Wersja obowiązująca od 2024.11.26     (Dz.U.2024.1736 tekst jednolity)

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. [Badania techniczne tramwajów i trolejbusów] 1. Badania techniczne tramwajów i trolejbusów polegają na sprawdzeniu, czy pojazdy te odpowiadają warunkom technicznym określonym w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym oraz w przepisach o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

2. Badania techniczne tramwajów i trolejbusów dzieli się na:

1) badania okresowe;

2) badania dodatkowe;

3) badania rozszerzone.

3. Badania techniczne trolejbusów wykonuje się w dwóch częściach. Badania techniczne trolejbusu w części elektrycznej dotyczą wyposażenia trakcyjnego elektrycznego wraz z jego układem sterowania, obwodów pomocniczych zasilanych napięciem sieciowym, badania skuteczności działania hamulca elektrodynamicznego oraz badania poziomu dźwięku dla określenia emisji hałasu przez pojazd oraz skuteczności jego sygnału dźwiękowego. Badania techniczne trolejbusu w części mechanicznej dotyczą stanu technicznego i prawidłowości działania pozostałych zespołów i układów trolejbusu.

4. Badania techniczne tramwajów oraz badania techniczne trolejbusów w części elektrycznej wykonują następujące jednostki:

1) Instytut Rozwoju Miast i Regionów,

2) Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny,

3) Politechnika Śląska,

4) Politechnika Krakowska

– zwane dalej „jednostką badawczą”.

5. Badania techniczne trolejbusów w części mechanicznej wykonują jednostki wymienione w przepisach dotyczących zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów.

Wersja obowiązująca od 2024.11.26     (Dz.U.2024.1736 tekst jednolity)

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. [Badania techniczne tramwajów i trolejbusów] 1. Badania techniczne tramwajów i trolejbusów polegają na sprawdzeniu, czy pojazdy te odpowiadają warunkom technicznym określonym w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym oraz w przepisach o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

2. Badania techniczne tramwajów i trolejbusów dzieli się na:

1) badania okresowe;

2) badania dodatkowe;

3) badania rozszerzone.

3. Badania techniczne trolejbusów wykonuje się w dwóch częściach. Badania techniczne trolejbusu w części elektrycznej dotyczą wyposażenia trakcyjnego elektrycznego wraz z jego układem sterowania, obwodów pomocniczych zasilanych napięciem sieciowym, badania skuteczności działania hamulca elektrodynamicznego oraz badania poziomu dźwięku dla określenia emisji hałasu przez pojazd oraz skuteczności jego sygnału dźwiękowego. Badania techniczne trolejbusu w części mechanicznej dotyczą stanu technicznego i prawidłowości działania pozostałych zespołów i układów trolejbusu.

4. Badania techniczne tramwajów oraz badania techniczne trolejbusów w części elektrycznej wykonują następujące jednostki:

1) Instytut Rozwoju Miast i Regionów,

2) Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny,

3) Politechnika Śląska,

4) Politechnika Krakowska

– zwane dalej „jednostką badawczą”.

5. Badania techniczne trolejbusów w części mechanicznej wykonują jednostki wymienione w przepisach dotyczących zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022.05.13 do 2024.11.25

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. [Badania techniczne tramwajów i trolejbusów] 1. Badania techniczne tramwajów i trolejbusów polegają na sprawdzeniu, czy pojazdy te odpowiadają warunkom technicznym określonym w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym oraz w przepisach o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

2. Badania techniczne tramwajów i trolejbusów dzieli się na:

1) badania okresowe;

2) badania dodatkowe;

3) badania rozszerzone.

3. Badania techniczne trolejbusów wykonuje się w dwóch częściach. Badania techniczne trolejbusu w części elektrycznej dotyczą wyposażenia trakcyjnego elektrycznego wraz z jego układem sterowania, obwodów pomocniczych zasilanych napięciem sieciowym, badania skuteczności działania hamulca elektrodynamicznego oraz badania poziomu dźwięku dla określenia emisji hałasu przez pojazd oraz skuteczności jego sygnału dźwiękowego. Badania techniczne trolejbusu w części mechanicznej dotyczą stanu technicznego i prawidłowości działania pozostałych zespołów i układów trolejbusu.

