Wersja obowiązująca od 2024.02.28     (Dz.U.2024.275 tekst jednolity)

Art. 14a. (uchylony)

Wersja obowiązująca od 2024.02.28     (Dz.U.2024.275 tekst jednolity)

Art. 14a. (uchylony)

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022.10.06 do 2024.02.27     (Dz.U.2022.2057 tekst jednolity)

Art. 14a. (uchylony)

Wersja archiwalna obowiązująca od 2021.05.07 do 2022.10.05     (Dz.U.2021.869 tekst jednolity)

(uchylony)

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020.05.29 do 2021.05.06     (Dz.U.2020.961 tekst jednolity)

(uchylony)

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019.07.24 do 2020.05.28     (Dz.U.2019.1372 tekst jednolity)

Art. 14a. (uchylony)

Wersja archiwalna obowiązująca od 2018.03.27 do 2019.07.23     (Dz.U.2018.620 tekst jednolity)

Art. 14a. (uchylony)

Wersja archiwalna obowiązująca od 2017.04.10 do 2018.03.26     (Dz.U.2017.736 tekst jednolity)

Art. 14a. (uchylony)

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016.02.17 do 2017.04.09     (Dz.U.2016.191 tekst jednolity)

Art. 14a. (uchylony)

Wersja archiwalna obowiązująca od 2014.01.01 do 2016.02.16

[2] (uchylony).

[2] Art. 14a uchylony przez art. 24 pkt 2 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz.U. poz. 1635). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2014 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2009.10.27 do 2013.12.31     (Dz.U.2009.178.1380 tekst jednolity)

[System powiadamiania ratunkowego] Tworzy się system powiadamiania ratunkowego integrujący krajowy system ratowniczo-gaśniczy i system Państwowego Ratownictwa Medycznego, w zakresie realizacji następujących zadań:

1) bieżącej analizy zasobów ratowniczych;

2) przyjmowania zgłoszeń alarmowych oraz obsługi numeru alarmowego 112;

3) kwalifikacji zgłoszeń;

4) podejmowania działań zgodnie z określonymi procedurami, w szczególności:

a) dysponowania sił ratowniczych i zespołów ratownictwa medycznego,

b) koordynowania oraz monitorowania działań ratowniczych i medycznych czynności ratunkowych,

c) powiadamiania o zdarzeniu szpitalnych oddziałów ratunkowych lub, jeżeli wymaga tego sytuacja na miejscu zdarzenia, jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego,

d) inicjowania procedur reagowania kryzysowego.

2. Zadania systemu powiadamiania ratunkowego wykonują na terenie województwa:

1) wojewódzkie centrum powiadamiania ratunkowego, przez które rozumie się wspólne stanowisko kierowania, w skład którego wchodzą:

a) stanowisko kierowania komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej,

b) stanowisko lekarza koordynatora ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 29 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym;

2) centra powiadamiania ratunkowego, przez które rozumie się wspólne stanowiska kierowania, w skład których wchodzą:

a) stanowiska kierowania komendantów powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej,

b) dyspozytorzy medyczni zatrudnieni przez dysponentów jednostek określonych w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, funkcjonujących na terenie działania centrum powiadamiania ratunkowego;

3) pozostałe stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej;

4) stanowiska kierowania Policji obsługujące numery alarmowe, w zakresie określonym w ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z późn. zm.).

3. Jednostkami współpracującymi z systemem powiadamiania ratunkowego są ponadto, inne niż wymienione w ust. 2, służby ustawowo powołane do realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia oraz bezpieczeństwa obywateli, a także mienia i środowiska.

4. Jednostkami współpracującymi z systemem powiadamiania ratunkowego mogą być społeczne organizacje ratownicze.

5. W centrach powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrach powiadamiania ratunkowego mogą być zatrudnieni operatorzy numerów alarmowych, do przyjmowania zgłoszeń alarmowych oraz podejmujący określone procedurami czynności.

