Wersja obowiązująca od 2022-12-08
1. [3] Rada prowadzi działania na rzecz realizacji zadań państwa związanych z:
1) prowadzeniem powszechnego spisu rolnego, narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych, z wykorzystaniem rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej;
2) usystematyzowaniem danych zawartych w rejestrach urzędowych i systemach informacyjnych administracji publicznej, określeniem warunków dla ich współpracy i wymiany danych (zgodnie z wymogami interoperacyjności) oraz sposobu udostępnienia zawartych w nich informacji na potrzeby realizowanych zadań, na rzecz spisów powszechnych oraz innych badań statystycznych, przez organy państwa oraz obywateli i przedsiębiorców;
3) zapewnieniem funkcjonowania standardów informatycznych i informacyjnych, gwarantujących spójność i interoperacyjność struktury informatycznej administracji publicznej w rejestrach urzędowych i systemach informacyjnych administracji publicznej;
4) upowszechnianiem informacji o spisach powszechnych i innych badaniach statystycznych oraz ich wynikach;
5) przygotowywaniem propozycji rozwiązań służących zmniejszaniu obciążeń respondentów przez wykorzystanie danych z rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej w spisach powszechnych i innych badaniach statystycznych.
2. Do szczegółowych zadań Rady należy:
1) cykliczny przegląd rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej pod kątem wykorzystania ich do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1;
2) rekomendowanie działań niezbędnych do dostosowania rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w szczególności polegających na:
a) [4] zapewnieniu spójności zasobów informacyjnych przez stosowanie jednolitych definicji cech informacyjnych, standardów identyfikacyjnych i klasyfikacyjnych,
b) doskonaleniu jakości danych administracyjnych,
c) zapewnieniu spójności stosowanych standardów wymiany informacji,
d) określeniu zakresu gromadzonych danych,
e) proponowaniu zmian przepisów prawnych w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań,
f) [5] wsparciu statystyki publicznej w procesie efektywnej wymiany danych z prowadzącymi rejestry urzędowe i systemy informacyjne administracji publicznej;
3) identyfikacja potrzeb finansowych związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2, oraz wskazanie źródeł ich finansowania;
4) monitorowanie prac resortowych związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2;
5) udział w kampanii informacyjnej dotyczącej upowszechniania informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 4, wśród:
a) jednostek administracji publicznej, w szczególności w zakresie wykorzystania danych z rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej,
b) dysponentów systemów informacyjnych spoza administracji publicznej, w szczególności w zakresie wykorzystania prowadzonych przez nich systemów informacyjnych.
[3] § 2 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia nr 352 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań (M.P. poz. 1114). Zmiana weszła w życie 8 grudnia 2022 r.
[4] § 2 ust. 2 pkt 2 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 352 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań (M.P. poz. 1114). Zmiana weszła w życie 8 grudnia 2022 r.
[5] § 2 ust. 2 pkt 2 lit. f) dodana przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 352 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań (M.P. poz. 1114). Zmiana weszła w życie 8 grudnia 2022 r.
Wersja obowiązująca od 2022-12-08
1. [3] Rada prowadzi działania na rzecz realizacji zadań państwa związanych z:
1) prowadzeniem powszechnego spisu rolnego, narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych, z wykorzystaniem rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej;
2) usystematyzowaniem danych zawartych w rejestrach urzędowych i systemach informacyjnych administracji publicznej, określeniem warunków dla ich współpracy i wymiany danych (zgodnie z wymogami interoperacyjności) oraz sposobu udostępnienia zawartych w nich informacji na potrzeby realizowanych zadań, na rzecz spisów powszechnych oraz innych badań statystycznych, przez organy państwa oraz obywateli i przedsiębiorców;
3) zapewnieniem funkcjonowania standardów informatycznych i informacyjnych, gwarantujących spójność i interoperacyjność struktury informatycznej administracji publicznej w rejestrach urzędowych i systemach informacyjnych administracji publicznej;
4) upowszechnianiem informacji o spisach powszechnych i innych badaniach statystycznych oraz ich wynikach;
5) przygotowywaniem propozycji rozwiązań służących zmniejszaniu obciążeń respondentów przez wykorzystanie danych z rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej w spisach powszechnych i innych badaniach statystycznych.
