history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2011-12-06 do 2014-01-01

Rozdział 2

Opracowywanie, uzgadnianie i wnoszenie projektów dokumentów rządowych

§ 6. 1. [1] Projekty dokumentów rządowych, w tym projekty aktów normatywnych i założeń projektów ustaw, opracowują, z zastrzeżeniem ust. 1b, członkowie Rady Ministrów oraz Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, każdy w zakresie swojej właściwości, i uzgadniają je z członkami Rady Ministrów.

1a. [2] Wymogu opracowania i uzgodnienia projektu założeń projektu ustawy, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się, jeżeli opracowanie określonego rodzaju projektu ustawy bez uprzedniego przyjęcia przez Radę Ministrów założeń projektu ustawy wynika z wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.

1b. Na podstawie przyjętych przez Radę Ministrów założeń projektu ustawy, o których mowa w ust. 1, Rządowe Centrum Legislacji opracowuje projekt ustawy, chyba że:

1) opracowywanie określonego rodzaju projektu ustawy należy, na podstawie odrębnych przepisów, do właściwości innego podmiotu,

2) w uzasadnionych przypadkach, Prezes Rady Ministrów albo działający z jego upoważnienia Sekretarz Rady Ministrów, na wniosek organu wnioskującego lub Prezesa Rządowego Centrum Legislacji, postanowi o opracowaniu projektu ustawy przez organ wnioskujący.

1c. [3] Opracowanie przez Rządowe Centrum Legislacji projektu ustawy w trybie określonym w ust. 1b następuje we współpracy z organem wnioskującym, który przekazuje Rządowemu Centrum Legislacji szczegółowe propozycje rozwiązań niezbędnych do opracowania projektu ustawy oraz przedstawia informacje i wyjaśnienia dotyczące projektu ustawy.

1ca. [4] Podmioty wymienione w § 1a pkt 2 są obowiązane, w zakresie swojej właściwości, do współpracy z organem wnioskującym oraz Rządowym Centrum Legislacji w sprawach opracowywania projektu ustawy w trybie określonym w ust. 1b, w tym do przedstawiania informacji i wyjaśnień dotyczących projektu ustawy.

1cb. [5] Zagadnienia o charakterze legislacyjnym związane z opracowywaniem projektu ustawy w trybie określonym w ust. 1b rozstrzyga Rządowe Centrum Legislacji.

1d. Rządowe Centrum Legislacji przekazuje projekt ustawy, opracowany w trybie ust. 1b, organowi wnioskującemu, który:

1) zgłasza na piśmie Rządowemu Centrum Legislacji uwagi do projektu ustawy, mając na względzie konieczność zgodności projektu ustawy z przyjętymi przez Radę Ministrów założeniami projektu ustawy, o których mowa w ust. 1, albo

2) [6] włącza do uzasadnienia projektu ustawy syntetyczne przedstawienie wyników oceny, o której mowa w § 9 ust. 1, zwane dalej „oceną skutków regulacji (OSR)”, i kieruje projekt ustawy do rozpatrzenia przez stały komitet Rady Ministrów, z zastrzeżeniem § 12 ust. 1a – w przypadku braku uwag, o których mowa w pkt 1.

1e. Jeżeli organ wnioskujący zgłosił na piśmie Rządowemu Centrum Legislacji uwagi, o których mowa w ust. 1d pkt 1, Rządowe Centrum Legislacji opracowuje nowy tekst projektu ustawy.

1f. Do nowego tekstu projektu ustawy, o którym mowa w ust. 1e, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1c–1e.

2. Jeżeli, na podstawie odrębnych przepisów, opracowanie określonego rodzaju projektu dokumentu rządowego należy do właściwości innych podmiotów, podmioty te, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, opracowują i uzgadniają te projekty bezpośrednio.

