Wersja obowiązująca od 2023-09-11 (Dz.U.2023.1850 tekst jednolity)
[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) kierownik kolei – osobę odpowiedzialną za sprawną i bezpieczną eksploatację kolei;
2) kolej dwulinowa – osobową kolej linową, napowietrzna, w której pojazdy są podtrzymywane i przemieszczane oddzielnymi linami lub grupami lin;
3) kolej jednolinowa – osobową kolej linową, napowietrzna, w której pojazdy są podtrzymywane i przemieszczane przy użyciu jednej lub większej liczby lin;
4) kolej linowa gondolowa – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są gondole;
5) kolej linowa gondolowa otwarta – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są otwarte gondole;
6) kolej linowa krzesełkowa – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są krzesełka;
7) kolej linowa okrężna – osobową kolej linową, napowietrzną, w której pojazdy połączone są z liną za pomocą wprzęgieł stałych lub rozłącznych, poruszają się w tym samym kierunku wzdłuż ich toków;
8) kolej linowa o ruchu ciągłym – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której lina napędowa lub lina nośno-napędowa porusza się ze stałą prędkością;
9) kolej linowa o ruchu pulsacyjnym – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której lina napędowa lub lina nośno-napędowa porusza się w sposób przerywany albo z prędkością, która zmienia się okresowo w funkcji położenia pojazdów;
10) towarowa kolej linowa – UTL przeznaczone do transportu towarów w pojazdach podtrzymywanych i przemieszczanych za pomocą jednej lub większej liczby lin;
11) kolej linowa wahadłowa – osobową kolej linową, napowietrzną, w której pojazdy poruszają się między stacjami ruchem posuwisto-zwrotnym (wahadłowym);
12) kolej linowo-terenowa – UTL, którego pojazdy przemieszczane są za pomocą jednej liny lub większej liczby lin wzdłuż toru, który może być ułożony bezpośrednio na ziemi lub na trwałych konstrukcjach;
13) mechanik konserwator – wyznaczoną przez kierownika kolei osobę, prowadzącą ruch kolei i odpowiedzialną za stan techniczny urządzenia i jego prawidłowe działanie;
14) napęd awaryjny – napęd przeznaczony wyłącznie do sprowadzania pojazdów do stacji w celu ewakuacji osób z trasy UTL, w przypadku gdy inne napędy są nieczynne;
15) napęd ewakuacyjny – układ napędowy urządzenia ewakuacyjnego inny niż pozostałe napędy;
16) napęd główny – napęd przeznaczony do zapewnienia normalnego ruchu UTL;
17) napęd pomocniczy – napęd zasilany z innego źródła energii niż napęd główny, który pozwala na ruch UTL o zmniejszonej przepustowości i zapewniający ten sam poziom bezpieczeństwa co napęd główny;
18) obsługa – czynności mające na celu utrzymanie bezpieczeństwa ruchu urządzenia i jego elementów;
19) pętla linowa – linę zamkniętą w pętlę przez zaplot;
20) podchwyt linowy – urządzenie przeznaczone do uchwycenia wykolejonej liny;
21) pojazd – część UTL, w szczególności krzesełka, gondole oraz wagony, przeznaczone do przemieszczania osób lub towarów;
22) przenośnik – UTL przeznaczone do przemieszczania osób ze sprzętem narciarskim lub turystycznym w górę za pomocą ruchomej taśmy lub gąsienicy;
