Wersja obowiązująca od 2024.08.07     (Dz.U.2024.1202 tekst jednolity)

§ 3. [Zadania dyrektorów morskich w zakresie nadzoru przeciwpożarowego w portach] 1. W zakresie nadzoru przeciwpożarowego w portach, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 9 ustawy, dyrektorzy urzędów morskich:

1) przed zatwierdzeniem planu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla wód portowych, o którym mowa w art. 23b ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2023 r. poz. 1072 oraz z 2024 r. poz. 834), weryfikują zawarte w nim informacje w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w planie zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla wód portowych określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2) (uchylony);

3) weryfikują informacje zawarte w instrukcji technologicznej, przedkładanej przez podmiot prowadzący w porcie działalność polegającą na transporcie, przeładunku, obróbce, składowaniu lub dystrybucji ładunków niebezpiecznych, w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji technologicznej określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia;

4) weryfikują informacje zawarte w:

a) cyklicznej instrukcji technologiczno-ruchowej, przedkładanej przez podmiot prowadzący w porcie działalność polegającą na budowie, remontowaniu i naprawach statków i innych obiektów pływających, a także innych środków transportu, urządzeń i instalacji,

b) jednorazowej instrukcji technologiczno-ruchowej, przedkładanej przez podmiot planujący podjęcie w porcie prac remontowych, naprawczych lub innych prac pożarowo niebezpiecznych o określonym zakresie i czasie realizacji

– w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji technologiczno-ruchowej określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

5) weryfikują informacje zawarte w instrukcji bezpiecznej obsługi statku przewożącego ładunki niebezpieczne przedkładanej przez podmiot zarządzający terminalem, w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji bezpiecznej obsługi statku określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia;

6) w ramach uzgadniania regulaminu organizacyjnego podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie weryfikują zawarte w nim informacje, w szczególności w zakresie:

a) ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki,

b) wielkości i rozmieszczenia sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody, mając na względzie konieczność zapewnienia odpowiednich sił i środków do natychmiastowego podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych w porcie, a w uzasadnionych przypadkach również poza portem,

c) procedur i zasad współpracy ze służbami dyżurnymi podległymi właściwemu dyrektorowi urzędu morskiego;

7) przez planowane i doraźne inspekcje i kontrole, o których mowa w art. 50a ust. 2 ustawy, weryfikują działalność prowadzoną w porcie w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz planami, o których mowa w pkt 1 i 2, instrukcjami, o których mowa w pkt 3–5, oraz regulaminem, o którym mowa w pkt 6;

8) monitorują prawidłowe funkcjonowanie sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody, jakimi dysponują podmioty wykonujące zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie;

9) w przypadku powzięcia informacji o pożarze lub innym zdarzeniu wymagającym podjęcia działań ratowniczo-gaśni-czych na akwenie wód morskich portu, kierują do akcji ratowniczo-gaśniczej siły i środki ochrony przeciwpożarowej od strony wody podmiotów wykonujących zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie oraz siły i środki właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, których udział w akcji ratowniczo-gaśniczej jest uzasadniony koniecznością ochrony zdrowia lub życia ludzkiego, środowiska naturalnego lub mienia, mając na względzie bezpieczeństwo, możliwości operacyjne i pełnione przez te podmioty funkcje, oraz informują o tym fakcie Państwową Straż Pożarną, zwaną dalej „PSP”;

10) sporządzają roczną statystykę zdarzeń wymagających podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych na obszarze swojej właściwości;

11) sporządzają roczną statystykę prac pożarowo niebezpiecznych prowadzonych na statkach znajdujących się w portach na obszarze swojej właściwości, z wyłączeniem prac prowadzonych w stoczniach;

12) na podstawie planów, o których mowa w pkt 1 i 2, instrukcji, o których mowa w pkt 3–5, oraz regulaminu, o którym mowa w pkt 6, prowadzą ewidencję sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody dostępnych w portach na obszarze swojej właściwości.

2. Planowane inspekcje i kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są przeprowadzane na podstawie rocznego planu inspekcji i kontroli.

