Wersja obowiązująca od 2024-03-06 (Dz.U.2024.321 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja obowiązująca od 2024-03-06 (Dz.U.2024.321 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-12-02 do 2024-03-05 (Dz.U.2022.2483 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-03-23 do 2022-12-01 (Dz.U.2022.659 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-12-16 do 2022-03-22 (Dz.U.2020.2268 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-01-16 do 2020-12-15 (Dz.U.2020.72 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-10-19 do 2020-01-15 (Dz.U.2018.2014 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-05-31 do 2018-10-18 (Dz.U.2017.1057 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-05-12 do 2017-05-30 (Dz.U.2015.641 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2012-08-14 do 2015-05-11 (Dz.U.2012.931 tekst jednolity)
(uchylony).
Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-12-02 do 2011-11-17 (Dz.U.2004.256.2571 tekst jednolity)
Umowa o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady powinna określać podstawowe obowiązki spółki polegające w szczególności na:
1) zgromadzeniu środków finansowych na budowę i podjęcie eksploatacji autostrady;
2) przygotowaniu dokumentacji technicznej wymaganej do podjęcia budowy autostrady, uzyskaniu pozwolenia na budowę i uzgodnień wymaganych odrębnymi przepisami;
3) terminowej realizacji procesu inwestycyjnego;
4) utrzymaniu autostrady, w zakresie określonym w art. 63b, według standardów określonych w przepisach prawa i umowie o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady;
5) umożliwieniu Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad dokonania, w dowolnym czasie, kontroli budowy i eksploatacji autostrady oraz dostarczania w tym zakresie danych i dokumentów.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-08-21 do 2004-12-01
[35] Umowa o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady powinna określać podstawowe obowiązki spółki polegające w szczególności na:
1) zgromadzeniu środków finansowych na budowę i podjęcie eksploatacji autostrady,
2) przygotowaniu dokumentacji technicznej wymaganej do podjęcia budowy autostrady, uzyskaniu pozwolenia na budowę i uzgodnień wymaganych odrębnymi przepisami,
3) terminowej realizacji procesu inwestycyjnego,
4) utrzymaniu autostrady, w zakresie określonym w art. 63b, według standardów określonych w przepisach prawa i umowie o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady,
5) umożliwieniu Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad dokonania, w dowolnym czasie, kontroli budowy i eksploatacji autostrady oraz dostarczania w tym zakresie danych i dokumentów.
[35] Rozdział 9 w brzmieniu ustalonym przez art. 14 pkt 20 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1808). Zmiana weszła w życie 1 sierpnia 2004 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-01-01 do 2004-08-20
1. Umowa koncesyjna powinna określać w szczególności:
1) termin rozpoczęcia i zakończenia budowy,
2) okres eksploatacji autostrady i stawki opłat w chwili rozpoczęcia eksploatacji,
2a) wysokość i formy dofinansowania budowy autostrady ze środków Funduszu,
2b) warunki i zakres podziału zysku pomiędzy koncesjonariusza a Fundusz,
3) termin przekazania dokumentacji dotyczącej lokalizacji autostrady,
4) sposób, terminy i zasady odpłatności z tytułu udostępnienia koncesjonariuszowi przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad [37] gruntów pod budowę autostrady oraz warunki zagospodarowania znajdujących się na nich budynków, budowli, urządzeń, drzewostanu i upraw,
5) warunki i zakres zabezpieczenia obiektów archeologicznych odkrytych w trakcie budowy,
6) prawa koncesjonariusza do korzystania z gruntu i wzniesionych przez niego budynków, budowli i innych urządzeń,
7) zobowiązania koncesjonariusza do:
a) budowy i eksploatacji autostrady zgodnie z obowiązującymi przepisami,
b) zachowania nieprzerwanej dostępności do autostrady i jej przejezdności,
c) zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników,
d) [38] ustalania, w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej, limitu zwolnień pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz sił zbrojnych państw sojuszniczych od opłat za przejazdy autostradami,
e) zapewnienia Policji pomieszczeń w zakresie przewidzianym w przepisach techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych, umożliwiających skuteczne realizowanie przez nią zadań w zakresie czuwania nad bezpieczeństwem i porządkiem w ruchu drogowym oraz jego kontrolowania na obszarze autostrad płatnych,
8) zasady współpracy koncesjonariusza z administracją drogową. Policją, pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu ratowniczo-gaśniczego,
8a) warunki dopuszczenia autostrady do eksploatacji,
8b) zakres uprawnień koncesjonariusza jako zarządcy autostrady,
9) zasady zagospodarowania miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, uwzględniające konkurencję,
10) termin i sposób przekazania Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad [39] autostrady i dotyczącej jej dokumentacji po zakończeniu okresu eksploatacji,
11) zasady odpowiedzialności stron,
12) sposób rozstrzygania sporów wynikłych na tle realizacji umowy,
13) warunki rozwiązania umowy,
14) zasady wzajemnych rozliczeń w razie rozwiązania umowy.