23) przepustowość – liczbę osób przewożonych w czasie jednej godziny w jednym kierunku;
24) skrajnia narciarza – przestrzeń nad trasą, wewnątrz której nie mogą znajdować się obiekty budowlane, urządzenia i przedmioty, z wyjątkiem urządzeń przeznaczonych do holowania narciarza;
25) skrajnia UTL – przestrzeń nad trasą UTL, wewnątrz której mogą znajdować się wyłącznie urządzenia związane z ruchem UTL, w szczególności pojazdy oraz liny;
26) stacja UTL – zespół obiektów budowlanych i urządzeń związanych z eksploatacją UTL, w których znajduje się wyposażenie techniczne, strefy wsiadania i wysiadania lub perony oraz strefy związane z magazynowaniem pojazdów lub urządzeń holujących; ze względu na położenie rozróżnia się stacje początkowe, końcowe i pośrednie, a ze względu na rodzaj urządzeń – stacje napędowe, przewojowe, napędowo-napinające, przewojowo-napinające, napinające, kotwiące oraz kotwiąco-napinające;
27) trasa UTL – pas gruntu, po którym lub nad którym poruszają się pojazdy lub urządzenia holujące, oraz zespół obiektów budowlanych i urządzeń związanych z eksploatacją UTL;
28) tok – tor jazdy w górę lub tor jazdy w dół dla UTL, po którym poruszają się pojazdy lub urządzenia holujące;
29) układ napinający – układ linowy oraz urządzenie hydrauliczne lub pneumatyczne lub inne przeznaczone do utrzymania w określonym naprężeniu liny nośnej, napędowej lub nośno-napędowej UTL;
30) urządzenie holujące – element wyciągu narciarskiego służący do przekazywania ruchu liny napędowej holowanemu narciarzowi, składający się z wprzęgła, łącznika oraz elementu mającego bezpośredni kontakt z osobą;
31) urządzenie kontrolne położenia pojazdów – urządzenie, które informuje o położeniu pojazdów na trasie i które może być stosowane do automatycznego sterowania lub kontroli ruchu UTL;
32) wprzęgło – mechanizm służący do mocowania zawieszenia lub urządzenia holującego do liny napędowej lub nośno-napędowej; rozróżnia się wprzęgła stałe i rozłączne;
33) wprzęgło stałe – wprzęgło, które pozostaje w stałym położeniu na linie podczas ruchu kolei linowej;
34) wprzęgło rozłączne – wprzęgło, które jest wyprzęgane z liny, kiedy znajduje się na stacjach kolei linowej lub wyciągu narciarskiego;
35) wyciąg narciarski – UTL przeznaczone do holowania osób, wyposażonych w sprzęt narciarski bez utraty kontaktu z trasą, za pomocą urządzeń holujących;
36) wyciąg narciarski śniegowy – wyciąg narciarski służący do holowania w górę narciarzy po śniegu lub gruncie stałym pokrytym specjalną wykładziną;
37) wyciąg narciarski wodny – wyciąg narciarski służący do holowania narciarzy po powierzchni wody;
38) wyciąg pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych – UTL przeznaczone do holowania w górę pojazdów z osobami lub bez nich za pomocą liny, po specjalnym torze bez utraty kontaktu z tym torem;
39) zawieszenie – część składową pojazdu, która łączy gondolę, krzesełko lub gondolę otwartą z wprzęgłem lub z wózkiem pojazdu;
40) modyfikacja – zmianę lub przeróbkę niebędącą modernizacją UTL.
