Wersja obowiązująca od 2023-10-04 (Dz.U.2023.2131 tekst jednolity)
[Kara pieniężna] 1. Karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) (uchylony)
2) w certyfikacji przekazuje dane lub informacje nieprawdziwe lub niepełne;
3) w certyfikacji lub w aukcji dopuścił się zachowania niezgodnego z przepisami prawa lub regulaminem rynku mocy;
4) (uchylony)
5) nie przekazuje w terminie dokumentów lub informacji, o których mowa w art. 5;
6) składając oświadczenie, o którym mowa w art. 67a ust. 1, przekazuje dane nieprawdziwe lub niepełne.
2. Karze pieniężnej podlega operator w przypadku:
1) nieprzeprowadzenia certyfikacji w terminie, o którym mowa w art. 3 ust. 2–4;
2) prowadzenia certyfikacji niezgodnie z przepisami lub regulaminem rynku mocy;
3) niezorganizowania aukcji wstępnej w terminie, o którym mowa w art. 4 ust. 2;
4) nieogłoszenia daty aukcji wstępnej, zgodnie z art. 4 ust. 4;
5) nieopublikowania wyników aukcji wstępnych w terminie, o którym mowa w art. 9 ust. 8;
6) nieuprawnionego ujawnienia cen, o których mowa w art. 9 ust. 9;
7) nieuzasadnionego nierównego traktowania zgłoszonych do certyfikacji jednostek fizycznych lub jednostek rynku mocy;
8) nieprzedłożenia w terminie informacji, o których mowa w art. 10, art. 14, art. 27 lub art. 28;
9) nieuzasadnionej odmowy wpisania jednostki fizycznej do rejestru;
10) nieuzasadnionej odmowy wydania dostawcy mocy certyfikatu, o którym mowa w art. 23;
11) nieogłoszenia dat aukcji głównej i dat aukcji dodatkowej w terminie, o którym mowa w art. 29 ust. 2;
12) niezorganizowania aukcji głównej lub aukcji dodatkowej w terminie określonym w art. 29 ust. 2, z przyczyn leżących po stronie operatora;
13) prowadzenia aukcji mocy niezgodnie z przepisami lub z regulaminem rynku mocy;
14) nieuzasadnionego niedopuszczenia jednostki rynku mocy do udziału w aukcji mocy;
15) nieprzekazania w terminie informacji, o której mowa w art. 38 ust. 2;
16) naruszenia zasad ogłaszania okresu przywołania na rynku mocy, o których mowa w art. 57 ust. 9.
3. Karze pieniężnej podlega operator systemu dystrybucyjnego w przypadku:
1) nieuzasadnionej odmowy współpracy z operatorem lub niedochowania terminów w przypadkach określonych w art. 3 ust. 5;
2) nieprzekazania w terminie danych pomiarowych, o których mowa w art. 58 ust. 5, lub informacji, o której mowa w art. 75 ust. 6 lub w art. 89d.
4. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, wymierza Prezes URE.
5. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1–3, nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli kara pieniężna wymierzana jest przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie koncesji, wysokość kary nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
6. Kara pieniężna stanowi dochód budżetu państwa.
7. Ustalając wysokość kary pieniężnej, Prezes URE uwzględnia rodzaj naruszenia i jego wpływ na rynek mocy, skutki naruszenia oraz możliwości finansowe przedsiębiorcy.
8. Prezes URE może odstąpić od wymierzenia kary pieniężnej, jeżeli wpływ naruszenia na rynek mocy i jego skutki są znikome, a podmiot zaprzestał naruszania prawa lub zrealizował obowiązek.
9. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja Prezesa URE o wymierzeniu kary pieniężnej stała się prawomocna.
10. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1–3, podlega ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
11. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, uiszcza się na rachunek Urzędu Regulacji Energetyki.
