history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2024-08-17

§ 21. [Kursy kwalifikacyjne] 1. Placówki doskonalenia posiadające akredytację mogą, za zgodą kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę placówki, prowadzić:

1) kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, w zakresie:

a) przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu,

b) pedagogiki specjalnej dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu,

c) wychowania do życia w rodzinie;

2) kursy kwalifikacyjne z zakresu zarządzania oświatą, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 oraz w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek.

2. Kursy kwalifikacyjne, o których mowa w ust. 1, nie mogą być prowadzone przez placówki doskonalenia posiadające wyłącznie wstępną akredytację oraz przez placówki doskonalenia, którym cofnięto akredytację na podstawie art. 186 ust. 1 ustawy.

3. Publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w art. 8 ust. 6, ust. 7 pkt 2 i ust. 14 pkt 1 [8] ustawy, mogą, za zgodą właściwego ministra, prowadzić kursy kwalifikacyjne, o których mowa w ust. 1, dla nauczycieli objętych zakresem działania placówki doskonalenia.

4. Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 1 i 3, zawiera:

1) szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, oraz termin kursu kwalifikacyjnego;

2) wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, zawierający:

a) imię i nazwisko osoby przewidzianej do prowadzenia zajęć,

b) informację o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, z zakresu tematyki zajęć prowadzonych na kursie, posiadanych przez osobę przewidzianą do ich prowadzenia;

3) kryteria naboru uczestników, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego poziomu wykształcenia;

4) informację o warunkach lokalowych i wyposażeniu, umożliwiających prawidłową realizację zajęć.

4a. Publiczne placówki doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, o których mowa w art. 8 ust. 6 ustawy, mogą, za zgodą ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, prowadzić kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek artystycznych, w zakresie przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne artystyczne w szkołach artystycznych i placówkach artystycznych.

4b. Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 4a, zawiera:

1) szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, oraz termin kursu kwalifikacyjnego;

2) wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, zawierający:

a) imię i nazwisko osoby przewidzianej do prowadzenia zajęć,

b) informację o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, z zakresu tematyki zajęć prowadzonych na kursie, posiadanych przez osobę przewidzianą do ich prowadzenia;

3) kryteria naboru uczestników, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego poziomu wykształcenia.

5. Placówka doskonalenia jest obowiązana do:

1) prowadzenia oceny wewnętrznej procesu realizacji kursu kwalifikacyjnego;

1a) [9] prowadzenia rejestru blankietów świadectw ukończenia kursu kwalifikacyjnego zawierającego:

a) nazwę producenta blankietu świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

b) numer oznaczenia indywidualnego blankietu świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

c) datę odbioru blankietu świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego przez placówkę doskonalenia;

2) prowadzenia dokumentacji kursu kwalifikacyjnego, którą stanowią:

a) zgoda na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego,

b) wykaz osób prowadzących zajęcia na kursie kwalifikacyjnym zawierający: imię i nazwisko prowadzącego zajęcia oraz informacje o posiadanych kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym,

c) szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego,

d) harmonogram kursu kwalifikacyjnego,

e) dziennik zajęć, w którym jest potwierdzana realizacja poszczególnych zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego oraz obecność na zajęciach uczestników kursu kwalifikacyjnego,

f) protokoły z egzaminów zawierające: imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia uczestnika przystępującego do egzaminu, datę i miejsce przeprowadzenia egzaminu, ocenę uzyskaną na egzaminie, datę i miejsce sporządzenia protokołu, imię i nazwisko sporządzającego protokół – w przypadku przyjęcia takiej formy zaliczania zajęć,

g) [10] rejestr wydanych świadectw ukończenia kursu kwalifikacyjnego zawierający:

– imię i nazwisko oraz datę urodzenia uczestnika kursu kwalifikacyjnego,

– nazwę ukończonego kursu kwalifikacyjnego,

– miejsce i datę wystawienia świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

– nazwę producenta blankietu świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

– numer oznaczenia indywidualnego blankietu świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

– datę odbioru świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

– podpis osoby odbierającej świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego albo zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej, jeżeli świadectwo przesłano za pośrednictwem operatora pocztowego;

3) przedstawienia organowi, który wyraził zgodę na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, sprawozdania z realizacji kursu kwalifikacyjnego nie później niż w terminie miesiąca po jego zakończeniu.

