nadpłat, zgodnie z odrębnymi przepisami o właściwości lub określającymi wierzyciela zaległości, zapisy na otrzymanych od organu podatkowego właściwego przed zmianą odpisach kont pozostają jako informacja uzupełniająca.
4. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje odpisy kont podatnika, a jeżeli wobec podatnika toczy się postępowanie podatkowe – również informację na temat tego postępowania. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie jest zobowiązany podjąć realizację określonych zaległości lub nadpłat, dołącza się również kopie dokumentów dotyczących przekazywanych zaległości lub nadpłat, potwierdzone przez upoważnionego pracownika.
5. Przekazanie dokumentacji podatnika, o którym mowa w ust. 1, odbywa się według następujących zasad:
1) organ podatkowy właściwy przed zmianą, przekazujący dane o obrotach:
a) sporządza zbiór komputerowy odpisów kont oraz w dwóch egzemplarzach wydruk tego zbioru i wykaz przekazywanych dokumentów,
b) potwierdza zgodność odpisów kont ze stanem faktycznym,
c) przekazuje organowi podatkowemu właściwemu po zmianie zbiór komputerowy odpisów kont wraz z jednym egzemplarzem potwierdzonego wydruku tego zbioru, informacją, o której mowa w ust. 4, oraz dwoma egzemplarzami wykazu przekazywanych dokumentów;
2) organ podatkowy właściwy po zmianie, przejmujący dane o obrotach:
a) potwierdza niezwłocznie, nie później niż w ciągu siedmiu dni, otrzymanie dokumentów zgodnie z wykazem na jednym z otrzymanych egzemplarzy wykazu i zwraca go organowi podatkowemu przekazującemu,
b) weryfikuje zgodność odpisów kont otrzymanych w postaci zbioru komputerowego z ich postacią wydrukowaną, a ewentualne niezgodności wyjaśnia z przekazującym organem podatkowym;
3) organ podatkowy przekazujący i organ podatkowy przejmujący dołączają do swoich zbiorów akt podatkowych otrzymaną dokumentację;
4) organ podatkowy przekazujący, po otrzymaniu wykazu potwierdzonego przez organ podatkowy przejmujący, zaznacza w swojej komputerowej bazie danych konta, których odpisy zostały przekazane, z zapisaniem daty przekazania i organu podatkowego przejmującego;
5) organ podatkowy przejmujący, po potwierdzeniu na wykazie otrzymania odpisów kont, włącza do swojej bazy danych dane niezbędne do realizacji zadań wynikających z przepisów o właściwości, z zapisaniem daty otrzymania i organu podatkowego przekazującego.
6. Odpis każdego konta zawiera następujące dane:
1) za poprzedni rok podatkowy pełny odpis konta obejmujący wszystkie zapisy na koncie oraz łączne kwoty obrotów w rachunku narastającym – według rodzajów: przypisy, odpisy, wpłaty, zwroty, odsetki za zwłokę, opłatę prolongacyjną, oprocentowanie wypłacone podatnikowi, zwrot kosztów upomnień;
2) za bieżący rok podatkowy, w którym następuje przekazanie, pełny odpis konta obejmujący wszystkie zapisy na koncie oraz podsumowane i wyprowadzone we wszystkich rubrykach kwoty obrotów od początku roku do dnia przekazania.
7. Jeżeli na kontach z lat wcześniejszych niż poprzedni rok podatkowy występuje zaległość lub nadpłata, a przepisy o właściwości organów podatkowych ustalają, że podlega ona realizacji przez organ podatkowy właściwy po zmianie właściwości dla podatnika, wówczas przekazaniu podlegają odpisy kont za kolejne lata, począwszy od roku, w którym występuje zaległość lub nadpłata, aż do bieżącego roku podatkowego. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio.
8. Wykaz, przy którym przesyła się odpisy kont, zawiera co najmniej następujące informacje odnośnie do każdego konta:
1) nazwę lub nazwisko i imię podatnika;
2) NIP podatnika;
3) rodzaj należności głównej;
4) niepowtarzalny identyfikator konta;
5) rok, którego dotyczy dane konto.
9. Organ podatkowy właściwy przed zmianą – przekazujący, może, w porozumieniu z organem podatkowym właściwym po zmianie – otrzymującym, zrezygnować ze sporządzania wydruku komputerowego zbioru odpisów kont, o którym mowa w ust. 5 pkt 1 lit. a i c oraz pkt 2 lit. b, z uwzględnieniem warunków określonych w § 7.