2. Umowa ulega rozwiązaniu z mocy prawa z dniem uprawomocnienia się decyzji o cofnięciu koncesji.
[37] Art. 62 ust. 1 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 21 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 2124). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2004 r.
[38] Art. 62 ust. 1 pkt 7 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 20 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 2124). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2004 r.
[39] Art. 62 ust. 1 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 21 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 2124). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2004 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2002-04-01 do 2003-12-31
1. Umowa koncesyjna powinna określać w szczególności:
1) termin rozpoczęcia i zakończenia budowy,
2) okres eksploatacji autostrady i stawki opłat w chwili rozpoczęcia eksploatacji,
2a) wysokość i formy dofinansowania budowy autostrady ze środków Funduszu,
2b) warunki i zakres podziału zysku pomiędzy koncesjonariusza a Fundusz,
3) termin przekazania dokumentacji dotyczącej lokalizacji autostrady,
4) sposób, terminy i zasady odpłatności z tytułu udostępnienia koncesjonariuszowi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad [63] gruntów pod budowę autostrady oraz warunki zagospodarowania znajdujących się na nich budynków, budowli, urządzeń, drzewostanu i upraw,
5) warunki i zakres zabezpieczenia obiektów archeologicznych odkrytych w trakcie budowy,
6) prawa koncesjonariusza do korzystania z gruntu i wzniesionych przez niego budynków, budowli i innych urządzeń,
7) zobowiązania koncesjonariusza do:
a) budowy i eksploatacji autostrady zgodnie z obowiązującymi przepisami,
b) zachowania nieprzerwanej dostępności do autostrady i jej przejezdności,
c) zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników,
d) ustalania, w uzgodnieniu z Ministerstwem Obrony Narodowej, limitu zwolnień pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz sił zbrojnych państw sojuszniczych od opłat za przejazdy autostradami,
e) zapewnienia Policji pomieszczeń w zakresie przewidzianym w przepisach techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych, umożliwiających skuteczne realizowanie przez nią zadań w zakresie czuwania nad bezpieczeństwem i porządkiem w ruchu drogowym oraz jego kontrolowania na obszarze autostrad płatnych,
8) zasady współpracy koncesjonariusza z administracją drogową. Policją, pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu ratowniczo-gaśniczego,
8a) warunki dopuszczenia autostrady do eksploatacji,
8b) zakres uprawnień koncesjonariusza jako zarządcy autostrady,
9) zasady zagospodarowania miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, uwzględniające konkurencję,
10) termin i sposób przekazania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad [64] autostrady i dotyczącej jej dokumentacji po zakończeniu okresu eksploatacji,
11) zasady odpowiedzialności stron,
12) sposób rozstrzygania sporów wynikłych na tle realizacji umowy,
13) warunki rozwiązania umowy,
14) zasady wzajemnych rozliczeń w razie rozwiązania umowy.
2. Umowa ulega rozwiązaniu z mocy prawa z dniem uprawomocnienia się decyzji o cofnięciu koncesji.
[63] Art. 62 ust. 1 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 29 pkt 18 ustawy z dnia 1 marca 2002 r. o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 25, poz. 253). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2002 r.
