history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2011-12-06 do 2014-01-01

1. Organ wnioskujący dokonuje oceny przewidywanych skutków (kosztów i korzyści) społeczno-gospodarczych regulacji przed opracowaniem projektu aktu normatywnego, a w przypadku projektu ustawy opracowanego przez Rządowe Centrum Legislacji w trybie określonym w § 6 ust. 1b – przed skierowaniem projektu do rozpatrzenia przez stały komitet Rady Ministrów albo do uzgodnień. [7] Zakres dokonywania tej oceny określa się w zależności od przedmiotu i zasięgu oddziaływania projektowanego aktu normatywnego.

2. Oceny, o której mowa w ust. 1, dokonuje się zgodnie z określonymi odrębnie przez Radę Ministrów zasadami dokonywania oceny przewidywanych skutków (kosztów i korzyści) projektów rządowych aktów normatywnych. Koordynację sporządzania tych ocen oraz zakresu konsultacji społecznych projektów rządowych aktów normatywnych zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

3. [8] Organ wnioskujący, z zastrzeżeniem § 6 ust. 1a, opracowuje i uzgadnia projekt założeń projektu ustawy, obejmujący zwięzłe przedstawienie celu projektowanej ustawy oraz zakresu przewidywanej regulacji i zasadniczych kwestii wymagających uregulowania, w tym zniesienia dotychczasowych lub powołania nowych organów lub instytucji.

4. [9] Odrębną część projektu założeń projektu ustawy stanowi przedstawienie:

1) testu regulacyjnego obejmującego w szczególności wstępną analizę ekonomiczną, finansową i społeczną, w tym oszacowanie obciążeń regulacyjnych, oraz porównanie z rozwiązaniami przyjętymi w innych krajach, a także wskazanie osoby odpowiedzialnej za projekt,

2) wyników konsultacji, jeżeli zostały przeprowadzone, w szczególności jeżeli obowiązek zasięgnięcia opinii wynika z obowiązujących przepisów.

5. Do projektu założeń projektu ustawy organ wnioskujący dołącza zgłoszenia podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem założeń projektu ustawy w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, a także informację o kolejności wniesienia tych zgłoszeń lub informację o ich braku.

[7] § 9 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

[8] § 9 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

[9] § 9 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

Wersja obowiązująca od 2011-12-06 do 2014-01-01

1. Organ wnioskujący dokonuje oceny przewidywanych skutków (kosztów i korzyści) społeczno-gospodarczych regulacji przed opracowaniem projektu aktu normatywnego, a w przypadku projektu ustawy opracowanego przez Rządowe Centrum Legislacji w trybie określonym w § 6 ust. 1b – przed skierowaniem projektu do rozpatrzenia przez stały komitet Rady Ministrów albo do uzgodnień. [7] Zakres dokonywania tej oceny określa się w zależności od przedmiotu i zasięgu oddziaływania projektowanego aktu normatywnego.

2. Oceny, o której mowa w ust. 1, dokonuje się zgodnie z określonymi odrębnie przez Radę Ministrów zasadami dokonywania oceny przewidywanych skutków (kosztów i korzyści) projektów rządowych aktów normatywnych. Koordynację sporządzania tych ocen oraz zakresu konsultacji społecznych projektów rządowych aktów normatywnych zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

3. [8] Organ wnioskujący, z zastrzeżeniem § 6 ust. 1a, opracowuje i uzgadnia projekt założeń projektu ustawy, obejmujący zwięzłe przedstawienie celu projektowanej ustawy oraz zakresu przewidywanej regulacji i zasadniczych kwestii wymagających uregulowania, w tym zniesienia dotychczasowych lub powołania nowych organów lub instytucji.

4. [9] Odrębną część projektu założeń projektu ustawy stanowi przedstawienie:

1) testu regulacyjnego obejmującego w szczególności wstępną analizę ekonomiczną, finansową i społeczną, w tym oszacowanie obciążeń regulacyjnych, oraz porównanie z rozwiązaniami przyjętymi w innych krajach, a także wskazanie osoby odpowiedzialnej za projekt,

2) wyników konsultacji, jeżeli zostały przeprowadzone, w szczególności jeżeli obowiązek zasięgnięcia opinii wynika z obowiązujących przepisów.

5. Do projektu założeń projektu ustawy organ wnioskujący dołącza zgłoszenia podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem założeń projektu ustawy w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, a także informację o kolejności wniesienia tych zgłoszeń lub informację o ich braku.

[7] § 9 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

[8] § 9 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

[9] § 9 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2011-09-01 do 2011-12-05

1. Organ wnioskujący dokonuje oceny przewidywanych skutków (kosztów i korzyści) społeczno-gospodarczych regulacji przed opracowaniem projektu założeń projektu ustawy oraz projektu aktu normatywnego. Zakres dokonywania tej oceny określa się w zależności od przedmiotu i zasięgu oddziaływania projektowanego aktu normatywnego.