3. O zamiarze przeprowadzenia planowanych inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, dyrektor urzędu morskiego informuje podmiot zarządzający portem, terminalem lub stocznią, armatora statku lub podmiot wykonujący zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie, w terminie nie krótszym niż 7 dni kalendarzowych przed datą przeprowadzenia planowanej inspekcji lub kontroli.

4. Doraźne inspekcje i kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są przeprowadzane bez uprzedniego powiadomienia podmiotu zarządzającego portem, terminalem lub stocznią, armatora statku lub podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie, w celu zapewnienia bezpieczeństwa w porcie, a w szczególności w celu:

1) weryfikacji usunięcia nieprawidłowości wykrytych podczas wcześniejszych inspekcji i kontroli;

2) sprawdzenia efektywności stosowania planów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, instrukcji, o których mowa w ust. 1 pkt 3–5, oraz regulaminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 6;

3) wyjaśnienia zgłoszeń dotyczących nieprawidłowego funkcjonowania systemu ochrony przeciwpożarowej w porcie.

5. Protokół z przeprowadzonej planowanej lub doraźnej inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, zawiera informacje, o których mowa w art. 50a ust. 7 ustawy, oraz:

1) datę przeprowadzenia inspekcji lub kontroli;

2) oznaczenie podmiotu podlegającego inspekcji lub kontroli;

3) informację o rodzaju inspekcji lub kontroli oraz jej zakresie;

4) podpis inspektora oraz osoby upoważnionej przez podmiot podlegający inspekcji lub kontroli, a w przypadku odmowy podpisania protokołu informację o przyczynie braku podpisu osoby upoważnionej przez podmiot podlegający inspekcji lub kontroli.

6. W przypadku kolejnej przeprowadzonej planowanej lub doraźnej inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, protokół, o którym mowa w ust. 5, zawiera dodatkowo informacje o:

1) terminie i zakresie poprzedniej inspekcji lub kontroli;

2) stwierdzonych w trakcie poprzedniej inspekcji lub kontroli nieprawidłowościach i terminie wyznaczonym na ich usunięcie;

3) usunięciu lub nieusunięciu nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie poprzedniej inspekcji lub kontroli.

Wersja obowiązująca od 2024.08.07     (Dz.U.2024.1202 tekst jednolity)

§ 3. [Zadania dyrektorów morskich w zakresie nadzoru przeciwpożarowego w portach] 1. W zakresie nadzoru przeciwpożarowego w portach, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 9 ustawy, dyrektorzy urzędów morskich:

1) przed zatwierdzeniem planu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla wód portowych, o którym mowa w art. 23b ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2023 r. poz. 1072 oraz z 2024 r. poz. 834), weryfikują zawarte w nim informacje w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w planie zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla wód portowych określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2) (uchylony);

3) weryfikują informacje zawarte w instrukcji technologicznej, przedkładanej przez podmiot prowadzący w porcie działalność polegającą na transporcie, przeładunku, obróbce, składowaniu lub dystrybucji ładunków niebezpiecznych, w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji technologicznej określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia;

4) weryfikują informacje zawarte w:

a) cyklicznej instrukcji technologiczno-ruchowej, przedkładanej przez podmiot prowadzący w porcie działalność polegającą na budowie, remontowaniu i naprawach statków i innych obiektów pływających, a także innych środków transportu, urządzeń i instalacji,

b) jednorazowej instrukcji technologiczno-ruchowej, przedkładanej przez podmiot planujący podjęcie w porcie prac remontowych, naprawczych lub innych prac pożarowo niebezpiecznych o określonym zakresie i czasie realizacji

– w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji technologiczno-ruchowej określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

5) weryfikują informacje zawarte w instrukcji bezpiecznej obsługi statku przewożącego ładunki niebezpieczne przedkładanej przez podmiot zarządzający terminalem, w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji bezpiecznej obsługi statku określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia;

6) w ramach uzgadniania regulaminu organizacyjnego podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie weryfikują zawarte w nim informacje, w szczególności w zakresie:

a) ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki,

b) wielkości i rozmieszczenia sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody, mając na względzie konieczność zapewnienia odpowiednich sił i środków do natychmiastowego podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych w porcie, a w uzasadnionych przypadkach również poza portem,

c) procedur i zasad współpracy ze służbami dyżurnymi podległymi właściwemu dyrektorowi urzędu morskiego;