Wersja obowiązująca od 2023-10-04 (Dz.U.2023.2131 tekst jednolity)
[Kara pieniężna] 1. Karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) (uchylony)
2) w certyfikacji przekazuje dane lub informacje nieprawdziwe lub niepełne;
3) w certyfikacji lub w aukcji dopuścił się zachowania niezgodnego z przepisami prawa lub regulaminem rynku mocy;
4) (uchylony)
5) nie przekazuje w terminie dokumentów lub informacji, o których mowa w art. 5;
6) składając oświadczenie, o którym mowa w art. 67a ust. 1, przekazuje dane nieprawdziwe lub niepełne.
2. Karze pieniężnej podlega operator w przypadku:
1) nieprzeprowadzenia certyfikacji w terminie, o którym mowa w art. 3 ust. 2–4;
2) prowadzenia certyfikacji niezgodnie z przepisami lub regulaminem rynku mocy;
3) niezorganizowania aukcji wstępnej w terminie, o którym mowa w art. 4 ust. 2;
4) nieogłoszenia daty aukcji wstępnej, zgodnie z art. 4 ust. 4;
5) nieopublikowania wyników aukcji wstępnych w terminie, o którym mowa w art. 9 ust. 8;
6) nieuprawnionego ujawnienia cen, o których mowa w art. 9 ust. 9;
7) nieuzasadnionego nierównego traktowania zgłoszonych do certyfikacji jednostek fizycznych lub jednostek rynku mocy;
8) nieprzedłożenia w terminie informacji, o których mowa w art. 10, art. 14, art. 27 lub art. 28;
9) nieuzasadnionej odmowy wpisania jednostki fizycznej do rejestru;
10) nieuzasadnionej odmowy wydania dostawcy mocy certyfikatu, o którym mowa w art. 23;
11) nieogłoszenia dat aukcji głównej i dat aukcji dodatkowej w terminie, o którym mowa w art. 29 ust. 2;
12) niezorganizowania aukcji głównej lub aukcji dodatkowej w terminie określonym w art. 29 ust. 2, z przyczyn leżących po stronie operatora;
13) prowadzenia aukcji mocy niezgodnie z przepisami lub z regulaminem rynku mocy;
14) nieuzasadnionego niedopuszczenia jednostki rynku mocy do udziału w aukcji mocy;
15) nieprzekazania w terminie informacji, o której mowa w art. 38 ust. 2;
16) naruszenia zasad ogłaszania okresu przywołania na rynku mocy, o których mowa w art. 57 ust. 9.
3. Karze pieniężnej podlega operator systemu dystrybucyjnego w przypadku:
1) nieuzasadnionej odmowy współpracy z operatorem lub niedochowania terminów w przypadkach określonych w art. 3 ust. 5;
2) nieprzekazania w terminie danych pomiarowych, o których mowa w art. 58 ust. 5, lub informacji, o której mowa w art. 75 ust. 6 lub w art. 89d.
4. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, wymierza Prezes URE.
5. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1–3, nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli kara pieniężna wymierzana jest przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie koncesji, wysokość kary nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
6. Kara pieniężna stanowi dochód budżetu państwa.
7. Ustalając wysokość kary pieniężnej, Prezes URE uwzględnia rodzaj naruszenia i jego wpływ na rynek mocy, skutki naruszenia oraz możliwości finansowe przedsiębiorcy.
8. Prezes URE może odstąpić od wymierzenia kary pieniężnej, jeżeli wpływ naruszenia na rynek mocy i jego skutki są znikome, a podmiot zaprzestał naruszania prawa lub zrealizował obowiązek.
9. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja Prezesa URE o wymierzeniu kary pieniężnej stała się prawomocna.
10. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1–3, podlega ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
11. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, uiszcza się na rachunek Urzędu Regulacji Energetyki.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-09-07 do 2023-10-03
[Kara pieniężna] 1. Karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) [23] (uchylony)
2) w certyfikacji przekazuje dane lub informacje nieprawdziwe lub niepełne;
3) w certyfikacji lub w aukcji dopuścił się zachowania niezgodnego z przepisami prawa lub regulaminem rynku mocy;
4) (uchylony)
5) nie przekazuje w terminie dokumentów lub informacji, o których mowa w art. 5;
6) składając oświadczenie, o którym mowa w art. 67a ust. 1, przekazuje dane nieprawdziwe lub niepełne.
2. Karze pieniężnej podlega operator w przypadku:
1) nieprzeprowadzenia certyfikacji w terminie, o którym mowa w art. 3 ust. 2–4;
2) prowadzenia certyfikacji niezgodnie z przepisami lub regulaminem rynku mocy;
3) niezorganizowania aukcji wstępnej w terminie, o którym mowa w art. 4 ust. 2;
4) nieogłoszenia daty aukcji wstępnej, zgodnie z art. 4 ust. 4;
5) nieopublikowania wyników aukcji wstępnych w terminie, o którym mowa w art. 9 ust. 8;
6) nieuprawnionego ujawnienia cen, o których mowa w art. 9 ust. 9;
7) nieuzasadnionego nierównego traktowania zgłoszonych do certyfikacji jednostek fizycznych lub jednostek rynku mocy;
8) nieprzedłożenia w terminie informacji, o których mowa w art. 10, art. 14, art. 27 lub art. 28;
9) nieuzasadnionej odmowy wpisania jednostki fizycznej do rejestru;
10) nieuzasadnionej odmowy wydania dostawcy mocy certyfikatu, o którym mowa w art. 23;
11) nieogłoszenia dat aukcji głównej i dat aukcji dodatkowej w terminie, o którym mowa w art. 29 ust. 2;
12) niezorganizowania aukcji głównej lub aukcji dodatkowej w terminie określonym w art. 29 ust. 2, z przyczyn leżących po stronie operatora;
13) prowadzenia aukcji mocy niezgodnie z przepisami lub z regulaminem rynku mocy;
14) nieuzasadnionego niedopuszczenia jednostki rynku mocy do udziału w aukcji mocy;
15) nieprzekazania w terminie informacji, o której mowa w art. 38 ust. 2;
16) naruszenia zasad ogłaszania okresu przywołania na rynku mocy, o których mowa w art. 57 ust. 9.
3. Karze pieniężnej podlega operator systemu dystrybucyjnego w przypadku:
1) nieuzasadnionej odmowy współpracy z operatorem lub niedochowania terminów w przypadkach określonych w art. 3 ust. 5;
2) nieprzekazania w terminie danych pomiarowych, o których mowa w art. 58 ust. 5, lub informacji, o której mowa w art. 75 ust. 6 lub w art. 89d.
4. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, wymierza Prezes URE.
5. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1–3, nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli kara pieniężna wymierzana jest przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie koncesji, wysokość kary nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
6. Kara pieniężna stanowi dochód budżetu państwa.
7. Ustalając wysokość kary pieniężnej, Prezes URE uwzględnia rodzaj naruszenia i jego wpływ na rynek mocy, skutki naruszenia oraz możliwości finansowe przedsiębiorcy.
8. Prezes URE może odstąpić od wymierzenia kary pieniężnej, jeżeli wpływ naruszenia na rynek mocy i jego skutki są znikome, a podmiot zaprzestał naruszania prawa lub zrealizował obowiązek.
9. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja Prezesa URE o wymierzeniu kary pieniężnej stała się prawomocna.
10. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1–3, podlega ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
11. [24] Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, uiszcza się na rachunek Urzędu Regulacji Energetyki.
[23] Art. 85 ust. 1 pkt 1 uchylony przez art. 10 pkt 11 lit. a) ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1681). Zmiana weszła w życie 7 września 2023 r.