6. Centrum powiadamiania ratunkowego działa na terenie co najmniej jednego powiatu lub miasta na prawach powiatu, na obszarze którego wykonywane są zadania centrum powiadamiania ratunkowego.

7. Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej koordynuje oraz kontroluje funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego, na obszarze kraju, w szczególności poprzez analizę funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego w województwach oraz inicjowanie przedsięwzięć w zakresie systemu powiadamiania ratunkowego, z wyłączeniem świadczeń zdrowotnych, o których mowa w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

8. Wojewoda, przy pomocy komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantów powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej, na obszarze województwa organizuje oraz koordynuje funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego.

9. Wojewoda kontroluje oraz nadzoruje funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego na obszarze województwa.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2009.02.10 do 2009.10.26

Art. 14a. [System powiadamiania ratunkowego] [5] 1. Tworzy się system powiadamiania ratunkowego integrujący krajowy system ratowniczo-gaśniczy i system Państwowego Ratownictwa Medycznego, w zakresie realizacji następujących zadań:

1) bieżącej analizy zasobów ratowniczych,

2) przyjmowania zgłoszeń alarmowych oraz obsługi numeru alarmowego 112,

3) kwalifikacji zgłoszeń,

4) podejmowania działań zgodnie z określonymi procedurami, w szczególności:

a) dysponowania sił ratowniczych i zespołów ratownictwa medycznego,

b) koordynowania oraz monitorowania działań ratowniczych i medycznych czynności ratunkowych,

c) powiadamiania o zdarzeniu szpitalnych oddziałów ratunkowych lub, jeżeli wymaga tego sytuacja na miejscu zdarzenia, jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego,

d) inicjowania procedur reagowania kryzysowego.

2. Zadania systemu powiadamiania ratunkowego wykonują na terenie województwa:

1) wojewódzkie centrum powiadamiania ratunkowego, przez które rozumie się wspólne stanowisko kierowania, w skład którego wchodzą:

a) stanowisko kierowania komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej,

b) stanowisko lekarza koordynatora ratownictwa medycznego, o którym mowa w art 29 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym,

2) centra powiadamiania ratunkowego, przez które rozumie się wspólne stanowiska kierowania, w skład których wchodzą:

a) stanowiska kierowania komendantów powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej,

b) dyspozytorzy medyczni zatrudnieni przez dysponentów jednostek określonych w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, funkcjonujących na terenie działania centrum powiadamiania ratunkowego,

3) pozostałe stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej,

4) stanowiska kierowania Policji obsługujące numery alarmowe, w zakresie określonym w ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z późn. zm.).

3. Jednostkami współpracującymi z systemem powiadamiania ratunkowego są ponadto, inne niż wymienione w ust. 2, służby ustawowo powołane do realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia oraz bezpieczeństwa obywateli, a także mienia i środowiska.

4. Jednostkami współpracującymi z systemem powiadamiania ratunkowego mogą być społeczne organizacje ratownicze.

5. W centrach powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrach powiadamiania ratunkowego mogą być zatrudnieni operatorzy numerów alarmowych, do przyjmowania zgłoszeń alarmowych oraz podejmujący określone procedurami czynności.

6. Centrum powiadamiania ratunkowego działa na terenie co najmniej jednego powiatu lub miasta na prawach powiatu, na obszarze którego wykonywane są zadania centrum powiadamiania ratunkowego.

7. Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej koordynuje oraz kontroluje funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego, na obszarze kraju, w szczególności poprzez analizę funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego w województwach oraz inicjowanie przedsięwzięć w zakresie systemu powiadamiania ratunkowego, z wyłączeniem świadczeń zdrowotnych, o których mowa w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

8. Wojewoda, przy pomocy komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantów powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej, na obszarze województwa organizuje oraz koordynuje funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego.

9. Wojewoda kontroluje oraz nadzoruje funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego na obszarze województwa.

[5] Art. 14a dodany przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2009 r. Nr 11, poz. 59). Zmiana weszła w życie 10 lutego 2009 r.