7) przez planowane i doraźne inspekcje i kontrole, o których mowa w art. 50a ust. 2 ustawy, weryfikują działalność prowadzoną w porcie w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz planami, o których mowa w pkt 1 i 2, instrukcjami, o których mowa w pkt 3–5, oraz regulaminem, o którym mowa w pkt 6;

8) monitorują prawidłowe funkcjonowanie sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody, jakimi dysponują podmioty wykonujące zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie;

9) w przypadku powzięcia informacji o pożarze lub innym zdarzeniu wymagającym podjęcia działań ratowniczo-gaśni-czych na akwenie wód morskich portu, kierują do akcji ratowniczo-gaśniczej siły i środki ochrony przeciwpożarowej od strony wody podmiotów wykonujących zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie oraz siły i środki właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, których udział w akcji ratowniczo-gaśniczej jest uzasadniony koniecznością ochrony zdrowia lub życia ludzkiego, środowiska naturalnego lub mienia, mając na względzie bezpieczeństwo, możliwości operacyjne i pełnione przez te podmioty funkcje, oraz informują o tym fakcie Państwową Straż Pożarną, zwaną dalej „PSP”;

10) sporządzają roczną statystykę zdarzeń wymagających podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych na obszarze swojej właściwości;

11) sporządzają roczną statystykę prac pożarowo niebezpiecznych prowadzonych na statkach znajdujących się w portach na obszarze swojej właściwości, z wyłączeniem prac prowadzonych w stoczniach;

12) na podstawie planów, o których mowa w pkt 1 i 2, instrukcji, o których mowa w pkt 3–5, oraz regulaminu, o którym mowa w pkt 6, prowadzą ewidencję sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody dostępnych w portach na obszarze swojej właściwości.

2. Planowane inspekcje i kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są przeprowadzane na podstawie rocznego planu inspekcji i kontroli.

3. O zamiarze przeprowadzenia planowanych inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, dyrektor urzędu morskiego informuje podmiot zarządzający portem, terminalem lub stocznią, armatora statku lub podmiot wykonujący zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie, w terminie nie krótszym niż 7 dni kalendarzowych przed datą przeprowadzenia planowanej inspekcji lub kontroli.

4. Doraźne inspekcje i kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są przeprowadzane bez uprzedniego powiadomienia podmiotu zarządzającego portem, terminalem lub stocznią, armatora statku lub podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie, w celu zapewnienia bezpieczeństwa w porcie, a w szczególności w celu:

1) weryfikacji usunięcia nieprawidłowości wykrytych podczas wcześniejszych inspekcji i kontroli;

2) sprawdzenia efektywności stosowania planów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, instrukcji, o których mowa w ust. 1 pkt 3–5, oraz regulaminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 6;

3) wyjaśnienia zgłoszeń dotyczących nieprawidłowego funkcjonowania systemu ochrony przeciwpożarowej w porcie.

5. Protokół z przeprowadzonej planowanej lub doraźnej inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, zawiera informacje, o których mowa w art. 50a ust. 7 ustawy, oraz:

1) datę przeprowadzenia inspekcji lub kontroli;

2) oznaczenie podmiotu podlegającego inspekcji lub kontroli;

3) informację o rodzaju inspekcji lub kontroli oraz jej zakresie;

4) podpis inspektora oraz osoby upoważnionej przez podmiot podlegający inspekcji lub kontroli, a w przypadku odmowy podpisania protokołu informację o przyczynie braku podpisu osoby upoważnionej przez podmiot podlegający inspekcji lub kontroli.