3. Centralne organy administracji rządowej (kierownicy urzędów centralnych) nadzorowane przez ministra opracowują i uzgadniają projekty dokumentów rządowych za pośrednictwem tego ministra, a wojewodowie – za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Minister nadzorujący centralny organ administracji rządowej może upoważnić ten organ do opracowania bądź opracowania i uzgodnienia określonego projektu dokumentu rządowego.

4. Szczegółowy zakres udzielonych pełnomocnikom Rządu upoważnień do opracowywania i uzgadniania projektów dokumentów rządowych określają akty wydane na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy.

[1] § 6 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

[2] § 6 ust. 1a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

[3] § 6 ust. 1c w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

[4] § 6 ust. 1ca dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

[5] § 6 ust. 1cb dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

[6] § 6 ust. 1d pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. d) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

Wersja obowiązująca od 2011-12-06 do 2014-01-01

Rozdział 2

Opracowywanie, uzgadnianie i wnoszenie projektów dokumentów rządowych

§ 6. 1. [1] Projekty dokumentów rządowych, w tym projekty aktów normatywnych i założeń projektów ustaw, opracowują, z zastrzeżeniem ust. 1b, członkowie Rady Ministrów oraz Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, każdy w zakresie swojej właściwości, i uzgadniają je z członkami Rady Ministrów.

1a. [2] Wymogu opracowania i uzgodnienia projektu założeń projektu ustawy, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się, jeżeli opracowanie określonego rodzaju projektu ustawy bez uprzedniego przyjęcia przez Radę Ministrów założeń projektu ustawy wynika z wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.

1b. Na podstawie przyjętych przez Radę Ministrów założeń projektu ustawy, o których mowa w ust. 1, Rządowe Centrum Legislacji opracowuje projekt ustawy, chyba że:

1) opracowywanie określonego rodzaju projektu ustawy należy, na podstawie odrębnych przepisów, do właściwości innego podmiotu,

2) w uzasadnionych przypadkach, Prezes Rady Ministrów albo działający z jego upoważnienia Sekretarz Rady Ministrów, na wniosek organu wnioskującego lub Prezesa Rządowego Centrum Legislacji, postanowi o opracowaniu projektu ustawy przez organ wnioskujący.

1c. [3] Opracowanie przez Rządowe Centrum Legislacji projektu ustawy w trybie określonym w ust. 1b następuje we współpracy z organem wnioskującym, który przekazuje Rządowemu Centrum Legislacji szczegółowe propozycje rozwiązań niezbędnych do opracowania projektu ustawy oraz przedstawia informacje i wyjaśnienia dotyczące projektu ustawy.

1ca. [4] Podmioty wymienione w § 1a pkt 2 są obowiązane, w zakresie swojej właściwości, do współpracy z organem wnioskującym oraz Rządowym Centrum Legislacji w sprawach opracowywania projektu ustawy w trybie określonym w ust. 1b, w tym do przedstawiania informacji i wyjaśnień dotyczących projektu ustawy.

1cb. [5] Zagadnienia o charakterze legislacyjnym związane z opracowywaniem projektu ustawy w trybie określonym w ust. 1b rozstrzyga Rządowe Centrum Legislacji.

1d. Rządowe Centrum Legislacji przekazuje projekt ustawy, opracowany w trybie ust. 1b, organowi wnioskującemu, który:

1) zgłasza na piśmie Rządowemu Centrum Legislacji uwagi do projektu ustawy, mając na względzie konieczność zgodności projektu ustawy z przyjętymi przez Radę Ministrów założeniami projektu ustawy, o których mowa w ust. 1, albo

2) [6] włącza do uzasadnienia projektu ustawy syntetyczne przedstawienie wyników oceny, o której mowa w § 9 ust. 1, zwane dalej „oceną skutków regulacji (OSR)”, i kieruje projekt ustawy do rozpatrzenia przez stały komitet Rady Ministrów, z zastrzeżeniem § 12 ust. 1a – w przypadku braku uwag, o których mowa w pkt 1.

