Wersja obowiązująca od 2023-10-19 (Dz.U.2023.2257 tekst jednolity)
[Przesłanki powstania prawa do bezpłatnej repatriacji] 1. Marynarz ma prawo do bezpłatnej repatriacji, w przypadku gdy:
1) minął okres, na jaki została zawarta marynarska umowa o pracę;
2) doszło do sprzedaży, zatonięcia, zaginięcia lub utraty statku w inny sposób albo statek został wycofany z eksploatacji na okres co najmniej jednego miesiąca;
3) zszedł ze statku z powodu niezdolności do pracy na skutek choroby lub obrażeń odniesionych w wyniku wypadku przy pracy;
4) po rozpoczęciu podróży morskiej statek został skierowany do strefy konfliktów zbrojnych, a marynarz nie wyraził na piśmie zgody na pracę na tym statku;
5) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez armatora;
6) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez marynarza z innych uzasadnionych powodów, w szczególności z ważnego powodu rodzinnego lub innej nagłej konieczności rozwiązania umowy.
2. Marynarz ma prawo do repatriacji środkiem transportu uzgodnionym w marynarskiej umowie o pracę do:
1) miejsca zamieszkania lub
2) miejsca, w którym została podpisana marynarska umowa o pracę, lub
3) innego miejsca wskazanego w marynarskiej umowie o pracę.
3. W przypadku przetrzymywania marynarza na statku lub poza nim w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek ma on prawo do bezpłatnej repatriacji niezależnie od momentu, w którym nastąpiły zdarzenia, o których mowa w ust. 1.
Wersja obowiązująca od 2023-10-19 (Dz.U.2023.2257 tekst jednolity)
[Przesłanki powstania prawa do bezpłatnej repatriacji] 1. Marynarz ma prawo do bezpłatnej repatriacji, w przypadku gdy:
1) minął okres, na jaki została zawarta marynarska umowa o pracę;
2) doszło do sprzedaży, zatonięcia, zaginięcia lub utraty statku w inny sposób albo statek został wycofany z eksploatacji na okres co najmniej jednego miesiąca;
3) zszedł ze statku z powodu niezdolności do pracy na skutek choroby lub obrażeń odniesionych w wyniku wypadku przy pracy;
4) po rozpoczęciu podróży morskiej statek został skierowany do strefy konfliktów zbrojnych, a marynarz nie wyraził na piśmie zgody na pracę na tym statku;
5) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez armatora;
6) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez marynarza z innych uzasadnionych powodów, w szczególności z ważnego powodu rodzinnego lub innej nagłej konieczności rozwiązania umowy.
2. Marynarz ma prawo do repatriacji środkiem transportu uzgodnionym w marynarskiej umowie o pracę do:
1) miejsca zamieszkania lub
2) miejsca, w którym została podpisana marynarska umowa o pracę, lub
3) innego miejsca wskazanego w marynarskiej umowie o pracę.
3. W przypadku przetrzymywania marynarza na statku lub poza nim w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek ma on prawo do bezpłatnej repatriacji niezależnie od momentu, w którym nastąpiły zdarzenia, o których mowa w ust. 1.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-08-12 do 2023-10-18 (Dz.U.2022.1694 tekst jednolity)
[Przesłanki powstania prawa do bezpłatnej repatriacji] 1. Marynarz ma prawo do bezpłatnej repatriacji, w przypadku gdy:
1) minął okres, na jaki została zawarta marynarska umowa o pracę;
2) doszło do sprzedaży, zatonięcia, zaginięcia lub utraty statku w inny sposób albo statek został wycofany z eksploatacji na okres co najmniej jednego miesiąca;
3) zszedł ze statku z powodu niezdolności do pracy na skutek choroby lub obrażeń odniesionych w wyniku wypadku przy pracy;
4) po rozpoczęciu podróży morskiej statek został skierowany do strefy konfliktów zbrojnych, a marynarz nie wyraził na piśmie zgody na pracę na tym statku;
5) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez armatora;
6) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez marynarza z innych uzasadnionych powodów, w szczególności z ważnego powodu rodzinnego lub innej nagłej konieczności rozwiązania umowy.