6. W przypadku kolejnej przeprowadzonej planowanej lub doraźnej inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, protokół, o którym mowa w ust. 5, zawiera dodatkowo informacje o:

1) terminie i zakresie poprzedniej inspekcji lub kontroli;

2) stwierdzonych w trakcie poprzedniej inspekcji lub kontroli nieprawidłowościach i terminie wyznaczonym na ich usunięcie;

3) usunięciu lub nieusunięciu nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie poprzedniej inspekcji lub kontroli.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023.04.13 do 2024.08.06

§ 3. [Zadania dyrektorów morskich w zakresie nadzoru przeciwpożarowego w portach] 1. W zakresie nadzoru przeciwpożarowego w portach, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 9 ustawy, dyrektorzy urzędów morskich:

1) [1] przed zatwierdzeniem planu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla wód portowych, o którym mowa w art. 23b ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2020 r. poz. 1955, z 2022 r. poz. 1250 oraz z 2023 r. poz. 261), weryfikują zawarte w nim informacje w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w planie zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla wód portowych określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2) [2] (uchylony)

3) weryfikują informacje zawarte w instrukcji technologicznej, przedkładanej przez podmiot prowadzący w porcie działalność polegającą na transporcie, przeładunku, obróbce, składowaniu lub dystrybucji ładunków niebezpiecznych, w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji technologicznej określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia;

4) weryfikują informacje zawarte w:

a) cyklicznej instrukcji technologiczno-ruchowej, przedkładanej przez podmiot prowadzący w porcie działalność polegającą na budowie, remontowaniu i naprawach statków i innych obiektów pływających, a także innych środków transportu, urządzeń i instalacji,

b) jednorazowej instrukcji technologiczno-ruchowej, przedkładanej przez podmiot planujący podjęcie w porcie prac remontowych, naprawczych lub innych prac pożarowo niebezpiecznych o określonym zakresie i czasie realizacji

– w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji technologiczno-ruchowej określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

5) weryfikują informacje zawarte w instrukcji bezpiecznej obsługi statku przewożącego ładunki niebezpieczne przedkładanej przez podmiot zarządzający terminalem, w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji bezpiecznej obsługi statku określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia;

6) w ramach uzgadniania regulaminu organizacyjnego podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie weryfikują zawarte w nim informacje, w szczególności w zakresie:

a) ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki,

b) wielkości i rozmieszczenia sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody, mając na względzie konieczność zapewnienia odpowiednich sił i środków do natychmiastowego podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych w porcie, a w uzasadnionych przypadkach również poza portem,

c) procedur i zasad współpracy ze służbami dyżurnymi podległymi właściwemu dyrektorowi urzędu morskiego;

7) przez planowane i doraźne inspekcje i kontrole, o których mowa w art. 50a ust. 2 ustawy, weryfikują działalność prowadzoną w porcie w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz planami, o których mowa w pkt 1 i 2, instrukcjami, o których mowa w pkt 3–5, oraz regulaminem, o którym mowa w pkt 6;

8) monitorują prawidłowe funkcjonowanie sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody, jakimi dysponują podmioty wykonujące zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie;

9) w przypadku powzięcia informacji o pożarze lub innym zdarzeniu wymagającym podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych na akwenie wód morskich portu, kierują do akcji ratowniczo-gaśniczej siły i środki ochrony przeciwpożarowej od strony wody podmiotów wykonujących zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie oraz siły i środki właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, których udział w akcji ratowniczo-gaśniczej jest uzasadniony koniecznością ochrony zdrowia lub życia ludzkiego, środowiska naturalnego lub mienia, mając na względzie bezpieczeństwo, możliwości operacyjne i pełnione przez te podmioty funkcje, oraz informują o tym fakcie Państwową Straż Pożarną, zwaną dalej „PSP”;

10) sporządzają roczną statystykę zdarzeń wymagających podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych na obszarze swojej właściwości;

11) sporządzają roczną statystykę prac pożarowo niebezpiecznych prowadzonych na statkach znajdujących się w portach na obszarze swojej właściwości, z wyłączeniem prac prowadzonych w stoczniach;

12) na podstawie planów, o których mowa w pkt 1 i 2, instrukcji, o których mowa w pkt 3–5, oraz regulaminu, o którym mowa w pkt 6, prowadzą ewidencję sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody dostępnych w portach na obszarze swojej właściwości.

2. Planowane inspekcje i kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są przeprowadzane na podstawie rocznego planu inspekcji i kontroli.

3. O zamiarze przeprowadzenia planowanych inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, dyrektor urzędu morskiego informuje podmiot zarządzający portem, terminalem lub stocznią, armatora statku lub podmiot wykonujący zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie, w terminie nie krótszym niż 7 dni kalendarzowych przed datą przeprowadzenia planowanej inspekcji lub kontroli.