1e. Jeżeli organ wnioskujący zgłosił na piśmie Rządowemu Centrum Legislacji uwagi, o których mowa w ust. 1d pkt 1, Rządowe Centrum Legislacji opracowuje nowy tekst projektu ustawy.

1f. Do nowego tekstu projektu ustawy, o którym mowa w ust. 1e, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1c–1e.

2. Jeżeli, na podstawie odrębnych przepisów, opracowanie określonego rodzaju projektu dokumentu rządowego należy do właściwości innych podmiotów, podmioty te, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, opracowują i uzgadniają te projekty bezpośrednio.

3. Centralne organy administracji rządowej (kierownicy urzędów centralnych) nadzorowane przez ministra opracowują i uzgadniają projekty dokumentów rządowych za pośrednictwem tego ministra, a wojewodowie – za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Minister nadzorujący centralny organ administracji rządowej może upoważnić ten organ do opracowania bądź opracowania i uzgodnienia określonego projektu dokumentu rządowego.

4. Szczegółowy zakres udzielonych pełnomocnikom Rządu upoważnień do opracowywania i uzgadniania projektów dokumentów rządowych określają akty wydane na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy.

[1] § 6 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

[2] § 6 ust. 1a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

[3] § 6 ust. 1c w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

[4] § 6 ust. 1ca dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

[5] § 6 ust. 1cb dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

[6] § 6 ust. 1d pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. d) uchwały nr 214 Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 113, poz. 1146). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2011 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2011-09-01 do 2011-12-05

Rozdział 2

Opracowywanie, uzgadnianie i wnoszenie projektów dokumentów rządowych

§ 6. 1. Projekty dokumentów rządowych, w tym projekty aktów normatywnych i założeń projektów ustaw, opracowują członkowie Rady Ministrów oraz Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, każdy w zakresie swojej właściwości, i uzgadniają je z członkami Rady Ministrów, z zastrzeżeniem ust. 1a–1f.

1a. Wymogu opracowania i uzgodnienia projektu założeń projektu ustawy, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się, jeżeli opracowanie określonego rodzaju projektu ustawy bez uprzedniego przyjęcia przez Radę Ministrów założeń projektu ustawy wynika z:

1) [2] wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów,

2) postanowienia, w uzasadnionych przypadkach, Prezesa Rady Ministrów albo działającego z jego upoważnienia Sekretarza Rady Ministrów, na wniosek organu wnioskującego lub Prezesa Rządowego Centrum Legislacji.

1b. Na podstawie przyjętych przez Radę Ministrów założeń projektu ustawy, o których mowa w ust. 1, Rządowe Centrum Legislacji opracowuje projekt ustawy, chyba że:

1) opracowywanie określonego rodzaju projektu ustawy należy, na podstawie odrębnych przepisów, do właściwości innego podmiotu,

2) w uzasadnionych przypadkach, Prezes Rady Ministrów albo działający z jego upoważnienia Sekretarz Rady Ministrów, na wniosek organu wnioskującego lub Prezesa Rządowego Centrum Legislacji, postanowi o opracowaniu projektu ustawy przez organ wnioskujący.

1c. Organ wnioskujący jest obowiązany, w zakresie swojej właściwości, do współpracy z Rządowym Centrum Legislacji w sprawach opracowywania projektu ustawy w trybie określonym w ust. 1b, w tym do przedstawiania informacji i wyjaśnień dotyczących materii projektu ustawy, w szczególności w formie pisemnej lub przy wykorzystaniu odpowiedniego nośnika.

1d. Rządowe Centrum Legislacji przekazuje projekt ustawy, opracowany w trybie ust. 1b, organowi wnioskującemu, który:

1) zgłasza na piśmie Rządowemu Centrum Legislacji uwagi do projektu ustawy, mając na względzie konieczność zgodności projektu ustawy z przyjętymi przez Radę Ministrów założeniami projektu ustawy, o których mowa w ust. 1, albo

2) kieruje projekt ustawy do rozpatrzenia przez stały komitet Rady Ministrów – w przypadku braku uwag, o których mowa w pkt 1.

