history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2024-07-01    (Dz.U.2024.965 tekst jednolity)

Rozdział 2

Szczegółowy zakres i tryb nakładania i zdejmowania zamknięć urzędowych

§ 2. [Zamknięcia urzędowe] 1. Zamknięcia urzędowe są nakładane, gdy jest to niezbędne:

1) ze względu na warunki procedury celnej, w celu zapewnienia tożsamości towarów lub ich identyfikacji;

2) wobec towarów objętych procedurą składowania celnego, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 219 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „unijnym kodeksem celnym”;

3) wobec towarów czasowo składowanych, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 148 ust. 5 unijnego kodeksu celnego;

4) wobec towarów wprowadzonych na obszar celny Unii Europejskiej, które przemieszczają się trasą przewozu wyznaczoną na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1590 i 1598);

5) w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par, w gorzelni, w której stosuje się system zamkniętego magazynu, polegający na nałożeniu zamknięć urzędowych na urządzenia produkcyjne i magazynowe alkoholu etylowego;

6) w przypadku pobrania próbki towarów lub wyrobów akcyzowych w celu ich zbadania;

7) w przypadku gdy wysyłka wyrobów akcyzowych, z wyjątkiem wyrobów energetycznych objętych kontrolą celno-skarbową, odbywa się w obecności funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, zwanego dalej „funkcjonariuszem”, lub pracownika urzędu celno-skarbowego, zwanego dalej „pracownikiem”;

8) w celu zabezpieczenia dokumentacji związanej z urządzeniami, wyrobami i towarami lub czynnościami podlegającymi kontroli celno-skarbowej;

9) wobec towarów, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą zostać usunięte spod dozoru celnego;

10) w przypadku przywozu na obszar celny Unii Europejskiej lub wywozu z tego obszaru towarów transportem przesyłowym, takim jak rurociągi, gazociągi i sieć energetyczna;

11) wobec napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych znajdujących się na statkach, które wpłynęły na obszar celny Unii Europejskiej;

12) wobec towarów objętych systemem monitorowania przewozu, o którym mowa w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 104 i 1523).

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 11, można odstąpić od nakładania zamknięć urzędowych pod warunkiem, że ilość napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych zgodnie z dokumentami przedstawionymi przez agenta statku lub danymi zawartymi w systemie informatycznym służącym do awizacji towarów znajdujących się na statkach morskich, wpływających do polskich portów morskich, jest niewielka i nie stanowi ilości handlowej.

Wersja obowiązująca od 2024-07-01    (Dz.U.2024.965 tekst jednolity)

Rozdział 2

Szczegółowy zakres i tryb nakładania i zdejmowania zamknięć urzędowych

§ 2. [Zamknięcia urzędowe] 1. Zamknięcia urzędowe są nakładane, gdy jest to niezbędne:

1) ze względu na warunki procedury celnej, w celu zapewnienia tożsamości towarów lub ich identyfikacji;

2) wobec towarów objętych procedurą składowania celnego, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 219 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „unijnym kodeksem celnym”;

3) wobec towarów czasowo składowanych, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 148 ust. 5 unijnego kodeksu celnego;

4) wobec towarów wprowadzonych na obszar celny Unii Europejskiej, które przemieszczają się trasą przewozu wyznaczoną na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1590 i 1598);

5) w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par, w gorzelni, w której stosuje się system zamkniętego magazynu, polegający na nałożeniu zamknięć urzędowych na urządzenia produkcyjne i magazynowe alkoholu etylowego;

6) w przypadku pobrania próbki towarów lub wyrobów akcyzowych w celu ich zbadania;

7) w przypadku gdy wysyłka wyrobów akcyzowych, z wyjątkiem wyrobów energetycznych objętych kontrolą celno-skarbową, odbywa się w obecności funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, zwanego dalej „funkcjonariuszem”, lub pracownika urzędu celno-skarbowego, zwanego dalej „pracownikiem”;

8) w celu zabezpieczenia dokumentacji związanej z urządzeniami, wyrobami i towarami lub czynnościami podlegającymi kontroli celno-skarbowej;

9) wobec towarów, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą zostać usunięte spod dozoru celnego;

10) w przypadku przywozu na obszar celny Unii Europejskiej lub wywozu z tego obszaru towarów transportem przesyłowym, takim jak rurociągi, gazociągi i sieć energetyczna;

11) wobec napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych znajdujących się na statkach, które wpłynęły na obszar celny Unii Europejskiej;

12) wobec towarów objętych systemem monitorowania przewozu, o którym mowa w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 104 i 1523).