4. Doraźne inspekcje i kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są przeprowadzane bez uprzedniego powiadomienia podmiotu zarządzającego portem, terminalem lub stocznią, armatora statku lub podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie, w celu zapewnienia bezpieczeństwa w porcie, a w szczególności w celu:

1) weryfikacji usunięcia nieprawidłowości wykrytych podczas wcześniejszych inspekcji i kontroli;

2) sprawdzenia efektywności stosowania planów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, instrukcji, o których mowa w ust. 1 pkt 3–5, oraz regulaminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 6;

3) wyjaśnienia zgłoszeń dotyczących nieprawidłowego funkcjonowania systemu ochrony przeciwpożarowej w porcie.

5. Protokół z przeprowadzonej planowanej lub doraźnej inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, zawiera informacje, o których mowa w art. 50a ust. 7 ustawy, oraz:

1) datę przeprowadzenia inspekcji lub kontroli;

2) oznaczenie podmiotu podlegającego inspekcji lub kontroli;

3) informację o rodzaju inspekcji lub kontroli oraz jej zakresie;

4) podpis inspektora oraz osoby upoważnionej przez podmiot podlegający inspekcji lub kontroli, a w przypadku odmowy podpisania protokołu informację o przyczynie braku podpisu osoby upoważnionej przez podmiot podlegający inspekcji lub kontroli.

6. W przypadku kolejnej przeprowadzonej planowanej lub doraźnej inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, protokół, o którym mowa w ust. 5, zawiera dodatkowo informacje o:

1) terminie i zakresie poprzedniej inspekcji lub kontroli;

2) stwierdzonych w trakcie poprzedniej inspekcji lub kontroli nieprawidłowościach i terminie wyznaczonym na ich usunięcie;

3) usunięciu lub nieusunięciu nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie poprzedniej inspekcji lub kontroli.

[1] § 3 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach (Dz.U. poz. 596). Zmiana weszła w życie 13 kwietnia 2023 r.

[2] § 3 ust. 1 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach (Dz.U. poz. 596). Zmiana weszła w życie 13 kwietnia 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2017.02.02 do 2023.04.12

§ 3. [Zadania dyrektorów morskich w zakresie nadzoru przeciwpożarowego w portach] 1. W zakresie nadzoru przeciwpożarowego w portach, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 9 ustawy, dyrektorzy urzędów morskich:

1) przed zatwierdzeniem planu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla wód portowych, o którym mowa w § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie organizacji i sposobu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu (Dz. U. z 2015 r. poz. 358), weryfikują zawarte w nim informacje w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w planie zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla wód portowych określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2) opracowują i na bieżąco aktualizują plan zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla wód portowych w porcie, dla którego nie ustanowiono podmiotu zarządzającego;

3) weryfikują informacje zawarte w instrukcji technologicznej, przedkładanej przez podmiot prowadzący w porcie działalność polegającą na transporcie, przeładunku, obróbce, składowaniu lub dystrybucji ładunków niebezpiecznych, w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji technologicznej określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia;

4) weryfikują informacje zawarte w:

a) cyklicznej instrukcji technologiczno-ruchowej, przedkładanej przez podmiot prowadzący w porcie działalność polegającą na budowie, remontowaniu i naprawach statków i innych obiektów pływających, a także innych środków transportu, urządzeń i instalacji,

b) jednorazowej instrukcji technologiczno-ruchowej, przedkładanej przez podmiot planujący podjęcie w porcie prac remontowych, naprawczych lub innych prac pożarowo niebezpiecznych o określonym zakresie i czasie realizacji

– w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji technologiczno-ruchowej określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

5) weryfikują informacje zawarte w instrukcji bezpiecznej obsługi statku przewożącego ładunki niebezpieczne przedkładanej przez podmiot zarządzający terminalem, w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji bezpiecznej obsługi statku określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia;

6) w ramach uzgadniania regulaminu organizacyjnego podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie weryfikują zawarte w nim informacje, w szczególności w zakresie:

a) ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki,

b) wielkości i rozmieszczenia sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody, mając na względzie konieczność zapewnienia odpowiednich sił i środków do natychmiastowego podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych w porcie, a w uzasadnionych przypadkach również poza portem,

c) procedur i zasad współpracy ze służbami dyżurnymi podległymi właściwemu dyrektorowi urzędu morskiego;