1e. Jeżeli organ wnioskujący zgłosił na piśmie Rządowemu Centrum Legislacji uwagi, o których mowa w ust. 1d pkt 1, Rządowe Centrum Legislacji opracowuje nowy tekst projektu ustawy.

1f. Do nowego tekstu projektu ustawy, o którym mowa w ust. 1e, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1c–1e.

2. Jeżeli, na podstawie odrębnych przepisów, opracowanie określonego rodzaju projektu dokumentu rządowego należy do właściwości innych podmiotów, podmioty te, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, opracowują i uzgadniają te projekty bezpośrednio.

3. Centralne organy administracji rządowej (kierownicy urzędów centralnych) nadzorowane przez ministra opracowują i uzgadniają projekty dokumentów rządowych za pośrednictwem tego ministra, a wojewodowie – za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Minister nadzorujący centralny organ administracji rządowej może upoważnić ten organ do opracowania bądź opracowania i uzgodnienia określonego projektu dokumentu rządowego.

4. Szczegółowy zakres udzielonych pełnomocnikom Rządu upoważnień do opracowywania i uzgadniania projektów dokumentów rządowych określają akty wydane na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy.

[2] § 6 ust. 1a pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 uchwały nr 158 Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 78, poz. 785). Zmiana weszła w życie 1 września 2011 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2009-04-01 do 2011-08-31

Rozdział 2

Opracowywanie, uzgadnianie i wnoszenie projektów dokumentów rządowych

§ 6. 1. [3] Projekty dokumentów rządowych, w tym projekty aktów normatywnych i założeń projektów ustaw, opracowują członkowie Rady Ministrów oraz Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, każdy w zakresie swojej właściwości, i uzgadniają je z członkami Rady Ministrów, z zastrzeżeniem ust. 1a–1f.

1a. [4] Wymogu opracowania i uzgodnienia projektu założeń projektu ustawy, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się, jeżeli opracowanie określonego rodzaju projektu ustawy bez uprzedniego przyjęcia przez Radę Ministrów założeń projektu ustawy wynika z:

1) planu pracy Rządu,

2) postanowienia, w uzasadnionych przypadkach, Prezesa Rady Ministrów albo działającego z jego upoważnienia Sekretarza Rady Ministrów, na wniosek organu wnioskującego lub Prezesa Rządowego Centrum Legislacji.

1b. [5] Na podstawie przyjętych przez Radę Ministrów założeń projektu ustawy, o których mowa w ust. 1, Rządowe Centrum Legislacji opracowuje projekt ustawy, chyba że:

1) opracowywanie określonego rodzaju projektu ustawy należy, na podstawie odrębnych przepisów, do właściwości innego podmiotu,

2) w uzasadnionych przypadkach, Prezes Rady Ministrów albo działający z jego upoważnienia Sekretarz Rady Ministrów, na wniosek organu wnioskującego lub Prezesa Rządowego Centrum Legislacji, postanowi o opracowaniu projektu ustawy przez organ wnioskujący.

1c. [6] Organ wnioskujący jest obowiązany, w zakresie swojej właściwości, do współpracy z Rządowym Centrum Legislacji w sprawach opracowywania projektu ustawy w trybie określonym w ust. 1b, w tym do przedstawiania informacji i wyjaśnień dotyczących materii projektu ustawy, w szczególności w formie pisemnej lub przy wykorzystaniu odpowiedniego nośnika.

