Wersja obowiązująca od 2024-11-26
[Forma składanego wniosku o umorzenie] [86] 1. Wniosek o umorzenie może zostać złożony jednorazowo do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zawiera:
1) oznaczenie wnioskodawcy: imię i nazwisko lub nazwę skróconą, adres do korespondencji, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer identyfikacyjny REGON, a jeżeli ich nie nadano – numer PESEL lub serię i numer dowodu osobistego albo paszportu;
2) wskazanie miesiąca kalendarzowego lub miesięcy kalendarzowych, za które wnioskodawca wnosi o umorzenie należności z tytułu składek, przypadających w okresie wskazanym w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2;
3) oświadczenie poszkodowanego w wyniku wystąpienia powodzi płatnika składek o spadku przychodów, o którym mowa w art. 35f ust. 1;
4) oświadczenie poszkodowanego w wyniku wystąpienia powodzi płatnika składek o byciu poszkodowanym w rozumieniu art. 2.
2. Oświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, poszkodowany w wyniku wystąpienia powodzi płatnik składek składa pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
3. W przypadku należności już opłaconych przepis art. 24 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych stosuje się odpowiednio.
4. Wniosek o umorzenie jest składany w formie dokumentu elektronicznego za pomocą profilu informacyjnego, zwanego dalej „profilem informacyjnym”, utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, albo wykorzystującego sposób potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych udostępniony bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w systemie teleinformatycznym.
[86] Art. 35g dodany przez art. 1 pkt 27 ustawy z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1717). Zmiana weszła w życie 26 listopada 2024 r.
Wersja obowiązująca od 2024-11-26
[Forma składanego wniosku o umorzenie] [86] 1. Wniosek o umorzenie może zostać złożony jednorazowo do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zawiera:
1) oznaczenie wnioskodawcy: imię i nazwisko lub nazwę skróconą, adres do korespondencji, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer identyfikacyjny REGON, a jeżeli ich nie nadano – numer PESEL lub serię i numer dowodu osobistego albo paszportu;
2) wskazanie miesiąca kalendarzowego lub miesięcy kalendarzowych, za które wnioskodawca wnosi o umorzenie należności z tytułu składek, przypadających w okresie wskazanym w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2;
3) oświadczenie poszkodowanego w wyniku wystąpienia powodzi płatnika składek o spadku przychodów, o którym mowa w art. 35f ust. 1;
4) oświadczenie poszkodowanego w wyniku wystąpienia powodzi płatnika składek o byciu poszkodowanym w rozumieniu art. 2.
2. Oświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, poszkodowany w wyniku wystąpienia powodzi płatnik składek składa pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
3. W przypadku należności już opłaconych przepis art. 24 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych stosuje się odpowiednio.
4. Wniosek o umorzenie jest składany w formie dokumentu elektronicznego za pomocą profilu informacyjnego, zwanego dalej „profilem informacyjnym”, utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, albo wykorzystującego sposób potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych udostępniony bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w systemie teleinformatycznym.
[86] Art. 35g dodany przez art. 1 pkt 27 ustawy z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1717). Zmiana weszła w życie 26 listopada 2024 r.