7) przez planowane i doraźne inspekcje i kontrole, o których mowa w art. 50a ust. 2 ustawy, weryfikują działalność prowadzoną w porcie w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz planami, o których mowa w pkt 1 i 2, instrukcjami, o których mowa w pkt 3–5, oraz regulaminem, o którym mowa w pkt 6;

8) monitorują prawidłowe funkcjonowanie sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody, jakimi dysponują podmioty wykonujące zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie;

9) w przypadku powzięcia informacji o pożarze lub innym zdarzeniu wymagającym podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych na akwenie wód morskich portu, kierują do akcji ratowniczo-gaśniczej siły i środki ochrony przeciwpożarowej od strony wody podmiotów wykonujących zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie oraz siły i środki właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, których udział w akcji ratowniczo-gaśniczej jest uzasadniony koniecznością ochrony zdrowia lub życia ludzkiego, środowiska naturalnego lub mienia, mając na względzie bezpieczeństwo, możliwości operacyjne i pełnione przez te podmioty funkcje, oraz informują o tym fakcie Państwową Straż Pożarną, zwaną dalej „PSP”;

10) sporządzają roczną statystykę zdarzeń wymagających podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych na obszarze swojej właściwości;

11) sporządzają roczną statystykę prac pożarowo niebezpiecznych prowadzonych na statkach znajdujących się w portach na obszarze swojej właściwości, z wyłączeniem prac prowadzonych w stoczniach;

12) na podstawie planów, o których mowa w pkt 1 i 2, instrukcji, o których mowa w pkt 3–5, oraz regulaminu, o którym mowa w pkt 6, prowadzą ewidencję sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody dostępnych w portach na obszarze swojej właściwości.

2. Planowane inspekcje i kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są przeprowadzane na podstawie rocznego planu inspekcji i kontroli.

3. O zamiarze przeprowadzenia planowanych inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, dyrektor urzędu morskiego informuje podmiot zarządzający portem, terminalem lub stocznią, armatora statku lub podmiot wykonujący zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie, w terminie nie krótszym niż 7 dni kalendarzowych przed datą przeprowadzenia planowanej inspekcji lub kontroli.

4. Doraźne inspekcje i kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są przeprowadzane bez uprzedniego powiadomienia podmiotu zarządzającego portem, terminalem lub stocznią, armatora statku lub podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie, w celu zapewnienia bezpieczeństwa w porcie, a w szczególności w celu:

1) weryfikacji usunięcia nieprawidłowości wykrytych podczas wcześniejszych inspekcji i kontroli;

2) sprawdzenia efektywności stosowania planów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, instrukcji, o których mowa w ust. 1 pkt 3–5, oraz regulaminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 6;

3) wyjaśnienia zgłoszeń dotyczących nieprawidłowego funkcjonowania systemu ochrony przeciwpożarowej w porcie.

5. Protokół z przeprowadzonej planowanej lub doraźnej inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, zawiera informacje, o których mowa w art. 50a ust. 7 ustawy, oraz:

1) datę przeprowadzenia inspekcji lub kontroli;

2) oznaczenie podmiotu podlegającego inspekcji lub kontroli;

3) informację o rodzaju inspekcji lub kontroli oraz jej zakresie;

4) podpis inspektora oraz osoby upoważnionej przez podmiot podlegający inspekcji lub kontroli, a w przypadku odmowy podpisania protokołu informację o przyczynie braku podpisu osoby upoważnionej przez podmiot podlegający inspekcji lub kontroli.

6. W przypadku kolejnej przeprowadzonej planowanej lub doraźnej inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, protokół, o którym mowa w ust. 5, zawiera dodatkowo informacje o:

1) terminie i zakresie poprzedniej inspekcji lub kontroli;

2) stwierdzonych w trakcie poprzedniej inspekcji lub kontroli nieprawidłowościach i terminie wyznaczonym na ich usunięcie;

3) usunięciu lub nieusunięciu nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie poprzedniej inspekcji lub kontroli.