2. Oceny, o której mowa w ust. 1, dokonuje się zgodnie z określonymi odrębnie przez Radę Ministrów zasadami dokonywania oceny przewidywanych skutków (kosztów i korzyści) projektów rządowych aktów normatywnych. Koordynację sporządzania tych ocen oraz zakresu konsultacji społecznych projektów rządowych aktów normatywnych zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

3. Organ wnioskujący, z zastrzeżeniem § 6 ust. 1a, opracowuje i uzgadnia z członkami Rady Ministrów oraz Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów projekt założeń projektu ustawy, obejmujący:

1) syntetyczne przedstawienie:

a) aktualnego stanu stosunków społecznych w dziedzinie, której dotyczyć ma projektowana ustawa,

b) aktualnego stanu prawnego w dziedzinie, której dotyczyć ma projektowana ustawa, w szczególności z uwzględnieniem obowiązujących ustaw, ratyfikowanych umów międzynarodowych i prawa Unii Europejskiej,

c) potrzeby i celu uchwalenia projektowanej ustawy,

d) możliwości podjęcia alternatywnych w stosunku do uchwalenia projektowanej ustawy środków umożliwiających osiągnięcie celu, o którym mowa w lit. c, ze wskazaniem, czy środki te zostały podjęte, a w przypadku ich podjęcia – przedstawienie osiągniętych skutków,

e) podmiotów, na które oddziaływać ma projektowana ustawa,

f) przewidywanych skutków finansowych uchwalenia projektowanej ustawy i źródeł ich pokrycia,

2) przedstawienie niezbędnych do opracowania projektu ustawy propozycji rozstrzygnięć i ich uzasadnienie w zakresie dotyczącym odpowiednio:

a) zakresu podmiotowego i przedmiotowego projektowanej ustawy lub podmiotów i spraw wyłączonych z zakresu jej regulacji, a także objaśnień podstawowych określeń użytych w projektowanej ustawie,

b) spraw dotyczących przepisów merytorycznych,

c) upoważnień do wydania aktów wykonawczych, z uwzględnieniem w szczególności określenia organu właściwego do wydania rozporządzenia, zakresu spraw przekazywanych do uregulowania w rozporządzeniu oraz wytycznych dotyczących jego treści,

d) spraw dotyczących odpowiedzialności karnej, z uwzględnieniem w szczególności określenia rodzaju czynu zabronionego przez projektowaną ustawę (przestępstwo, przestępstwo skarbowe, wykroczenie albo wykroczenie skarbowe), znamion czynu zabronionego i rodzajów kar, środków karnych lub innych środków o charakterze karnym, a także spraw dotyczących odpowiedzialności karno-administracyjnej,

e) spraw dotyczących wpływu projektowanej ustawy na stosunki powstałe pod działaniem ustawy albo ustaw dotychczasowych,

f) spraw dotyczących przepisów dostosowujących,

g) przewidywanego terminu wejścia w życie projektowanej ustawy lub jej poszczególnych przepisów.

4. Odrębną część projektu założeń projektu ustawy stanowi przedstawienie oceny, o której mowa w ust. 1, zawierające:

1) analizę wpływu projektowanej ustawy, w szczególności na:

a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego,

b) rynek pracy,

c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw,

d) sytuację i rozwój regionalny,

2) wyniki przeprowadzonych konsultacji, w szczególności, jeżeli obowiązek zasięgnięcia takich opinii wynika z obowiązujących przepisów.

5. [4] Do projektu założeń projektu ustawy organ wnioskujący dołącza zgłoszenia podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem założeń projektu ustawy w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, a także informację o kolejności wniesienia tych zgłoszeń lub informację o ich braku.

[4] § 9 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 4 uchwały nr 158 Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 78, poz. 785). Zmiana weszła w życie 1 września 2011 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2009-04-01 do 2011-08-31

1. [14] Organ wnioskujący dokonuje oceny przewidywanych skutków (kosztów i korzyści) społeczno-gospodarczych regulacji przed opracowaniem projektu założeń projektu ustawy oraz projektu aktu normatywnego. Zakres dokonywania tej oceny określa się w zależności od przedmiotu i zasięgu oddziaływania projektowanego aktu normatywnego.