Wersja obowiązująca od 2023-09-11 (Dz.U.2023.1850 tekst jednolity)
[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) kierownik kolei – osobę odpowiedzialną za sprawną i bezpieczną eksploatację kolei;
2) kolej dwulinowa – osobową kolej linową, napowietrzna, w której pojazdy są podtrzymywane i przemieszczane oddzielnymi linami lub grupami lin;
3) kolej jednolinowa – osobową kolej linową, napowietrzna, w której pojazdy są podtrzymywane i przemieszczane przy użyciu jednej lub większej liczby lin;
4) kolej linowa gondolowa – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są gondole;
5) kolej linowa gondolowa otwarta – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są otwarte gondole;
6) kolej linowa krzesełkowa – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są krzesełka;
7) kolej linowa okrężna – osobową kolej linową, napowietrzną, w której pojazdy połączone są z liną za pomocą wprzęgieł stałych lub rozłącznych, poruszają się w tym samym kierunku wzdłuż ich toków;
8) kolej linowa o ruchu ciągłym – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której lina napędowa lub lina nośno-napędowa porusza się ze stałą prędkością;
9) kolej linowa o ruchu pulsacyjnym – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której lina napędowa lub lina nośno-napędowa porusza się w sposób przerywany albo z prędkością, która zmienia się okresowo w funkcji położenia pojazdów;
10) towarowa kolej linowa – UTL przeznaczone do transportu towarów w pojazdach podtrzymywanych i przemieszczanych za pomocą jednej lub większej liczby lin;
11) kolej linowa wahadłowa – osobową kolej linową, napowietrzną, w której pojazdy poruszają się między stacjami ruchem posuwisto-zwrotnym (wahadłowym);
12) kolej linowo-terenowa – UTL, którego pojazdy przemieszczane są za pomocą jednej liny lub większej liczby lin wzdłuż toru, który może być ułożony bezpośrednio na ziemi lub na trwałych konstrukcjach;
13) mechanik konserwator – wyznaczoną przez kierownika kolei osobę, prowadzącą ruch kolei i odpowiedzialną za stan techniczny urządzenia i jego prawidłowe działanie;
14) napęd awaryjny – napęd przeznaczony wyłącznie do sprowadzania pojazdów do stacji w celu ewakuacji osób z trasy UTL, w przypadku gdy inne napędy są nieczynne;
15) napęd ewakuacyjny – układ napędowy urządzenia ewakuacyjnego inny niż pozostałe napędy;
16) napęd główny – napęd przeznaczony do zapewnienia normalnego ruchu UTL;
17) napęd pomocniczy – napęd zasilany z innego źródła energii niż napęd główny, który pozwala na ruch UTL o zmniejszonej przepustowości i zapewniający ten sam poziom bezpieczeństwa co napęd główny;
18) obsługa – czynności mające na celu utrzymanie bezpieczeństwa ruchu urządzenia i jego elementów;
19) pętla linowa – linę zamkniętą w pętlę przez zaplot;
20) podchwyt linowy – urządzenie przeznaczone do uchwycenia wykolejonej liny;
21) pojazd – część UTL, w szczególności krzesełka, gondole oraz wagony, przeznaczone do przemieszczania osób lub towarów;
22) przenośnik – UTL przeznaczone do przemieszczania osób ze sprzętem narciarskim lub turystycznym w górę za pomocą ruchomej taśmy lub gąsienicy;
23) przepustowość – liczbę osób przewożonych w czasie jednej godziny w jednym kierunku;
24) skrajnia narciarza – przestrzeń nad trasą, wewnątrz której nie mogą znajdować się obiekty budowlane, urządzenia i przedmioty, z wyjątkiem urządzeń przeznaczonych do holowania narciarza;
25) skrajnia UTL – przestrzeń nad trasą UTL, wewnątrz której mogą znajdować się wyłącznie urządzenia związane z ruchem UTL, w szczególności pojazdy oraz liny;
26) stacja UTL – zespół obiektów budowlanych i urządzeń związanych z eksploatacją UTL, w których znajduje się wyposażenie techniczne, strefy wsiadania i wysiadania lub perony oraz strefy związane z magazynowaniem pojazdów lub urządzeń holujących; ze względu na położenie rozróżnia się stacje początkowe, końcowe i pośrednie, a ze względu na rodzaj urządzeń – stacje napędowe, przewojowe, napędowo-napinające, przewojowo-napinające, napinające, kotwiące oraz kotwiąco-napinające;
27) trasa UTL – pas gruntu, po którym lub nad którym poruszają się pojazdy lub urządzenia holujące, oraz zespół obiektów budowlanych i urządzeń związanych z eksploatacją UTL;
28) tok – tor jazdy w górę lub tor jazdy w dół dla UTL, po którym poruszają się pojazdy lub urządzenia holujące;
29) układ napinający – układ linowy oraz urządzenie hydrauliczne lub pneumatyczne lub inne przeznaczone do utrzymania w określonym naprężeniu liny nośnej, napędowej lub nośno-napędowej UTL;
30) urządzenie holujące – element wyciągu narciarskiego służący do przekazywania ruchu liny napędowej holowanemu narciarzowi, składający się z wprzęgła, łącznika oraz elementu mającego bezpośredni kontakt z osobą;
31) urządzenie kontrolne położenia pojazdów – urządzenie, które informuje o położeniu pojazdów na trasie i które może być stosowane do automatycznego sterowania lub kontroli ruchu UTL;
32) wprzęgło – mechanizm służący do mocowania zawieszenia lub urządzenia holującego do liny napędowej lub nośno-napędowej; rozróżnia się wprzęgła stałe i rozłączne;
33) wprzęgło stałe – wprzęgło, które pozostaje w stałym położeniu na linie podczas ruchu kolei linowej;
34) wprzęgło rozłączne – wprzęgło, które jest wyprzęgane z liny, kiedy znajduje się na stacjach kolei linowej lub wyciągu narciarskiego;
35) wyciąg narciarski – UTL przeznaczone do holowania osób, wyposażonych w sprzęt narciarski bez utraty kontaktu z trasą, za pomocą urządzeń holujących;
36) wyciąg narciarski śniegowy – wyciąg narciarski służący do holowania w górę narciarzy po śniegu lub gruncie stałym pokrytym specjalną wykładziną;
37) wyciąg narciarski wodny – wyciąg narciarski służący do holowania narciarzy po powierzchni wody;
38) wyciąg pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych – UTL przeznaczone do holowania w górę pojazdów z osobami lub bez nich za pomocą liny, po specjalnym torze bez utraty kontaktu z tym torem;
39) zawieszenie – część składową pojazdu, która łączy gondolę, krzesełko lub gondolę otwartą z wprzęgłem lub z wózkiem pojazdu;
40) modyfikacja – zmianę lub przeróbkę niebędącą modernizacją UTL.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-09-03 do 2023-09-10
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) kierownik kolei – osobę odpowiedzialną za sprawną i bezpieczną eksploatację kolei;
2) kolej dwulinowa – osobową kolej linową, napowietrzna, w której pojazdy są podtrzymywane i przemieszczane oddzielnymi linami lub grupami lin;
3) kolej jednolinowa – osobową kolej linową, napowietrzna, w której pojazdy są podtrzymywane i przemieszczane przy użyciu jednej lub większej liczby lin;
4) kolej linowa gondolowa – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są gondole;
5) kolej linowa gondolowa otwarta – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są otwarte gondole;
6) kolej linowa krzesełkowa – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są krzesełka;
7) kolej linowa okrężna – osobową kolej linową, napowietrzną, w której pojazdy połączone są z liną za pomocą wprzęgieł stałych lub rozłącznych, poruszają się w tym samym kierunku wzdłuż ich toków;
8) kolej linowa o ruchu ciągłym – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której lina napędowa lub lina nośno-napędowa porusza się ze stałą prędkością;
9) kolej linowa o ruchu pulsacyjnym – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której lina napędowa lub lina nośno-napędowa porusza się w sposób przerywany albo z prędkością, która zmienia się okresowo w funkcji położenia pojazdów;
10) towarowa kolej linowa – UTL przeznaczone do transportu towarów w pojazdach podtrzymywanych i przemieszczanych za pomocą jednej lub większej liczby lin;
11) kolej linowa wahadłowa – osobową kolej linową, napowietrzną, w której pojazdy poruszają się między stacjami ruchem posuwisto-zwrotnym (wahadłowym);
12) kolej linowo-terenowa – UTL, którego pojazdy przemieszczane są za pomocą jednej liny lub większej liczby lin wzdłuż toru, który może być ułożony bezpośrednio na ziemi lub na trwałych konstrukcjach;
13) mechanik konserwator – wyznaczoną przez kierownika kolei osobę, prowadzącą ruch kolei i odpowiedzialną za stan techniczny urządzenia i jego prawidłowe działanie;
14) napęd awaryjny – napęd przeznaczony wyłącznie do sprowadzania pojazdów do stacji w celu ewakuacji osób z trasy UTL, w przypadku gdy inne napędy są nieczynne;
15) napęd ewakuacyjny – układ napędowy urządzenia ewakuacyjnego inny niż pozostałe napędy;
16) napęd główny – napęd przeznaczony do zapewnienia normalnego ruchu UTL;
17) napęd pomocniczy – napęd zasilany z innego źródła energii niż napęd główny, który pozwala na ruch UTL o zmniejszonej przepustowości i zapewniający ten sam poziom bezpieczeństwa co napęd główny;
18) obsługa – czynności mające na celu utrzymanie bezpieczeństwa ruchu urządzenia i jego elementów;
19) pętla linowa – linę zamkniętą w pętlę przez zaplot;
20) podchwyt linowy – urządzenie przeznaczone do uchwycenia wykolejonej liny;
21) pojazd – część UTL, w szczególności krzesełka, gondole oraz wagony, przeznaczone do przemieszczania osób lub towarów;
22) przenośnik – UTL przeznaczone do przemieszczania osób ze sprzętem narciarskim lub turystycznym w górę za pomocą ruchomej taśmy lub gąsienicy;
23) przepustowość – liczbę osób przewożonych w czasie jednej godziny w jednym kierunku;
24) skrajnia narciarza – przestrzeń nad trasą, wewnątrz której nie mogą znajdować się obiekty budowlane, urządzenia i przedmioty, z wyjątkiem urządzeń przeznaczonych do holowania narciarza;
25) skrajnia UTL – przestrzeń nad trasą UTL, wewnątrz której mogą znajdować się wyłącznie urządzenia związane z ruchem UTL, w szczególności pojazdy oraz liny;
26) stacja UTL – zespół obiektów budowlanych i urządzeń związanych z eksploatacją UTL, w których znajduje się wyposażenie techniczne, strefy wsiadania i wysiadania lub perony oraz strefy związane z magazynowaniem pojazdów lub urządzeń holujących; ze względu na położenie rozróżnia się stacje początkowe, końcowe i pośrednie, a ze względu na rodzaj urządzeń – stacje napędowe, przewojowe, napędowo-napinające, przewojowo-napinające, napinające, kotwiące oraz kotwiąco-napinające;
27) trasa UTL – pas gruntu, po którym lub nad którym poruszają się pojazdy lub urządzenia holujące, oraz zespół obiektów budowlanych i urządzeń związanych z eksploatacją UTL;
28) tok – tor jazdy w górę lub tor jazdy w dół dla UTL, po którym poruszają się pojazdy lub urządzenia holujące;
29) układ napinający – układ linowy oraz urządzenie hydrauliczne lub pneumatyczne lub inne przeznaczone do utrzymania w określonym naprężeniu liny nośnej, napędowej lub nośno-napędowej UTL;
30) urządzenie holujące – element wyciągu narciarskiego służący do przekazywania ruchu liny napędowej holowanemu narciarzowi, składający się z wprzęgła, łącznika oraz elementu mającego bezpośredni kontakt z osobą;
31) urządzenie kontrolne położenia pojazdów – urządzenie, które informuje o położeniu pojazdów na trasie i które może być stosowane do automatycznego sterowania lub kontroli ruchu UTL;
32) wprzęgło – mechanizm służący do mocowania zawieszenia lub urządzenia holującego do liny napędowej lub nośno-napędowej; rozróżnia się wprzęgła stałe i rozłączne;
33) wprzęgło stałe – wprzęgło, które pozostaje w stałym położeniu na linie podczas ruchu kolei linowej;
34) wprzęgło rozłączne – wprzęgło, które jest wyprzęgane z liny, kiedy znajduje się na stacjach kolei linowej lub wyciągu narciarskiego;
35) wyciąg narciarski – UTL przeznaczone do holowania osób, wyposażonych w sprzęt narciarski bez utraty kontaktu z trasą, za pomocą urządzeń holujących;
36) wyciąg narciarski śniegowy – wyciąg narciarski służący do holowania w górę narciarzy po śniegu lub gruncie stałym pokrytym specjalną wykładziną;
37) wyciąg narciarski wodny – wyciąg narciarski służący do holowania narciarzy po powierzchni wody;
38) wyciąg pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych – UTL przeznaczone do holowania w górę pojazdów z osobami lub bez nich za pomocą liny, po specjalnym torze bez utraty kontaktu z tym torem;
39) zawieszenie – część składową pojazdu, która łączy gondolę, krzesełko lub gondolę otwartą z wprzęgłem lub z wózkiem pojazdu;
40) [2] modyfikacja – zmianę lub przeróbkę niebędącą modernizacją UTL.
[2] § 2 pkt 40 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu linowego (Dz.U. poz. 1414). Zmiana weszła w życie 3 września 2020 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-07-11 do 2020-09-02
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) kierownik kolei – osobę odpowiedzialną za sprawną i bezpieczną eksploatację kolei;
2) kolej dwulinowa – osobową kolej linową, napowietrzna, w której pojazdy są podtrzymywane i przemieszczane oddzielnymi linami lub grupami lin;
3) kolej jednolinowa – osobową kolej linową, napowietrzna, w której pojazdy są podtrzymywane i przemieszczane przy użyciu jednej lub większej liczby lin;
4) kolej linowa gondolowa – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są gondole;
5) kolej linowa gondolowa otwarta – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są otwarte gondole;
6) kolej linowa krzesełkowa – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są krzesełka;
7) kolej linowa okrężna – osobową kolej linową, napowietrzną, w której pojazdy połączone są z liną za pomocą wprzęgieł stałych lub rozłącznych, poruszają się w tym samym kierunku wzdłuż ich toków;
8) kolej linowa o ruchu ciągłym – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której lina napędowa lub lina nośno-napędowa porusza się ze stałą prędkością;
9) kolej linowa o ruchu pulsacyjnym – kolej linową okrężną, napowietrzną, w której lina napędowa lub lina nośno-napędowa porusza się w sposób przerywany albo z prędkością, która zmienia się okresowo w funkcji położenia pojazdów;
10) towarowa kolej linowa – UTL przeznaczone do transportu towarów w pojazdach podtrzymywanych i przemieszczanych za pomocą jednej lub większej liczby lin;
11) kolej linowa wahadłowa – osobową kolej linową, napowietrzną, w której pojazdy poruszają się między stacjami ruchem posuwisto-zwrotnym (wahadłowym);
12) kolej linowo-terenowa – UTL, którego pojazdy przemieszczane są za pomocą jednej liny lub większej liczby lin wzdłuż toru, który może być ułożony bezpośrednio na ziemi lub na trwałych konstrukcjach;
13) mechanik konserwator – wyznaczoną przez kierownika kolei osobę, prowadzącą ruch kolei i odpowiedzialną za stan techniczny urządzenia i jego prawidłowe działanie;
14) napęd awaryjny – napęd przeznaczony wyłącznie do sprowadzania pojazdów do stacji w celu ewakuacji osób z trasy UTL, w przypadku gdy inne napędy są nieczynne;
15) napęd ewakuacyjny – układ napędowy urządzenia ewakuacyjnego inny niż pozostałe napędy;
16) napęd główny – napęd przeznaczony do zapewnienia normalnego ruchu UTL;
17) napęd pomocniczy – napęd zasilany z innego źródła energii niż napęd główny, który pozwala na ruch UTL o zmniejszonej przepustowości i zapewniający ten sam poziom bezpieczeństwa co napęd główny;
18) obsługa – czynności mające na celu utrzymanie bezpieczeństwa ruchu urządzenia i jego elementów;
19) pętla linowa – linę zamkniętą w pętlę przez zaplot;
20) podchwyt linowy – urządzenie przeznaczone do uchwycenia wykolejonej liny;
21) pojazd – część UTL, w szczególności krzesełka, gondole oraz wagony, przeznaczone do przemieszczania osób lub towarów;
22) przenośnik – UTL przeznaczone do przemieszczania osób ze sprzętem narciarskim lub turystycznym w górę za pomocą ruchomej taśmy lub gąsienicy;
23) przepustowość – liczbę osób przewożonych w czasie jednej godziny w jednym kierunku;
24) skrajnia narciarza – przestrzeń nad trasą, wewnątrz której nie mogą znajdować się obiekty budowlane, urządzenia i przedmioty, z wyjątkiem urządzeń przeznaczonych do holowania narciarza;
25) skrajnia UTL – przestrzeń nad trasą UTL, wewnątrz której mogą znajdować się wyłącznie urządzenia związane z ruchem UTL, w szczególności pojazdy oraz liny;
26) stacja UTL – zespół obiektów budowlanych i urządzeń związanych z eksploatacją UTL, w których znajduje się wyposażenie techniczne, strefy wsiadania i wysiadania lub perony oraz strefy związane z magazynowaniem pojazdów lub urządzeń holujących; ze względu na położenie rozróżnia się stacje początkowe, końcowe i pośrednie, a ze względu na rodzaj urządzeń – stacje napędowe, przewojowe, napędowo-napinające, przewojowo-napinające, napinające, kotwiące oraz kotwiąco-napinające;
27) trasa UTL – pas gruntu, po którym lub nad którym poruszają się pojazdy lub urządzenia holujące, oraz zespół obiektów budowlanych i urządzeń związanych z eksploatacją UTL;
28) tok – tor jazdy w górę lub tor jazdy w dół dla UTL, po którym poruszają się pojazdy lub urządzenia holujące;
29) układ napinający – układ linowy oraz urządzenie hydrauliczne lub pneumatyczne lub inne przeznaczone do utrzymania w określonym naprężeniu liny nośnej, napędowej lub nośno-napędowej UTL;
30) urządzenie holujące – element wyciągu narciarskiego służący do przekazywania ruchu liny napędowej holowanemu narciarzowi, składający się z wprzęgła, łącznika oraz elementu mającego bezpośredni kontakt z osobą;
31) urządzenie kontrolne położenia pojazdów – urządzenie, które informuje o położeniu pojazdów na trasie i które może być stosowane do automatycznego sterowania lub kontroli ruchu UTL;
32) wprzęgło – mechanizm służący do mocowania zawieszenia lub urządzenia holującego do liny napędowej lub nośno-napędowej; rozróżnia się wprzęgła stałe i rozłączne;
33) wprzęgło stałe – wprzęgło, które pozostaje w stałym położeniu na linie podczas ruchu kolei linowej;
34) wprzęgło rozłączne – wprzęgło, które jest wyprzęgane z liny, kiedy znajduje się na stacjach kolei linowej lub wyciągu narciarskiego;
35) wyciąg narciarski – UTL przeznaczone do holowania osób, wyposażonych w sprzęt narciarski bez utraty kontaktu z trasą, za pomocą urządzeń holujących;
36) wyciąg narciarski śniegowy – wyciąg narciarski służący do holowania w górę narciarzy po śniegu lub gruncie stałym pokrytym specjalną wykładziną;
37) wyciąg narciarski wodny – wyciąg narciarski służący do holowania narciarzy po powierzchni wody;
38) wyciąg pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych – UTL przeznaczone do holowania w górę pojazdów z osobami lub bez nich za pomocą liny, po specjalnym torze bez utraty kontaktu z tym torem;
39) zawieszenie – część składową pojazdu, która łączy gondolę, krzesełko lub gondolę otwartą z wprzęgłem lub z wózkiem pojazdu.