Wersja obowiązująca od 2024-11-26
[Decyzja] [87] 1. Rozstrzygnięcie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych o umorzeniu należności, o którym mowa w art. 35f, uwzględniające w całości wniosek o umorzenie, nie wymaga wydania decyzji.
2. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje decyzję:
1) o nieuwzględnieniu w całości wniosku o umorzenie albo o uwzględnieniu w części tego wniosku;
2) o odmowie umorzenia, o którym mowa w art. 35f;
3) o obowiązku opłacenia składek umorzonych na podstawie art. 35f.
3. Od decyzji, o których mowa w ust. 2, przysługuje odwołanie do właściwego sądu w terminie i według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego dla postępowań w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych. Przepisy art. 83 ust. 5–7 i art. 83a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych stosuje się odpowiednio.
4. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wraz z odwołaniem przekazuje do sądu akta sprawy w postaci wydruków z systemu teleinformatycznego. Wydruki zastępują dokumenty elektroniczne.
5. Decyzje, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, informacje i inne pisma w sprawie umorzenia, o którym mowa w art. 35f, Zakład Ubezpieczeń Społecznych może doręczać w postaci elektronicznej na profilu informacyjnym. Informacja o umieszczeniu na profilu informacyjnym decyzji, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, informacji lub innego pisma w wymienionych sprawach może zostać przesłana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na wskazany na profilu informacyjnym adres poczty elektronicznej lub numer telefonu.
6. Decyzje, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, informacje i inne pisma, o których mowa w ust. 5, opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, albo zamieszcza się w nich imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby upoważnionej do ich wydania.
7. Decyzje, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, informacje i inne pisma uznaje się za doręczone:
1) w momencie ich odbioru na profilu informacyjnym;
2) po upływie 14 dni od dnia umieszczenia na profilu informacyjnym decyzji, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, informacji lub innego pisma – w przypadku ich nieodebrania.
[87] Art. 35h dodany przez art. 1 pkt 27 ustawy z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1717). Zmiana weszła w życie 26 listopada 2024 r.
Wersja obowiązująca od 2024-11-26
[Decyzja] [87] 1. Rozstrzygnięcie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych o umorzeniu należności, o którym mowa w art. 35f, uwzględniające w całości wniosek o umorzenie, nie wymaga wydania decyzji.
2. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje decyzję:
1) o nieuwzględnieniu w całości wniosku o umorzenie albo o uwzględnieniu w części tego wniosku;
2) o odmowie umorzenia, o którym mowa w art. 35f;
3) o obowiązku opłacenia składek umorzonych na podstawie art. 35f.
3. Od decyzji, o których mowa w ust. 2, przysługuje odwołanie do właściwego sądu w terminie i według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego dla postępowań w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych. Przepisy art. 83 ust. 5–7 i art. 83a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych stosuje się odpowiednio.
4. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wraz z odwołaniem przekazuje do sądu akta sprawy w postaci wydruków z systemu teleinformatycznego. Wydruki zastępują dokumenty elektroniczne.
5. Decyzje, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, informacje i inne pisma w sprawie umorzenia, o którym mowa w art. 35f, Zakład Ubezpieczeń Społecznych może doręczać w postaci elektronicznej na profilu informacyjnym. Informacja o umieszczeniu na profilu informacyjnym decyzji, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, informacji lub innego pisma w wymienionych sprawach może zostać przesłana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na wskazany na profilu informacyjnym adres poczty elektronicznej lub numer telefonu.
6. Decyzje, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, informacje i inne pisma, o których mowa w ust. 5, opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, albo zamieszcza się w nich imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby upoważnionej do ich wydania.
7. Decyzje, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, informacje i inne pisma uznaje się za doręczone:
1) w momencie ich odbioru na profilu informacyjnym;
2) po upływie 14 dni od dnia umieszczenia na profilu informacyjnym decyzji, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, informacji lub innego pisma – w przypadku ich nieodebrania.
[87] Art. 35h dodany przez art. 1 pkt 27 ustawy z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1717). Zmiana weszła w życie 26 listopada 2024 r.