2. Oceny, o której mowa w ust. 1, dokonuje się zgodnie z określonymi odrębnie przez Radę Ministrów zasadami dokonywania oceny przewidywanych skutków (kosztów i korzyści) projektów rządowych aktów normatywnych. Koordynację sporządzania tych ocen oraz zakresu konsultacji społecznych projektów rządowych aktów normatywnych zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

3. [15] Organ wnioskujący, z zastrzeżeniem § 6 ust. 1a, opracowuje i uzgadnia z członkami Rady Ministrów oraz Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów projekt założeń projektu ustawy, obejmujący:

1) syntetyczne przedstawienie:

a) aktualnego stanu stosunków społecznych w dziedzinie, której dotyczyć ma projektowana ustawa,

b) aktualnego stanu prawnego w dziedzinie, której dotyczyć ma projektowana ustawa, w szczególności z uwzględnieniem obowiązujących ustaw, ratyfikowanych umów międzynarodowych i prawa Unii Europejskiej,

c) potrzeby i celu uchwalenia projektowanej ustawy,

d) możliwości podjęcia alternatywnych w stosunku do uchwalenia projektowanej ustawy środków umożliwiających osiągnięcie celu, o którym mowa w lit. c, ze wskazaniem, czy środki te zostały podjęte, a w przypadku ich podjęcia – przedstawienie osiągniętych skutków,

e) podmiotów, na które oddziaływać ma projektowana ustawa,

f) przewidywanych skutków finansowych uchwalenia projektowanej ustawy i źródeł ich pokrycia,

2) przedstawienie niezbędnych do opracowania projektu ustawy propozycji rozstrzygnięć i ich uzasadnienie w zakresie dotyczącym odpowiednio:

a) zakresu podmiotowego i przedmiotowego projektowanej ustawy lub podmiotów i spraw wyłączonych z zakresu jej regulacji, a także objaśnień podstawowych określeń użytych w projektowanej ustawie,

b) spraw dotyczących przepisów merytorycznych,

c) upoważnień do wydania aktów wykonawczych, z uwzględnieniem w szczególności określenia organu właściwego do wydania rozporządzenia, zakresu spraw przekazywanych do uregulowania w rozporządzeniu oraz wytycznych dotyczących jego treści,

d) spraw dotyczących odpowiedzialności karnej, z uwzględnieniem w szczególności określenia rodzaju czynu zabronionego przez projektowaną ustawę (przestępstwo, przestępstwo skarbowe, wykroczenie albo wykroczenie skarbowe), znamion czynu zabronionego i rodzajów kar, środków karnych lub innych środków o charakterze karnym, a także spraw dotyczących odpowiedzialności karno-administracyjnej,

e) spraw dotyczących wpływu projektowanej ustawy na stosunki powstałe pod działaniem ustawy albo ustaw dotychczasowych,

f) spraw dotyczących przepisów dostosowujących,

g) przewidywanego terminu wejścia w życie projektowanej ustawy lub jej poszczególnych przepisów.

4. [16] Odrębną część projektu założeń projektu ustawy stanowi przedstawienie oceny, o której mowa w ust. 1, zawierające:

1) analizę wpływu projektowanej ustawy, w szczególności na:

a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego,

b) rynek pracy,

c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw,

d) sytuację i rozwój regionalny,

2) wyniki przeprowadzonych konsultacji, w szczególności, jeżeli obowiązek zasięgnięcia takich opinii wynika z obowiązujących przepisów.

[14] § 9 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a) uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 31 marca 2009 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 20, poz. 246). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2009 r.

[15] § 9 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 31 marca 2009 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 20, poz. 246). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2009 r.

[16] § 9 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 31 marca 2009 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 20, poz. 246). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2009 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-06-19 do 2009-03-31

1. Organ wnioskujący dokonuje oceny przewidywanych skutków (kosztów i korzyści) społeczno-gospodarczych regulacji przed opracowaniem projektu aktu normatywnego. Zakres dokonywania oceny określa się w zależności od przedmiotu i zasięgu oddziaływania projektowanego aktu normatywnego.

2. Oceny, o której mowa w ust. 1, dokonuje się zgodnie z określonymi odrębnie przez Radę Ministrów zasadami dokonywania oceny przewidywanych skutków (kosztów i korzyści) projektów rządowych aktów normatywnych. Koordynację sporządzania tych ocen oraz zakresu konsultacji społecznych projektów rządowych aktów normatywnych zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. [5]

[5] § 9 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 uchwały Nr 89 Rady Ministrów z dnia 12 czerwca 2006 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 40, poz. 439). Zmiana weszła w życie 19 czerwca 2006 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2002-04-20 do 2006-06-18

1. Organ wnioskujący dokonuje oceny przewidywanych skutków (kosztów i korzyści) społeczno-gospodarczych regulacji przed opracowaniem projektu aktu normatywnego. Zakres dokonywania oceny określa się w zależności od przedmiotu i zasięgu oddziaływania projektowanego aktu normatywnego.

2. Oceny, o której mowa w ust. 1, dokonuje się zgodnie z określonymi odrębnie przez Radę Ministrów zasadami dokonywania oceny przewidywanych skutków (kosztów i korzyści) projektów rządowych aktów normatywnych. Koordynację sporządzania tych ocen oraz zakresu konsultacji społecznych projektów rządowych aktów normatywnych zapewnia Rządowe Centrum Legislacji.