[64] Art. 62 ust. 1 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez art. 29 pkt 18 ustawy z dnia 1 marca 2002 r. o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 25, poz. 253). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2002 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2001-10-05 do 2002-03-31 (Dz.U.2001.110.1192 tekst jednolity)
1. Umowa koncesyjna powinna określać w szczególności:
1) termin rozpoczęcia i zakończenia budowy,
2) okres eksploatacji autostrady i stawki opłat w chwili rozpoczęcia eksploatacji,
2a) wysokość i formy dofinansowania budowy autostrady ze środków Funduszu,
2b) warunki i zakres podziału zysku pomiędzy koncesjonariusza a Fundusz,
3) termin przekazania dokumentacji dotyczącej lokalizacji autostrady,
4) sposób, terminy i zasady odpłatności z tytułu udostępnienia koncesjonariuszowi przez Agencję gruntów pod budowę autostrady oraz warunki zagospodarowania znajdujących się na nich budynków, budowli, urządzeń, drzewostanu i upraw,
5) warunki i zakres zabezpieczenia obiektów archeologicznych odkrytych w trakcie budowy,
6) prawa koncesjonariusza do korzystania z gruntu i wzniesionych przez niego budynków, budowli i innych urządzeń,
7) zobowiązania koncesjonariusza do:
a) budowy i eksploatacji autostrady zgodnie z obowiązującymi przepisami,
b) zachowania nieprzerwanej dostępności do autostrady i jej przejezdności,
c) zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników,
d) ustalania, w uzgodnieniu z Ministerstwem Obrony Narodowej, limitu zwolnień pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz sił zbrojnych państw sojuszniczych od opłat za przejazdy autostradami,
e) zapewnienia Policji pomieszczeń w zakresie przewidzianym w przepisach techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych, umożliwiających skuteczne realizowanie przez nią zadań w zakresie czuwania nad bezpieczeństwem i porządkiem w ruchu drogowym oraz jego kontrolowania na obszarze autostrad płatnych,
8) zasady współpracy koncesjonariusza z administracją drogową. Policją, pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu ratowniczo-gaśniczego,
8a) warunki dopuszczenia autostrady do eksploatacji,
8b) zakres uprawnień koncesjonariusza jako zarządcy autostrady,
9) zasady zagospodarowania miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, uwzględniające konkurencję,
10) termin i sposób przekazania Agencji autostrady i dotyczącej jej dokumentacji po zakończeniu okresu eksploatacji,
11) zasady odpowiedzialności stron,
12) sposób rozstrzygania sporów wynikłych na tle realizacji umowy,
13) warunki rozwiązania umowy,
14) zasady wzajemnych rozliczeń w razie rozwiązania umowy.
2. Umowa ulega rozwiązaniu z mocy prawa z dniem uprawomocnienia się decyzji o cofnięciu koncesji.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1995-01-01
1. Umowa koncesyjna powinna określać w szczególności:
1) termin rozpoczęcia i zakończenia budowy,
2) okres eksploatacji autostrady i stawki opłat w chwili rozpoczęcia eksploatacji,
3) termin przekazania dokumentacji dotyczącej lokalizacji autostrady,
4) sposób i terminy udostępnienia przez Agencję gruntów pod budowę autostrady, warunki zagospodarowania znajdujących się na nich: budynków, budowli, urządzeń, drzewostanu i innych upraw,
5) warunki i zakres zabezpieczenia obiektów archeologicznych odkrytych w trakcie budowy,
6) prawa koncesjonariusza do korzystania z gruntu i wzniesionych przez niego budynków, budowli i innych urządzeń,
7) zobowiązania koncesjonariusza do:
a) budowy i eksploatacji autostrady zgodnie z obowiązującymi przepisami,
b) zachowania nieprzerwanej dostępności do autostrady i jej przejezdności,
c) zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników,
d) ustalania, w uzgodnieniu z Ministerstwem Obrony Narodowej, limitu zwolnień pojazdów Sił Zbrojnych od opłat za przejazdy autostradami,
8) zasady współpracy koncesjonariusza z administracją drogową, Policją, pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu ratowniczo-gaśniczego,
9) zasady zagospodarowania miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, uwzględniające konkurencję,
10) termin i sposób przekazania Agencji autostrady i dotyczącej jej dokumentacji po zakończeniu okresu eksploatacji,
11) zasady odpowiedzialności stron,
12) sposób rozstrzygania sporów wynikłych na tle realizacji umowy,
13) warunki rozwiązania umowy,
14) zasady wzajemnych rozliczeń w razie rozwiązania umowy.
2. Umowa ulega rozwiązaniu z mocy prawa z dniem uprawomocnienia się decyzji o cofnięciu koncesji.