2. Marynarz ma prawo do repatriacji środkiem transportu uzgodnionym w marynarskiej umowie o pracę do:
1) miejsca zamieszkania lub
2) miejsca, w którym została podpisana marynarska umowa o pracę, lub
3) innego miejsca wskazanego w marynarskiej umowie o pracę.
3. W przypadku przetrzymywania marynarza na statku lub poza nim w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek ma on prawo do bezpłatnej repatriacji niezależnie od momentu, w którym nastąpiły zdarzenia, o których mowa w ust. 1.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-09-23 do 2022-08-11
[Przesłanki powstania prawa do bezpłatnej repatriacji] 1. Marynarz ma prawo do bezpłatnej repatriacji, w przypadku gdy:
1) minął okres, na jaki została zawarta marynarska umowa o pracę;
2) doszło do sprzedaży, zatonięcia, zaginięcia lub utraty statku w inny sposób albo statek został wycofany z eksploatacji na okres co najmniej jednego miesiąca;
3) zszedł ze statku z powodu niezdolności do pracy na skutek choroby lub obrażeń odniesionych w wyniku wypadku przy pracy;
4) po rozpoczęciu podróży morskiej statek został skierowany do strefy konfliktów zbrojnych, a marynarz nie wyraził na piśmie zgody na pracę na tym statku;
5) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez armatora;
6) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez marynarza z innych uzasadnionych powodów, w szczególności z ważnego powodu rodzinnego lub innej nagłej konieczności rozwiązania umowy.
2. Marynarz ma prawo do repatriacji środkiem transportu uzgodnionym w marynarskiej umowie o pracę do:
1) miejsca zamieszkania lub
2) miejsca, w którym została podpisana marynarska umowa o pracę, lub
3) innego miejsca wskazanego w marynarskiej umowie o pracę.
3. [38] W przypadku przetrzymywania marynarza na statku lub poza nim w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek ma on prawo do bezpłatnej repatriacji niezależnie od momentu, w którym nastąpiły zdarzenia, o których mowa w ust. 1.
[38] Art. 58 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 15 ustawy z dnia 23 lipca 2021 r. o zmianie ustawy o pracy na morzu (Dz.U. poz. 1653). Zmian weszła w życie 23 września 2021 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-08-07 do 2021-09-22 (Dz.U.2020.1353 tekst jednolity)
[Przesłanki powstania prawa do bezpłatnej repatriacji] 1. Marynarz ma prawo do bezpłatnej repatriacji, w przypadku gdy:
1) minął okres, na jaki została zawarta marynarska umowa o pracę;
2) doszło do sprzedaży, zatonięcia, zaginięcia lub utraty statku w inny sposób albo statek został wycofany z eksploatacji na okres co najmniej jednego miesiąca;
3) zszedł ze statku z powodu niezdolności do pracy na skutek choroby lub obrażeń odniesionych w wyniku wypadku przy pracy;
4) po rozpoczęciu podróży morskiej statek został skierowany do strefy konfliktów zbrojnych, a marynarz nie wyraził na piśmie zgody na pracę na tym statku;
5) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez armatora;
6) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez marynarza z innych uzasadnionych powodów, w szczególności z ważnego powodu rodzinnego lub innej nagłej konieczności rozwiązania umowy.