5a. [11] Rejestry, o których mowa w ust. 5 pkt 1a i pkt 2 lit. g, są prowadzone w postaci papierowej.

6. [12] Uczestnik kursu kwalifikacyjnego po jego ukończeniu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego. Wzór świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia. Informacje ogólne dotyczące wydawania świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego i opis zabezpieczeń tego świadectwa przed fałszerstwem określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

7. Placówka doskonalenia prowadzi rejestr kursów kwalifikacyjnych zawierający informację o nazwie i terminie realizowanego kursu kwalifikacyjnego oraz zgodzie na jego prowadzenie.

8. Publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy, mogą, na zlecenie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, prowadzić dla nauczycieli za granicą kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Przepisy ust. 5–7 stosuje się odpowiednio.

[8] § 21 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 31 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. poz. 1247). Zmiana weszła w życie 17 sierpnia 2024 r.

[9] § 21 ust. 5 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 31 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. poz. 1247). Zmiana weszła w życie 17 sierpnia 2024 r.

[10] § 21 pkt 2 lit. g) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 31 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. poz. 1247). Zmiana weszła w życie 17 sierpnia 2024 r.

[11] § 21 ust. 5a dodany przez art. 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 31 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. poz. 1247). Zmiana weszła w życie 17 sierpnia 2024 r.

[12] § 21 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. d) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 31 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. poz. 1247). Zmiana weszła w życie 17 sierpnia 2024 r.

Wersja obowiązująca od 2024-08-17

§ 21. [Kursy kwalifikacyjne] 1. Placówki doskonalenia posiadające akredytację mogą, za zgodą kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę placówki, prowadzić:

1) kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, w zakresie:

a) przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu,

b) pedagogiki specjalnej dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu,

c) wychowania do życia w rodzinie;

2) kursy kwalifikacyjne z zakresu zarządzania oświatą, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 oraz w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek.

2. Kursy kwalifikacyjne, o których mowa w ust. 1, nie mogą być prowadzone przez placówki doskonalenia posiadające wyłącznie wstępną akredytację oraz przez placówki doskonalenia, którym cofnięto akredytację na podstawie art. 186 ust. 1 ustawy.

3. Publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w art. 8 ust. 6, ust. 7 pkt 2 i ust. 14 pkt 1 [8] ustawy, mogą, za zgodą właściwego ministra, prowadzić kursy kwalifikacyjne, o których mowa w ust. 1, dla nauczycieli objętych zakresem działania placówki doskonalenia.

4. Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 1 i 3, zawiera:

1) szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, oraz termin kursu kwalifikacyjnego;

2) wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, zawierający:

a) imię i nazwisko osoby przewidzianej do prowadzenia zajęć,

b) informację o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, z zakresu tematyki zajęć prowadzonych na kursie, posiadanych przez osobę przewidzianą do ich prowadzenia;

3) kryteria naboru uczestników, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego poziomu wykształcenia;

4) informację o warunkach lokalowych i wyposażeniu, umożliwiających prawidłową realizację zajęć.

4a. Publiczne placówki doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, o których mowa w art. 8 ust. 6 ustawy, mogą, za zgodą ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, prowadzić kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek artystycznych, w zakresie przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne artystyczne w szkołach artystycznych i placówkach artystycznych.

4b. Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 4a, zawiera:

1) szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, oraz termin kursu kwalifikacyjnego;

2) wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, zawierający:

a) imię i nazwisko osoby przewidzianej do prowadzenia zajęć,

b) informację o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, z zakresu tematyki zajęć prowadzonych na kursie, posiadanych przez osobę przewidzianą do ich prowadzenia;

3) kryteria naboru uczestników, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego poziomu wykształcenia.

5. Placówka doskonalenia jest obowiązana do:

1) prowadzenia oceny wewnętrznej procesu realizacji kursu kwalifikacyjnego;

1a) [9] prowadzenia rejestru blankietów świadectw ukończenia kursu kwalifikacyjnego zawierającego:

a) nazwę producenta blankietu świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

b) numer oznaczenia indywidualnego blankietu świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

c) datę odbioru blankietu świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego przez placówkę doskonalenia;

2) prowadzenia dokumentacji kursu kwalifikacyjnego, którą stanowią:

a) zgoda na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego,

b) wykaz osób prowadzących zajęcia na kursie kwalifikacyjnym zawierający: imię i nazwisko prowadzącego zajęcia oraz informacje o posiadanych kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym,

c) szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego,

d) harmonogram kursu kwalifikacyjnego,

e) dziennik zajęć, w którym jest potwierdzana realizacja poszczególnych zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego oraz obecność na zajęciach uczestników kursu kwalifikacyjnego,

f) protokoły z egzaminów zawierające: imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia uczestnika przystępującego do egzaminu, datę i miejsce przeprowadzenia egzaminu, ocenę uzyskaną na egzaminie, datę i miejsce sporządzenia protokołu, imię i nazwisko sporządzającego protokół – w przypadku przyjęcia takiej formy zaliczania zajęć,

g) [10] rejestr wydanych świadectw ukończenia kursu kwalifikacyjnego zawierający:

– imię i nazwisko oraz datę urodzenia uczestnika kursu kwalifikacyjnego,

– nazwę ukończonego kursu kwalifikacyjnego,

– miejsce i datę wystawienia świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

– nazwę producenta blankietu świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

– numer oznaczenia indywidualnego blankietu świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

– datę odbioru świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego,

– podpis osoby odbierającej świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego albo zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej, jeżeli świadectwo przesłano za pośrednictwem operatora pocztowego;

3) przedstawienia organowi, który wyraził zgodę na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, sprawozdania z realizacji kursu kwalifikacyjnego nie później niż w terminie miesiąca po jego zakończeniu.

5a. [11] Rejestry, o których mowa w ust. 5 pkt 1a i pkt 2 lit. g, są prowadzone w postaci papierowej.

6. [12] Uczestnik kursu kwalifikacyjnego po jego ukończeniu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego. Wzór świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia. Informacje ogólne dotyczące wydawania świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego i opis zabezpieczeń tego świadectwa przed fałszerstwem określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

7. Placówka doskonalenia prowadzi rejestr kursów kwalifikacyjnych zawierający informację o nazwie i terminie realizowanego kursu kwalifikacyjnego oraz zgodzie na jego prowadzenie.

8. Publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy, mogą, na zlecenie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, prowadzić dla nauczycieli za granicą kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Przepisy ust. 5–7 stosuje się odpowiednio.

[8] § 21 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 31 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. poz. 1247). Zmiana weszła w życie 17 sierpnia 2024 r.

[9] § 21 ust. 5 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 31 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. poz. 1247). Zmiana weszła w życie 17 sierpnia 2024 r.

[10] § 21 pkt 2 lit. g) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 b) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 31 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. poz. 1247). Zmiana weszła w życie 17 sierpnia 2024 r.

[11] § 21 ust. 5a dodany przez art. 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 31 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. poz. 1247). Zmiana weszła w życie 17 sierpnia 2024 r.

[12] § 21 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. d) rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 31 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. poz. 1247). Zmiana weszła w życie 17 sierpnia 2024 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-12-21 do 2024-08-16    (Dz.U.2023.2738 tekst jednolity)

§ 21. [Kursy kwalifikacyjne] 1. Placówki doskonalenia posiadające akredytację mogą, za zgodą kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę placówki, prowadzić:

1) kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, w zakresie:

a) przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu,

b) pedagogiki specjalnej dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu,

c) wychowania do życia w rodzinie;

2) kursy kwalifikacyjne z zakresu zarządzania oświatą, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 oraz w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek.