1d. [7] Rządowe Centrum Legislacji przekazuje projekt ustawy, opracowany w trybie ust. 1b, organowi wnioskującemu, który:

1) zgłasza na piśmie Rządowemu Centrum Legislacji uwagi do projektu ustawy, mając na względzie konieczność zgodności projektu ustawy z przyjętymi przez Radę Ministrów założeniami projektu ustawy, o których mowa w ust. 1, albo

2) kieruje projekt ustawy do rozpatrzenia przez stały komitet Rady Ministrów – w przypadku braku uwag, o których mowa w pkt 1.

1e. [8] Jeżeli organ wnioskujący zgłosił na piśmie Rządowemu Centrum Legislacji uwagi, o których mowa w ust. 1d pkt 1, Rządowe Centrum Legislacji opracowuje nowy tekst projektu ustawy.

1f. [9] Do nowego tekstu projektu ustawy, o którym mowa w ust. 1e, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1c–1e.

2. Jeżeli, na podstawie odrębnych przepisów, opracowanie określonego rodzaju projektu dokumentu rządowego należy do właściwości innych podmiotów, podmioty te, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, opracowują i uzgadniają te projekty bezpośrednio.

3. Centralne organy administracji rządowej (kierownicy urzędów centralnych) nadzorowane przez ministra opracowują i uzgadniają projekty dokumentów rządowych za pośrednictwem tego ministra, a wojewodowie – za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Minister nadzorujący centralny organ administracji rządowej może upoważnić ten organ do opracowania bądź opracowania i uzgodnienia określonego projektu dokumentu rządowego [10].

4. Szczegółowy zakres udzielonych pełnomocnikom Rządu upoważnień do opracowywania i uzgadniania projektów dokumentów rządowych określają akty wydane na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy.

[3] § 6 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 31 marca 2009 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 20, poz. 246). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2009 r.

[4] § 6 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 31 marca 2009 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 20, poz. 246). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2009 r.

[5] § 6 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 31 marca 2009 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 20, poz. 246). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2009 r.

[6] § 6 ust. 1c dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 31 marca 2009 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 20, poz. 246). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2009 r.

[7] § 6 ust. 1d dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 31 marca 2009 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 20, poz. 246). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2009 r.

[8] § 6 ust. 1e dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 31 marca 2009 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 20, poz. 246). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2009 r.

[9] § 6 ust. 1f dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 31 marca 2009 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 20, poz. 246). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2009 r.

[10] § 6 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 31 marca 2009 r. zmieniającej uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 20, poz. 246). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2009 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2002-04-20 do 2009-03-31

Rozdział 2

Opracowywanie, uzgadnianie i wnoszenie projektów dokumentów rządowych

§ 6. 1. Projekty aktów normatywnych, programów, sprawozdań, informacji, analiz problemowych, ocen realizacji zadań, stanowisk, decyzji lub innych rozstrzygnięć Rządu, jak również projekty innych materiałów i przedłożeń przewidzianych w obowiązujących przepisach albo zleconych przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów lub przygotowywanych za jego zgodą w celu przedstawienia Radzie Ministrów, zwanych dalej „dokumentami rządowymi", opracowują członkowie Rady Ministrów oraz Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, każdy w zakresie swojej właściwości, i uzgadniają je z członkami Rady Ministrów.

2. Jeżeli, na podstawie odrębnych przepisów, opracowanie określonego rodzaju projektu dokumentu rządowego należy do właściwości innych podmiotów, podmioty te, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, opracowują i uzgadniają te projekty bezpośrednio.

3. Centralne organy administracji rządowej (kierownicy urzędów centralnych) nadzorowane przez ministra opracowują i uzgadniają projekty dokumentów rządowych za pośrednictwem tego ministra, a wojewodowie – za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Minister nadzorujący centralny organ administracji rządowej może upoważnić ten organ do opracowania bądź opracowania i uzgodnienia określonego dokumentu rządowego.

4. Szczegółowy zakres udzielonych pełnomocnikom Rządu upoważnień do opracowywania i uzgadniania projektów dokumentów rządowych określają akty wydane na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy.