Wersja obowiązująca od 2023-09-11 (Dz.U.2023.1850 tekst jednolity)
[Badanie] 1. Przed przekazaniem i dopuszczeniem UTL do eksploatacji montujący wykonuje badania mające na celu potwierdzenie prawidłowego montażu oraz działania elementów, oddzielnie i w ramach kompletnego UTL.
2. Badania, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się w przypadku:
1) UTL montowanych po raz pierwszy w miejscu eksploatacji;
2) zmiany lokalizacji UTL.
3. Badanie przed przekazaniem UTL do eksploatacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1) sprawdzenie dokumentacji powykonawczej i zgodności wykonania z zatwierdzoną przez TDT dokumentacją techniczną;
2) badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu;
3) badanie ruchowe.
4. Badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, obejmuje badania:
1) stanu lin i ich zakończeń;
2) prowadników lin oraz prawidłowości pracy urządzeń podtrzymujących liny i urządzeń napinających;
3) odpowiednich odstępów między pojazdami lub urządzeniami holującymi a linami, w odniesieniu do innych elementów i ich lokalnego środowiska w najbardziej krytycznych warunkach ruchu;
4) połączenia pojazdów i urządzeń holujących z ruchomymi linami;
5) ruchu pojazdów i urządzeń holujących na trasie i w stacjach;
6) działania urządzeń elektrycznych;
7) działania urządzeń służących do komunikacji i sygnalizacji;
8) działania urządzeń bezpieczeństwa i kontroli w przypadku uszkodzenia podczas ruchu;
9) sprawności wszystkich hamulców i odpowiedniego sprzężenia ciernego w najbardziej niekorzystnych warunkach obciążeń; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;
10) działania układów napędowych i rodzajów pracy, włączając działanie urządzeń sterujących i kontrolujących, z uwzględnieniem wszystkich warunków obciążeń podczas ruchu; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;
11) działania urządzeń do ewakuacji;
12) stanu szyn i ich infrastruktury.
5. Badanie ruchowe, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, obejmuje kompletne UTL, po uruchomieniu wszystkich układów napędowych i trybów pracy oraz uwzględnieniu wszystkich ruchowych warunków obciążeń. Badanie ruchowe należy przeprowadzić po przeglądzie UTL zakończonym wynikiem pozytywnym. Przed rozpoczęciem badania ruchowego UTL powinno pracować nie krócej niż:
1) 5 godzin – dla wyciągów narciarskich;
2) 25 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu w przypadku kolei linowych wahadłowych – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła stałe;
3) 50 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne;
4) dla pozostałych układów napędowych badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone dla co najmniej jednego pełnego cyklu pracy.
6. W przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie ruchowe powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu.
7. W przypadku UTL z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne badanie ruchowe powinno być przeprowadzone ze wszystkimi pojazdami.
8. W przypadku UTL przeznaczonych wyłącznie do transportu w górę badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone przy największym dopuszczalnym obciążeniu.
9. Z przeprowadzonego badania UTL, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół, który powinien zawierać stwierdzenie o:
1) zgodności urządzenia z zatwierdzoną dokumentacją;
2) pracy hamulców;
3) pracy urządzeń, które kontrolują prawidłowy wjazd i wyjazd pojazdów, lub urządzeń holujących na i ze stacji;
4) pracy urządzeń elektrycznych;
5) parametrach elementów mechanicznych i elektrycznych;
6) stanie lin, połączeń i zakończeń lin;
7) wynikach badań ruchowych, zawierających szczegółowe informacje dotyczące prędkości ruchu, obciążenia, liczby godzin pracy oraz wyszczególnienie wszystkich usterek, jakie wystąpiły w trakcie badania, z podaniem ich przyczyn i sposobu ich usunięcia;
8) zachowaniu właściwego poziomu bezpieczeństwa eksploatacji.
10. W protokole zamieszcza się również imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie przed przekazaniem do eksploatacji oraz datę jego przeprowadzenia.
11. Osoba:
1) wykonująca czynności w zakresie zaplatania lin lub zalewania stożków,
2) przeprowadzająca badania w zakresie diagnostyki lin stalowych i ich zakończeń
– powinna posiadać kwalifikacje sprawdzone i potwierdzone przez TDT.
Wersja obowiązująca od 2023-09-11 (Dz.U.2023.1850 tekst jednolity)
[Badanie] 1. Przed przekazaniem i dopuszczeniem UTL do eksploatacji montujący wykonuje badania mające na celu potwierdzenie prawidłowego montażu oraz działania elementów, oddzielnie i w ramach kompletnego UTL.
2. Badania, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się w przypadku:
1) UTL montowanych po raz pierwszy w miejscu eksploatacji;
2) zmiany lokalizacji UTL.
3. Badanie przed przekazaniem UTL do eksploatacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1) sprawdzenie dokumentacji powykonawczej i zgodności wykonania z zatwierdzoną przez TDT dokumentacją techniczną;
2) badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu;
3) badanie ruchowe.
4. Badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, obejmuje badania:
1) stanu lin i ich zakończeń;
2) prowadników lin oraz prawidłowości pracy urządzeń podtrzymujących liny i urządzeń napinających;
3) odpowiednich odstępów między pojazdami lub urządzeniami holującymi a linami, w odniesieniu do innych elementów i ich lokalnego środowiska w najbardziej krytycznych warunkach ruchu;
4) połączenia pojazdów i urządzeń holujących z ruchomymi linami;
5) ruchu pojazdów i urządzeń holujących na trasie i w stacjach;
6) działania urządzeń elektrycznych;
7) działania urządzeń służących do komunikacji i sygnalizacji;
8) działania urządzeń bezpieczeństwa i kontroli w przypadku uszkodzenia podczas ruchu;
9) sprawności wszystkich hamulców i odpowiedniego sprzężenia ciernego w najbardziej niekorzystnych warunkach obciążeń; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;
10) działania układów napędowych i rodzajów pracy, włączając działanie urządzeń sterujących i kontrolujących, z uwzględnieniem wszystkich warunków obciążeń podczas ruchu; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;
11) działania urządzeń do ewakuacji;
12) stanu szyn i ich infrastruktury.
5. Badanie ruchowe, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, obejmuje kompletne UTL, po uruchomieniu wszystkich układów napędowych i trybów pracy oraz uwzględnieniu wszystkich ruchowych warunków obciążeń. Badanie ruchowe należy przeprowadzić po przeglądzie UTL zakończonym wynikiem pozytywnym. Przed rozpoczęciem badania ruchowego UTL powinno pracować nie krócej niż:
1) 5 godzin – dla wyciągów narciarskich;
2) 25 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu w przypadku kolei linowych wahadłowych – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła stałe;
3) 50 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne;
4) dla pozostałych układów napędowych badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone dla co najmniej jednego pełnego cyklu pracy.
6. W przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie ruchowe powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu.
7. W przypadku UTL z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne badanie ruchowe powinno być przeprowadzone ze wszystkimi pojazdami.
8. W przypadku UTL przeznaczonych wyłącznie do transportu w górę badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone przy największym dopuszczalnym obciążeniu.
9. Z przeprowadzonego badania UTL, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół, który powinien zawierać stwierdzenie o:
1) zgodności urządzenia z zatwierdzoną dokumentacją;
2) pracy hamulców;
3) pracy urządzeń, które kontrolują prawidłowy wjazd i wyjazd pojazdów, lub urządzeń holujących na i ze stacji;
4) pracy urządzeń elektrycznych;
5) parametrach elementów mechanicznych i elektrycznych;
6) stanie lin, połączeń i zakończeń lin;
7) wynikach badań ruchowych, zawierających szczegółowe informacje dotyczące prędkości ruchu, obciążenia, liczby godzin pracy oraz wyszczególnienie wszystkich usterek, jakie wystąpiły w trakcie badania, z podaniem ich przyczyn i sposobu ich usunięcia;
8) zachowaniu właściwego poziomu bezpieczeństwa eksploatacji.
10. W protokole zamieszcza się również imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie przed przekazaniem do eksploatacji oraz datę jego przeprowadzenia.
11. Osoba:
1) wykonująca czynności w zakresie zaplatania lin lub zalewania stożków,
2) przeprowadzająca badania w zakresie diagnostyki lin stalowych i ich zakończeń
– powinna posiadać kwalifikacje sprawdzone i potwierdzone przez TDT.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-09-03 do 2023-09-10
1. Przed przekazaniem i dopuszczeniem UTL do eksploatacji montujący wykonuje badania mające na celu potwierdzenie prawidłowego montażu oraz działania elementów, oddzielnie i w ramach kompletnego UTL.
2. Badania, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się w przypadku:
1) UTL montowanych po raz pierwszy w miejscu eksploatacji;
2) zmiany lokalizacji UTL.
3. Badanie przed przekazaniem UTL do eksploatacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1) sprawdzenie dokumentacji powykonawczej i zgodności wykonania z zatwierdzoną przez TDT dokumentacją techniczną;
2) badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu;
3) badanie ruchowe.
4. Badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, obejmuje badania:
1) stanu lin i ich zakończeń;
2) prowadników lin oraz prawidłowości pracy urządzeń podtrzymujących liny i urządzeń napinających;
3) odpowiednich odstępów między pojazdami lub urządzeniami holującymi a linami, w odniesieniu do innych elementów i ich lokalnego środowiska w najbardziej krytycznych warunkach ruchu;
4) połączenia pojazdów i urządzeń holujących z ruchomymi linami;
5) ruchu pojazdów i urządzeń holujących na trasie i w stacjach;
6) działania urządzeń elektrycznych;
7) działania urządzeń służących do komunikacji i sygnalizacji;
8) działania urządzeń bezpieczeństwa i kontroli w przypadku uszkodzenia podczas ruchu;
9) sprawności wszystkich hamulców i odpowiedniego sprzężenia ciernego w najbardziej niekorzystnych warunkach obciążeń; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;
10) działania układów napędowych i rodzajów pracy, włączając działanie urządzeń sterujących i kontrolujących, z uwzględnieniem wszystkich warunków obciążeń podczas ruchu; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;
11) działania urządzeń do ewakuacji;
12) stanu szyn i ich infrastruktury.
5. Badanie ruchowe, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, obejmuje kompletne UTL, po uruchomieniu wszystkich układów napędowych i trybów pracy oraz uwzględnieniu wszystkich ruchowych warunków obciążeń. Badanie ruchowe należy przeprowadzić po przeglądzie UTL zakończonym wynikiem pozytywnym. Przed rozpoczęciem badania ruchowego UTL powinno pracować nie krócej niż:
1) 5 godzin – dla wyciągów narciarskich;
2) 25 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu w przypadku kolei linowych wahadłowych – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła stałe;
3) 50 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne;
4) dla pozostałych układów napędowych badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone dla co najmniej jednego pełnego cyklu pracy.
6. W przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie ruchowe powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu.
7. W przypadku UTL z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne badanie ruchowe powinno być przeprowadzone ze wszystkimi pojazdami.
8. W przypadku UTL przeznaczonych wyłącznie do transportu w górę badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone przy największym dopuszczalnym obciążeniu.
9. Z przeprowadzonego badania UTL, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół, który powinien zawierać stwierdzenie o:
1) zgodności urządzenia z zatwierdzoną dokumentacją;
2) pracy hamulców;
3) pracy urządzeń, które kontrolują prawidłowy wjazd i wyjazd pojazdów, lub urządzeń holujących na i ze stacji;
4) pracy urządzeń elektrycznych;
5) parametrach elementów mechanicznych i elektrycznych;
6) stanie lin, połączeń i zakończeń lin;
7) wynikach badań ruchowych, zawierających szczegółowe informacje dotyczące prędkości ruchu, obciążenia, liczby godzin pracy oraz wyszczególnienie wszystkich usterek, jakie wystąpiły w trakcie badania, z podaniem ich przyczyn i sposobu ich usunięcia;
8) zachowaniu właściwego poziomu bezpieczeństwa eksploatacji.
10. W protokole zamieszcza się również imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie przed przekazaniem do eksploatacji oraz datę jego przeprowadzenia.
11. [18] Osoba:
1) wykonująca czynności w zakresie zaplatania lin lub zalewania stożków,
2) przeprowadzająca badania w zakresie diagnostyki lin stalowych i ich zakończeń
– powinna posiadać kwalifikacje sprawdzone i potwierdzone przez TDT.
[18] § 7 ust. 11 dodany przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu linowego (Dz.U. poz. 1414). Zmiana weszła w życie 3 września 2020 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-07-11 do 2020-09-02
1. Przed przekazaniem i dopuszczeniem UTL do eksploatacji montujący wykonuje badania mające na celu potwierdzenie prawidłowego montażu oraz działania elementów, oddzielnie i w ramach kompletnego UTL.
2. Badania, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się w przypadku:
1) UTL montowanych po raz pierwszy w miejscu eksploatacji;
2) zmiany lokalizacji UTL.
3. Badanie przed przekazaniem UTL do eksploatacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1) sprawdzenie dokumentacji powykonawczej i zgodności wykonania z zatwierdzoną przez TDT dokumentacją techniczną;
2) badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu;
3) badanie ruchowe.
4. Badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, obejmuje badania:
1) stanu lin i ich zakończeń;
2) prowadników lin oraz prawidłowości pracy urządzeń podtrzymujących liny i urządzeń napinających;
3) odpowiednich odstępów między pojazdami lub urządzeniami holującymi a linami, w odniesieniu do innych elementów i ich lokalnego środowiska w najbardziej krytycznych warunkach ruchu;
4) połączenia pojazdów i urządzeń holujących z ruchomymi linami;
5) ruchu pojazdów i urządzeń holujących na trasie i w stacjach;
6) działania urządzeń elektrycznych;
7) działania urządzeń służących do komunikacji i sygnalizacji;
8) działania urządzeń bezpieczeństwa i kontroli w przypadku uszkodzenia podczas ruchu;
9) sprawności wszystkich hamulców i odpowiedniego sprzężenia ciernego w najbardziej niekorzystnych warunkach obciążeń; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;
10) działania układów napędowych i rodzajów pracy, włączając działanie urządzeń sterujących i kontrolujących, z uwzględnieniem wszystkich warunków obciążeń podczas ruchu; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;
11) działania urządzeń do ewakuacji;
12) stanu szyn i ich infrastruktury.
5. Badanie ruchowe, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, obejmuje kompletne UTL, po uruchomieniu wszystkich układów napędowych i trybów pracy oraz uwzględnieniu wszystkich ruchowych warunków obciążeń. Badanie ruchowe należy przeprowadzić po przeglądzie UTL zakończonym wynikiem pozytywnym. Przed rozpoczęciem badania ruchowego UTL powinno pracować nie krócej niż:
1) 5 godzin – dla wyciągów narciarskich;
2) 25 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu w przypadku kolei linowych wahadłowych – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła stałe;
3) 50 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne;
4) dla pozostałych układów napędowych badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone dla co najmniej jednego pełnego cyklu pracy.
6. W przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie ruchowe powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu.
7. W przypadku UTL z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne badanie ruchowe powinno być przeprowadzone ze wszystkimi pojazdami.
8. W przypadku UTL przeznaczonych wyłącznie do transportu w górę badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone przy największym dopuszczalnym obciążeniu.
9. Z przeprowadzonego badania UTL, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół, który powinien zawierać stwierdzenie o:
1) zgodności urządzenia z zatwierdzoną dokumentacją;
2) pracy hamulców;
3) pracy urządzeń, które kontrolują prawidłowy wjazd i wyjazd pojazdów, lub urządzeń holujących na i ze stacji;
4) pracy urządzeń elektrycznych;
5) parametrach elementów mechanicznych i elektrycznych;
6) stanie lin, połączeń i zakończeń lin;
7) wynikach badań ruchowych, zawierających szczegółowe informacje dotyczące prędkości ruchu, obciążenia, liczby godzin pracy oraz wyszczególnienie wszystkich usterek, jakie wystąpiły w trakcie badania, z podaniem ich przyczyn i sposobu ich usunięcia;
8) zachowaniu właściwego poziomu bezpieczeństwa eksploatacji.
10. W protokole zamieszcza się również imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie przed przekazaniem do eksploatacji oraz datę jego przeprowadzenia.