[24] Art. 85 ust. 11 dodany przez art. 10 pkt 11 lit. b) ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1681). Zmiana weszła w życie 7 września 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-11-04 do 2023-09-06
[Kara pieniężna] 1. Karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 11;
2) w certyfikacji przekazuje dane lub informacje nieprawdziwe lub niepełne;
3) w certyfikacji lub w aukcji dopuścił się zachowania niezgodnego z przepisami prawa lub regulaminem rynku mocy;
4) (uchylony)
5) nie przekazuje w terminie dokumentów lub informacji, o których mowa w art. 5;
6) składając oświadczenie, o którym mowa w art. 67a ust. 1, przekazuje dane nieprawdziwe lub niepełne.
2. Karze pieniężnej podlega operator w przypadku:
1) nieprzeprowadzenia certyfikacji w terminie, o którym mowa w art. 3 ust. 2–4;
2) prowadzenia certyfikacji niezgodnie z przepisami lub regulaminem rynku mocy;
3) niezorganizowania aukcji wstępnej w terminie, o którym mowa w art. 4 ust. 2;
4) nieogłoszenia daty aukcji wstępnej, zgodnie z art. 4 ust. 4;
5) nieopublikowania wyników aukcji wstępnych w terminie, o którym mowa w art. 9 ust. 8;
6) nieuprawnionego ujawnienia cen, o których mowa w art. 9 ust. 9;
7) nieuzasadnionego nierównego traktowania zgłoszonych do certyfikacji jednostek fizycznych lub jednostek rynku mocy;
8) nieprzedłożenia w terminie informacji, o których mowa w art. 10, art. 14, art. 27 lub art. 28;
9) nieuzasadnionej odmowy wpisania jednostki fizycznej do rejestru;
10) nieuzasadnionej odmowy wydania dostawcy mocy certyfikatu, o którym mowa w art. 23;
11) nieogłoszenia dat aukcji głównej i dat aukcji dodatkowej w terminie, o którym mowa w art. 29 ust. 2;
12) niezorganizowania aukcji głównej lub aukcji dodatkowej w terminie określonym w art. 29 ust. 2, z przyczyn leżących po stronie operatora;
13) prowadzenia aukcji mocy niezgodnie z przepisami lub z regulaminem rynku mocy;
14) nieuzasadnionego niedopuszczenia jednostki rynku mocy do udziału w aukcji mocy;
15) nieprzekazania w terminie informacji, o której mowa w art. 38 ust. 2;
16) naruszenia zasad ogłaszania okresu przywołania na rynku mocy [40], o których mowa w art. 57 ust. 9.
3. Karze pieniężnej podlega operator systemu dystrybucyjnego w przypadku:
1) nieuzasadnionej odmowy współpracy z operatorem lub niedochowania terminów w przypadkach określonych w art. 3 ust. 5;
2) nieprzekazania w terminie danych pomiarowych, o których mowa w art. 58 ust. 5, lub informacji, o której mowa w art. 75 ust. 6 lub w art. 89d.
4. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, wymierza Prezes URE.
5. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1–3, nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli kara pieniężna wymierzana jest przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie koncesji, wysokość kary nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
6. Kara pieniężna stanowi dochód budżetu państwa.
7. Ustalając wysokość kary pieniężnej, Prezes URE uwzględnia rodzaj naruszenia i jego wpływ na rynek mocy, skutki naruszenia oraz możliwości finansowe przedsiębiorcy.
8. Prezes URE może odstąpić od wymierzenia kary pieniężnej, jeżeli wpływ naruszenia na rynek mocy i jego skutki są znikome, a podmiot zaprzestał naruszania prawa lub zrealizował obowiązek.
9. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja Prezesa URE o wymierzeniu kary pieniężnej stała się prawomocna.
10. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1–3, podlega ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
[40] Art. 85 ust. 2 pkt 16 w brzmieniu ustalonym przez art. 33 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz.U. poz. 2243). Zmiana weszła w życie 4 listopada 2022 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-10-13 do 2022-11-03 (Dz.U.2021.1854 tekst jednolity)
[Kara pieniężna] 1. Karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 11;
2) w certyfikacji przekazuje dane lub informacje nieprawdziwe lub niepełne;
3) w certyfikacji lub w aukcji dopuścił się zachowania niezgodnego z przepisami prawa lub regulaminem rynku mocy;
4) (uchylony)
5) nie przekazuje w terminie dokumentów lub informacji, o których mowa w art. 5;
6) składając oświadczenie, o którym mowa w art. 67a ust. 1, przekazuje dane nieprawdziwe lub niepełne.
2. Karze pieniężnej podlega operator w przypadku:
1) nieprzeprowadzenia certyfikacji w terminie, o którym mowa w art. 3 ust. 2–4;
2) prowadzenia certyfikacji niezgodnie z przepisami lub regulaminem rynku mocy;
3) niezorganizowania aukcji wstępnej w terminie, o którym mowa w art. 4 ust. 2;
4) nieogłoszenia daty aukcji wstępnej, zgodnie z art. 4 ust. 4;
5) nieopublikowania wyników aukcji wstępnych w terminie, o którym mowa w art. 9 ust. 8;
6) nieuprawnionego ujawnienia cen, o których mowa w art. 9 ust. 9;
7) nieuzasadnionego nierównego traktowania zgłoszonych do certyfikacji jednostek fizycznych lub jednostek rynku mocy;
8) nieprzedłożenia w terminie informacji, o których mowa w art. 10, art. 14, art. 27 lub art. 28;
9) nieuzasadnionej odmowy wpisania jednostki fizycznej do rejestru;
10) nieuzasadnionej odmowy wydania dostawcy mocy certyfikatu, o którym mowa w art. 23;
11) nieogłoszenia dat aukcji głównej i dat aukcji dodatkowej w terminie, o którym mowa w art. 29 ust. 2;
12) niezorganizowania aukcji głównej lub aukcji dodatkowej w terminie określonym w art. 29 ust. 2, z przyczyn leżących po stronie operatora;
13) prowadzenia aukcji mocy niezgodnie z przepisami lub z regulaminem rynku mocy;
14) nieuzasadnionego niedopuszczenia jednostki rynku mocy do udziału w aukcji mocy;
15) nieprzekazania w terminie informacji, o której mowa w art. 38 ust. 2;
16) naruszenia zasad ogłaszania okresu zagrożenia, o których mowa w art. 57 ust. 9.
3. Karze pieniężnej podlega operator systemu dystrybucyjnego w przypadku:
1) nieuzasadnionej odmowy współpracy z operatorem lub niedochowania terminów w przypadkach określonych w art. 3 ust. 5;
2) nieprzekazania w terminie danych pomiarowych, o których mowa w art. 58 ust. 5, lub informacji, o której mowa w art. 75 ust. 6 lub w art. 89d.
4. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, wymierza Prezes URE.
5. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1–3, nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli kara pieniężna wymierzana jest przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie koncesji, wysokość kary nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
6. Kara pieniężna stanowi dochód budżetu państwa.
7. Ustalając wysokość kary pieniężnej, Prezes URE uwzględnia rodzaj naruszenia i jego wpływ na rynek mocy, skutki naruszenia oraz możliwości finansowe przedsiębiorcy.
8. Prezes URE może odstąpić od wymierzenia kary pieniężnej, jeżeli wpływ naruszenia na rynek mocy i jego skutki są znikome, a podmiot zaprzestał naruszania prawa lub zrealizował obowiązek.
9. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja Prezesa URE o wymierzeniu kary pieniężnej stała się prawomocna.
10. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1–3, podlega ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-09-01 do 2021-10-12
[Kara pieniężna] 1. Karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 11;
2) w certyfikacji przekazuje dane lub informacje nieprawdziwe lub niepełne;
3) w certyfikacji lub w aukcji dopuścił się zachowania niezgodnego z przepisami prawa lub regulaminem rynku mocy;
4) [119] (uchylony)
5) nie przekazuje w terminie dokumentów lub informacji, o których mowa w art. 5;
6) [120] składając oświadczenie, o którym mowa w art. 67a ust. 1, przekazuje dane nieprawdziwe lub niepełne.
2. Karze pieniężnej podlega operator w przypadku:
1) nieprzeprowadzenia certyfikacji w terminie, o którym mowa w art. 3 ust. 2–4;
2) prowadzenia certyfikacji niezgodnie z przepisami lub regulaminem rynku mocy;
3) niezorganizowania aukcji wstępnej w terminie, o którym mowa w art. 4 ust. 2;
4) nieogłoszenia daty aukcji wstępnej, zgodnie z art. 4 ust. 4;
5) nieopublikowania wyników aukcji wstępnych w terminie, o którym mowa w art. 9 ust. 8;
6) nieuprawnionego ujawnienia cen, o których mowa w art. 9 ust. 9;
7) nieuzasadnionego nierównego traktowania zgłoszonych do certyfikacji jednostek fizycznych lub jednostek rynku mocy;
8) nieprzedłożenia w terminie informacji, o których mowa w art. 10, art. 14, art. 27 lub art. 28;
9) nieuzasadnionej odmowy wpisania jednostki fizycznej do rejestru;
10) nieuzasadnionej odmowy wydania dostawcy mocy certyfikatu, o którym mowa w art. 23;
11) nieogłoszenia dat aukcji głównej i dat aukcji dodatkowej w terminie, o którym mowa w art. 29 ust. 2;
12) niezorganizowania aukcji głównej lub aukcji dodatkowej w terminie określonym w art. 29 ust. 2, z przyczyn leżących po stronie operatora;
13) prowadzenia aukcji mocy niezgodnie z przepisami lub z regulaminem rynku mocy;
14) nieuzasadnionego niedopuszczenia jednostki rynku mocy do udziału w aukcji mocy;
15) nieprzekazania w terminie informacji, o której mowa w art. 38 ust. 2;
16) naruszenia zasad ogłaszania okresu zagrożenia, o których mowa w art. 57 ust. 9.
3. Karze pieniężnej podlega operator systemu dystrybucyjnego w przypadku:
1) nieuzasadnionej odmowy współpracy z operatorem lub niedochowania terminów w przypadkach określonych w art. 3 ust. 5;
2) [121] nieprzekazania w terminie danych pomiarowych, o których mowa w art. 58 ust. 5, lub informacji, o której mowa w art. 75 ust. 6 lub w art. 89d.
4. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, wymierza Prezes URE.
5. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1–3, nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli kara pieniężna wymierzana jest przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie koncesji, wysokość kary nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
6. Kara pieniężna stanowi dochód budżetu państwa.
7. Ustalając wysokość kary pieniężnej, Prezes URE uwzględnia rodzaj naruszenia i jego wpływ na rynek mocy, skutki naruszenia oraz możliwości finansowe przedsiębiorcy.
8. Prezes URE może odstąpić od wymierzenia kary pieniężnej, jeżeli wpływ naruszenia na rynek mocy i jego skutki są znikome, a podmiot zaprzestał naruszania prawa lub zrealizował obowiązek.
9. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja Prezesa URE o wymierzeniu kary pieniężnej stała się prawomocna.
10. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1–3, podlega ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
[119] Art. 85 ust. 1 pkt 4 uchylony przez art. 1 pkt 56 lit. a) ustawy z dnia 23 lipca 2021 r. o zmianie ustawy o rynku mocy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1505). Zmiana weszła w życie 1 września 2021 r.
[120] Art. 85 ust. 1 pkt 6 dodany przez art. 1 pkt 56 lit. a) ustawy z dnia 23 lipca 2021 r. o zmianie ustawy o rynku mocy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1505). Zmiana weszła w życie 1 września 2021 r.
[121] Art. 85 ust. 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 56 lit. b) ustawy z dnia 23 lipca 2021 r. o zmianie ustawy o rynku mocy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1505). Zmiana weszła w życie 1 września 2021 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-02-17 do 2021-08-31 (Dz.U.2020.247 tekst jednolity)
[Kara pieniężna] 1. Karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 11;
2) w certyfikacji przekazuje dane lub informacje nieprawdziwe lub niepełne;
3) w certyfikacji lub w aukcji dopuścił się zachowania niezgodnego z przepisami prawa lub regulaminem rynku mocy;
4) będąc obowiązanym, nie przekazał Prezesowi URE informacji lub oświadczenia, o których mowa w art. 71 ust. 5, lub skorzystał z uprawnienia, o którym mowa w art. 70 ust. 3, nie spełniając określonych w tym przepisie warunków;
5) nie przekazuje w terminie dokumentów lub informacji, o których mowa w art. 5.
2. Karze pieniężnej podlega operator w przypadku:
1) nieprzeprowadzenia certyfikacji w terminie, o którym mowa w art. 3 ust. 2–4;
2) prowadzenia certyfikacji niezgodnie z przepisami lub regulaminem rynku mocy;
3) niezorganizowania aukcji wstępnej w terminie, o którym mowa w art. 4 ust. 2;
4) nieogłoszenia daty aukcji wstępnej, zgodnie z art. 4 ust. 4;
5) nieopublikowania wyników aukcji wstępnych w terminie, o którym mowa w art. 9 ust. 8;
6) nieuprawnionego ujawnienia cen, o których mowa w art. 9 ust. 9;
7) nieuzasadnionego nierównego traktowania zgłoszonych do certyfikacji jednostek fizycznych lub jednostek rynku mocy;
8) nieprzedłożenia w terminie informacji, o których mowa w art. 10, art. 14, art. 27 lub art. 28;
9) nieuzasadnionej odmowy wpisania jednostki fizycznej do rejestru;
10) nieuzasadnionej odmowy wydania dostawcy mocy certyfikatu, o którym mowa w art. 23;
11) nieogłoszenia dat aukcji głównej i dat aukcji dodatkowej w terminie, o którym mowa w art. 29 ust. 2;
12) niezorganizowania aukcji głównej lub aukcji dodatkowej w terminie określonym w art. 29 ust. 2, z przyczyn leżących po stronie operatora;
13) prowadzenia aukcji mocy niezgodnie z przepisami lub z regulaminem rynku mocy;
14) nieuzasadnionego niedopuszczenia jednostki rynku mocy do udziału w aukcji mocy;
15) nieprzekazania w terminie informacji, o której mowa w art. 38 ust. 2;
16) naruszenia zasad ogłaszania okresu zagrożenia, o których mowa w art. 57 ust. 9.
3. Karze pieniężnej podlega operator systemu dystrybucyjnego w przypadku:
1) nieuzasadnionej odmowy współpracy z operatorem lub niedochowania terminów w przypadkach określonych w art. 3 ust. 5;
2) nieprzekazania w terminie danych, o których mowa w art. 58 ust. 5, lub informacji, o której mowa w art. 75 ust. 6.
4. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, wymierza Prezes URE.
5. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1–3, nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli kara pieniężna wymierzana jest przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie koncesji, wysokość kary nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
6. Kara pieniężna stanowi dochód budżetu państwa.
7. Ustalając wysokość kary pieniężnej, Prezes URE uwzględnia rodzaj naruszenia i jego wpływ na rynek mocy, skutki naruszenia oraz możliwości finansowe przedsiębiorcy.
8. Prezes URE może odstąpić od wymierzenia kary pieniężnej, jeżeli wpływ naruszenia na rynek mocy i jego skutki są znikome, a podmiot zaprzestał naruszania prawa lub zrealizował obowiązek.
9. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja Prezesa URE o wymierzeniu kary pieniężnej stała się prawomocna.
10. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1–3, podlega ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-01-18 do 2020-02-16
[Kara pieniężna] 1. Karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 11;
2) w certyfikacji przekazuje dane lub informacje nieprawdziwe lub niepełne;
3) w certyfikacji lub w aukcji dopuścił się zachowania niezgodnego z przepisami prawa lub regulaminem rynku mocy;
4) będąc obowiązanym, nie przekazał Prezesowi URE informacji lub oświadczenia, o których mowa w art. 71 ust. 5, lub skorzystał z uprawnienia, o którym mowa w art. 70 ust. 3, nie spełniając określonych w tym przepisie warunków;
5) nie przekazuje w terminie dokumentów lub informacji, o których mowa w art. 5.
2. Karze pieniężnej podlega operator w przypadku:
1) nieprzeprowadzenia certyfikacji w terminie, o którym mowa w art. 3 ust. 2–4;
2) prowadzenia certyfikacji niezgodnie z przepisami lub regulaminem rynku mocy;
3) niezorganizowania aukcji wstępnej w terminie, o którym mowa w art. 4 ust. 2;
4) nieogłoszenia daty aukcji wstępnej, zgodnie z art. 4 ust. 4;
5) nieopublikowania wyników aukcji wstępnych w terminie, o którym mowa w art. 9 ust. 8;
6) nieuprawnionego ujawnienia cen, o których mowa w art. 9 ust. 9;
7) nieuzasadnionego nierównego traktowania zgłoszonych do certyfikacji jednostek fizycznych lub jednostek rynku mocy;
8) nieprzedłożenia w terminie informacji, o których mowa w art. 10, art. 14, art. 27 lub art. 28;
9) nieuzasadnionej odmowy wpisania jednostki fizycznej do rejestru;
10) nieuzasadnionej odmowy wydania dostawcy mocy certyfikatu, o którym mowa w art. 23;
11) nieogłoszenia dat aukcji głównej i dat aukcji dodatkowej w terminie, o którym mowa w art. 29 ust. 2;
12) niezorganizowania aukcji głównej lub aukcji dodatkowej w terminie określonym w art. 29 ust. 2, z przyczyn leżących po stronie operatora;
13) prowadzenia aukcji mocy niezgodnie z przepisami lub z regulaminem rynku mocy;
14) nieuzasadnionego niedopuszczenia jednostki rynku mocy do udziału w aukcji mocy;
15) nieprzekazania w terminie informacji, o której mowa w art. 38 ust. 2;
16) naruszenia zasad ogłaszania okresu zagrożenia, o których mowa w art. 57 ust. 9.
3. Karze pieniężnej podlega operator systemu dystrybucyjnego w przypadku:
1) nieuzasadnionej odmowy współpracy z operatorem lub niedochowania terminów w przypadkach określonych w art. 3 ust. 5;
2) nieprzekazania w terminie danych, o których mowa w art. 58 ust. 5, lub informacji, o której mowa w art. 75 ust. 6.
4. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, wymierza Prezes URE.
5. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1–3, nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli kara pieniężna wymierzana jest przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie koncesji, wysokość kary nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
6. Kara pieniężna stanowi dochód budżetu państwa.
7. Ustalając wysokość kary pieniężnej, Prezes URE uwzględnia rodzaj naruszenia i jego wpływ na rynek mocy, skutki naruszenia oraz możliwości finansowe przedsiębiorcy.
8. Prezes URE może odstąpić od wymierzenia kary pieniężnej, jeżeli wpływ naruszenia na rynek mocy i jego skutki są znikome, a podmiot zaprzestał naruszania prawa lub zrealizował obowiązek.
9. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1–3, uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja Prezesa URE o wymierzeniu kary pieniężnej stała się prawomocna.
10. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1–3, podlega ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.