2. Kursy kwalifikacyjne, o których mowa w ust. 1, nie mogą być prowadzone przez placówki doskonalenia posiadające wyłącznie wstępną akredytację oraz przez placówki doskonalenia, którym cofnięto akredytację na podstawie art. 186 ust. 1 ustawy.

3. Publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w art. 8 ust. 6, ust. 7 pkt 2 i ust. 14 ustawy, mogą, za zgodą właściwego ministra, prowadzić kursy kwalifikacyjne, o których mowa w ust. 1, dla nauczycieli objętych zakresem działania placówki doskonalenia.

4. Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 1 i 3, zawiera:

1) szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, oraz termin kursu kwalifikacyjnego;

2) wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, zawierający:

a) imię i nazwisko osoby przewidzianej do prowadzenia zajęć,

b) informację o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, z zakresu tematyki zajęć prowadzonych na kursie, posiadanych przez osobę przewidzianą do ich prowadzenia;

3) kryteria naboru uczestników, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego poziomu wykształcenia;

4) informację o warunkach lokalowych i wyposażeniu, umożliwiających prawidłową realizację zajęć.

4a. Publiczne placówki doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, o których mowa w art. 8 ust. 6 ustawy, mogą, za zgodą ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, prowadzić kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek artystycznych, w zakresie przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne artystyczne w szkołach artystycznych i placówkach artystycznych.

4b. Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 4a, zawiera:

1) szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, oraz termin kursu kwalifikacyjnego;

2) wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, zawierający:

a) imię i nazwisko osoby przewidzianej do prowadzenia zajęć,

b) informację o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, z zakresu tematyki zajęć prowadzonych na kursie, posiadanych przez osobę przewidzianą do ich prowadzenia;

3) kryteria naboru uczestników, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego poziomu wykształcenia.

5. Placówka doskonalenia jest obowiązana do:

1) prowadzenia oceny wewnętrznej procesu realizacji kursu kwalifikacyjnego;

2) prowadzenia dokumentacji kursu kwalifikacyjnego, którą stanowią:

a) zgoda na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego,

b) wykaz osób prowadzących zajęcia na kursie kwalifikacyjnym zawierający: imię i nazwisko prowadzącego zajęcia oraz informacje o posiadanych kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym,

c) szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego,

d) harmonogram kursu kwalifikacyjnego,

e) dziennik zajęć, w którym jest potwierdzana realizacja poszczególnych zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego oraz obecność na zajęciach uczestników kursu kwalifikacyjnego,

f) protokoły z egzaminów zawierające: imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia uczestnika przystępującego do egzaminu, datę i miejsce przeprowadzenia egzaminu, ocenę uzyskaną na egzaminie, datę i miejsce sporządzenia protokołu, imię i nazwisko sporządzającego protokół – w przypadku przyjęcia takiej formy zaliczania zajęć,

g) rejestr wydanych świadectw ukończenia kursu kwalifikacyjnego zawierający: imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia uczestnika kursu kwalifikacyjnego, nazwę ukończonego kursu kwalifikacyjnego, miejsce i datę wystawienia świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego oraz numer wydanego świadectwa;

3) przedstawienia organowi, który wyraził zgodę na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, sprawozdania z realizacji kursu kwalifikacyjnego nie później niż w terminie miesiąca po jego zakończeniu.

6. Uczestnik kursu kwalifikacyjnego po jego ukończeniu otrzymuje świadectwo, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.

7. Placówka doskonalenia prowadzi rejestr kursów kwalifikacyjnych zawierający informację o nazwie i terminie realizowanego kursu kwalifikacyjnego oraz zgodzie na jego prowadzenie.

8. Publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy, mogą, na zlecenie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, prowadzić dla nauczycieli za granicą kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Przepisy ust. 5–7 stosuje się odpowiednio.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-09-01 do 2023-12-20

§ 21. [Kursy kwalifikacyjne] 1. Placówki doskonalenia posiadające akredytację mogą, za zgodą kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę placówki, prowadzić:

1) kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, w zakresie:

a) przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu,

b) pedagogiki specjalnej dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu,

c) [1] wychowania do życia w rodzinie;

2) kursy kwalifikacyjne z zakresu zarządzania oświatą, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 oraz w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek.

2. Kursy kwalifikacyjne, o których mowa w ust. 1, nie mogą być prowadzone przez placówki doskonalenia posiadające wyłącznie wstępną akredytację oraz przez placówki doskonalenia, którym cofnięto akredytację na podstawie art. 186 ust. 1 ustawy.

3. Publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w art. 8 ust. 6, ust. 7 pkt 2 i ust. 14 ustawy, mogą, za zgodą właściwego ministra, prowadzić kursy kwalifikacyjne, o których mowa w ust. 1, dla nauczycieli objętych zakresem działania placówki doskonalenia.

4. Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 1 i 3, zawiera:

1) szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, oraz termin kursu kwalifikacyjnego;

2) [2] wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, zawierający:

a) imię i nazwisko osoby przewidzianej do prowadzenia zajęć,

b) informację o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, z zakresu tematyki zajęć prowadzonych na kursie, posiadanych przez osobę przewidzianą do ich prowadzenia;

3) kryteria naboru uczestników, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego poziomu wykształcenia;

4) informację o warunkach lokalowych i wyposażeniu, umożliwiających prawidłową realizację zajęć.

4a. [3] Publiczne placówki doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, o których mowa w art. 8 ust. 6 ustawy, mogą, za zgodą ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, prowadzić kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek artystycznych, w zakresie przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne artystyczne w szkołach artystycznych i placówkach artystycznych.

4b. [4] Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 4a, zawiera:

1) szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, oraz termin kursu kwalifikacyjnego;

2) wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, zawierający:

a) imię i nazwisko osoby przewidzianej do prowadzenia zajęć,

b) informację o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, z zakresu tematyki zajęć prowadzonych na kursie, posiadanych przez osobę przewidzianą do ich prowadzenia;

3) kryteria naboru uczestników, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego poziomu wykształcenia.

5. Placówka doskonalenia jest obowiązana do:

1) prowadzenia oceny wewnętrznej procesu realizacji kursu kwalifikacyjnego;

2) prowadzenia dokumentacji kursu kwalifikacyjnego, którą stanowią:

a) zgoda na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego,

b) wykaz osób prowadzących zajęcia na kursie kwalifikacyjnym zawierający: imię i nazwisko prowadzącego zajęcia oraz informacje o posiadanych kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym,

c) szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego,

d) harmonogram kursu kwalifikacyjnego,

e) dziennik zajęć, w którym jest potwierdzana realizacja poszczególnych zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego oraz obecność na zajęciach uczestników kursu kwalifikacyjnego,

f) protokoły z egzaminów zawierające: imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia uczestnika przystępującego do egzaminu, datę i miejsce przeprowadzenia egzaminu, ocenę uzyskaną na egzaminie, datę i miejsce sporządzenia protokołu, imię i nazwisko sporządzającego protokół – w przypadku przyjęcia takiej formy zaliczania zajęć,

g) rejestr wydanych świadectw ukończenia kursu kwalifikacyjnego zawierający: imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia uczestnika kursu kwalifikacyjnego, nazwę ukończonego kursu kwalifikacyjnego, miejsce i datę wystawienia świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego oraz numer wydanego świadectwa;

3) przedstawienia organowi, który wyraził zgodę na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, sprawozdania z realizacji kursu kwalifikacyjnego nie później niż w terminie miesiąca po jego zakończeniu.

6. Uczestnik kursu kwalifikacyjnego po jego ukończeniu otrzymuje świadectwo, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.

7. Placówka doskonalenia prowadzi rejestr kursów kwalifikacyjnych zawierający informację o nazwie i terminie realizowanego kursu kwalifikacyjnego oraz zgodzie na jego prowadzenie.

8. Publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy, mogą, na zlecenie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, prowadzić dla nauczycieli za granicą kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Przepisy ust. 5–7 stosuje się odpowiednio.

[1] § 21 ust. 1 pkt 1 lit. c) dodana przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 sierpnia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. 1601). Zmiana weszła w życie 1 września 2021 r.

[2] § 21 ust. 4 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 sierpnia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. 1601). Zmiana weszła w życie 1 września 2021 r.

[3] § 21 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 sierpnia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. 1601). Zmiana weszła w życie 1 września 2021 r.

[4] § 21 ust. 4b dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 sierpnia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. 1601). Zmiana weszła w życie 1 września 2021 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-06-07 do 2021-08-31

§ 21. [Kursy kwalifikacyjne] 1. Placówki doskonalenia posiadające akredytację mogą, za zgodą kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę placówki, prowadzić:

1) kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, w zakresie:

a) przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu,

b) pedagogiki specjalnej dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu;

2) kursy kwalifikacyjne z zakresu zarządzania oświatą, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 oraz w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek.

2. Kursy kwalifikacyjne, o których mowa w ust. 1, nie mogą być prowadzone przez placówki doskonalenia posiadające wyłącznie wstępną akredytację oraz przez placówki doskonalenia, którym cofnięto akredytację na podstawie art. 186 ust. 1 ustawy.

3. Publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w art. 8 ust. 6, ust. 7 pkt 2 i ust. 14 ustawy, mogą, za zgodą właściwego ministra, prowadzić kursy kwalifikacyjne, o których mowa w ust. 1, dla nauczycieli objętych zakresem działania placówki doskonalenia.

4. Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 1 i 3, zawiera:

1) szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, oraz termin kursu kwalifikacyjnego;

2) wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego wraz z informacją o posiadanych przez nie kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym;

3) kryteria naboru uczestników, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego poziomu wykształcenia;

4) informację o warunkach lokalowych i wyposażeniu, umożliwiających prawidłową realizację zajęć.

5. Placówka doskonalenia jest obowiązana do:

1) prowadzenia oceny wewnętrznej procesu realizacji kursu kwalifikacyjnego;

2) prowadzenia dokumentacji kursu kwalifikacyjnego, którą stanowią:

a) zgoda na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego,

b) wykaz osób prowadzących zajęcia na kursie kwalifikacyjnym zawierający: imię i nazwisko prowadzącego zajęcia oraz informacje o posiadanych kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym,

c) szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego,

d) harmonogram kursu kwalifikacyjnego,

e) dziennik zajęć, w którym jest potwierdzana realizacja poszczególnych zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego oraz obecność na zajęciach uczestników kursu kwalifikacyjnego,

f) protokoły z egzaminów zawierające: imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia uczestnika przystępującego do egzaminu, datę i miejsce przeprowadzenia egzaminu, ocenę uzyskaną na egzaminie, datę i miejsce sporządzenia protokołu, imię i nazwisko sporządzającego protokół – w przypadku przyjęcia takiej formy zaliczania zajęć,

g) rejestr wydanych świadectw ukończenia kursu kwalifikacyjnego zawierający: imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia uczestnika kursu kwalifikacyjnego, nazwę ukończonego kursu kwalifikacyjnego, miejsce i datę wystawienia świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego oraz numer wydanego świadectwa;

3) przedstawienia organowi, który wyraził zgodę na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, sprawozdania z realizacji kursu kwalifikacyjnego nie później niż w terminie miesiąca po jego zakończeniu.

6. Uczestnik kursu kwalifikacyjnego po jego ukończeniu otrzymuje świadectwo, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.

7. Placówka doskonalenia prowadzi rejestr kursów kwalifikacyjnych zawierający informację o nazwie i terminie realizowanego kursu kwalifikacyjnego oraz zgodzie na jego prowadzenie.

8. Publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy, mogą, na zlecenie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, prowadzić dla nauczycieli za granicą kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Przepisy ust. 5–7 stosuje się odpowiednio.