2. Marynarz ma prawo do repatriacji środkiem transportu uzgodnionym w marynarskiej umowie o pracę do:
1) miejsca zamieszkania lub
2) miejsca, w którym została podpisana marynarska umowa o pracę, lub
3) innego miejsca wskazanego w marynarskiej umowie o pracę.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-10-04 do 2020-08-06 (Dz.U.2019.1889 tekst jednolity)
[Przesłanki powstania prawa do bezpłatnej repatriacji] 1. Marynarz ma prawo do bezpłatnej repatriacji, w przypadku gdy:
1) minął okres, na jaki została zawarta marynarska umowa o pracę;
2) doszło do sprzedaży, zatonięcia, zaginięcia lub utraty statku w inny sposób albo statek został wycofany z eksploatacji na okres co najmniej jednego miesiąca;
3) zszedł ze statku z powodu niezdolności do pracy na skutek choroby lub obrażeń odniesionych w wyniku wypadku przy pracy;
4) po rozpoczęciu podróży morskiej statek został skierowany do strefy konfliktów zbrojnych, a marynarz nie wyraził na piśmie zgody na pracę na tym statku;
5) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez armatora;
6) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez marynarza z innych uzasadnionych powodów, w szczególności z ważnego powodu rodzinnego lub innej nagłej konieczności rozwiązania umowy.
2. Marynarz ma prawo do repatriacji środkiem transportu uzgodnionym w marynarskiej umowie o pracę do:
1) miejsca zamieszkania lub
2) miejsca, w którym została podpisana marynarska umowa o pracę, lub
3) innego miejsca wskazanego w marynarskiej umowie o pracę.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-03-26 do 2019-10-03 (Dz.U.2018.616 tekst jednolity)
[Przesłanki powstania prawa do bezpłatnej repatriacji] 1. Marynarz ma prawo do bezpłatnej repatriacji, w przypadku gdy:
1) minął okres, na jaki została zawarta marynarska umowa o pracę;
2) doszło do sprzedaży, zatonięcia, zaginięcia lub utraty statku w inny sposób albo statek został wycofany z eksploatacji na okres co najmniej jednego miesiąca;
3) zszedł ze statku z powodu niezdolności do pracy na skutek choroby lub obrażeń odniesionych w wyniku wypadku przy pracy;
4) po rozpoczęciu podróży morskiej statek został skierowany do strefy konfliktów zbrojnych, a marynarz nie wyraził na piśmie zgody na pracę na tym statku;
5) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez armatora;
6) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez marynarza z innych uzasadnionych powodów, w szczególności z ważnego powodu rodzinnego lub innej nagłej konieczności rozwiązania umowy.
2. Marynarz ma prawo do repatriacji środkiem transportu uzgodnionym w marynarskiej umowie o pracę do:
1) miejsca zamieszkania lub
2) miejsca, w którym została podpisana marynarska umowa o pracę, lub
3) innego miejsca wskazanego w marynarskiej umowie o pracę.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-11-09 do 2018-03-25
[Przesłanki powstania prawa do bezpłatnej repatriacji ] 1. Marynarz ma prawo do bezpłatnej repatriacji, w przypadku gdy:
1) minął okres, na jaki została zawarta marynarska umowa o pracę;
2) doszło do sprzedaży, zatonięcia, zaginięcia lub utraty statku w inny sposób albo statek został wycofany z eksploatacji na okres co najmniej jednego miesiąca;
3) zszedł ze statku z powodu niezdolności do pracy na skutek choroby lub obrażeń odniesionych w wyniku wypadku przy pracy;
4) po rozpoczęciu podróży morskiej statek został skierowany do strefy konfliktów zbrojnych, a marynarz nie wyraził na piśmie zgody na pracę na tym statku;
5) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez armatora;
6) marynarska umowa o pracę została rozwiązana przez marynarza z innych uzasadnionych powodów, w szczególności z ważnego powodu rodzinnego lub innej nagłej konieczności rozwiązania umowy.
2. Marynarz ma prawo do repatriacji środkiem transportu uzgodnionym w marynarskiej umowie o pracę do:
1) miejsca zamieszkania lub
2) miejsca, w którym została podpisana marynarska umowa o pracę, lub
3) innego miejsca wskazanego w marynarskiej umowie o pracę.