2. Do szczegółowych zadań Rady należy:
1) cykliczny przegląd rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej pod kątem wykorzystania ich do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1;
2) rekomendowanie działań niezbędnych do dostosowania rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w szczególności polegających na:
a) [4] zapewnieniu spójności zasobów informacyjnych przez stosowanie jednolitych definicji cech informacyjnych, standardów identyfikacyjnych i klasyfikacyjnych,
b) doskonaleniu jakości danych administracyjnych,
c) zapewnieniu spójności stosowanych standardów wymiany informacji,
d) określeniu zakresu gromadzonych danych,
e) proponowaniu zmian przepisów prawnych w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań,
f) [5] wsparciu statystyki publicznej w procesie efektywnej wymiany danych z prowadzącymi rejestry urzędowe i systemy informacyjne administracji publicznej;
3) identyfikacja potrzeb finansowych związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2, oraz wskazanie źródeł ich finansowania;
4) monitorowanie prac resortowych związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2;
5) udział w kampanii informacyjnej dotyczącej upowszechniania informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 4, wśród:
a) jednostek administracji publicznej, w szczególności w zakresie wykorzystania danych z rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej,
b) dysponentów systemów informacyjnych spoza administracji publicznej, w szczególności w zakresie wykorzystania prowadzonych przez nich systemów informacyjnych.
[3] § 2 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia nr 352 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań (M.P. poz. 1114). Zmiana weszła w życie 8 grudnia 2022 r.
[4] § 2 ust. 2 pkt 2 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 352 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań (M.P. poz. 1114). Zmiana weszła w życie 8 grudnia 2022 r.
[5] § 2 ust. 2 pkt 2 lit. f) dodana przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 352 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań (M.P. poz. 1114). Zmiana weszła w życie 8 grudnia 2022 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-01-23 do 2022-12-07
1. Rada prowadzi działania na rzecz realizacji zadań państwa związanych z:
1) prowadzeniem powszechnego spisu rolnego w 2020 r. oraz narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2021 r. i w latach następnych, z wykorzystaniem rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej;
2) usystematyzowaniem danych zawartych w rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej, określeniem warunków dla ich współpracy i wymiany danych (zgodnie z wymogami interoperacyjności) oraz sposobu udostępnienia zawartych w nich informacji na potrzeby realizowanych zadań, na rzecz spisów powszechnych, przez organy państwa oraz obywateli i przedsiębiorców;
3) zapewnieniem funkcjonowania standardów informatycznych i informacyjnych, gwarantujących spójność i interoperacyjność struktury informatycznej administracji publicznej w rejestrach publicznych i systemach informacyjnych administracji publicznej;
4) upowszechnianiem informacji o spisach powszechnych i ich wynikach.
2. Do szczegółowych zadań Rady należy:
1) cykliczny przegląd rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej pod kątem wykorzystania ich do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1;
2) rekomendowanie działań niezbędnych do dostosowania rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w szczególności polegających na:
a) zapewnieniu stosowania jednolitych definicji cech informacyjnych, standardów identyfikacyjnych i klasyfikacyjnych,
b) doskonaleniu jakości danych administracyjnych,
c) zapewnieniu spójności stosowanych standardów wymiany informacji,
d) określeniu zakresu gromadzonych danych,
e) proponowaniu zmian przepisów prawnych w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań;
3) identyfikacja potrzeb finansowych związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2, oraz wskazanie źródeł ich finansowania;
4) monitorowanie prac resortowych związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2;
5) udział w kampanii informacyjnej dotyczącej upowszechniania informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 4, wśród:
a) jednostek administracji publicznej, w szczególności w zakresie wykorzystania danych z rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej,
b) dysponentów systemów informacyjnych spoza administracji publicznej, w szczególności w zakresie wykorzystania prowadzonych przez nich systemów informacyjnych.