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 11, można odstąpić od nakładania zamknięć urzędowych pod warunkiem, że ilość napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych zgodnie z dokumentami przedstawionymi przez agenta statku lub danymi zawartymi w systemie informatycznym służącym do awizacji towarów znajdujących się na statkach morskich, wpływających do polskich portów morskich, jest niewielka i nie stanowi ilości handlowej.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-04-20 do 2024-06-30

Rozdział 2

Szczegółowy zakres i tryb nakładania i zdejmowania zamknięć urzędowych

§ 2. [Zamknięcia urzędowe] 1. Zamknięcia urzędowe są nakładane, gdy jest to niezbędne:

1) ze względu na warunki procedury celnej, w celu zapewnienia tożsamości towarów lub ich identyfikacji;

2) wobec towarów objętych procedurą składowania celnego, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 219 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.3)), zwanego dalej „unijnym kodeksem celnym”;

3) wobec towarów czasowo składowanych, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 148 ust. 5 unijnego kodeksu celnego;

4) wobec towarów wprowadzonych na obszar celny Unii Europejskiej, które przemieszczają się trasą przewozu wyznaczoną na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. z 2018 r. poz. 167, 1544, 1669, 1697, 2227 i 2244);

5) w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par, w gorzelni, w której stosuje się system zamkniętego magazynu, polegający na nałożeniu zamknięć urzędowych na urządzenia produkcyjne i magazynowe alkoholu etylowego;

6) w przypadku pobrania próbki towarów lub wyrobów akcyzowych w celu ich zbadania;

7) w przypadku gdy wysyłka wyrobów akcyzowych, z wyjątkiem wyrobów energetycznych objętych kontrolą celno-skarbową, odbywa się w obecności funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, zwanego dalej „funkcjonariuszem”, lub pracownika urzędu celno-skarbowego, zwanego dalej „pracownikiem”;

8) w celu zabezpieczenia dokumentacji związanej z urządzeniami, wyrobami i towarami lub czynnościami podlegającymi kontroli celno-skarbowej;

9) wobec towarów, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą zostać usunięte spod dozoru celnego;

10) w przypadku przywozu na obszar celny Unii Europejskiej lub wywozu z tego obszaru towarów transportem przesyłowym, takim jak rurociągi, gazociągi i sieć energetyczna;

11) wobec napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych znajdujących się na statkach, które wpłynęły na obszar celny Unii Europejskiej;

12) [1] wobec towarów objętych systemem monitorowania przewozu, o którym mowa w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 104).

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 11, można odstąpić od nakładania zamknięć urzędowych pod warunkiem, że ilość napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych zgodnie z dokumentami przedstawionymi przez agenta statku lub danymi zawartymi w systemie informatycznym służącym do awizacji towarów znajdujących się na statkach morskich, wpływających do polskich portów morskich, jest niewielka i nie stanowi ilości handlowej.

[1] § 2 ust. 1 pkt 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 kwietnia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zamknięć urzędowych (Dz.U. poz. 736). Zmiana weszła w życie 20 kwietnia 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-01-02 do 2023-04-19

Rozdział 2

Szczegółowy zakres i tryb nakładania i zdejmowania zamknięć urzędowych

§ 2. [Zamknięcia urzędowe] 1. Zamknięcia urzędowe są nakładane, gdy jest to niezbędne:

1) ze względu na warunki procedury celnej, w celu zapewnienia tożsamości towarów lub ich identyfikacji;

2) wobec towarów objętych procedurą składowania celnego, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 219 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.3)), zwanego dalej „unijnym kodeksem celnym”;

3) wobec towarów czasowo składowanych, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 148 ust. 5 unijnego kodeksu celnego;

4) wobec towarów wprowadzonych na obszar celny Unii Europejskiej, które przemieszczają się trasą przewozu wyznaczoną na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. z 2018 r. poz. 167, 1544, 1669, 1697, 2227 i 2244);

5) w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par, w gorzelni, w której stosuje się system zamkniętego magazynu, polegający na nałożeniu zamknięć urzędowych na urządzenia produkcyjne i magazynowe alkoholu etylowego;

6) w przypadku pobrania próbki towarów lub wyrobów akcyzowych w celu ich zbadania;

7) w przypadku gdy wysyłka wyrobów akcyzowych, z wyjątkiem wyrobów energetycznych objętych kontrolą celno-skarbową, odbywa się w obecności funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, zwanego dalej „funkcjonariuszem”, lub pracownika urzędu celno-skarbowego, zwanego dalej „pracownikiem”;

8) w celu zabezpieczenia dokumentacji związanej z urządzeniami, wyrobami i towarami lub czynnościami podlegającymi kontroli celno-skarbowej;

9) wobec towarów, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą zostać usunięte spod dozoru celnego;

10) w przypadku przywozu na obszar celny Unii Europejskiej lub wywozu z tego obszaru towarów transportem przesyłowym, takim jak rurociągi, gazociągi i sieć energetyczna;

11) wobec napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych znajdujących się na statkach, które wpłynęły na obszar celny Unii Europejskiej;

12) wobec towarów objętych systemem monitorowania przewozu, o którym mowa w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (Dz. U. z 2018 r. poz. 2332).

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 11, można odstąpić od nakładania zamknięć urzędowych pod warunkiem, że ilość napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych zgodnie z dokumentami przedstawionymi przez agenta statku lub danymi zawartymi w systemie informatycznym służącym do awizacji towarów znajdujących się na statkach morskich, wpływających do polskich portów morskich, jest niewielka i nie stanowi ilości handlowej.