4. [1] Badania techniczne tramwajów oraz badania techniczne trolejbusów w części elektrycznej wykonują następujące jednostki:

1) Instytut Rozwoju Miast i Regionów,

2) Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny,

3) Politechnika Śląska,

4) Politechnika Krakowska

– zwane dalej „jednostką badawczą”.

5. Badania techniczne trolejbusów w części mechanicznej wykonują jednostki wymienione w przepisach dotyczących zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów.

[1] § 1 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 kwietnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu, warunków, terminów i sposobu przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania (Dz.U. poz. 921). Zmiana weszła w życie 13 maja 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2021.09.08 do 2022.05.12     (Dz.U.2021.1651 tekst jednolity)

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. [Badania techniczne tramwajów i trolejbusów] 1. Badania techniczne tramwajów i trolejbusów polegają na sprawdzeniu, czy pojazdy te odpowiadają warunkom technicznym określonym w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym oraz w przepisach o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

2. Badania techniczne tramwajów i trolejbusów dzieli się na:

1) badania okresowe;

2) badania dodatkowe;

3) badania rozszerzone.

3. Badania techniczne trolejbusów wykonuje się w dwóch częściach. Badania techniczne trolejbusu w części elektrycznej dotyczą wyposażenia trakcyjnego elektrycznego wraz z jego układem sterowania, obwodów pomocniczych zasilanych napięciem sieciowym, badania skuteczności działania hamulca elektrodynamicznego oraz badania poziomu dźwięku dla określenia emisji hałasu przez pojazd oraz skuteczności jego sygnału dźwiękowego. Badania techniczne trolejbusu w części mechanicznej dotyczą stanu technicznego i prawidłowości działania pozostałych zespołów i układów trolejbusu.

4. Badania techniczne tramwajów oraz badania techniczne trolejbusów w części elektrycznej wykonują następujące jednostki:

1) Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie,

2) Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR” w Poznaniu,

3) Instytut Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach,

4) Instytut Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej w Krakowie

– zwane dalej „jednostką badawczą”.

5. Badania techniczne trolejbusów w części mechanicznej wykonują jednostki wymienione w przepisach dotyczących zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2011.04.29 do 2021.09.07

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. [Badania techniczne tramwajów i trolejbusów] 1. Badania techniczne tramwajów i trolejbusów polegają na sprawdzeniu, czy pojazdy te odpowiadają warunkom technicznym określonym w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym oraz w przepisach o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

2. Badania techniczne tramwajów i trolejbusów dzieli się na:

1) badania okresowe;

2) badania dodatkowe;

3) badania rozszerzone.

3. Badania techniczne trolejbusów wykonuje się w dwóch częściach. Badania techniczne trolejbusu w części elektrycznej dotyczą wyposażenia trakcyjnego elektrycznego wraz z jego układem sterowania, obwodów pomocniczych zasilanych napięciem sieciowym, badania skuteczności działania hamulca elektrodynamicznego oraz badania poziomu dźwięku dla określenia emisji hałasu przez pojazd oraz skuteczności jego sygnału dźwiękowego. Badania techniczne trolejbusu w części mechanicznej dotyczą stanu technicznego i prawidłowości działania pozostałych zespołów i układów trolejbusu.

4. Badania techniczne tramwajów oraz badania techniczne trolejbusów w części elektrycznej wykonują następujące jednostki:

1) Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie,

2) Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR” w Poznaniu,

3) Instytut Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach,

4) Instytut Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej w Krakowie

– zwane dalej „jednostką badawczą”.

5. Badania techniczne trolejbusów w części mechanicznej wykonują jednostki wymienione w przepisach dotyczących zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów.